بازدید 5921
پیمانه اقتصادی

عقب گرد بورس در اولین روز هفته/ ثبات دلار در صرافی ملی/ افزایش شدید قیمت مسکن در آمریکا/ ارزش سهام عدالت امروز چقدر شد؟ / بورس تعطیل می‌شود؟

این پیمانه تیتر‌هایی همچون دلار جهانی پایین رفت، قیمت جهانی نفت سقوط کرد، ارزش بازار جهانی ارز‌های دیجیتالی و پیش بینی بحران جدید گازی در اروپا طی ماه‌های آینده را در بر دارد.
کد خبر: ۱۰۶۹۹۴۸
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۱ 14 August 2021
تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون دلار جهانی پایین رفت، قیمت جهانی نفت سقوط کرد، ارزش بازار جهانی ارز‌های دیجیتالی و پیش بینی بحران جدید گازی در اروپا طی ماه‌های آینده را در بر دارد.


عقب گرد بورس در اولین روز هفته

 
بر اساس آمار‌های معاملاتی، در نیمه دوم بازار در روز جاری بیشتر شاخص‌های بورس با کاهش مواجه بودند.  شاخص کل با ۳۷۹۷ واحد کاهش معادل منفی ۰.۲۶ درصد به یک میلیون و ۴۸۰ هزار و ۸۳۰ واحد،  شاخص قیمت وزنی - ارزشی با ۹۵۱ واحد کاهش معادل منفی ۰.۲۶ درصد به ۳۷۰ هزار و ۸۸۹ واحد،  شاخص کل هم وزن با ۳۴۲ واحد افزایش معادل منفی ۰.۰۸ درصد به ۴۲۲ هزار و ۶۸۱ واحد،  شاخص قیمت هم وزن با ۳۱۶ واحد افزایش معادل ۰.۰۸ درصد به ۲۶۶ هزار و ۹۲۲ واحد،  شاخص آزاد شناور با ۲۸۴۹ واحد کاهش معادل منفی ۰.۱۵ درصد به یک میلیون و ۹۲۶ هزار و ۳۰۵ واحد،  شاخص بازار اول با ۲۷۰۶ واحد کاهش معادل منفی ۰.۲۴ درصد به یک میلیون و ۱۱۳ هزار و ۴۰۱ واحد و شاخص بازار دوم با ۷۸۸۰ واحد کاهش معادل منفی ۰.۲۷ درصد به ۲ میلیون و ۸۹۳ هزار و ۴۸۰ واحد رسید.  

ارزش سهام عدالت امروز چقدر شد؟

 
در پایان معاملات امروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۱۴ میلیون و ۵۸۶ هزار و ۸۰۳ تومان رسید که نسبت به روز معاملاتی گذشته ۰.۴ درصد معادل ۶۴ هزار و ۱۲۹ تومان کاهش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۸ میلیون و ۷۵۲ هزار و ۸۱ تومان رسیده است.

بورس تعطیل می‌شود؟

 
بر اساس تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا از روز دوشنبه ۲۵ مرداد تا شنبه ۳۰ مردادماه تعطیل اعلام شد، آیا به مانند تعطیلات کرونایی نوبت گذشته، بورس هم تعطیل خواهد شد؟ /جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید

ثبات دلار در صرافی ملی

 
در معاملات امروز شنبه بیست و سوم مرداد ۱۴۰۰ بازار ارز، هر اسکناس دلار آمریکا در این صرافی ها، به نرخ ۲۵۵۴۲ تومان از مردم خریداری و در مقابل به قیمت ۲۶۰۵۸ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته شد که نسبت به پایان هفته قبل، بدون تغییر است. همچنین یورو دیگر ارز پرطرفدار بازار، امروز در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور به قیمت ۲۹۸۰۵  تومان از مردم خریداری و در مقابل به نرخ ۳۰۴۰۷ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد که نسبت به روز قبل، ۹۷ تومان افزایش یافته است.

دلار جهانی پایین رفت

 
ارزش دلار مقابل ارز‌های مهم کاهش پیدا کرد. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارز‌های جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۵۸ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۲.۴۹۸ واحد بسته شد. (شاخص دلار معمولا در برابر شش ارز مهم جهانی یا ۱۰ ارز برتر جهانی بیان می‌شود که شاخص دلار در گزارشات ایسنا، شاخص ۱۰ ارزی و در بردارنده تغییرات قیمتی دلار مقابل ارزهای: یورو، پوند انگلیس، روپیه هند، دلار استرالیا، دلار کانادا، دلار سنگاپور، فرانک سوییس، رینگت مالزی، ین ژاپن و یوان چین است)

قیمت جهانی نفت سقوط کرد

 
قیمت جهانی نفت خام در پایان معاملات هفتگی بازار‌های جهان، بامداد شنبه به وقت تهران، در حالی سقوط کرد که گسترش کرونای دلتا نگرانی‌های جدیدی در مورد چشم‌انداز تقاضای نفت به وجود آورده است. وضع محدودیت ترافیکی و قرنطینه‌ای جدید در چین، اندونزی و سایر کشور‌های آسیایی برای مقابله با گسترش شیوع کرونای دلتا، این نگرانی را به وجود آورده است که تقاضای سوخت دوباره با افت شدیدی روبرو شود. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت،  بنچ‌مارک جهانی قیمت نفت خام، ۰.۳ درصد افت کرد و به ۷۱.۱۰ دلار رسید. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام نیمه‌سنگین آمریکا هم با افتی ۰.۲ درصدی به ۶۸.۹۷ دلار رسید. افت قیمت نفت خام حتی پس از بسته شدن بازار‌های رسمی در ساعات غیررسمی ادامه یافت؛ نفت برنت سقوط خود را به ۱.۴ درصد رساند و ۷۰.۵۹ دلاری شد، در حالی که نفت آمریکا سقوط خود را به ۱.۵۳ درصد رساند و در ۶۸.۰۳ دلار معامله شد. تحلیل‌گر ارشد شرکت اوآندا،  جفری هالی، گفت: کاهش ناگهانی چشم‌انداز تقاضای نفت توسط آژانس بین‌المللی انرژی اضطراب زیادی در بازار‌ها به وجود آورده و سرمایه‌گذاری را با واقعیت‌های مربوط به تأثیرات کرونای دلتا روبرو کرده است.

افزایش شدید قیمت مسکن در آمریکا

 
به نقل از فاکس بیزینس، به دنبال کاهش شدید در بخش عرضه مسکن، متوسط رشد قیمت خانه‌ها در بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در سه ماهه دوم امسال به بالاترین سطح خود در طول تاریخ معاصر این کشور رسیده است. نسبت به مدت مشابه سال قبل، رشد قیمت مسکن در آمریکا ۲۳ درصد اندازه گیری شده که این رقم نسبت به بازه مشابه به فصل قبل ۰.۸ درصد افزایش داشته است. متوسط قیمت مسکن در آمریکا طی بازه زمانی فوق ۳۵۸ هزار دلار بوده که این رقم نسبت به سال قبل ۶۶ هزار و ۸۰۰ دلار بیشتر شده است. در مجموع پنج میلیون و ۸۶۰ هزار فروش خانه در آمریکا طی این مدت به ثبت رسیده که ۱.۴ درصد بیشتر از فصل قبل بوده است.  

گروه لارنس یون- فعال در حوزه مشاوه مسکن- در یادداشتی نوشت: از سال گذشته مسکن به ابزاری محبوب برای حفظ ارزش در بین آمریکایی‌ها تبدیل شده و افزایش قیمت مسکن با این سرعت هم در نتیجه همین مساله بوده است.   از طرف دیگر طرف عرضه هنوز موفق نشده تا خود را به طرف تقاضا برساند و فروشندگان این فرصت را یافته اند تا قیمت‌های بالاتری طلب کنند. با این حال تداوم روند کنونی در سال ۲۰۲۲ خیلی محتمل نیست. بررسی‌ها نشان می‌دهد که در سه ماهه دوم امسال متوسط رشد قیمت در ۹۴ درصد مناطق شهری بزرگ آمریکا (شامل ۱۸۳ منطقه) نسبت به سه ماهه دوم سال قبل دورقمی بوده است که این افزایش قیمت در ۱۲ منطقه بیش از ۳۰ درصد بوده است. تنها منطقه اسپرینگفیلد در شیکاگو (واقع در ایالت ایلینوی)  شاهد کاهش هفت درصدی قیمت در مقایسه با سال قبل بوده است.  افزایش تقاضا برای دریافت وام مسکن باعث شده است تا نرخ بهره اوراق رهنی ۳۰ ساله مسکن به رقم ۳.۲ درصد برسد.  

ارزش بازار جهانی ارز‌های دیجیتالی

 
ارز‌های دیجیتالی اگرچه هنوز با رکورد‌های قیمتی خود فاصله زیادی دارند، اما در روز‌های اخیر صعود‌های قابل توجهی داشته اند. پیش دستی صرافی‌های بزرگ ارز‌های دیجیتالی از جمله باینانس و هیوبی در همکاری با نهاد‌های نظارتی و قانونی کشور‌های مختلف و احیای تدرجی ضریب سختی استخراج بیتکوین در کنار کاهش نسبی ضریب سلطه این رمزارز بر بازار، به نفع آلتکوین‌ها بوده و آن‌ها را به سمت اهداف تازه‌ای سوق داده است.  

مجموع ارزش بازار جهانی ارز‌های دیجیتالی در حال حاضر ۱۹۴۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۶.۰۲ درصد بیشتر شده است. در حال حاضر ۴۸ درصد کل بازار ارز‌های دیجیتالی در اختیار بیت کوین و ۱۸ درصد در اختیار اتریوم است. بیت کوین ۱۲ سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله‌گران بر بستر بلاک‌چین ایجاد شد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن شکل گرفت.  

پیش بینی بحران جدید گازی در اروپا طی ماه‌های آینده

 
به نقل از اویل پرایس، چند روزی است که شاهد افزایش قیمت گاز در بازار اروپا هستیم. این روند افزایش در ابتدا آهسته پیش رفت، اما پس از آنکه برای تاسیسات روسیه در صربستان مشکل ایجاد شد شاهد سرعت گرفتن روند افزایش قیمت بودیم. از ابتدای ماه جاری تاکنون صادرات گاز روسیه به اروپا از طریق خط لوله موسوم به یامال که از بلاروس و لهستان و آلمان‌ می‌رسد، روز به روز کمتر شده و باعث شده تا اروپا نتواند آن طور که باید برای زمستان پیش رو گاز ذخیره کند.

آمار‌ها نشان می‌دهد گاز ورودی از شبکه خط لوله یامال به آلمان تقریبا نصف شده و ممکن است روس‌ها عمدا این کار را بکنند تا نشان دهند چه کسی در زمستان مردم اروپا را گرم می‌کند.  اگرچه شرکت گاز پروم روسیه که وظیفه صادرات گاز این کشور را برعهده دارد، گفته که متعهد به صادرات گاز به میزان تعیین شده از طریق خط لوله یامال است، اما آمار‌ها چیز دیگری نشان می‌دهد.

بنا به گفته یک مقام آگاه، هفته پیش در یکی از تاسیسات همین خط لوله در صربستان شاهد یک آتش سوزی بودیم و همین امر باعث شد تا شرکت گازپروم صادرات میعانات گازی خود برای ماه جاری را هم لغو کند.  اگرچه ممکن است همه این اتفاقات طبیعی به نظر برسد و به همین دلیل شاهد پایین آمدن عرضه گاز به بازار اروپا بودیم و در نتیجه قیمت گاز در این قاره افزایش یافت، اما به این نتیجه می‌رسیم در صورتی که روسیه دست به محدود کردن صادرات گاز به اروپا بزند، با توجه به تقاضای بالای این حامل انرژی در این قاره، احتمالا شاهد یک بحران جدی در تامین نیاز گازی مردم اروپا خواهیم بود.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# انتخابات # مسعود پزشکیان # مصطفی پورمحمدی # سعید جلیلی # علیرضا زاکانی # امیرحسین قاضی زاده هاشمی # محمدباقر قالیباف # انتخابات ریاست جمهوری