بر اثر استفاده از قرصهای روانگردان ۵ دانش آموز مشهدی مسموم و روانه بیمارستان شدند.
به گزارش عصر ایرانیان، فرمانده انتظامیخراسان رضوی با اعلام این خبر گفت: یک دانش آموز 12 ساله مقطع دبستان همراه خود چند قرص روانگردان به مدرسه برده بود که بر اثر مصرف این قرصها، خودش و چهار همکلاسی اش مسموم و روانه بیمارستان شدند.
سردار قادر کریمیافزود: با مراقبتهای پزشکی صورت گرفته، حال این دانش آموزان هم اکنون مساعداست.وی به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: تحقیقات ماموران پلیس برای شناسایی افرادی که این قرصها را در اختیار دانش آموز دبستانی قرار دادهاند ادامه دارد.
آموزش آسیبهای مواد روانگردان به دانش آموزان
یک روانشناس بالینی در رابطه با بحث اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر معتقد است، مهارت قاطعیت مهمترین راه مقابله با اعتیاد است.
مینا حمیدیانفر افزود: به عنوان مثال در مهارت قاطعیت نوجوانان و جوانان باید کلمه «نه « را بیامورند زیرا روزی که فرزند ما در معرض تعارف مواد مخدر قرار میگیرد. در آن روز ما کنار او نیستیم و او در یک آزمون سخت قرار میگیرد.
وی اظهار کرد: در این زمان مهمترین چیزی که فرزند ما را حفظ میکند، مهارتهایی است که قبلا به او یاد دادهایم. مسئله جراتمندی فقط نه گفتن نیست، بلکه چطور بیانکردن نظر خود در جمع است و چطور با خواستههای غیرمنطقی دیگران مقابلهکردن است.
پیشگیری از مصرف مواد مخدر باید با مهارت آموزی همراه باشد
حمیدیانفر با بیان اینکه پیشگیری از مصرف مواد مخدر باید با مهارت آموزی همراه باشد، ادامه داد: در مهارت خودآگاهی نیز باید به کودکان یاد دهیم که شما چه کسی هستید؟ از کجا آمدی؟ چه ارزشهایی داری؟ بچهها باید خودشان را دوست بدارند و عزتنفس داشته باشند چرا که داشتن عزتنفس باعث میشود که از مشکلاتی مانند اعتیاد جلوگیری شود.
این روانشناس بالینی با اشاره به اینکه باید به کودکان الگوهای سالم در حوزههای مختلف را معرفی کنیم، تصریح کرد: چیزهایی که کوچک هستند و در زندگی ما (بویژه اعتیاد )تاثیر دارند مثل امتحانات، ترافیک، محدودیت زمان و غیره با ما هستند و نمیتوانیم آنها را حذف کنیم. حمیدیانفر خاطرنشان کرد: آموزش استاندارد و هدفمند در زمینه پیشگیری از اعتیاد نیز باید از مقطع راهنمایی آغاز شود به گونهای که مربیان مربوطه بحث پیشگیری از اعتیاد و مبارزه با مواد مخدر را به دانش آموزان آموزش دهند و آنها را با خطرات احتمالی که در کمین شان است، آشنا کنند.
به گفته وی، علاوه بر این، آموزش مهارتهای زندگی باید مورد توجه مربیان آموزشی قرار گیرد. درواقع میتوان گفت اگر این آموزشها همزمان با هم صورت گیرد، میتوانیم به میزان قابل توجهی دانش آموزان را در برابر اعتیاد واکسینه کنیم. در این راستا وزارت آموزش و پرورش، حرکتهای آموزشی را شروع کرد اما این آموزشها در حد استاندارد و تاثیرگذار نیست و باید به صورت گسترده تر صورت گیرد. همان طور که بیان شد آموزش در زمینه اعتیاد نباید فقط معطوف به مقطع خاصی باشد. قبل از دوره راهنمایی، مربیان آموزشی باید با آموزش سلامت و مراقبت از خود، مهارتهای مقابله با معضلات اجتماعی را به کودکان بیاموزند.
حمیدیانفر افزود: این آموزشها با مراقبت از بدن و چگونگی حفظ سلامتی آغاز میشود. به عنوان نمونه به کودکان آموزش داده شود که باید به بدن خود توجه کنند و مواردی که سلامتی آنها را به خطر میاندازند را بشناسند و سعی کنند به سلامت روح و جسم خود اهمیت بدهند.
همچنین تقبیح سیگار و الکل و به طور کلی موادمخدر در آگاه کردن کودکان از معضل اعتیاد بسیار تاثیرگذار خواهد بود.
این آموزشها باید در مقطع پیش دبستانی و دبستان صورت بگیرد تا کودکان با آگاهی ای که در این مقطع به دست میآورند وارد دوره راهنمایی شوند و آنجا نیز آموزشهای پیشگیری از اعتیاد را خواهند دید.
مشاوران ضعیف عمل میکنند
وی اظهار کرد:نحوه برخورد با دانش آموزان معتاد نیز مهم است ،متاسفانه معلمان ما در این زمینه، آموزشهای لازم را ندیدهاند و علاوه بر آن مشاوران ما نیز ضعیف عمل میکنند. برخی حرکات تدافعی مانند اخراج دانش آموز معتاد از مدرسه، اوضاع را بدتر میکند و دانش آموز اخراج شده نه تنها اصلاح نمیشود بلکه بیشتر به سمت موادمخدر روی میآورد. حمیدیانفر تاکید کرد:بنابراین لازم است که معلمان ما در این زمینه آموزشهای لازم را ببینند و اگر اطلاعات کافی در مورد اعتیاد ندارند، دانش آموزان را به یک مشاور حاذق معرفی کنند.
به گزارش ستادمبارزه با مواد مخدر، گفت: از آنجایی که مواد روان گردان یکی از معضلات اساسی جامعه در زمینه اعتیاد است، مربیان آموزشی از مقطع راهنمایی، دانش آموزان را با این مواد آشنا کنند، چون در غیر این صورت بچهها اطلاعات شان را از منابع غیراخلاقی به دست خواهند آورد