بازدید 8616

به دنبال حیات در اتمسفر زهره

آیا حیات میکروبی در اطراف ابرهای زهره شناور است؟ دانشمندان مدت‌هاست به این سوال فکر کرده‌اند و به زودی ممکن است پاسخ‌هایی در این خصوص به‌دست بیاورند.
کد خبر: ۱۰۹۲۹۳۷
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۹ 13 December 2021

 


به گزارش تابناک و به نقل از وب‌سایت نیواطلس، یک گزارش جدید به تشریح «ماموریت‌های زندگی‌یاب زهره» می‌پردازد که با یک مأموریت درون ابری در سال ۲۰۲۳ برای جستجوی نشانه‌های حیات آغاز می‌شود.

در یک نگاه، زهره به سختی مکان امیدوارکننده‌ای برای یافتن زندگی به نظر می‌رسد. دمای سطح به ۴۶۴ درجه سانتیگراد می‌رسد، یعنی به اندازه‌ای گرم که سرب را ذوب می‌کند! در اتمسفر خفه‌کننده‌ای که تقریباً به‌طور کامل از دی اکسید کربن تشکیل شده است و فشارهایی تا ۹۲ برابر بیشتر از روی زمین است.

اما بسیاری از دانشمندان حدس می‌زنند که می‌تواند یک واحه پنهان در ابرها در ارتفاعات بین ۴۸ تا ۶۰ کیلومتر (۳۰ تا ۳۷ مایل) وجود داشته باشد. در آنجا فشار کمتر بوده، هوا بسیار خنک‌تر است و آب بیشتری در هوا وجود دارد که همگی می‌توانند به رشد جوامع میکروبی کمک کنند. مطمئناً، آنها باید با اسید سولفوریک غلیظ سر و کار داشته باشند، اما طبق این فرضیه، ذرات ابر می‌توانند پناهگاهی برای‌شان ایجاد کنند.

در سپتامبر ۲۰۲۰ تیمی از دانشمندان موفق به کشف گازی به نام فسفین در جو زهره شدند. این مولکول در زمین کمیاب است و معمولاً فقط توسط میکروب‌های بی‌هوازی تولید می‌شود؛ به این معنی که در سیارات دیگر به‌عنوان یک علامت زیستی بالقوه در نظر گرفته می‌شود. با این حال، هیچ‌کس انتظار نداشت آن را دقیقا در کنار خانه پیدا کند.

با این حال تیم دیگری دوباره داده‌ها را بررسی کرد و دریافت که محتمل‌ترین مقصر پشت سیگنال دریافتی، فسفین نیست، بلکه دی اکسید گوگرد، یکی از رایج‌ترین اجزای جو زهره است. در هر صورت، به نظر می‌رسد که تنها راه برای مطمئن شدن این موضوع بازگشت به عقب است و اینجاست که «ماموریت‌های زندگی‌یاب زهره» وارد می‌شوند.

«سارا سیگر»، محقق اصلی ماموریت‌ها و یکی از اعضای تیم در مطالعه تشخیص فسفین می‌گوید: «این اسرار طولانی در زهره وجود دارد که ما واقعاً نمی‌توانیم آنها را حل کنیم، مگر اینکه مستقیما به آنجا برگردیم. ناهنجاری‌های شیمیایی طولانی مدتی که فضایی را برای امکان حیات باقی می‌گذارد.»

«مأموریت‌های زندگی‌یاب زهره» دقیقاً همان کاری را که می‌گوید انجام می‌دهند. مأموریت‌هایی را به زهره می‌فرستند تا نشانه‌های حیات را پیدا کنند. این پروژه شامل سه ماموریت در دهه آینده است که هر یک بر اساس یافته‌های افراد قبل از خود است. این تیم شامل دانشمندانی از چند دانشگاه و موسسه علوم سیاره‌ای است و به طور خصوصی توسط Breakthrough Initiatives و Rocket Labs تامین مالی شده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف
وب گردی