بازدید 21998
پیمانه اقتصادی

مدیرعامل ساپکو: اگر ۲۰۶ تیپ ۲ را در چین تولید کنیم، حداقل قیمت آن ۲۶۰ میلیون تومان می‌شود/ وزیر صمت: اقتصاد ایران را نباید به دلار پیوند بزنیم/ آرامش دلار در دور جدید مذاکرات/ اعضای کابینه دولت روحانی حقوق دلاری گرفتند؟

این پیمانه تیتر‌هایی همچون ارزش سهام عدالت ۱۱ میلیون تومانی شد، بورس منفی شد، جاماندگان سهام عدالت باید تعیین تکلیف شوند، یارانه نان و دارو حذف نمی‌شود، تعرفه پرمصرف‌ها از بهمن‌ماه افزایش می‌یابد و افزایش قیمت مسکن در آذرماه را در بر دارد.
کد خبر: ۱۰۹۵۶۵۷
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۴ 28 December 2021

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون ارزش سهام عدالت ۱۱ میلیون تومانی شد، بورس منفی شد، جاماندگان سهام عدالت باید تعیین تکلیف شوند، یارانه نان و دارو حذف نمی‌شود، تعرفه پرمصرف‌ها از بهمن‌ماه افزایش می‌یابد و افزایش قیمت مسکن در آذرماه را در بر دارد.

ارزش سهام عدالت ۱۱ میلیون تومانی شد

در پایان معاملات دیروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۱۱ میلیون و ۴ هزار و ۶۸۵ تومان رسید که نسبت به روز معاملاتی گذشته ۱.۵ درصد معادل ۱۶۸ هزار و ۴۸۵ تومان افزایش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۶ میلیون و ۶۰۲ هزار و ۸۱۱ تومان رسیده است.

مدیرعامل ساپکو: اگر ۲۰۶ تیپ ۲ را در چین تولید کنیم، حداقل قیمت آن ۲۶۰ میلیون تومان می‌شود/ وزیر صمت: اقتصاد ایران را نباید به دلار پیوند بزنیم/ آرامش دلار در دور جدید مذاکرات/ اعضای كابینه دولت روحانی حقوق دلاری گرفتند؟

بورس منفی شد

در حالی که روز گذشته شاخص کل بورس اوراق بهادار با افزایش ۱۶۳۰۲ واحدی معادل ۱.۱۸ درصدی به یک میلیون و ۴۰۰ هزار و ۱۵ واحد رسید؛ حال در معاملات امروز و در لحظه انتشار این پیمانه نماگر کل بورس با افت ۱۷۰۰ واحدی مواجه شده است.

جاماندگان سهام عدالت باید تعیین تکلیف شوند

نایب رییس مجلس شورای اسلامی گفت: جراحی اقتصادی که قرار بود با هدفمندی یارانه‌ها رخ دهد، محقق نشد. این رویه برای سهام عدالت نیز تکرار شد و جاماندگان سهام عدالت باید تعیین تکلیف شوند. علی نیکزاد ثمرین گفت: اگر سهام عدالت به صورت کامل اجرایی می شد، مترقی ترین تصمیم و گام بزرگی در راستای اجرای سیاست اصل ۴۴ قانون اساسی بود؛ در مقطعی که کارد تورم گوشت را برید و به استخوان رسید، به داد عده ای رسید. این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه باید سهام عدالت و مشکلات موجود در مسیر اجرای این تصمیم آسیب شناسی شود، ادامه داد: برخی اوقات اتفاقات جالبی در کشور رخ می دهد، بدین معنی که اجرای برنامه ای آغاز می شود، اما وسط کار موضوع ناک اوت می شود. به طور مثال قرار نبود هدفمندی یارانه ها به شکل کنونی اجرایی شود و روش کنونی موضوعی نبود که باید انجام می شد.

اعضای كابینه دولت قبل حقوق دلاری گرفتند؟

شرکت سرمایه گذاری های خارجی ایران (ایفیک) در واکنش به مطلب منتشره در یکی از رسانه ها مبنی بر دریافت حقوق دلاری توسط دو تن از اعضای کابینه دولت های قبل در شرکت های زیر مجموعه خود، تأکید کرد: به هیچ یک از افرادی که به نمایندگی از ایفیک در هیات مدیره شرکت های سرمایه پذیر شرکت می نمایند، حقوق دلاری پرداخت نمی شود و طبق قوانین، کلیه نمایندگان موظفند در صورتی که مبلغی به عنوان حق حضور ایشان پرداخت شود، آن مبلغ را به امور مالی ایفیک مسترد نمایند.

مدیرعامل ساپکو: اگر ۲۰۶ تیپ ۲ را در چین تولید کنیم، حداقل قیمت آن ۲۶۰ میلیون تومان می‌شود

عادل پیرمحمدی مدیرعامل ساپکو گفت: در کل دنیا ویترین صنعتی هر کشوری صنعت خودروسازی یا صنعت هوایی آن کشور است. وی با انتقاد از اینکه هر کسی بلندگویی در دست بگیرد و صنعت خودرو را خراب کند، نتایج خوبی نخواهد داشت، افزود: حال خوب مردم با رشد اقتصاد رقم می‌خورد و اگر این را با پوست و گوشت و استخوان خود درک کرده‌ باشیم، می‌توانیم برای آن چاره‌ای داشته باشیم و فرقی هم نمی‌کند در کدام پست باشیم. رشد اقتصادی حاصل دو موضوع یکی بحث اشتغال و دیگری هم بهره‌وری است. 

وی با اشاره به اینکه موبایل وارد کشور می‌شود، گفـت: به ازای هر موبایل ۵۰۰ دلار هزینه می‌شود؛ بنابراین، برای واردات آن باید نفت را صادر کنیم یعنی نفت را با بشکه‌ای ۷۰ دلار صادر و به ازای واردات هر موبایل باید ۵۰۰ دلار بدهیم. کسانی که می‌خواهند کاری برای مردم انجام دهند، باید در زمینه تولید قدم بردارند تا در محور تولید، رشد اقتصادی اتفاق بیفتد و حال مردم هم خوب شود و خودرو جزئی از این تولید است. یک زمانی در دنیا استقلال در مواد اولیه بسیار مهم بود، اما این ترکیب اکنون در دنیا نیست، بلکه هر کشوری که بتواند محصول را تولید و صادر کند برنده است. ۲۳ صنعت مادر از جمله پتروشیمی، نفت و بانک‌ها به صنعت خودرو خدمات می‌دهند و این‌ها همگی وابسته به این محصول هستند. اگر این لوکوموتیو بایستد، همه صنایعی که به آن خدمت رسانی می‌کنند خواهد ایستاد. نزدیک ۹۰ درصد فولاد آلیاژی در داخل تولید می‌شود و سال گذشته ۵۰۱ هزار دستگاه خودرو تولید شد و فولاد آلیاژی آن را در داخل تولید کردیم و لذا این از برکت حرکت لوکوموتیو صنعت خودرو بوده است لذا اگر بخواهیم در رابطه با قیمت خودرو از حرکت بایستم، یعنی اینکه ما از محصول حمایت نکرده‌ایم و از مواد اولیه حمایت کرده‌ایم. حداقل ۶۵ درصد قیمت تمام شده محصول مواد اولیه است و قیمت این ۶۵ درصد در دست تامین کننده قطعه است و این در حالی است که ما بالاتر از قیمت جهانی آلومینیوم خریداری می‌کنیم.

مدیرعامل ساپکو با انتقاد از برخی از نمایندگان مجلس افزود: اگر برخی نمایندگان مجلس در رابطه با خودرو اطلاعاتی ندارم ما آن‌ها را راهنمایی می‌کنیم، تریبون خوب است، اما از این طریق نباید هر چیزی را به زبان آورد، ما قصوراتی داریم، ولی نباید تولید را خراب کرد و بگوییم مثلا کارخانه خودروسازی را تعطیل کرد. وی در رابطه با قیمت خودرو اظهار داشت: اگر بخواهیم خودرو ۲۰۶ تیپ ۲ را در کشور چین تولید کنیم، حداقل قیمت آن درب کارخانه بدون ارزش افزوده و عوارض گمرکی و هزینه حمل و نقل کمتر از ۹ هزار دلار نخواهد بود که با قیمت ارز فعلی حدود ۲۶۰ میلیون تومان می‌شود.

 

وزیر صمت: اقتصاد ایران را نباید به دلار پیوند بزنیم

فاطمی امین در پاسخ به این که کارخانجات شمش انتقاد دارند که قیمت تمام شده هر کیلوگرم شمش ۱۵ هزار تومان است اما در بورس ۱۴ هزار تومان عرضه می‌شود، تصریح کرد: بورس یک بازار رقابتی بر مبنای عرضه و تقاضاست؛ ممکن است بعضی از واحدها قیمت تمام شده بالاتری داشته باشند؛ اما نباید اقتصاد را برای کسانی که ناکارآمدی دارند، تنظیم کنیم. وی گفت: شما خبر خوبی دادید زیرا این خبر نشان داد که قیمت‌های بورس شفاف و رقابتی است و از روند دلار هم جدا شده است. یکی از نکات مورد تاکید من از ابتدای کار این بود که اقتصاد کشور را به دلار پیوند نزنیم که وقتی قیمت ارز نوسانی شد، قیمت تمام کالاها نوسانی شود. وزیر صمت افزود: هفته پیش قیمت ارز نوسان داشت، ولی در بازار فولاد ثبات داشتیم که خبر خوبی در مورد پیش بینی پذیری اقتصاد است.

آرامش دلار در دور جدید مذاکرات

در روز شروع دور جدید مذاکرات هسته‌ای وین، بازار ارز هم به انتظار اخبار جدید نشست. اخبار جدید منتشره از مقر مذاکرات خبر از نزدیک‌تر شدن به توافق جدید می‌دهد. همچنین صحبت‌های رئیس کل بانک مرکزی از بهبود عرضه بازار ارز، باعث شد که فرصتی برای جولان افزایشی‌های بازار به وجود نیاید. در این شرایط، هر خبری از بهبود روند مذاکرات، می‌تواند بهای دلار را به شکل پله‌ای پایین آورد. به نقل از دنیای اقتصاد؛ دیروز دوشنبه ششم دی ماه دلار که بر اثر خبر‌های برجامی به کانال ۲۹‌هزار تومان برگشته بود، بدون حرکت افزایشی یا کاهشی در محدوده ۲۹‌هزار و ۸۰۰ تا ۲۹ هزارو ۹۰۰ تومان نوسان داشت. فعالان بازار ارز که در پایان روز یکشنبه تلاش‌هایی برای افزایش قیمت دلار در روز دوشنبه داشتند، در ابتدای ساعات کاری دیروز با رقم ۲۹‌هزار و ۸۷۰ تومان شروع به کار کردند. این رقم در حوالی ظهر روز دوشنبه با کاهشی ۲۰ تومانی به قیمت ۲۹‌هزار و ۸۵۰ تومان رسید که این قیمت تا اواخر ساعت کاری روز دوشنبه بدون تغییر ماند و بازار ارز در این روز در همان قیمت ۲۹‌هزار و ۸۵۰ تومان بسته شد. پیش‌بینی‌های فعالان بازار ارز از قیمت دلار در روز‌های آتی نیز همچنان خالی از نوسان و در محدوده ۲۹‌هزار و ۸۰۰ الی ۹۰۰ تومان مطرح می‌شد.

یارانه نان و دارو حذف نمی‌شود

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: حذف یارانه دارو و نان در دستور کار دولت نیست. سیدشمس الدین حسینی در گفت وگو با ایسنا درباره نگرانی جامعه از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برخی کالاها از جمله دارو اظهار کرد: حذف یارانه دارو و نان در دستور کار دولت نیست. البته من شخصا معتقدم که حتی در خصوص دارو و نان می توانیم یارانه ۴۲۰۰ تومانی را کنار بگذاریم، ولی قیمت ها را افزایش ندهیم. این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پایان گفت: قطعا امکان این کار وجود دارد؛ یعنی یارانه را به جای وارد کننده به حلقه آخر تولیدکننده بدهیم.

تعرفه پرمصرف‌ها از بهمن‌ماه افزایش می‌یابد

وزیر نیرو با اشاره به اینکه بخش کوچکی از مشترکین خانگی جزو مشترکین پرمصرف هستند، از افزایش تعرفه برق مشترکین پرمصرف خانگی از ابتدای بهمن ۱۴۰۰ خبر داد. علی اکبر محرابیان با اشاره به اینکه بخش کوچکی از مشترکین خانگی جزو مشترکین پرمصرف هستند، افزود: بخش عمده‌ای از مشترکین خانگی الگوی مصرف را رعایت می‌کنند؛ بنابراین مشمول این افزایش قیمت نخواهند شد. وی با اشاره به اینکه هدف از اجرای این طرح که شب گذشته به تصویب هیات وزیران رسیده کاهش مصرف برق در کشور است گفت: الگوی مصرف برای ایام غیرگرم ۲۰۰ کیلووات ساعت برای هر دوره و در فصول سرد ۳۰۰ کیلووات ساعت در استان‌های غیر گرمسیری است که استفاده بیشتر از این الگو شامل افزایش قیمت‌ها خواهد شد. الگوی مصرف در استان‌های گرمسیری تا ۳۰۰۰ کیلووات ساعت نیز تعیین شده است. محرابیان با بیان اینکه قیمت‌ها براساس خرید تضمینی برق که ۴۰۰ تومان است محاسبه خواهد شد، ادامه داد: در زمستان الگوی مصرف برای استان‌های غیر گرمسیری ۲۰۰ کیلووات ساعت است، اگر مشترکی ۱۰۰ کیلووات ساعت بیشتر استفاده کند تا ۱.۵ برابر یعنی ۶۰۰ تومان، دوبرابر الگوی مصرف کیلوواتی ۱۰۰۰ تومان و سه برابر الگوی مصرف با قیمت هر کیلووات ساعت ۱۴۰۰ تومان محاسبه خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه مشترکین پرمصرف باید تشویق شوند که میزان مصرف خود را به میزان الگوی مصرف کاهش دهند و البته صرفه جویی یک وظیفه ملی گفت: مشترکینی که خیلی پرمصرف هستند، از یارانه بیشتری هم استفاده می‌کنند که این روند باید تغییر پیدا کند، زیرا برخی از این افراد یا مصارف خیلی بالایی دارند و یا به روش‌های غیر قانونی استخراج رمز ارز انجام می‌دهند که این‌ها باید رعایت حقوق عامه را داشته باشند. مشترکین درکی از میزان الگو ندارند و باید این مصارف دقیق تشریح شود. ما برای توضیح این موضوع برنامه داریم، زیرا ۲۰۰ کیلووات برای استفاده از همه وسایل برقی کافی است. وی در رابطه با مشترکین کم مصرف و خوش مصرف که صرفه جویی می‌کنند گفت: اگر مشترکین کمتر از الگوی مصرف برق مصرف کنند تشویق خواهند شد، همچنین مشترکین از طریق سامانه می‌توانند پله مصرف خود را مشخص کرده و براساس آن تشویق شوند.

افزایش قیمت مسکن در آذرماه

تعداد آپارتمان‌های مسکونی معامله شده در شهر تهران در آذرماه سال ۱۴۰۰، به حدود ۹.۸ هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب معادل ۳۳.۸ و ۲۸۲.۵ درصد افزایش نشان می‌دهد. در ماه مورد گزارش، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۳۲۵.۹ میلیون ریال بود که نسبت به ماه قبل ۱.۸ درصد افزایش نشان می‌دهد. همچنین این رقم نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل ۲۱.۱ درصد افزایش داشته که در مقایسه با رشد نقطه به نقطه آذرماه سال ۱۳۹۹ (معادل ۹۸.۹ درصد) به مراتب کمتر بوده و مبین کند شدن آهنگ رشد قیمت مسکن در سال جاری است.

ارز ترجیحی از جیب قشر فرودست پرداخت شد

غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران در مورد اصلاح سیاست پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومانی، اظهار کرد: از همان ابتدا نظر بخش خصوصی بر این بود که سیاست پرداخت ارز ترجیحی اشتباه است. در ۲۷ خرداد سال ۹۷ نظرمان را کتباً به ریاست جمهوری وقت اعلام کردیم. منتهی در حال حاضر یک شرایط خاصی داریم؛ اگر دولت بتواند تفاوت این نرخ ارز را برای مردم کم درآمد، جبران کند، حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی فوق‌العاده اقدام مثبتی است. ارز ترجیحی نشان داده که مسائل و مشکلات زیادی دارد و رانت و سوءاستفاده گسترده‌ای در این سیاست گنجانده شده است و از جیب مردم فرودست خرج می‌شود. به نظر من، حذف ارز ترجیحی اقدام مثبت و درستی است، منتهی به این شرط که دولت با جبران تفاوت نرخ ارز از طریق به کارگیری هر سیستمی چه یارانه باشد چه هر اقدام دیگری، مانع کوچک شدن سفره مردم شود و نکته مهم‌تر اینکه نظارت‌ها بعد از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی فراموش نشود. رئیس اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر لزوم جلوگیری از ورود شوک به اقتصاد کشور، گفت: وقتی در شرایط اقتصادی بدی هستیم شوک وارد کردن به اقتصاد کار درستی نیست مطمئناً هر چقدر درجه شوک پایین بیاید بهتر است بنابراین اگر حذف ارز ترجیحی به صورت مرحله به مرحله اجرا شود، نتایج بهتری در پی خواهد داشت.

 

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۸۲
سلام مردم چی فرض کردید اگر کسی بخواهد این قیمت در چین برای این خودرو بدهد مبلغش به 100میلیون نمی رسد
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۹:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
سال ۹۵ یک پژو ۲۰۶ صندوق دار خریدم خدارا گواه میگیرم شش بار با جرثقیل بردمش تعمیرگاه همان هفته اول کامپیوترش خراب شد !! ننیدونم فرانسه چطوراجازه میده ارم پژو روی این خودروهای بی کیفیت نصب بشه !!!
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
ببخشید میانگین قیمت گوشی 200 تا 250 دلاره عدد 500 را از کجا آوردید بعد بروید دست عموم مردم را ببینید اکثرا از بس قدیمی هستن شبیه آثار تاریخی هستن بنده آن 10 درصدی که جزو از ما بهتران هستن را اکثریت مردم نمی دانم.این ریئس هم چون با 10 درصدی ها نشست و برخاست داره احتمالا مبنای آماریش هم گوشی های دست اونها بوده.
جدا؟! خب چه کاریه آخه؟ شما بیا 208 یا ماشینهای مدل جدیدتر رو مستقیم از کارخونه اصلی با اون کیفیت وارد کن و این همه تعرفه و ... حمایتی از شما روش نکشن قیمتش از اینی که شما میگی کمتر میشه!!!
جالبه که در حرف مدیر شرکت تولید خودرو اثری از جایگاه و حقوق مصرف کننده نهایی وجود ندارد و اینکه مردم حقوق دلاری میگیرند و باید محصول نهایی کم ارزش داخلی را با کمترین خدمات و هزاران منت با قیمت دلاری بخرند اصلا برای کسی مهم نیست...
آخه کجای دنیا ماشین پژو ۲۰۶ تیپ دو دستکاری شده ما را که مربوط به دهه ۹۰ میلادی که فاقد آپشن های بروز و مصرف بالا و ایمنی پایین هست تولید میکنند؟؟؟
پس چطوری اینهمه تولید کننده ماشین در دنیا هست که ماشین های روز دنیا را با زیر ۱۰ هزار دلار میفروشند؟؟ شما از خرتوم فیل افتادی ؟؟
در حال حاضر فقط خودتان خودرو می سازید و جلوی ورود خودروهای دیگر را به بهانه حمایت از تولید داخلی گرفتید و به هر قیمتی که می خواهید به مردم می فروشید نه تولید کننده شدید خون مردم را هم توی شیشه کردید با این قیمت ها تون
جمع کنید بابا دلار ۳۰ هزار تومنه بعد میگه آرامش؟!!!
در چین تولید کنید صدرصد کیفیتش بیشتر میشه دوما اریو و ام وی ام که ارزونتر دویست شیش برای چهل سال پیش از صنعت پهپادی کشور خجالت بکشید
اقای وزیر صنعت اگر اقتصاد به دلار گره نخورده چرا قیمت همه کالا ها را به دلار قیمت گذاری می کنید قیمت خودرو را ریالی تعیین کنید یعنی فولاد و نهاده های مورد نیاز برای تولید انها را در بورس کالا قیمت گذاری نکنید چرا قیمت فولاد داخلی که معدن و نیروی کار و انرژی و ... ریالیست به قیمت بین المللی و حتی بالاتر در اختیار صنعت گران قرار می گیرد
مدیرعامل ساپکو .
اول اینکه حقوق مردم ایران با مردم چین خیلی فرق میکند و پایین تر است
دوم : شما ادعا میکنید صعنت خودرو تولیدی و داخلی است پس چرا با افزایش قیمت دلار ، قیمت خودرو هم افزایش میابد؟
سوم : اگر شما اینقدر خوبید که دارید خودروهای با کیفیت و ارزان به مردم میدهید پس از چه چیزی ترس دارید؟ بگذارید واردات آزاد شود و پوز خودرو های خارجی را با قیمت عادلانه خود به خاک بمالید . یک بام و دو هوا نمی‌شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
اولا اینکه حدود 30 درصد هزینه های خودرو هزینه های ارزی است و طبیعتا با نوسان قیمت ارز تغییر خواهد کرد ثانیا تولید کننده خودرو هیچ مخالفتی با واردات خودرو ندارد، واردات خودرو بخشی از فشارهای موجود بر روی خودروسازان را برخواهد داشت، مشکل اصلی این است که ارزی برای واردات خودرو وجود ندارد
قطعات 206 رو از امیرکبیر بخریم سر هم کنیم به زور 100 تومن میشه
نشان دهید یک من ماست چقدر کره دارد. همین حالا با همین وضعیت نابسامان ارزش پول ملی، تعرفه گمرکی خودرو را منطقی کنید. (مانند دیگر کالاها)
جناب مدیر خودرویی
چین بازارش آزاد هست، تولید خودرو اون جا انحصاری نیست و شما نمیتونید اونجا خودرویی که طراحی 22 سال پیش هست رو به این قیمت بفروشید
...کدام خودروساز دنیا، خودرو با قیمت نامشخص و تحویل یک سال بعد را پیش فروش می کند؟
شما در چین حتی یک خودرو را نمی توانید بفروشید.
جناب وزیر صمت! ما چکاره ایم که به دلار گره برنیم ؟ شما که مسئول هستی گره نزن. شعار درمانی هم نتیجه نمیدهد.
مدیر عامل محترم ساپکو شما سفرهای متععد به کشورهای دیگه دارید لااقل قیمت خودروهای بپرسید حواستون معلومه جای دیگه هست. بد نیست یه چرخی توی اینترنت بزنی هزینه هم نداره و سایتهای فروش خودرو همون کشور چین را مشاهده کنی خودروی جک s3 جدید مدل 2021 با کلیه امکانت رفاهی و شاسی بلند و دنده اتومات 10660 دلار قیمت خودره . بعد 206 20 سال پش که توی هیچ کشور استفاده نمیشه را 9000 دلار قیمت میزاری ...
خوشبختانه تیم اقای رییسی به شدت دنبال تصویب برجام و توافقه اگه اگه برجام به ثمر برسه یکم وضع اقتصادی بهتر میشه
میشه شما خودرو تولید نکنید؟؟؟؟؟؟؟ هم منتی سر ما نباشه هم خودرو کلا ارزون بشه
به خدا ما راصی به زحمت خودروسازها نیستیم، جمع کنید بزارید برندهای دنیا بیان خط تولید راه بندازن، هم مواد اولیه و هم کارگر ایرانی مشغول میشه، در ضمن بیمه و بانک به قنعت خودرو وابسته نیست بلکه به وجود خریدارهای خودرو.
اما با بازسدن در ورود شرکتهای برتر 2 تا اتفاق مهم میفته، 1، دیگه مدیریت یران راس و میانی نمیتونند حقوق های آنچنانی بگیرند
2 اینکه ما ملت بدبخت و مظلوم میفهمیم این چندساله چه کلاهی سرمون رفته بود
در ضمن خودرو جک x7 که یکی از شرکتهای ایرانی با منت و و 4 ماه بعد از واریز بالای یک میلیارد پول بهت تحویل میده، تو سایت شرکت چینی به قیمت 13 هزار دلار با التماس تحویل مشتری میشه،
یعنی 400 میلیون
البته این مدیر میدونه که نیروی انسانی و انرژی 2 مزیت رقابتی است که الان یک سوم قیمت چین رو تو ایران داره،
حقوق وزارت کار در ایران ماهانه 120 دلاره، یعنی 4 دلار روزانه
اگه 206 رو تو چین تولید کنین و به اندازه خودش از روش بخورین و موقع ورود به ایران 100 درصد گمرک هم بگیرین فکر کنم به 260 میلیون میرسه
اقای پیر محمدی یه سوال از شما دارم ۲۰۶ فرانسه رو فرمودید یا ۲۰۶ تولید داخل ماشا. شما با سبک سازی و مقرون به صرفه سازی کاری کردید چین باید بیاد پیش شما اظهار شاگردی کنه بدنه پرشیا رو تست کردی با بدنه مدل فرانسوی چقدر سبک کردید چقدر پیچ اضافه اوردید کنسل کردید در پراید برادران سایپا شیشه صندلی پشت و زه بغل رو حذف کردند برای مقرون به صرفه کردن بیشتر چقدر بدنه رو ضعیف کردند که با کانال کولر مقایسه میشه شما کم از کیفیت نزدید برید مدیران مازاد و حقوقها و پاداشها رو مدیریت کنید اخه این صنعت مگه چند تا مدیر میخواد شفاف کنید به سود میرسید شما هر چی در میاد خرج حقوق و ناکارامدی خودتون میکنید نمیتونید ببندید و در زمینش کشاورزی کنید سودش برای مملکت بیشتره چند ساله دارید مونتاژ میکنید دیگه پیر این کار شدید چقدر باید دوباره ساپورت بشید شما شدید یه بچه تنبل که از بس راه نرفته ویلچری شده باید با چیدن سیب به شما تحرک داد الان انحصار همراه اول تا حدودی با ایرانسل به چالش کشیده شد قیمتها ی سیم کارت پایین نیومد تا موقعی که انحصار هست و خودرو سازی با هر کیفیتی میتونه جنسش رو به قیمت بالا بفروشع این صنعت پیشرفت نمیکنه ،حمایت باید واقع گرا باشه نه به هر صورتی ما فقط بخواهیم از خودروساز حمایت کنیم نتیجه میشه یه مافیای بزرگ که انقدر قوی شده مقابل هر تغییری که به ضررش هست ایستادگی میکنه و دولتها رو چالش میکشه
پیرو سخن گوهربار مدیرعامل ساپکو در خصوص قیمت تمام شده 9000 دلار پژو 206 تیپ 2 در چین به آن مقام مسئول پیشنهاد می کنم قبل نظر یه سرچ تو اینترنت بزنند، شورلت اسپارک اتومات مدل 2022 در امارات 10 هزار دلار به فروش می رسد. نه چینی است نه درب کارخانه این قیمت بلکه دست مشتری این قیمت میرسه
دیگه بماند قیمت خودروهای چینی چند هست
آخه اصلا چین میذاره یه فرغون از رده خارج بی کیفیت رو اونجا تولید کنی که منت قیمتش رو سر ما میذاری؟ همه جوره مردم رو توو نداری و حسرت و تحریم نگه داشتین که جیب خودتون رو پر کنین
اره شما اگه برید چین اونجارم خراب میکنید
برو تولید کن
مدیر عامل ساپکو شما ماشین تولید نکنید نگران ما هم نباشید
مشکل ما همینه که شما ماشین تولید میکنید
الان قیمت جهانی پژو ۸ که ۴ برابر بهتر از تیپ ۲ است برابر ۵۵۰۰ یرو حدود ۷۰۰۰ دلار است
یعنی ۲۰۶ تیپ ۲ شنا میشه حدکد ۲۰۰۰ دلار حدود ۶۰ میلیون با قیمت دلار ۴۲۰۰ میسه ۸.۵ میلیون
اگر راست می گید اجازه واردات بدید و ببینید با چه قیمتی وارد میشه و قیمت ۲۰۶ تیپ ۲ شما چند میشه
این مدیر عامل ساپکو بیاد بگه اون کشورهایی که نفت ندارن یعنی موبایل وارد نمیکنن؟
206
چین
260 میلیون........................!!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
حالت خوبه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
اصلا 206 در این زمان سال 2022 در چین یا هرجای دیگه مجوز تولید میگیره؟
اصلاحیف نیست فولاد صرف تولید 206 بشه؟
اصلا توخودت میدونه خودروهایی از این قبیل(206،405،پارس، پراید، تیبا،سمند، کوئیک، دنا و .....) چه هزینه ای در ابعاد کلان به اقتصاد مملکت تحمیل می کنند:
- مصرف سوخت
- آلایندگی
- خسارات مالی و جانی در تصادفات (فوتی ، قطع نخاع، قطع عضو، هزینه های درمان و بیمارستانی،خانواده های عزادار، مخدوش شدن سلامت روان جامعه، پزشک و مهندس، استادکار، کارگر ماهر،پدر و مادری که از دست می رود و کشور هزینه میکند برای پرورش آنها)
- و .......
این تولید آیا واقعا توجیه دارد؟
آیا نباید خودرو ساز تغییری در خود ایجاد کند؟
ارزان ترین منابع، ارزان ترین نیروی انسانی، سوبسیت، حمایت و غیره و در آخر 206.
اقتصاد که هیچ زندگیمون به دلار گره خورده!
پاسخ ها
محسن
| Belgium |
۲۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
توی ایران اقتصاد و زندگی که به دلار گره خورده هیچ مردن و خاک کردن هم به دلار گره خورده است.
آقای پیر محمدی لطفاً با مطالعه صحبت کنید هر فردی در جامعه می داند که قیمت تولید خودرو در چین خیلی پایین تر از تولید آن در ایران است، می توان حدس زد علت این سخنان شما چیست.
مردم را چی فرض کردید. همین الان با قیمت دلار فعلی برو ببین با پول 206چه خودروی پیشرفته ای میتونی بگیری.
اگر قیمت 206 تیپ 2 در چین به این قیمت تولید می شه چرا نمیری آنحا تولید کنی و بفروشی...
سلام اقای وزیر فرمودی اقتصاد را نباید با دلار پیوند شود شما که وزیر صمت وعضو اصلی شورای اقتصاد هستی چه راه کاری اقتصاد داری مکلف به اجرای راه کار پویا وکارآمد هستی خیلی جالب است سایت های خبری تیتر دلخوش کننده را میزنند که شاخص معاملات درصدی مثبت و روز بعد درصدی منفی است بزرگوار مهمترین وظیفه شما فعال کردن اقتصاد واحد های تولیدی وزمینگیر شده هست با چه ارزی این واحدها فعال شوند نقشه شما است اگر ۵۰ درصد واحدهای تولیدی راکد فعال شوند گفته وزیر کار که ایجاد فرصت شغلی وظیفه وزارت کار نیست را پاسخ دهید شما باخودرو معمولی باتفاق وزیر محترم کار ووزیر اقتصاد دو روز از وقت خودرا اختصاص گردش درشهر ومکانهایی که جوانان سالخوردگان می ایستند شاید فردی در راه خدا چند ساعتی از بیکاری انها را با مبلغ نا چیزی که هزینه همان روز کارگر هست پوشش دهد کشور ازین اقدام شما شاد میشود
عزیز این قیمت ها رو از کجا میاری. این پژو که شما میزنی با پژو که اونا میزنند از زمین تا آسمون اختلاف داره. اونجا خدمات فروش گارانتی و ماشین خوب تحویل میدن . ولی اینجا شما شانس بیاری بعد کلی دنگ و فنگ ماشینت تحویل بگیری البته بعد از اینکه ده بار قیمت ها رو گرون کردید. بعد ماشین هم که می گیری اگر خوش شانس باشی سالم باشه و از در کارخونه سالم بیاد بیرون! صنعت خودرو سازی تو ایران قدمتش از خیلی از کشورهای آسیایی بیشتر ولی ما هنوز داریم مونتاژ میکنیم ولی اونا دارند ماشین با کیفیت تولید میکنند با کلی تجهیزات به قول شما فول . حالا ما بعضی از ماشینهای که اونا از رد خارج میکنند مونتاژ میکنیم! بعد اسمش عوض میکنیم میگیم تولید خودمون . تحریم که میشیم تولید متوقف میشه!! چون ماشینی که می گفتیم تولید خودمون قطعات از خارج میاد خودمون هم نمی تونیم اون قطع رو تولید کنیم!!!!تازه صنعت خودروسازی ما انقدر عریض و طویله که بیا و ببین ‌ حالا صنعت خودرو سازی اونا کوچیکتر و با بازدهی و تولید و نواوری بهتره. مومن تنها به قاضی نرو . یا حق
عادل پیرمحمدی مدیرعامل ساپکو قابل توجه شما
اولا قرار نیست پول هنگفتی که مدیران خودروسازی تحت حقوق و مزایا برمیدارن از جیب مردم پرداخت بشه
دوما قرار نیست تحت عنوان حمایت از تولید خودرو ملی مردم هر چیزی که شما درست کردید قبول کنن
سوما همون پژو 206 که شما می گید 9 هزار دلار با قیمت واقعی ارز میشه نهایتا 50 میلیون نه 30 میلیون
چهارما شما که این همه مطمئن هستید چرا اجازه واردات خودروی خارجی بدون عوارض را نمی دید
پنچما خودروی دست دوم خارجی صد برابر بهتر از تولیدات شما هستش
و نهایتا اینکه شما و امثال شما جز به فکر جیب خودنون بودن کاری برای مردم نکرده و نخواهید کرد
جناب مدیرعامل ساپکو شما در امریکا هم تولید کنید باز هم گران درمیاید چون اصولا شماها تولیدکننده نیستید مونتاژکار هستید شما دانشهای بنیادین را ندارید
مدیرعامل ساپکو: اگر ۲۰۶ تیپ ۲ را در چین تولید کنیم، حداقل قیمت آن ۲۶۰ میلیون تومان می‌شود
ايكاش قبلش يه تحقيق ميكرديد با 9 هزار دلار در كشورهاي پيشرفته يا همون چين خودت چه خودرويي و با چه كيفيتي ميشه خريد.
اخه الان كي ديگه 206 توليد ميكنه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
الان توی چین ماشین بنز و بی ام دبلیو تولید می شه و قیمت اون کمتر از ایرانه. اونوقت چطورب 206 را اینقدر بالا در میارن؟
سلام، من 10 ساله چین زندگی می کنم، در جواب باید بگم که چین از این آشغالها تولید نمیکنه... شما بجای اصرار به تولید یک محصول از رئه خارج شده اهتمام به تولید محصولات نو با تکنولوژی روز کن. اگر هم نمی تونی قیچی و ریش رو بده دست واردات چیها
اقتصاد که سهله تمام پوست و خونمون وابسته به دلار شده...
«بیعى که در آن ثمن مجهول باشد صحیح نیست.»
یعنی پیش فروش خودرو با قیمت نامشخص با شرع منافات دارد.
"مدیرعامل ساپکو: اگر ۲۰۶ تیپ ۲ را در چین تولید کنیم، حداقل قیمت آن ۲۶۰ میلیون تومان می‌شود"
چین الان ماشین دیگنیتی را در بازار جهانی میده 10-11 هزار دلار به پول ما میشه 300-320 میلیون
که اصلا قابل مقایسه با 206 با تکنولوژی 30 سال پیش نیست/
ایشون احتمالا درست می‌فرمایند، چون تورم و سقوط ارزش پول ملی باعث شده نیروی کار ایرانی در دنیا ارزون‌ترین باشه.
اگه در چین تولید بشه قیمتش میشه ۲۴۰ میلیون اوکی اما الان تو بازار بیشتر از همین ۲۴۰ تومن خریدو فروش میشه. در ضمن تو همون چین، حداقل حقوق کارگر ۲۴۸۰ یوان در ماه است. که با یوان ۴۷۰۰ هم اگه حساب کنیم. میشه ۱۱ میلیونو خورده ای. چطوریه مقایسه که می کنن اینورشو نمی بینن؟ شما به کارگر ۱۱ میلیون تومن بده به عنوان پایه حقوق، بده همون چین ۲۴۰ تومن به ما بده (حداقل از قیمت بازار امروز کمتره). چطور مقایسه که می کنین اینور داستانو کلا فراموش می کنین؟ قیمت درب کارخونه که کلا ۵۰۰ تا دونه میده رو هیچ کس پیدا نمی کنه.
به اطلاع مدیر عامل ساپکو برسانید که چینی ها عمرا ماشین ۲۵ سال پیش رو تولید کنند و اگه هم تولید کنند اصلا تو مخیلشون نمی گنجه که به قیمت ماشین های روز به خلق الله قالب کنند و طلبکار هم باشن.
(وزیر صمت: اقتصاد ایران را نباید به دلار پیوند بزنیم)

عجیب هست که از شعار دادن خسته نمی شوید

شاید بخاطر انست که درد در سختی ها را نمی فهمید
مدیرعامل ساپکو: اگر ۲۰۶ تیپ ۲ را در چین تولید کنیم، حداقل قیمت آن ۲۶۰ میلیون تومان می‌شود
برای همینه که ماشین چینی مونتاژ میکنین ؟؟؟
الان باید بهتون تبریک بگیم مثلا ؟؟؟؟؟
وزیر صمت: اقتصاد ایران را نباید به دلار پیوند بزنیم
بیش از 40 ساله همین رو میگید . اخه کدوم کشوری تونسته این کارو بکنه که تو دومیش باشی ؟؟؟؟
بجای این حرف ها به فکر روابط خوب با همه کشورهای دنیا باشید !
پسرم 206 تیپ 2 تو چین اسباب بازی حساب میشه 260هزارتومان اندش اند اندش
مطمئن باشید در چین کسی 9000 دلار بابت تکنولوژی بیست و یک سال پیش نمی دهد. مردم ما استحقاق خودروهای بروز با پرداخت 9000دلار دارند.
تو راست میگی
اقای ساپکو ماشین خودش وبچه اش چیه

اگه تونست بگه جایزه دارید تابناک
عرض سلام وادب احترام خدمت همکار ایرانحودرویی برای من سوال پیش امده 260میلیون قیمت نمام شده در کشور چین آیا مبلغ دست مزد کارگرها وپرسنل قطعه سازی خط تولید به تومان حساب کردی یوان دلار یا یورو ؟
آرامش دلار، آرامش قبل از طوفان است
بعد از اتمام جلسات وین، سری به صرافی ها بزنید و سراغ دلار رو بگیرید تا شوکه بشین
مرد حساب سوریه ماشینهای سما را نخواست که کارخونه تو کشورش ساختین، تو چین تولید می کنین.
متاسفانه مسولین فکر میکنند ملت متوجه نیستند که هزینه زندگی مردم را آز خودر گرفته تا پوشاک و۰۰۰۰۰۰همه رابراساس دلار وقیمت روز آن محاسبه می کنند ولی حقوق را براساس ریال بجز خودشان که هرکدام حداقل درماه ۲۰ملیون تومان حقوق دریافت میکنند به جز متعلقات دیگر
آخه ماشین 30 سال قبل رو غیر ایران کجای دنیا مجوز تولید میدن؟ حتی عراق و سوریه و ونزوئلا و کشورهای آفریقایی نمیزارن فرغونهاتون رو اونجا بفرستین بعد تو چین که داره دنیا رو میگیره میخواین برید تولید کنید؟
مگه تولید هم بلد هستین ؟ قیمت بازار دقیقا کردین 260 که بگین قیمت واقعیش اینه ، بس کنید ده مدل پژو نیسان سوزوکی فیات هست که همین الان تو دبی تا 300 تومن است
موبایل وارد نشه که ارز ببرین چین ساخت ایران بزنین قطعه بیارین ، اصلا میدونی چه خدماتی با موبایل ارائه میشه و چقدر صرفه اقتصادی داره ؟ بلکبری ال جی سونی اچ تی سی نتونستن تو رقابت دوام بیارن حتی هواوی بعد ارز بدن اینجا بنجل چینی سرهم کنن به اسم موبایل
همه میدونن تولید خودرو تو ایران فقط به نفع ی عده خاص نه مردم
آقای خودرو ساز عزیز مگه شما دستمزد کارگر رو به دلار میدی؟ پول آب و برق و گاز رو مگه دلاری میدی؟ که میایی قیمت خودرو رو با دلار حساب میکتی.
اونجایی که خودرو رو با دلار میفروشن حقوق کارگرش هم حداقل 3 هزار دلار درماه هست نه 170 دلار
امروز در جفتشون بسته بشه فایده است فردا دیره ، نصف انرژی منفی حامعه و گرونی غیر مستقیم مربوط به اینهاست ، کامیون جنگ جهانی سر هم میکنین هنوز
اگر 206 در چین تولید بشه خیلی کمتر از این حرف ها در می آد.
ولی
اگر شما بخواهید در چین 206 تولید کنید بله حداقل 260 میلیون تومان در می آد!
مدیر عامل ساپکو لطف کرده و چیزی تولید نکنند فقط واردات خودرو آزاد شود.
جناب ساپکو یه سری بزن به قیمت ماشینها اونم به دلار در کشورهای دیگر. بعد یک مقایسه کن. تازه این همه نیروی ارزان قیمت، انرژی ارزان، رانت فروش انحصاری و.... هم داری. الان این لگنهای چینی که وارد میکنید چند درمیاد و چند تو پاچه ملت میکنید؟
یک سوال از مدیر عامل محترم ساپکو ! به فرموده جنابعالی هزینه تولید 206 تیپ 2 در چین حدود 260 میلیون تومان می باشد که با احتساب ارزش افزوده و هزینه حمل و عوارض گمرکی و پلاک گذاری حدود 450 میلیون می شود - درصورت واردات- حال سوال اینجاست شما که اینقدر ارزان تولید می کنید 1- چرا نمی توانید این محصولات را به سایر کشورها صادر کنید؟ 2- حالا که شما ارزانتر تولید می کنید چه هراسی از آزاد سازی واردات خودرو دارید؟ 3- اگر انحصار موجود از بین برود باز هم می توانید با همین قیمت ها محصولات خود را در داخل بفروشید؟
گرانی را کنترل کنید حقوق کارمندان وبازنشستگان را اگر همسان سازی حقوق نکنید واز نجومی بگیران حمایت بی قید شرط کنید رضایت مندی را ازدست خواهید داد
با سلام به مدیر عامل محترم سابکو.

لطفا نگاهی به قیمت های خودرو در جهان بیندازید...
اقای مدیر عامل سابکو لطفابشنو

رنو لوگان خودرو مقرون به صرفه کلاس C جزوه ده خودروی ارزان است. این خودرو ارزان ترین خودروی بازار جهانی را به خود اختصاص داده است ال نود با پیکربندی اولیه عمدتاً در اروپای شرقی و سایر کشورهای در حال توسعه با قیمت 6000 دلار فروخته می شوند . در حالی رنو لوگان در جنوب شرق آسیا با قیمت 9500 دلار عرضه می شود و قیمت آن در بازار اروپا غربی 12000 دلار عرضه می شود.
مدیر گرانفروش سابکو یک نگاهی به خودرو ساز هند و چین و آلمان و کاناد و بلغارستان بنداز.


رنو لوگان خودرو مقرون به صرفه کلاس C جزوه ده خودروی ارزان است. این خودرو ارزان ترین خودروی بازار جهانی را به خود اختصاص داده است ال نود با پیکربندی اولیه عمدتاً در اروپای شرقی و سایر کشورهای در حال توسعه با قیمت 6000 دلار فروخته می شوند . در حالی رنو لوگان در جنوب شرق آسیا با قیمت 9500 دلار عرضه می شود و قیمت آن در بازار اروپا غربی 12000 دلار عرضه می شود.
تولید خودرو در هندوستان ازسال 2012

شرکت تاتاموتورز هند در حال حاضر در کشور هندوستان خودروهایی نظیر تیاگو با قیمت های ذیل تولید و عرضه می کند.
تیاگو با قیمت 4700 دلار
بولت با قیمت 6800 دلار
زست با قیمت 7500 دلار
مدریت محترم ساپکو واقعا درست گفته اند ، اگر این آقایون و با این روش مدیریت و این همه سربار نیروی کار و ... بخواهد این محصول از رده خارج و با تکنولوژی قدیمی را در هرجای دیگر و به قول خودشون چین تولید کنند قیمتش بسیار غیر رقابتی خواهد بود .
مدیرمحترم سابکو خودروی پژو 206 را با دلار چند حساب کردی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
در حالی که بانک مرکزی روز 6 دی 1400 دلار نیمای را با قیمت 244876 ریال اعلام و به تولید کنندگان ارایه می دهد..
خودروها براساس سایز، در یک طبقه‌بندی تک‌حرفی در قالب 6 کلاس زیر قرار می‌گیرند: کلاس A (مینی یا کوچک)، کلاس B (شهری کوچک)، کلاس C (خانوادگی کوچک)، کلاس D (خانوادگی بزرگ)، کلاس E (نیمه لوکس) و کلاس F (لوکس و لاکچری).
در ادامه مطلب، قیمت برخی از کلاس‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم در این مقایسه قیمت خودرو با دلار 244.876 ریال بررسی می شود
قیمت خودرو از نگاه نوع خودرو کلاس خودرو بر اساس سایز به دلار به تومان در کشور
مدیر عامل سابکو 206پژو کلاس B شهری کوچک 10.617 260.000.000 ایران
در نمایندگی های اروپای شرقی رنو لوگان پایه کلاس C خانوادگی کوچک 6.500 159.000.000 اروپای شرقی
در نمایندگی های هندوستان تیاگو پایه کلاس C خانوادگی کوچک 4.700 115.000.000 هندوستان
در نمایندگی های آسیای شرقی رنو لوکان سال کلاس C خانوادگی کوچک 9.500 232.000.000 آسیای شرقی
خدا به چینی ها رحم کنه ابران می خواهد صنعت خودرو چین رو هم به شکوفایی برسونه
اگر راست میگید واردات رو ازاد کنید البته بدون تعرفه بعد ایران خودرو سایپا خودروهاشون رو کلا ازاد بفرشن بالای میلیارد تومان بفروشن ببینم میتونن فکر نکنم دیگه کسی این اشغالها رو بخره
ایشان حرف حساب میزند. تکنولوژی تولید این خودرو در حد پارینه سنگی و گران است. اگر این خودرو با همین تکنولوژی و مدیریت بخواهد در هر جای دیگر دنیا هم تولید شود همینقدر گران می شود.
...
اگه همچین خودرویی هستش که در چین هم اینقدر گران در میاد
خوب درش رو تخته کنید ماشین های ژاپنی هم قیمتشان ارزان تر است، هم مصرفشان
ارزان ترین کارگر سوخت فولاد و ......
بیش ترین سوبسید و یارانه و معافیت مالیاتی و ...
قیمت لحظه به لحظه در حال افزایش
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام
وب گردی