بازدید 8848

حذف تیم های صنعتی ایران در لیگ قهرمانان آسیا!

بیشتر تیم‌هایی ایرانی که به لیگ قهرمانان آسیا راه پیدا می‌کنند تیم‌های صنعتی هستند. از جمله سپاهان و فولاد که این فصل نمایندگان فوتبال ایران در بازی‌های لیگ قهرمانان آسیا خواهند بود.
کد خبر: ۱۱۰۵۴۳۳
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۰ 19 February 2022

کاظم اولیایی، یکی از اعضای کمیته صدور مجوز حرفه‌ای و یکی از مقصران حذف استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان آسیا خبر از احتمال حذف تیم های صنعتی ایران از لیگ قهرمانان آسیا داد.

به گزارش تابناک ورزشی، او که در برنامه سلام صبح بخیر با مجری گری سعید اکبری حاضر شده بود پیرامون این موضوع گفت: برای اولین بار می‌گویم. یکی از شروط مهم در سال‌های آینده برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا فیرپلی مالی است. این موضوع برای اولین بار در سال ۲۰۱۰ از سوی فیفا مطرح شد. فیفا به سرعت این موضوع را به کنفدراسیون‌ها انتقال داد. در سال ۲۰۱۵ یوفا این موضوع را پذیرفت و حتی اگر به یاد داشته باشید در همان سال اول یکی دو تیم انگلیسی برای حضور در بازی‌ها با چالش مواجه شدند. فیر پلی مالی می‌گوید شما به اندازه دلخواه می‌توانید در فوتبال هزینه کنید، اما بر اساس درآمدیی که از فوتبال به دست می‌آورید. تیم‌های صنعتی باید به این موضوع توجه داشته باشند. همان طور که اشاره کردم سال به سال الزامات کنفدراسیون فوتبال آسیا برای حضور در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا سخت‌تر می‌شود و تیم‌ها اگر به این موارد توجه نکنند اتفاقی که این فصل برای استقلال و پرسپولیس رخ داده در آینده هم تکرار می‌شود.

اولیایی در پاسخ به این سوال که آیا به طور مثال نمی‌شود فولاد مبارکه به عنوان مالک باشگاه سپاهان برای این تیم هزینه کند؟ گفت: هزینه از طریق اسپانسر بلامانع است. البته ما یک سری قوانین داخلی هم داریم. اینکه به طور مثال فلان نهاد بخواهد برای یک تیم هزینه کند باید مشخص شود منابع درآمدی اش چیست و همان طور که اشاره کردم درآمدی که برای فوتبال هزینه می‌شود باید از فوتبال تامین شود. منابع درآمدیی باشگاه‌های حاضر در لیگ قهرمانان آسیا از سال آینده واکاوی می‌شود و اگر تیمی فیر پلی مالی را رعایت کند از جدول بازی‌ها کنار گذاشته می‌شود.

نکته‌ای که کاظم اولیایی بدان اشاره کرد یک نکته مهم و اساسی بشمار می‌رود که اگر جدی گرفته نشود به طور حتم در آینده هم تیم‌های باشگاهی برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا با چالش مواجه می‌شوند. به خصوص که بیشتر تیم‌هایی ایرانی که به لیگ قهرمانان آسیا راه پیدا می‌کنند تیم‌های صنعتی هستند. از جمله سپاهان و فولاد که این فصل نمایندگان فوتبال ایران در بازی‌های لیگ قهرمانان آسیا خواهند بود.

نه فقط سپاهان و فولاد؛ بیشتر تیم‌های حاضر در لیگ برتر از منابع مالی دولتی ارتزاق می‌کنند و به خاطر داشتن بودجه مشخص کمتر سراغ درآمدرایی رفته اند. شیوع ویروس کرونا و برگزاری بازی‌ها بدون حضور تماشاگر هم در یکی دو سال اخیر تنها منبع درآمد باشگاه‌ها در فوتبال ایران را ازبین برده است. بر اساس فیرپلی مالی فیفا هیچ محدودیت مالی برای تیم‌ها ایجاد نکرده است، اما تاکید می‌کند باشگاه‌ها باید به اندازه درآمد برای فوتبال هزینه کنند و نباید پول‌های خارج از فوتبال وارد فوتبال شود. از هم اکنون تیم‌های صنعتی و دیگر باشگاه‌ها باید برای درآمدزایی خود چاره اندیشی کنند و بدون شک با دریافت بودجه دولتی شاید در لیگ برتر با مشکلی مواجه نشوند، اما به طور حتم برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا با دردسر مواجه خواهند شد تا جایی که کاظم اولیایی می‌گوید: کنفدراسیون فوتبال آسیا اسناد و مدارک کسب درآمد باشگاه‌ها را به طور دقیق واکاوی خواهد کرد و در نهایت هزینه صرف شده برای تیم باید به اندازه درآمد باشد. چرا که فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا با پولشویی در فوتبال مخالف است.

نکته مهم دیگر اجرای این قانون است که قرار است در فصل آینده در لیگ قهرمانان آسیا اجرایی شود. این موضوع می‌طلبد که دولت برای درآمدزایی باشگاه‌ها از طریق حق پخش هم چاره اندیشی کند چرا که در غیر اینصورت دوری تیم‌های آبی و قرمز از لیگ قهرمانان آسیا تکرار می‌شود و شاید برای دیگر تیم‌ها هم رخ دهد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر # نمایشگاه کتاب
آخرین اخبار
وب گردی