بازدید 19360

نخست پاسخ شفاف درباره انجام وظایف؛ سپس توصیه به «خودت بمال و خودتان هزینه‌ امنیت محله را پرداخت کنید!»

از روزی که یک وزیر دولت، خطاب به یک مرد بجستانی و در پاسخ به گلایه‌های وی درباره کمبود امکانات بهداشتی و فیزیوتراپی در این منطقه گفت: خودت بمال! تا زمانی که استاندار تهران از یک طرح امنیت محله محور خبر داد مدت خیلی زیادی نمی‌گذرد.
کد خبر: ۱۰۹۳۴۶۱
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۶ 16 December 2021
نخست پاسخ شفاف درباره انجام وظایف؛ سپس توصیه به «خودت بمال و خودتان هزینه‌ امنیت محله را پرداخت کنید!»از روزی که یک وزیر دولت، خطاب به یک مرد بجستانی و در پاسخ به گلایه‌های وی درباره کمبود امکانات بهداشتی و فیزیوتراپی در این منطقه گفت: خودت بمال! تا زمانی که استاندار تهران از یک طرح امنیت محله محور خبر داد و به شهروندان تهرانی توصیه کرد، برای امنیت بهتر محله‌های خود، بهتر است طرح نگهبان محله را اجرا و خودشان هزینه‌های آن را پرداخت کنند مدت خیلی زیادی نمی‌گذرد.

به گزارش «تابناک»؛ گاهی مسئولان رده‌های مختلف کشور، توصیه‌هایی برای رفع مشکلات در قالب امر رسمی یا غیر رسمی بیان می‌دارند که موجب شبهه و شائبه‌هایی درباره کم کاری و یا متاسفانه رفع تکلیف از خود برای اجرای وظایف قانونی خود می‌شوند.

نحوه و روش پاسخگویی مسئولان به عموم مردم و مخاطبان امر مهمی است که جدای از خصلت‌های مدیریتی، دارای ضوابط و قواعد قانونی و شرعی بسیاری است که در سطور متعدد قوانین موضوعه و متون شرعی قابل رویت است.

اینکه یک وزیر دولت به یک فرد شهرستانی می‌گوید: خودت بمال! یا یک مقام انتظامی بگوید، برای دچار نشدن به عواقب قانونی در نحوه دفاع در برابر سارقین خودتان مراقب باشید و دفاع نکنید و یا اینکه یک استاندار به شهروندان یک کلانشهر مانند تهران بگوید اگر تمایل به بهبود اوضاع امنیتی حاکم بر محله خود دارید، می‌توانید هزینه طرح نگهبان محله را خودتان پرداخت کنید، همگی آنان یک فصل مشترک دارند و آن فراموش کردن مقدمه مهم وظایف مسئولیتی، یعنی توضیح صریح و شفاف است.

همه افرادی که این توصیه‌ها را به مخاطب خود بیان کردند، سعی داشتند توصیه‌ای کاربردی، سریع و البته دلسوزانه بیان نمایند و در گمان خود بهترین راهکار فی الحال و فی المجلس را به مردم عرضه داشته اند؛ اما چرا گفتن چنین توصیه‌هایی به جای آرامش خاطر، موجب بار خاطر مخاطبان می‌شود؟

پاسخگویی و وظیفه شناسی مسئولان، قاعده‌هایی وزین در قانون اساسی و کلام معصومین

قانون اساسی به عنوان مهمترین منبع حقوق ملت و حاکمیت و میثاق تبیین و تعریف تکالیف آنان نسبت به یکدیگر هنگام بیان وظایف قوای سه گانه و ارکان نظام بر مسئول بودن این افراد در پیشگاه ملت و وظیفه آنان در حفظ حرمت و کرامت آحاد جامعه تاکید دارد. در مقدمه برخی اصول برای تمامی قوا و ارکان نظام، وظایفی را برشمرده است که علی رغم تاکید بر اجرای این وظایف به عنوان «مقدمه‌ای برای مسئول بودن در نظام جمهوری اسلامی»، پاسخگویی را متمم این مقدمه و راهکاری برای حفظ حرمت و کرامت تمامی ایرانیان می‌داند.

همچنین در بند‌های نهم و دهم اصل دوم قانون اساسی، بر دو مورد دیگر از مهمترین وظایف دولت‌ها در جمهوری اسلامی تاکید و بر آنان تکلیف می‌شود در رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای همه، در تمام زمینه‌های مادی و معنوی اقدام نمایند و همچنین ایجاد نظام اداری صحیح و حذف تشکیلات غیر ضرور را سرلوحه کار خویش قرار دهند.

در کلام مولای متقیان علی ـ علیه السلام ـ هم می‌توان بار‌ها توصیه‌هایی خطاب به مسئولان را یافت که به نحوه پاسخگویی صحیح مسئولان تاکید دارند، به گونه‌ای که امام در نامه خود به اشعث بن قیس پس از آنکه منصب واگذاری به وی را امانت الهی ـ و نه طعمه ـ می‌داند به او هشدار می‌دهد که مبادا به استبداد و دلخواه خود در میان مردم رفتار کنی و از پاسخگویی مناسب طفره بروی؛ و نیز در نامه‌ای به مالک اشتر تأکید می‌کند.
وَ لا تَقُولَنَّ اِنّی مُؤَمَّرٌ آمُرُ فُاُطاعُ فَاِنَّ ذلک اِدغالٌ فی الْقَلْبِ وَ مَنْهَکَةٌ لِلدّینِ وَ تَقَرُّبٌ مِنَ الغِیَرِ.
مگو من اکنون بر مردم مسلّطم؛ از من فرمان راندن و از آنان اطاعت کردن که این، عین راه یافتن فساد در دل و ضعف در دین و موجب زوال نعمت‌ها است.

رهبر انقلاب هم بار‌ها در سخنرانی‌های خود بر نحوه پاسخگویی به مطالبات مردم تاکید داشته اند. ایشان در سال ۱۳۸۳ در دیدار با کارگزاران نظام فرمودند: همه باید به مسئولیت خودشان توجه داشته باشند و خود را در مقابل این مسئولیت‌ها پاسخگو بدانند؛ این وظیفه‌ى همه‌ى ماست.

درباره اینکه مسئولان باید چگونه و با چه کلامی به نیاز‌های مخاطبان خود پاسخ دهند، درباره تشریح وظایف محوله با آنان سخن بگویند، می‌توان لیست طولانی از پارامتر‌های متعدد را برشمرد، اما قطعا در ابتدای این لیست، شفافیت و صراحت و صداقت قرار خواهد داشت.

اگر وزیری به پیرمرد شهرستانی گفت: خودت بمال، باید در آغاز کلام درباره تلاش‌ها و اقدامات خود درباره رفع محرومیت آن منطقه و چرایی انجام و عدم انجام وظایف خود سخن می‌گفت و بعد در توصیه‌ای کوتاه به خودکفا بودن مخاطب خود توصیه می‌کرد.

اگر استانداری برای حفظ امنیت بیشتر محلات کلانشهری مانند تهران، طرحی را پیشنهاد می‌دهد که درباره آن ابهاماتی وجود دارد، باید در ابتدا پاسخ دهد، چرا چنین طرحی باعث ایجاد تبعیض ناروا در بین مناطق برخوردار و کم برخوردار شهر نخواهد شد؟ باید توضیح بدهد که چه اقداماتی در گذشته و اکنون انجام شده و چه کاستی‌هایی و به چه علت وجود دارد که چنین توصیه‌ای مطرح می‌شود؟ باید توضیح داده شود نحوه تعامل پلیس و مردم دارای چه ابهامات و کاستی‌هایی بوده که حال قرار است چنین طرحی برای پر کردن این خلا‌ها مطرح شود.


همچنین باید گفته شود، چرا هر کاستی و کمبودی در هر قسمتی از نظام اداری کشور وجود دارد ممکن الوصل‌ترین و راحت‌ترین راه یعنی دریافت هزینه از مردم برای حل مشکلات به ذهن مسئولان می‌رسد؟


لذا پس از پاسخ مناسب به همه این سوالات به عنوان مقدمه و قاعده یک مسئولیت است که می‌توان در انتها و به عنوان یک موخره درخواست کرد که مردم با چنین طرحی همراهی نمایند و امید به موفقیت آن داشت.
به هرحال همه مسئولان و در هر رده‌ای از نظام اداری کشور باید توجه داشته باشند که تفاوت میان یک «مقام» و یک «مسئول» در چنین برهه‌ها و عرصه‌هایی مشخص خواهد شد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۲۹
به والله که با این روش مملکت داری و مسئولیت پذیری هم برای ایران، هم برای مردم و هم برای حکومت مشکل درست خواهد شد
متاسفانه در کشوری زندگی میکنیم که مسولین کشور جز گرفتن چیز دیگری نمیدانند . فقط یاد گرفتن که با مقایسه کشورهای اروپایی از مردم مالیات بگیرند ولی قسمتی که کشورهای اروپایی برای مردمشان امکانات میدهند را نمیبینند
چه کشور جالبی داریم که مسولین کشور فکر میکنند که مردم زندگی با رفاهی مثل خودشان دارند . نمیدانند که مسولین تمام دنیا را دشمن کشور میدانند و با عث تحریم کمر شکن مردم شده اند و مردم توان خرید نان خالی هم ندارند بعد توصیه میکنند که مردم تا میتوانند فرزنداوری کنند تا انها در اینده سرباز مجانی برای جنگیدن برای مسولین داشته باشند در حالی که خودشان و اقازادهایشان از سفره انقلاب حسابی برده اند و در برابر مردم ناراضی در خواست ترک کشور را میکنند
خدایا در چه کشوری زندگی میکنیم . کشوری که از نظر ثروت جزو 10 کشور اول جهان است ولی با مدیریت افتضاه مردم کشور خزو 200 کشور فقیر جهان هستیم . تنها چیزی که مسولین یادگرفتن گرفتن مالیات های بی دلیل از مردم است و معلوم نیست که کجا خرج میشود. کلان ثروت کشور جرج شاید کمتر از 5 درصد جمعیت کشور میشود که شامل مسولین و صدا و سیما و کارخانه های خودروسازی مبیشود
اصلا مسؤل شدن که پاسخگو نباشن
مقام و مسئول تفاوتی ندارند. مقامات همه مسئولن؛ اگه نیستن، موظفن استعفا بدن تا یه مسئول جاشون بیاد.
تابناک جان لطفا بفرمایید به مسئولین آموزش های لازم و دیگری هم بدهند تا مانند موضوع اخیر نماینده مجلس و تخصیص ارز برای آلات موسیقی تکرار نشود.
عجب مردم پررویی هستیم. اینا صاحب مملکتن و ما رو رعیت و بَرده خودشون میدونن. چه الزامی دارن درمان و امنیت برای بَرده ها فراهم کنن؟ چرا نمیمیریم اینا با خیال راحت به زندگی مرفهشون برسن؟
میدونی که بدیهی ترین موضوع اینه که تو ۴ تا نظر رو سانسور نکنی ، درسته ؟؟؟ بعد مثلا فاز انتقاد اونم تو موضوعاتی برداری که اصلش جای دیگه آب میخوره
ازرییس جمهوربیسواد ووزیرکشور نابلد توقعی بیش ازاین نیست.اسلام کبلو چنده.
اقایان افتخار داده اند و پست قبول کرده اند لطفاً مزاحم اوقات ایشان نشوید.
وقتي مقامات رابطه اي و رانتي و قومي و جناحي و هزار رابطه ناسالم منصوب شوند متوهم، گستاخ، پررو و مسئولت گريز ميشوند و ملت طلبکار ميشوند.
جداي از نحوه پاسخگويي، اصلا تامين امنينت و سلامت از مهمترين وظايف حاكميت است.
سلام
بهترین راه برقرای امنیت برای زندگی مردم انداختن خسارت به گردن دولت هست طبق قانون اساسی دولت حافظ جان و مال و ناموس مردم هست حال اگر سرقتی از مردم بشه دولت باید از خزانه خساراتش را به مالباخته پرداخت کند یا از حقوق فرماندار و دادستان و رییس نیروی انتظامی محل سرقت پرداخت بشه همانطور که اموال پیدا شده و بلاصاحب پس از فروش پولش به خزانه واریز میشه
تنها در اینصورت هست که برای اموال مردم هم امنیت برقرار میشه
متن خوبی بود. تعداد انگشت شماری از گشت های شبانه ی نیروی انتظامی را فقط در خیابان های اصلی شهرها میتوان دید. هیچ گشت شبانه ای را در داخل محلات و کوچه های فرعی ما که ندیده ایم. اگر نیروی انتظامی با این همه نیروئی که ماشاءالله دارد و خدا حافظ همه ی شان باد، کوچه ها و محلات دور از خیابانهای اصلی را شبانه پوشش دهد، کاملا بدیهی است که تعداد جرم ها و سرقت ها بسیار کاهش خواهد یافت. تعداد نیروهای نیروی انتظامی هم ماشاءالله کم نیست چون در ماه رمضان همه ی کوچه پس کوچه ها پر از نیروی انتظامی می شود که روزه خوار کشف کنند
تابی جون کدام مسٸول؟!!!!! تا الان کی و کدام مسٸول امده درباره کاری که برای کشور و مردم توضیح داده جز شعار؟!!! و کدام مسٸول بابت کوتاهی یا حرفهای بی ربط پاسخگو بوده،بخاطر همین است که وضع مردم و حکومت این است.چرا شخصی که کارایی ندارد کنار گذاشته نمی شود بعد انتظار دارید که مملکت درست باشد چرا قانون اعمال نمی شود و هر کس خواسته خودش را به عنوان قانون اجرا می کند،چرا مسٸولین همیشه طلبکارانه برخورد می کنند نه ادب و احترامی وجود دارد و نه کارشان را درست انجام می دهند بعد اسمشان را می گذارند مسٸول.. خنده دار است...
کاش ازمردم میخواستند که درحفظ امنیت خود ومحله خود با پلیس همکاری کنند.اما اگر قرار بود در کنار وجود نیروی متنوع پلیس وتامین هزینه حقوق وامکانات این نیروها از بیت المال ومالیات مردم.باز هم خودشان مسیول امنیت خودشان باشند این دیگر نوبر است
تنها کشوری که در جهان دو تا ارتش و یک نیروی انتظامی و چندتا تشکیلات امنیتی دارد آنوقت مردم باید خودشان تامین امنیت کنند با چوب دستی که نمی شود پس مردم را مسلح کنید
باور کنید اینا رو که کار رو حواله میدن به خود مردم راحت تر میشه هضم کرد تا اونایی که میگن از ایران برید یا در جوابت بازداشت میکنن و سروکار با دادگاه انقلاب میفته
آقایی که برای این سایت تیتر می زنی یک دوره دستور زبان فارسی و نگارش فارسی بنیاز دارید
برای اینکه اینا با یک شیون واحد و یکسان و نه براساس شایسته سالاری مدیر شده اند و بازی اصول گرا و اصلاح طلب و انقلابی و لیبرال فقط برای سرگرم کردن مردم است
چه توقع نشدنی !!!
علت این پاسخ ها ، نداشتن تخصص ، علم و تجربه است . از کسانی که به صورت خلق الساعه به پستی دست پیدا میکنند و هیچ یک از مراحل علمی ، تخصصی و تجربی شغل مورد نظر را ندارند و قبلا طی نکرده اند ، نباید بیش از این توقع داشت .
مهم تعهد است که نسبت به جناحی خاص ، آنهم نه از روی اخلاص ، بلکه ظاهری دارند
تا وقتي واژه صلاح و مصلحت هست اوضاع همينه
مسئولين را قانون بايد به پاسخگويي موظف كند
طرح بدی نیست و فکر نمی کنم منظور ازش سلب مسئولیت نیروی انتظامی باشه
شما اگه جایی بری درخونه رو دوقفله می کنی ولی اگر دزدگیر هم داشته باشی خیالت خیلی راحت تر هست
تعریف و تمجید کورکورانه و انتقاد نابجا هر دو زیان رسان می باشد
متاسفانه حیا در بین مسئولین گم شده!! وخیلی از این آقایان به خودشان اجازه می‌دهند که با هر زبانی با مردم صحبت کنند و حتی این امر به طرفدارانشان هم َسرایت کرد!!؟ کافیست بعضی از همین کامنتهای تابناک را بخوانی تا متوجه بشوی!!
اینها همه از عواقب ژن خوب بودن است! در مملکتی که داماد سالاری وجود دارد نباید انتظار برخوردی بهتر از این را با مردم داشت چون طرف پشتش گرم است!؟ و می‌داند که توپ هم نمی‌تواند او را تکان دهد چه برسد یک فرد ضعیفی از دهک‌های پایین جامعه!!
بعد از مدتی هم وقتی میخوای بری توی یک محله خاص، مامور محله ازت ویزا میخواد!!!!!!
یادتونه عکس‌العمل آقای شریعتی استاندار قبلی خوزستان رو نسبت به پرسش خبرنگار، فقط زیر لب ذکر گفت و علیرغم تمام تخلفات شد مسؤل رسیدگی به تخلفات اقتصادی
پس این همه بودجه برای چی می گیرند
که بخورنو و بخوابند
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام
وب گردی