بازدید 5130
در گفتگو با یک نماینده مجلس مطرح شد:

کاهش تجویز دارو و اقدامات پزشکی غیرضرور با حذف دفترچه بیمه کاعذی

عضو کمیسیون بهداشت مجلس: « با حذف دفترچه‌های درمان بسیاری از روندها و اقدامات پزشکی غیرضروری حذف خواهد شد‌. تجویز داروهای غیر ضروری را می‌توان از دیگر مزایای حذف دفترچه‌های درمان عنوان کرد. به گونه‌ای که پیش بینی می‌شود، از این طریق به‌توان در تجویز داروهای ضروری و لازم گام مثبتی برداشت. همچنین با پایش پزشک و داروخانه به خوبی می‌توانیم رفتار سلامت و رفتار خدمات پزشکی را ارزیابی کنیم.»
کد خبر: ۱۰۴۰۹۰۵
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۲ 15 March 2021

حذف دفترچه خدمات درمانی را می‌توان یکی از مهمترین اقدامات مناسب در حوزه درمان عنوان کرد چرا که از این طریق قسمت قابل توجهی از مشکلات پیش روی دفترچه‌های خدمات درمان بیماران داروخانه‌ها و پزشکان مرتفع خواهد شد همچنین در دسترس بودن وضعیت بیمار و سابقه پزشکی او در زمره مزایای دیگر حذف دفترچه‌های خدمات درمانی قرار دارد.

در همین راستا خبرنگار تابناک اقتصادی گفتگویی با دکتر سید جلیل میرمحمدی میبدی نماینده مجلس انجام داده‌ است که آن را می‌خوانیم:

این نماینده مجلس در رابطه با حذف دفترچه‌های تأمین اجتماعی گفت: تمام دنیا از سال‌ها قبل به دنبال الکترونیکی کردن فرآیندها بوده‌اند روبرویی با بیماری کرونا نیز بیش از پیش این ضرورت را ایجاد کرد که تمام خدمات در حوزه‌‌های مختلف از جمله درمان را به صورت الکترونیک ارائه کند.

سید جلیل میرمحمدی با اشاره به کاهش هزینه‌های چند صد میلیاردی تامین اجتماعی با الکترونیکی کردن دفترچه‌های الکترونیکی اظهار داشت: صرفه جویی در مصرف کاغذ را می‌توان یکی از مهمترین مزایای حذف دفترچه‌های خدمات درمان عنوان کرد که این کار در حفظ محیط زیست بسیار موثر خواهد بود. صرفه جویی در زمان یکی دیگر از مزایای حذف دفترچه‌های خدمات درمان به حساب می‌آید، چرا که در این صورت رفت و آمدها کاهش خواهد یافت که این امر در صرفه جویی مصرف بنزین نیز بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

میرمحمدی ایجاد نظارت در پروسه درمان را از دیگر مزایای حذف دفترچه‌های خدمات درمان عنوان کرد و اظهار داشت: با حذف دفترچه‌های درمان بسیاری از روندها و اقدامات پزشکی غیرضروری حذف خواهد شد‌. به عنوان مثال در این شرایط دیگر فرد نیازی ندارد که طی مدت زمان کوتاهی یک آزمایش را دوبار تکرار کند که این خود هم در هزینه‌های درمان و هم در استفاده از لوازم پزشکی موثر است تجویز داروهای غیر ضروری را می‌توان از دیگر مزایای حذف دفترچه‌های درمان عنوان کرد. به گونه‌ای که پیش بینی می‌شود، از این طریق به‌توان در تجویز داروهای ضروری و لازم گام مثبتی برداشت. همچنین با پایش پزشک و داروخانه به خوبی می‌توانیم رفتار سلامت و رفتار خدمات پزشکی را ارزیابی کنیم. 

میرمحمدی حذف دفترچه‌های خدمات درمان را در عدم انتقال ویروس کرونا موثر دانست و بیان کرد: با حذف دفترچه‌های بیمه می‌توان احتمال انتقال ویروس کرونا را تا حد زیادی کاهش داد، چراکه همان‌گونه که استفاده از پول نقد می‌تواند در انتشار ویروس کرونا موثر باشد، استفاده از کاغذ نیز در این مهم تاثیر گذار خواهد بود. بنابراین حذف دفترچه‌های خدمات درمان می‌تواند در ایام شیوع ویروس کووید ۱۹ اقدامی ‌مناسب قلمداد شود.

‏ این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس وجود زیرساخت‌های لازم را لازمه تحقق حذف دفترچه‌های بیمه دانست و گفت: وجود یکپارچگی و هماهنگی میان تمام دستگاه‌های ذی‌ربط در  عملیاتی شدن این طرح بسیار موثر است، چراکه در غیر این صورت موجب سردرگمی‌بیماران خواهد شد. کاهش مصرف دارو و نظارت بر خدمات پاراکلینیکی مانند خدمات آزمایشگاهی ، ام آر آی، سی تی اسکن و موارد دیگر را می‌توان از دیگر مزایای حذف دفترچه خدمات بیمه دانست.

این نماینده مجلس گفت: انتظار می‌رود در سایه حذف دفترچه خدمات درمانی شاهد کاهش خروج ارز از کشور نیز باشیم چراکه در حال حاضر متاسفانه بخش قابل توجهی از داروها و آزمایش‌ها غیرضروری است. احتمال بروز اشکال در روزهای اول حذف دفترچه  خدمات درمان وجود دارد که امید می‌رود با گذشت زمان و همچنین تامین زیرساخت‌های لازم به حد معقولی دست یابیم. باید مزایای بلندمدت این طرح را دید و به اشکالات کوتاه‌مدت آن توجه نکرد.

سید جلیل میرمحمدی در پایان در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه آیا با حذف دفترچه‌های خدمات درمان مراودات مالی مشکوک بین پزشکان و آزمایشگاه‌ها قطع خواهد شد، گفت:در این میان یک سری مسائل و مشکلاتی  و یک سری تعارض منافع وجود دارد، اما این در حالی است که مقاومت در برابر این موضوع  فایده‌ نخواهد داشت. همه مجبور هستند که به این سمت حرکت کنند و الزام دارند که بیایند و عقد قرارداد بیمه می‌تواند در آینده که تمام زیرساخت‌ها انجام و تمام مشکلات مرتفع شد، با پزشکان و  آن مجموعه‌ای صورت بگیرد که طرف قرارداد بیمه باشد، که این اقدام در رفع مشکلات موجود موثر خواهد بود.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر # نمایشگاه کتاب
وب گردی