بازدید 10168

ایران، بازار تست خودروسازی چین

چین بزرگ‌ترین تولیدکننده خودرو در جهان با تولید ١٨میلیون دستگاه خودرو سواری شخصی در سال٢٠١٣ محسوب می‌شود که بیش از ٦٠درصد تولید چین مربوط به تولید مشترک تحت‌لیسانس برندهای معتبر آمریکایی، آلمانی و ژاپنی و مابقی تولید خودرو با برندهای داخلی است
کد خبر: ۴۶۹۶۳۳
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۸ 25 January 2015
نیم‌قرن پیش برادران خیامی که فعالیت خود را از گاراژ کوچکی در شهر مشهد شروع کرده بودند، شرکت ایران‌ناسیونال را تاسیس کردند. ایران‌ناسیونال مونتاژ خودرو سواری را با قطعات وارداتی از انگلستان آغاز و پس از چندی به یکی از موفق‌ترین نهادهای صنعتی خاورمیانه تبدیل شد که ١٢هزارکارگر و کارمند در استخدام داشته و با شبکه‌ای متشکل از ١٢٠شرکت فقط ٢٠درصد از قطعات مورد نیاز را وارد می‌کرد.

به گزارش شرق، بیش از نیم‌قرن از آغاز خودروسازی در ایران گذشته و به امید رقابتی‌شدن، ربع‌قرن است که این صنعت تحت‌حمایت‌های بی‌دریغ دولت‌ها و بازارهای کاملا بسته و حفاظت‌شده در برابر واردات قرار دارد. در گذر تاریخی این همه سال روند فعالیت خودروسازی از مونتاژ و تولید خودروهای آمریکایی، اروپایی و ژاپنی به مدل‌های کره‌ای و مالزی و هم‌اکنون به شبه‌خودروهای چینی رسیده است. در ربع‌قرن اخیر به جرات می‌توان گفت از هیچ‌بخش صنعتی‌ای مانند خودروسازی دفاع و پشتیبانی نشده و کارنامه ‌هیچ‌یک از رشته‌های صنعتی مانند آن دلسردکننده و ناامیدکننده نیست.

در سال ٢٠١٣میلادی ارزش تجارت‌جهانی انواع وسایل‌نقلیه و قطعات و اجزای آنها به ١٣٤٨میلیارددلار رسید که ٧/٤درصد از کل تجارت جهانی را شامل شد. در این سال از کل تجارت جهانی وسایل‌نقلیه، بیش از نیمی از آن مربوط به خودروهای شخصی، ٢٧درصد قطعات و اجزای خودرو و ٩درصد خودروهای حمل بار است. کشورهای آلمان (١٨/٢درصد از کل صادرات جهانی در سال٢٠١٣)، ژاپن (١١/١درصد) و آمریکا (١٠درصد) بزرگ‌ترین صادرکنندگان گروه وسایل‌نقلیه جهان به شمار می‌روند.

در سال٢٠١٣ با وجود صادرات ٤٦میلیارددلاری وسایل‌نقلیه و قطعات و اجزای آن توسط چین، این کشور ٧٨میلیارددلار واردات در این گروه کالایی داشته است. در زمینه انواع خودرو شخصی، در حالی که صادرات چین به سقف چهارمیلیارددلار در سال٢٠١٣ نرسید، این کشور ٤٥میلیارددلار خودرو شخصی وارد کرد. ارزش صادرات و همچنین واردات قطعات و اجزای خودرو چین در حول‌و‌حوش ٢٥‌میلیارددلار در سال٢٠١٣ باقی ماند. در زمینه صادرات جهانی خودروهای شخصی (٦٧٢‌میلیارددلار در سال٢٠١٣)، پس از کشورهای پیشرو آلمان (سهم‌٢٢/١درصد)، ژاپن (١٣/٧درصد) و آمریکا (٨/٥درصد) و کشورهایی از قبیل چک، اسلواکی، مجارستان، ترکیه، لهستان، تایلند، هند و برزیل، چین با سهم ٠/٦٩درصد از صادرات جهانی در مقام بیست‌‌و‌دوم قرار دارد. بخش مهم صادرات خودروهای شخصی چین مربوط‌به خودروهای بنزینی (با حجم موتور بین ١٠٠٠ تا ١٥٠٠ سی‌سی) با صادرات دومیلیارددلار و سهم ٢/٩درصد از جهان است که در زمینه خودروهای بنزینی (با حجم موتور ١٥٠٠ تا ٣٠٠٠ سی‌سی) سهم چین ٠/٦٣درصد از جهان و خودروهای (با حجم موتور بالای ٣٠٠٠ سی‌سی) ٠/٠١درصد از جهان است. بخش مهم صادرات وسایل‌نقلیه چین مربوط به موتورسیکلت و دوچرخه و قطعات آن با ارزش بیش از ١٤‌میلیارددلار در سال است.

چین بزرگ‌ترین تولیدکننده خودرو در جهان با تولید ١٨میلیون دستگاه خودرو سواری شخصی در سال٢٠١٣ محسوب می‌شود که بیش از ٦٠درصد تولید چین مربوط به تولید مشترک تحت‌لیسانس برندهای معتبر آمریکایی، آلمانی و ژاپنی و مابقی تولید خودرو با برندهای داخلی است. از کل تولید خودرو چین فقط در حدود ٥٠٠هزاردستگاه (٢/٩درصد از کل) صادر می‌شود. با وجود توان صنعتی و صادراتی چین در بسیاری از زمینه‌ها، این کشور در خودروسازی، نه‌تنها فاصله بس دور‌‌و‌درازی تا کشورهای پیشرو دارد که رقبای زیادی در اروپای‌‌شرقی، ترکیه، هند، تایلند و برزیل را نیز باید پشت‌سر بگذارد تا خود را به‌عنوان یک‌خودروساز کلاس جهانی مطرح کند.  

صادرات خودرو چین به ایران با شتاب تندی از میزان ٢٠میلیون‌دلار در سال٢٠٠٩ میلادی به بیش از ٤٠٠‌میلیون‌دلار در سال٢٠١٣ رسیده و در سال گذشته میلادی از مرز نیم‌میلیارددلار نیز گذشت. در سال٢٠١٢ درحالی که ارزش صادرات خودرو شخصی (با حجم موتور بین ١٥٠٠ تا ٣٠٠٠ سی‌سی) چین ٠/٦٨درصد از کل صادرات جهان را شامل شد، صادرات به ایران ٢١درصد از کل صادرات جهانی چین را به خود اختصاص داد که طبق آمار گمرک چین در شش‌ماهه اول سال٢٠١٤ میلادی به ٣٠درصد رسید. در این رده از خودروهای شخصی، از سال٢٠١٠ میلادی به این طرف، ایران همواره اولین یا دومین واردکننده جهانی از چین بوده است.

در این میان شرکت‌های خودروساز کشور هم با واردات قطعات و اجزا و تولید تحت‌لیسانس برندهای چینی هم سعی دارند تا در مسابقه واگذاری بازار کشور جهت تست بازار خودروسازان چینی از رقابت با واردکنندگان بازنمانند. مدیران خودرو با مونتاژ خودرو ام‌وی‌ام (شرکت‌چری) از سابقه طولانی‌تری نسبت به دیگران برخوردار است. شرکت سایپا نیز درصدد راه‌اندازی خط مونتاژ خودرو با شرکت برلیانس چین است. آمار گمرک ایران حاکی از این است که چینی‌ها در سال‌جاری اولین صادرکننده قطعات و اجزا خودرو به ایران هستند. با بازشدن پای خودروسازان چینی، هم‌اکنون هشت‌خودروساز چینی با عرضه واردات یا مونتاژ ٢٧مدل خودرو در کشور حضوری جدی دارند.

علت و عذر شرکت‌های خودروسازی برای واردات قطعات چینی جهت‌مونتاژ خودرو، وجود تحریم‌هاست، اما باید اشاره کرد در دوره اقتصاد نفتی (٩٠-١٣٧٨) واردات قطعات و اجزای خودرو با بیش از ١٢برابر افزایش (هرسال یک‌برابر افزایش متوسط) به حدود ٥‌میلیارددلار سال١٣٩٠ رسید که نشان‌دهنده رشد سالانه عمق وابستگی تولید خودرو به مونتاژ قطعات و وارداتی (و‌به‌خصوص چینی)، بیش از بروز هرگونه تحریم در کشور است به‌صورتی که پس از تحریم‌‌ها تولید خودرو به کمتر از نصف رسید. به‌رغم همه شعارهای خودروساز‌شدن، جهانی‌شدن و اعلام رتبه‌های اول از سوی مسوولان، خودروسازی هر سال بیشتر در دام وابستگی به قطعات و اجزا وارداتی فرورفت.
نکته حایزاهمیت و تکان‌دهنده دیگر این است که اگر تولید سال١٣٩٠ (٢٠١١) شرکت‌های ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو با تولید سال٢٠١٣ خودروهای برند داخلی کشور چین مقایسه شود، ملاحظه می‌‌شود تولید ایران‌خودرو از شرکت‌‌های دانگ‌فنگ، گریت‌وال، جیلی و چری و تولید شرکت‌های سایپا یا پارس‌خودرو از شرکت‌هایی مانند برلیانس و لیفان بالاتر بوده است. پس از سال‌ها حمایت و سرمایه‌گذاری و پرداخت هزینه‌های هنگفت ملی و اجبار مردم به استفاده از خودروهای داخلی به اسم توسعه صنعت ملی، بسی جای تاسف و تاثر دارد که در نهایت، خودروسازی کشور محتاج مشارکت با خودروسازهای کوچک و متوسط و تازه‌کار (کپی‌کار و بی‌کیفیت) چینی جهت ادامه فعالیت است.

اگر چه واردات قطعات ارزان‌قیمت و بی‌کیفیت چینی و مونتاژ آنها در بازار انحصاری خودرو به سود شرکت‌های خودروساز است، اما در این میان چه منافعی برای اقتصاد ملی و چه اثری بر توسعه صنعتی و رشد تکنولوژی خودروسازی کشور وجود خواهد داشت؟ اگر قرار است صنعت خودرو کشور به‌جای تکیه بر زنجیره تولید و قطعه‌سازان داخلی، با اتکا به قطعات وارداتی و (آن هم نامرغوب چینی) به فعالیت خود ادامه دهد، پس چگونه نام صنعت بر آن اتلاق خواهد شد؟ درحالی که بعضی از واحدهای قطعه‌سازی داخلی به تعطیلی کشیده شده و آنها که فعالیت دارند با مشکلات نقدینگی و سفارش و زیان‌دهی روبه‌رو هستند، واردات خودرو و قطعات خودرو از چین چه توجیه صنعتی و ملی دارد.

اگر خودروسازان (یا بهتر است گفته شود) مونتاژکنندگان خودرو کشور هنوز حتی توان مونتاژ خودرو در حد خودروسازان تازه‌کار چینی را ندارند، بهتر نیست که دست از حمایت بی‌رویه از این صنعت برداشته شود. یا اینکه مشکل از دولت است که با سیاستگذاری‌ها و اقدامات و حتی اداره و دخالت مستقیم در اداره این صنعت، مانع از رشد و رقابتی‌شدن آن شده و می‌شود و سوال آخر اینکه چرا با وجود این‌همه کشور و شرکت خودروساز و بازار گسترده تامین قطعات و اجزای آن درسطح جهان، ایران باید سرنوشت محتوم بازار تست خودروهای ساخت چین را بپذیرد.

به‌نظر می‌رسد اگرچه مونتاژ خودرو در ایران هیچ منافعی برای اقتصاد کشور در بر نداشته، اما سود سرشار آن برای دست‌اندرکاران، واردکنندگان و لابی‌های حامی آنها در حدی است که تحت هر شرایطی حتی به‌بهای از بین‌بردن قطعه‌سازان داخلی یا مونتاژ خودروهای ناایمن و بی‌کیفیت چینی، دست از تداوم پشتیبانی آن برنمی‌دارند. عدم اصرار دولت چین بر مصرف خودروهای چینی توسط مردم این کشور و اجبار دولت ایران به مصرف خودروهای چینی توسط مردم ایران از پارادایم‌های سیاستگذاری اقتصادی و تجاری دولت است. اگر ایرانی نمی‌تواند خودرو بسازد، دلیلی برای مصرف خودرو وارداتی یا مونتاژی چینی نیز ندارد. حداقل این است که با بهای خودرو نامرغوب چینی می‌توان خودرو دست‌دوم و سالم اروپایی وارد کرد. صرف‌نظر از همه مسایل ذکرشده، هزینه‌های انسانی و جانی افزایش آلودگی هوا و سوانح رانندگی را نیز باید مدنظر داشت که به هیچ‌عنوان قابل محاسبه و جبران نیستند.  واردات خودرو و قطعات و اجزای آن از چین به هرعذر و علت، نه در شأن ایران است و نه ایرانیان.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶۶
انتشار یافته: ۴۲
خود چینی ها اتومبیل های اروپایی مثل آ او دی و بی ام دبلیو و ژاپنی که در چین مونتاژ میشود سوار میشند . آی ملت شما اتو مبیل چینی نخرید.چون برای شما مدت زیادی کار نخو اهد کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
ما كه زورمون به همين وطني ها هم نمي رسه چه برسه به فرغوناي چيني
چاکر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
دقیقآ. چون خود مردم چین هم از استاندارد اروپایی یورو ان کپ پیروی میکنند. افسوس که تولید کنندگان داخلی هم شده اند وارد کننده این بجلهایی که چرخ داخل گلگیر کج است از روز اول یا اینکه کلاچش از پیکان سفتر است بوی داخل ماشین آدمو یاد دمپایی پلاستیکی های 50 سال پیش میندازه! بعد با افتخار هم میگویند موتور مال... شاسیش مال... ! حیف یک چوب ارز مملکت که بره برای این اشغالها.بعد ورود خودروهای روز اروپایی و ژاپنی رو دیروز انحصاریتر کردند. کجا داریم میریم با این صنعت؟
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
کمپانی فولوکس توی چین غوغا میکنه.چین توی ایران غوغا میکنه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
تا 50000 كيلومتر خوبن بعدش .....
متاسفانه با وارد كردن هر خودروي بي كيفيت چيني بايد در نظر بگيريم كه حدود بيست سال اين خودرو در كشور باعث آلودگي هوا و مصرف بي رويه سوخت و خطر جاني براي مردم خواهد بود و از طرفي در طي اين مدت ما محتاج واردات لوازم جانبي آن خودرو خواهيم بود. واقعا چرا دولت ما شرايطي فراهم نميكنه كه خوذروسازان بزرگ جهان در ايران خودروهاي خود را توليد كنند؟
وقت ندارم کامنت بذارم، موافقم با نویسنده، البته اگر به نفع خودروسازان داخلی نوشته نشده باشد.
بازار تست مواد شيميايي و هزاران مورد ديگر
ایران بازار تست خیلی از محصولات! حتی محصولات دارویی!
اين فرغون هاى چينى توافغانستان وآفريقاى جنوبى هم خريدارنداره مشكل ازفرهنگ خريداست كه خريدارهر زباله اى هستيم
احسنت به نویسنده
واقعا شرم آور است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
من یک ریو از سایپا خریده ام افتومات دینام آن سوخت هر چه در بازار گشتم همش چینی بود و ظرف یکهفته میسوخت آخرش رفتم و یک دینام نو خریدم یعنی شرکتی مثل سایپا توان تولید یک قطعه کوچک مثل افتومات دینام را ندارد و نمی تواند حتی از محصولات مونتاژی خودش هم حمایت کند یعنی خودرو را که می خری دیگه خبری از خدمات بعد از فروش نیست اصلا اینها دلال و مافیا و وارد کننده هستند نه تولید کننده اینها در بهترین حالتش مونتاژ کننده ناشی هستند که حتی کار مونتاز را هم به خوبی انجام نمیدهند .یکباره تعطیل کنند چون این روند اشتباه هست و نتیجه نمیدهد چقدر باید اشتباه بریم تا متوجه بشیم؟
بسیار عالی ولی زور وارد کنندگان نامحترم بیشتره
حیف پول جای جنس چینی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
نیست بقیه وسایلی که میخری همه اش امریکاییه
تابي جون گل گفتي ولي كو گوش شنوا!!!!!
دمت گرم تابناک
این نوع خبر رو مدام و هرروز تکرار کن وبنویس اگه دولت مجلس که باید پشتیبان ملت باشن اینکار رو میکنن ما باید به کی پناه ببریم؟؟؟شما باید با قلمت دفاع کنی و اگر شما نکنی پس ملت باید چکار کنن
من نمی خوام از خودروسازهای چینی طرفداری کنم، اما اولا همه خودروهای چینی بی کیفیت نیستند، ثانیا عموماً کیفیت خودروهای چینی بهتر از کیفیت خودروهای داخل است. فراموش نکنیم که خودروهای چینی در کشور هایی نظیر برزیل، ترکیه، مصر و.... بازار مناسبی دارند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
آقا چرا حرف بی سند می زنی؟ من بیش از 15 بار به چین سفر کردم ... و هیچ خودروی چینی در خیابانها ندیدم ... شاید یکی دو بار ام وی ام 110 ... در ترکیه هم ندیدم ... برزیل هم رفقا می گن قزق خودروسازهای آلمانیه ... مصر رو اطلاع ندارم ولی اصلاً مصر صنعت خودرو سازی داره ... مملکت رو فروختیم به چینی ها ...
حتی در افغانستان خودروی چینی وجود ندارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
علت اینکه در افغانستان خودروی چینی وجود ندارد آزاد بودن واردات خودروی دست دوم است که قیمتش از خودروی چینی به مراتب پایینتر است و طبیعتا ایمنی خودروی کارکرده اصلا قابل اتکا نیست.

در ضمن علت اینکه ایران شده بازار تست محصولات چین ایه که ما دنبال تعامل با کشورهای دیگر دنیا نیستیم و صرفا روسیه و چین برای ما باقی مانده اند که آنها هم صرفا دنبال منافع خودشان هستند پس خانه از پای بست ویران است. تا وقتی زیر ساختهایی نظیر ارتباط آزاد با جهان خارج رو نداشته باشیم همین آش و همین کاسه را داریم
با این پول هایی که ما میدیم باید بهترین و ایمن ترین خودروها رو سوار بشیم حتی جان مرد و زن و کودک ایرانی ملعبه دست شده..
پس از سال‌ها حمایت و سرمایه‌گذاری و پرداخت هزینه‌های هنگفت ملی و اجبار مردم به استفاده از خودروهای داخلی به اسم توسعه صنعت ملی، بسی جای تاسف و تاثر دارد که در نهایت، خودروسازی کشور محتاج مشارکت با خودروسازهای کوچک و متوسط و تازه‌کار (کپی‌کار و بی‌کیفیت) چینی جهت ادامه فعالیت است.
متاسفانه نويسنده متن دچار تعصب زدگي شده و به لحاظ تكنيكي و فني موضوع را نگاه نكرده است خودروسازي چين در جايگاه سال 2007 خودروسازي كره است و كيفيت آن به لحاظ فني و كيفيت بالاتر از بسياري از خودروهاي داخلي است .
یه دوست چینی داشتم هیچ کدوم از کمپانی های خودروساز چین رو نمیشناخت. میگفت ما توی چین جرات نداریم خودروی چینی استفاده کنیم!
واقعا متاسفم . تا حالا ماشین خارجی نخریدم چون معتقد بودم سایپا و ایران خودرو با همه فشلی که دارند و داغونند ، ولی پول ماشینی که می خریم اندکی از اون صرف کارگر ایرانی می شود. ولی حالا که حتی قطعه رو از چین میارن چه لزومی داره پولم بریزم تو جیب کارگر چینی ، می ریزمش تو جیب گمرک ایران و کارگر کره ای ، حداقل می دونم جون خودم و خانوادم در امانه . از الان هر چی وزیر صنایع و مجلس از این دو خودرو ساز حمایت کنن ، در واقع حمایت از تولید داخل چین است نه مملکت خودمان. تابناک خواهش می کنم منتشر کن
"با شبکه‌ای متشکل از ١٢٠شرکت فقط ٢٠درصد از قطعات مورد نیاز را وارد می‌کرد."
به ماها که میگفتن همش مونتاز بوده؟؟؟ !!!!
وقتی مردم چاره ای ندارند چه باید بکنند؟؟؟
شما بچه دارید؟
همسایه دارید؟
همسایه اتان ماشین فلان مارک و فلان رنگ دارد؟
بچه اتان بهانه نمیگیرد؟؟؟؟
همسرتان چطور؟
بالاخره در این گیر و دار در نقطه ای مقاومت آدم میشکند.
این تازه برای وقتی است که همه چیز روی روال است.
حال فرض کنید ارزش پول ملی هم مدام با شیب ملایم و غیرملایم دارد پایین میرود.
خوب شما باید کاری بکینید تا لااقل قسمتی از ارزش پولتان حفظ شود. پس باید تبدیل به کالا یا دلار و یا طلا شود. و در این میان اتومبیل هم یک کالای باارزش است.
درضمن پولهای بلوکه شده در بانکهای چین که ازقضا دولت دوست و برادر چین بجای سود از آنها مالیات هم برداشت میکند خود مزید برعلتند و به این امر دامن میزنند.
پس نتیجه اینکه خانه از پای بست ویران است.
جالب خود چینی ها خودروهای اروپایی که تحت لیسانس تولید میکنند سوار می شوند و در خیابان های آنها اثری از خودرو های چینی نیست
گلي به جمال كساني كه فقط منفعت خود را مد نظر دارند مسئوليني كه در باره همه چيز اظهار نظر ميكنند جز خودرو .چرا؟ بهتر است بدانيد همين خودرو ام وي ام 110 چيني در چين اجازه تردد در معابر اصلي را ندارد ولي متاسفانه در ايران نه تنها تردد ميكند بلكه از قيمت حدود 3ميليون نومان چين به22ميليون تومان فروخته ميشود .چه كسي سودش را ميبرد همانها كه در مورد همه چيز اظهار نظر ميكنند ولي در خصوص خودرو يك كلام هم نگفته اند
اگر ایرانی نمی‌تواند خودرو بسازد، دلیلی برای مصرف خودرو وارداتی یا مونتاژی چینی نیز ندارد.
من به صرفه از هیچ یک از دست اندرکاران نمیگذرم
پول هنگفت برای ماشین های بیخود
وقت زیاد گذاشتن برا تعمیرشون
پول زیاد دادن برای تعمیرشان و دوباره خراب شدن
خسارت های مالی و جانی و بدنی و روحی و .....
باشه اون دنیا حساب می کنیم....
واقعا به ادم بر میخوره اینا وقتی ما پیکان جوانان داشتیم همه شون دوچرخه سوار بودن و جنس لباسشون هم یه چیزی تو مایه های گونی بود!
تا چند سال آینده بیشتر مردم دنیا چینی سوار خواهند شد. این همان مسیری است که ابتدا ژاپن طی کرد ، سپس کره جنوبی و اکنون نوبت چین است. به دلیل رقابتی نبودن فضای کسب کار
در ایران نتوانستیم حتی در حد معقدل و براساس تقاضای بازار داخلی خود رشد کنیم.
واقعا با چه ملاک و معیار دو قطب به اصطلاح مونتاژ کار ما به سرغ خودروهای چینی آن هم بی کیفیت ترین ها جای بسی تاسف و نوحه و عزا داری دارد
که دولت به چه علت و تا کی از این مونتاژ کاران حمایت کند به قول مدیرعامل سابق سایپا ملت ایران لایق بهترین هاست و میبینیم بهترین ها تیبا
از آب در میآید و مردم معنا و مفهوم بهترین ها را لمس میکنند
ترا به خدا حمایت از یان مونتاژکاران را بس کنید تا شاید مردم نفسی بکشند.
مساله کیفیت خودرو ها و یا قطعات چینی نیست ، مساله اصلی اینه که تا کی ما میخواهیم از یک صنعت کاملا ورشکسته که درگیر مشکلاتی نظیر سو مدیریت ، فساد اداری ، عدم توانایی برای رقابت و ... هست حمایت کنیم ؟ حالا فرض کنیم بجای چین ایران خودرو بره از آلمان قطعه وارد کنه بزاره رو سمند و به عنوان خودروی ملی بده دست مردم اونوقت مشکل صنعت خودروسازی ما حل میشه؟
وقتی خودروی با کیفیت و با قیمت مناسب پیدا نمی شه مردم چه گناهی دارن که یک عمر قوطی کبریتهایی رو سوار بشن که تنها تغییر اونها چراغهای جلو و عقبشونه اونم زیباترش نمی کنه هیچ بلکه زشت تر هم میشن... کار از جای دیگه می لنگه. تا مافیای خودرو توی این کشور تاخت می کنه داستان همینه برادر...
چطوره که ما می توانیم آی ار کیو بسازیم اما نمیتونیم حتی یک موتورسیکلت خودمان طراحی و بسازیم.؟
البته ناگفته نماند وسایل چینی مشکلی ندارند. این استانداردهای ما هستند که اجازه ورود این وسایل را به کشور میدهند. برخی از وسایل چینی انچانا با کیفیت هستند که قابل رقابت با محصولات اروپایی هستند. اما وارد کننده های ما محصولات بی کیفیت وارد میکنند.
وقتی اروپایی ها برای آمریکا خوش رقصی میکنند و حاضرند برای منافع آمریکا به منافع خودشان ضربه بزنند و از سود چند ملیارد دلاری صادرات خودرو به ایران چشم پوشی کنند نتیجش اینکه چین از فرصت استفاده میکنه.
فقط اعتراض وتجمع مقابل مجلس تنها راه حل برای لغو تعرفه گمرکی خودرو می باشد ما هم مثل بقیه کشورها میخواهیم رفاه داشته باشیم این که دیگه دشمنی با انقلاب ودلواپسان نیست ما هم مثل بقیه کشورها حق اعتراض داریم ومطمینا تنها راه حل همین است تا دیگه محصولات سایپا وایران خودرو بر ماتحمیل نشود
فعلاکه سایباحدود5هزاردستگاه خودروی چینی واردکرده.آنوقت میخواهید خودروسازهم بشوند؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست