بازدید 4662
اقتصاد در گذر زمان

از "درخواست مساعده 500 هزار پوندی ایران" تا "محرومیت 40 درصد خانوارها از یارانه بنزین"

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و دومین روز آذر ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۹۴۳۷۱۵
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۳ 13 December 2019

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و دومین روز آذر ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

22 آذر 1288، دولت ايران رسماً از نمايندگان روسيه و انگلستان درخواست يك مساعده 500 هزار پوندي كرد.

22 آذر 1301، قانون استخدام کشوری به تصویب مجلس شورای ملی رسید.

22 آذر 1345، دکتر منوچهر اقبال مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد: درآمد ایران از نفت ۱۷ درصد افزایش یافته است. همچنین در این روز، دولت فرانسه سیصد میلیون فرانک به ایران اعتبار داد.

22 آذر 1346، کارخانه سیمان تهران در غنی ‌آباد شهر ری آغاز به کار کرد.

22 آذر 1389، در این روز اعلام شد که راه برای دور کار شدن ۶۲۰ هزار کارمند دولتی فراهم می ‌شود و بانوان اولویت اول در طرح دورکاری هستند.

22 آذر 1390، گزارش مصوب کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس از تفریغ بودجه ۱۳۸۸ توسط موسی‌الرضا ثروتی از اعضای این کمیسیون در صحن علنی مجلس قرائت شد. طبق گزارش تفریغ بودجه در٦٤ درصد موارد، احکام ماده واحده قانون بودجه ۸۸ به طور کامل رعایت نشده بود.

22 آذر 1395،  با سیگنال توافق کشورهای غیرعضو اوپک برای کاهش ۵۵۸ هزار بشکه‌ای تولید نفت، قیمت‌ها با حدود ۶ درصد رشد در معاملات، به بیشترین سطح ظرف ۱۸ ماه اخیر رسید. پیش از این نیز به‌دنبال توافق اوپک در دهم آذر، قیمت‌ها حدود ۱۵ درصد رشد کرده بودند.

22 آذر 1396، امیر خجسته، رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس در یک نشست خبری، با ادعای فساد گسترده در اداره‌کل گمرک گفت: به‌ دلیل بی ‌اعتنایی مسوولان گمرک از ابتدای سال ۹۵ تا پایان مهرماه ۹۶،به تعداد ۵۳۶۲ خودروی لوکس به‌صورت قاچاق وارد کشور شده است.

22 آذر 1397، بر مبنای آمارهای بانک مرکزی از برخورداری خانوارهای ایرانی از خودروی نقلیه بنزین‌سوز، در حال حاضر حدود ۳۲ میلیون نفر از شهروندان ایرانی بدون داشتن وسیله نقلیه در خانواده خود، از یارانه مستقیم حداقل ۱۱ میلیارد دلاری دولت بی‌بهره‌ خواهند بود. در این وضعیت یارانه تعلق گرفته به بنزین که بر اساس برخی محاسبات به روزانه ۳۵ میلیون دلار می‌رسد، به ۶۰ درصد خانوارها تعلق می‌گیرد و ۴۰ درصد که موقعیت مالی کمتری داشته یا در نقاطی زندگی می‌کنند که محروم‌تر تلقی می‌شود، هیچ بهره‌ای از یارانه اعطایی به‌صورت مستقیم نمی‌برند. شمار این خانوارها بیش از ۱۰ میلیون خانوار در ایران است.

منابع: روزنامه دنیای اقتصاد و موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر