بازدید 2152633

قرص فولیک اسید چیست و چه خاصیتی دارد؟

 فولیک اسید یا اسید فولیک یکی از مکمل‌هایی است که بسیاری از خانم‌ها در دوران بارداری و قبل از آن مصرف می‌کنند، در این مطلب به اطلاعات مهمی در این زمینه اشاره می‌شود.
کد خبر: ۹۱۵۰۲۱
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۴ 20 May 2022

قرص فولیک اسید چیست و چه خاصیتی دارد؟

 فولیک اسید یا اسید فولیک یکی از مکمل‌هایی است که بسیاری از خانم‌ها در دوران بارداری و قبل از آن مصرف می‌کنند، در این مطلب به اطلاعات مهمی در این زمینه اشاره می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز، فولات و فولیک اسید اشکالی از ویتامین B. محلول در آب هستند. فولات به طور طبیعی در برخی مواد غذایی وجود دارد و فولیک اسید شکل ساختگی این ویتامین است. از سال ۱۹۹۸ فولیک اسید به برخی از غلات، آرد، نان ها، پاستا، کلوچه‌ها و بیسکویت‌ها افزوده شده است و افزودن آن به شکل یک قانون الزامی درآمده است.

مواد غذایی که به طور طبیعی سرشار از فولات هستند، عبارتند از: سبزیجات داری برگ سبز (مانند اسفناج، بروکلی و کاهو)، مارچوبه، بامیه، میوه‌ها (از جمله موز، ملون و لیمو)، لوبیا، قارچ، گوشت (مانند گوشت جگر و کلیه)، آب پرتقال و آب گوجه فرنگی.

فولیک اسید برای پیشگیری و درمان کمبود فولات در خون مصرف می‌شود. کمبود فولات در خون پیامد‌هایی دارد که عبارتند از: کم خونی و ناتوانی روده‌ها در جذب مواد مغذی که با مصرف فولیک اسید از بروز این پیامد‌ها نیز پیشگیری می‌شود. به علاوه فولیک اسید برای برخی شرایط دیگر که با کمبود فولات در ارتباط هستند هم مصرف می‌شود، شرایطی مانند کولیت اولسراتیو، بیماری کبد، مصرف الکل و دیالیز کلیه.

زنان باردار یا زنانی که قصد باردار شدن دارند، فولیک اسید مصرف می‌کنند تا از سقط جنین و نقص‌های مادرزادی مانند اسپینا بیفدا spina bifida پیشگیری کنند.

*اسپینا بیفدا spina bifida:مشکلی مادرزادی که بر اثر آن ستون فقرات و پشت نوزاد در دوران رشد به طور کامل بسته نمی‌شود.

برخی افراد برای پیشگیری از سرطان روده بزرگ یا سرطان دهانه رحم قرص فولیک اسید مصرف می‌کنند. به علاوه این دارو از بروز بیماری قلبی و سکته مغزی پیشگیری می‌کند و همچنین ماده شیمیایی هموسیستئین homocysteine را کاهش می‌دهد. هموسیستئین نوعی آمیون اسید است که به عنوان یک واسطه در متابولیسم متیونین و سیستئین عمل می‌کند. بالا بودن هموسیستئین در خون خطر بروز بیماری قلبی را افزایش می‌دهد.

فولیک اسید همچنین برای افراد مبتلا به فراموشی و آلزایمر، کم شدن شنوایی ناشی از افزیش سن، پیشگیری از بیماری‌های چشمی ناشی از فزایش سن، پیشگیری از کم شدن بینایی، پوکی استخوان، سندروم پای بیقرار (پرش پاها)، مشکلات خواب، افسردگی، درد اعصاب، درد عضلانی، ایدز، یک بیماری پوستی به نام ویتیلیگو vitiligo یا پیسی و یک بیماری ارثی به نام سندروم شکننده ایکس مصرف می‌شود.

به علاوه قرص اسید فولیک برای کاهش عوارض جانبی دارو‌هایی مانند لومترکسول lometrexol و متوترکسات methotrexate مصرف می‌شود.
برخی افراد نیز از فولیک اسید به طور مستقیم روی لثه‌های خود استفاده می‌کنند تا عفونت‌های لثه درمان شود. اسید فولیک معمولا در ترکیب با سایر ویتامین‌های گروه B. مصرف می‌شود.

فولیک اسید برای رشد بدن ضروری است. این دارو در تولید عامل ژنتیکی به نام DNA و عملکرد‌های دیگری در بدن دخیل است.

عوارض قرص فولیک اسید

فولیک اسید که به صورت خوراکی یا تزریقی مصرف می‌شود، برای اکثر افراد بی خطر است و عارضه جانبی زیادی ندارد. اکثر بزرگسالانی که به مقدار کمتر از ۱۰۰۰ میکرو گرم از این دارو در روز مصرف می‌کنند، هیچ عارضه جانبی تجربه نمی‌کنند.

اگر اسید فولیک به صورت خوراکی و به میزان زیاد و برای مدت طولانی مصرف شود خطرناک خواهد بود. مقدار زیاد اسید فولیک منجر به بروز مشکلاتی می‌شود، از جمله:

گرفتگی شکم
اسهال
جوش‌های پوستی
اختلالات خواب
تحریک پذیری
آشفتگی
تهوع
مشکلات و آشفتگی معده
تغییر در رفتار
واکنش‌های پوستی
تشنج
گاز معده
هیجان و بیقراری

این نگرانی وجود دارد که مصرف فولیک اسید در طولانی مدت منجر به بروز عوارض جانبی جدی شود. به گفته محققان مصرف فولیک اسید به میزان ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ میکرو گرم در روز در افرادی که مشکلات قلبی دارند، خطر حمله قلبی را افزایش می‌دهد. برخی بررسی‌های دیگر نیز حاکی از آن است که مصرف زیاد فولیک اسید خطر بروز سرطان‌هایی مانند سرطان ریه و سرطان پروستات را افزایش می‌دهد.

هشدار در زمان مصرف فولیک اسید

اگر فولیک اسید به شکل خوراکی و به میزان مناسب و به شکل درست در دوران بارداری و شیردهی مصرف شود، بی خطر ااست. مصرف میزان ۳۰۰ تا ۴۰۰ میکروگرم فولیک اسید در دوران بارداری برای پیشگیری از نقص در زمان تولد مصرف می‌شوند.

فرایند‌هایی برای گشاد کردن شریان‌های تنگ شده (آنژیوپلاستی angioplasty)

مصرف فولیک اسید، ویتامین B۶ و ویتامین B۱۲ به شکل درون وریدی (تزریق به داخل رگ) یا به شکل خوراکی تنگی شریان‌ها را بدتر می‌کند. اسید فولیک نباید توسط افرادی که آنژیوگرافی می‌کنند مصرف شود.

سرطان

تحقیقات اولیه نشان داده اند مصرف روزانه بین ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ میکروگرم فولیک اسید خطر بروز سرطان را افزایش می‌دهد؛ بنابراین افرادی که سابقه ابتلا به سرطان دارند، باید از مصرف میزان زیاد اسید فولیک اجتناب کنند.

 

بیماری قلبی

بررسی‌های اولیه نشان داده اند که مصرف فولیک اسید با ویتامین B۶ خطر حمله قلبی را در افراد مبتلا به سابقه بیماری قلبی افزایش می‌دهد.
کم خونی ناشی از ویتامین B۱۲
مصرف اسید فولیک ممکن است مانع بروز علائم کم خونی ناشی از کمبود ویتامین B۱۲ شود و در نتیجه درمان این مشکل به تعویق خواهد افتاد.

اختلال تشنج

مصرف اسید فولیک به ویژه در دوز‌های بالا، ممکن است تشنج را در افراد مبتلا به ین اختلال بدتر کند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۸۹
ای تابناک کاش نظر روازاده و خیر اندیش و... را راجع به اسید فولیک میپرسیدی.از این به بعد هر که از این اسید فولیک ضرر ببیند یک مقدار از گناهش پای توی تابناک نوشته میشود
تابناک جان میخوای مردم رو به کشتن دهی؟ این جمله ات اشتباه است:
(( اکثر بزرگسالانی که به مقدار کمتر از ۱۰۰۰ میلی گرم از این دارو در روز مصرف می‌کنند، هیچ عارضه جانبی تجربه نمی‌کنند.))
1000میلی گرم؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!
1000 میکرو گرم درسته. یعنی یک میلی گرمِ.
تصحیح کن سریع تا مردم را به کشتن نداده ای
تابناک سریع تصحیح کن: 1000 میلی گرم نه.
1000میکرو گرم. یعنی یک میلی گرم در روز مجازه.
سریع تصحیح کن.
فولات برای بدن لازمه و اسید فولیک جلوی جذب فولات رو میگیره . اسید فولیک عامل اصلی شیوع سرطان پستان در بین خانم هاست . متاسفانه وزارت بهداشت ما داره نسل کشی انجام میده . مکمل اسید فولیک از دروغ های بزرگ قرن ماست که آیندگان بخاطر این حماقت ما رو سرزنش خواهند کرد . من گندم میخرم و آسیاب میکنم و نان درست میکنم . با سبوس و بدون هیچ گونه مواد افزودنی.
حالا بخوریم یا نه خطراتش خیلی بیشتر از فوایدش هست
بالاخره ضد سرطان یا باعث سرطان؟
دخترم ۱۷سالشه میتونه فولیک اسید مصرف کنه
سلام خسته نباشید من قرص فولیک اسید رو به مدت دوهفته هست دارم میخورم برای پیش از بارداری ایا به مشکل برنمیخورم .یا اینکه از زمان شروع بارداری ان را مصرف کنم
از همراهیتون متشکرم♥
خیلی داروی خوبی است من استفاده می کنم
حالب نی
سلام.بچه من حدود۲ماه و نیم سن داره مشکل قلبی تترالوژی فالوت داره ودفع پروتئین توی ادرارش هم داره دکتر کلیه ش قرص فولیک اسید داده میخواستم ببینم با توجه به مشکل قلبی که داره این قرص رو استفاده کنم یا نه
تشکر از معلومات مشرح شما... عالیست
نظر من این که بسیار خوب است وزن باید استفاده کند
متشکرم .نفهمیدم که ف.لیک اسید 5 همان ف.لیک اسی 500می باشد؟
خیلی خوبه من استفاده میکنم
باتشکر از شما
ممنون اموزنده بود
سلام، چند ماه قبل از بارداری باید اسید فولیک بخورم؟
نمیدونم من الان برای مادرم میخوام از دزدکی بدم بهش
میشه بگید زود جواب بدین این دارو برای کودکان مرسی
باسلام و خسته نباشید
ممنونم از اطلاعات خوبتون و من این دارو رو برای خانومم گرفتم که عضلات پای راستش گرفته بود و نمیتونست راه بره ولی با مصرف این دارو و چند داروی دیگه در کنار هم تاثیر خیلی خوبی داشته به طوری که الان خانومم به راحتی میتونه راه بره و به کارهای روزمرش برسه
تشکر
سلام
یکی از عروق قلب من گرفتگی دارد،من درحال حاضر هفته ای یکبار ویتامین B12 تزریق می کنم وروزی یک عدد قرص فولیک اسید مصرف می کنم.آیاادامه مصرف برای قلب من مضر است؟
سلام
خواهشا مقدارهای ذکر شده را چک نمایید ببینید اشتباه تایپ نشده است ؟؟؟ خدای ناکرده زیاد تایپ نشده باشد ؟؟
این قرص حرف نداره
ممنون از راهنمایی تندرست باشید
این قرض رو نخورید اخه دوستم خورده سرطان شدیدگرفته
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
سلام خانم شما مطمئنید که دوستتون بخاطر مصرف فولیک اسید بوده که سرطان شدید گرفته اگه اینجوریه که واقعا استفاده نکنیم لطفا جواب بدید
داروی خوبیه برای درمان لک و پیس و مانع از پیشروی اون می کنه .
ممنون از اطلاعات خوبتون موفق باشید
آقا لطفا تحقیق کنید . چه ویتامین هایی بخوریم که جای گوشت قرمز ، مرغ و ماهی و میوه رابگیره ؟
اگر بشه با چند تا قرص و شربت نیاز های بدن رو تامین کنیم خیلی خوبه . یا مثلا کم بشه این مواد را بخوریم .
کسانی که نفخ معده ویا تکلیف معده ویاسردردی شدید داشته باشد در آنصورت میتواند از قرص اسید فولیک استفاده بکند کدام عوارض جانبی ویا داخلی ندارند یا خیر؟
سلام ،قبل از بارداری بخوریم جواب میده،یعنی من باردارمیشم
سلام ایا فولک اسید سرطان زاه یا نه
ببخشید کسیکه اوره خونش بالاس میتونه فولیک اسید استفاده کنه ؟
همش چرت و پرت
خوب نیسیت من معده درد گرفتم
خوبه عالیه
برای جوش صورت جواب میده
بلاخره چیشد ضرر داره یا نه
من عمل قلب باز کردم دوسال پیش الان مدت۸،۹ماه
هست که قرص فولیک اسید ۵ میخورم ایا برای من
مشکلی پیش نمیاد؟؟
من دیابت وفشار خون دارم وانسولین وتزریق میکنم وقرص دیابت هم میخورم وآتوننول وآمولوپرس وآتروواستاتین هم مصرف میکنم به نظرتان برایم مشکل ایجاد نمی‌کند.
آیا برا لک بارداری هم خوبه
عامل اصلی سرطان سینه در زنان جوان مصرف این قرص لعنتی است
ممنون
با سلام، لطفا واحد وزن را اصلاح فرمایید جایی نوشته ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ میکرو گرم که معادل ۸/. تا ۱/۲ میلی گرم است و در جایی نوشته ۱۰۰۰ میلی گرم که معادل یک گرم است که نمی تواند درست باشد.
سلام دکتر برای باردارشدن خوبه بخورم فولیک اسید ممنون راهنمایی کنید
من سه ماه ک دارم استفاده میکنم. بخاطر اینکه باردار بشم بهداش بهم گف حتما بایدبخورم.. مشگل معده دارم چند روز یسر شکمم صدا میده نمیدونم عوارض همین قرص یا نه تا کی میتونم این قرص ادامه بدم
بنظر من عالی قرص خوبی
سلام تشکر از معلومات تان !
من تازه برای مادرم گرفتم انشالله که مفید واقع بشه
معایب بیشتر از مزایا
س دوستان اگرنمیدانید الکی نظر ندین ممنون
من ۵ ماه بار دارم دارم استفاده میکنم
آیا فولیک اسید شبی یکی میخورم باعث افزایش اشتها و چاقی میشه؟؟
سلام وخسته نباشید وقتتون بخیر من ی چند روزه دست پا هام سوزن سوزن می‌شوند و بی حس می‌شوند بعضی موقه دست پاهام حالت گرفتی می شوند شغل من کار گرم رو آفتاب بیشتر کارمی کنم میخوام بدونم وشما تشکیل بدهید آیا از نظر شما من کم خونم کف پاو کف دست سوزن سوزن میشود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۱
عزیز شما باید چکاپ بدین
سلام
معلومات خوبی دادیم برای ما در باره فولیک اسید ممنونم از شما
افرادی که تالاسمی مینور دارند هم باید اسید فولیک مصرف کنند . خوب بود این مورد را هم در گزارش می آوردید
سلام
عالی بود! به جواب سوالاتم جامع و کامل رسیدم
واقعا دستتون درد نکنه
سلام چرا کسی جواب گوی این جوابا نیست جواب افرادی پرسیدن بدین
یبار میگین با گروه B مصرف بشه خوبه
یبار میگین با گروه B مصرف بشه خوب نیست
خودتونم نمیدونین چی میگین
اخه این چه نظر سنجیه
خوب پاسخ گو باشین
با سلام من ریز موی شدیدی دارم و همیشه یه خستگی در بدنم دارم میخواستم بدونم قرص فولیک اسید برای ریزش مو و خستگیام هم تغصیر داره؟؟من تازه گرفتم و 2روز شروع به خوردنش کردم.
من کم خونی مینر دارم دکتر به من گفت تا آخر عمرت باید روزی یکی فولیک اسید بخوری
سلام دکتر به من گفته گلوبول سفیدم کم بعد این دارو رو برام نوشته یعنی نخورم
تابناک رفته خوابیده نظر کسی مهم نیست
نه خوبه روزی یکی بخور اگه مشکل کم خونی داری
سلام من 18 سالمه قد و وزنم خوبه ولی می‌خوام یکم دیگه چاق بشم قرص فولیک اسید کمک می‌کنه بهم و اینکه برای اینکه پوست خوبی داشته باشم وی مصرف کنم
سلام دکتر این قرصو برا کم خونی من تحویز کرده بنظر شما بخورم مشکلی برام پیش نمیاد بخاطر کم‌خونی زیر چشمام سیاه و‌کبود هستش
مطالب جامع نوشته اید من بیماری آرتریت روماتوئید دارم وبرام فولیک اسید یک تجویز شده اما راجع به آن هیچ چیز. نگاشته نشده که برای آرتریت چه فایده دارد
سلام دوستان.ذکر شده که اگر از راهِ تزریق باشه،یجورایی بیخطرِ-البته با دوزِ کم..اما بًصورتِ خوراکی و مدت طولانی-خطر در خطرِ..
من کم خونی شدید دارم تالاسمی مینور گفتن دارم برای من خوب یانه ودوران قاعدگی خونریزی شدید دارم این قرص برای کم خونی شدید خوب یانه دکتر جواب بده ممنون
پسر من تشنج داره دکتر برایش فولیک اسید داده میگه سم داروهاش رو کم میکنهبه نظر شما درسته
خداروشکر همه مردم مشکلاتو گفتن و هیچکی نیس جوابشونو بده..
سلام من تقریبا یه پیش سقط دوهفته هفتم داشتم الان می‌خوام دوباربارداربشم بنظرتون بخورم فولیک اسید
سلام من تقریبا یه پیش سقط دوهفته هفتم داشتم الان می‌خوام دوباربارداربشم بنظرتون بخورم فولیک اسید
دکتر تشنج برا من تجویز کرده بعدشما میگید برا تشنج خوب نیست؟!!
برا درد پریودی خوبه
من‌مخام‌‌هامله‌بشم‌فولکاسید‌۵‌خوبه‌‌‌یعنی‌‌حامله‌میشم‌
قرص‌اسید‌فو‌لیک‌برای‌کبودی‌دور‌چشم‌خوبه‌ممنون‌
سلام من 40سال دارم واین قرص را به تازهگی شروع کردم چون وزنم اومده پایین ایا در چاقی صورت واندام تاثیری دارد؟؟ ممنونم
معمولا برای افرادی هست که خونشون مینور هست
سلام بچه من ۴سالشه دکتراسیدفولیک نوشته خیلی زیادآیاضررنداره البته آزمایش گرفتم کم خونی داره ویتامین دی کم داره لطفاراهنمایی کنید
سلام چندماه قبل از بارداری قرص اسید فولیک استفاد کنیم با تشکر
سلام
برای بچه ۹ماه که لاغراست خوبه
خیلی ممنون از راهنمایتون واقعا کلی از این توضیعات را بنده نمیدونستم لطف کردین با تشکر
سلام من ۲۸ سالمه طبق چکاب کاملی که دادم گلبول سفید و پلاکت وضع خوبی ندارند.به متخصص خون مراجعه کردم علتش میتونه مغز استخوان باشه موقتا تا سه ماه قرص اسید فولیک و ویتامین ب ۱۲ تجویز کردن
بعد از چند روز استفاده متوجه شدم حدودا ساعت ۱۱ تا ۱۱:۳۰ هر شب بدنم شروع میکنه به لرزیدن بدنم سرد میشه میخواستم بدونم آیا علتش میتونه همین قرص باشه.؟
با تشکر
من کم خون هستم این قرص ابا برای کم خونی خوب هستش.
زانوهام دردمیکنه بی حالم وخابم میاد.
سلام..واقعا جدا از مساله علمی و صحت و سقم مطالبتون..از ابتدا شروع کردین از فواید و توصیه به مصرف و مزیت اسید فولیک بعدش چند پاراگراف پایین تر اومدین تمام مطالب قبلی خودتون رو نقض کردین..خیلی جای تاسفه فقط با روح و روان مخاطب بازی میکنین این چه منطق و روشیه که دارین..شبیه گزارشهای هواشناسی اوایل که تو تلویزیون پخش میشد .پیش بینی وضع هوای فردا.احتمال آفتابی بودن هوا در پاره ای نقاط کمی تا قسمتی ابری با آسمانی نسبتا صاف تا حدودی رگباری اختمال وقوع رعد و برق در قسمتهای نامعلومی توده های تگرگ ...آقا بالاخره خودتون فهمیدین چی شد...
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان