بازدید 8514

آیا سرطان پستان درمان دارد؟

متخصص زنان و زایمان گفت: تشخیص زودرس بیماری سرطان پستان در مراحل اولیه سبب درمان مناسب و بهبودی ایده آل می‌شود.
کد خبر: ۱۰۰۹۶۱۲
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۶ 18 October 2020

 

به گزارش تابناک به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ، دکتر مریم جوادیان متخصص زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: سرطان پستان یکی از بیماری‌های شایع در زنان بوده که روش‌های غربالگری ساده و نسبتا ارزان برای تشخیص زودرس بیماری در دسترس است.

او افزود: در گروه سنی ۲۰ تا ۴۰ سال معاینه پستان از سوی خود فرد به صورت ماهانه و معاینه بالینی از سوی پزشک یا کارشناس بهداشتی سالانه توصیه می‌شود.

متخصص زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی بابل ادامه داد: در ۴۰ سالگی غربالگری با روش تصویربرداری ماموگرافی به صورت پایه انجام می‌شود و در گروه سنی ۴۰ تا ۵۰ سال هر ۱ تا ۲ سال ماموگرافی تکرار می‌شود.

دکتر جوادیان با بیان اینکه برای گروه سنی ۵۰ تا ۷۴ سال انجام ماموگرافی سالانه توصیه می‌شود، گفت: سونوگرافی پستان بعنوان یک روش کمکی در غربالگری در موارد خاص توصیه می‌شود که در بانوان باردار، مادران شیرده، خانم‌هایی که پروتز پستان دارند و در صورتی که یافته‌های ماموگرافی کمک کننده نباشد و در مواردی که توده پستان تشخیص داده شده برای انجام بیوپسی از سونوگرافی پستان استفاه می‌شود.

او افزود: ام آر آی بطور معمول در غربالگری سرطان پستان کاربرد ندارد و برای افراد پرخطر و در موارد خاص انجام می‌شود.

دکتر جوادیان گفت: اولین بارداری بالای ۳۰ سال، سابقه خانوادگی و فامیلی سرطان پستان، سابقه شخصی سرطان تخمدان، کولون و اندومتر، هورمون درمانی پس از یائسگی و مصرف طولانی مدت قرص ضدبارداری، مصرف الکل، اضافه وزن بویژه پس از یائسگی وچاقی از فاکتور‌های خطرابتلاء به سرطان پستان هستند.

او ادامه داد: درافراد پرخطر روش‌های غربالگری ۵ تا ۱۰ سال زودتر از افراد معمول شروع می‌شود و بررسی ژنتیکی در این افراد توصیه می‌شود.

این متخصص زنان و زایمان افزود: علائم سرطان پستان شامل توده در پستان و زیربغل، ترشح خونی از نوک پستان، تغییرات در پوست پستان است.

او گفت: روش‌های غربالگری سبب تشخیص زودرس بیماری در مراحل اولیه می‌شود و درمان مناسب و به موقع سلامت و بهبودی ایده آل ایجاد می‌کند.

دکتر جوادیان افزود: ماه اکتبر، ماه اطلاع رسانی جهانی سرطان پستان بوده، لطفا به سلامت خود اهمیت دهید تا با انجام روش‌های غربالگری زندگی بهتری داشته باشیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست