بازدید 5297

آمریکای ترامپ در شمال سوریه به دنبال چیست!؟

آمریکای ترامپ راهبرد پر ابهامی را در سوریه پیش می برد. به گونه ای که در یک سال گذشته مقامات آمریکایی بارها خروج نیروهای این کشور از خاک سوریه را اعلام کرده اند و بلافاصله پس از چندی مجددا از اضافه شدن به این نیروها و یا جابجایی آن ها پرده برداشتند.
کد خبر: ۹۳۴۲۰۳
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۹ 02 November 2019

آمریکای ترامپ راهبرد پر ابهامی را در سوریه پیش می برد. به گونه ای که در یک سال گذشته مقامات آمریکایی بارها خروج نیروهای این کشور از خاک سوریه را اعلام کرده اند و بلافاصله پس از چندی مجددا از اضافه شدن به این نیروها و یا جابجایی آن ها پرده برداشتند.

به گزارش تابناک، به نظر می رسد واشنگتن علی رغم ادعاهای متناقض دونالد ترامپ قصد خروج کامل از سوریه را نداشته و صرفا با توجه به تحولات میدانی و آرایش بازیگران داخلی و خارجی در سوریه، آمریکا نیز دست به تغییر آرایش جنگی و جابجایی نیروها زده است.

در همین رابطه، در ادامه بازگشت نظامیان ایالات متحده به شمال سوریه و آغاز مجدد گشت‌زنی آنها در مناطق نزدیک به مرز ترکیه، گفته می‌شود آمریکایی‌ها به بازسازی پایگاه‌های نظامی خود روی آورده‌اند.

خبرنگار میدانی خبرگزاری «آناتولی» از مناطق شمال شرقی سوریه گزارش داد که نظامیان آمریکایی بعد از عقب‌نشینی از پایگاه خود در شهر «عین‌العرب» (یا همان کوبانی) در پی آغاز عملیات نظامی «چشمه صلح» ترکیه، اکنون به این منطقه بازگشته و مشغول بازسازی پایگاه خود هستند.

بر این اساس، 50 خودروی نظامی آمریکا و تعدادی کامیون با پلاک عراقی در ساعات پایانی روز جمعه از طریق جاده استراتژیک «اِم 4» مابین دو شهر «منبج» و «قامشلی» خود را به روستای «صرین» رساندند و پس از آن به کوبانی رفتند.

روستاهای صرین و صابیت در 30 کیلومتری جنوب مرزهای ترکیه و از توابع شهر عین‌العرب است که نظامیان آمریکایی بعد از آغاز عملیات نظامی ترکیه و بمباران این شهر، مناطق مذکور را ترک کرده و عقب‌نشینی کردند. پایگاه‌های آمریکایی‌ها نیز در این منطقه تخریب شده بودند.

آمریکای ترامپ در شمال سوریه به دنبال چیست!؟

پیش از این خبرگزاری «رویترز» به نقل از منابعی در گروه شبه‌نظامی کُرد موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» (س.د.ف) گزارش داده بود چندین خودروی نظامی زرهی که پرچم آمریکا روی آنها نصب بود، در نزدیکی مرز سوریه با ترکیه و همچنین میادین نفتی این کشور گشت‌زنی کردند.

لازم به ذکر است که سربازان آمریکایی روز جمعه گشت‌زنی‌های خود در نزدیکی میادین نفتی در شمال شرق سوریه را بعد از وقفه به وجود آمده در اثر عملیات چشمه صلح ترکیه از سر گرفتند.

حال سوال این است که آمریکا از سیاست ابهام خود در سوریه چه اهدافی را دنبال می کند؟

نخست؛ تسلط بر نفت سوریه

بررسی سخنان اخیر رئیس جمهور آمریکا مبنی بر اعزام نظامیان جدید به سوریه برای محافظت از میادین نفتی حومه دیر الزور، نشان از قصد واشنگتن برای راهزنی نفتی در این کشور دارد.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا که به دنبال بهره برداری انتخاباتی و مانور تبلیغاتی بر عملیات قتل ابوبکر البغدادی سرکرده تشکیلات داعش در سوریه بود در جریان یک کنفرانس خبری از قصد و نیت خود برای به غارت بردن منابع نفتی سوریه و مشخصا منابع نفتی و گازی در شرق دیر الزور پرده برداشت.

دونالد ترامپ در یک کنفرانس خبری در مورد عملیات نیروهای ویژه آمریکا و مرگ رهبر داعش، گفت: کاری که من قصد دارم انجام دهم شاید بستن قرارداد با اکسون موبیل یا هر شرکت بزرگ دیگر آمریکایی باشد تا به سوریه برود و این کار را درست انجام دهد و این ثروت را گسترش دهد.

در همین حال مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا، بدون اشاره به نقش آشکار کشورش در خلق گروهک تکفیری تروریستی داعش در ادعائی مضحک مدعی شد: ماموریت ما درباره داعش هنوز پایان نیافته است. ما هنوز در کشورهای منطقه نیرو داریم تا به عملیات ضد تروریسم ادامه دهند. حضور ما (در سوریه) به دلیل محافظت از میادین نفتی است! نمی‌خواهیم این منبع مالی دوباره در اختیار داعش قرار بگیرد.

این سخنان مقام های آمریکایی نشان از آن دارد که واشنگتن این بار به بهانه آنکه مانع تسلط داعشی ها بر میادین نفتی سوریه شود وارد عمل شده و برای محافظت از این میادین نفتی در سوریه باقی خواهد ماند.

ادعای آمریکا در خصوص ممانعت از تسلط عناصر داعش بر چاههای نفتی سوریه در حالی صحت خواهد داشت که کنترل این میادین به شرکت های سوری و نظامیان سوریه اعطا شود نه آنکه شرکتهای آمریکایی برای چپاول ثروت نفتی سوریه وارد عمل شده و در سایه حمایت امنیتی نظامیان این کشور اقدام کنند.

دوم: مقابله با ایران از طریق کردها

به نظر می رسد علاوه بر تلاش آمریکا برای تسلط بر میادین نفتی، تلاش برای مقابله با نفوذ ایران نیز دنبال خواهد شد. به ویژه در مسیر کریدور غرب به شرق ایران در سوریه و بالعکس. هدفی که تاکنون محقق نشده و به نظر می رسد ایالات متحده به دنبال آن است تا کردها را برای این هدف آماده کند. در واقع، آمریکا از طریق نیرو‌های قسد با نفوذ ایران مقابله خواهد کرد.  ترامپ با همین هدف، اعلام کرده که آمریکا دو پایگاه هوایی – یکی در اربیل عراق و دومی در شرق سوریه- تاسیس می‌کند. فرماندهی پایگاه دوم، به طور مشترک برعهده آمریکا و کرد‌ها خواهد بود.

سوم: حفظ اهرم فشار بر ترکیه

از طرف دیگر، دور از ذهن نیست که آمریکا قصد دارد با حضور بلاواسطه در شمال سوریه و بدون استفاده از نیروهای قسد، به دنبال حفظ نفوذ خود در این منطقه به عنوان اهرم فشاری بر ترکیه در تحولات آینده است. در واقع، حفظ حضور در شمال سوریه می تواند یک ابزار چانه زنی سیاسی با ترک ها در وضعیت های ضروری باشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۰
بهترین گزینه برای کردها ادغام در ارتش سوریه و فشردن دست همکاری با دولت سوریه است
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۱
موافقم البته به شرطی که در سوریه به مانند شهروند درجه چند محسوب نشن و هویت فرهنگی و زبانی شون احترام گذاشته بشه. نه مث سابق حتی شناسنامه نداشته باشن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۱
بله دوست عزیز همینطور هست. کردها بارها برای این موضوع اعلام آمادگی کرده اند اما مشکل اینجاست که اسد میخواهد شرایط را به دوران قبل از داعش برگرداند. تا زمانی که اسد حقوق مردمش را به طور رسمی و دموکراتیک در چهار چوب یک قانون اساسی مترقی به رسمیت نشناسد اوضاع در سوریه به صورت کامل حل وفصل نمیشود. در شرایط فعلی هیچ کدام از طرفین به هم اعتماد ندارند
چهارم: حمایت و حفاظت نزدیک تر و بهتر از اسرائیل
پنجم: تسلط و کنترل منابع نفت و گازی که در مدیترانه کشف شده
ششم: ایجاد یک مسیر امن انتقال انرژی برای اروپا تا در آینده روسیه نتواند شبیه آنچه که در قضیه اشغال کریمه رخداد با تهدید قطع گاز اروپا قدرت نمایی کند.
هفتم و مهمتر از همه اجرا و پیاده سازی نقشه خاورمیانه جدید و تجزیه کشورهای منطقه.
پاسخ ها
علی
| Germany |
۲۱:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۱
این یعنی زمان پیش از کودتا در اوکراین است
آمریکا در این چند ساله کلی ضرر کرده و اقکار عمومی را بشدت برعلیه خود شورانده است. اینطور که شما تا نکته هفتم شمرده اید، متعلق به انسانهای خسته شده از بوش و «اوباماست» بود! ممه را لولو برد!؛
آمریکا فقط یک راه داشت و آنهم در زمان اول اوکراین به روسیه حمله میکرد و چین را خنثی نگاه میداشت. ولی تیر از پیکان پریده است
کافی است در منطقه مسایل بهمین شکل ادامه یابد، نظام امپراطوری آن مضمحل خواهد گشت. اگر هم جنگ را شروع کند خودش میداند که خودکشی محض برای آمریکاست
پرسش این است که مردم آمریکا زود تر نظام آنجا را از میان برمیدارند و یا وال استریت زودتر دستهایش را بالا برده و بگوید دیگر نمیشود به این شیوه ادامه داد
شما خود بقیه را حدس بزن
قضیه ساده است.امریکا با شروع نبرد کردها و ترکیه میدان را خالی کرد تا اسیبی به سربازانش نرسد و با پایان یافتن دعوا دوباره به مناطق مورد نظر خودش بازگشته.اینکه ابهام ندارد دوست گرامی
ای کاش منابع انگلیسی خبر را هم بگذارید تا بشود که به خیلی ها فهامند که خبر حقیقت دارد و از زبان خود ترامپ گفته شده
آمريكا انتظار داشت كه خروج اين كشور از شمال عراق منجر به درگيري نظامي بين ارتش تركيه و سوريه شده و هر دو آنها تحليل بروند تا اسرائيل با خيال راحتتري بتواند روزگار بگذراند منتها چون اين اتفاق نيفتاد دوباره برگشتند!
سلان
ترامپ چند بار بگه من عاشق نفتم
بنابراین اولویت اول او نفت است بعد بازی شطرنج سیاسی در منطقه خداوند بعضی از سران عربی را ار نوکر صفتی برای امریکا نجات دهد
اگر خاور میانه رااز امریکا بگیرند یک شبه به گدایی می افتد لعنت بر عربستان با این پولهای باد اورده اش که باعث بانی این همه ویرانیوکشتار مسلمانان در این منطقه شد.البته او تنها مقصر نیست نفهمی مردم به این اتش شعله زد
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار