بازدید 6837
عضو سابق هیئت امنای سازمان تامین اجتماعی مطرح کرد:

ایجاد شفافیت در نظام سلامت با حذف دفترچه‌های کاغذی

شوکت با اشاره به اینکه در نظام الکترونیکی، شفاف سازی صورت‌ می‌گیرد، گفت: رابطه مستقیمی میان شفافیت و کاهش فساد وجود دارد و استفاده از نسخه‌نویسی الکترونیکی، بسترهای اصلی ایجاد شفافیت و حذف فساد در نظام سلامت را فراهم‌ می‌کند. حذف دفترچه‌های کاغذی پایه خوبی برای ساخت نظام ارجاع خدمات پزشکی ایجاد‌ می‌کند.
کد خبر: ۱۱۰۱۶۵۴
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۵ 28 January 2022

به گزارش تابناک اقتصادی؛ اکبر شوکت عضو سابق هیئت امنای سازمان تامین اجتماعی درباره دستورالعمل حذف دفترچه‌های کاغذی بیمه تامین اجتماعی در سالجاری و عواید مثبت آن گفت: الکترونیکی شدن دفترچه‌ها جلوی سوءاستفاده‌های دارویی را‌ می‌گیرد و در وقت و زمان افراد صرفه جویی‌ می‌کند چون افراد برای تمدید دفترچه‌های فعلی باید به صورت حضوری در شعبه‌های بیمه حضور پیدا کنند ولی به واسطه الکترونیکی شدن دیگر چنین مسائلی به وجود نمی آید. با الکترونیکی شدن دفترچه‌ها در مصرف کاغذ و هزینه‌های مربوط به آن نیز صرفه جویی‌ می‌شود و اطلاعات بیمار فقط از طریق کدملی در دسترس قرار‌ می‌گیرد.

شوکت ادامه داد: در توزیع دارویی سوء استفاده‌های زیادی از طریق دفترچه‌های کاغذی صورت‌ می‌گیرد. ضمن اینکه هم پوشانی دارویی هم اتفاق‌ می‌افتد و به دلیل شباهت میان داروها، به اشتباه داروی دیگری تجویز‌ می‌شود. ضمن اینکه بعضی از پزشکان عمومی اقدام به نوشتن داروهای فوق تخصصی‌ می‌کنند که با الکترونیکی شدن دفترچه‌ها جلوی اشتباهات پزشکی و دارویی گرفته‌ می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بعضی از پزشکان و مراکز درمانی در برابر جمع آوری دفترچه‌های کاغذی مقاومت‌ می‌کنند، افزود: تامین اجتماعی تسهیلاتی را برای مراکز درمانی و مطب پزشکان برای خرید کامپیوتر درنظر گرفته است. همچنین برای تشویق این گروه، بخشی از هزینه‌ها را به محض وارد کردن اطلاعات در سامانه‌ها واریز‌ می‌کند. بنابراین با درنظر گرفتن موارد تشویقی به نظر‌ می‌رسد دلیل اصلی مقاومت پزشکان، فرار مالیاتی باشد چون در نظام الکترونیکی، شفاف سازی صورت‌ می‌گیرد و تعداد بیماران پزشک مشخص‌ می‌شود.

شوکت، بخشی از مقاومت در برابر حذف دفترچه‌های کاغذی را به علت تخلفاتی دانست که بعضی افراد و مراکز در حال انجام آن هستند و گفت: به طور قطع افراد و سازمان‌هایی که در برابر ایجاد شفافیت مقاومت‌ می‌کنند در حال انجام فعالیت‌هایی هستند که نمی توانند درباره آنها اطلاع رسانی کنند. عدم شفافیت فقط شامل مطب پزشکان یا درمانگاه‌ها نمی شود، بلکه بعضی از سازمان‌ها و ارگان‌ها که در راس آنها مافیاهای دارویی نیز حضور دارند، در برابر قانون حذف دفترچه‌های کاغذی مقاومت‌ می‌کنند چون با ایجاد شفافیت جلوی تخلفاتی که از این طریق در حال انجام است، گرفته‌ می‌شود. 

وی با تاکید بر اینکه باید با پزشکان و مراکز درمانی که در برابر قانون مقاومت‌ می‌کنند برخورد و تنبیهاتی برای آنها درنظر گرفته شود، گفت: باید شرایط زیرساختی از جمله اینترنت و استفاده از سامانه برای اجرای این قانون فراهم شود تا جلوی هر گونه بهانه گیری برای دور زدن آن گرفته شود.

عضو هیئت مدیره کانون عالی کارگران ایران تصریح کرد: حذف دفترچه‌های کاغذی پایه خوبی برای ساخت نظام ارجاع خدمات پزشکی ایجاد‌ می‌کند. بیمه سلامت هم به تازگی به سمت مکانیزه شدن نظام سلامت حرکت کرده که اتفاق بسیار خوبی است.

وی درباره کارآمدی سامانه‌های موجود در بیمه تامین اجتماعی یا سلامت برای تغییر الگو در ساختار درمان گفت: ارتقای این سامانه‌ها یک ضرورت جدی است تا جلوی هر نوع بهانه گیری را برای استفاده از آنها بگیرد. در همین راستا هم وزارت ارتباطات باید به بهبود زیرساخت سامانه‌ها کمک کند چون این موضوعی ملی است. هر چقدر کشور به سوی سیستمی شدن حرکت کند، میزان فسادها کاهش پیدا‌ می‌کند.

شوکت بیان کرد: قانون الکترونیکی شدن نظام سلامت از 15 سال قبل در کره جنوبی پیاده شده و این نشان‌ می‌دهد ما نسبت به دیگر کشورها 15 سال عقب تر هستیم. کره جنوبی یکی از کشورهایی است که میزان فساد در آن به شدت پایین است.

وی در پایان سخنانش با اشاره به اینکه رابطه مستقیمی میان شفافیت و کاهش فساد وجود دارد، افزود: استفاده از سامانه‌های الکترونیکی، بسترهای اصلی ایجاد شفافیت در سیستم را فراهم‌ می‌کنند و آمار و نتایج آنها نیز باید در اختیار مردم قرار بگیرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام
وب گردی