بازدید 9547

اعمال محدودیت در سفرها، مخالف موازین حقوق بشری است یا موافق؟

با نگاهی کوتاه به شرایط این روز‌های کشور عزیزمان در بحث درگیری با ویروسِ کرونا و پیامد‌های منفیِ همه جانبه آن در ابعاد اقتصادی، اجتماعی، امنیتی و ...، به نظر می‌رسد توصیفات چهارگانه‌ای که در نظام بین المللی حقوق بشر از یک وضعیتِ اضطراری پیش کشیده می‌شوند، تحقق یافته اند
کد خبر: ۹۶۸۱۳۵
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰ 26 March 2020
اعمال محدودیت در سفرها مخالف یا موافق موازین حقوق بشری است؟
اعمال محدودیت در سفرها مخالف یا موافق موازین حقوق بشری است؟در گفتمان حقوق بشر، صاحب حق یا متعهد له افراد هستند و صاحب تکلیف یا متعهد علیه دولت. این دولت است که در زمینه بهره مندی افراد از حقوق بشر، تعهدات سه گانه احترام (عدم مداخله در بهره مندی افراد از حقوق افراد)، حمایت (ممانعت از نقض حقوق افراد توسط دیگران) و اجرا (اتخاذِ اقدامات و تمهیدات مقتضی تقنینی، اداری، بودجه ای، قضایی و از این دست برای شناسایی و به رسمیت شناختن کامل حقوق افراد) را بر دوش دارد. با این حال حقوق و آزادی‌های افراد مطلق نبوده و در نظام بین المللی حقوق بشر در زمینه برخورداری از حقوق و آزادی‌ها دو نهادِ تحدید و تعلیق وجود دارند.
 

به گزارش «تابناک»؛ موسی کرمی، پژوهشگر حوزه حقوق بین الملل و حقوق بشر با ذکر این مقدمه تصریح می کند: «نظام تحدید مربوط به شرایطِ عادی است و امکان محدودسازیِ حقوق و آزادی‌ها را در وضعیت عادی با قیودی همچون ضرورت در یک جامعه مردم سالار و تجویز قانونی و به دلایلی مانند حفظ امنیت عمومی و ملی، یکپارچگی سرزمینی، بهداشت و سلامت عمومی، اخلاق عمومی و حمایت از حقوق و آزادی‌های دیگران را فراهم می‌آورد (محدودیت‌های مجاز) و نظام تعلیق در شرایط اضطراری و فوق العاده اِعمال می‌شود و به دولت اجازه می‌دهد با رعایت شرایطی همچون عدم تخطی از تعهداتی که در حقوق بین الملل بر دوش دارد و خودداری از تبعیضی که انحصاراً بر عواملی مانند نژاد، جنس، زبان، رنگ پوست، خاستگاه مذهبی یا اجتماعی مبتنی باشد، اجرای بسیاری از حقوق و به بیان درست‌تر تعهدات خویش در رابطه با آن‌ها را به حالت تعلیق درآورد (از جمله ماده ۴ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی)؛ هرچند پاره‌ای حقوق مانند حق حیات، قرار نگرفتن در معرض شکنجه و ... در شمار حقوق تعلیق ناپذیر قرار دارند. شرایطی که در آن دولت اجازه اعلامِ وضعیتِ اضطراری و در نتیجه اِعمال نظام تعلیق را دارد، به طور کل عبارتند از: استثنایی و موقتی بودنِ وضعیت، قریب الوقوع بودنِ خطرِ موجد وضعیت اضطراری، تأثیر بر تمام جامعه و تهدید حیات یک ملت.»

وی در ادامه افزاید: «با نگاهی کوتاه به شرایط این روز‌های کشور عزیزمان در بحث درگیری با ویروسِ کرونا و پیامد‌های منفیِ همه جانبه آن در ابعاد اقتصادی، اجتماعی، امنیتی و ...، به نظر می‌رسد توصیفات چهارگانه‌ای که در نظام بین المللی حقوق بشر از یک وضعیتِ اضطراری پیش کشیده می‌شوند، تحقق یافته اند، چون شرایط پیش آمده استثنایی بوده و به تازگی ایران و بیشتر مناطق جهان را درگیر کرده و این ویروس به واسطه سرایت پذیریِ به شدت سریع و مرگ آفرینی شدید خود، خطری به واقع جدی به شمار می‌رود که کل کشور را تحت تأثیر قرار داده و به راستی حیات ملت را با تهدیدی جدی روبه رو ساخته است.

با این وصفِ کوتاه، آنچه این روز‌ها و با توجه به توجهِ ناکافیِ بخش قابل توجهی از مردم به مخاطراتِ این ویروس و تداوم رفت و آمد‌های درون شهری و شدت گرفتن مسافرت‌های بین شهری و استانی، این پرسش‌ها را مطرح می‌کند که چرا دولت در چنین شرایطی زودتر به اعلام وضعیت اضطراری دست نمی یازید و به صورت جدی‌تر در بحث محدودسازیِ شدیدتر رفت و آمد‌ها و مسافرت‌های غیرضروری ورود نکرد؟ آیا آنچه در ماده ۴ میثاق حقوق مدنی و سیاسی در خصوص اعلام وضعیت اضطراری و اِعمال نظام تعلیق حقوق بشر آمده، حق دولت است یا تکلیف او؟»

کرمی با بیان اینکه به نظر می‌رسد، فلسفه نظام تعلیق را در واقع باید حفظ جامعه، کشور و ملت دانست، تصریح کرد: «چراییِ اعلامِ وضعیتِ اضطراری همانا حفظ حیاتِ ملت در برابر تهدید و خطری جدی و فراگیر است. در واقع، دولت برای حفظ ملت است که طبق موازین حقوق بشری می‌تواند به اعلامِ وضعیتِ اضطراری دست بزند و از جانِ شهروندان که ترجمانِ حقوق بشریِ آن حقِ حیات است، حراست بنماید.

حال آیا نمی‌توان مدعی شد که اگر شرایطِ یک وضعیت اضطراری طبق توصیف بالا محقق شده باشند، دولت مکلف به اعلام آن در سطح کشور است و نه مخیر؟! به نظر می‌رسد در صورت تحقق توصیفاتِ مربوطه و البته با رعایت شرایطِ ذیربط، می‌توان از تکلیفِ دولت در اعلام وضعیت اضطراری سخن گفت. نیز چنین می‌نماید که اگر دولت با وجود یک وضعیتِ استثناییِ مشتمل بر یک خطرِ قریب الوقوعِ فراگیر که حیات ملت را تهدید می‌کند، دست کم از تعهد خویش دایر بر اجرای حقوق بشر که ایفای آن از جمله مستلزم اتخاذ اقدامات اجرایی است، تخطی کرده است.»

این پژوهشگر حوزه حقوق بین الملل اظهار نمود: «به باور من، دولت جمهوری اسلامی ایران در شرایطِ کروناییِ جاری که نیازی به توصیف آن نیست، نه تنها می‌تواند و حق دارد، بلکه حتی باید و مکلف است نسبت به اعلام وضعیت اضطراری در سطح کشور دست یازد و به ویژه از رفت و آمد‌ها و مسافرت‌های به واقع غیرضروری ممانعت کرده و در حق رفت و آمد افراد محدودیتِ جدی ایجاد کند. این امر نه تنها ناسازگار با موازین حقوق بشری نیست، بلکه به وارونِ آن در راستایِ حمایت از حقوق بشر و به ویژه حق بر سلامت شهروندان ایرانی است؛ به ویژه اینکه چنین امکانی در اصل ۷۹ قانون اساسی کشورمان نیز تعبیه شده است. به نظر می‌رسد اگر قرار باشد تصمیم گیری در چنین شرایطِ به شدت مخاطره آمیزی مستقیم و تنها به شهروندان سپرده شود، دولت فلسفه وجودیِ خویش را به سانِ پاسدارِ امنیت ملت از دست می‌دهد و برخی با بی توجهی می‌توانند کشور را به سوی فاجعه‌ای انسانی سوق دهند.»

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۲۴
مردم سالار ؟ حقوق بشر ؟ اينا چى هست ؟
n عقل حکم می‌کنه وقتی برای جان خودت و هموطنان ممکنه با سفر رفتن مخاطراتی به وجود بیاد بهترین کار سفر نرفتنه. این یک مقوله ی کاملا ساده و منطقیه
حالا تو اون مملکت کدوم حقوق بشر رعایت میشه که شما نگران مسافرتشین؟!
ضمن عرضه خسته نباشید وتبریک سال نو
به نظر من نه تنها ضد حقوق بشری نیست بلکه باید با یه اسلحه شکاری کسایی که تو جاده و خیابون هستن رو هدف گرفت چونکه با حضورشون تو اماکن عمومی و سایر شهر ها ادامه حیات همین بشری که دارید راجع به حقوقش صحبت می کنین به خطر میندازن.
حالا ما تمام حقوق بشر را رعایت کرده ایم !؟
و فقط اگر جلوی یک مشت آدم بی مسولیت و بی خیال و سرخوش
که در جاده ها به مسافرت نوروزی می روند را بگیریم
حقوق بشر لطمه میخورد !!!؟؟؟
بس کنید و جان اکثر مردم را که یکماهه در خانه ها خود را زندانی کرده اند به خطر نیندازید
و قرنطینه را هر چه سخت تر و جدی تر به انجام رسانید
پس این ارتش و سپاه چرا کاری نمی کنند ؟
چرا اجازه تردد می دهند ؟
تیترت افتضاح
از کدوم حقوق بشر حرف مي زنيد بشريت را دارن عده اي بي تخصص نابود مي کنند با ذهنهاي انحرافي و چه بسا به قصد. همان موقع که ويروس وارد شد دروغ گفتند قم را قرنطينه نکردن الان بحث حقوق بشر را پيش مي کشين. حقوق حيوانات هم رعايت نمي کنيد انحرافي وارد نشويد گوش ملت بدهکار اين حرفها نبوده
ای جانم برای حقوق بشرتون
در واقع دولت بیشتر از حقوق کرونا محافظت می کند تا از حقوق بشر. چقدر ما کشور پیشرفته ای هستیم که در هر لحظه دولت به فکر حقوق ایرانیان است. آنهم در این شرایط خطرناک. خدایا تنها پناهگاه ما تویی.
ما چه وقت حقوق بشر برامون مهم بوده ؟
در این کشور همیشه سبک زندگی و اعتقادات و خواست و سلیقه ی یک عده اقلیت به قانون تبدیل می شه و به زور دگنک به کل مردم تحمیل می شه
اون عده هم از اینکه به دلیل تحمیل عقایدشون به کل مردم مورد نفرت هستند اصلا احساس ناراحتی نمی کنند که هیچ خیلی هم مفتخر هستند !
آه شما چقدر به حقوق بشر علاقه مند هستید!
حق بیمه بعلت خوابیدن خودروها بمدت یک ماه باید یک دوازدهم کم شودهمچنین عوارض ومالیات سالیانه خودرو هاباید کاهش یابد
وقتی فرد ناقل با مسافرت رفتن به بقیه آسیب میزنه حقوق بشر پاسخگوعه ؟

این شخص هیچ درکی نداره که دارویی برای درمان کرونا نیست و تنها راه مبارزه با این ویروس قطع کردن زنجیره انتقال

هست ، پس باید شدیدترین برخورد رو کرد بدون رعایت هیچگونه موازین حقوق بشری (اتفاقا به خاطر رعایت حقوق بشر)
بعضی از مظاهر بارز خقوق بشری به راحتی نادیده گرفته میشن بعد برای این حالت اضظراری و بحران صحبت از حقوق بشر میشه؟!!
چقدر حرفهای تلخ مضحک این روزها زده میشه
به خاطر هزینه های بسیار بالایی که به جان و مال مردم وارد می شود باید از افرادی که سفر و گشت و گذار می کنند مبلغ زیادی جریمه اخذ شود
هر كشوري بنا مصلحت خود بايد تصميم بگيرد سلامت مردم وجامعه از مسافرت رفتن عده اي نابخرد مهمتر است
چه شد که وقتی جان انسانها در میان است از حقوق بشر حرف میزنید اساسا این بشر مادر مرده حقوقی هم دارد ؟در برهه فعلی لازم نیست بحث این چنینی به میان کشیده شود چون این مسئله با مسائل دیگر فرق میکند و همه گیر است آنطور که از اما واگرتان پیداست نمی خواهید در سفرها محدودیت ایجاد بکنید
حالا همه قسمت های حقوق بشر اینجا رعایت شده فقط مونده سفر رفتن یا نرفتن
ای کاش همان ابتدای اسفند این اقدامات انجام میشد. حتی سخت تر انجام میشد . شاید با انجام این امور امروز شاهد مرگ عزیزانمان نبودیم. امروز نیز از مسدولین تقاضا داریم اقدامات سخت تری در نظر گرفته شود . مقررات امد و شد شدید . امروز سلامت مردم در خطر است.
آزادی تردد یکی از حقوق بشر است البته نمیخواد حقوق بشر را پیش بکسید همون قانون اساسی را رعایت کنید کسی حق ندارد حقوق قانونی ملت را محدود کند مگر با تصویب مجلس برای مدت محدود
چقدر این تحلیل ساده انگارانه و بدون توجه به بسیاری از مولفه ها و متغیرهای تاثیرگذار در موضوع قرنطینه شهرها ( در نبرد با ویروس کرونا ) نوشته شده است. پبشنهادم به تابناک‌اینه که ابن تحلیل های روجلدی و سطحی رو نشر نده لطفا.
این ها حالا که قلقلکشون میکنی یک ماه دیگه خندشون میگیره!!! نوشدارویی و بعد از مرگ سهراب!!! اون موقع که باید قرنطینه میکردن ،فرمودند ما قرنطینه نداریم.یادش بخیر امیر کبیر میگفت: اداره مملکت با توصیه عمه و خاله نمیشود!!!
خوبید شما؟؟؟
اگر چیزی نقص حقوق بشر باشه کوتاهی دولت در عدم قرنطینه هست که حق اول زندگی میلیون ها نفر رو به خطر انداخت پس از آن باید گفت‌ حقوق شهروندانی که خودشون خود قرنطینه کردن بخاطر عده ای که سفر می رون و با خود ویروس مرگ بار رو در کشور پراکنده می کنند پایمال شده این تعرض به حقوق اولیه مردمی هست که حق ازادی و حق داشتن شغل در امد را برای قطع کردن زنجیره بیماری نادیده گرفتن و عده احمق خوش گذران بجای محاکمه بخاطر اقدام به قتل دیگران ، شما و امثال شما نگران حقوق بشر این بیماران جنایت کار هستید هر روز که زمان قرنطینه نکردن بگذرد مرگ و میر مشکلات شدید روحی روانی اقتصادی و خانوادگی بیشتری به بار خواهد امد و باعث جهش این ویروس و تولید ویروس مرگ بار تری خواهد شد قرنطینه که می شد ظرف یک ماه تمام شود حالا باید ماه ادامه داشته باشد چه کسی خسارت های مارا می دهد؟؟؟؟؟؟
چرا مسئولین که مانع قرنطینه شدن محاکمه نمی شوند؟؟؟؟و
محدود نکردن سفر ها که حماقت هست ب اگر کلان بخواهید ببینید.فقط قم قرنطینه میشد با شاید با کمتر از 100 میلیون دلار همه چی تو بهترین شرایط درست میشد.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر