بازدید 22736
«تابناک» بررسی می‌کند؛

خداحافظی با ارز ۴۲۰۰ تومانی؛ آماده شدن برای افزایش یارانه نقدی!

دو سناریو برای تعیین تکلیف ارز ۴۲۰۰ تومانی در نظر گرفته شده و قرار است پنجشنبه هفته جاری، دولت یکی از این دو سناریو را انتخاب کند. به گفته امیر باقری، نماینده شورای اقتصادی سران قوا نظر دولت به سناریوی حفظ ارز ۴۲۰۰ تومانی، اما برای کالا‌های اساسی محدود نزدیکتر است، حال آنکه بیشتر فعالان و کارشناسان اقتصادی بر این باورند که باید دولت به سمت گزینش سناریوی دوم و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی حرکت کند.
کد خبر: ۹۰۶۵۶۸
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۶ 19 June 2019
تابناک اقتصادیدو سناریو برای تعیین تکلیف ارز ۴۲۰۰ تومانی در نظر گرفته شده و قرار است پنجشنبه هفته جاری، دولت یکی از این دو سناریو را انتخاب کند. به گفته امیر باقری، نماینده شورای اقتصادی سران قوا نظر دولت به سناریوی حفظ ارز ۴۲۰۰ تومانی، اما برای کالا‌های اساسی محدود نزدیکتر است، حال آنکه بیشتر فعالان و کارشناسان اقتصادی بر این باورند که باید دولت به سمت گزینش سناریوی دوم و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی حرکت کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ در ۲۱ فروردین ماه سال گذشته بود که دولت برای جلوگیری از نوسانات نرخ ارز و همچنین مصون ماندن بازار کالا و خدمات از افزایش قیمت نرخ ارز تصمیم گرفت که ارز را تک نرخی و به قیمت هر دلار ۴۲۰۰ تومان اعلام کند. با این تصمیم دولت نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی متولد شد و اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور طی مصاحبه‌ای در همین زمینه اعلام کرد: نرخ ارز کشور ۴۲۰۰ تومان خواهد بود و ما با این عدد و رقم ارز به همه نیاز‌های کشور از طریق بانک مرکزی، صرافی‌ها و بانک‌های تحت کنترل بانک مرکزی پاسخ خواهیم داد.

پس از گذشت چند ماه و به دلیل نمایان شدن آثار منفی این سیاست ارزی، دولت و بانک مرکزی تصمیم گرفتند که ارز ۴۲۰۰ تومانی را تنها برای واردات کالا‌های اساسی تخصیص دهد. در شانزدهم مرداد ماه ۱۳۹۸ معاون اول رئیس جمهوری، فهرست گروه کالا‌های اساسی و ضروری مشمول ارز دولتی را در ۲۵ ردیف اعلام کرد که تنها مواد غذایی، دارو و برخی نهاده‌های تولید و کشاورزی را در بر می‌گرفت.

محدود شدن تخصیص ارز دولتی به واردات کالا‌های اساسی باز هم نتوانست جلوی رشد قیمت این کالا‌ها را بگیرد و قیمت کالا‌های مشمول ارز ۴۲۰۰ تومانی نیز به مانند سایر کالا‌ها با تورم بالا همراه شدند. این در حالی بود که گفته می‌شد دولت در سال گذشته ۱۳.۵ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی برای تأمین کالا‌های اساسی تخصیص داده که به تازگی مشخص شد رقم تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالا‌های اساسی در سال گذشته ۴ میلیارد دلار بیشتر از رقم اعلامی و ۱۷.۵ میلیارد دلار بوده است. حمید پورمحمدی، معاون اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه گفت: هرچند سال گذشته به شدت به منابع حاصل از صادرات نفت نیاز داشتیم، حدود ۱۷.۵ میلیارد دلار به کالا‌های اساسی پرداخت شد تا مردم آسیب نبینند. قرار بود برای سال جاری نیز این رقم به ۱۴ میلیارد دلار برسد.

دو سناریو برای تعیین تکلیف ارز ۴۲۰۰ تومانی

حالا پس از چهارده ماه از متولد شدن ارز ۴۲۰۰ تومانی و کم اثر بودن نقش آن در پایین نگه داشتن قیمت کالا‌های اساسی تصمیم گرفته شده که روز پنجشنبه هفته جاری، موضوع تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی تعیین تکلیف شود؛ بنابراین، امیر باقری نماینده شورای اقتصادی سران قوا در ۲۷ خرداد ماه ۱۳۹۸ و در ششمین جلسه شورای راهبردی توسعه صادرات که در مکان نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد، گفت: مباحث مطرح در خصوص تغییرات سیاست‌های ارزی کشور را به دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سه قوه انتقال داده ام و دو سناریوی ارزی برای کشور تدوین شده است. به‌ گفته وی، دو سناریو برای جلسه روز پنجشنبه آینده مطرح شده که در جلسه ستاد اقتصادی دولت با نظر رئیس جمهوری یکی از این سناریو‌ها انتخاب می‌شود.

در یک حالت کلی در سناریوی اول، دلار ۴۲۰۰ تومانی حفظ ولی روند تخصیص آن به کالا‌ها محدود می‌شود. سیاست گذار در این سناریو همگرایی نرخ ارز عرضه شده به سامانه نیما با نرخ توافقی بین صادرکننده و واردکننده را نیز دنبال می‌کند. در سناریوی دوم، حذف کامل دلار ۴۲۰۰تومانی مطرح شده است.

سناریوی اول از سه محور اصلی تشکیل شده که عبارتند از: ادامه تخصیص ارز ارزان به بخشی از کالا‌های اساسی، ادامه فعالیت سامانه نیما، اما محدودتر و گسترش رویه واردات در مقابل صادرات.

در توضیح محور‌های اصلی سناریو اول باید گفت، دلار ۴۲۰۰ تومانی حذف نخواهد شد و به تدریج دامنه تخصیص آن کوچک‌تر گردیده و در نهایت تنها به چند کالای حیاتی اختصاص خواهد یافت. از سوی دیگر مطابق سناریوی مذکور، عرضه و تقاضا در سامانه نیما محدود‌تر خواهد شد. پتروشیمی‌ها می‌توانند تا ۵۰ درصد (در ضوابط بانک مرکزی این گروه موظف بود تا حداقل ۶۰ درصد) از ارز حاصل از صادرات خود را در سامانه نیما عرضه کنند. این گروه می‌تواند ۱۰ درصد از ارز خود را به صورت اسکناس به فروش برساند و ۴۰ درصد باقیمانده از ارز خود را از طریق رویه "واردات در مقابل صادرات خود" به کشور بازگرداند؛ اما در قالب این بخشنامه گروه‌های غیرپتروشیمی به بازگرداندن ۵۰ درصد از ارز خود به سامانه نیما مکلفند. گروه‌های غیرپتروشیمی همچنین می‌توانند تا سقف ۲۰ درصد، ارز صادراتی خود را به صورت اسکناس در صرافی‌ها عرضه کنند و ۳۰ درصد باقیمانده از ارز خود را با روش "واردات در مقابل صادرات خود یا صادرات سایر اشخاص" به چرخه اقتصادی کشور بازگردانند. در مجموع راهکار سیاستی پیشنهادی در این قالب این است که به مرور نرخ سامانه نیما به نرخ عرضه و تقاضای بازار نزدیک شود و صادرکنندگان غیرپتروشیمی در میان مدت از الزام فروش ارز به سامانه نیما رها شوند.

سناریو دوم بسیار متفاوت‌تر از سناریو اول است. مطابق سناریو دوم ارز ترجیحی به کلی حذف خواهد شد و تمامی معاملات ارزی در قالب یک بازار آزاد با نرخ توافقی شکل می‌گیرد؛ بنابراین، در این سناریو تنها یک بازار ارز به عنوان مرجع اصلی به رسمیت شناخته می‌شود و قیمت‌ها در آن بدون سیاست‌های کنترلی و تثبیتی، به دست خواهند آمد. در سناریو دوم بر خلاف سناریو اول، هیچ‌ گونه اجباری برای بازگرداندن و عرضه ارز در یک سامانه کنترل شده وجود نخواهد داشت و بازار آزاد به عنوان مبنای معاملات پذیرفته می‌شود. بر اساس سناریوی مذکور، سیاست گذار باید راهکار‌های دیگری به غیر از تخصیص دلار ۴۲۰۰ تومانی برای تنظیم بازار و حمایت از قشرهای آسیب پذیر در دستور کار قرار دهد که از آن جمله می‌توان به پرداخت مابه التفاوت نرخ ارز رسمی و آزاد به مصرف‌کننده نهایی در قالب کوپن‌های الکترونیکی اشاره کرد.

نظر دولتی‌ها به کدام سناریو نزدیک‌تر است؟

امیر باقری نماینده شورای اقتصادی سران قوا در مصاحبه ۲۷ خرداد ماه ۱۳۹۸ خود گفت: سناریوی اول به خواسته‌های رئیس جمهوری نزدیک‌تر بوده و احتمال اجرای آن بیشتر است. اما در جدیدترین جلسه شورای راهبردی توسعه صادرات غیرنفتی، فعالان اقتصادی و برخی از مسوولان اقتصادی پیشین نسبت به دو سناریوی ارزی، واکنش نشان دادند. برخی از فعالان، اجرای سناریوی اول را یک گام رو به جلو عنوان کردند، اما در عین حال گفتند که سیاست گذار در نهایت راهی جز انتخاب سناریو دوم ندارد. فعالان در این جلسه پیشنهاد کردند که سیاست گذار از بین دو سناریوی موجود، سناریوی دوم را انتخاب کند، چراکه سناریوی اول در کل مسیر امتحان شده‌ای است که نمی‌تواند راهگشا باشد.

نظرات در مورد دو سناریو چیست؟

در اینجا به بررسی نظرات مختلفی که در این چند روز در مورد این دو سناریو مطرح شده است خواهیم پرداخت.

مظفر علیخانی، معاون فنی و خدمات بازرگانی اتاق ایران پیرامون دو سناریو گفت: به رغم اینکه یک سال و دو ماه از سیاست جدید ارزی می‌گذرد، ولی همچنان بر اجرای سناریوی اول اصرار می‌شود. این اصرار به این معناست که نه به تجربه گذشته اعتنا شده و نه به نظرات کارشناسی توجهی صورت گرفته است.

محمدرضا نعمت زاده، وزیر اسبق صنعت، معدن و تجارت نیز از دولت خواست با توجه به تجربه گذشته، ارز ترجیحی را حذف کند؛ چراکه این سیاست به تولید ضربه می‌زند. وی گفت: تجربه سال‌های گذشته نشان می‌دهد ارز ترجیحی به تولید ضربه زده و نتیجه آن اعطای یارانه به واردات علیه تولید است؛ بنابراین، پیشنهاد ما این است که سیاست گذاران کشور سناریوی دوم که حذف ارز دولتی است را انتخاب کنند. نعمت زاده افزود: نتیجه بخش بودن سناریوی دوم تنها مشروط بر آن است که بوروکراسی‌ها و دخالت‌های بانک مرکزی و دولت کم شود.

علینقی مشایخی استاد دانشگاه صنعتی شریف نیز گفت: هم اکنون بهترین زمان برای حذف کامل ارز ۴۲۰۰ تومانی از اقتصاد است. حال برای جلوگیری از فشار اقتصادی به مردم دولت می‌تواند ۵۰ درصد از ما به التفاوت ارز دولتی و نیمایی را به صورت یارانه نقدی به مردم بپردازد و ۵۰ درصد مابقی را صرف توسعه طرح‌های اقتصادی مهم کند.

علی قنبری استاد دانشگاه تربیت مدرس نیز طی مصاحبه‌ای گفت: از نظر اقتصادی صلاح در این است که ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف و تأمین این بخش از کالا‌ها با ارز نیمایی که قیمتی بین ارز دولتی و آزاد دارد انجام شود. حال برای اینکه از افزایش قیمت کالا‌هایی که ارز ترجیحی آن‌ها حذف می‌شود و همچنین جلوگیری از فشار اقتصادی به مردم می‌توان ما به التفاوت ارز دولتی و آزاد را در قالب یارانه‌های نقدی و غیرنقدی به مردم بخصوص اقشار کم درآمد پرداخت کرد. از سوی دیگر در کنار جبران حذف ارز ترجیحی از طریق پرداخت یارانه دولت باید نظارت خود را بر توزیع کالا‌های اساسی افزایش دهد تا بدون دخالت دلالان و واسطه‌ها و با کمترین افزایش قیمت توزیع این کالا‌ها انجام شود.

محمد لاهوتی رئیس کمیسیون صادرات و تسهیل تجارت اتاق بازرگانی تهران نیز در مورد سناریو‌های دولت برای ارز ۴۲۰۰ تومانی، گفت: سناریوی اول یعنی ماندگاری دلار ۴۲۰۰ تومانی از نظر بخش خصوصی مردود است؛ چراکه دلار ۴۲۰۰ تومانی در کنار نرخ نیمایی و بازار آزاد، کماکان سه نرخ و چهار نرخ را رقم می‌زند و در نهایت همه کالا‌ها با نرخ گران تعیین تکلیف و قیمت گذاری می‌شوند؛ بنابراین امیدواریم که این موضوع مورد توجه سران سه قوه قرار گیرد.

همچنین محمدرضا پورابراهیمی، رئیس سابق کمیسیون اقتصادی مجلس چندی قبل در مورد وضعیت نرخ ارز ترجیحی برای کالا‌های اساسی گفت: باید توجه داشت که مردم برای کالا‌های اساسی همان قیمت بازار آزاد را می‌پردازند و حتی بر اساس گزارش بانک مرکزی نرخ تورم کالا‌های اساسی به مراتب بیشتر از کالا‌های غیراساسی است و این موضوع عجیبی در اقتصاد ایران است. وی افزود: بنابراین اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای کالا‌های گران هیچ توجیهی ندارد و حذف یا عدم حذف آن تأثیری در انتفاع مردم نخواهد داشت و تنها تبدیل به رانتی شده که هر چه زودتر باید نسبت به آن تصمیم‌گیری شود.

همان گونه که دیده می‌شود هر چند دولت به منظور پایین نگه داشتن قیمت کالا‌های اساسی همچنان به تداوم تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی معتقد است، بیشتر فعالان و کارشناسان اقتصادی معتقدند که ادامه روند تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی با تجربه قبلی در این زمینه، یک سناریوی غلط است و دولت باید در نهایت به سمت سناریوی دوم و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی حرکت کند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۹۴
چه اسم قشنگی گزاشتی براش ارز رانتی خلاص
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۹
فقط راه دوم قابل قبول است و برای رعایت حال اکثریت مردم فقیر شده و زیر خط فقر که بالای ۸۰ درصد را تشکیل میدهد
دولت باید شجاعت داشته و برقراری سیستم کوپن الکترونیک برای کلیه کالاهای ضروری و خدمات و دارو را هر چه زودتر برقرار کند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۹
چرا یارانه بازنشسته فرهنگی را قطع کرده اید ؟ این بی عدالتی است که ثروتمندان یارانه بگیرند ولی بازنشسته فرهنگی با حقوق زیر سه میلیون را قطع کنید ... دولت ثروتمندان
مجمد رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
در حال حاضر کالاهای اساسی با ارز 4200 تومانی عرضه شده باعث افزایش حداقل سه و چهار برابری کالاها شده است حال اگر به نرخ ارز ازاد 13000 تومانی اجرایی شود کالاهای اساسی به چه قیمتی دست مردم خواهد رسید ؟؟؟؟ سیاست گذاران
!!!!!!اقتصادی چه کسانی هستند
فردا باتعیین تکلیف FATF دلار در مدارصعودی وبورس همچنان درمدارنزولی قرارخواهدگرفت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۹
ههنوز نفمیدی علت گرانی سود وحشت ناک بانکی است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۹
تقاضا از طرف کشورهای عربی بود که این قیمت را بالا ببرند تا جنگ اقتصادی راه بیاندازند ( دلار را با هر قیمتی از ایران خاج کنند ) و الان وضعیت اقتصاد ما اینگونه به هم ریخته است جنگ است بازی نیست!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۹
به نظر می رسه راه برون رفت شروع جنگ در منطقه است این کشورهای عربی باید تقاص پس بدهند چون ما در مقابل دشمن امکان جنگ اقتصادی را نداریم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۹
بورس بای بای
اقای زنگنه گفته که حتی یک بشکه نفت به نام ایران نمی توانیم در دنیا بفروش برسانیم.باید به اقای زنگنه تبریک گفت که حداقل به صورت حرفه ای واقعیت دنیای امروز را یاداور می شود. حتی چین و روسیه هم حاضر نیستند از ایران نفت بخرند. . حتما باید به خودمان دلخوشی بدهیم و وقتی دیگر هیچ در خزانه نماند بگیم برویم مشکل غیر ضروری را حل کنیم؟! هر روز و ساعت که می گذرد به نفع طرف مقابل است. به همین خاطر است که پشت سر هم میگن ما بدنبال جنگ نیستیم. چون بدون جنگ خارک وصادرات نفت و پتروشیمی و فولاد ایران را متوقف کردند.
دلار 4200 تومانی فقط بر شکاف بیشتر میان قشر فقیر و غنی افزود!!
لطفا کمپینی درست کنید به نام «پایان خودروسازی در ایران»
سلام.هر طرحی که در آن پول رسمی کشور دخالت داده شده باشد به راحتی توسط دشمنان با دستکاری ارزش ریال به هم خواهد خورد یا باعث ایجاد رانت خواهد شد.برای اینکه دست دشمن خالی باشد بایستی بازار آزاد باشد و صادرکننده متعهد شود که بازای صادرات ،مقدار مشخصی کالای اساسی وارد و مستقیما به دولت تحویل بدهد و دولت با کوپن دیجیتالی بدون قید ارزش ریالی آن و صرفا براساس ارزش وزنی یا حجمی(مثلا به ازای هر نفر چند کیلو شکر و....)به همه ایرانیها بدهد.در این صورت دشمن برای ضربه زدن به ما تا حدودی خلع سلاح شده ومجبور میشود ارزش پول خودش را کاهش بدهد و به خودش هم ضربه بزند که احتمال آن کمتر است و جلوی دلالی و رانت خواری هم گرفته میشودوارزش ریال بالاتر میرود.
اول باید رسیدگی شود که چرا یارانه عده ای بی دلیل حذف شده است
دوم این که اگر قرار باشد مابه التفاوت ارز به صورت یارانه نقدی دربیاید مشکلی حل نخواهد شد
ارز 4200 تومانی مدتها بود که با ملت خداحافظی کرده بود . فقط برای یک سری افراد خاص وجود داشت. وگرنه برای مردم و قشر کم درآمد هیچ وقت وجود نداشت . اگر بود پس چرا قیمت گوشت 4 برابر شد.
شرکتهایی که دلار 4200 ت گرفتن و هرچی که مرتبط و غیر مرتبط با فعالیتشان بود وارد کردن و حالشو بردن!!!

و:
برخی مسئولانی که از این آب گل آلود بهره مند و سهیم شدن و با دلالان ساختن و به ریش مردم خندیدن!!

در مقابل: مردمی که هر روز در این زنجیره له و له تر میشن!!

مردمانی که هر روز
عصبی تر
ناامیدتر
افسرده تر
داغون تر
میشن و جز خدا هیچکس رو ندارن! هیچکس!!!

لطفا سانسور نکنید!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
افراد و شزکتها و سازمانها و صندوقها و ... که ارز 4200 تومنی میگیره خودی هستند و از مردم نیستند و سود کلانی بجیبشان میرود که هرگز حاضر نیستند قطع شود . حتی به قیمت از بین رفتن میلیونها نفر از ملت.
در هر دو صورت بيچاره ميشويم؟!
مردمی که نمی دونن با کدوم ساز آقایون برقصن ..... باور کنند به والله قسم دیگه نای رقصیدن هم نداریم ... بس کنین تو رو قرآن ...
با سلام، نظریه کارشناسان مبنی بر اقتصاد ازاد وحذف ارز 4200،تومانی زمانی موجه وتوجیه پذیر است که کشور دارای تنش سیاسی خارجی نباشد، درشرایط کنونی اجرای این تدبیر ریسک بسیار بالایی دارد،با عنایت به پیچیدگی های جنگ اقتصادی
اونهایی که یارانه نمیگیرند چه باید بکنند
انهایی که حقوق ثابت دارن بازنشسته هستند بیکارن و از کار افتاده انند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۹
چرا یارانه بازنشسته فرهنگی را قطع کرده اید ؟ این بی عدالتی است که ثروتمندان یارانه بگیرند ولی بازنشسته فرهنگی با حقوق زیر سه میلیون را قطع کنید ... دولت ثروتمندان
ارز 4200 حذف میشه و سر مردم طبق معمول بی کلاه می مونه!!

و احتمال زیاد موج بعدی گرانی انواع و اقسام کالای موجود در بازار......

رویه ای که سالهاست تکرار میشه.....
سال قبل هم گفتند فقط یک نرخ و آن هم 4200 تومان و جهانگیری و نوبخت هم در تلویزیون کلی به به و چه چه کردند و بعد از مدتی شد چند نرخ و همه چیز گران شد و حالا تکرار همان سناریو
مردم که همه چیز را با نرخ ارز آزاد میخرند پس وجود دلار4200 تومن چه فایده ای برای مردم دار. ظاهرا" اگر فایده ای وجود دارد برای رانتخواران است.
وقت خداحافظی با عاملان دلار ۴۲۰۰ هست نه دلار
مثل همیشه بدون برنامه ریزی....
اولا که این کار تورم بسیار بالای کشور رو افزایش میده
ثانیا کسانی مثل من که به دلیل برخی ملاحظات تا حالا یارانه نگرفتیم و قراره یارانه افزایش پیدا کنه و تبعات حذف ارز 4200 رو تحمل کنیم چطور باید درخواست دریافت یارانه بدیم ؟ این طرح فقط واسه اینه که دولت کمتر هزینه کنه چون با ارز 4200 داره به همه سرویس میده ولی با یارانه یه عده محدود
یارانه نقدی مردم را هم که به هر بهانه ای قطع کردید و الکی آمار میدید.
من به شخصه راضی به مرگم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۹
قبر به این گرونی مگه میشه مرد!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۹
چرا یارانه بازنشسته فرهنگی را قطع کرده اید ؟ این بی عدالتی است که ثروتمندان یارانه بگیرند ولی بازنشسته فرهنگی با حقوق زیر سه میلیون را قطع کنید ... دولت ثروتمندان
آرامش نسبی بر جامعه حاکم شده بود و قیمت ها در حال متعادل شدن بود باز دولتی ها می خواهند آرامش جامعه را بهم بریزند
پاسخ ها
kh
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۹
.....!!!!!!!!!!!!!!!!!!!و قیمت ها در حال متعادل شدن بود
ارز نیمایی بتوانند بدهند باز کمتر فساد انگیزه منتهی باز ما به تفاوت ارز نیمایی و ارز ازاد فساد انگیزه .
پارسال اینجانب یک کامنت زدم و به بیراهه رفتن ارز ۴۲۰۰ اشاره به اینکه رییس بانک مرکزی و اقای نوبخت دارند اشتباه می کنند و این ارز سرمایه ملی است و به راحتی از دست ندهید .
فوری یک سری کامنت زدند برای من که ای دلاااال دلار طلا و ....
عده ای بی هدف کامنت میگذراند و توهین می کنند در صورتی که اظهر من الشمس بود که گوشتی که کیلویی ۱۲۰ شده خوب ارز ان ارز ازاد است دیگه
سلام.لطفا برای یک با هم که شده تصمیم درستی بگیرید و بجای اینکه پول و درآمد کشور را به عده ای خاص بدهید تحویل خود مردم بدهید و مستقیماً به حساب مردم واریز کنید با این کار اقتصاد رونق پیدا می کند ،درآمد مردم افزایش پیدا می کند ،تولید رونق پیدا می کنند ،هزینه های دولت بابت ایجاد سازمان ها و ادارات عریض و طویل مبارزه با فساد و رانت که عملاً خود این ها فساد آور شده کاهش پیدا می کند،اقتصاد شفاف ،قیمت ها واقعی و رانت از بین می رود،مردم خود بر مصرف شان مدیریت می کنند
تکلیف ما کارمندانی که چند ساله یارانه مان قطع شده و هر چی اعتراض کردیم فایده ای نداشته چی میشه؟
البته ناگفته نماند که در سال 96 درست چند روز قبل از انتخابات ریاست جمهوری یه پیامک اومد که یارانه شما بزودی وصل میشود ولی نشد که نشد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۹
چرا یارانه بازنشسته فرهنگی را قطع کرده اید ؟ این بی عدالتی است که ثروتمندان یارانه بگیرند ولی بازنشسته فرهنگی با حقوق زیر سه میلیون را قطع کنید ... دولت ثروتمندان
خودکفایی و این حرفها همش دورغه...کل مملکت ما داره رو دایره دلار میچرخه...
خوب این باعث میشه هجوم به بازار آزاد بشه برای تامین ارز و گرانی دلار بعد دوباره دولت دلار ۱۳۰۰۰ تومنی رو می کنه ارز واردات کالاهای اساسی و دلار ۲۰ هزار تومنی میشه دلار آزاد داستان همینه
خدا به صبر و بزرگیت قسمدیگه بریدیم!!!!!
همه ش سعی و خطا
آخه تا کی؟
بیچاره ما رعیت
با توجه به شناختی که از این دولت داریم عرض میکنم که دلار 4200 تومنی حذف میشه و یارانه نقدی هم هیچ اضافه نمیشه ، بلکه تعداد بیشتری از یارانه بگیرها حذف میشن !

دولت داره بابت زمین و زمان و هوا از مردم پول میگیره که فقط بتونه امورات جاری خودش رو بگذرونه بعد شما میگید یارانه نقدی رو زیاد میکنه ؟ چی تو مغز تحلیلگرهای شما میگذره ؟
بالاتر از سیاهی که دیگه رنگی نیست. ارز دولتی و ارز غیر دولتی و ارز نیمایی و غیره دیگه کارساز نیست چون دیگه پولی در جیب مردم نمونده که براشون فرق کنه.
تکلیف من که به درخواست مراجع از یایرانه انصراف دادم و حالا با افزایش سرسام آور نرخ ها به زیر طبقه متوسط سقوط کرده ام چیست؟ یارانه که نمی گیریم ، آیا قرار است این را هم به همان کارت یارانه بریزند که ما نگیریم؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۹
چرا یارانه بازنشسته فرهنگی را قطع کرده اید ؟ این بی عدالتی است که ثروتمندان یارانه بگیرند ولی بازنشسته فرهنگی با حقوق زیر سه میلیون را قطع کنید ... دولت ثروتمندان
البته که عجیب نیست بلبشوی ارزی در کشور ولی عجیب است که با بارها آزمون و خطا و افتضاحات بارآمده از آن، باز هم تصمیمات ثانیه ای و کوتاه مدت می گیرند. کشور بزرگ ما نیاز به مدیران متبحر در امور مالی و محاسبات دارد، خانمها و آقایان برای یکبار توجه کنید::::: این تصمیمات بیخود و بدون برنامه ریزی همانگونه که آسیبهای ناشی از یارانه نقدی همچنان گریبان ملت را گرفته ، صدها بار دیگر هم که اینگونه تصمیم بگیرید هزاران فاجعه مالی دیگر رابرای سالیان آینده رقم خواهید زد.برای یکبار درست فکر کنید >>>>
در واقع مدیران اقتصادی دولت نیز به همین نتیجه اقتصاد دانان رسیده اند، اما ممکن است نگرانی آنها از انتخابات آینده باشد که اقبال مردم به آنها با ازاد شدن همه چیز کم شود
در حالی با افزایش یارانه ها این مشکل آنها هم قابل حل است.
نمی دونم ما چه گناهی کردیم که باید در این دوره و در این مملکت به دیا بیاییم و راه فرار هم نداشته باشیم!
خداحافظی بابورس اماده شدن برای دلار ۲۰ هزارتومانی !!!
وقتی یارانه ما قطع شده چه فاید که یارانه بدن پس بهتره همون 4200 بمونه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۹
چرا یارانه بازنشسته فرهنگی را قطع کرده اید ؟ این بی عدالتی است که ثروتمندان یارانه بگیرند ولی بازنشسته فرهنگی با حقوق زیر سه میلیون را قطع کنید ... دولت ثروتمندان
سناریوی اول فقط جیب یه عده خاص را پر میکند و مردم عادی هیچ سهمی از آن در بازار ندارند
مرگ برای فقرای ایران از عسل شیرین تر است
باسلام،نمیدانم این اساتیدکه این نسخه ها رابرای ما مردم فلاکت زده می نویسندسالهای قبل کجابودند؟
وضعیت فعلی نتیجه آزمون وخطاآنهاست که مردم را
مانندموش آزمایشگاهی درنظردارندوساده ترین راهکاربرای برون رفت موقت ازمشکلات رادرگران کردن اجناس میدانند،حذف ارزترجیحی=افزایش چندصددرصدی تورم.
باز تکرار سناریو حذف تدریجی یارانه ها و فشار به مردم
یادمانمان هست که در دوره اقای هاشمی هم قرار شد یارانه نقدی مرغ و تخم مرغ را به حساب مردم بدهند وفقط یکماه ان هم درحد محدود دادن و یارانه رفت و که رفت
در زمان احمدی نژاد هم قرار شد که با واریز نقدی یارانه سالیانه مردم خودشان هزینه ها را مدیریت کنند ولی مبلغ یارانه از ان دوران تا الان ثابت و فقط این قیمن ونرخ کالاها و خدمات است که نه سالانه ویا ماهانه که لحظه به لحظه بالا میرود و خبری هم از افزایش نبوده ونیست
واینکه باز این سریال تکراری که بناست به بهانه افزایش یارانه قیمت ها را از انچه خطرناک هست به بحران ببرند
این چه سریال است که نسبت به مردم در نظر گرفته اند
خداحافظ دلار جهانگیری
خداحافظ یارانه احمدی نژاد
خداحافظ مسکن مهر
خداحافظ بنزین 1000 تومانی
خداحافظ ریال
خداحافظ زوج و فرد
خداحافظ بیمه سلامت

وایسا دنیا من میخوام پیاده شم ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۹
چرا یارانه بازنشسته فرهنگی را قطع کرده اید ؟ این بی عدالتی است که ثروتمندان یارانه بگیرند ولی بازنشسته فرهنگی با حقوق زیر سه میلیون را قطع کنید ... دولت ثروتمندان
اگر حذف بشه به ضرر مردم میشه... من با تز های دوستان خونه نشین کار ندارم
ولی همین قیمت مرغ 11 هزارتومانی یا قیمت نان با اجبار همین ارز 4200 بنسبت سایر گرونی ها پایین مونده
به لحظات انفجار اقتصاد فضاحتبار نزدیک میشویم.
سلام.من نمی دونم یک عده چرا همش دوست دارند تو کشور رانت باشه و یک عده ای خاص از درآمد کشور استفاده کنند من مطمئنم کسانی که با پرداخت یارانه نقدی به همه مردم مخالفند یا درست بررسی نمی کنند یا به نوعی از پرداخت یارانه به افراد خاص منافعی می برند ،دولت باید یارانه را مساوی و به همه ایرانیان پرداخت نماید ،با پرداخت یارانه و آزاد شدن قیمت ها دیگر کشور غارت نمی شود و کالاهای و منبع ما به کشورهای همسایه منتقل نمی شود و با توجه به اینکه مردم حق شأن را از دولت گرفته اند دیگر برای خرید کالا هجوم نمی برند و انبار نمی کنند،متاسفانه امروز من شاهد بودم در مکانی قند و شکر تنظیم بازاری توزیع می کردند یک عده‌ای خاص که امکان دارد نیاز نداشته باشند در بسته های بزرگ که شاید مصرف یک سال یا دو سالیان باشد دریافت می کردند ،پس نتیجه که دولت در زمینه توزیع هم مرود است
اقای روحانی امروز دوباره صحبتهای عجیبی انجام داده اند.
مشاوران ایشان ظاهرا مسابقه در اخبار غلط دادن به ایشان گذاشته اند .
واقعا حرفهایی ایشان میزنند که در زمان‌نبود تحریم هم کسی نمی تواند ادعا کند.
اقای احمدی نژاد هم از این سخنرانی ها میکرد منتهی وضع کف زندگی مردم بدتر و بدتر میشد دقیقا مثل الان.
سلام :ارز اگر صرفا به واراد کنندگان برای واردات کالاهای اساسی بدهند بسیاری از رانت ها ،فسادهاو سلطان های گوناگونی می آفریند وعملا تاثیر ملموسی در کنترل تورم در بازار ندارد واین کار جز ظلم و خسران برای توده ملت چیزی به همراه ندارد بهترین و منطقی ترین راه همین پرداخت به صورت ارز نیمایی و یا ارز آزاد است و پرداخت مابالتفاوت آن به مردم و مدیریت خود مردم بر اساس نیاز خودشان است کمااینکه اکثریت قریب به اتفاق مردم هم چون هیچ خیری از پرداخت ارز4200تومان جز رانت، دلالی وفساد برای عده ای خاص چیزی ندیدند خواستار پرداخت مستقیم آن به خود مردم هستند به شرطی که واقعآ مابه التفاوت آن به مردم پرداخت گردد...
سلام.دولت هر چه سریعتر باید قیمت بنزین را به قیمت کشورهای همسایه عرضه کند و مابه التفاوت مبلغ 1000تومان تا قیمت منطقه ای را به حساب همه مردم واریز کند 1-قاچاق سرمایه ملی حذف می شود2-مصرف کاهش پیدا می کند3-آلودگی و مرگ مردم و هزینه های بهداشت کاهش پیدا می کند5-و هر روز شاهد مرگ عزیزان مان در مرزها بعلت مبارزه با قاچاقچیان نخواهیم بود
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۹
شما انگار در ایران زندگی نمیکنی
اگه بنزین گرون بشه تاثیرش از گرونی دلار هم بیشتره
همه چی به قیمت سوخت بستگی داره

شاید خاطرت نیاد ولی زمانی که بنزین رو 100 تومن به 400 تومن بردن ، حتی نان هم بلافاصله گرون شد
خيلى ساده ايم اكه فكر كنيم اصلاح طلب ها تو فكر مردمن
امروز دوباره رییس جمهور در جلسه هیات دولت صحبتهای خاصی انجام داده اند و احتمالا فردا هم‌همچنان بر دلار ۴۲۰۰ تاکید خواهند کرد چون اصلا ایشان ظاهرا بحران اقتصادی را قبول ندارند و همه چیز را میگویند عالی و خوب است و ترامپ هم نتواتسته کاری بکند!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۹
دیشب ترامپ در شروع رقابتهای انتخاباتی اش مجددا از تصمیمش درباره خروج از برجام دفاع کرد و کلی اهانت به ایران منتهی امروز اقای روحانی میگویند ترامپ گفته بولتون باعث شده من از برجام بیایم بیرون.
این سناریوها فقط مردم و سیاه میکنه
لطفا كل درآمد كشور كه متعلق به ماست به حساب همه ايرانيان واريز گردد
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۹
که نقدینگی بیشتر تزریق بشه و گرون تر کنه همه چی رو ؟! بدترین کار ممکنه
من با کوپن الکترونیکی موافقم
در شانزدهم مرداد 98لیست اعلام شده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۹
اینکه معاون اول رئیس‌جمهور عملی را در آینده انجام داده است، نشانگر توانایی خارق‌العاده ایشان می‌باشد
ازادسازی قیمت بنزین هم بیاید روی یارانه ها خوبه.
یعنی ۲ تا واریز جدید اضافه شود به یارانه ها:۱-مابه تفاوت ارز نیمایی و ارز چهار هزار و دویست تومانی و ۲- مابه تفاوت قیمت بنزین و قیمت جدید
بخندیم چرا؟اولا موجود نیست سناریو نداره داداش نیست دلار 4200 تومنی را از کجا بیاریم وقتی چیزی موجود نیست به کی بدیمش پس نمیدیمش و راهکار دوم را انتخاب میکنیم این اسمش انتخاب نیست بیرون کشیدن نتیجه از یک جلسه هست اینکه نظر ریس جمهور چیه اینه که یکمی ارز در اختیار دولت باشه که بتونه گوسفند با هواپیما بیاره در موقع ضرورت و یا خویشان و اقوام مدیران بتونن ازش استفاده که تعبیر قشنگش اینه که اولا نیست ولی یکمی میشه تهیه کرد اونم مال خودموناین راه حل بینا بینی است خیلی هم کاربرد داره مردم هم اتفاقا همه از گرانی لذت میبرن و این از پنجره ماشین دوستان در خیابون در قالب نظر سنجی معلومه
سلام :ارز اگر صرفا به واراد کنندگان برای واردات کالاهای اساسی بدهند بسیاری از رانت ها ،فسادهاو سلطان های گوناگونی می آفریند وعملا تاثیر ملموسی در کنترل تورم در بازار ندارد واین کار جز ظلم و خسران برای توده ملت چیزی به همراه ندارد بهترین و منطقی ترین راه همین پرداخت به صورت ارز نیمایی و یا ارز آزاد است و پرداخت مابالتفاوت آن به مردم و مدیریت خود مردم بر اساس نیاز خودشان است کمااینکه اکثریت قریب به اتفاق مردم هم چون هیچ خیری از پرداخت ارز4200تومان جز رانت، دلالی وفساد برای عده ای خاص چیزی ندیدند خواستار پرداخت مستقیم آن به خود مردم هستند به شرطی که واقعآ مابه التفاوت آن به مردم پرداخت گردد ...
خداحافظی با ارز جهانگیری
سلام.دولت می تواند بدون اینکه کالاها و انرژی مثلاً بنزین را سهمیه بندی کند مابه التفاوت قیمت فعلی با قیمت منطقه ای را بعد از فروش روزانه یا 15روزه یا ماهیانه با محاسبه کل جمعیت کشور به حساب سرپرست خانواده واریز کند با این کار علاوه بر آثار مثبت در کشور هیچ هزینه ای برای دولت ندارد و فقط بعد از دریافت مبلغ بنزین از خودرو‌ها که خوشبختانه در حال حاضر پرداخت الکترونیکی می باشد و به راحتی قابل محاسبه می باشد و با امکانات موجود در اسرع وقت به حساب مردم بر می گردد در این طرح عدالت رعایت شده افرادی که چند خودرو دارند و کسانی که ندارند بصورت مساوی از درآمد کشور بهره مند می شوند مثلاً 1,000,000لیتر فروش روزانه ضربدر مثلاً 10,000تومان=100,000,000,000تومان سهم مردم نسبت ماله التفاوت بنزین در مثال در هر لیتر 9,000تومان می باشد 1,000,000لیتر*9,000تومان=9,000,000,000تومان ÷80,000,000نفر جمعیت کشور=112/5تومان برای هر نفر و با توجه به مصرف روزانه بنزین در کشور که حدود 80میلیون لیتر است سهم هر نفر در روز حدود 112*80=هر نفر روزانه 9,000تومان از سهم بنزین می شود.
پاسخ ها
مجمد رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
علی اقا اگر قیمت سوخت به هر نحوی گران شود دوباره قیمت همه کالاها وخدمات افزایش داشته و دوباره باعث بی ثباتی و نابسامان و تورم قیمت کلیه کالاها میشود باید از گذشته پند گرفت اگر یارانه ای
اندکی پرداخت شده هزینه و قیمت کالاهای اساسی و مصرفی مردمبه چند برابر قیمت رسیده کافی است به گذشته اقتصادی توجه کرد ؟؟؟؟
چه خبر از مستضعفین ؟
دولت ، قشر سالمند پیشکسوت بازنشسته را رها نموده ؟ و حتی یارانهٔ‌خیلی از آنان را حذف نموده ؟ در صورتیکه نهادهای حکومتی ، خط نسبی فقر را حدود ، ۳/۷۵ میلیون تومان برآورد نموده اند ، اما اکثریت همین قشر ، خیلی کمتر از سه میلیون تومان درآمد دارند ،و بیشتر آنان نیز قادر به انجام کار نیستند ؟ آیا مسوولین به کرامت انسانی اعتقادی دارند ؟‌ آیا ، درک درستی از درد معیشت ، کارگر ،، بازنشسته ، دارند ؟،،،
سلام .دوست عزیز دولت می تواند مبلغ واریزی بابت یارانه نقدی را مدیریت کند و اختصاص به خرید کالاهای ایرانی و همچنین با توجه به امکانات الکترونیکی موجود جهت جلوگیری از تورم در بازده زمانی مناسب مدیریت کند ،ضمنا دوست عزیز که فرمودید پرداخت یارانه باعث افزایش دیگر کالاها می شود و تورم زاست البته اثراتی دارد ولی بهتر این شرایط هست و در دنیا جواب داده ،البته این پیشنهاد نیاز به راه کار اجرای مناسب دارد که دولتی ها هم یکم باید فکر کنند همه چیز را که نباید آمده کنیم پس اونها حقوق برای چی می گیرند .
من هم طرفدار تک نرخی و بازار آزاد هستم یعنی باید کالاهای تولید داخل را صادر و ارز را به قیمت آزاد در بازار عرضه کنیم تا تولیدکنندگان آنرا بخرن و دوباره تولید و اینچرخه را ادامه دهند خوب تا مشکل خاصی نیست ولی جواب حجم عظیم تقاضای تعداد کثیری از مردم را که بهر دلیلی میخواهند کل یا بخشی از دارایی خودرا تبدیل به ارز نموده و در کشورهای مورد نظر تبدیت بدارایی کنندکی جواب خواهد داد متاسفانه این رقم بسیار زیاد و وحشتناک است بهر حال اولا باید برگشت ارز صادراتی بداخل کشور و فروش آن با هر نرخی در بازار کنترل کاری که در تمام دنیا انجام میشود و دوما فکری برای برای تقاضاهای انباشته تبیدیل دارایی ها بشود
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
کارها باید از طریق بانک انجام بشود. مگر مافیا هستیم که چمدانی کار کنیم؟ نباید اجازه داده شود که ارز از کشور بی ضابطه خارج شود؛ حتی کشورهای ثروتمند هم برای خروج و ورود پول قوانین مشخص دارند.
من کلا با روند پرداخت مستقیم مخالفم چرا که بخشی از بدبختی و گرانی کنونی حاصل همین پرداخت مستقیم یارانه ها می باشد . ولی اگر هم بناست که این روش تداوم داشته باشد بهتر است برای اینکه در حق کسی اجحاف نشه باید به تمام تک تک ایرانی ها پرداخت بشه چرا که اولا دیگه کسی نارضایتی ندارد و دوما تمام افراد در نزدیکان و یا فامیل کسی را برای دستگیری دارد .
با تشکر از تابناک
البته من شک نداشتم که روحانی گزینه اول رو انتخاب میکنه چون دقیقاً مشخص شده که این گزینه کارایی نداره و بیشتر باعث بروز فساد و اختلاس و حتی پولشویی میشه. گزینه دوم اگر درست اجرا بشه برای مردم بهترین گزینه هست. به همین دلیل روحانی بر اساس سیاستهای 6سال گذشته و با توجه به محاسبات، قطعاً گزینه ای رو انتخاب میکنه که به درد مردم نخوره.... والسلام.... برکت الله ...
باسلام اقا روش دوم از همه روشها که قبلا هم می گفتند بهتر است دیگه پول دست خود طرف است مثل یارانه
چرا یارانه بازنشسته فرهنگی را قطع کرده اید ؟ این بی عدالتی است که ثروتمندان یارانه بگیرند ولی بازنشسته فرهنگی با حقوق زیر سه میلیون را قطع کنید ... دولت ثروتمندان
بنظر من هر ارزی باهر قیمتی برای ارزاق عمومی ملت پرداخت هیچ فرقی بحال ملت ندارد کم توان مالی توان تحمل ندارد چون بازار دنبال اهداف خود است نه شکم بچه های گرسنه و شرمندگی سرپرست خانواده
دم خروس زد بيرون تا حالا كه همه ي مسؤلان ميگفتند ارز ازاد كه تو كوچه پس كوچه ها معامله ميشه حدود يك درصد ارز كل كشوره و مبنا نيست الان همه متفق القول نظرشان روي همان قيمت يك درصد قرار گرفته و معلوم شد همه ي اون حرفا فريب مردم بوده اقايان قيمت واقعي دلار حتي چهار هزارتومان هم نيست و سر مردم منت نذاريد و اين دولت است كه قيمت دلار را غير واقعي بالا ميبرد تا اموراتش را بچرخاند و نكته ي اخر اينكه از پارسال كه دلار را ٤٢٠٠ اعلام كردند خودبخود كالاي هاي اساسي را كه قبلا با ارز ٣٢٠٠ تحويل مردم ميدادند سي درصد گران كردند و هيچكس به اين موضوع توجهي نميكند اخه شما مردم را چي فرض كردين
ارز 4200 تومنی اگر برای مردم استفاده ای نداشت در عوض جیب خیلی ها رو پرپول کرد. این ارز رو به من و شما نمیدن و اونایی هم که میگیرن بلد هستند چطوری خرج کنند که نه صداش دربیاد چی کار کردند و نه کسی بره دنبالش. مردم می فهمند چه خبره اما کاری از دستشان برنمیاد.
بود و نبود این دلار 4200را که کسی ندید. ولی یک نکته جلب اینکه همیشه در رسانه های ایران صحبت از حذف دلار اما روزانه دهها بار یا شاید صدهها بار ما نام دلار را میشنویم!
آقای روحانی افزایش یارانه برای مردم سم است و چرا اقتصادانان حرفی نمی زنند آقای روحانی شجاعت داشته باش و یارانه را قطع و برای خرید کالاهای اساسی دولار 4200 توان را ثابت نگهدار کمر مردم از گرانی خم شده .
دولت به شکل چراغ خاموش و آرام آرام از سال 92 شروع به قطع یارانه های بسیاری از مردم کرده و هیج دلیل و شروط و ویژگی قانونی و منطقی هم برای این قطع کردن ها نداره و اصلا هم به کسی پاسخ درست و درمون نمیده .و هر چقدر هم شخص اعتراض بکنه و دلائلش هم منطقی باشه نتیجه نمیده. تا الآن یارانه بیش از پنجاه میلیون نفر رو قطع کردند ولی چند وقت یکبار اعلام میکنند که به هفتاد و پنج شش میلیون نفر یارانه میدیم اما مرجع معتبر و با صداقتی نیست که آمار واقعی رو اعلام بکنه و ملت هم از همدیگه خبر ندارند...
فقط و فقط و فقط یارانه نقدی را نفری ۵۰۰ هزار کنید تورم ایران شده ۸۰ درصدی اتیوپی هم تورم ایران را نداردفقط یارانه ۵۰۰ هزاری میتواند شکم این مردم را پر بکند ...
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر