بازدید 19769
۷

تذکر قابل تامل مقام قضایی به دو ضابط دادگستری برای نقض حریم خصوصی

قانون آیین دادرسی کیفری در ماده پنجاه و پنج، هر گونه بازرسی اشخاص یا اشیا توسط مأموران انتظامی و به طور کلی توسط ضابطان ـ اعم از ضابطان عام و خاص ـ را اصولاً نیازمند اجازه موردی یعنی حکم قضایی مخصوص دانسته است. استثنای این امر، یعنی اقدام به بازرسی بدون حکم قضایی، تنها در جرایم مشهود در ماده چهل و چهار مجاز شمرده شده است.
کد خبر: ۱۰۳۰۸۴۷
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰ 29 January 2021

تذکر قابل تامل مقام قضایی به دو ضابط دادگستری برای نقض حریم خصوصیحریم خصوصی اشخاص از تعرض مصون است و حتی مقامات قضایی و انتظامی نیز تنها در موارد مذکور در قانون، حق ورود یا تحدید آن را دارند. بازرسی بدنی اشخاص یا تفتیش وسایل آنها نیز تابع همین قاعده و منوط به تجویز قانون است.

به گزارش «تابناک»؛ قانون آیین دادرسی کیفری در ماده پنجاه و پنج، هر گونه بازرسی اشخاص یا اشیا توسط مأموران انتظامی و به طور کلی توسط ضابطان ـ اعم از ضابطان عام و خاص ـ را اصولاً نیازمند اجازه موردی یعنی حکم قضایی مخصوص دانسته است. استثنای این امر، یعنی اقدام به بازرسی بدون حکم قضایی، تنها در جرایم مشهود در ماده چهل و چهار مجاز شمرده شده است.

  • ماده ۴۴ قانون آیین دادرسی کیفری:  ضابطان دادگستری به محض اطلاع از وقوع جرم، در جرایم غیر مشهود مراتب را برای کسب تکلیف و اخذ دستورهای لازم به دادستان اعلام می کنند و دادستان نیز پس از بررسی لازم، دستور ادامه تحقیقات را صادر و یا تصمیم قضائی مناسب اتخاذ می کند. ضابطان دادگستری درباره جرائم مشهود، تمام اقدامات لازم را به منظور حفظ آلات، ادوات، آثار، علائم و ادله وقوع جرم و جلوگیری از فرار یا مخفی شدن متهم و یا تبانی، به عمل می آورند، تحقیقات لازم را انجام می دهند و بلافاصله نتایج و مدارک به دست آمده را به اطلاع دادستان می رسانند. همچنین چنانچه شاهد یا مطلعی در صحنه وقوع جرم حضور داشته باشد؛ اسم، نشانی، شماره تلفن و سایر مشخصات ایشان را اخذ و در پرونده درج می کنند. ضابطان دادگستری در اجرای این ماده و ذیل ماده (۴۶) این قانون فقط در صورتی می توانند متهم را بازداشت نمایند که قرائن و امارات قوی بر ارتکاب جرم مشهود توسط وی وجود داشته باشد.

 

  • ماده ۵۵ قانون آیین دادرسی کیفری : ورود به منازل، اماکن تعطیل و بسته و تفتیش آنها، همچنین بازرسی اشخاص و اشیاء در جرایم غیر مشهود با اجازه موردی مقام قضائی است؛ هر چند وی اجرای تحقیقات را به طور کلی به ضابط ارجاع داده باشد.

 

تذکر قابل تامل مقام قضایی به دو ضابط دادگستری برای نقض حریم خصوصی

دکتر علی خالقی حقوقدان و عضو هیات علمی دانشگاه تهران درباره این موضوع و حکم جالبی که اخیرا منتشر شده است، اظهار می‌دارد: در قضیه‌ای که تصویر حکم آن در بالا دیده می‌شود، دو تن از مأموران انتظامی بدون حکم قضایی و بدون مشاهده جرمی مشهود، اقدام به تفتیش وسایل شخصی (کوله پشتی) شاکی کرده بودند؛ اقدامی که مورد شکایت او واقع شده و ماده ۶۳ قانون آیین دادرسی کیفری برای آن مجازات انفصال از خدمات دولتی از سه ماه تا یک سال در نظر گرفته است.

دادگاه ضمن تطبیق عمل غیرقانونی مأموران با ماده ۶۳ و رد دلیل آن‌ها برای اقدام به تفتیش بدون دستور قضایی، هر یک از آن‌ها را به سه ماه انفصال از خدمات دولتی محکوم نمود تا نظارت مرجع قضایی بر اقدامات ضابطان را به رخ کشیده، لزوم رعایت مقررات قانونی توسط آن‌ها در حین انجام وظیفه را مورد تأکید قرار دهد.

در عین حال، دادگاه با استفاده از اختیارات قانونی خود و با توجه به وجود شرایط لازم برای بهره‌مند ساختن دو متهم یادشده از نهاد‌های ارفاقی، اجرای مجازات مذکور در مورد آن‌ها را به مدت یک سال معلق کرده است. از آنجا که تعلیق اجرای مجازات می‌تواند به صورت مراقبتی، یعنی با دستورات و تدابیری همراه باشد، دادگاه به استناد بند «ح» ماده ۴۳ قانون مجازات اسلامی که الزام به «گذراندن دوره‌های خاص آموزش» را از جمله دستور‌های دادگاه دانسته است، آن‌ها را به مطالعه اصولی از قانون اساسی و موادی از قانون آیین دادرسی کیفری و ارائه خلاصه آن‌ها به واحد اجرای احکام ملزم نموده است.

دادگاه همچنین دستور داده که آن‌ها شرح مواد مذکور را از کتاب «نکته‌ها در قانون آیین دادرسی کیفری» بخوانند؛ جای خوشوقتی دارد که این کتاب بتواند برگی از دفتر قانونمداری در عملکرد ضابطان دادگستری را تشکیل دهد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۷
باید با تخلف فرمانده بالادست مأموران انتظامی مجرم نیز بدلیل عدم کنترل عملکرد زیردستان مجرم و برخورد با آن، توجه می شد که متاسفانه دادگاه در این خصوص بی توجهی نموده و اعتبار و جامعیت رای خود را زیر سوال برده است.
پاسخ ها
مجید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۰
بعصی از ماموران عقده ای هستن دست فرماندهان بالانیست 99درصد اتفاقات گزارش نمی‌شود همسایه ما رفته بود مسافرت شما انجام ماموران مرد زن بند خدارا بازرسی کرده بودن تا نزدیک خودکشی این آدم پیش رفت ولی شکایت نکرد میگفت مدرک ندارم فرا مقصر میشوم
به نظر مردم نيز به حقوق خود آشنا نيستند
تقريبا هر چند روز يكبار شاهد تفتيش خودرو مردم در گوشه و كنار خيابانهاي اصلي شهر هستيم و وقتي از آنها حكم قضايي درخواست ميشود برآشفته ميشوند،

محري قانون خود بايد تابع قانون باشد
آقای حقوقدان و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران:
اگر همان کیف بمب داشت ایا شما اولین منتقد این نخواهید شد که مامورین مشکوک و باید بازدید و بازرسی می کردند !!
قانون را هر طوری که به نفع شخصی خودتان هست تفسیر می کنید !!!
یکبار برای همیشه قانون را صریح و اما و اگر را از قانون حذف کنید تا این مشکلات پیش نیاید !!!
مامورین انتظامی بعنوان ضابط از همه چیز این ملت دفاع می کنند و هیچ مسئله شخصی با کسی ندارند و چون بسیاری از مسائل شفاف نیست به دام شما حقوق دانها می افتند !!!
و قانون باید این اجازه را به ضابط بدهد در لحظه که مشکوک شد بتواند اقدام نماید و اینکه به جرم مشهود و غیر مشهود تقسیم کرده اید این هم از کلک های قانونی شما حقوق دانها هست و بس
جای شوربختی هست که این مورد ساده برای شما افتخار دارد! در حالی که این مورد حق طبیعی مردم است که سال ها مفقود شده است. ولی واقعا اجرای آن نیاز به پارتی! دارد. چون خود بنده هم بواسطه یک پارتی توانستم دو نفر را در آگاهی بدلیل تفتیش بی مورد، محکوم کرده... اما بقیه نمیتوانند از این حق به راحتی استفاده کنند، آیا شما میتوانید به راحتی در بورس و خودروسازی و غیره... برنید و شکایت کنید؟ آیا آنها خواهند آمد و اثبات کنند حق دارند؟ خیر...
بعضی ها دراین کشور مصونیت دارند واز هیچ قانونی که به نفع انها نباشد پیروی نمیکنند
چند نکته :
۱.اگر نظارت دادستان و قضات بر عملکرد نیروی انتظامی و
ضابطین نباشد ، حقوق شهروندی به شدت مورد تهدید و خطر قرار میگیرد.
۲.همه باید قانون‌مدار باشند . چه مجلس ،چه قوه قضائیه، چه دولت .
۳. نیروی انتظامی هم باید حواسش باشد تا از اختیاراتی که جهت برقراری نظم به ایشان داده شده است سو استفاده نکنند .
۴.مردم ولی نعمت مسیولان هستند . همه مسیولین باید به نحوی عمل کنند که حقوق شهروندی به نحو احسن اجرایی شود .
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف
وب گردی