بازدید 3967

همه اعضای آل سعود دشمن ایران نیستند

کد خبر: ۴۹۲۱۰۲
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۴ 17 April 2015
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی که سابقا نظامی بوده این روزها در مجلس شورای اسلامی نگاه متفاوتی نسبت به دیپلماسی پارلمانی و معادلات استراتژیک میان کشورها دارد.

عباسعلی منصوری آرانی که در سال1339 و در شهرستان آران و بیدگل است خود را اهل کاشان دانسته و می گوید که اجداد وی از ساکنین شهرتاریخی نائین بوده اند.

وی که نماینده مردم کاشان ، آران و بیدگل در مجلس شورای اسلامی است ، در تشریح وضعیت این منطقه می گوید:  کاشان به دلیل بافت مذهبی و اعتقادات ریشه دار منطقه شاهد فعالیت های پرشور مردم در مبارزه با رژیم ستم شاهی پهلوی بوده است وجوانان این شهر همگی در جهت فرامین امام خمینی(ره) حرکت می کردند.

منصوری آرانی که دارای درجه سرتیپی در ارتش جمهوری اسلامی ایران بوده است ؛ با بیان این که مبارزات انقلابی خود را از دوران دبیرستان آغاز کرده است گفت: در سال 1358 امام راحل پیامی منتشر کردند مبنی بر این که ارتش نیاز به جوانان انقلابی دارند و به همین دلیل من به همراه تعدادی از دوستانم عزم خود را برای ورود به ارتش جزم کردیم.

وی با ادای احترام به شهید نامجو که فرمانده دانشکده افسری ارتش بودند ، گفت: من و دوستانم بعد از نخستین راهپیمایی 22 بهمن در سال 58 برای جذب در ارتش ثبت نام کردیم و با موفقیت در آزمون های عقیدتی و علمی به دانشکده افسری راه پیدا کردم.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: به فاصله کوتاهی بعد از پذیرفته شدن در دانشکده افسری رژیم صدام حسین به خاک ایران اسلامی تجاوز کرد و جنگ تحمیلی آغاز گردید. من اگرچه در جبهه نیز حضور داشتم اما رسما از اواخر سال 1361 و بعد از فارغ التحصیلی با درجه ستوان دومی در رسته توپخانه عازم مناطق عملیاتی شدم. رسته توپخانه قسمت خاصی در ارتش های جهان محسوب می‌شوند. کسانی که ریاضیات خوبی داشتند و من به دلیل تحصیلات ریاضی فیزیک وارد توپخانه شدم.

بارز ترین درس جنگ

نماینده مردم کاشان ، آران و بیدگل در اشاره به روزهای جنگ گفت: لحظه لحظه های مقاومت ایران در مقابل حملات رژیم صدام حسین که از سوی آمریکا و شوروی مورد حمایت بود ، خاطراتی است که هرگز از ذهن ایرانیان پاک نخواهد شد. تعداد زیادی از دوستان و همشهری های من در جبهه به شهادت رسیدند و من از آنها درس های زیادی آموخته ام.

وی گفت:  در میان خاطراتم از جنگ یادم است که در سال های میانی جنگ متوجه شدم یکی از نیروهای توپخانه ،تنها فرزند و نان آور یک خانواده مستضعف در گنبد کاووس است. من علی رقم مقاومت این سرباز به وی دستور دادم که وسایلش را برای انتقال جمع آوری کند. آن سرباز برای استحمام به حمام صحرایی توپخانه رفت و بلافاصله ما مورد حمله هوایی قرار گرفتیم.توپخانه ما متحمل خسارات سنگینی شد و تعداد زیادی از رزمندگان ایرانی به شهادت رسیدند.بلافاصله بعد از پایان حمله پیگیر وضعیت آن سرباز شدم. وقتی به حمام صحرایی رسیدم ، کل منطقه ویران شده بود جز جایی که سرباز نشسته بود. حتی صابونی که دست وی بوده نیز مورد اصابت ترکش قرار گرفته بود.

منصوری آرانی گفت:  بزرگ ترین درسی که من در جبهه آموختم این است که خداوند  حافظ و نگه دار مومنین است و اگر پروردگار موضوعی را مقدر کرده باشد هیچ اتفاقی برای بندگان خدا نخواهد افتاد. من برای نجات جان نان آور یک خانواده تصمیم گرفتم که جوان گنبدی به خانه باز گردد اما مشی الهی این بود که وی زنده بماند و من آموختم که باید بدون واهمه در راه خداوند گام برداشت و مبارزه کرد.

جوان ترین عضو ستاد مشترک

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در تشریح ارتقاع درجه و مراحل به عنوان نظامی حرفه ای در ارتش گفت: به علت همزمانی تحصیلات با دفاع مقدس توانستم ارتقاع درجه پیدا کنم. حضور در مناطق عملیاتی جنوب غرب و شمال غرب و کسب تجارب و دانش در زمینه جنگ موجب شد که علیرغم جوانی مسئولیت‌های بالایی را در منطقه کردستان، آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی بصورت همزمان در ارتش به وی واگذار و تا پایان جنگ (پذیرش قطعنامه) در قرارگاه عملیاتی شمال غرب نقش مؤثری را ایفا نماید. در سال ۱۳۶۸  برای ادامه تحصیلات به تهران بازگشت و پس از مدتی به خرم آباد و سپس اصفهان انتقال یافت. در سال ۱۳۷۳ به ستاد نیروی زمینی منتقل و همزمان در کنکور کارشناسی ارشد شرکت و موفق شد در رشته علوم سیاسی تحصیل نماید.

وی بزرگ ترین موفقیت خود را کسب درجه سرتیپی با تصویب مقام معظم رهبری در سال 1376 انتصاب به سمت ریاست بازرسی نیروی زمینی ارتش دانست و گفت: بعد از آن به عنوان جوان ترین معاون ستاد مشترک در طول تاریخ ستاد مشترک منصوب شدم. هیچ کس با 20 سال سن خدمتی به این سمت نرسیده بود. براساس عرف کسانی که به این سمت می رسیدند باید 30 سال سابقه کاری داشته باشند.در سال 1378 به ریاست دانشگاه جنگ و آموزش کل ارتش منصوب شدم.

سابقه حضور در عربستان

منصوری آرانی در سال ۱۳۸۱ با بحران در منطقه خلیج فارس و حضور امریکا، ناتو و سایر کشورها در منطقه و نقش عربستان در این بحران با سمت وابسته نظامی برای 3سال به عربستان اعزام شد.وی در تشریح وضعیت اعزام به ریاض گفت: حضور من با حمله آمریکا به عراق همزمان شده بود و عربستان به نوعی پایگاه آمریکایی ها بود. دولت ایالات متحده در در اوج رفتار خصمانه خود ، ایران را محور شرارت می دانست و برای تهران ارزیابی از رویکرد عربستان به شدت استراتژیک بود.

وی با بیان این که شناخت خوبی از سیستم نظامی عربستان سعودی دارد ، گفت: رفتارهای ریاض را به دلیل شناخت آل سعود می توان به خوبی تحلیل و ارزیابی کرد.عربستان اگرچه سیستم پادشاهی آن به عبدالعزیز باز می گردد اما شخصیت کسانی که به عنوان ملک منصوب می‌شوند متفاوت است. فهد و عبدالله متفاوت بوده است و عبدالله با سلمان متفاوت می باشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: اگرچه عربستان در مقابل ایران گارد تهاجمی به خود گرفته است اما با شناخت بهتر از شخصیت های تاثیرگذار آل سعود ، تخاصم ریاض با تهران را بهتر می توان مدیریت کرد.

وی در ادامه افزود: معتقدم بهترین دوران روابط ایران و عربستان در دوران ملک عبدالله تجربه شد که البته می توانست بیش از آن نیز گسترش یابد اما به دلیل کارشکنی شاهزاده های تکفیری نظیر بندربن سلطان این گونه نشد.

منصوری آرانی با بیان این که نمی توان همه اعضای آل سعود را دشمن ایران دانست ، گفت: شاهزاده التوئیجری فردی که از مشاوران عالی رتبه ملک عبدالله بود را در چند جلسه ملاقات کرده و مذاکراتی داشتیم. وی احترام زیادی برای ایران قائل بود و خواهان گفتمان با جمهوری اسلامی به جای تخاصم و درگیری نیابتی بود. جالب اینجاست که برخی دیگر از اعضای آل سعود وی را رافضی ، سوسیالیست و عناوینی از این دست خطاب می کردند اما وی تلاش می کرد نگاهی واقع بینانه به مسائل داشته باشد.

وی با تاکید بر بهبود وضعیت شیعیان عربستان با تلاش های التوئیجری گفت: تهران اگر لایه های مختلف آل سعود را نشناسد ، قطعا به منافع ملی جمهوری اسلامی و رابطه ایران با عربستان لطمه وارد خواهد شد. البته نمی توان کتمان کرد که جو غالب آل سعود با ایرانی ها سر جنگ دارند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در تشریح وضعیت آل سعود گفت: رابطه ایران و عربستان اگرچه برای دو کشور منافع کلانی در پی خواهد داشت اما منافع برخی شاهزاده های تکفیری تنها در سایه تخاصم و نزاع ریاض با تهران تعبیر می شود.

وی با تاکید بر حفظ صلابت نظامی ایران گفت:  اصلا شک در این ندارم که ما باید با عربستان روابطمان را گسترش دهیم و اجازه ندهیم که عربستان با پرورش تروریست های تکفیری منافع ایران و مردم خاورمیانه را تخریب کرد. ما باید در گفتمان با عربستان ، رقابت و تضاد منافع را مدیریت کنیم .

حضور در سنگری متفاوت

نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل در رابطه با حضور در انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال 1390 ، گفت: در رابطه با بحث نمایندگی ، چند دوره قبل برخی از دوستان من پیشنهاد کاندیداتوری دادند البته در آن سال‌ها سن خدمت من پر نشده بود و به نوعی نیز با آن مخالفت شده بود. تا آن که پیش از انتخابات مجلس نهم با توجه به این که 32 سال خدمت داشتم می توانستم درخواست بازنشستگی کنم و با لاخره با درخواست من در یک روز پیش از آخرین مهلت ثبت نام موافقت شد.

وی در ادامه گفت: در سال هایی که درارتش جمهوری اسلامی مشغول خدمت بودم ، مطالعات سیاسی را به عنوان علم پیگیری می کردم اما بنا به منع قانون اساسی ، همچنین تاکیدات امام راحل و مقام معظم رهبری به شدت از دسته بندی های سیاسی پرهیز کردم.

وی که با حدود 50 هزار رای و کسب حدود 28 درصد آرا توانست به کرسی سبز بهارستان دست یافته است ، گفت: اغلب کاندیداهای شاخص در کاشان از پیروزی من به نوعی شوکه شدند. از آنجایی که من ساکن آران و بیدگل بودم و برای بسیاری در شهر کاشان چهره ای ناشناخته محسوب می شدم به همین دلیل اغلب کاندیداها برای من شانسی قائل نبودند ، البته از دوره مشروطه تا مجلس نهم نیز هرگز شخصی غیر از اهالی کاشان به پیروزی دست پیدا نکرده بود.

منصوری آرانی با بیان این که مناظره در دانشگاه کاشان موجب تغییر نگاه ها شد ، گفت: بسیاری از دانشجویان و مردم توقع داشتند که رقبای شاخص کاشانی از شخصی که چهره ای نظامی محسوب می شد ، مسائل سیاسی را تجزیه و تحلیل کند. در همین حال کاندیداهای دیگر نیز گمان می کردند که منصوری آرانی تنها از گلوله،توپ و جنگ سررشته دارد و به نوعی مطالعات سیاسی من موضوعی نبود که از آن مطلع باشند.  

وی در ادامه افزود: در جریان مناظره دانشگاه کاشان مطالبی را بیان کردم که برای جمع غیرقابل تصور بود ، در همین حال رقبای سیاسی شروع به تخریب یکدیگر کردند ولی در چالش به وجود آمده از انجایی که هیچ کدام من را تهدیدی قلمداد نمی کردند مورد تخریب قرار نداند. کاندیداهای شاخص کاشان به دلیل شهرت گمان می کردند که من مقبولیت عمومی نخواهم داشت ولی با کمک خداوند توانستم با مردم ارتباط برقرار کنم.

نقش پررنگ همراهی همسر

منصوری آرانی در خصوص زندگی خصوصی خود نیز گفت: در 5اسفند 1361 و در آستانه فارغ التحصیلی از دانشکده افسری و قبل از اعزام به یگان تشکیل خانواده دادم. امروز که به زندگی خود نگاه می کنم بسیاری از موفقیت هایم را مدیون ایثار و همراهی همسرم که فرهنگی می باشد ، هستم.

وی در ادامه گفت: اگر همراهی همسرم در طول سال های جنگ و ماموریت های طولانی مدت و تغییر مکرر محل ماموریت نبود ، هرگز به این جایگاه دست پیدا نمی کردم. امروز با قاطعیت می توانم بگویم که هیچ مردی به موفقت  دست پیدا نمی کند مگر این که همسری فداکار و ایثارگر اورا همراهی کند. سکان خانه و محور خانواده زن است که به نوعی خانه را اداره می کند. کسی که یک ماه جنگ باشد نبض امور در دستانش نیست وحتی امروز نیز که نماینده مجلس هستم نیز این همسر من است که نبض خانواده را در دستش دارد.

نماینده مردم کاشان،آران و بیدگل با بیان این که برای کاندیداتوری در انتخابات مجلس با مخالفت همسرش مواجه شده بود،گفت: برای همسرم که در سال های خدمت من در ارتش ناچار به 18 بار اسباب کشی به شهرهای مختلف شده بود این که وارد عرصه سخت تری شوم به نوعی سخت بود. علی رقم همه مشکلات همسرم به امید که تلاش ها و فعالیت ما به نفع مردم باشد خود را راضی کرده است.

تفاوت جنگ نظامی با رقابت دیپلماتیک

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با بیان این که علی رقم تجربه نظامی ترجیح می دهد منافع ایران را از طریق دیپلماسی پارلمانی دنبال کند ، گفت: جنگ آخرین حربه یک حکومت برای تامین منافع یک کشور است ، زیرا جنگ خسارت های فوق العالده سنگینی بر کشور تحمیل می کند و گزینه های زیادی پیش از آن وجود دارد.

وی همچنین گفت: با علم به معادلات و استراتژی های نظامی روز دنیا تاکید می کنم که جنگ آخرین ایستگاه است و ما باید تلاش کنیم وارد این مرحله نشویم. ایران را باید در جایگاه حقیقی خود با بهره گیری از قدرت نرم و قدرت سخت باید وارد عمل شود.

منصوری آرانی در ادامه افزود: بهترین تجهیزات و نیروهای نظامی را هم داشته باشیم نباید فوری وارد فاز تخاصم نظامی بشویم ، جمهوری اسلامی هم هرگز دنبال همچین موضوعی نبوده است. احساسی تصمیم گرفتن موضوعی است که می تواند برای ایران گران تمام می شود و می تواند هزینه ساز باشد. به همین دلیل هم هست که فاز سیاسی اولاست بر جنگ اگر ما در اینها موفق نشدیم یا نتوانستیم اهداف خودمان را صیانت کنیم.

نماینده مردم کاشان،آران و بیدگل در مجلس گفت: در دنیای امروز و در تقابل منافع کشورهای توسعه یافته ، منازعات از کانال های دیپلماتیک دنبال می شود. وقتی وار دنیای دیپلماسی می شویم به نوعی وارد جنگ الفاظ می شویم. مذاکرات سیاسی دیپلماتیک با میدان جنگ نظامی هیچ تفاوتی ندارد ، تنها به جای گلوله و فشنگ از ادبیات و واژگان سیاسی پشت لبخند هایی که هزاران معنی متفاوت را دارد ، انجام می گیرد.البته این را هم باید متذکر شد که کوچک ترین اشتباه می تواند تبعات سنگینی داشته و خدشه به حاکمیت کشور وارد شود.

وی در ادامه همچنین با اشاره به حضور فعال در گروه های دوستی پارلمانی افزود: من همیشه یک سرباز نظام هستم و مهم این است که نظام از من چه توقعی دارد. فرزندان انقلاب همیشه باید آماده خدمت در هر مختصاتی که نظام خواهان است ، باشد.اگر در بحث سفارت در کشوری دارای پیچیدگی های خاصی باشد و با توجه به سابقه نظامی ، سیاسی و حتی فعالیت در بحث دیپلماسی پارلمانی بتوانم حضور موفقی داشته باشم قطعا در آن سنگر نیز تلاش می کنم به ایفای نقش برای ایران اسلامی بپردازم.

جایگاه استراتژیک ایران در معادلات خاورمیانه

عضوکمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در تحلیل مذاکرات هسته ای و معادلات جدید حاکم بر جهان گفت: دور دوم جنگ سرد میان غرب و شرق با جرقه اوکراین آغاز شده است و تهران در میان بلبشویی که جهان را فراگرفته است به دنبال تفاهم و تامین منافع کلان جمهوری اسلامی از کانال های دیپلماتیک است.

وی در رابطه با نقش استراتژیک ایران در جهان گفت: جمهوری اسلامی در ابتدای انقلاب و سال های جنگ تحمیلی تلاش کرد که ثبات خود را حفظ کند و در ادامه با عبور از مشکلات اقتصادی حکومت تثبیت شد. در زمان تثبیت جمهوری اسلامی با پیشروی برای ایران عمق استراتژیک ایجاد شد و قدرت نرم ایران در مناطقی نفوذ کرد. در جهان کشورهایی که دارای عمق استراتژیک هستند از حالت ثبات به حالت ثبات دهنده تبدیل می شوند ، یعنی از طریق اهرم هایی که در دست دارد می تواند به ایفای نقش بپردازد. ایران پس از تثبیت وضعیت و عبور از تبعات جنگ ، زمانی که دارای عمق استراتژیک شد مواضع خود را از موضع اقتدار بیان کرد.

 منصوری آرانی در ادامه افزود: ما ظرف چندسال گذشته توانسته ایم در عرصه بین الملل در سطح خاوریماه و دنیا ایفای نقش کنیم؛به همین دلیل ایالات متحده برای گشایش مشکلات خود نیازمند تعامل و گفتمان با جمهوری اسلامی می باشد. البته آمریکایی ها درحال خروج از خاورمیانه به قصد گسترش حضور در دریای سیاه و خاور دور هستند. در همین حال خلا حضور آمریکا برای شورای همکاری خلیج فارس موضوعی نیست که قابل پذیرش باشد ، به همین دلیل بریتانیا با سابقه طولانی تاریخی حضور در خاورمیانه قصد بازگشت دارند. در این میان نکته حائز اهمیت این است که شگردهای نظامی واشنگتن با استراتژی های لندن متفاوت است.

وی با تاکید بر این که بریتانیا یا آمریکا به عنوان قدرت های فرامنطقه ای در خلیج فارس و کشورهای خاورمیانه باید با واقعیت استراتژیکی به نام جمهوری اسلامی دست پنجه نرم کنند،گفت: غرب گمان می کرد که عربستان می تواند به کشوری محوری در خاورمیانه تبدیل شود اما ریاض علی رقم تاثیرات شگرفی که بر تصمیمات اتحادیه عرب دارد فاقد پرستیژ و شخصیت جهانی شدن است. علاوه بر اینها آل سعود با مسائل حقوق بشری متنوعی دست به گریبان است که وجه ریاض را به شدت مخدوش می کند. در همین حال ، آنکارا با علم به ضعف های ریاض تلاش کرد با عنوان عثمانی گری برای خود عمق استراتژیک در خاورمیانه ایجاد کند اما تا کنون به موفقیت شگرفی جز گسترش دامنه جنگ سوریه دست نیافته است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: امروز با قاطعیت می توان ایران را تنها کشوری دانست که در اوج اقتدار داخلی در خاورمیانه دارای قدرت ثبات دهندگی می باشد و دارای عمق استراتژیک است. واشنگتن ، لندن یا حتی مسکو همگی جذب اقتدار ایران می شوند و در آینده نه چندان دور با تکیه تهران به قدرت شاهد گسترش ایفای نقش ایران در معادلات جهانی خواهیم بود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست