بازدید 4191
اقتصاد در گذر زمان

از «پرداخت وام بانک صادرات و واردات آمریکا به ایران» تا «آب رفتن سهم دلار در ذخایر ارزی دنیا»

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی چهاردهمین روز فروردین ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۹۶۹۵۸۱
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰ 02 April 2020

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی چهاردهمین روز فروردین ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

14 فروردین  1334، ده میلیون دلار از وام مصوبه بانک صادرات و واردات آمریکا به دولت ایران پرداخت شد.

14 فروردین 1337، قرارداد احداث سد دز با کمپانی (موریسن کنودسن آمریکا) منعقد شد. هزینه احداث این سد ۶۵۰ میلیون تومان برآورد شده بود.

14 فروردین 1339، عملیات ساختمانی هتل هیلتن آغاز شد.

14 فروردین 1340، دولت ایران ۷ میلیون دلار برای خرید لکوموتیو و راه‌ سازی از دولت آمریکا وام گرفت.

14 فروردین 1347، شاه و نخست‌ وزیر با الکسی کاسیگین مذاکرات مهمی درباره روابط اقتصادی و سیاسی دو کشور انجام دادند.

14 فروردین 1372، ماهاتير محمد نخست وزير مالزي براي اولين بار در رأس هيأتي بلندپايه از مقامات سياسي و اقتصادي كشورش به تهران آمد.

14 فروردین 1381، توافقنامه بازگشت داوطلبانه مهاجران افغاني از ايران به كشورشان ميان هيأتهاي نمايندگي دولتهاي ايران و افغانستان و كارگزار سازمان ملل در مقر اروپايي اين سازمان در ژنو به امضا رسيد.

14 فروردین 1390، محمد پاریزی قائم مقام سازمان امور مالیاتی کشور میزان معافیت مالیاتی در سال ۹۰ بر اساس بودجه را ۱۰ درصد عنوان کرد و گفت: معافیت مالیاتی در ۵ سال دو برابر خواهد شد.

14 فروردین 1391، یک مقام بانک مرکزی از توقف پیش ‌فروش سکه در سال ۹۱ خبر داد.

14 فروردین 1395، احمد توکلی، نماینده مردم تهران در مجلس در نامه ‌ای به اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس ‌جمهوری از او خواست که از حذف سامانه کارت سوخت هوشمند خودرو مجدانه جلوگیری کند.

14 فروردین 1396، وزیر انرژی روسیه اعلام کرد که ایران مایل به خرید یکصد فروند هواپیمای سوخو سوپرجت با برد کوتاه است.

14 فروردین 1397، صندوق بین ‌المللی پول اعلام کرد که سهم دلار در ذخایر ارزی بانک ‌های مرکزی جهان در سه ماه پایانی سال ۲۰۱۷ میلادی به کمترین رقم در ۴ سال اخیر رسید؛ این در حالی است که سهم دیگر ارزهای اصلی جهان در ذخایر ارزی بانک‌های مرکزی رشد پیدا کرده بود.

منابع: روزنامه دنیای اقتصاد، موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و سایت روزنامک

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل