در سومین روز از سی و هفتمین جشنواره ملی فیلم فجر، مستند «بهارستان خانه ملت» و فیلمهای «ناگهان درخت»، «قصر شیرین» و «سمفونی نهم» در سینمای رسانهها به نمایش درآمد؛ آثاری که در میان آنها انتظار میرفت قصر شیرین اسباب شگفتی را فراهم آورد و البته این انتظار نیز برآورده شد و در عین حال «ناگهان درخت کمتر از حد انتظار ظاهر شد.
به گزارش «تابناک»؛ سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر عرصه نمایش 22 فیلم در بخش اصلی (سودای سیمرغ)، و ده فیلم در بخش نگاه نو (فیلم اولیها) رقابت میکنند که از ده فیلم بخش نگاه نو، دو فیلم در بخش سودای سیمرغ نیز حضور دارند و شانس رقابت برای جوایز بخشهای فنی را نیز در اختیار دارند. جزئیات تمامی فیلمهای جشنواره را از اینجا میتوانید ببینید.
اکنون در روز سوم جشنواره آثار ذیل به ترتیب در سینما رسانه در پردیس ملت به نمایش درآمد که مهمترینشان «قصر شیرین» ساخته رضا میرکریمی با بازیهای درجه یک و کارگردانی فوق العاده است. میرکریمی فیلم به فیلم پختهتر شده و «قصرشیرین» به مراتب بهتر از «امروز» و «دختر» است و کارگردانیِ جدی در آن مشاهده میشود و میتوان گفت این فیلم، بیشتر متکی به کارگردانی تا متکی بر سناریو.
کارگردان به خوبی حس عصبی حامد بهداد را مدیریت کرده و خشم مرسوم بهداد در این فیلم در ته وجودش ته نشین شده و او را شایسته دست کم نامزدی برای سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول کرده است. همچنین کیفیت بازی گرفتن از دو کودک به شدت تحسین برانگیز است و بهترین بازیهایی که در سالهای اخیر از کودک در سینمای ایران دیدهاید را در این فیلم تماشا میکنید؛ به گونهای که شیفته بازی این دو کودک میشود.
«ناگهان درخت» دومین فیلم صفی یزدانیان نیز همچون نخستین فیلمش، «در دنیای تو ساعت چند است» حس خوبی برای تماشاگر به ارمغان میآورد اما واقعیت آن است که نسبت به فیلم اول یزدانیان بسیار عقب و انگار ضایعات فیلم اول این کارگردان است. یزدانیان ظاهراً تلاش کرده بر روی حس نوستالژیک فیلم اولش سوار شود و از آن پلی برای موفقیت بسازد اما در این زمینه چندان موفق نبوده است. منطق روایی در بسیاری از سکانسها وجود ندارد و این عدم منطق در تغییر گریم یک بازیگر کلیدی فیلم و حفظ راکورد گریم سایر بازیگران با وجود گذر زمان یا دستگیری این کاراکتر بدون هیچ وسیلهای همراهی و سپس بررسی وسایل او در زندان یا نگه داشتنش برای سالها در زندان بدون هیچ اتهامی به اوج میرسد!
سمفونی «نهم» به کارگردانی محمدرضا هنرمند نیز اجرایی با ساز ناکوک بود؛ فیلمی از کوروش تا امیرکبیر با شوخی و لحنی کمدی که همه اینها هست اما هیچ کدام از اینها نیست. به نظر میرسد زینب تقوایی تهیه کننده کم سن و سال این فیلم که مشخص نیست به یک باره از کجا تهیه کننده سریال های مهم تلویزیون شد و حالا تهیه کننده چنین فیلم پرهزینه ای شده، نتوانسته هنرمند را مدیریت کند تا فیلمی آبرومند بسازد و البته از یک دختر کمتجربه جز این انتظار نمیرفت اما از هنرمند بیش از اینها انتظار داشتیم.
بهارستان خانه ملت
ناگهان درخت
قصر شیرین
سمفونی نهم
دو فیلم به جشنواره اضافه شد!
هرچند امسال و تا به امروز قرار بود جشنواره فیلم فجر اثری را در بخش خارج از مسابقه نداشته باشد اما در تازهترین تصمیم ابراهیم داروغهزاده دبیر جشنواره، دو فیلم «وکیل مدافع» و «مدیترانه» خارج از مسابقه نمایش داده شوند؛ اقدامی غیرحرفهای که عدم برنامه ریزی و غیرقابل پیش بینی بودنِ این رویداد را نشان میدهد؛ نکته جالبتر اینکه این دو فیلم قرار نیست در پردیس ملت (کاخ رسانه ای جشنواره) نمایش داده شوند و در چارسو به نمایش درمیآیند اما چرا برای هنرمندان باید نمایش داده شوند اما برای اهالی رسانه نه؟!
بنا بر برنامهریزی اعلام شده، فیلم سینمایی «وکیل مدافع» دوشنبه 15 بهمن سانس ساعت 14:30 در پردیس سینمایی چارسو روی پرده میرود و همچنین فیلم «مدیترانه» ساعت 14:30 روز 17 بهمن ماه در همین سینما به نمایش درمیآید. فیلم سینمایی «وکیل مدافع» به کارگردانی مشترک سلما بابایی و ونداد دوشن و تهیه کنندگی محسن علیاکبری با موضوع دفاع مقدس ساخته شده که در آن هنرمندانی چون ایمان افشاریان، کوروش تهامی، محمودعزیزی و مجید یاسر ایفای نقش میکنند. فیلم سینمایی «مدیترانه» به کارگردانی هادی حاجتمند و تهیهکنندگی رشید حاجتمند با موضوع مقاومت سوریه است. مهراوه شریفینیا، بهرنگ علوی، پوریا پورسرخ و قاسم زارع بازیگران این فیلم هستند.
غیبت فیلمنامهنویسان در جشنواره فیلم فجر
مهر نوشت: در میان آثار راه یافته به بخش سودای سیمرغ این دوره از جشنواره فیلم فجر فیلمنامههای «آشفتهگی» به کارگردانی فریدون جیرانی، «پالتو شتری» به کارگردانی مهدی علی میرزایی، «خون خدا» به کارگردانی مرتضیعلی عباسمیرزایی، «طلا» به کارگردانی پرویز شهبازی، «سرخپوست» به کارگردانی نیما جاویدی، «قسم» به کارگردانی محسن تنابنده، «مردی بدون سایه» به کارگردانی علیرضا رییسیان، «متری شش و نیم» به کارگردانی سعید روستایی، «مسخره باز» به کارگردانی همایون غنیزاده و «ناگهان درخت» به کارگردانی صفی یزدانیان را کارگردانان آثار نوشتهاند.
از میان آثار راه یافته به بخش نگاه نو هم «دیدن این فیلم جرم است» به کارگردانی رضا زهتابچیان، «معکوس» به کارگردانی پولاد کیمیایی و «یلدا» به کارگردانی مسعود بخشی همین وضعیت را دارند و کارگردانان علاوهبر کارگردانی وظیفه نگارش فیلمنامه را هم خود برعهده داشتهاند.
اما در این دوره از جشنواره آثاری هم دیده میشود که فیلمنامههای آنها به صورت مشترک توسط کارگردان و یک فیلمنامهنویس همراه نوشته شده است که به نظر میرسد در این سبک همکاری بازهم کارگردان علاقه داشته بر کار فیلمنامهنویس خود نظارت داشته باشد.
یلمنامه فیلم سینمایی «بنفشه آفریقایی» به کارگردانی مونا زندی حقیقی توسط حمیدرضا بابابیگی با طرحی از مونا زندی حقیقی نوشته شده است.
«درخونگاه» به کارگردانی سیاوش اسعدی توسط نیما نادری و سیاوش اسعدی، «جمشیدیه» به کارگردانی یلدا جبلی توسط فردین خلعتبری و یلدا جبلی، «سمفونی نهم» به کارگردانی محمدرضا هنرمند توسط حامد افضلی و محمدرضا هنرمند، «شبی که ماه کامل شد» به کارگردانی نرگس آبیار توسط مرتضی اصفهانی و نرگس آبیار، «جاندار» به کارگردانی حسین امیریدوماری و پدرام پورامیری توسط محمد داوودی، حسین امیریدوماری و پدرام پورامیری، «حمال طلا» به کارگردانی تورج اصلانی توسط هادی نادری و تورج اصلانی، «روزهای نارنجی» به کارگردانی آرش لاهوتی توسط جمیله دارالشفایی و آرش لاهوتی و «سونامی» به کارگردانی میلاد صدرعاملی توسط علی اصغری، محمد رضا صدرعاملی و میلاد صدرعاملی نوشته شده است.
البته در این میان میشود به این نکته اشاره کرد که تورج اصلانی که از فیلمبرداران با سابقه سینمای ایران است این بار کارگردانی و فیلمنامهنویسی را توامان تجربه کرده است.
کارگردان ۲ فیلمنامهای
در این دوره از جشنواره یکی از کارگردانها ۲ فیلمنامه ارایه داده که یکی را خودش کارگردانی و دیگری توسط یک کارگردان دیگر کارگردانی شده است؛ فیلمنامههای فیلم سینمایی «طلا» به کارگردانی پرویز شهبازی و فیلم سینمایی «سال اول دانشکده من» به کارگردانی رسول صدرعاملی هر ۲ توسط پرویز شهبازی نوشته شده است.
نفسهای کمرمق فیلمنامههای اقتباسی
هرچند همواره در سینمای ایران به ضرورت اقتباس تاکید میشود اما این موضوع مشکل فراگیری است که نمونه بارز آن را میتوان در ماراتن فجر دید.
در این رویداد سینمایی تنها فیلمنامه ۲ فیلم سینمایی اقتباس شده است که فیلم سینمایی «تیغ و ترمه» به کارگردانی کیومرث پرواحمد توسط این کارگردان بر اساس اقتباسی از رمان «کی از این چرخ فلک پیاده میشوم» و فیلم سینمایی «۲۳ نفر» به کارگردانی مهدی جعفری توسط خود کارگردان بر اساس اقتباسی از کتاب «آن بیست و سه نفر» نوشته شدهاند.
مورد ویژه تهیهکننده فیلمنامهنویس
فیلمنامه فیلم سینمایی «غلامرضا تختی» که به روایت زندگی این جهان پهلوان از کودکی تا زمان مرگ میپردازد توسط بهرام توکلی کارگردان و سعید ملکان تهیهکننده این اثر نوشته شده است که در این میان سعید ملکان علاوه بر نقش پررنگی که در این سالها در تهیهکنندگی و معرفی استعدادهای کارگردانی داشته، از گریمورهای با تجربه سینما نیز است.
سهم اندک فیلمنامهنویسان
در سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر تنها ۴ کارگردان ترجیح دادهاند که فیلمنامه آثارشان توسط افراد دیگری که تخصصشان فیلمنامهنویسی است نوشته شود و خودشان دخل و تصرفی در این موضوع نداشتهاند.
فیلمنامه فیلم سینمایی «قصر شیرین» به کارگردانی سیدرضا میرکریمی توسط محسن قرایی و محمد داوودی نوشته شده، «ایده اصلی» به کارگردانی آزیتا موگویی را امیر عربی نوشته، «زهرمار» به کارگردانی سیدجواد رضویان توسط پیمان عباسی و «ماجرانی نیمروز؛ رد خون» به کارگردانی محمدحسین مهدویان توسط حسین ترابنژاد و ابراهیم امینی نوشته شده است.
البته در این بخش میتوان به این موضوع اشاره کرد که رسول صدرعاملی هم ترجیح داده فیلمنامه «سال دوم دانشکده من» را خودش ننویسد اما همانطور که پیشتر هم گفته شد این فیلمنامه توسط پرویز شهبازی نوشته شده که خودش هم در عرصه کارگردانی فعال است.
فیلمنامهنویسان حرفهای کجایند؟
با مرور فیلمنامههای این دوره از جشنواره این سوال پیش میآید که فیلمنامهنویسان حرفهای سینمای ایران که صنفی با شناسنامه و معتبر در خانه سینمای ایران دارند کجایند که در غیاب آنها فیلمنامهها غالبا توسط کارگردانها نوشته میشود؟
این درست که فیلمنامهنویسی و کارگردانی میتوان همزمان تخصص یک هنرمند باشد اما بپذیریم که این مورد در حالت طبیعی باید استثنا باشد نه قاعده؛ سهم اعضای کانون فیلمنامهنویسان که در عرصه صنفی فعال هستند، از این ماراتن بزرگ سالانه سینمای ایران چیست؟
معادی در نشست خبری «ناگهان درخت»: دخالتی در فیلمنامه نداشتم
نشست فیلم «ناگهان درخت» با حضور عوامل فیلم، صفییزدانیان (کارگردان)، پیمان معادی(تهیه کننده و بازیگر)، مهراب قاسمخانی، مهناز افشار، زهره عباسی، شقایق دهقان (بازیگران)، همایون پایور(مدیر فیلمبرداری)، کریستف رضایی(آهنگساز)، ایرج شهزادی(صداگذار)، محمد لطفعلی (طراح جلوههای بصری) و اجرای منصور ضابطیان در دومین روز جشنواره فیلم فجر برگزار شد.
صفی یزدانیان با ابراز خوشحالی از حضورش در نشست پرسش و پاسخ جشنواره فیلم فجر گفت: من به اتکای کارنامه نوشتاریم اینجا را خانه اصلی خودم میدانم. فکر میکنم تماشاگر از اینجا و از چیزهایی که درباره فیلم نوشته میشود، شروع به جدی دیدن فیلم میکند. من 58 ساله هستم و چطور میتوانم بگویم از کدام نویسنده و شاعر تاثیر گرفتهام.
یزدانیان درباره نگاه دوباره به رشت در این فیلمش گفت: مساله این است که من نگاهی به رشت در این فیلم داشتم که هیچ ارتباطی به فیلم قبلی دیگر من ندارد. فکر میکنم دارم با تماشاگران خودم کدهایی را ردوبدل میکنم. یکی از دلایلی که با پیمان کار کردیم این است که او یک رگ رشتی هم دارد.
معادی به طنز به یزدانیان گفت: دروغ گفتم. میخواستم در فیلمت بازی کنم.
معادی درباره اینکه چقدر در نوشتن فیلمنامه با یزدانیان همکاری داشته است عنوان کرد:نه به هیچوجه همکاری نداشتم. این دومین فیلمی است که تهیه کردم. اساسا فیلمنامهای که نیاز به کار کردن داشته باشد حتی برای بازی هم نمیپذیرم. ما بیشتر بحثهای تولیدی و نقشی با هم درباره فیلمنامه داشتیم. من در هیچ قسمت از این فیلمنامه دخالت نداشتم.
یزدانیان درباره همکاریاش با کریستف رضاعی نیز گفت: اساسا همیشه دلم میخواست فیلمی بسازم که از طریق موسیقیاش هم به یاد بیاید. کریستف در فیلم قبلی این کار را برایم انجام داد.
مهراب قاسمخانی در پاسخ به سوالی درباره اینکه این نقش چه ویژگی ای داشت که بازیگری در آن را قبول کردید، گفت: من اول می خواستم بگویم مگر من مُردم که بدترین بازی مربوط به خانم افشار و آقای معادی باشد. من نمی خواهم درباره ویژگی نقش صحبت کنم، برای من فقط گروه اهمیت دارد. من هیچوقت وسوسه بازیگری نداشتم و ندارم ولی برایم این هیجان انگیز بود که در کنار این گروه باشم. خیلی با ترس وارد اینکار شدم ولی برایم خیلی این تجربه هیجانانگیز بود.
مهناز افشار هم در ادامه درباره بازی در این فیلم و به عنوان نقش روبه روی پیمان معادی گفت: پیمان معادی در دو اتفاق در زندگی من خیلی مهم بوده یکی زمانی که من را برای «برف روی کاج ها» انتخاب کرد و دیگر در این کار که افتخار بازی در مقابل او را داشتم. صفی یزدانیان روز اول به من گفت می شود اینهایی که هستی نباشی و من متوجه شدم باید برای بازی در این نقش تغییر کنم.
بازیگر «ناگهان درخت» در ادامه با اشاره به سوال کننده ای که ایفای نقش او را بد توصیف کرده بود گفت: می خواهم بگویم شما نمی دانید چقدر به امثال من کمک می کنید چون باعث می شوید مصرتر شوم برای اینکه بهتر شوم.
پیمان معادی در سوالی درباره اینکه این فیلم به نظر یک فیلم هنری می رسد و باید در گروه هنر و تجربه اکران شود و شاید برای این از مهناز افشار استفاده کردید که در اکران عمومی هم موفق باشید، گفت: بدون شک انتخاب خانم افشار انتخاب آقای یزدانیان بوده. قبل از هر چیز بگویم روزی که ما با صفی لیست عوامل را نوشتیم لیست فوق العاده ای بود، آقای پایور، آقای شهزادی، آقای رضاعی و دیگران اسم هایی بودند که من فقط باید تلاش می کردم در گروه باشند. اول برای بازی به من این نقش پیشنهاد شد من فیلمنامه را دوست داشتم، چون جنس سینمای من بود و همه می دانند اگر نقشی جنس سینمای من نباشد بازی نمی کنم. در این فیلم با تمام وجود دلم می خواست بازی کنم. وقتی برای نقش مقابلم صحبت کردیم ایشان نظرشان این بود که کست کاملا نسبت به فیلم اول عوض شود به همین دلیل ما سراغ بازیگرهای دیگری رفتیم که در میانشان خانم افشار خیلی خوب بود. به نظرم انتخاب فوق العاده ای است و شیمی این دو آدم به لحاظ قصه ای که درون فیلم است بسیار خوب است.
صفی یزدانیان هم در ادامه گفت: اولا سینمای شخصی نداریم من می توانم خوشبخت باشم که این پروژه به شکل رویاست که در سینما با این عوامل اجرا شود. زمان کنفرانس مطبوعاتی در دنیای تو ساعت چند است همین سوال پرسیده شد و گفتند آیا هنر و تجربه اکران می شود و من گفتم این فیلم هنر و تجربه نیست. نمی دانم اکران این فیلم چه می شود ولی اینکه از الان بگویند هنر و تجربه یا فلان زیاد سوال جالبی نیست.
معادی در پاسخ به سوال که چقدر از روز اول به اکران این فیلم در گروه هنر و تجربه فکر کرده بودند گفت: اساسا وقتی فیلمی به این شکل میسازیم. همه احتمالات را بررسی میکنیم. منتظر واکنش منفی هم هستیم. فیلم «ناگهان درخت» قرار نیست 25 میلیارد تومان بفروشد. از روز اول این را پیشبینی کرده بودیم. من این را میدانستم. چون 100 درصد فیلم برای من است، از روز اول به این موضوع فکر کرده بودم.
معادی ادامه داد: ما از روز اول به 10 درصد از مخاطبان سینما فکر کرده بودم. جنسی از مخاطبان که عاشق هستند. «برف روی کاجها» هم چنین فیلمی بود. ما از روز اول به این فکر کردیم که امیدوارم تعداد بیشتری از مردم این فیلم را ببیند. آشنایی من با یزدانیان این کار را رقم زد. شاید کمتر کسی جرات تهیه این فیلم را داشت. آدمی که دغدغه دارد باید فیلمش را بسازد. صفی سراسر دغدغه است. نوشتهها و کتابهایش را بخوانید. من بسیار افتخار میکنم که تهیهکننده «ناگهان درخت» هستم و همه دغدغهام تهیه چنین فیلمهایی است.
یزدانیان در پاسخ به این سوال که فیلم را میشد در زمان کمتری تمام کرد گفت: من چیزی را از آقای گلمکانی یاد گرفتم و آن این است که به فیلم تمام شده «اگر» نگویم. من فیلم را به عنوان اثر تمام شده میبینم. ما هیچوقت به یک نقاشی نمیگویم آبی را در صورتی میزدی بهتر میشد. چرا همه هنرها به عنوان اثر تمام شده پذیرفته میشوند، اما در مورد سینما اینطور است؟! نکته این است که سینما برای من تند و کند ندارد. این فیلم باید با ریتمی میآمد و تمام میشد.
پیمان معادی در ادامه در پاسخ به این سوال که غیر از آزار دادن مخاطب هدف دیگری داشتید گفت: نه. دقیقا هدفمان همین بود.
سوال بعدی این بود که هدفتان از قرار دادن کاراکتر شقایق دهقان و همسرش در فیلم چه بود و اگر اینها نبودند چه تاثیری روی کلیت فیلم داشت گفت: این فیلم یک اثر تمام شده با این بازیگران است. من همیشه به خانم دهقان ارادت داشتم و با مهراب قاسمخانی هم مثل خانم دهقان هیچوقت دیداری نداشتم. برای این دو نقش دنبال بازیگرانی بودیم که این دو نفر را دستیارم پیشنهاد داد و خیلی به من لطف کردند که آمدند.
شقایق دهقان هم در ابتدا با اشاره به انتقادی که از بازی مهناز افشار و پیمان معادی شده بود گفت: من فکر می کنم آقای یزدانیان جز کارگردان هایی هستند که به کار اشراف دارند و کار یک پکیج کامل است که در نهایت خوب و بدی در کل جریان وجود ندارد. من فکر می کنم جان مایه این فیلم یک حالت شاعرانگی دارد و انگار یک شعر قشنگ می شنوی. اینکه چرا اصلا این نقش ها در فیلمنامه وجود دارد به نظرم به خاطر مقایسه ای است که این دو خانواده با هم می شوند. این زوج بچه دارند و آن زوج دغدغه دارند که بچه داشته باشند یا نباشند و در یک جای فیلم اتفاقا آن خانواده را خوشبخت تر می بینیم.
پایورمدیر فیلمبرداری «ناگهان درخت» هم در ادامه در پاسخ به این نظر که اصلا فیلمبرداری این فیلم دیده نمی شود گفت: فیلمبرداری هر فیلمی دقیقا از داخل خود سناریو می آید و هر سناریو یک روشی را ایجاب می کند. فیلمی خوب است که هیچ بخش آن بارز نباشد همه با هم هماهنگ باشد و وقتی می گویند این فیلم بد نبود ولی فیلمبرداری اش خیلی خوب بود من می فهمم کارم خیلی بد بوده است.
توضیحات حامد بهداد درباره لهجه و نقش متفاوتش در «قصر شیرین»
نشست خبری فیلم «قصر شیرین» با حضور رضا میرکریمی(کارگردان و تهیه کننده)، حامد بهداد، ژیلا شاهی، اکبر آیین، آزاده نوبهار(بازیگران)، محسن قرایی و محمد داودی(نویسنده)، مرتضی هدایی(مدیر فیلمبرداری)، امین هنرمند(موسیقی) و با اجرای منصور ضابطیان در سومین روز جشنواره برگزار شد.
رضا میرکریمی با اشاره به اینکه «قصر شیرین» نهمین فیلمش بوده است گفت: امیدوارم جلسه خوبی داشته باشیم و از فیلم لذت ببرید.
بهداد در پاسخ به اینکه چرا لهجهاش در طول فیلم یکسان نیست، گفت: لهجه با گویش متفاوت است، آقای قرایی و میرکریمی از من خواستند لهجه را کنار بگذارم. دلیلش هم این بود که لهجههای متفاوتی وجود دارد. اگر منظور گویش هست به نظرم قابل اغماض است.
میرکریمی درباره اینکه آیا قصه فیلم از تجربه شخصی خودش میآید، توضیح داد: یادم نمیآید که جایی برایم اتفاق افتاده باشد یا چنین قصهای شنیده باشم. قصه فیلم ملاقات پدری با دو بچهاش بود که مدتها بین آنها فاصله افتاده است. این قصه برای چند سال پیش بود، چند بار خیز برداشتم که بنویسم، اما نمیشد و آنچه میخواستم نشد. از سال پیش با محسن قرایی و محمد داودی شروع به نوشتن کردیم.
او در پاسخ به اینکه چرا پایان فیلم باز است گفت: دیگر نمیدانم چطور باید فیلم به پایان برسد. از نظر خودم که باز نبود. در این فیلم پدر، بچههایش را از خانه میبرد. قیم آنها میشود. در فیلم «دختر» پدر به دختر میرسد و درکش میکند. وقتی دودکش را نصب میکند، به نظر میآید که از کارهایش پشیمان است. در این قصه هم قصه جایی تمام میشود که به نظر میآید زندگی این خانواده قبلا در همین نقطه از هم پاشیده است. با این تفاوت که اینبار پدر میایستد و پیاده میشود.
میرکریمی در پاسخ به این سوال که آیا کارکتر پسر فیلم هوشش فراتر از یک بچه معمولی است بیان کرد: انتخاب حامد بهداد، اولین انتخاب من نبود. قرار من با بازیگر دیگری بود. البته که واقعا آرزو داشتم یک روزی با حامد کار کنم. اما برای این فیلم فکر میکردم حامد مناسب نیست. با دوست دیگری قرار بود کار کنم که به دلایلی نشد. و خدا خواست که حامد انتخاب شود. من واقعا خدا را شکر میکنم که حامد در این نقش قرار گرفت. این موضوع را در طول کار متوجه شدم. کار بزرگ را در این فیلم شخصیت جلال انجام میدهد. او روحیه لایه لایهای دارد که باید آرام آرام نشان داده شود.
او درباره اینکه انتخاب بازیگران چطور صورت گرفت عنوان کرد: ما فراخوان دادیم. نیوشا و یونا واقعا عالی بودند که انتخاب شدند. بعد از انتخاب متوجه شدیم که همین زوج در یک سریال قبلا بازی میکردند. از همینجا به آنها تبریک میگویم که آنها را کشف کردهاند. من با این بچهها رفتاری که با خردسالان داشتم، نداشتم و کاملا مستقیم با آنها صحبت میکردم و مثل آدم بزرگها میشد با آنها حرف زد.
قرائی درباره شروع قصه فیلم گفت: فیلمنامه «قصر شیرین» مبتنی بر خرده پیرنگ و بر اساس جزئیات جلو میرود. خیلی صریح نمیخواستیم قصه بگوییم. باید یکسری جزئیات و اطلاعات را به مخاطب منتقل میکردیم بنابراین نیاز به مدت زمانی داشتیم. تمام آن لحظاتی که به نظر شما الزامی نیست، در حال کمک به مخاطب است. ما نیاز داشتیم که این جزئیات را در فیلم بگوییم تا به نقاط اوج برسیم. تجربه کار با آقای میرکریمی یک تجربه شگفتانگیز است از این نظر که به شدت حضور دارد. تجربه بسیار خوبی برای من بود.
میرکریمی درباره هدفش از ساختن این فیلم عنوان کرد: هدف بدی نداشتم. خانواده و توجه به ارزش خانواده مهم است. فیلمی که در جاده هست هم میتواند به همین دلیلی کهآقای میرکریمی گفت میتواند اجتماعی شود.
سوال بعدی درباره استفاده تمثیل بره و گرگ در فیلم بود که رضا میرکریمی پاسخ داد: بهتر است که من توضیح ندهم. نشانه هایی است که ارائه شده و اگر هم ندانید منظورش چیست هم فیلم لطمه ای نمی بیند.
میرکریمی تهیه کننده و کارگردان «قصر شیرین» در پاسخ به ابهاماتی درباره منابع مالی فیلم قبلی اش «ما همه با هم هستیم» و همچنین منابع فیلم قصر شیرین، گفت: خوشحالم که این سوال را پرسیدید. من یک سال درباره این فضاسازی سکوت کردم. قصه این نیست که منابع این فیلم از کجا تهیه شده یا چقدر در آن هزینه شده. قصه این است که یک جریان و یک جمع محدود ده، پانزده سال است سینمای ایران را در اختیار خودش گرفته، با فیلم های بسیار سخیف. این جریان چرخه ساخت تا اکران را در اختیار دارند و به محض اینکه احساس می کنند آدم جدیدی می خواهد وارد این چرخه شود اعتراض می کنند.
او گفت: هیچوقت هم خودشان حسابرسی نشده اند. ما همه با هم هستیم اکران می شود و می بینید چه فیلم درجه یکی در ژانر کمدی است و مطلقا از شوخی های سخیف که در فیلم های این جریان معمول است، در این فیلم خبری نیست. ما برای آن فیلم مطلقا بالاتر از عرف به بازیگران پول ندادیم، در حالیکه همان جریان خودشان پول های بیشتری به بازیگران می دهند.
سوال بعدی درباره نقش حامد بهداد بود که خبرنگاری پرسیده بود در این فیلم نقش متفاوتی ایفا کرده و مثل همیشه نبود. او در پاسخ به این سوال گفت: فضیلتی نیست اگر کسی از خودش فاصله بگیرد و به یک اجرای دیگری و به شیوه دیگری نزدیک شود برای اینکه آدم دیگری را ترسیم کند و فضیلتی نیست اگر کسی نقشی را به خودش نزدیک کند. هر کدام از اینها اگر بد اتفاق بیفتد امانتداری نشده و هر کدام از این شیوه ها اگر خوب اتفاق بیفتد فکر می کنم ماحصل کار هنرمندانه خواهد بود. هم در دنیا و هم ایران بازی های بسیاری را سراغ دارم که دال بر هر دو روش است. اگر درباره کارهای خودم حرف بزنم هم برای خودم تکراری است و هم ممکن است توجیهی برای شما باشد. اگر این نقش به تجربه ها و به سایه های درون من و رنج های من نزدیک شده بود و توانسته باشم رنج خودم را با رنج کاراکتر نزدیک کنم و آن را ارائه دهم به نظر شما کار درستی کردم؟ من این کار را کردم.
میرکریمی درباره علت انتخاب ساختن فیلم در کهکیلویه و بویراحمد گفت: صادقانه بخواهم بگویم مثل قصه حامد بهداد است. قرار بود این فیلم را در شمال بسازم. سفری به یاسوج برایم پیش آمد که کیوان کثیریان مرا دعوت کرد. آنجا مسیرم کاملا تغییر کرد. همه چیز در آنجا با قصه همخوانی داشت؛ از ترکیب درختان تا کوهستان. اینجا میتوانستیم از آفتاب تندتری استفاده کنیم که با صحنههای خشونت عریانتر فیلم همخوانی داشته باشد. متاسفم برای خودم که چنین طبیعت بکر و جذابی را ندیده بودم. در این مورد به خصوص بسیار از این تجربه راضی هستم. مردم بسیار خونگرم و خوبی داشت که بسیار به ما کمک کردند. همچنین بازیگران خوبی که یکی از آنها، اکبر آیین در حال حاضر اینجا نشسته است.
او درباره اینکه چرا در فیلمهایش دیدگاه فمنیستی دارد گفت: من همسرم را بسیار دوست دارم. شاید این موضوع روی کارهایم تاثیر گذاشته باشد. نمیدانم تعریف شما از فمنیست چه هست. برخلاف دیدگاهی که شما مطرح کردید، شخصیت مردهای فیلمهایم را دوست دارم.
قرایی هم گفت: سینما بازتابی از جامعه است. در فیلمها معمولا شخصیت مثبت فیلمها زنها هستند. معمولا مردها مقصر هستند. احتمالا این از شرایط جامعه است.
نشست پرسش و پاسخ «سمفونی نهم» با حضور ساره بیات، فرخنژاد و محمدرضا هنرمند
نشست خبری فیلم «سمفونی نهم« با حضور محمدرضا هنرمند(کارگردان)، حمید فرخ نژاد،ساره بیات،پژمان بازغی،مهرداد صدیقیان، هدی زین العابدین و علیرضا کمالی(بازیگر) زینب تقوایی(تهیه کننده) حامد افضلی(نویسنده) هومن بهمنش(مدیر فیلمبرداری)،امین هنرمند(آهنگساز) مهدی ابراهیم زاده(صدابردار) مجید اسکندری(گریم) و مشکین مهرگان( طراح صحنه و لباس) و منصور ضابطیان به عنوان مجری در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.
محمدرضا هنرمند در ابتدا گفت:قیافه های خسته شما خبرنگاران من را شرمنده می کند. از طرف خودم و گروهم از شما برای دیدن فیلم تشکر می کنم.
هنرمند در پاسخ به سوالی در مورد بررسی چند داستان اساطیری عاشقانه برای ساخت این فیلم، گفت: دلم میخواست که تجربه ای جدید در سینما داشته باشم. تجربه ای جدید در مضامین و ساختار داشته باشم. دوست داشتم کار نویی در سینمای ایران به جا بگذارم.
هنرمند در مورد اسم فیلم گفت: این فیلم نهم من است بخاطر همین اسم این فیلم را سمفونی نهم گذاشتم. ضمن اینکه سمفونی نهم بتهوون همه جا به عنوان سمفونی مرگ شناخته می شود. با این حال نمی خواستم اسم فیلم سمفونی مرگ باشد.
زینب تقوایی،تهیه کننده فیلم هم در بخش دیگری از این نشست در مورد ریسکش برای سرمایه گذاری در چنین فیلمی با توجه به علاقه مردم به ژانرهای کمدی و درام گفت: من میدانستم که ساخت فیلمنامه سمفونی نهم بسیار سخت است. من می توانستم به سمت گیشه بروم اما با انتخاب خودم به سمت این کار رفتم که بتوانم با افتخار در کنارش بایستم.
محمدرضا هنرمند در مورد شروع و آغاز فیلمش با خون گفت: مضمون فیلم با مرگ و عشق درآمیخته است که خون در هر دو نقش مهمی دارد.
حمید فرخ نژاد هم در مورد نقش خود در این فیلم گفت: این که شما نقشی را بازی کنی که ما به ازای واقعی ندارد بسیار سخت است. شخصیتی که نباید هیچ حسی به هیچ چیزی داشته باشد و باید روند زمینی شدن این شخصیت ماورایی خیلی ریز و ظریف به تصویر گرفته شود. من طی این فیلم فهمیدم که عزراییل یک دانه است و کارگزاران زیادی دارد به اسم ملک الموت که من یکی از آن ها بودم.
ساره بیات،بازیگر فیلم در این نشست گفت: خیلی خوشحالم که آقای هنرمند بعد از سال ها فیلم ساخت و افتخاری بود برای من که توانستم در این کار حضور داشته باشم. از خانم تقوایی هم تشکر می کنم که از ما حمایت کرد و حس خوبی را به ما منتقل کرد.
هنرمند در مورد جنجال های احتمالی ای که برای فیلمش بخاطر پرداختن به مسائل دینی پیش خواهد آمد گفت: من هم مثل شما از ممیزی های ارشاد آگاهم و امیدوارم که این اتفاق نیفتد و فیلم به مشکلی نخورد.من تلاش کردم که از کنار این خط قرمزها سر بخورم و رد بشوم.
حامد افضلی نویسنده سمفونی نهم گفت: برای نویسنده های جوان آرزوی این را می کنم که با کارگردان های بزرگ کار بکنند چون نتیجه فوق العاده ای خواهد داشت.من در این کار به آقای هنرمند کمک می کردم.
علیرضا کمالی دیگر بازیگر فیلم گفت: من آرزو داشتم نقش کوروش کبیر را بازی کنم که این آرزو محقق شد. من فکر میکنم برخی نقاط تاریخ ایران بنا به مصلحت یا منفعت حذف شده و نادیده گرفته شده است. من از جسارت آقای هنرمند برای پرداختن به شخصیتی مثل کوروش تشکر می کنم.کوروشی که یک پادشاه عارف است.
مهدی بدرلو مدیر تولید فیلم،در مورد مدت زمان فیلمبرداری این فیلم گفت: پروژه از تیر 96 تا خرداد 97 به طول انجامید. هزینه تولید را هم خانم تقوایی بگویند بهتر است.(تقوایی هزینه این فیلم را 5 میلیارد تومان اعلام کرد.)
مهرگان درباره اینکه مبنای دست خط عزرائیل چه بوده است، توضیح داد: وقتی میخواهید با پدیده نویی که از آن شناختی ندارید کار کنید، مجبور هستی خودت مولد آن باشید. در این مورد خاص ما خودمان این خط را تولید کردیم.
هنرمند هم در پاسخ به این سوال که به نظر شما آیا ساختار فیلم یکپارچه است یا نه، گفت: بله، معلوم است که از نظر من یکپارچه است. البته سلیقه و دانش افراد با هم فرق میکند، اما از نظر من یکپارچه است.
هنرمند درباره تشابه این فیلم با «دموکراسی تو روز روشن» توضیح داد: متاسفانه این فیلم را ندیدهام.
اسکندری درباره طراحی گریم این فیلم گفت: از گروه گریم که جایشان خالی است، تشکر میکنم. مخصوصا از هنرپیشگانی که با گریمهای سنگین بسیار اذیت شدند. امیدوارم بعد از دیدن فیلم راضی بوده باشند.
هنرمند در پاسخ به سوالی در مورد انتخاب ژانر کمدی-تراژدی و همچنین این که حمید فرخ نژاد حس عشق و مرگ را در مخاطب از بین می برد گفت: این حتما ضعف من است که چنین حالتی در مخاطب ایجاد شده است.
مجید اسکندری در مورد طراحی گریم فیلم گفت: من از هنرپیشه هایی که با گریم های سنگین اذیت شدند تشکر می کنم که با ما همکاری کردند.از این گروه هم تشکر می کنم و امیدوارم خستگی شان با اکران فیلم در رفته باشد.
مدیرتولید فیلم در مورد بدل کاری و همچنین ساخت صحنه تصادف گفت: ما فقط می توانستیم این سکانس را در ساعت 2 تا ساعت 3 بسازیم تا نور خورشید آنطوری که می خواهیم بتابد. ما 11 بار این صحنه را فیلمبرداری کردیم و یکی از سخت ترین سکانس های این فیلم بود.ضمن اینکه بگویم نه آن شتری که در فیلم تصادف کرد و مرد واقعی بود و نه آن ماشین کامارو که چپ کرد.همه آن ها را ساخته بودیم.
زینب تقوایی در پاسخ به سوالی در مورد دستمزد بازیگران گفت: من در مورد هزینه فیلم توضیح دادم و بیش از ترجیح می دهم صحبتی نکنم. بار دیگر می گویم که این کار،کار سختی بود.فیلمی بود که هزینه زیادی برد و طولانی بود.اما این را می توانم محکم بگویم که دستمزدهایی که بازیگران گرفتند با دستمزدهای همیشگی شان فاصله داشت.اگر میخواستند دستمزدهای همیشگی را بگیرند حتما هزینه کار بیشتر می شد.
سانس فوقالعاده «مسخره باز»،«آشفتگی»،«متری شیش و نیم»،«سرخپوست» و «ماجرای نیمروز:رد خون»
رضا سعیدیپور مدیر پردیس سینمایی آزادی، درباره فیلم هایی که امروز در این سینما به سانس فوقالعاده خواهند رسید، گفت: فیلم های «سرخپوست» به کارگردانی نیما جاویدی و «ماجرای نیمروز: رد خون» ساخته محمدحسین مهدویان روز جمعه 12 بهمن در پردیس سینمایی آزادی به سانس فوقالعاده میرسند.
همچنین محمدرضا صابری مدیر اجرایی پردیس سینمایی کورش در گفتوگو با ستاد خبری جشنواره فیلم فجر، درباره فیلم هایی که جمعه 12 بهمن در این پردیس به سانس فوقالعاده رسیده اند، گفت: فیلم سینمایی «متری شیش و نیم» به کارگردانی سعید روستایی امروز به سانس فوقالعاده رسیده است. این فیلم شش سانس فوقالعاده خواهد داشت که براساس ساعت، شامل سانس های 15:30، 21:50، 22، 22:20، 23 و 23:30 می شوند.
محمد قنبری مدیر پردیس سینمایی مگامال در گفتوگو با ستاد خبری جشنواره فیلم فجر، درباره فیلمهایی که امروز در این سینما به سانس فوقالعاده رسیدند، گفت: فیلم سینمایی «آشفتگی» به کارگردانی فریدون جیرانی امروز مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت و در سانس 17 و 30 دقیقه به نمایش فوقالعاده رسید.
به دلیل استقبال مخاطبان و علاقهمندان، فیلم سینمایی«مسخرهباز» اولین ساخته سینمایی همایون غنیزاده در پردیس سینمایی به سانس فوقالعاده رسید. این فیلم امشب ساعت 10 دقیقه بامداد در سانس فوقالعاده روی پرده میرود.
اعلام نخستین آرای مردمی سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر
نخستین نتایج از آرای مردمی آثار حاضر در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر اعلام شد. اسامی 10 فیلم برتر بدون اولویت، در تصویر قابل مشاهده است. مخاطبان فیلمهای جشنواره برای شرکت در رأیگیری بهترین اثر از نگاه تماشاگران میتوانند از دو طریق این کار را انجام دهند.
سادهترین روش برای شرکت در رایگیری شمارهگیری #7*710* و طی کردن مراحل از طریق تلفن همراه است. راه دیگر استفاده از اپلیکیشن رایگیری است که مخاطبان باید جهت دسترسی به آن کد «کیو آر» روی بلیت را اسکن کنند و از طریق اپلیکشن از میان پنج گزینه موجود، رای خود را به فیلم بدهند.