بازدید 13646

فرمان ترخیص ۱۳ هزار خودرو خاک خورده در دست کیست؟

شانزدهم دی ماه ۱۳۹۷ بود که هیأت دولت مصوبه‌ای را مبنی بر ترخیص ۱۳ هزار خودرو از گمرک تصویب کرد و این مصوبه توسط اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور برای اجرا به وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت اقتصاد و نیز بانک مرکزی ابلاغ شد. در حالی که مهلت اجرای این مصوبه چهار ماه عنوان شده است، حالا و با گذشت ۴۸ روز از زمان ابلاغ آن خبرنگار تابناک اقتصادی پیگیر اجرای آن شد.
کد خبر: ۸۸۰۵۶۵
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۴ 23 February 2019

تابناک اقتصادیدر شانزدهم دی ماه ۱۳۹۷ بود که هیأت دولت مصوبه‌ای را مبنی بر ترخیص ۱۳ هزار خودرو از گمرک تصویب کرد و این مصوبه توسط اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور برای اجرا به وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت اقتصاد و نیز بانک مرکزی ابلاغ شد. در حالی که مهلت اجرای این مصوبه چهار ماه عنوان شده است، حالا و با گذشت ۴۸ روز از زمان ابلاغ آن خبرنگار تابناک اقتصادی پیگیر اجرای آن شد.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ در دوازدهم دی ماه 1397 خبری منتشر شد، مبنی بر اینکه شورای عالی هماهنگی اقتصادی نیز مجوز ترخیص 13 هزار خودرو را صادر نموده است. بر همین اساس دولت مصوبه ای را در تاریخ 16 دی ماه 1397 از سوی اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور برای اجرا به وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت اقتصاد و نیز بانک مرکزی ابلاغ نمود. در حالی که همگان منتظر تهیه دستورالعمل اجرای این مصوبه توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت بودند، رئیس کل بانک مرکزی در 25 دی ماه 1397 طی خبری اعلام کرد با ترخیص خودروهای وارداتی که بعد از شانزدهم مرداد ۹۷ وارد گمرکات کشور شده اند مخالفت کرده است. از این روی، در مصوبه جدید تاریخ ترخیص خودروها تغییر نمود و در مصوبه جدید ذکر شد: عبارت «تا تاریخ ابلاغ این تصویب نامه» به عبارت «۱۳۹۷.۵.۱۶» اصلاح می‌شود؛ بنابراین، با مصوبه جدید هیات وزیران مبنای زمانی ترخیص خودورهای در گمرک مانده از تاریخ قبل از ۹۷.۱۰.۱۶ به ۹۷.۵.۱۶ تغییر کرد.

فرمان ترخیص ۱۳ هزار خودرو خاک خورده در دست کیست؟ چه کسانی مصوبه هیات دولت را به بازی گرفته اند؟ وزارتخانه‌ها حرف معاون اول رئیس جمهور را اجرا نمی‌کنند

حالا با گذشت 48 روز از ابلاغ این مصوبه، پیگیر آن شدیم تا ببینیم ماجرای ترخیص این 13 هزار خودرو از گمرک به کجا رسید.

در همین رابطه، مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو به خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: من از اینجا آغاز می کنم، معاون اول رئیس جمهور که بعد از شخص آقای رئیس جمهور بالاترین مرجع اجرایی کشور محسوب می شود، حدود 48 روز پیش، مصوبه ای در راستای گره گشایی از امورات 15 هزار نفر مردم که خودروهای آن ها به واسطه شرکت های نمایندگی و یا غیرنمایندگی در گمرکات باقی مانده بود ابلاغ نمودند. به نظر می رسید این مصوبه با دو هدف ابلاغ شده است: اول تخلیه گمرکات از این خودروهایی که به طور متوسط هشت یا نه ماه از توقف آن ها در گمرکات می گذشت و دوم جمع شدن تجمعات، درگیری ها، پرونده های قضایی و تعزیراتی از بابت توقف این خودروها در گمرکات کشور. این تصمیم و مصوبه، کار بجا و درستی بود که هیأت دولت انجام داد.

اما پس از گذشت چند روز از این مصوبه، عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی مخالفت های خاص و ویژه ای را با این مصوبه داشتند و گفتند، مصوبه باید محدود شود و صرفاً خودروهایی که تا 16 مرداد ماه 1397 وارد گمرکات شدند و قبض انبار گرفتند وارد کشور شوند. حالا پرسشی هایی در اینجا مطرح می شوند، از جمله اینکه مگر جناب آقای همتی بررسی های لازم را در هیأت دولت روی این موضوع انجام نداده بودند که پس از تصویب آن با این مصوبه مخالفت کردند؟

مگر در زمان تصویب این مصوبه و همچنین انشای آن نظر جناب آقای همتی به عنوان رئیس کل بانک مرکزی اخذ نشده بود؟ به هر طریق نظر ایشان هم اعمال شد و این فرآیند ده روز وقت گرفت و این در حالی است که مدت زمان اجرای مصوبه از زمان صدور بر اساس خود متن مصوبه چهار ماه می باشد. همین بین یک هفته هم تعطیلات رسمی و غیررسمی کشور بود که به آن ده روز افزوده شد و تا اینجای کار هفده روز از مهلت چهار ماهه مصوبه گذشت.

وی در ادامه اظهار داشت: آمدیم جلوتر دیدیم این مصوبه منوط شده است به یک دستورالعملی که باید ظرف هفت روز توسط سازمان توسعه تجارت ایجاد شود و سپس کار به اجرا درآید. سازمان توسعه تجارت خیلی به موقع و سریع، دقیقا صبح روز بعد از صدور مصوبه با حضور نمایندگان گمرک، نمایندگان بخش انفورماتیک وزارتخانه، نمایندگان اداره کل خودرویی وزارتخانه و تشکل ما شروع به تدوین دستورالعمل کرد. هدف سازمان توسعه تجارت از دعوت این نهادها برای تنظیم دستورالعمل این بود که دستورالعمل کارشناسی شده تدوین و تنظیم شود.

تنظیم این دستورالعمل همزمان شد با آن اشکال جناب آقای همتی و نهایتاً دستورالعمل ظرف دو تا سه روز تنظیم و دستورالعمل صادر شد و آمد در مرحله اجرا که ناگهان بدنه وزارتخانه، ادارات کل، سازمان حمایت از مصرف کننده، گمرک، دفتر مقررات، بانک مرکزی و ... هر کدام برای خودشان در اجرای این مصوبه یک ساز خاصی را زدند.

ماحصل این مخالفت ها، عدم اجرای مصوبه هیأت دولت بود. با این مخالفت ها نیز حدود 25 تا 30 روز از مهلت چهار ماهه مصوبه را از دست دادیم و در نهایت دو هفته گذشته بود که مجلس محترم شورای اسلامی هم آمد و تقریری بر این مصوبه نوشت که اینجای مصوبه خلاف این قانون است و آنجا خلاف آن قانون است. این مصوبه خودش به تعبیری یک شیر بی یال و کوپال بود و نمایندگان مجلس هم یک چیز دیگری را بر آن اضافه یا کم کردند و کلاً داستان عوض شد.

در اینجا انجمن واردکنندگان خودرو نامه ای را خدمت معاون اول رئیس جمهور ارسال نمود (تصویر این نامه را در زیر مشاهده می کنید) به این مضمون که جناب آقای جهانگیری این خودروها در گمرکات کشور بیش از یک سال و نیم است که به خاطر بی تدبیری مطلق و عمل خلاف قانون وزیر اسبق صنعت و معدن و تجارت (محمدرضا نعمت زاده) به گفته وزیر سابق (محمد شریعتمداری) (شریعتمداری در برنامه حالا خورشید اعلام کرد که بستن سامانه ثبت سفارش در دوره قبلی وزارت کار غیرقانونی بوده است) متوقف می باشد.

همچنین گفته شد که همه ما اعم از فعالین حوزه تجارت خودرو که واردکنندگان خودرو باشند چه نمایندگی و چه غیرنمایندگی و همه مردمی که این خودروها را خریده اند گرفتار یک بی تدبیری و یک خلاف قانون وزیر شما شده اند. حالا گذشته از آنکه با وزیر اسبق به دلیل این بی قانونی برخورد نشد، حداقل چون خودتان کار را خراب کرده اید یک راهکار درستی پیش پای ما بگذارید. ما که در این قضیه مقصر نبودیم شما مقصر بودید، پس لااقل یک راهکار درست بدهید تا این گره باز شود. حالا یک مصوبه ای را داده اید و این مصوبه رفته است در مجلس و مجلس می گوید این مصوبه خلاف قانون است.

حالا پرسش این است که چرا روی مصوبه مشورتی گرفته نشده که الان مصوبه برود و در مجلس به مشکل بخورد؟ خب اگر نمی توانید این کار را بکنید اصلا مصوبه صادر نکنید. حالا آمدید و برای گره گشایی از مشکلات و گرفتاری های مردم مصوبه صادر کردید حداقل بر روی یکسری موارد کوتاه بیایید. مثل این می ماند که الان یک خانه ای آتش گرفته باشد و یک عده ای در داخل آتش گیر افتاده باشند. شما در این وضعیت بیایید و بگویید که باید به صورت اصولی و قانونی این آتش را مهار کنیم. اینکه نمی شود. باید از هر طریقی شده آن عده را نجات دهید. الان ما گرفتار همچنین وضعیتی شده ایم و وسط جنگ اقتصادی مصوبه ای داده اند که با قانون نمی خواند و در مسیر اجرا مشکلات متعددی برای آن به وجود می آید. بعد جالب تر اینکه وسط این اوضاع آقایان می خواهند صد تا مدل سامانه را هم آزمایش و پیاده سازی بکنند. همینجوری الان، بدنه اجرایی نمی تواند مصوبه شما را بخواند، چه برسد به اینکه بخواهید این سامانه ها را هم پیاده سازی کنید. آخر حرف ما هم در این نامه این بود که حرمت مسجد با متولی آن است. شما متولی این مصوبه هستید. حداقل مثل رئیس جمهور قبلی که همه به او ایراد می گیرید یک ذره دل و جرات به خرج بدهید و بگویید ما این موضوع را تصویب کرده و گفته ایم که هدف از این تصویب این بوده است و لذا موظفید آن را اجرا بکنید و تمام عواقب و مسئولیت این اجرا هم با خود ماست. همین توان اجرایی هم در این دولت نیست.

ماجرای ترخیص 13 هزار خودرو از گمرک به کجا رسید؟

من یک پرسش دارم و آن این که اگر ترامپ و تحریم های آمریکا نبود ما الان می خواستیم این همه ایراد و اشکال داخلی را به گردن چه کسی بیندازیم؟ ضعف عیان مدیریتی، تصمیم گیری محرز جزیره ای، عدم اتکا به برنامه ریزی سیستمی و بی توجهی به دستورهای مافوق ایرادات کنونی کشور است. در همین مصوبه اخیر، در وزارتخانه ها اصلا حرف معاون اول رئیس جمهور را اجرا نمی کنند و مصوبه هیأت دولت را به بازی گرفته اند. مدیرکل خودرویی وزارتخانه می گوید، من فلان کار را انجام نمی دهم؛ هر کاری دوست دارید بکنید. من از دوستان می پرسم آیا این سرمایه ها و پول های مردم نیست که در گمرکات متوقف شده است؟ شما می گویید واردکننده خودرو خلاف کرده است. همان واردکننده را بگیرید و اصلا اعدام کنید؛ اما بقیه واردکنندگان خودرو را اجازه بدهید خودروهایی که در گمرکات متوقف شده اند را آزاد کنند. من به جرأت می توانم بگویم از این 13 هزار خودرویی که در گمرکات کشور متوقف شده است و قرار بوده آزاد شود حداقل 8 هزار دستگاه بدون هیچ گونه مشکل قانونی می باشند؛ یعنی این 8 هزار دستگاه دارای ثبت سفارش قانونی بوده، انتقال ارز آن ها از طریق بانک بوده، مدارک و مستندات آن ها درست بوده، کارت بازرگانی برای واردات آن ها درست بوده، عوارض، گمرکی و تعرفه آن ها پرداخت شده و در درب خروج گمرک می باشند. حتی این 8 هزار دستگاه خودرو در فهرست مقام محترم قضائی جهت عدم خروج از گمرک به دلیل کوچکترین مشکل قانونی نمی باشند. این 8 هزار دستگاه برای خروج از گمرک که دیگر نیازی به مصوبه ندارند.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو ادامه داد: ببینید ما می گوییم وقتی توانایی اجرای یک مصوبه را ندارید، اصلا این مصوبه را صادر و ابلاغ نکنید. عدم اجرای این گونه مصوباتی که صادر می شود باعث تحریک مردم می شود و ایجاد جو روانی می کند. طرف با اعلام این مصوبه خوش بین می شود که بعد از یک سال و شش ماه خودرویش را تحویل می گیرد. بعد از گذشت یک مدت طرف می بیند که خودرویش را تحویل ندادند. این دیگر آدم قبلی نیست و هر بار که این بدعهدی در حق او صورت می گیرد این طرف ناراحت تر و ناراضی تر از گذشته می شود و می آید هم نظم بنگاه اقتصادی من را و هم می آید در خیابان و جلوی درب وزارتخانه نظم جامعه را بهم می ریزد.

یک نکته دیگر عرض کنم. ما چند روز پیش در سازمان توسعه تجارت، جلسه ای داشتیم و دوستان می گفتند این مصوبه تأییدیه سران نظام را گرفته و رفته است، تأییدیه مقام معظم رهبری را هم بگیرد. انتقاد من از این دوستان این است که اگر این حرف صحیح باشد چرا باید رهبر کشور بزرگی مانند ایران با آن همه مشغله کاری بیاید و در مورد ترخیص یا عدم ترخیص یک تعداد خودرو از گمرک کشور نظر بدهد؟ واقعا این موضوع تأسف آور نیست؟ پرسش این است که پس رئیس جمهور، وزیر، معاون وزیر، مدیرکل، کارشناس و ... برای چیست؟ چرا حقوق می گیرند؟ خب اگر قرار است خودرو وارد شود، بیاید و اگر قرار نیست وارد شود هم تکلیفش را مشخص کنید چرا می خواهید وقت رهبری را سر قضیه به این کوچکی بگیرید؟ این نه تنها انتقاد بنده بلکه خیلی از اعضای ماست. شاید خیلی از اعضای ما به لحاظ تیپی کرواتی باشند اما واقعا ناراحت هستند از این موضوع که بخاطر یک مسأله به این کوچکی باید وقت رهبر بزرگ انقلاب گرفته شود. این چه شیوه کار است؟

دادفر در پایان صحبت های خود در مورد خودروهایی که قرار است گمرک به اموال تملیکی تحویل بدهد گفت: باید همه منتظر رأی مرجع قضایی باشیم. اگر مرجع قضایی بگوید که این خودروها قاچاق است و باید به اموال تملیکی تحویل داده شود که همین اتفاق باید بیفتد. وی افزود: کسی زودتر از مرجع محترم قضایی و رأی آن نمی تواند در این باره اظهار نظری داشته باشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۱
به هر حال وقتی قانون تصویب شده باید بررسی بشه چرا اجرا نمیشه؟
خب این خودروها باید بیاد در داخل کشور. الان در گمرک بمونه چه سودی داره؟ فقط در داخل وقتی خودرویی وارد نشه، عملا قیمتا هم میره بالا هر روز
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۴
اگر بزارن راحت بیاد تو، اونوقت کی بره پراید به درد نخور رو 48 میلیون بخره قربونت بشم ؟؟؟
ای کاش دوباره واردات خودرو آزاد بشه.
بخدا ظلمه که باید فقط از دو خودروساز محبوب کشور خرید کنیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۴
خوبی پراید اینه که اگه تصادف کنه زیاد نگران خرج و مخارجش نیستی، اگه بری مسافرت حتی در دور افتاده ترین مناطق لوازم یدکی اش هست، حالا خودروی خارجی سوار بشی یک چراغش بشکنه باید 5 میلیون هزینه کنی! حالا بگو پراید بد است
قطعا در دست اینجانب نیست.
همونجری که اونجا خاک میخوره قیمت هاش چندین برابر میشه. به ضرر مالکان اونا هم که نیست. رانت خواری دمار از روزگار این ملت درآورد...........
عجب مملکت شیر تو شیریه. باور نکردنیه
معلوم نیست دعوا سر چیه که این همه ترخیص خودرو رو کش دادن.حق این همه آدم پایمال میشه یه نفر تو این مملکت نیست بگه به خاطر مردم حداقل کوتاه بیاین.
نمایندگی ها و گمرک و دلال ها یه سری تخلف داشتن.حالا دولت از همون ها هم باج می خواد.
چیزی که این وسط داره له میشه مردم بدبخت هستن
جمع کنید ترو خدا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۴
دعوا سر اینه که اینقد این مساله رو کش میدن تا پراید بشه صد میلیون. بعد خودروها رو آزاد میکنن که هرکدوم رو دو سه میلیارد بفروشن به آقازاده ها و پولدارتر از قبل بشن. همین
هنوز به قیمت نرسیدن ، کمی صبور باشید ، شما فکر میکنید قیمت پراید الکی داره میره بالا؟
خودمون هم خودمون و تهریم می کنیم
تدبیر و امید!
متاسفانه تنهاپاسخ دولت سفسطه است وبس.
خدا خیرت بده، حرف دل مارو زدی. حق ما این وسط افتاده دست دولت، ثبت سفارش قانونی کردم تکنیل وجه هم کردم ولی ماشینمو یکساله بهم تحویل نمیدن. آخه چقدر بیکفایتی???? برای چی?? چراا????
یکساله سرمایه زندگیمون داره زیر آفتاب خاک میخوره، فشار روانی. بدبینی به دولت، به نمایندگیهای واردات خودرو.. هیچکسم پاسخگو نیست
بیشتر مردم پول خرید پراید را ندارند یا بهتر بگم توی نان شبشون موندن. اون وقت شما نگران ترخیص ماشینهای لوکس میلیادری هستید که خدای نکرده جماعت از ما بهتران ماشین سال زیر پاشون نباشه؟؟؟ عجب بابا
یه عده هستن که از خودرو داخلی حمایت میکنند و میخوان سود ببرند
امنیت یعنی چه ؟ا اگر امنیت اجتماعی , فرهنگی و اقتصادی برای ملت بدبخت است که متاسفانه , هیچ چیزی وجود ندارد .
این کارهایی که راجع به مالکین و وارد کنندگان قانونی این اتوموبیل ها می کنند , مصداق بارز بی امنیتی اقتصادی است .
اقایان سرگردنه کمین کرده اند تا از هر کسی که بخواهند باج بگیرند.
مگر خداوند تبارک به این ملت بدبخت رحم کند
دست عده ای دلال از خدا بی خبر ..................
بايد تمام اين ماشينا را خورد و له ميكردند صاحباشون را هم ميفرستادند زندان ولي از اين خبرا نيست
آخ آخ سال۲۱۱۶تویوتایی ازامارات اوردم وخرمشهرترخیص کردمهنوز چندساله فقط بنزینرمیزنم توش.لعنت به خودروهای ایرانی
هر چیزی زیر سر خودشونه پول مردم رو گرفتن یه بدبختی کل پولش رو داده یه ماشین ثبت نام کرده اگر خونه خریده بود حالا هم زندگی می کرد توش هم چند برابر شده بود حالا باید هی اخبار گوش کنه ببینه آیا ماشینش رو میدن یا نه آخرشم این قدر قیمت رو میبرن بالا که اون بدبخت نتونه تکمیل وجه کنه همون‌پولش رو با سود ۱۶درصد بگیره بره
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل