بازدید 14069
۵
هشدار رشیدی کوچی نسبت به بی توجهی به آثار تاریخی استان فارس

آیا زمین تخت جمشید را می بلعد؟

عضو مجمع نمایندگان استان فارس در مجلس شورای اسلامی گفت: فرونشست زمین و بحران بی آبی در اطراف تخت جمشید بیش از پاسارگاد است این موضوع ابعاد مختلفی از بحران‌ها را به دنبال خواهد داشت.
کد خبر: ۱۱۱۴۲۲۷
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۰ 17 April 2022

به گزارش تابناک، جلال رشیدی کوچی در گفت‌وگو با  خانه ملت، در مورد فرونشست زمین در اطراف تخت جمشید گفت: فرونشست زمین و بحران بی آبی در اطراف تخت جمشید بیش از پاسارگاد است این موضوع ابعاد مختلفی از بحران‌ها را به دنبال خواهد داشت، در خصوص بی آبی پاسارگاد پیگیری‌هایی صورت گرفته است که با حضور ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قول‌های مساعدی برای حل معضل فرونشست اطراف مناطق باستانی فارس داده شده است.

وعده وزیر ارشاد مبنی بر ساخت موزه پاسارگاد

نماینده مردم مرودشت، پاسارگاد و ارسنجان افزود: موزه پاسارگاد یکی از مهم‌ترین موزه‌های ایران با هدف معرفی هنر و معماری در جوار مجموعه جهانی پاسارگاد در استان فارس، در دست تکمیل است؛ این موزه پس از نیم قرن بلاتکلیفی با وعده وزیر ارشاد قرار است که در این دولت به سرانجام برسد، کمبود اعتبار عاملی شده که این موزه نیمه تمام باقی بماند، بر همین اساس مقرر شد مجددا وزیر میراث فرهنگی سفری به استان فارس داشته و از نزدیک از اماکن تاریخی تخت جمشید، پاسارگاد و نقش رستم بازدید داشته باشند.

بی توجهی به آثار تاریخی قطعا انتقادهای بسیاری از طرف علاقمندان داخلی و خارجی به همراه دارد، آسیب دیدن بناهای تاریخی به هر دلیلی از کمبود اعتبار گرفته تا بی توجهی در حفظ نگهداری این آثار، بی شک انتقادهای را به همراه خواهد داشت
رشیدی کوچی با اشاره به بی توجهی در حفظ و نگهداری آثار باستانی استان فارس تاکید کرد: حفظ و نگهداری آثار باستانی و تاریخی نشان از تمدن و هویت ایرانیان را می‌دهد. بی توجهی به آثار تاریخی قطعا انتقادهای بسیاری از طرف علاقمندان داخلی و خارجی به همراه دارد، آسیب دیدن بناهای تاریخی به هر دلیلی از کمبود اعتبار گرفته تا بی توجهی در حفظ و نگهداری این آثار، بی شک انتقادهایی را به همراه خواهد داشت.

عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در سفر رییس جمهور به استان فارس بازدیدی از بنای تاریخی تخت جمشید داشتند، در همان جا عنوان شد باید درآمدهای حاصل از این مکان تاریخی و گردشگری در راستای حفظ و نگهداری خود این اثر تاریخی و روستاهای اطراف آن هزینه شود.

گلسنگ‌ها به تخت جمشید آسیب می‌زنند

وی در ادامه یادآور شد: اعتباری که دولت برای حفظ و نگهداری بنای تاریخی تخت جمشید اختصاص داده بسیار ناچیز است و حتی گلسنگ‌هایی که روی این اثر تاریخی ایجاد شده منجر به آسیب‌های جدی این اثر تاریخی ایرانی شده است.

رشیدی کوچی تاکید کرد: امسال حدودا ۴۰۰ هزار نفر از تخت جمشید بازدید داشتند میانگین هزینه بازدید هر شخص را ۲۰ هزار تومان در نظر بگیریم، حدودا ۸ هزار میلیارد تومان درآمد خواهد بود که اگر همین درآمد را به حفظ و نگهداری این اثر تاریخی و باستانی و همچنین روستاهای اطراف اختصاص دهند قطعا نه تنها شاهد تخریب این اثر تاریخی و ملی نخواهیم بود بلکه موجب رونق گردشگری آین منطقه نیز می شود.

 

عضو مجمع نمایندگان استان فارس تاکید کرد: در حال حاضر درآمد حاصل از تخت جمشید به مرکزیت وزارت میراث فرهنگی واریز می‌شود، مقرر شد جلسه‌ای با وزیر گردشگری داشته باشیم تا در همین خصوص اعتبارات اختصاص داده شود، باید درآمد حاصل از تخت جمشید در جای خود هزینه شود نمی‌توانیم این بنای تاریخی و ملی را با بودجه ملی حفظ کنیم.

عضو کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: دو حالت کلی برای حفظ و نگهداری بنای تاریخی تخت جمشید تعریف می‌شود، یکی ورود بخش خصوصی و دیگری درآمدهای دولتی، بنده به عنوان نماینده مرودشت تمام حمایت خود را برای حفظ این اثر باستانی خواهم داشت به ویژه از باستان شناسان و مرمت گران که در طی این سال‌ها با کمبود اعتبارات تمام تلاش خود را در جهت حفظ این آثار داشتند.


به گزارش  خانه ملت، مجموعه جهانی تخت جمشید دارای ۱۲۸ هزار مترمربع مساحت است و بیش از ۲۵ قرن پیش در دامنه کوه رحمت توسط هخامنشیان ساخته شد.این مجموعه در سال ۱۹۷۹ میلادی از سوی سازمان یونسکو به عنوان میراث جهانی به ثبت رسید./

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲۲
انتشار یافته: ۵
دلیلش پول مفت و بادآورده نفت است. وگرنه قدر این ثروت های ماندنی را بیشتر می دانستند.
البته با یک ضرب ساده عدد 8 میلیارد تومان بدست میاد نه 8 هزار میلیارد تومان!!
فقط حرف ...
انتقال آب از درياي خليج فارس چه شد ؟
خريد چند تا آب شيرين كن اينقدر سخت است ؟
بابا كم حرف بزنيد ...عمل كنيد
برای تخت جمشید چه خوابی دیدن
تمام اینحرفا الکیه درظاهر حرفهای درست ومنطقی میزنن ولی درباطن چشمشون وجیبشون دنبال پول‌های بادآوردست
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست