معادل یک میلیارد و ششصد میلیون ارتباطات جدید ـ که قرار است در آینده نزدیک بنا به پیشبینیها وارد بازار موبایل و ارتباطات سیار شود ـ یکی از موضوعات اساسی در کنگره جهانی موبایل است که این روزها در شهر بارسلون اسپانیا در حال برگزاری است. یک میلیارد و ششصد میلیون کاربر جدید که بیش از ۶۱ درصد آن از بازار آسیا خواهند بود. رقابت بر سر جذب این میزان کاربر، از موضوعاتی است که غولهای عرصه موبایل بر سر آن رقابت میکنند. در این کنگره نمونههای جدید ابزار ارتباطی در عرصه موبایل معرفی میشوند.
به گزارش «تابناک»، در این رابطه، «استفن الوپ» مدیر کل شرکت نوکیا، گفته است: رقابت بر سر جذب این میزان کاربر، یک چالش اساسی برای صنعت موبایل است. وی با همین هدف، از گوشی جدید این شرکت با نام نوکیا ۱۰۵ سخن گفته که به همراه ابزار ارتباطی اینترنت و ایمیل تنها با بهای پانزده دلار به بازار عرضه خواهد شد.
وی اظهار کرده: اعتقاد ما بر این است که این یک میلیارد نفر کاربر جدید، بیشتر از قشر جوان و مشتاق خواهند بود؛ بنابراین، با این اقدام، شرکت نوکیا برای نخستین بار خواهد توانست یک گوشی موبایل مخصوص و متعلق به خود داشته باشند؛ یک گوشی موبایل منحصراً متعلق به خودشان.
وی تأکید کرد: نیاز است که بهای هر دستگاه تلفن همراه به کمتر از سی دلار رسیده و همچنین بهای هر دستگاه ارتباطی از طریق باند پهن به کمتر از ده دلار تنزل کند.
بر پایه آماری که شرکت GSMA انتشار داده است، هماکنون بیش از سه میلیارد و چهارصد میلیون نفر در سراسر جهان از طریق گوشی موبایل مشغول ارتباطات هستند و پیشبینیها حاکی از آن است که تا سال ۲۰۱۷ این رقم به بیش از سه میلیارد و هفتصد میلیون نفر برسد. در سال ۲۰۱۲ بر پایه این آمار، تکنولوژی ۴G یک پنجم مجموع این ارتباطات (تقریباً از هر ۲۵ نفر یک نفر) را در اختیار دارد.
سه بازار بزرگ در حال ظهور
در این کنگره، مدیر عامل دو شرکت بزرگ نوکیا و بهارتی ایرتل، اعلام کردهاند که یک میلیارد کاربر جدید که در سالهای آینده وارد عرصه ارتباطات سیار میشود، از بازارهای در حال ظهور خواهند بود، به ویژه این افزایش حجم ارتباطات از سوی آفریقای جنوبی و آسیای جنوب شرق خواهد بود.
در همین حال برآورد میشود که تا سال ۲۰۱۷ میزان ۴. ۴ میلیارد ارتباطات در آسیا بیش از همه از طریق ارتباطات در سه کشور چین، اندونزی و هند خواهند بود. اما در عین حال، برآورد میشود که بازار آفریقایی زودتر از همه بازارها رشد کند، به گونهای که در فاصله ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ سالانه معادل ۶.۵ درصد بازارهای این منطقه رشد خواهند کرد و از ۶۸۳ میلیون مشترک به ۹۳۵ میلیون مشترک خواهد رسید.