مدیرکل بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت با اشاره به دستور وزیر بهداشت برای درمان رایگان بیماران کرونا در بیمارستانها گفت: اگر مواردی هست که مردم دچار مشکل شدهاند و هنوز دریافتهایی در بیمارستانها برای بیماران کرونایی انجام میشود، حتما گزارش دهید.
به گزارش «تابناک»، دکتر محمدحسین حیدری در نشست آنلاین خبری با اصحاب رسانه درباره تخلفات بیمارستانها در ایام کرونا گفت:
گزارشهایی از برخی بیمارستانها دریافت کردیم که مبالغی از مردم دریافت میشد با هماهنگی وزارت بهداشت قرار شد که این مبالغ دریافت نشود. این نوع شکایتها در بیمارستانهای خصوصی بیشتر بود.
وی افزود: از مردم میخواهیم اگر در جایی چنین تخلفاتی را مشاهده کردند به سامانه ۱۹۰ اطلاع دهند و حتما به آنها رسیدگی خواهیم کرد. اکنون این تخلفات کمتر شده است. بازرسانی هم در برخی بیمارستانها حضور دارند و تلاش میشود با هماهنگی ها، بیمارستانها ملزم شوند که دستورالعمل هارا درباره بیماران و دریافتیهای مالی انجام دهند.
مدیر کل بازرسی وزارت بهداشت افزود: ستادهای تعزیراتی هم ملزم هستند، با این تخلفات برخورد کنند و اکنون که دستورالعملهای خاصی مطرح است باید به صورت اضطراری به این شکایات رسیدگی شود. همه پروندهها با همکاران حوزه تعرفه معاونتهای درمان دانشگاهها در کل کشور رسیدگی میشود. هر زمان که گزارشی دریافت کردیم همان روز تشکیل پرونده انجام شده و برخورد میشود.
حیدری در پاسخ به سوالی درباره تخلفات مالی احتمالی بیمارستانها و دریافت وجوهی از مردم در حوزه درمان کرونا، گفت: با توجه به آخرین بخشنامه وزیر بهداشت مبنی بر رایگان شدن درمان بیماران کرونایی، بر اساس بازرسیهای انجام شده و گزارشات مردمی، از برخی بیمارستانها گزارشهایی را داشتیم که دریافتهایی از مردم انجام شده است. این مساله را با وزیر بهداشت و معاونین وزارت بهداشت مطرح کردیم و مقرر شد که از ظرفیتهای خاص بیمه، مددکاری بیمارستانها و... استفاده کنیم تا مردم این پرداختها را نداشته باشند. باز هم اگر مواردی است که مردم دچار مشکل شدند و هنوز دریافتهایی در بیمارستانها برای بیماران کرونایی انجام شده، حتما با سامانه ۱۹۰ بخش درمان، مطرح کنند تا ثبت شود و حتما پیگیری میکنیم.
وی افزود: روال کلی برخوردها در این زمینه این است که ستاد تعرفه استانها، موظف هستند که طبق قوانین تعزیراتی با آن بیمارستانها برخورد کنند، اما از آنجایی که در حال حاضر موقعیت ویژه است و دستورالعملهای خاصی هم مطرح است، باید شرایطی ایجاد کنیم که به صورت اضطراری به این موارد رسیدگی شود. به همین دلیل تمام پروندههای مربوط به این موضوع را با همکارانمان در حوزه تعرفه در کل کشور هماهنگ کردیم که به محض دریافت این شکایات همان روز تشکیل جلسه دهند و تکلیف بیمارستان را مشخص کنند.
مدیرکل بازرسی وزارت بهداشت ادامه داد: البته در حال حاضر به صورت ویژه چند تن از همکاران را از حوزه تعرفه در برخی بیمارستانها مامور کردیم تا این موارد را بررسی کنند. امیدواریم شرایطی فراهم شود تا با هماهنگیهایی که انجام میشود، بیمارستانها ملزم شوند که بخشنامهها و دستورالعملها را درباره مسائل مالی بیماران انجام دهند.
وی در پاسخ به سوالی درباره تخلفات بیمارستانها، گفت: البته اینطور نیست که تمام بیمارستانهای خصوصی تخلف کرده باشند، بلکه تعدادی از آنها بر وفق گزارشاتی که به ما میرسد، مورد بررسی قرار گرفتند. در عین حال حوزه نظارت معاونت درمان هم بیمارستانها را رصد میکند. گزارشاتی هم در این زمینه به دست ما رسیده و مورد ارزیابی قرار گرفته و موارد آن را مورد بررسی قرار دادیم،
امیدواریم شرایطی ایجاد شود تا ببینیم مشکلات این بیمارستانها چه بوده که در حوزه مبالغ دریافتی تغییراتی را انجام دادهاند. اگر بتوانیم مشکلاتشان را حل کنیم، مسائل بعد از آن هم منتفی میشود. در حال بررسی این موضوع هستیم و امیدواریم پاسخ بگیریم.
حیدری درباره شکایت های مردمی گفت: شکایات مردم در دوران کرونا موارد مختلفی بوده است. اوایل دوران کرونا مردم میخواستند از بیماری اطلاع داشته بانشد که خط ۴۰۳۰ ایجاد شد. بعد انتقال بیماران اورژانس مطرح بود. میگفتند به اورژانس زنگ زدیم نیامده است. مرحله بعد حضور در بیمارستان و ترخیص و مسائل مالی بیمارستانها بود بعد هم بحث دفن اموات درگذشتگان کرونا بود که یکسری شکایتهایی مطرح شد. هر کدام از اینها در یک دورهای مطرح بود و بعد کم شد.
وی درباره استانهایی که بیشترین شکایات در آن ثبت شده است، گفت: تقریبا میتوان گفت که تماسهای استانی مان در ابتدای امر از همان شش تا هفت استانی بود که در ابتدا بیشترین درگیری را با کرونا داشتند که بعد به ۲۰ تا ۲۱ استان رسید. در سایر موارد هم از استانهای دیگر هم تماسهایی را داشتیم. ما برای اینکه بتوانیم به سرعت به این نیاز پاسخ دهیم شرایطی را ایجاد کردیم که تماسها با سامانه ۱۹۰ را در استانهای قم، گیلان، مازندران، مرکزی و تهران به ۱۹۰ مرکز وصل کردیم تا حداکثر استفاده را از زمان انجام دهیم.
مدیرکل وزارت بهداشت درباره نحوه نظارت بر نانواییها به ویژه در بحران کرونا، افزود: مواردی که برای شکایاتی که در این زمینه مطرح میشود، اگر با ۱۹۰ تماس گرفته شود، چه در حوزه درمان، چه بهداشت و چه اورژانس و... این شکایات ثبت شده و به صورت ویژه پیگیری میشود. مواردی، چون بحث نانواییها، بخشی که مربوط به تجهیزات حفاظت فردی است که ممکن است به دست برخی افراد نرسیده باشد و یا شکایتهای ناشی از بحث گندزدایی و ضدعفونیهایی که باید اتفاق افتد، باشد که بلافاصله از طریق سامانه موضوع را به حوزههای مربوطه منتقل کرده و ظرف مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت هم باید جواب بگیریم. اما باید توجه کرد که مردم باید بدانند که حتما با سامانه ۱۹۰ ارتباط برقرار کرده، مشکلشان را مطرح و پیگیری کنند.
وی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت خریدها و واردات وزارت بهداشت، گفت: کمیتهای برای خریدهای ضروری کرونا وجود دارد که به این معنا است که معاونت درمان، اضطراری را برای ایجاد یکسری تختهای آی سی یو مطرح میکند که این تختها و تجهیزات متعلق به آن، باید در زمان کوتاهی تهیه شوند؛ بنابراین بسیاری از قوانین و مقررات تحت الشعاع زمان کوتاه قرار میگیرد. ما نیز در تلاشیم که بر اساس یک پروتکل خاص شرایطی را ایجاد کنیم تا بتوانیم در اسرع وقت با حداقل مشکلات مالی، اداری و بروکراسی این اقدامات را انجام دهیم که در حال انجام است و خوشبختانه هم پیش میرود.
حیدری در پاسخ به سوالی درباره نحوه نظارت بر فروش اقلام حفاظتی بهداشتی، گفت: تنها مرجع برای فروش ماسک و مواد ضدعفونی کننده، داروخانهها هستند. البته با توجه به اعمال برخی محدودیتها در توزیع این اقلام شرایطی ایجاد شد که مردم برای تهیه این اقلام به مراکز دیگر هم مراجعه میکردند؛ به طوری که در مواردی شاهد بودیم که داروخانه این اقلام را نداشت، اما دست فروش داشت. طبیعی است که در اینجا نمیتوان نظارت کرد که دستفروش در چه زمانی، با چه قیمت و شرایطی این اقلام را تهیه کرده است، اما در حال حاضر تمامی داروخانهها از طریق شرکتهای پخش محصولات حفاظت فردی را در اختیار دارند و مردم باید از همین داروخانهها این اقلام را دریافت کنند. مردم باید مبادی تهیه این اقلام را بیشتر مورد توجه قرار دهند. اقلام موجود در داروخانهها معتبر و تایید شده هستند.
وی در پاسخ به سوالی درباره ایجاد پدیدهای با عنوان کاسبان کرونا در کشور، گفت: متاسفانه بحثی با عنوان کاسبان کرونا حقیقت دارد و این طبیعت برخی افراد سودجو است که به محض ایجاد برخی محدودیتها، شرایطی را فراهم میکنند تا بتوانند حداکثر سودشان را از نیازهای مردم کسب کنند. از همان ابتدای امر شرایطی فراهم شد تا بتوانیم با همکاری پلیس، انبارهای احتکار را کشف کرده و انبارهایشان بلافاصله در اختیار هیات امنای ارزی قرار گیرد و در بین دانشگاههای علوم پزشکی توزیع شود.
حیدری ادامه داد: عمده مواردی که در این زمینه مطرح شد، ماسکهای احتکار شده بود که از سوی پلیس و تعزیرات پیگیری شد و انبارهایی را کشف کردند که همه آنها طبق پروتکلی که تعزیرات و دادستانی کل کشور و ناجا داشتند، به دانشگاه علوم پزشکی همان شهر یا استان داده میشد تا بتواند در اختیار حوزه درمان و مدافعان سلامت قرار گیرد؛ چراکه در آن زمان محدودیت زیادی در حیطه اقلام حفاظتی فردی داشتیم. در عین حال کاسبان کرونا در مواردی هم در حوزه محلولهای ضدعفونی، الکل متانول را به جای اتانول عرضه کرده بودند. به محض اطلاع پیگیری و جمع آوری شد و افرادی که مرتکب این تخلف شده بودند، مورد پیگرد قانونی قرار گرفتند.
وی افزود: مجموعه بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت میتواند در این برهه حساس سلامت در زمینه مسائل و مشکلاتی که ممکن است در این حوزه داشته باشید، پاسخگو باشد. همه مردم میتوانند در زمینه بیماری کرونا و یا سایر مواردی که در حوزه بهداشت درمان و اورژانس کشور است، از طریق سامانه ۱۹۰ با ما در تماس باشند و انتقادات، پیشنهادات و شکایاتشان را با این سامانه مطرح کرده و مطمئن باشند که این شکایات را ثبت و بلافاصله در کل کشور پیگیری کرده و به مردم پاسخ میدهیم. مردم باید در آرامش پروتکلهای بهداشتی مربوط به کرونا را رعایت کنند و اگر به آنها توصیه شده که در خانه بمانند، حتما این کار را انجام دهند و در جامعه هم بهداشت فردی و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند تا روند را روزبروز به سمت کاهش ببریم و در نهایت میزان مرگ و میر را به صفر برسانیم.
حیدری درباره مباحث مربوط به فاصله گذاری اجتماعی، ادامه داد: با همکاران بازرسی در حوزه وزارت راه و هواپیمایی کشوری ارتباط برقرار کردم و این دغدغه رعایت فاصلهگذاری اجتماعی در وسایل حمل و نقل عمومی را مطرح کردم و پیگیر مسائل مربوط به آن هستیم. دیروز کلیپی را دیدیم که در پروازی موارد مربوط به فاصله گذاری اجتماعی را رعایت نکرده بودند. مساله پروتکلهای بهداشتی که باید در هواپیما رعایت شود و چگونگی امکان انتقال کرونا در هواپیما را یک ماه پیش برای همکارانم در سازمان هواپیمایی ارسال کردم و نسبت به کنترل آن تذکر دادم. در عین حال طی روزهای آینده به صورت سرزده وارد مجموعههای فرودگاهی خواهیم شد و این موضوع را در داخل کابین پرواز مورد بررسی قرار خواهیم داد.
وی درباره اقدامات نظارتی برای احتمال موج دوم کرونا نیز گفت: تمهیدات لازم در این حوزه در بخشهای بهداشت و درمان دیده میشود. این امکان وجود دارد که مثلا در آبان ماه کرونا بر روی آنفلوآنزای H۱N۱ یا B سوار شود و شاهد پیک مجددی باشیم. فکر میکنم در آن موج باتوجه به آلودگیهایی که از قبل داشتیم و آموزشهایی که ارائه شده، مردم بهتر میتوانند عمل کنند. امیدواریم آن موج هم به حداقل برسد که البته مشروط به فعالیتهایی است که مردم انجام میدهند و امیدواریم وزارت بهداشت با کمک مردم بتواند موج دوم را به خوبی کنترل کند.
حیدری در پاسخ به سوالی درباره فعالیت برخی رستورانها در سطح شهر و شلوغی آن ها، گفت: اگر بر اساس کدگذاری که انجام شده بارکد داشته باشند و QR کد آنها بر روی درب ورودیشان نصب شده باشد تا مردم بتوانند آن را شناسایی کنند، مشکلی ندارد، اما اگر این اتفاق نیفتاده و مردم خودشان بدون توجه به این موضوع به رستورانها میروند، بنابراین مردم باید رعایت کنند. مردم باید این اقدامات را انجام دهند. روز گذشته شاهد بودیم که تعداد زیادی از مردم در مجتمع علاء الدین تجمع کرده بودند و فکر میکردند که فاصله گذاری اجتماعی این است که یک در کوچه باز کنیم که مردم رفت و آمد کنند.
وی درباره نظارت بر قیمت ماسک و مواد ضدعفونی کننده، گفت: این اقلام قیمت مصوب دارند. البته در برخی موارد شاهدیم که داروخانهها به دلیل قیمت بالایی که قبلا برای تهیه این اقلام پرداخته، مقداری قیمت را بالاتر ارائه دهد. البته در این زمینه شکایت زیادی به ما ارجاع نشده و عمدتا شکایتها از نبود این اقلام بوده است. در عین حال مردم باید توجه کنند که نیازی نیست همه مردم ماسک N. ۹۵ داشته باشند. بلکه با یک ماسک ساده سه لایه هم میتوانند جلوگیری کنند. در عین حال نحوه استفاده از ماسک و مدیریت ارتباطات میتواند در پیشگیری از بیماری موثر باشد. باید توجه کرد که یک ماسک N۹۵ میتواند یک پرستار را از ابتلا نجات دهد.
مدیرکل وزارت بهداشت درباره نحوه برخورد با پرستارانی که در دوران بحران کرونا ترک کار کردهاند، گفت: ما برای کسانی که ترک کار کردهاند از لفظ برخورد استفاده نمیکنیم و باید علت سنجی صورت گیرد تا مشخص شود که این ترک کار به چه علت اتفاق افتاده است. در این زمینه روسای دانشگاههای علوم پزشکی مسئول رسیدگی به این موارد هستند. تاکنون گزارشی درباره عدم توانایی در کنترل و مدیریت بحث ترک کار پزشکان یا پرستاران در دانشگاههای علوم پزشکی، به دست ما نرسیده است. این علت یابی انجام خواهد شد.
حیدری درباره کیتهای تشخیصی کرونا، اظهار کرد: کیتهای تشخیصی کرونا در چند نوع هستند شامل مولکولی و سرولوژیک هستند. در عین حال کیتهای سرولوژیک ما به خارج از کشور صادر میشوند. وضعیت بیماری کرونا را به فال نیک باید گرفتیم که همه با هم کار کردند و نهایتا شرکتهای دانش بنیان توانستند ظرفیتهای خود را نشان دهند. به طوری که در حال حاضر محدودیتی از نظر تامین کیتهای تشخیصی نداریم.