بازدید 12468
به جای زنگ هشدار، آژیر نصب کنید

شیر برای سومین بار در سال جاری از سبد مردم ایران گریخت!

در آن برهه مسائل مختلفی برای این افزایش قیمت اعلام می‌شد که از جمله آنها، افزایش هزینه‌های تولید، افزایش تورم در کشور و همچنین بیشتر شدن جذابیت‌های صادراتی به دلیل افزایش قیمت دلار بود؛ مسائلی که حتی پرداخت جریمه را برای تولید کنندگان امری مقرون به صرفه می‌کردند، تا جایی که در نهایت دیدیم قیمت‌های جدید پابرجا ماند و تغییر نکرد.
کد خبر: ۱۰۳۸۲۸۵
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰ 03 March 2021
تابناک اجتماعیبه رغم آنکه آمار‌ها حکایت از جامدن شدید سرانه مصرف شیر در کشورمان از میانگین جهانی دارد، حرکت در مسیر کاهش این سرانه با سرعتی سرسام آور ادامه دارد.

به گزارش «تابناک»؛ از جمله مولفه‌های مهم در مقوله سلامت در جهان، میزان مصرف شیر و لبنیات است، تا جایی که می‌بینیم شیر به عنوان یک غذای کامل از سوی سازمان ملل به رسمیت شناخته شده و تنها غذایی است که این سازمان دو روز از سال را برای ترویج مصرف آن در نظر گرفته است؛ روز جهانی شیر و روز جهانی شیر مدرسه. تاکیدی موکد بر مصرف غذایی که میانگین سرانه مصرف آن در جهان ۱۵۰ لیتر (و بنا بر برخی گزارش ها، ۱۶۵ لیتر) است، اما سرانه آن در کشورمان حدود ۸۸ لیتر است.

این در حالی است که سرانه مصرف شیر در کشورمان در سال‌های گذشته، حدود ۹۵ لیتر بوده است که حکایت از نزولی چشمگیر دارد. رویدادی که حکم به صدا درآمدن زنگ هشداری جدی را دارد که آثار و تبعات آن در آینده بروز و نمود خواهد یافت و گریبان جامعه را خواهد گرفت. انبوه بیماری‌هایی که چشم انتظار جامعه ایرانی است و به باور کارشناسان، دامنه آن به قدری وسیع خواهد شد که می‌تواند بر جمعیت و اقتصاد کشورمان هم تاثیر بگذارد.

اما برای فرار از این دورنمای تیره و تار چه باید کرد؟ پاسخ این سوال ساده است؛ تلاش برای افزایش تولید و افزایش رغبت مردم به مصرف این غذای کامل که ممکن نخواهد بود، مگر با کاهش نرخ آن یا دست کم ثابت نگه داشتن قیمت این فرآورده دامی. مسیری که درست در عکس آن در حال حرکت هستیم تا جایی که اخیرا خبر می‌رسد نرخ شیر باز هم در کشورمان افزایش یافته و کنکاش در اخبار نشان می‌دهد، این رویداد برای بار چهارم است که در سال جاری به وقوع می‌پیوندد!
 
شیر برای سومین بار در سال جاری از سبد مردم ایران گریخت!

نخستین بار سوم مرداد ماه امسال بود که انجمن صنایع لبنی طی نامه‌ای به اعضای خود اعلام کرد که قیمت لبنیات با مجوز کارگروه تنظیم بازار رسما افزایش یافته است؛ افزایش قیمتی که در برخی از محصولات بسیار چشمگیر بود؛ به طور مثال در نرخ مصوب شیر پرچرب یک لیتری (۳ درصد چربی) که از ۲۸۰۰ تومان به ۳۷۰۰ تومان افزایش یافت.

افزایش بعدی البته این گونه مدون و قانونی رخ نداد و حتی با برچسب «غیرقانونی» بودن، تلاش‌هایی برای بازگشت قیمت‌ها به قبل صورت گرفت که راه به جایی نبرد تا در نهایت آبان ماه امسال یک بار دیگر شاهد افزایش قیمت شیر و محصولات لبنی باشیم؛ افزایشی که در پی آن پرونده ۹ شرکت لبنی با عناوین گرانفروشی، عدم تمکین از ضوابط ابلاغی و بی‌اعتنایی به اقدامات ارشادی در سازمان تعزیرات حکومتی گشوده شود.

در آن برهه مسائل مختلفی برای این افزایش قیمت اعلام می‌شد که از جمله آنها، افزایش هزینه‌های تولید، افزایش تورم در کشور و همچنین بیشتر شدن جذابیت‌های صادراتی به دلیل افزایش قیمت دلار بود. مسائلی که حتی پرداخت جریمه را برای تولید کنندگان امری مقرون به صرفه می‌کردند، تا جایی که در نهایت دیدیم، قیمت‌های جدید پابرجا ماند و تغییر نکرد. قیمت‌هایی که هرچند با نرخ مصوب فاصله زیادی دارند، بی کوچکترین مقاومتی از طرف مسئولان و مردم، مورد پذیرش قرار گرفته اند.

اتفاقی اگر بگوییم راه را برای افزایش‌های بعدی هموار کرد، سخنی به اغراق نگفته ایم. این را می‌شود از خبری دریافت که در روز‌های اخیر منتشر شده و حکایت از افزایش دوباره (به تعبیر، سه باره!) قیمت بعضی از انواع شیر و مشخصا یکی از برند‌های معروف در بازار دارد، که احتمالا به زودی در قیمت‌های دیگر تولیدکنندگان هم بروز و نمود خواهد یافت. قیمتی که بیش از دفعات قبلی جهش کرده و بی شک کاهش حضور این غذا در بسیاری از خانه‌ها را موجب خواهد شد.
 
اتفاقی که باید نه زنگ هشدار، که آژیر خطر سلامت را به صدا درآورد و تکاپویی وسیع در میان مسئولان برای جلوگیری از این رویداد در پی داشته باشد، به ویژه در زمانی که کرونا با قدرت پیش می‌رود و جان می‌گیرد و اوضاع اقتصادی و تغذیه بسیاری از مردم به نسبت قبل رو به وخامت گذاشته است؛ وخامتی که در اوضاع روحی مردم هم نمود یافته و ایشان را برای ابتلا به بیماری مستعدتر از قبل کرده است.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵۴
فکر می‌کنید برای کسی از به اصطلاح مسولین اهمیت داره؟
پاسخ ها
ali
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
علی برکت الله
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
کیفیت ماست به شدت پایین آمده است.
ماست را از شیر خشک و نشاسته درست می کنند و به ماست چرب و نیم چرب هم پالم اضافه می کنند.
برای همین ماست اگر یک ماه هم در یخچال بماند همچنیان شیرین خواهد ماند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
ابدا، چون اغلب مسئولین جزو طبقه مرفهین بی درد هستند و به اندازه کافی شیر مرغوب می نوشند
تابی جان متاسفانه وزارت بهداشت برروی کیفیت شیر هیچ نظارتی ندارد و هر روز شیرها بی کیفیت تر و گرانتر می شوند؟ راستی وظیفه سازمان استاندارد و سازمان غذا و دارو چیست؟ چرا نظارتی بر کارخانه های متخلف لبنیاتی ندارند؟ چرا وزارت بهداشت در برابر بی کیفیتی و تقلب در شیرهای پاستوریزه سکوت کرده؟؟؟!!
چرا دولت ها در ایران تا این حد ناتوان ، فشل و درمانده هستند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
دولتها ؟؟؟
آدرس اشتباه است
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
خیلی ساده است. چون دولتها هیچ کاره اند .
یعنی یک انسان با بهره هوشی 25 برای اداره کشور جای ظریف و جهان گیری روحانی میگذاشتند بهتر عمل می کرد
تو هم سانسور کن بهشون کمک کن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
مشکلت تو این چهل سال با این سه نفر حل میشه ؟!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
دیپلماسی خنده درمانی ظریف در تاریخ ایران ثبت شده .... یک نفر با اراده و جدی اگر مسولیت داشت به این وضعیت نمی رسیدیم ....
شیر چیه گروه کامل لبنیات گوشت حبوبات میوجات هر چی قابل خورد خوراکه گران شده یعنی سوبله
شما همین شیر رو تا 5 روز پس از انقضا هم میتونی بخوری

نگو شیر گرون شده
بگو شیر خشک گرون شده
والا ما شاهد تغییر قیمتهای روزانه هستیم اون د=هم در همه اقلام
زندگی برامون زهر مار شده
همه دچار سوء تغذیه شدن
من فک کنم مثل من 20% مردم هستیم که لبنیات رو کنار گذاشتیم چون اگه خبر شما درست بود وشیر برای سومین بار از سبد مردم بگریزد ، پس چرا کارخانجات لینیات اعلام ورشکستی نمیکنن.
پاسخ ها
sina
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
همینی که هست نارا حتید برید
منتظر بیشتر /ران شدن باشید چونکه در حال حاضر تولیدکننده ضرر می کند .نسبت گران شدن خوراک به شیر خیلی بیشتر است . تولید در حال ورشکستگیست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
این را در نظر بگیر که یک روستایی هماه علف و خوراک سالهای قبل را به گاو و گوسفند خود می دهد و محصول خود را 10 برابر قیمت سال قبل عرضه میکند چه سودبه کلانی به انها می رسد و یارانه و انواع وام های کم بهره به انها داده می شود و در مقابل یک کارمند و کارگر شهری با 25 درصد افزایش حقوق همه هزینه ها را چند برابر باید پرداخت کند و مرفه نیز شناخته می شود و یارانه و وام کم بهره نیز خبری نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
دوست ۱۴:۵۳ بیا فقط ۶ ماه جاتو با این روستایی که گفتی عوض کن تو بشو دامدار اون بشه کارمند ؛ اونموقع میفهمی یک من ماست چقد کره میده
شیر برای با n ام از سبد مردم گریخت!
تابناک خستگی ناپذیر!
مهم نیست شیر
اشکنه بخورن ملت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
فدای تو بشم من، اشکنه هم جزو غذاهای لبنی هست دیگه .ملت اشکنه هم نمیتونن بخورن
الان وقتشه یه خبر کار کنی از مضرات شیر بگی !
البته متاسفم برای خودمون که همه چیو به شوخی و مسخره گرفتیم ، از ماست که بر ماست .
سرانه مصرف شیر درایران 88 لیتره یا 88 میلی لیتر ؟این آمار رو هرکی داده متوهم بوده !
مگه ما مسئول هم داریم ؟؟
این مملکت رو فقط خدا داره میگردونه اونم در حد توانش
وگرنه اگه با این مسئولین بود الان کل مملکت کن فیکون شده بود
تنها چیزی که تو این مملکت گل وبلبلی ارزش نداره سلامتی و جان انسانه.... البته وقتی ببینی خیلی از وزرا و مسئولین مالک یا سهامدار کارخانه های دارو سازی هستند جای تعجبی باقی نمیمونه.
من خودم هر روز می رفتم فروشگاه 3 بطری می خریدم. الان هفته ای 2 تا هم نمی خرم. البته از خیلی چیزا زدم. دو ساله برای خودم لباس نخریدم. تفریح هم که نمیریم. مسافرت تعطیل. فقط ی جوری به ته ماه برسیم. تا کی اینطوری زندگی کنیم؟ واقعا تابناک کسی هست بگه این اوضاع رو تا کی باید تحمل کنیم؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۴
Me too
اصل اینه که ما رکورد زدیم.این مهمه.حالا نزولی رکورد زدیم یا صعودی خیلی فرقی نمیکنه
حالا تو تلوزیون میلی یجوری شرایط را نشون میدن که انگار تو بهشتیم
وقتی کسی خود را به کری ونشنیدن بزند نه هشدار ونه آژیر را ونه هیچ صدایی مهیب دیگری را به روی خود نمی آورد
هر دم از این باغ بری می رسد
معلوم نیست این لبنیات از چه ساخته شده . من به لاکتوز شیر حساسیت دارم و به جای آن باید ماست ترش بخورم . ماست از این شرکتهای معروف خریده ام الان یک هفته است درش را باز گذاشته ام در محیط اتاق ترش نمی شود؟ اگر ماست زمان بچگی هایمان بود یک روز بیرون می ماند ترش می شد . تازه رویش زده پروبیوتیک یعنی باکتری هم دارد . همان بهتر که این آشغالها گران شود . مردم سالمتر می مانند .
تنها شیر نیست تمامی مایحتاج روزانه با شرایط فعلی ازسفره مردم گریزان شده است سفره ای که قرار بود رنگین بشه وسبد مردم پر شود ولی من راهکاری پیدا کردهام از این سفرهای رنگی موجود در بازار چند متری خریدهام که تمام میوها و سایر خوردنی ها در روی آن چاب شده وآنرا هرروز سر موعد غذا پهن میکنیم ووقتی عکس این نعمتها را تماشا میکنیم خود به خود سیر شده وخدا را شکر میکنیم که در سایه دولت تدبیر وامید که نه تدبیری برای مردم اندیشید ونه امیدی برای آنها گذاشت روزگار را سپری میکنیم
به نظرم شما به عنوان خبرنگار وظیفه دارید که مطالبات را در سطح بالاتری از مسئولان بخواهید. سعی کنید جدی‌تر با این قضایا برخورد کنید. البته مردم نیز همچون شما قدرت مطالبه‌گری خود را از دست داده‌اند.
بود و نبود این شیرهای کنونی هیچ اثری بر روی ملت ندارد شیری که نه بواسطه خرید از گاودارها بلکه با مواد شیمیایی و بزور نگهدارنده های غیر اصولی بخورد ملت میدهند
به آمار پخش شیر در تهراه و شهرستانهای پر جعیت فکر میکنید از گاوداری ها تهیه میشود
از ابتدای گزانی دلار چندین گاوداری گاوهای شیرده خود را به سلاخخانه ها فرستادن
شیر دامداران دو سال پیش 12000 ریال بود الان همن شیر شده 85000 ریال در مورد دیگر لبنیات صحبت نمیشود کجای دنیا 800 گرم ماست 290000 ریال است ماست ماهشام کجای دنیا پنیر روزانه 45000 ریال بشود 185000 ریال
دولت هر چقدر اینگونه شرکتها را جریمه کند با دل و جان میپذیرند
گفته سرانه 88 لیتر چون دیگر آمار بدون ضابظه گفته میشود شاید این آمار در تهران آن هم در منطقه 1 ویا 2 و اهتمالا سه باشد
حالا شیر هم نست آب سفبد + آب ژاول
هنوز ظرفیت مردم بالاست
تنها راه مبارزه با این وضعیت ((( گرانفروشی و گران کردن ارزاق عمومی و مایحتاج این مردم شریف ))) این است که مردم عزیز یک مدت کوتاه اصلاً شیر نخرند آنوقت می بینید که کارشان به التماس می رسد که مردم ما نوکر شما هستیم دستور دادیم ارزان تر از قبل به شما بفروشند ، ولی تا زمانی که هر وقت جنسی گران می شود ولع خریدن هم بیشتر می شود مطمئن باشیم هر کس هر کار دلش بخواهد می کند و ماها فقط می توانیم ناراحت باشیم .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
ایا می شود بررسی شود که اکثر شرکت های تولید کننده لبنیات کشور زیر نظر کجا هستند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
موافقم مطمئنم ولی به شرط نخریدن همه مردم
مردم بودوین برین رای ببودوزودباشین. رای بدین همه چی درست میشه!
گوشت نداریم. شیر نداریم. میوه مناسب نداریم.
مگر سلامتی این مردم برای کسی مهمه؟
بیچاره نسل بعد....و مادران جدید
وضعیت به نحوی شده که همه تولید کنندگان انتظار سودهای چند صد درصد از سرمایه و تولید خود دارند و با توجه به مدیریت بسیار ضعیف و ارتباط ناظران با تولید کنندگان این رویه ادامه دار خواهد بود تنها را رفع تحریم ها و واردت و رقابت کامل با شرکت های خارجی است انچه گفتند ما می توانیم فقط در افزایش قیمت ها انجام شده نه در تولید و کیفیت
با توجه به عدم توانایی مدیران کشور در مهارتورم بایدخود مردم مستقییما به درب شرکت های لبنیاتی هجوم ببرند و چرخ ظلم وستم را از ریشه نابود کنند.
و جالبتر اینکه مردم ساکتند و اجازه می دهند هر کس هر بلائی می خواهد سر آنان بیاورد
راه حل این یکی کمپین نخریدنه
آب مفت
برق مفت
هوا مفت
..
مرگ مفت
اون دنيا هم بهتون نهرهاي پر از شير و عسل هم ميدن
علی برکت ال...
بنده دامداری دارم قسم میخورم تو یک سال گذشته فقط یک بار قیمت شیر برای دامدار افزایش دادن و این بهونه کارخانجات شیر هست که شیر درب دامداری هم گرون شده . فقط برای مصرف 5روز دام در ماه به ما کنسانتره یارانه ایی تعلق میگیره.اوضاع دامدار به گونه ایی خراب که جنین گاو ابستن رو خارج کردن و بعد خود گاو رو و جنین رو هر دو با هم کشتن چون از پس هزینش بر نمیومد و جنین رو یا به عنوان کوشت چرخ کرده یا سوسیس کالباس استفاده کردن
ﺷﻴﺮ و ﮔﻮﺷﺖ و ﻣﻴﻮﻩ ﺣﺒﻮﺑﺎﺕ و ﻛﻼ ﺧﻮﺭﺩﻧﻲ ﻫﺎ ﻛﻪ ﻣﻬﻢ ﻧﻴﺴﺘﻨﺪ ﻣﻬﻢ ﻣﻮﻱ ﺯﻧﺎﻥ و ﻧﺤﻮﻩ ﺻﺪا ﻛﺮﺩﻥ اﻧﻬﺎ و ﺩﻭﭼﺮﺧﻪ ﺳﻮاﺭﻱ و ﻛﻮﻫﻨﻮﺭﺩﻱ و ﻛﻼ ﻣﺸﻜﻞ ﺯﻧﺎﻥ ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﺑﻘﻴﻪ ﭼﻴﺰ ﻫﺎ اﺻﻼ ﺑﺮاﻱ ﻣﺴﻮﻟﻴﻦ ﻛﺸﻮﺭ ﻣﻬﻢ ﻧﻴﺴﺘﻨﺪ
حالا فقط یه شیر گرون شد اینقد شلوغش نکنید بابا
بهتره همانطور که شیر از سبد مردم پر کشید از سبد مسئولین هم پر بکشه تا شاید به فکر حل مشکلات مردم باشند.........البته اگه امریکا مقصر نباشه
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف
وب گردی