خبرنگار «تابناک» گزارش داد، در حالي که طي 6 ماه گذشته هزينههاي کلان در کل کشور صرف سهميهبندي بنزين شده، قاچاق گازوئيل در جنوب استان سيستانوبلوچستان همچنان ادامه دارد و شغل مهم تعداد چشمگيري از مردم اين منطقه به شمار ميرود.
بنا بر اين گزارش، سهميهبندي بنزين که از سالها پيش در اين استان اجرا ميشود، قاچاق بنزين را متوقف کرده، اما گازوئيل که هم قيمت تمامشده آن با بنزين برابر است و هم قيمت جهاني فروش آن معادل بنزين (حدود يک دلار) است، با قيمتي يکششم بنزين، آن هم به صورت نامحدود عرضه ميشود و بهترين کالا براي قاچاق به شمار ميرود؛ به گونهاي که در حال حاضر کاروانهاي تويوتا 2000 که با تقويت موتورهاي آنها در پاکستان، امکان عبور و مرور در سنگلاخترين نقاط بلوچستان را دارند، با پرداخت رشوههاي کلان به قاچاق گازوئيل مشغولند. چندي پيش هم خودروي ناجا در تعقيب يكي از اين خودروها چپ شد و دو تن از ماموران به شهادت رسيدند.
بر اساس گزارشهاي دقيق از منطقه، هماکنون قاچاق گازوئيل با انواع وسايل از موتورسيکلت معمولي تا پيکان و تويوتا 2000 و حتي تانکرهاي 32000 ليتري انجام ميشود و حتي عدهاي پرداخت رشوه را بلندمدت و ماهانه انجام ميدهند.
از نکات جالب اين که قيمت گازوئيل از زاهدان که جايگاههاي عرضه بيشتري در آن وجود دارد، تا خاش و ايرانشهر و راسک متفاوت است و هر چه از مرکز دورتر و به مرز نزديکتر ميشويم، قيمت گازوئيل به نحو محسوسي افزايش مييابد.
همچنين برخي جايگاههاي عرضه سوخت، با دريافت قيمتي حدود 300 تومان حتي به تانکرهاي 32000 ليتري گازوئيل ميفروشند. صاحبان اين تانکرها با پرداخت چندين ميليون رشوه در کل مسير، با احتساب فروش گازوئيل به قيمت ليتري 700 تومان (جمعا 22 ميليون تومان) ميتوانند يک روزه حدود 5 تا 6 ميليون تومان به جيب بزنند.
اين گزارش ميافزايد: تفاوت قيمت نزديک به 1 دلاري قيمت داخلي و جهاني گازوئيل، در کنار معضل اشتغال مردم منطقه، باعث شده که مقرر كردن جريمه سنگين تعزيرات، تأسيس چندين پاسگاه و يا برخورد با ماموران متخلف نيز نتواند مانع اين تجارت سياه شود و حتي بارها سربازان فداکار اين نيرو در عملياتهاي تعقيب و گريز قاچاقچيان سوخت به شهادت رسيدهاند.
به نظر ميرسد تنها راه مؤثر ممانعت از اين پديده، اصلاح سياست فروش رايگان گازوئيل و گسترش اشتغالزايي در منطقه است.