بازدید 6294

پیامد خروج "پژو" از بازار ایران؛ ما ساختیم آن ها سوختند!

هنگامی که آمریکا در اردیبهشت ماه سال جاری از برجام خارج شد شرکت پژو در خرداد ماه ۹۷ اعلام کرد که به دلیل تحریم‌های آمریکا از ایران خارج خواهد شد. در یک سالگی اعلام خروج پژو از ایران، شرکت ایران خودرو از خط تولید پژو ۳۰۱ رونمایی کرد. این در حالی بود که گزارش شش ماهه ابتدایی سال جاری میلادی شرکت پژو، نشان می‌دهد که این شرکت با اُفت فروش ۶۸ درصدی در خاورمیانه و شمال آفریقا رو به رو شده است که از دلایل این اُفت، ترک ایران بوده است.
کد خبر: ۹۱۲۳۲۹
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۴ 18 July 2019

تابناک اقتصادیهنگامی که آمریکا در اردیبهشت ماه سال جاری از برجام خارج شد شرکت پژو در خرداد ماه 97 اعلام کرد که به دلیل تحریم های آمریکا از ایران خارج خواهد شد. در یک سالگی اعلام خروج پژو از ایران، شرکت ایران خودرو از خط تولید پژو 301 رونمایی کرد. این در حالی بود که گزارش شش ماهه ابتدایی سال جاری میلادی شرکت پژو، نشان می دهد که این شرکت با اُفت فروش 68 درصدی در خاورمیانه و شمال آفریقا رو به رو شده است که از دلایل این اُفت، ترک ایران بوده است.

به گزارش تابناک اقتصادی، در سال 2003 قراردادی بین روسای جمهور ایران و فرانسه به امضا رسید و قرار بود طبق همین قرارداد شرکت پژو همکاری خود با ایران را از سال 2004 آغاز کند. مفاد این قرارداد نشان می داد که این توافق تا سال 2014 دارای اعتبار است و مسئولان این شرکت فرانسوی حق نداشتند در هیچ تحریمی علیه ایران شرکت کنند. اما شرکت پژو از ابتدای سال 1391 به بهانه تحریم های اعمال شده بر علیه ایران، همکاری خود با ایران را قطع و به دنبال آن شرکت ایران خودرو از ناحیه توقف ارسال قطعات متحمل خسارت های سنگینی گردید و عرضه خودرو به بازار توسط این شرکت به شکل قابل توجهی کاهش یافت. ایران در این سال از نظر حجم پس از فرانسه، دومین بازار بزرگ پژو بود. پس از اینکه پژو در فوریه سال 2012 ارسال محموله ‌های خود به ایران را متوقف کرد، فروش این خودروساز در ایران 68 درصد کاهش یافت و به 145 هزار دستگاه خودرو رسید.

با اجرایی شدن برجام شرکت پژو فرانسه دوباره برای بازگشت به ایران تمایل نشان داد و طی سفری که رئیس جمهور روحانی در بهمن 1394 به فرانسه داشتند قراردادی فی ما بین شرکت پژو و کارخانه ایران خودرو جهت سرمایه گذاری مشترک منعقد گردید.

در این قرارداد ذکر شد که حضور دوباره پژو در ایران به آن شرط خواهد بود که فرانسوی ‌ها از سهم 2 میلیون دستگاهی به ارزش 800 میلیون یورو در بازار خودرو ایران برخوردار باشند. در این میان، مدیران شرکت پژو هنوز نیامده برای ایرانی ها شرط گذاشته و گفتند که فروش محصولاتشان در ایران باید به سطح فروش سال 2011 برسد، یعنی میزان فروش را طی دو سال به سالانه 1.6 میلیون دستگاه خودرو و تا سال 2020 به 2 میلیون دستگاه خودرو در سال برسانند.

همچنین طبق این قرارداد، قرار بود شرکت فرانسوی 5 محصول خود را راهی بازار ایران کند. این  محصولات عبارت بودند از: پژو 208، 2008، 301، 308 و 508. از بین این 5 محصول طبق توافقات صورت گرفته بین این دو شرکت قرار بود مدل های 301، 208، 2008 و احتمالا 308 در شرکت مشترک ایکاپ مونتاژ شده و مدل 508 فقط به صورت وارداتی به مشتریان ایرانی عرضه شود.

در اردیبهشت ماه سال گذشته و با خروج آمریکا از برجام، شرکت پژو سیتروئن در خرداد ماه 97 اعلام کرد که با آغاز تحریم ها ایران را ترک خواهد کرد.

بعد از خروج پژو از ایران چه اتفاقاتی رخ داد؟

هر چند خروج پژو از ایران باعث شد که برخی تعهدات ایران خودرو در زمینه تولید محصولات پژو به موقع انجام نشود اما خبر خوب آن بود که پس از گذشت حدود یک سال از خروج پژو از ایران، شرکت ایران خودرو در روز دوشنبه مورخه 24 تیر ماه 1398 اقدام به رونمایی از خودروی پژو ۳۰۱ در غیاب شریک فرانسوی خود کرد. به این ترتیب با وجود مخالفت‌ های شرکت پژو، قرار است پژو ۳۰۱ در خطوط تولیدی ایران خودرو قرار بگیرد. آن گونه که در خبرها آمده است ایران خودرو تمام تلاش خود را برای داخلی ‌سازی قطعات محصولات فرانسوی به‌کار گرفته تا خطوط تولید این برندها را در ایران حفظ کند.

هاشم یکه زارع مدیر عامل ایران خودرو در مراسم رونمایی از خودروی پژو 301 در جمع خبرنگاران در مورد میزان سرمایه گذاری در این پروژه گفت: تاکنون حدود 60 میلیون یورو برای راه‌اندازی این خط تولید سرمایه‌گذاری شده است. وی ادامه داد: تا پایان امسال به خودکفایی ۸۰ درصدی در تولید پژو 301 خواهیم رسید و در بدترین شرایط، اولین سری تولیدات پژو ۳۰۱ اردیبهشت ۹۹ به مشتریان تحویل داده خواهد شد. یکه زارع در پایان در خصوص تولید پژو ۲۰۰۸ نیز گفت: ۱۶ هزار دستگاه از این خودرو فروخته شده که ۱۳ هزار دستگاه به مشتریان تحویل داده شد و ۳ هزار دستگاه نیز به زودی تحویل داده خواهد شد. وی افزود: حداکثر تولید پژو ۲۰۰۸ معادل ۲۰ هزار دستگاه خواهد بود ولی در مورد پژو ۳۰۱ در سال چهارم تولید به ۲۵۰ هزار دستگاه خواهیم رسید.

هنوز قیمت نهایی این خودرو اعلام نشده است و گفته می شود خط تولید پژو 301، امکان تولید روزانه 20 دستگاه را دارد.

اما در شرکت پژو چه خبر است؟

به تازگی شرکت پژو گزارش ۶ ماهه فروش خود در سال جاری میلادی را منتشر نموده است. در گزارش‌ ارائه شده آمده است که شرکت پژو به‌ دلیل بازگشت تحریم ‌های ایالات ‌متحده آمریکا مجبور به ترک بازار ایران شده‌ و بنابراین در ۶ ماه اول سال ‌جاری میلادی آماری از فروش محصولات خود در بازار ایران منعکس نکرده است. این شرکت خودروسازی در گزارش خود تاکید کرده که فروش محصولاتش در نیمه اول سال ‌جاری میلادی به یک میلیون و ۹۰۰ هزار خودرو رسیده است که این رقم نسبت به نیمه اول سال گذشته 12.8 درصد کاهش داشته است. براساس این گزارش در این مدت، فروش محصولات این خودروساز در منطقه خاورمیانه و آفریقا بیش از ۶۸ درصد اُفت را تجربه نموده است که از دلایل عمده این اُفت، ترک ایران به ‌دلیل تحریم‌ های آمریکا بوده است. در کنار این میزان اُفت در بازار خاورمیانه و شمال آفریقا، این خودروساز فرانسوی افت 29.3 درصدی فروش در بازار آمریکای لاتین و سقوط 62.1 درصدی خرید محصولات این گروه در بازار چین را به نام خود ثبت کرده است. همچنین این برند فرانسوی توانسته است در بازار اروپا رشد جزئی را تجربه کند. پژو به نسبت سال گذشته میلادی در همین زمان توانسته فروش محصولات خود را در بازار اروپا 0.3 درصد افزایش دهد.

نتیجه آن که هر چند خروج پژو از ایران به دلیل تحریم ها، تعهدات ایران خودرو را با مشکل مواجه کرد اما این شرکت توانسته است خط تولید پژو 301 را بدون حضور شرکت پژو راه اندازی کند. در مقابل گزارش شش ماهه شرکت پژو نشان می دهد که این شرکت در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا با اُفت فروش 68 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته مواجه شده است که عمدتاً به دلیل تحریم های ایران است. به عبارت بهتر می توان گفت با خروج پژو از ایران، ما ساختیم و آن ها سوختند!

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی