بازدید 80297
همه آنچه لازم است درباره قرارداد ایران و چین بدانید

ایران و چین چطور برای عقد قرارداد ۲۵ ساله به توافق رسیدند؟ / چین چقدر، چطور و در کدام حوزه‌ها در ایران سرمایه‌گذاری می‌کند؟ / مخالفان و موافقان قرارداد ۲۵ ساله را بشناسید

برخی از سرمایه گذاری ۴۵۰ میلیارد دلاری چینی‌ها در صنایع مختلف ایران در این قرارداد ۲۵ ساله سخن می‌گویند؛ رقمی که شامل نصف عدد در نظر گرفته شده از سوی چینی‌ها برای توسعه راه ابریشم است و اهمیت این قرارداد به ویژه در ارتباط با همکاری با ایران را نشان می‌دهد. البته پترولیوم اکونومیست» حجم سرمایه‌گذاری چینی‌ها در ایران را مطابق با قرارداد ۲۵ ساله، معادل ۲۸۰ تا ۴۰۰ میلیارد دلار خوانده است.
کد خبر: ۹۹۱۹۲۸
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۴ 21 July 2020

ایران و چین چطور بریا عقد قرارداد 25 ساله به توافق رسیدند؟/ چین چقدر، چطور و در کدام حوزه‌ها در ایران سرمایه‌گذاری می‌کند؟/ مخالفان و موافقان قرارداد 25 ساله را بشناسید

هرچند برخی تندرو‌ها در داخل از هر دو جناح سیاسی ـ شاید بدون مطالعه و اطلاع از جزئیات قرارداد بین ایران و چین و مضرات آن ـ سخن گفتند و در زمین مخالفان خارجی این قرارداد ـ که بخشی از آن‌ها برای اعمال فشار هرچه بیشتر بر جمهوری اسلامی از طریق افزایش تحریم‌ها و انزوای هرچه بیشتر ایران و مردم آن تلاش می‌کنند ـ بازی کردند، حقیقت توافق نامه راهبردی و بلندمدت ایران و چین، مربوط به امروز و دیروز نیست و طرحی است که چندین سال است، روی جزئیات آن از سوی هر دو طرف کار شده است.

به گزارش «تابناک»؛ برنامهٔ ۲۵ سالهٔ همکاری‌های مشترک ایران و چین، توافقنامه راهبردی میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین است که طبق آن بناست چینی‌ها در صنعت نفت، گاز، پتروشیمی، زیرساخت حمل و نقل، کشاورزی و ... سرمایه‌گذاری وسیعی انجام دهند. همچنین، این توافق شامل همکاری نظامی، تسلیحاتی و اطلاعاتی میان دو کشور نیز می‌شود؛ موضوعی که شاید بیش از زمینه‌های اقتصادی ـ که منجر به بی اثر شدن تحریم‌های آمریکا خواهد شد ـ نگرانی دشمنان جمهوری اسلامی را برانگیخته است، چون در آستانه اتمام تحریم‌های تسلیحاتی ایران قرار گرفته ایم و به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها و هم پیمانان آن‌ها به ویژه در منطقه نتوانند برای جلوگیری از این موضوع اقدام خاصی انجام بدهند.

میزان سرمایه‌گذاری چین در ایران چقدر و چطور است؟

برخی از سرمایه گذاری ۴۵۰ میلیارد دلاری چینی‌ها در صنایع مختلف ایران در این قرارداد ۲۵ ساله سخن می‌گویند؛ رقمی که شامل نصف عدد در نظر گرفته شده از سوی چینی‌ها برای توسعه راه ابریشم است و اهمیت این قرارداد به ویژه در ارتباط با همکاری با ایران را نشان می‌دهد. البته پترولیوم اکونومیست» حجم سرمایه‌گذاری چینی‌ها در ایران را مطابق با قرارداد ۲۵ ساله، معادل ۲۸۰ تا ۴۰۰ میلیارد دلار خوانده است.

نکته مهم در این قرارداد این است که بخش قابل توجهی از این سرمایه‌گذاری چینی‌ها طی سال نخست اجرای قرارداد ۲۵ ساله با ایران به صنعت نفت و گاز ایران تزریق می‌شود و مابقی آن مرحله‌ای و براساس توافق دو طرف از سوی پکن صورت می‌گیرد که این موضوع باعث نگرانی بیش از حد دشمنان و معاندان جمهوری اسلامی شده است، چون این حجم از سرمایه گذاری بلافاصله بعد از اجرای قرارداد ـ آن هم در سال اول ـ می‌تواند یک جهش ویژه اقتصادی برای ایران به ارمغان بیاورد و منجر به بهبود زیرساخت‌ها و هرچه بهتر شدن شرایط کشور بشود.

نقطه شروع قرارداد ۲۵ ساله کجاست؟

آغاز بحث این توافقنامه به سفر شی جین پینگ، رئیس جمهور چین به ایران در سال ۱۳۹۴ برمی گردد و بخشی از طرح راه ابریشم جدید است که چینی‌ها از سال ۲۰۱۳ با اعطای یک بودجه ۹۰۰ میلیارد دلاری برای دخیل شدن ۶۰ کشور در این طرح آن را دنبال می‌کنند. از سال ۱۳۹۸ انعقاد این سند جدی مورد بحث قرار گرفت و چند متن پیش نویس بین دو کشور مبادله شد.

در سال ۱۳۹۴ و یازده روز پیش از انعقاد برجام، «شی جین پینگ» رئیس‌جمهور چین در سفر به تهران اعلام کرد که برای یک همکاری راهبردی ۲۵ ساله در ابعاد مختلف توافقی میان رهبران دو کشور شده ‌است. در سوم بهمن‌ماه ۱۳۹۴، متن پیش‌نویس اولیهٔ توافق‌نامه جامع همکاری میان ایران و چین در حوزه‌های «سیاسی»، «اجرایی»، «انسانی و فرهنگی»، «قضایی، امنیتی و دفاعی» و «منطقه‌ای و بین‌المللی» به زبان انگلیسی منتشر شد.

در مرداد ۱۳۹۸ «علی لاریجانی» رئیس مجلس شورای اسلامی اعلام کرد، ایران یک برنامهٔ همکاری ۲۵ ساله با چین تدوین کرده است. همچنین در شهریور سال ۱۳۹۸ اعلام می‌شود که ایران پیش‌نویس اولیه دربارهٔ سند ۲۵ ساله را به مقامات چینی ارائه می‌دهد.

نهایتاً «حسن روحانی» رئیس‌جمهور پیش‌نویس نهایی برنامهٔ ۲۵ سالهٔ همکاری‌های جامع ایران و چین را ۳ تیر ۱۳۹۹ در جلسه هیات دولت بررسی و تأیید کرد. در آن نشست به وزارت امور خارجه مأموریت داده شد که طی مذاکرات نهایی با طرف چینی، براساس منافع متقابل بلندمدت، این برنامه را به امضای طرفین برساند.

از نظر برخی کارشناسان در شرایطی که تحریم‌های آمریکا علیه ایران در راستای اعمال استراتژی فشار حداکثری به بیشترین میزان خود رسیده ‌است، توافق بلندمدت با چین می‌تواند به ابزاری برای بی اثر کردن تحریم‌ها و فشار فزاینده اقتصادی بر جمهوری اسلامی ایران تبدیل شود؛ چنان‌که سخنگوی دولت در حمایت از این توافق اعلام کرده‌ است: «سیاست‌های آمریکا برای انزوای ایران و قطع روابط بین‌المللی ما شکست خورده ‌است.»

سه نظر غالب در مورد قرارداد ایران و چین

در طرف دیگر برخی منتقدان داخلی و مخالفان جمهوری اسلامی در خارج از کشور نیز تلاش کرده اند با نسبت‌های دروغ نظیر طرح استعماری، واگذاری جزایر جنوب ایران به چینی ها، طرح ادعای واهی استقرار نیروی نظامی چینی در حالی که جمهوری اسلامی خود قدرت نظامی موثر و ذی نفوذ در منطقه است، از این قرارداد انتقاد کرده و به هر نحو ممکن و به ویژه از طریق تحریک احساسات مردمی جلوی آن را بگیرند تا مبادا کارزار فشار حداکثری بر ایران دچار خدشه شود!

حامیان قرارداد با چین ضمن رد این موضوعات دروغین و واهی تاکید دارند که در این مرحله صرفاً یک توافق راهبردی برای تعیین چارچوب کلان همکاری بین ایران و چین تدوین شده و شامل اعداد و ارقام هم نیست؛ علاوه بر اینکه بعد از مشخص شدن اعداد و ارقام باید بخش عمده‌ای از این ارقام در سال اول و سال‌های ابتدایی اجرایی شدن قرارداد ۲۵ ساله به صنایع ایران به ویژه در بخش نفت، گاز، پتروشیمی و حمل و نقل تزریق شود.

گروه سومی هم هستند که عملی شدن آنچه به عنوان قرارداد ۲۵ ساله بین ایران و چین اعلام شده را از الان قضاوت نمی‌کنند و اعتقاد دارند که باید از تجربیات برجام برای انعقاد چنین قرارداد‌هایی بهره گرفت تا در عمل بتوان به نتایج آن نیز امید داشت. این عده معتقدند تاکنون چین نشان داده که دنبال منفعت خودش است و هر جا که ببیند ممکن است منافعش صدمه بخورد، پا پس می‌کشد. از این رو، از نظر آن‌ها هیچ گاه چین تحریم‌های آمریکا را برای ایران نقض نمی‌کند؛ همان‌طور که پس از تحریم‌های اخیر، چین بیش از نود درصد از خرید نفتش از ایران را کاهش داده یا پروژه‌های نفتی‌اش را در ایران بدون اینکه به پایان برساند، رها کرده و رفته ‌است؛ لذا اعتقاد به تغییر رویه جدی چینی در این موضوع دارند.

چهار نکته کلیدی در قرارداد ایران و چین که نگرانی‌ها را کاهش می‌دهد

البته متن فارسی ویرایش نهایی پیش نویس قرارداد ایران و چین با تیتر «برنامه همکاری‌های جامع فیمابین جمهوری خلق چین و جمهوری اسلامی ایران» به همراه سه ضمیمه حاوی چهار نکته کلیدی است که نشان می‌دهد نگرانی‌ها درباره تبعات این قرارداد بی‌مورد است. این متن مشتمل بر ۹ بند و ۳ ضمیمه است؛ ضمینه‌های این متن که توسط «دبیرخانه سازوکار عالی مشارکت جامع راهبردی ایران و چین» تنظیم شده، مشتمل بر اهداف سیاسی، عناوین اصلی برای برنامه همکاری‌های جامع ۲۵ ساله و اقدامات اجرایی است.

آنچه در ویرایش نهایی متن این قرارداد تنظیم شده در خرداد ۱۳۹۹ با نام «برنامه همکاری‌های جامع فیمابین جمهوری خلق چین و جمهوری اسلامی ایران» مشهود است. اگر هر نسخه فارسی، انگلیسی و چینی آن دقیقاً با همین متن به تصویب برسد و اجرایی شود، حاوی چهار نکته کلیدی است که برخی نگرانی‌ها را نسبت به تبعات چنین قراردادی به شکل قابل ملاحظه‌ای رفع می‌کند.

نکته نخست اینکه، دست‌کم مطابق با این پیش‌نویس، چین در ایران در همه بخش‌ها، سرمایه گذاری و انتقال دانش خواهد کرد. این میزان سرمایه گذاری از سوی چین در حالی که در شرایط کنونی چین برای جلوگیری از تحریم حتی در صنایع عظیم نفتی ایران نیز سرمایه گذاری یا منابع ارزی چند ده میلیارد دلاری ایران را آزاد نمی‌کند، شگفت انگیز است و اگر اجرایی شود، تحولی اساسی برای ایران خواهد بود.

نکته دوم آنکه در قرارداد ایران به جز مشوق‌هایی برای سرمایه گذاری و ایجاد زیرساخت توسط طرف چینی و همکاری در خلق مجموعه‌های صنعتی و تجاری و مجموعه اقدامات سیاسی، امنیتی و نظامی مشترک، هیچ خدمات یا امتیاز ویژه‌ای نظیر واگذاری بخشی از خاک ایران به چین برای اجرای این پروژه‌ها یا واگذاری امتیاز‌های انحصاری نمی‌دهد؛ بنابراین، دست کم با اجرایی شدنِ متن مورد اشاره ایران، چیزی از دست نخواهد داد و قرارداد به شکل قابل ملاحظه‌ای در راستای منافع ایران است.

نکته سوم اینکه، این قرارداد عمدتاً حالت تفاهم نامه دارد و در آن ارقام و اعدادی درج نشده است. در واقع این سند همکاری، بیانگر راهبرد بلندمدت همکاری ایران و چین است و هر بند از متن اصلی یا ضمیمه‌های سه‌گانه نیاز به قرارداد‌های جداگانه‌ای برای اجرایی شدن دارد که آن قرارداد‌ها حاوی جزئیات این توافق است؛ بنابراین، اگر حساسیتی باشد، باید درباره قرارداد‌هایی صورت پذیرد که بعد‌ها پس از تصویب این قرارداد برای اجرای بخش‌های مختلف میان ایران و چین منعقد ‌شود.

نکته چهارم آنکه، در این قرارداد ۲۵ ساله ضمانت اجرایی برای هیچ یک از دو طرف ایران و چین در نظر گرفته نشده است؛ بنابراین، هدف گذاری‌هایی که در این قرارداد و ضمائم صورت پذیرفته در هر مرحله از سوی طرفین می‌تواند اجرا نشود و اجرایش متوقف شود، مگر آنکه بعد‌ها در چارچوب هر بند قرارداد‌های همکاری دارای ضمانت اجرایی تنظیم شود که قاعدتاً آن قرارداد‌ها نیاز به ارزیابی‌های جداگانه‌ای دارد.

مخالفت وزارت خارجه آمریکا، سلطنت‌طلبان و روسیه با قرارداد ایران و چین

وزارت خارجهٔ آمریکا ضمن مخالفت با این قرارداد عنوان کرد: «حزب کمونیست چین تنها خواستار استفاده از منابع طبیعی ایران برای پیشبرد اهداف سلطه‌گرایانه خود در دریای جنوبی چین و قلدری برای کشور‌های دیگر در منطقه است. طبعاً، تهران مخالفتی نخواهد داشت، زیرا رژیم از همان ارزش‌های استبدادی پکن پیروی می‌کند.» وزیر خارجه آمریکا «مایک پمپئو» هم در توئیتر خود نوشت: قرار داد بلندمدت ایران ـ چین دلیل برای ادامه دادن تحریم نظامی ایران است.

«رضا ربع پهلوی» فرزند شاه مخلوع که جدا شدن بخش‌هایی از خاک ایران نظیر بحرین در دوران حکومت طاغوتی پدرش اتفاق افتاده است در واکنش به این قرارداد «برنامهٔ ۲۵ ساله همکاری‌های جامع ایران و چین» را «ننگین» و «بی‌اعتبار» توصیف کرد و نتیجهٔ عقد این قرارداد را «تاراج منابع طبیعی ایران و پذیرش ارتش بیگانه» در خاک ایران دانست. وی همچنین تأکید کرد: «قرارداد ۲۵ساله با چین، قراردادی از موضع ضعف و خیانتی انکارناپذیر به منافع ملی ایران است.» منافقین و سلطنت طلبان که ۴۰ سال است علیه مردم کشورشان عمل کرده اند نیز جزو مخالفان این قرارداد هستند.

اسپوتنیک خبرگزاری دولتی روسیه نیز قرارداد بین چین و ایران را «توافقنامه جدید ترکمنچای» نامید که تلاشی است از سوی تهران برای وادار کردن پکن به وتو پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل برای تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران.

مقامات داخلی درباره قرارداد با چین هم‌نظرند

در طرف مقابل این قرارداد بین ایران و چین، حامیان پر و پا قرصی در داخل دارد و حتی بسیاری از مردم با شنیدن بخش‌هایی از جزئیات آن اشتیاق اجرایی شدن هرچه زودتر آن را دارند تا کارزار فشار حداکثری و تحریم‌های ظالمانه کم کم بی اثر شود. حضرت آیت الله خامنه‌ای، رهبر انقلاب اسلامی در دیدار با رئیس‌جمهور چین نیز به این موضوع اشاره کرده و با تاکید بر «تمایل و نگاه به شرق در ایران در مقابل غرب» گفتند: «روابط استراتژیک ۲۵ ساله با چین کاملاً درست و حکمت آمیز است.»

محمدجواد ظریف در جلسه علنی مجلس و در پاسخ به اتهامات به این قرارداد تاکید کرد: «در این خصوص هیچ موضوع مخفی وجود ندارد و همه چیز کاملا شفاف است که در زمان‌های مختلف اعلام شده است؛ از زمانی که آقای شی با رهبر انقلاب دیدار کرده اند و نسبت به این موضوع مسائلی مطرح شد تاکنون همه امور شفاف برای جامعه بیان شده است.»

وزیر امور خارجه در واکنش به اخبار مربوط به واگذاری جزایری چون کیش به موجب قرارداد ۲۵ ساله با چین، گفت: این موضوعات درست نیست، حتی یک ذره هم واقعیت در موضوعات مطرح وجود ندارد. ما نه یک متر زمین و نه حتی حق بهره برداری انحصاری از یک وجب خاک ایران را به چین و هیچ کشور دیگری نداده و نخواهیم داد.

«غلامرضا مصباحی‌مقدم» عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اعلام کرد که سند همکاری ۲۵ ساله با چین قبل از تحریم‌ها و زمانی شکل گرفته ‌است که رهبر جمهوری اسلامی پیام خاصی و فرد خاصی را به چین فرستاد و با رئیس‌جمهوری چین گفت‌وگو کرد و تا پیش از این، این عزم در رفتار دولت روحانی در رابطه با روسیه و چین وجود نداشته ‌است.

رئیس گروه اقتصادی دفتر رهبر انقلاب هم از این توافقنامه دفاع کرده و می‌گوید، ایران برای رشد اقتصادی به چین به عنوان «مشتری راهبردی» نفت نیاز دارد.

«اسحاق جهانگیری» معاون ‌اول رئیس‌جمهور در نشستی در وزارت خارجه ایران گفت: «باید با شهامت از توسعه روابط راهبردی کشورمان با پکن دفاع کنیم و وزارت خارجه می‌تواند در حوزه‌های مختلف از انرژی تا فناوری روی این تفاهم‌نامه کار کند.»

چه باید بکنیم؟

فارغ از هیاهوی رسانه‌ای و زنده باد‌ها و مرده‌باد‌هایی که میان مخالفان و موافقان این توافق وجود دارد، بی تردید توجه به اصل یک همکاری در نظام بین الملل با دیدگاهی واقع گرایانه می‌تواند اثربخشی مثبت آن را افزایش داده و پیامد‌ها و تبعات منفی احتمالی را کاهش دهد؛ کما اینکه انعقاد چنین قرارداد‌هایی که نشان از قدرت سیاسی و بین المللی و ضامن ثبات جمهوری اسلامی است، می‌تواند با دیگر کشور‌ها که به فکر تعمیق روابط دو جانبه و تامین منافع مشترک هستند هم انجام بشود.

در این شرایط و با توجه به دشمنی آشکار مثلث عبری –عربی – غربی با تهران و تلاش گسترده پیدا و پنهان برای نقض حاکمیت و در راس آن تجزیه ایران، نزدیکی جمهوری اسلامی به قطب مخالف غرب اجتناب ناپذیر به نظر می‌رسد. دست کم روی کاغذ، ورود چین به بازی قدرت خاورمیانه و به عنوان نیروی سوم در تقابل با آمریکا می‌تواند نفع بسیاری برای ایران داشته باشد و در عین حال باعث افزایش قدرت مانور تهران به عنوان یکی از قدرت‌های اصلی منطقه شود.

افزایش قدرت چانه زنی ایران در منطقه و نظام بین الملل با توجه به انعقاد این قرارداد، حجم بالای سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف اقتصاد ایران از جمله نفت، گاز، پتروشیمی، حمل و نقل، کشاورزی و ... و نوسازی و بهسازی بسیاری از صنایع، کمک به توسعه راه جدید ابریشم و بالا بردن قدرت حضور چین در مقابل آمریکا در منطقه، کمک به توسعه قدرت نظامی و تجهیزات دفاعی با بهره گیری از جنگ افزار‌های چینی و مهمتر از همه بی اثر کردن تحریم‌های ظالمانه آمریکا و فشار حداکثری آن‌ها می‌تواند جزو رهاورد‌های قرارداد با چین باشد که همین موضوعات هم از دلایل مخالفت مخالفان و معاندان جمهوری اسلامی با این قرارداد نیز می‌تواند باشد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳۸
در انتظار بررسی: ۸۶
انتشار یافته: ۱۷۴
"خلق مجموعه‌های صنعتی و تجاری"
همین چند کلمه یعنی نابودی ایرانی که صنعتی ترین کشور منتطقه بوده و الان هم شرایط بدی را دارد.
چقدر ساده بابد بود که قبول کنیم همه چی به نفع ایرانه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
تابناک نوشتی هر بخش در آینده نیاز به قراردادها یی دارد که جزییات را مشخص می کند و در حال حاضر مشخص نیست


بشخصه و با توجه به آنچه از مجلس جدید دیدیم و بی تجربگی و رفتار پوپولیستی،ترسم این است دولت بعدی در انعقاد همان قراردادها و در نظر گرفتن جزییاتی که بنفع کشور باشد، فضاحت ببار آورد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
ننوشتی در ازای این منافع چه یز نصیب چین خواهد شد...فقط نفت!!!! و افزایش قدرتش در منطقه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
بنده حاضرم خودروهای از رده خارج پژو و رنو را بخرم. ولی چه کنم که تحریم مان کردن.
احمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
همین که امریکا دردش گرفت و پادوها بیشتر از این توافقنامه ندیده میشه حدس زد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
ناز اروپا زیاده، بیشتر از لیاقتش.
ناشناس
| Germany |
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
روراست من اصلا منطق برخی دوستان را متوجه نمی شوم. کاش یکی توضیج دهد. ما سیاست محوری و ارمان و هدف اصلی خود را دشمنی با امریکا و دوستانش و تضعیف سیستمش قرار دادیم و صدمه به منافع سیاسی و اقتصادی و حتی سفارتخانه او در تهران را جشن می گیریم. انوقت شکایت می کنیم که چرا او یا متحدانش مانند کره جنوبی از ما نفت نمی خرند و دلار بین المللی نمی دهند یا اسلحه را تحریم می کنند تا ما نتوانیم دمار از روزگارشان در اوریم. ولقعا به حق چیزهای نشنیده! فقط وزارت خارجه یک بیانیه محترمانه در مورد لزوم احترام به حقوق مسلمانان چین یا انتقاد از نژادپرستی و تبعیض در روسیه علیه شهروندان ایرانی صادر کند . اگر روسیه و چین سفرای ایران را اخراج نکردند!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
الان چین اجازه پهلوگرفتن و بار گیری به کشتیرانی
جمهوری اسلامی نمی دهد .شما چقدر ساده اید
ناشناس
| Germany |
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
چین یک بنجل فروش قهار
فاقدتکنولوژی
کپی بردار چیره دست
است.
چین هم مانند امریکا دنبال منافع خودش است وبلافاصله ببیند شرایط به نفعش نیست می زند زیر میز.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
دویچه‌وله آلمان : توافق راهبردی ایران- چین می‌تواند خنثی کننده تحریم‌های آمریکا باشد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
با سرازیر شدن کالاهای بی کیقیت و ارزان چینی از سال های قبل شروع به نابودی صنعت ایران کرده اند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
حق با شماست!!! قراردادهای خودرویی با فرانسه، !!!هزاران سال ما را جلو برد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
عجب ادعای منطقی و مستدلی حیف که موقع قرارداد تشریف نداشتی!
ناشناس
| Germany |
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
باید همه پرسی در مورد قرداد 25 ساله با چین انجام شود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
شما ببینید با خلیج فارس چینی ها چه کردند. همه منابع و ذخائر دریا را جارو کرده و همه صیادان را بیکار کردند.
ناشناس
| Netherlands |
۱۶:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
لازم نیست فکر کنی که همه چیز به نفع ایرانه. فقط بچه ها آرزوهای یک طرفه اینچنینی دارن و امور و سیاه وسفید می بینن.
ایران برای توازن در روابطش به غرب نیاز به روابط درست و قوی با چین داره. و گرنه غربی ها همون طور که چهل ساله ایران و بازی دادن باز هم بازی خواهند داد.
فدوی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
...جناب تابناک ، از تو با این همه تجربه بعیده ...
هر چند نظر مردم مهمه اما نه در فضای مجازی ... یعنی تو خبر نداری که فضای مجازی به صورت کامل توسط آمریکا مهندسی
میشه ؟
روباتهای دو پا کامنت می گذارند و روباتهای بدون پا متناسب ، مثبت و متفی ...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
تابناک جان تجزیه وتحلیل درست انجام بده ،چین بازار مصرفی امریکا ،وکشورهای عربی واروپا رو از دست بده بعد بباد با ایران فقط معامله کنه؟؟؟؟؟ ،تاوان دشمنی با امریکا برسه پبه جیب چین
ناشناس
| Germany |
۱۸:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
کشورهایی که با چین و روسیه بگردن بدبخت شدن و می شن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
بسیار متاسفم عرض کنم که تابناک نقش بسیار موذیانه و منفی در توجیه قراداد خائنانه ایران و چین ایفا می کند و سعی دارد تا اذهان عمومی را برای پذیرش یک معاهده ترکمنچای دیگر آماده سازد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
برای شفاف سازی گردش مالی مسئولین طرفدار برجام رفراندوم برگزار کنید ببینیم چقدر زمین و ویلا در لواسان دارند چند تا شرکت دارند و چقدر در حساب ارزی شون پول هست و کل اینها رو چطور بدست اوردن
مخالفان با این طرح مرتد می باشند.(امام جمعه شیراز)
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
بله من مرتد هستم. من معترض هستم. بیایید و بکشید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
حکم دوم : هر کس کالایی بغیر از کالای چینی مصرف کند مرتد است ولو آن کالا 10 دقیقه هم برایش کار نکند بسکه باکیفیت است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
14:53
به موقعش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
مشکلی بود با ۱۲۴ تماس بگیرید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
اگر چین می خواست جلو امریکا به ایستد قرارداد نفتی فعلی را رها نمی کرد. اگر چین می خواست نفت بخرد الان خرید نفتش را 90 درصد کاهش نمی داد. اگر چین دوست ما بود لااقل در این شرایط سخت پول را ما را نگه نمی داشت 6 کشتی ایرانی را الان توقیف نمی کرد. این فقط یک کارت بازی چین در برابر آمریکا است.
ناشناس
| Netherlands |
۱۶:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
حیف مدرک دکترایی که به این آدم داده اند
ایران چگونه بیطرفی خود در نبرد چین و امریکا در اینده حفظ خواهد کرد ؟
غرب و امریکا با چین وارد نبرد سخت علمی و سیاسی و نظامی و اقتصادی و فرهنگی شدند و درحال افزایش رقابت و جنگ برای تنازع بقا هستند چگونه ایران اسیب نخواهد دید ؟
ایا چین تکنولوژی به ایران خواهد داد ؟
ایا چین توان مقاومت در مقابل امریکا و غرب را دارد و طبق گذشته بر سرایران معامله نخواهد کرد ؟
در کوتاه مدت و میان مدت و بلند مدت تهریدات و فرصتها ی این قرارداد را لیست کنید انتشار دهید تا دانشگاه ها نقد کنند ، خواهید دید که چه قرارداد بدی است
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
عالی است
ناشناس
| Germany |
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
چین در هر صورت پروبالش چیده خواهد شد.
در پسا کرونا ضدیت با چین وکالای چینی بسیار بیشتر از الان خواهد شدوحتی موضوع کرونا به محاکم بین المللی برای گرفتن خسارت از چین می کشد.
124
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
اگر مشکلی در آینده پیش اومد با ۱۲۴ تماس بگیرید
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
چطور زمان برجام به به و چه چه بود درون دانشگاه ها ،و هر کسی نقدی میکرد باید میرفت به جهنم یا دلواپس نام میگرفت، پس شما هم به لیست دلواپسان اضافه شدید نه؟
مشکل اصلی موافقت مقامات داخلی استت،بستن قرارداد باید به همه پرسی بگذارید تا معلوم شود نظر مردم چیست!
پاسخ ها
124
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
ما که موافقیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
وقتی می گویی 450 میلیارد دلار ارزش این قرارداد است و رقم ارزش اقتصاد ایران هم450 میلیارد دلار
نیازی نیست که توجیه کنید چون خودش استعمار اقتصادی است
هر وقت رقم سرمایه گذاری خیل کمتر از این ها بود مثلا 10 الی 15 درصد اقتصاد ایران ان وقت ما چاکرتیم و میگوییم قرارداد خوبی است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
از نظر برادران، مردم ناقص العقل هستند و رای انها ارزشی ندارد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
چرا از سال 94 تا سال 98 هیچ صحبتی از این قرارداد نیوده و حالا که موضوع تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در سازمان ملل مطرح شده این قرارداد رو آمده؟
ناشناس
| Netherlands |
۱۶:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
باشه بهش می گم.
این کار تو کدوم کشور دنیا انجام شده که ایران انجام بده؟
این حرفها نشون می ده یا طرف ساده لوح هستش یا وطن فروش.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
وقتی رقم قرارداد را 450 میلیارد دلار ذکر می کنی و ارزش کل اقتصاد ایران هم 450 میلیارد دلار است این اسمش چی هست؟
استعمار برای یک کشور نیست؟
سانسور برای چی می کنی؟این برای دومین بار است که می نویسم البته خلاصه
علی
| France |
۱۸:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
داداش همه پرسی هم بذارن یه سری رایشون به یه ناهار یا فلش می فروشن
بازی در زمین سوخته چین و روسیه عاقبت نداره

عزت و افتخار ایران به حفظ استقلال و تعامل با جهان است

چین و روسیه کشورهای صاحب ثنعت نیستند و مونتاژکارند

دود این قراردادها تو چشم مردم ایران خواهد رفت
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
روسیه دشمن اصلی وقسم خورده ایران است.
کافی است به عملکرد این کشور در سوریه نگاه کنید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
بخاطر تبلیغ های متحرک تابناک که نصف صفحه فضا اشغال میکنند بجای صنعت ، ثنعت نوشتم. از همه هموطنان عذرخواهی میکنم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
چین بزرگترین دزد تکنولوژی امریکاست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
صنعت البته ، جسارتا مشخصه خیلی اهل آگاهی و مطالعه هستید!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
شما برجام پرست های طرفدار رفسنجانی اسم عزت رو نیارید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
جناب ناشناس ۱۶:۰۲
فکر کنم اشتباه تایپی هیچ ارتباطی به سطح آگاهی نداشته باشه . مخصوصا اگر تبلیغات تابناک نصف صفحه را اشغال کرده باشه

ممنون از لطف شما
خیالتان راحت چین این قرارداد را اجرا نمیکنه. بیشتر براش جنبه تیلیعی داره . با یک نهیب آمریکا شرکت های چینی جا میزنن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
دختر بنیانگذار شرکت هوآوی چین در کانادا گرفتار شد فقط بخاطر نقض تحریم ایران
124
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
اگر جا زدن شما با ۱۲۴ تماس بگیرید
هیچی شما فکر کن یه کارخونه داری که خودت بلد نیستی ازش استفاده کنی مغازتو میدی اجاره پول میگیری میدی اقازاده ها حالشو ببرن
کارگرای بدبخت میمونن و صاحبکار جدید که میخواد بچلونشون
تامام
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
این کار رو پورحسینی مسئول خصوصی سازی دولت روحانی انجام داد تا گرفتنش الان تو زندانه خیلی نگران بودی جولی اونو میگرفتی
چینی ها آبدارچی شون رو هم از چین میارن.
هر ذره خاک ایران و هر قطره آب دریاهای ایران بینهایت دلار ارزش دارد. ما به 450 میلیارد دلار که هیج به بینهایت دلار هم یک دانه از خاک کشور و یک قطره آب دریای کشور که آغشته به خون ایرانیان به بلندای تاریخ است را نخواهیم فروخت.
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
با همین وضع پیش بریم همه ایرانی ها مجبور میشن برن امارات کارگری، آدم گرسنه کشور نمیشناسه
124
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
تکبیر !!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
داداش من 20 لیتری اب دریای هزر رو به 1000 دلار میدم. میدونم قیمتش بالاتره منتهی من ارزون گفتم مشتری بشی. حالا شما گرونتر بده. دوتا فورغونم خاک دارم اونو چند ور میداری؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
پس واسه چی تو برجام برای یک لبخند آمریکایی ها ایران رو فروختید ؟
به نظر شما راز پر پشتی موهای انصاریان چیه؟ هان؟ چیه نه بگو چیه؟ تبلیغاتت رو کم کن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
رازموهای پرپشت انصاریان اینه که حموم نرفته وموهاشو شونه نکرده،رازپوست صاف نسرین مقانلو را نمیدونم
من فقط یک سوال دارم: صنعت نفت و گاز ایران کلا چقدر میتونه افزایش فعالیت داشته باشه که 280 میلیارد دلار نیاز داشته باشه که بازدهی اش بیشتر بشه؟!!

اون 120 میلیاردم که نمی فهمم کجا تو خطوط ریلی میخواد سرمایه گذاری بشه؟ قطار تندرو تهران قم اصفهان که داره انجام میشه .... سرخس تجن راه ابریشم هم که خیلی وقته افتتاح شده!

با مترو 30 کیلومتر در ساعتی هم که قطعا کسی به فکر قطار سریع السیر 300-400 کیلومتری در ساعتی نیست... پس این مقدار سرمایه کجا و دقیقا برای چه پروژه ای میخواد صرف بشه.... قطعا این عدد 400 میلیارد دلار از یه جزئی به این کل رسیده.... جزئش رو میشه منتشر کنید یا توی پاسخ همین کامنت بیارین به صورت مشخص؟ مثلا 500 کیلومتر ریل گذاری فلان میلیارد دلار و ....
ایران کاملا دست پایین رو داشته
انتظاری جز نابود شدن بقیه ی سرمایه و ثروت این خاک ندارم
اونم از ملتی مثه چین که سوغاتشون برای مردم شد کرونا
کسایی که علاقه دارن برن داستان زیمبابوه و چین رو بخونن
یه زمانی هم موگابه میخواست با قرادادای طولانی مدت با چین اقتصاد زیمبابوه رو تو افریقا بیاره بالا
هرچقدر که زیمبابوه رفت بالا مام میریم.
اعتراض خوب است لاکن اغتشاش بد است
پاسخ ها
124
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
مشکلی هم بود با ۱۲۴ تماس بگیرید
ناشناس
| Netherlands |
۱۶:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
و فرقش را مشخص نمیکنیم تا دستمان باز باشد
آنچه لازم بود را در باره این نسخه چینی قرارداد 1919 دانستیم. رفراندوم برگزار کنید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
برای شفاف سازی گردش مالی مسئولین طرفدار برجام رفراندوم برگزار کنید ببینیم چقدر زمین و ویلا در لواسان دارند چند تا شرکت دارند و چقدر در حساب ارزی شون پول هست و کل اینها رو چطور بدست اوردن
ایران رو به میدان جنگ و رقابت قدرت های بزرگ هم تبدیل کردید. خدا بداد این مردم برسد. مثلا مالزی چشه؟
تو این اوضاع گرونی واقعا چجوری بعضیا فک می کنن با ادویه نوید محمد زاده میتونن کاسبی کنن؟ طرف نون نداره بخوره
اگر اجرایی بشه و چین جا نزنه که فوق الاده است به نظرم این طرح بیشتر به خاطر ترساندن آمریکا و امتیاز گیری از آمریکایی ها از سوی چین مطرح شده و الی که بسیار به نفع ایران است اگر اجرا شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
کارخانه ای که چینی ها در ایران بسازند تا نگهبان دم در از چین می آورند. حتی فروشنده همین کالای چینی که در ایران تولید می شود هم چینی خواهد بود لابد دلت خوش است: "دستکم که صادر می کنیم". سوال: به کجا؟ همین الان هم که بازرا سراسر دنیا دست چین است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
عقل کل فکر میکنی چین 480 میلیارد دلار می ده و پس نمیگیره؟ می خوان کجا خرجش کنن که هم اصل پول در بیاد هم سودش؟ اگر چین راست میگه همین نفت ما رو بخره ، لازم نیست پول به ما قرض بده. کی مخالفه چین ا ما نفت بخره؟ تازه قول می دیم همه پول نفت فروخته شده مون را از چینی ها هر چی لازم داریم بخریم. اما وقتی پول به ما قرض می ده نتیجه اش هیچ چیزی بجز هدر رفتن پول و مقروض شدن آیندگان نداره.
امیدوارم فقط یک بلوف سیاسی برای تاثیرگذاری بر انتخابات امریکا باشد.
اینکه در دوره قاجار٬ فرانسویان و فرانکو فیل ها موقع اعطای امتیاز به روسیه یا انگلیس٬ جیغ و داد راه می انداختند و بر عکس ٬ به هیچ رو به معنی صحت توافق ا متیاز دهی های کذایی شمرده نمی شده است
اگر توافق با روسیه هم مطرح می شد باز آمریکا و ایندفعه احیانا چینی ها سر و صدا می کردند
و اگر با فرانسه یا آلمان توافقی صورت می گرفت باز هم جریا ن مقابل صرفا از سر منافع خود مخالفت میکرد.

اما مهم آن است که مصالح ایران در پرهیز از بازگشت به رویکرد قاجاری است که به شدت مورد علاقه ترکیب چین+اروپا+روسیه+آمریکاست
بیاد آورید مواردی عجیبی چون واگذاری خاک و استقرار پلیس امنیتی را اولین بار یک رسانه بریتانیایی راه انداخت. طبق رویه اینها این یک پاس بود تا بعدا عده ای روی آن آبشار بزنند! مثل همین آبشاری که این مقاله و سایر بیانیه هایی از این دست که صرفا روی ترجیع بند " شایعه کذب واگذاری جزیره و ایتقرار نیرو های امنیتی چین" در زمین افکار عمومی ایران می زنند و یکسره از محور قرار دادن اصل بلند مدت بودن قرار داد( توافق نامه) طفره می روند
بیان نفت رو دربیارن ببرن واسه خودشون!! این میشه سرمایه گذاری چینیها در صنعت نفت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
همینکار قبلا توسط انگلیسیها در ایران انجام شد. اون اسمش خیانت بود این اسمش چیه نمی دونم.
از اصل برگزاری رفراندوم در قانون اساسی میشه بفرمایید در چه شرایطی و چه زمانی میتوان استفاده کرد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
هیچوقت
من مخالف قرار دادم و البته معاند هم نیستم.ان چند خط را که برجسته کردید ایا میدانید کره شمالی هم همپیمان با چین و یکی از کارتهای بازی او در مواجهه با غرب است؟ایا میدانید امریکا قرار بود به کره شمالی حمله کند و ترامپ به چین پیغام داده بود در مرز با کره شمالی اردوگاه برای پناهندگان بسازد و اقای اون که خطر حمله را جدی دید دست به نمایش مذاکره زد و ترامپ را به سمت مواجهه با کشور ما هل داد و حالا پس از ۴ سال بازی دادن ترامپ اخیرا میگوید مذاکره ای در کار نیست؟؟؟شما اگر تصور میکنید که چین در برابر امریکا از ما حمایت نظامی خواهد کرد؛ همین اول بسم الله در قرار داد سرتان کلاه رفته
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
چرا هستی
برای بسته شدن برجام خودتون رو کشتی یک دلار از طریق سیستم بانکی نتونستیم جابجا کنیم حالا اومدی حرف میزنی
حالا چینی ها قراره بهمون پول بدن یا نه؟ قرارداد بدون پول که نمیشه
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۱۹:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
این ما تو کلمه بهمون خیلی آشناست
تابناک توسایت شما وقتی باموبایل وارد میشیم تبلیغات شرکتها بقدری زیاد شد که آدم چندشش میشه مطمئن باش خیلی از بینندگان دائمی سایت شما مهاجرت میکنند به خبرگذاریهای معتبر دیگر مثل باشگاه خبرنگاران جوان یا خبرآنلاین که تااینحد تبلیغات شدید توسایتشون نیست وآدم روعصبی نمیکنه موقع خوندن خبرها

لطفا یک فکر اساسی برای صفحه سایتتون بکنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
باشكاه خبرنكاران جوان=سايت معتبر
هههههه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
موافقم
با صداقت کامل لیست مشوق هایی را که قرار است به قول خودتان به چین بدهید و ارزش دلاری آنها را هم اعلام کنید تا ببینیم در برابر 450 میلیارد دلاری که اصلا معلوم نیست برای ایران و ایرانیان هزینه خواهد شد یا نه،
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
نه دلبندم ! چون ما خیلی خوبیم چینی ها در مقابل از ما چیزی نمی خوان
مقامات داخلی در باره قرارداد با چین همگی هم نظرند یعنی این قرار داد مسلما به ضرر ایران و ایرانیان است. من نه آمریکا هستم و نه مرتد و نه معاند ولی مخالفم. رفراندوم سالم برگزار شود.
پاسخ ها
صابر ع
| Germany |
۱۷:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
مگه کشورهای غربی و امریکا برای قرار داد با دیگر کشورها رفراندوم برگزار میکنند ههههههه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
کشورهای غربی و آمریکا هرگز اینچنین قرارداد مفتضحانه و خائنانه ای نمی بندند که بخواهند برایش رفراندوم برگزار کنند. اینجا ایران است و این قرارداد ننگین و استثماری است و باید رفراندوم سالم برگزار شود
ناشناس
| Germany |
۲۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
به ۱۷:۲۲
کشورهای دارای دموکراسی و از جمله کشورهای غربی در خیلی از موارد مهم مستقیما از مردم نظر خواهی می کنند مثلا انگلیس برای جدا شدن از اتحادیه اروپا مستقیما از مردم نظر خواهی کرد وقتی سواد نداری نظر نده
هیهات من الذله !!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
شما که جرات نداری بدون فیلتر شکن آنلاین بشی ،هیهات من الذله نگو ، آدم مبارزه هستی الان؟!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
هیهات من الذله. هیهات من الذله. هیهات من الذله
ناشناس
| Germany |
۲۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
به
۱۶:۱۱
همه که مثل شماها به مخزن ساندیس وصل نیستند
توقع داشتم با خواندن این نوشتار به جواب مهمترین سوال این قرارداد برسم اما فقط در گوشه از آن، جواب سوال امروز را به آینده ای نامطمئن حواله داد!
سوال: چرا "شرکت دولتی چین" از پروژه های نفت و گاز ایران خارج شد؟ آیا خروج آنها قانونی بود و دلیل منطقی داشت؟
خودتان را فریب ندهید.
دولت ایران به تنهایی نمیتونه قرار داد با یه کشور دیگه ببنده اونم با ربع قرن زمان!!!
این قرارداد طبق قانون اساسی باید به همه پرسی گذاشته بشه! ما حتی به مجلس 10 درصدی هم اعتماد نداریم!
مثل برنامه واگذاری صید ترال به چینی ها در خلیج فارس و دریای عمان می شود!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
قیمت های واقعی دلار وسکه:
ساعت ۱۵:۳۰
دلار (اسکناس) ۲۲۴۰۰
دلار (حواله) ۲۲۶۰۰
سکه ۱۰۵۰۰۰۰۰
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۷:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
الان ۲۳۱۵۰ را رد کرد
من با 450 میلیارد دلار سرمایه گذاری و این عددها کار ندارم. بفرمایید در برابر هر مقدار عددی دقیقا عایدی چین از ایران چقدر است و عواقب و آثار این قرارداد 25 ساله برای کشور و ما چیست؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
قرار داد برد _ باخت هست ما می بریم چینی ها می بازند . به همین راحتی
من مخالفم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
من موافقم
سکه در این لحظه دوباره گران شد
صرافی ملی قیمت فیکش را ۱۵۰ تومان دیگه اورد پایین
امروز روز خرید بود
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۶:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
حیف من به هردری زدم پول جورنشدبخرم شک نکید دلار بزودی ۲۶ راهم ردمیکنه والقای روانی وجوسازی هم نمیتونه مانع رشدش بشه
با سلام و احترام
از سایت پرسابقه تابناک بسیار بعید است که چنین گزارش ضعیفی منتشر کند. شاید بهتر بوده که نگارنده حداقل یک بار قرارداد را مطالعه و سپس این گزارش را تدوین مینمود. به نظر میرسد کم سوادی نه تنها در بدنه مدیریتی کشور بلکه در مطبوعات تسری یافته است... لطفاً نام نویسندگان گزارش‌ها را هم درج کنید...
به کسانی که نگران سند 25 ساله ایران و چین هستن باید گفت بستن قرارد اد با کشوری که رشد اول اقتصاداول جهان و بیشتر ین ذخیره ارزی جهان را دارد و نزدیک به 100 کشور سند استراتژیک باهش بستن چرا باید نگران کننده باشه مگر نه اینکه ده سال قبل هم با سیاستهای احمدی نژاد در برقراری ارتباط با امریکای لاتین مخالفت شد و اکنون همین همکاری ها به ارتباط اقتصادی و اقتدار ملی ایران ختم شد حال اگر به جای چین با امریکا و غرب ورشکتسه از کرونا برقرار می شد بهتر بود؟!! امریکایی که 1240 میلیارد دلار تراز منفی تجاری با چین داره و چون قدرت مبارزه اقتصادی با چین نداره در دریای جنوبی چین با تحریک می خواد معادله بازی را به هم بزنه یا که سند 25 ساله با امریکا با 24 تریلیون بدهی خارجی ووووووو
پاسخ ها
124
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
دمت گرم ، نمیگیرین دیگه داداش قضیه رو ......والا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
مثل این است که آدم فقیری در مورد فلان ثروتمند خطبه ها سر دهد خوب به شما چه؟ گیرم که پدر هست فاضل از فضل پدر تو را چه حاصل
چرا درهیچ جای قرارداد گفته نشده کارکنان چینی بایددرخاک ایران طبق قوانین ایران رفتار کنند ودرصورت ارتکاب جرم دردادگاههای ایران محاکمه ومجازات میشوند؟! آیا این نوعی کاپیتولاسیون که امام با آن مخالف بود نیست؟!!
این قرارداد اشکال شرعی دارد. باور کنید خطرش حتی از بد حجابی هم بیشتر است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
این قرار داد کل تحریم های امریکا رو می فرسته هوا
مثل بچه کوچولو ها نوشته حجاب که مثلا یهویی مذهبی ها هول کنن بگن نه!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
انقدر که رانت خوری ودست درازی به بیت المال و بی عدالتی وپارتی بازی خطر دارد کم حجابی در مقابلش هیچ است
برخی ها دایه مهربانتر از مادر شده اند. به نظرم اگر آن گونه باشد که می گویند کار بسیار درستی است ما باید از دلار جدا شویم سرنوشت کشور را نباید به دلار گره زد. البته بدون تبعات هم نخواهد بود مثلا باید در قرار داد آمده باشد کارگران و مهندسان آن باید ایرانی باشند. چینی ها باید دغدغه های فرهنگی ایرانیان را درک کنند و ...
برخی ها دایه مهربانتر از مادر شده اند. به نظرم اگر آن گونه باشد که می گویند کار بسیار درستی است ما باید از دلار جدا شویم سرنوشت کشور را نباید به دلار گره زد. البته بدون تبعات هم نخواهد بود مثلا باید در قرار داد آمده باشد کارگران و مهندسان آن باید ایرانی باشند. چینی ها باید دغدغه های فرهنگی ایرانیان را درک کنند و ...
الان روسیه از دست ما دلخور شده است! چه امتیازی به روس ها بدهیم تا آنها را راضی نگه داریم؟
بهتره که دولت دست بجنبونه و تا قرارداد بسته نشده یه بند دیگه تو قرارداد بیاره و او هم دریافت 100 میلیارد دلار در طی زمان مثلا 5 تا 10 سال تا بتونه قیمت دلار تو کشور رو کنترل کنه از اون طرف هم یه امتیاز متعادل به چینی ها بده مثلا خرید 100 میلیارد دلار تولیدات چینی در عوض این صد میلیارد دلار و جای پول هم نفت و محصولات پتروشیمی بده.
قرار داد در زمانی می تواند دو طرفه باشد که هر دو طرف در توازن باشند در زمانیکه یکی در نیاز و دیگری در اوج است مانند قراداد غالب و مغلوب می باشد. بهتر است یک نظر سنجی هم در چین بشود ببینم آیا آنها ما را بعنوان شریک می خواهند ویا بعنوان طعمه موقت با منابع طبیعی دست نخورده. چینی ها 100 سال زجر کشیده اند و در کمین بوده و هستند حدودیک و نیم میلیون انسان اماده به بلعیدن. کافی است که ما را در یک برهه بطور کامل ببلعند. ما با اینکه 100 سال است که همیشه در مبارزه برای استقلال کسانی که ده ها هزار کیلومتر فاصله داشته ایم نتوانسته ایم به استقلال برسیم وای بحال زمانیکه خودمان را برهنه در دهان اژدهای جدید رها کنیم و احساس گرمی هم داشته باشیم
نظامیان عزیز چه ارتش وچه سپاه نمی گذارند چنین ننگی برای ملت وکشور ایران پیش بیاید.
حزب کمونیست چین تنها خواستار استفاده از منابع طبیعی ایران برای پیشبرد اهداف سلطه‌گرایانه خود در دریای جنوبی چین و قلدری برای کشورهای دیگر در منطقه است. طبعاً، تهران مخالفتی نخواهد داشت؛ زیرا ...
این که یک قرارداد بین چین ( کشور صنعتی و پیشرفته و قدرت دوم جهان) با کشور ما بسته میشه ، شکی نیست که یک قرارداد نادرسته . چون ما در جایگاهی نیستیم که برای چین شرط تعیین کنیم .
ولی همین که تو این شرایط چین بیاد و یه پولی به بدنه اقتصاد بیچاره مملکت ما تزریق کنه خودش جای بسی خوشحالیه . فقط خدا کنه این پول صرف رفع مشکلات اقتصادی و برای مردم ایران خیر داشته باشه و از این فلاکت نجات پیدا کنیم .
تابناک جان بی خود با وسط کشیدن پای سلطنت طلبان ، به این قرارداد مشروعیت نده .
همه چی رو گفتی غیر از اینکه چین در مقابل این سرمایه گذاری چه چیزی و به چه قیمتی خواهد گرفت .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
ما هیچ چی ! فقط تشکر می کنیم و ماچ میدیم.
مرگ بر چین
در سال 85 یک پروژه عظیم در یک از صنایع پالایشگاهی توسط چینی ها در حال انجام بود تمامی نفرات از جمله جوشکار ، فیتر،آشپز، آبدارچی و تمامی نفرات اجرایی پروژه از چین آورده شده بودند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
مطمئناً از کارگر ایرانی استفاده نخواهندکرد
چطور چین قرار است آمریکا و بقیه دنیا را ول کند و به شما بچسبد ا ؟ یا اینکه قصد دارید مثل برجام یه ده بیست سال هم سر ملت را با قرارداد چین گرم کنید؟
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۸:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
چین را نمیشود مثل غرب بازی داد، پوست می کنند!
دلتان را خوش نکنید چین میخواهد با این حربه امتیازات بیشتری از آمریکا در جنگ تجاریش بگیرد هر چند ایران شدیدا مشتاق باشد و تمام قد پشت آن بایستد
اونوقت چرا آمریکا چین رو تحریم نمیکنه؟
شما که هر چی ما نوشتیم سانسور کردید! حداقل به سه سئوال پاسخ بدید:
1- ضمانت این مبلغ سرمایه گذاری چیه! ما که قادر به ارایه ضمانت بانکی نیستیم و نفت هم تحریمه نمیشه ضمانت دولتی داد! اگر هم ضمانت دولتی بدیم به فرض محال یعنی مردم ایران 400 میلیارد دلار بدهکار میشوند، و اگر نفت در حدود قیمت 25 دلار باشد با روزی یک میلیون صادرات نفتی یعنی حدود 44 سال باید فقط بدهی بدیم! منهایی سودش
2- نرخ بهره این سرمایه گذاری چقدره! تا قبل از این تحریمهای سخت چینی ها معمولا ادعا میکردند که بانکها مستقیما نمیتونند در ایران سرمایه گذاری کنند و باید شرکتهای واسطه چینی بیان که در آمریکا منافع ندارند، اونها وام مگیرند و تو ایران سرمایه گذاری میکنند که معمولا نرخ این عملیات بانکی بین 15 تا 17 درصد درمیاد، یعنی حدود 12 درصد بیشتر از عرف گرانترین سرمایه گذاری ها در جهان! یعنی 40 میلیارد دلار بهره اضافه فقط بخاطر تحریمها
3- ما قراره چه کاری برای چینی ها انجام بدیم! نفت و گاز بدیم و پولش رو اون دنیا طلب کنیم دیگه!
مبارکتون باشه این قرارداد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
ما قراره ماچ بدیم
ناشناس
| Germany |
۱۸:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
مسئله تصور قرار دادن چین در مقابل غرب است ،آیا چین بازی را اونطوری که ما می خواهیم انجام می دهد ؟
مسلما نه ،اونا بازی خودشان را پیش می برند چون قوی تر از ما هستند و شاید هم سهمی به غرب بدن که مشکل کشور را بیشتر کند!
خوب کاری نداره که کل قرارداد به صورت انگلیسی چینی و فارسی در اینرنت به صورت عمومی منتشر بشه و در برنامه ها و جلسات مختلف راجع بند به بندش بحث بشه و همه مردم هم در جریانش قرار بگیرند. بعد اگه خوب بود باشه.
ولی اینطوری که شما گفتی چین کلا متضرر میشه تو این قرار داد و فریب خورده !!!!!!
شما اول 25 میلیارد دلارپول نفتي که چین مفت برده وصول کن بعد قرارداد ببند
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۸:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
حرف حساب
من مخالفم
همینکه امریکا و اروپا از این قرار داد ناراحت هستند برای ما کافی است . حنی اگر نصف ایران را هم به چین و روسیه بدهیم اصلا مهم نیست .
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۸:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
مگه ارث پدرته این کشور که همینجوری می بخشی؟ مردم ایران از چین و روس متنفرند بیایند کشور را به چین بفروشند؟
نه شرقی،نه غربی جمهوری اسلامی
این همه مردم عادی که با قرداد با چین مخالفند سلطنت طلب و تندرو و امریکاییند.؟ تو کشور چقدر تندرو و آمریکایی و سلطنت طلب وجود دارد؟
آره آقای چین 400 میلیارد دلار میاره خرج نفت و زیرساختها ... توایران میکنه بعدش هم کار تموم شد از ما خداحافظی می کنه و حلالیت می طلبه میره خونش . چقدر خوب .؟؟؟!!!! واقعا این نوع دفاع از قرارداد شرم آوره .
در وضعیت فعلی و اینده. چین به ایران نیاز داره. توافق ایران چین عالیه.
چین به روسیه . ایران . پاکستان و خیلی از کشورها در منطقه نیاز داره.
.
اسپوتنیک خبرگزاری دولتی روسیه نیز قرارداد بین چین و ایران را «توافقنامه جدید ترکمنچای» نامید!!
این خبر بیشتر.....
این قرارداد بسیار عالیست و به نفع ایران است
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۹:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۱
علی جان علامت تعجب را فراموش کردی و یا تابناک پاکش کرده است!
قرارد با هر کشوری که منافع ما را تامین کند هیچگونه ایرادی ندارد ولی مشکل ما در مورد قرار داد شفاف نبودن ان می باشد یک روز نماینده با صراحت اعلام می کند ما بخشی از ایران را فروختیم و روز بعد همان نماینده به صراحت می گوید من اشتباه گفتم شما جای مردم باشید چه فکر می کنید . مشکل در این است که با کشوری قرار داد می بندیم که در رفتار و گفتارش صادق نیست در زمان احمدی نزاد چند میلیارد دلار به خاطر دور زدن تحریمها به چین دادید ولی الان همان پول را به بهانه تحریم به ما نمی دهد و ادعا می کند کالا و جنس می دهم انهم ان کالایی را که خودش دوست دارد می دهد . وقتی در کشورز قرار داد به این مهمی دارد اتفاق می افتد باید کارشتاسان خبره و متخصص باشند در تلویزیون خودتان انرا تجزیه و تحلیل کند و نقاط ضعف و قوت انرا بیان کنند تا مردم هم بدانند نه اینکه در پشت پرده اتفاقی رخ دهد و بعد از ان مسولان موضع گیری کنند . ولی به نظر من ببسواد ضرر این قرار داد بیش از منافعش خواهد شد دلیل بر اینکه هیچ کشوری حاظ نیست با ما همکاری کند چون سیاست خارجی ما منفعل عمل می کند در واقع وزیر خارجه در حد یک سخنگو می باشد . و انچنان قدرت اجرایی ندارد و دولت هم مجلس هم همینطور .چناچه در مورد خزر هم اخر سر معلوم نشد چه اتفاقی افتاد متاسفانه در کشور ما منتقدان دشمن هستند و هر فردی و متخصصی و غیر متخصصی که مانند مسئولان فکر نمی کند و به عمل کرد انتقاد می کند بدون ایبنکه به انتقادهای انها گوش کنند با زدن بر چسب از صحنه دور می کنند . مشکل دیگر که از همه مهم است این است که فردی روحانی می اید ادعا می کند که در قران ایه داریم با چین دوست شویم و با امریکا و غرب دشمن و دلیلش هم این است که چینی ها تا حالا مسلمانان را نکشته اند و غربی ها مسلمان کش می باشد من بدبخت ایرانی هم مانده ام ایا چرا مسلمانها به چین و روسیه که مسلمان دوست هستند پناهنده نمی شوند و به اغوش غرب پناه می برند . اقای مسول شما به جای من باشید چه فکر می کنید . مسلمانان اویغور و چچن را کدام دولتها کشتند
فکر نمیکنم این قرارداد با دلار تنظیم گردد زیرا در انصورت دلاری به مملکت برنمی گردد و چین هم هیچگاه همچین اندوخته نقدی دلار را ندارد که نقدا با هواپیما به ایران ارسال دارد بلکه با صادرات سوزن و نخ و مهر نماز و سایر اجناس بنجول پا به پا میکند
حداکثر۴۰۰میلیارد اون هم در۲۵سال!!!!
چه کردن با ایران این مسئولین ...
فقط در ۸سال ۸۰۰میلیارد درآمد نفتی داشتیم...
چرا سرمایه گذاری نشد؟؟
چرا با دنیا تعامل سازنده نشد؟؟؟
چرا مختلسین اینقدر در این سالیان زیاد شد؟؟؟
چرا فساد در همه جا اینقدر گسترش یافت و ریشه کن نشد؟
مردم فراموشکار نیستن ؟
خواهش می کنیم با مردم و با کشور عالمانه و صادقانه رفتار کنید
مردم گناه دارن
نسل آینده گناه دارن...
مایک نقل قول داریم که اگرامریکا با چیزی درباره ایران مخالف بود؛ ان چیز به نفع ایران است ، ولی نمیدانیم که اگر روسیه با آن چیز مخالف بود، آیا باز هم به نفع ایران است یا به ضرر ایران. گویا این هر دو کشور با این برنامه مخالفند. از خودم میپرسم ، اگر عین همین قرار داد را با امریکا ببنیدیم، مشکلاتمان برای همیسه حل نمی شود؟ بنظر می رسد که این قرار داد تا زمانی که همه دنیا با ما مخالفند سودمند می نماید، در غیر اینصورت بدرد نمی خورد.
باید:
جزئیات منتشر بشه و به رای مردم گذاشته بشه.
باید.
تمام کارهایی که چین انجام می دهد باید همراه با آموزش و ضمانت و گارانتی ۲۵ ساله با هزینه خود چین باشد و این باید ذکر شودکه اگر چین زیر قرار داد زد و ول کرد خسارت فوق العاده سنگین بپردازد و ایران برعکس هر وقت خواست بتواند بدون هزینه زیر قرار داد بزند در صورت سو استفاده چین( با ذکاوت و باهوشی ) و این را باید در نظر گرفت که فشارهای اقتصادی تا یک سال آینده رفع خواهند شد که تمام مشکلات به دلیل سومدیریت اتفاق افتاده نه تحریم تحریم ها باید برای مدیران متخصص مثل آتش برای طلا باشند که طلا را خالص تر و گران تر و بااررش تر کند پس نباید از موضع ضعف دست پایین با چین صحبت کرد و بلکه با دست بالا و موضع قدرت با چین صحبت کرد که مشکلات ما تا یک سال آینده حل خواهد شد و نکته مهم این است که تمام کارهایی که قرار است چین انجام دهد ده ها هزار جوان ایرانی متخصص می توانند بهتر انجام دهند
ولی مشکل اینجا است که مسئولان جوانان ایران را نشناخته اند و متاسفانه به جای جذب و پیدا کردن این افراد و استفاده از مدیران متخصص ، با تکنیک، نوآور وکوشا از رانت و پارتی بازی و زد وبند و فساد
استفاده می کنند و می گویند ما گفتیم این کارهای بزرگ از ایرانی جماعت بر نمی آید
اعتراض و مخالفت به خاطر بزرگی امتیازاتی هست که چین قراره از این سرمایه گذاری به دست بیاره . و گرنه هیچ کس با سرمایه گذاری مخالف نیست
اگر صادق هستی بگو که سند خلیج فارس را قراره به اسم چین بزنیم
کسانی که جرات و شهامت ندارند نظرات مردم را منتشر کنند می خواهند متن اصلی قرارداد فروش اقساطی کشور به چین را منتشر کنند؟
اجرای این قرارداد برابر است با تعطیلی تمام کارخانجات تولیدی ایران و جایگزینی نیروی کار ایرانی با نیروی کار چینی.
فرض کنیم کشوری مجبور باشد به آمریکا یا چین باج بدهد به نظر شما خفت باج دادن به آمریکا بیشتر است یا خفت باج دادن به چین؟ مزایای باج دادن به آمریکا بیشتر است یا باج دادن به چین؟
کشورهای وابسته به بلوک چین و روسیه را نگاه کنید تا نتیجه معلوم شود ونزویلا ، کره شمالی ، کوبا ، کامبوج ببینید این کشورهای در کجای معادلاتن جهانی هستند .
این قرارداد نفرت انگیز و خفت بار است و باید جلوی آن به هر طریقی گرفته شود.کسانی که مدافع این قرارداد هستند ایرانی نیستند
فرهنگ تولید و اختراع و اکتشاف باید در ایران زنده شود برای همه مردم ایران
اگر پیرزن بی سواد چینی رادیو و تلویزیون می سازد
پیر زن بی سواد ایران را هم باید بسازد
فرهنگ آن در چین نهادینه شده ولی در ایران تعداد محدودی ( ۱۰ درصد جمعیت کشور )این توانایی را دارند دکترای الکترونیک داریم که تفاوت خازن و دیود را نمی داند!
این چه نظام آموزشی است ؟این چه فرهنگی است
که کار با صنایع الکترونیکی را بزرگ جلوه می دهد و
شخم زدن با تراکتور را حقیر می داند در صورتی که
تولید انواع محصولات پیشرفته الکترونیکی آب خوردن است چرا؟چرا؟
این قرارداد شبیه صید ترال چینی ها در جنوب خواهد بود. فقط ساده اندیش ها نیت خیر چینی ها را باور می کنند
اینم یه جور برجام هست . وقتی منافع چین از آمریکا تامین بشه . عای میمونه و حوضش
فعلا با شرایط موجوددردنیا به نظر میاد که بد نباشه و فشارها برکشور و ان شاالله مردم کاهش پیداکنه .
روسیه اگر حسن نیت داره و دلش برای ایران می سوزه همون قراردادترکمانچای رو لغو کنه .
نه شرقی نه غربی چی شد!! چرا رفراندوم نمیذارین؟ چه حقی دارین ر ای نسلهای بعد هم دراز مدت تصمیم میگیرین؟!
همونطور که دریا را اجاره دادند به چین و تا ته کف دریا را جارو کرد و برد و معلوم نیست چه منفتی برای کشور داشته و فقط ماهیگیران ما بیکار شدند و منابع ما به تاراج رفت ، الان هم همان کار را در مقیاس خیلی بزرگتر می خواهند انجام بدهند . حتی اگر هم راست بگویید ( به احتمال یک درصد ) دیگری نمی توانیم اعتماد کنیم .
ملت شجاع وفهیم ایران نخواهندگذاشت عده ای ازترس آمرذیکا به آغوش چین وروسیه بروند وبا قرارداد ترکمنچای دیگر ایران مورد چین قراردهند
چین و روسیه قابل اعتماد نیستند
چشم بادامی های چینی به سوسک و موش و سکه و هر چی هست رحم نمی کنند
بجای پنج سال قراداد دو سه ساله کوتاه مدت ببندید
ما از سر لج با امریکا مملکت را تا مرز نابودی بردیم .با همه داریم کنار میاییم اسمش رو هم گذاشتیم مقابله با امریکا
توافق برجام می توانست با سرمایه گذاری کشورهای عضو برجام، بیمه شود اما نگذاشتند سرمایه گذاران امریکایی به ایران بیایند. در شرایطی که نیاز بود با سرمایه‌گذاری شرکت‌های متعلق به کشورهای طرف برجام این توافق بیمه شود اعلام شد که شرکت های امریکایی حق حضور و سرمایه‌گذاری در ایران را ندارند. به علاوه با برخی اقدامات حاشیه‌ای این جریان‌ها، شرایط به نحوی شد که رأی‌دهندگان امریکایی به نفع جریان‌های مخالف برجام در امریکا تحریک شدند و به این ترتیب جریان‌های تندرو کشور ما در روی کار آمدن ترامپ مؤثر بودند.
کسانی که موافق این موافقتنامه هستند حتما یک نگاهی به توافقنامه های قبلی چین باسایر کشورها بیندازند ،کشورهایی نظیر کامبوج کره شمالی چند تا کشور آفریقایی
بدون تعصب اعلام میکنم که دیری نخواهد گذشت که این کمونیستهای جنین خواربلایی بر سرما خواهند آورد که یاد مغولان زنده خواهد شد
تو نکته ۴گفته که هیچ تعهد اجرایی نمیدن!!,بقول خودتون همین الانشم بارها زیر تعهدات نفتی و ... زدن چینیا تعهد اجرایم نداشته باشا که دیگه هیچ
این مقاله که نوشتین فقط توش نیمه پر لیوان رو خواستین نشون بدین
قرار داد بیست و پنج ساله بایک ابر قدرت بایستی بسیار با دور اندیشی و وسواس منعقد شود تا حال و آینده کشور مسلمان ایران را به مخاطره نیاندازد
شبکه های ماهواره ایی تو هر خونه یی الان هس و دارن مغز مردم رو شستشو میدن اگه همه پرسی هم بزارن بنظر من رای اکثریت منفیه
ای خدا
1_ببینید باید در این جهان یا به یه ابرقدرت کمک کنید و خوتون هم کمک بشین یا 2_خودتون ابر قدرت باشین! نمیشه بی طرف بود جز یکی دو کشور مثل سوئیس که اونها قضیشون فرق داره و اساسا کشوری متشکل از همه ی کشورها هستند
اون که خودتون ابر قدرت باشین فعلا نمیشه جز چین و امریکا
حتی ژاپن هم یه طرف رو بیشتر چسبیده
ایران میتونه بیشتر به چین بچسبه و کمی به آمریکا اما در عین حال خیلی نچسبه و استقلال بیشتر از همه ی کشورها داشته باشه
این نگاه کارشناسی است الکی نگین خوبه یا بد
اول اینکه یادتان زود رفت که گفتید کسانی که در زمان تحریم ما را تنها گذاشتن در آینده اقتصاد ایران جایی ندارن همین چین آیا در کنار آمریکا نبود من میگم به آمریکا میشه اعتماد کرد ولی به این چینی ها نمیشه به دنبال منافع خودشون هستن اصلن چرا رفتن حال چرا اومدن توافق به هر شکل خوب هست از این توافق که نیروی ایرانی در کنارش کار داشته باشه حضور داشته باشه استقبال گرم میکنم و امیدوارم که این توافق شیرین خواهد بود این بهترین کار هست برای نجات اقتصاد کشورم باید هر چه سریع تر این توافق نهایی بشه
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل