بازدید 7086
نقوی حسینی در گفت‌وگو با «تابناک»؛

لیست‌های انتخاباتی پولی هستند/ استانی شدن فرصت را از نمایندگان شهرستانی می‌گیرد

تقریباً در پایان همه دوره‌های مجلس، برخی نمایندگان به فکر تغییر نظام انتخاباتی می‌افتند. شاید استانی شدن انتخابات، نخستین بار در مجلس هفتم کلید خورد و سپس در مجلس هشتم و نهم نیز مطرح شد؛ اما هر بار به دلایل گوناگون نتوانست رأی لازم را به دست آورد و از دستور کار مجلس خارج شد.
کد خبر: ۸۷۶۶۵۴
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۱ 10 February 2019

تقریباً در پایان همه دوره‌های مجلس، برخی نمایندگان به فکر تغییر نظام انتخاباتی می‌افتند. شاید استانی شدن انتخابات، نخستین بار در مجلس هفتم کلید خورد و سپس در مجلس هشتم و نهم نیز مطرح شد؛ اما هر بار به دلایل گوناگون نتوانست رأی لازم را به دست آورد و از دستور کار مجلس خارج شد.

به گزارش «تابناک»؛ در این دوره نیز نمایندگان با نزدیک شدن به ماه های پایانی خدمت خود در مجلس، به فکر تغییر سیستم انتخاباتی افتاده‌اند و بار دیگر موضوع استانی شدن انتخابات در مجلس مطرح‌ شده و تا اینجای کار نیز نمایندگان موافق توانسته‌اند درباره کلیات طرح رأی نمایندگان را جذب کنند و قرار است، نخستین دستور جلسه آتی مجلس نیز به این موضوع اختصاص یابد.

اما این طرح نیز همچون دوره های گذشته در مجلس دهم نیز مخالفانی دارد و عمده مخالفت‌ها نیز به نگرانی نمایندگان شهرستانی مربوط است. آنان می ترسند، دیگر نتوانند به مجلس راه پیدا کنند و ممکن است با انجام این طرح، کرسی نمایندگی را برای همیشه از دست بدهد.

سیدحسین نقوی حسینی در گفت‌وگو با تابناک اظهار داشت: طرح‌هایی که در مجلس شورای اسلامی مطرح می‌شوند، قطعاً محاسنی دارند، ولی به نظر من، طرح استانی شدن انتخابات، معایب بیشتری نسبت به مزایای آن دارد.

این نماینده مجلس گفت: از جمله معایب این طرح این است که توده مردم پشتیبان نظام هستند که در این طرح توده‌ها حذف می‌شود.
دوم آنکه حاکمیت زر و زور بیشتر خواهد شد، چون نمایندگان شهرستانی نمی‌توانند در استان‌ها رقابت کنند و اگر بخواهند این کار را انجام دهند، باید پول بسیاری داشته باشند. حتی لیست‌ها هم پول می‌خواهند؛ همان ‌طور که در لیست تهران افراد پول دادند و وارد لیست شدند. به‌ هر حال انتخابات هزینه دارد و باید تبلیغات انجام شود.
سوم اینکه این طرح زمینه‌های آشوب بسیاری را فراهم خواهد آورد، چون ایران کشور با قومیت‌های مختلف است و ترکیبات آنها نیز در استان ها متفاوت است؛ بنابراین، این موضوع می تواند باعث ایجاد آشوب شود و شاید این وضعیت باعث شود، کسانی هم که نمی‌توانند وارد مجلس شوند، علیه نظام کرده و به عبارت دیگر با نظام تعارض پیدا نمایند.

دلیل چهارم اینکه به ‌هر حال نماینده حلقه واسط بین مردم و حکومت هستند. اگر مردم دستشان به مسئولان نمی‌رسد، دست کم می‌توانند به نماینده حرف خود را بگویند و فریادشان را بر سر او خالی کنند. این طرح حلقه را به ‌شدت از بین می‌برد همان ‌طور که مردم تهران به نماینده‌های خود دسترسی ندارند.

این نماینده مجلس در ادامه گفت: این طرح مشکلات نمایندگی را نیز حل نمی‌کند، چراکه نماینده، نماینده همان شهرستان است. اگر رأی شهرستانی نماینده حذف می‌شد و نمایندگان در سطح استان رقابت می‌کردند، این مشکل حل می‌شد، درواقع من با ده درصد رأی مردم ورامین باز هم نماینده ورامین خواهم بود و آن‌ها از من مطالبه آسفالت جدول خواهند داشت. با ‌وجود این، ما نیز باید ادبیات و گفتمان انتخابات را در کشور تغییر دهیم. کاندیدای مجلس باید ادبیات خود را با مردم تغییر دهد و به مردم بگوید نماینده، آسفالت‌کار و لوله کش و بنا نیست و کار وی قانون‌گذاری است.

وی همچنین یادآور شد: استانی شدن انتخابات، مشروط بر اینکه کرسی‌های مجلس تناسبی باشد، مزایا خوبی دارد. برای آنکه احزاب در کشور پا بگیرند، باید قانون انتخابات تناسبی پیدا کند، به این صورت که کرسی‌ها بین درصد آرای احزاب تقسیم شود و در این صورت، مردم می‌دانند به کدام حزب رأی دهند. در بسیاری کشورها نیز به این صورت است و مردم به احزاب رأی می‌دهند و احزاب تقویت می‌شود؛ اما ایران این‌گونه نیست و این روش نیز یک روش من‌درآوردی از انتخابات حزبی است که به نظر نتیجه درستی نیز نخواهد داشت.

 

 * با سید حسین نقوی حسینی بیشتر آشنا شوید

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۱۷
کسی که برای استان دیگری که شناخت از آن استان ندارد اگر نماینده آن استان شود جفا به مردمان آن استان می کند
باز در سطح استان کمتر ممکن است مثل الان افراد ناکارامد وارد مجلس شوند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۱
یعنی الان مثلاً تمام نمایندگان تهران و کلان شهرها از تمام نمایندگان شهرهای کوچک کارامدتر و لایقترند؟ به فهرست اسامی و عملکرد نمایندگان نگاهی دوباره بیاندازید
مشکل اصلی این است که مردم به افراد رای می دهند و هر دفعه رای شان می سوزد و افراد از زیر بار مسئولیت فرار می کنند.
اصل موضوع باید اصلاح شود و مردم به احزاب رای بدهند و احزاب مثل همه دنیا جوابگوی حرف ها و رفتارشان باشند تا به این ترتیب مورد قضاوت قرار گیرند.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۱
تکراری که ملت در انتخابات مجلس انجام داد، آیا رای به یک حزب خاص نبود؟ پس چرا سردمداران آن حزب جوابگوی رفتار نمایندگان منتخبش نیست؟
خداوند متعال آخر و عاقبت مردم را ختم بخير كند با ظهور حجتش حضرت صاحب الزمان عليه السلام.
خوب چه اشکال اینهم برود روی چهل سال آزمون خطا فوق فوقش میفهمند اشتباه است سال بعد وقت مجلس را که میتواند بگیرد
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۱
اصل موضوع که نحوه تایید صلاحیت افراد است باید اصلاح شود آدم های اهل به مجلس راه پیدا کنند. باید در معیارها تجدید نظر شود. وگرنه استانی شدن هیچ فرقی به حال مجلس کنونی نمی کند.
همه چیزمون پولیه بعد از سرمایه داری ایراد میگیریم
استانی شدن حداقل باعث میشه یه نفر با ده هزار تا رای نتونه نماینده مجلس بشه و رایش برابر رای کسی باشه که میلیونی رای گرفته!
پاسخ ها
افرین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۱
عحب حرفی میزنید ان کس که میلیونی رای گرفته مال یک شهر میلیونی و اون مه ده هزارتایی رای گرفته مال شهرستان صدهزار نفریه! ولی بعد داخل شدن هر دو یک رای دارند واین خوبه اشمالش چیه وابا همین الان که استانی نشده نماینده های مرکز استانهاهمه اعتبارات و طرحها را مال امرکز استان میکنند نماینده های شهرستانهاقدرت ندارند بازم مردم شهرستانهادلشون به همون اسفالت و یک دونه بیمارستان هم خوشه اونم ازشون بگیرند که هیچی مرکز نشین کهدلبه شهرستانها نمیسوزوننددنبال باند بازیهای خودشونند حزب کدومه ایران باندداره نه حزب
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۱
یعنی الان اونایی که از تهران به قول شما رای میلیونی دارند کارامدتر و لایقتر از نمایندگان شهرهای کوچک هستند؟ نگاهی به لیست امید و عملکردشان بیاندازید
با وجود فیلترهای متعدد ، امکان حضور همه افراد اندیشمند فراهم نیست . از طرف دیگر نه حزبی داریم و نه سازمانی که عموم ملت بتواننداز آرا و نظرات هم باخبر شوند دو حزب اصولگرا و اصلاح طلب همیشه مجلس و شوراهای مختلف را دست بدست میکنند. نتیجه کار هم نیاز به بیان نداره
طرح استانی شدن کار نمایندگان محترم را خیلی راحت تر می کند زیرا دیگر فقط نماینده مجلس هستند نه مردم و نیازی به سوال و جواب به مردم هم ندارند.خوش به حالتون.کاش طرحی تصویب می کردید که وقتی نماینده شدید همون تهرون بمونید و شهرستان نیایید.خیلی راحتتر هستید.
پاسخ ها
افرین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۱
همین مارم میکنند نیازی به گفتن شما نیست اینم از طرحهای لاریجانی هستش که تیر خلاص رو به اینمجلس نیم بند هم بزنند خلاص مردم از همه جا امیدشون ناامید بشه
برای ما فرق نمیکند!
لیست یا غیره لیست همه بخور بخور میکنند.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان
آخرین اخبار