بازدید 11473
رئیس اتاق بازرگانی ایران و قطر در گفت وگو با «تابناک» مطرح کرد؛

چرا پس از محاصره اقتصادی قطر، نتوانستیم بازار این کشور را به دست آوریم؟ / بازار قطر در تسخیر کالا‌های ترکیه/ چالش صادرکننده ایرانی با تحریم داخلی است، نه خارجی/ تجارت ۲ میلیارد دلاری ترکیه و قطر/ بازار قطر را هم مثل عراق به ترکیه واگذار کرده ایم

با قطع روابط دیپلماتیک عربستان و قطر، به نوعی این کشور دچار محاصره اقتصادی شد. در آن زمان همگان فکر می‌کردند، ایران می‌تواند با صادرات کالا‌های خود به کشور قطر، سهم بسزایی در بازار قطر به دست آورد. گذشت زمان نشان داد، ایران نتوانست آن گونه که باید سهم خود از بازار قطر در شرایط محاصره اقتصادی این کشور به دست آورد. پرسش این است که چه دلایلی باعث شد تا کالا‌های ایرانی نتوانند بازار‌های قطر را به تسخیر خود درآورند؟
کد خبر: ۸۷۱۷۳۳
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۶ 21 January 2019

تابناک اقتصادیبا قطع روابط دیپلماتیک عربستان و قطر، به نوعی این کشور دچار محاصره اقتصادی شد. در آن زمان همگان فکر می‌کردند، ایران می‌تواند با صادرات کالا‌های خود به کشور قطر، سهم بسزایی در بازار قطر به دست آورد. گذشت زمان نشان داد، ایران نتوانست آن گونه که باید سهم خود از بازار قطر در شرایط محاصره اقتصادی این کشور به دست آورد. پرسش این است که چه دلایلی باعث شد تا کالا‌های ایرانی نتوانند بازار‌های قطر را به تسخیر خود درآورند؟

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ در پنجم ژوئن2017 مصادف با 15 خرداد 1396 عربستان سعودی و کشورهای همسو با آن یعنی مصر، امارات متحده و بحرین بنا به دلایل سیاسی روابط دیپلماتیک خود با قطر را قطع کردند. بعد از این ماجرا کشورهای دیگری نیز از این اقدام عربستان پشتیبانی و روابط خود را با قطر قطع کردند.

این کشورها عبارت بودند از: لیبی، مالدیو، سنگال، موریتانی، کومور، نیجر و گابن. دولت اردن نیز اعلام کرد، سطح مناسبات دیپلماتیک خود را با قطر کاهش خواهد داد. با قطع روابط دیپلماتیک، تمامی راه های زمینی، هوایی و دریایی عربستان و کشورهای همسو با او بر روی قطر بسته شد. این موضوع یعنی اینکه کشور قطر از سوی این کشورها محاصره اقتصادی شد.

با پیش آمدن محاصره اقتصادی قطر، یک فرصت استثنایی در اختیار ایران و کشورهای همسو با قطر از جمله ترکیه و عمان قرار گرفت. حالا بازار قطر در اختیار این کشورها بود و می توانستند با افزایش صادرات کالاهای خود به قطر، سهمشان از بازار این کشور را افزایش دهند.

آمارهای مربوط به صادرات ایران به کشورهای مختلف که توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران تهیه و منتشر می شود، می تواند پاسخ این پرسش را بدهد. در سال 1395 میزان کل صادرات ایران به کشورهای مختلف 44 میلیارد دلار بوده است. در این سال که هنوز قطر توسط عربستان و کشورهای همسو با آن تحریم اقتصادی نشده بود، میزان صادرات ایران به کشور قطر 103 میلیون دلار بوده و کشور قطر سی و دومین کشور مقصد کالاهای صادر شده ایرانی بوده است.

سهم بازار قطر از کالاهای صادراتی ایران در سال 1395، 0.23 درصد بوده است. در سال 1396 میزان کل صادرات ایران به کشورهای مختلف 46.9 میلیارد دلار بوده است. در این سال ایران به کشور قطر 248 میلیون دلار کالا صادر کرده و کشور قطر بدین لحاظ در جایگاه بیست و سوم قرار گرفته است.

سهم بازار قطر از کالاهای صادراتی ایران در سال 1396، 0.52 درصد بوده است. در نه ماهه سال 1397 نیز میزان کل صادرات ایران به کشورهای مختلف 33.3 میلیارد دلار بوده و کشور قطر بیست و دومین کشور مقصد کالاهای صادر شده ایران بوده است. در نه ماهه سال جاری ایران به میزان 184 میلیون دلار کالا به کشور قطر صادر کرده است. سهم بازار قطر از کالاهای صادراتی ایران در نه ماهه سال 1397، 0.55 درصد بوده است.

همچنین باید یادآور شد که به گفته معاون وزیر مالی ترکیه، عثمان دینچ‌باش، که در نمایشگاه تجارت ترکیه در دوحه صحبت می‌کرد، در سال 2018 قطر یکی از حوزه‌های تجاری با ترکیه بود که سریع‌ترین رشد را داشت و انتظار می‌رود حجم معادلات کنونی که 2 میلیارد دلار است، در آینده رشد کند.

صادرات به قطر اینفوگرافی

همان گونه که دیده می شود، ایران در مدتی که قطر با محاصره اقتصادی رو به رو بوده است، هرگز نتوانسته آن گونه که باید، سهم قابل توجهی از بازار قطر به دست آورد.

عدنان موسی پور، رئیس اتاق بازرگانی ایران و قطر در مورد دلایل عدم موفقیت ایران در به دست آوردن سهم قابل توجه از بازار قطر بعد از محاصره اقتصادی این کشور، به خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: من برای پاسخ به این پرسش شما ابتدا نیاز دارم تا به گذشته بازگردم و به صادراتمان به عراق ـ هنگامی که رژیم بعث و صدام سقوط کردند ـ اشاره کنم. در آن زمان، صادرات ما به عراق سطح بسیار بالایی داشت و بیشتر کالاهای عراق را ایران تأمین می کرد و در آن زمان در بازار عراق نه از ترکیه، نه از کویت و نه از سایر کشورها خبری بود، ولی بعد از مدت کوتاهی و به دلیل عدم تدبیر مسئولان متأسفانه ما به سمتی پیش رفتیم که این بازار رفته رفته از دست صادرکنندگان ایرانی خارج شد و در حال حاضر سهم بسیار اندکی از این بازار در اختیار ماست. هم اکنون با این مقدمه می توانیم به موضوع قطر ورود پیدا کنیم.

ترکیه قطر کالا بازار

دلیل اینکه ما نمی توانیم به قطر کالا صادر کنیم، در وهله اول این است که کیفیت کالاهای ما استانداردهای لازم را ندارد. قطر برای واردات کالا، استانداردی با نام ASTM دارد که یک استاندارد بین المللی و آمریکایی است. هر کالایی که بخواهد وارد قطر بشود باید با این استاندارد همخوانی داشته باشد. متاسفانه بیشتر کالاهای ما این استاندارد بین المللی را برای صادرات به قطر ندارند.

صاردات کالای ایران به قطر سهم بازار

دومین دلیل این است که ما صادرات بیش از اندازه ای به قطر داشتیم. به عنوان نمونه هنگامی که بعد از محاصره اقتصادی قطر اعلام شد که این کشور به لبنیات نیاز دارد، تولیدکنندگان لبنیات ما صادرات بی حد و اندازه ای را به این کشور داشتند. در نتیجه شیر یک لیتری یکی از برندهای مشهور لبنی داخل کشور که در آنجا 4.5 ریال (واحد پول قطر) به فروش می رفت هم اکنون قیمتش به یک ریال رسیده است و مشتری هم ندارد.

ترکیه بازار قطر صادرات

سومین دلیل به موضوع بسته بندی کالاهای ما بازمی گردد. برای روشن شدن این موضوع باید عرض کنم که هم اکنون در بازار قطر شش فلفل دلمه ای با رنگ های مختلف در جعبه های زیبایی قرار گرفته که مجموع وزن آن ها 150 گرم است و از هلند وارد می شوند. قیمت این بسته فلفل دلمه ای 70 ریال (واحد پول قطر) است که به پول ما حدوداً ده هزار تومان می شود. حالا در کنار این فلفل دلمه ای های هلندی، فلفل دلمه ای های ایرانی قرار دارد که از ایران با کارتن های موز صادر شده و سایز آنها مختلف است و در هایپرمارکت های قطر به قیمت 3 ریال عرضه می شود. چهارمین دلیل نیز این است که صادرکنندگان ما با مشکل بازگرداندن ارز حاصل از صادرات خود به کشور مواجه هستند.

هم اکنون دولت صادرکنندگان را مجبور می کند ارز حاصل از صادرات خود را به کشور بازگردانند، خب وقتی بانک های ما تحریم هستند چگونه این ارز را به کشور بازگردانند؟ در اینجا صادرکنندگان مجبورند به کارت های بازرگانی یک بار مصرف و صوری روی بیاورند که دیگر نیاز نباشد این دلار را به چرخه بانکی برگرداند. می توان گفت بیشتر از آنکه تحریم های خارجی صادرکنندگان را آزار دهد، این تحریم های داخلی است که صادرکنندگان را اذیت می کند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و قطر در رابطه با اینکه این اتاق چه پیشنهادهایی برای افزایش سهم ایران از بازار قطر دارد، گفت: مهمترین پیشنهاد این است که بر کالاهایی که قرار است به قطر صادر شود، نظارت باشد. اتاق بازرگانی ایران و قطر پیشنهاد داده که گواهی مبدأ کالاهایی که قرار است به قطر صادر شود، توسط این اتاق مُهر شود. این امر موجب می شود تا با توجه به اینکه اتاق، بازار قطر را به خوبی می شناسد بگوید، کالایی که قرار است صادر شود، آیا کیفیت و استانداردهای لازم برای ورود به بازار قطر را دارد یا خیر؟ یا اینکه آیا کالایی که قرار است صادر بشود مورد نیاز قطر است یا خیر؟ همچنین وقتی این اتفاق می افتد، آن گاه ما می توانیم به صادرکننده مشورت بدهیم که چگونه ارز خود را در شرایط تحریم به کشور وارد کند. پیشنهاد دوم این است که تدوین استراتژی صادرات به کشور قطر توسط اتاق بازرگانی ایران و قطر انجام بشود.

در پایان موسی پور با اشاره به سهم ناچیز ایران از بازار قطر گفت: هم اکنون ترکیه بازار این کشور را با کالاهای خود تسخیر کرده است و کشورهای هند، پاکستان و عمان نیز سهم قابل توجهی از بازار قطر را در اختیار دارند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۶۵
با کدام کالا میتوانیم این کار را انجام دهیم ؟
محصولات کشاورزی بی کیفیت و همراه با تقلب ویا مصنوعات صنعتی ساخت چین ؟
چیزی برای عرضه نداریم و اگر هم مواردی باشد صرف برطرف کردن نیاز داخلی میشود
پاسخ ها
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
در خود ایران ترکیه بازار را گرفته است. کجایی حاجی
چه توقعی داری ما بازار داخلی خودمون رو هم نمیتونیم نگه داریم.ما فقط استاد حرف زدن و تز دادن هستیم.وقت عمل همه مقصرن به جز ما .تو این کار هم هممون شبیه هم هستیم .
برای مثال لطفا به کیفیت ، شرایط فروش ، قیمت و خدمات خودروهای تولید داخلی توجه کنید تا پاسخ خود را بگیرید
به دلیل اینکه خود قطر زیاد تمایلی برای نزدیک شدن به ایران ندارد.این کشور از سیاست های آمریکا تبعیت میکند و نوچه آمریکا هست.منتهی حاکمانش سیاستمدارترند.بخصوص در شرایط فعلی که تنها راه نفس کشیدن این کشور ایران هست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
در مطالب حتی در یک جمله هم مشاهده می شود و این از عجایب روزگار است که بتوان جمله ای گفت که آغاز ان با پایانش همسو نباشد
با محصولات بنجل وطنی که از قطعات بنجل چینی ساخته شده میخوتید بازار قطر و عراق دست بگیرید؟ تصور کن که قطریها سوار پراید بشن
چون بعضی از مسو لین ما دنبال منافع خدشان هستن نه ملت شما نگاه کنید این همه سفیر در خارج از ایران داریم کسی تا حالا گارگرده اینها را دیده یا سوال نموده نه ....
ميشه دقيقا بگي كدوم كالا
ميشه دقيقا بگي با كدوم استراتژي
دولت باید مثل بازار ازاد دلار ازاد از بازار بخرد و حتی از صادر کنندگان و سرمایه جمع کند نه جنگ را با تجار و تولید کنندگان انجام دهد و بازار را قفل کند . این را به همتی و دارو دسته اقتصاد کشور بگوید .
دلیلش واضحه، هیچ استانداردی، عرض میکنم هیچ استانداردی در چهارچوب کشور وجود نداره که جهانی باشه، کلا پایین ترین استانداردها رو داریم، از تولیدات صنعتی بگیرید تا میوه و هواپیما و..، اگر احیانا کیفیت چیزی بهتر مونده با فشارهای اقتصادی و دیدن هرروزه فسادها تولید کننده همرنگ جماعت خواهد شد. هیچ برنامه ای در کشور وجود ندارد متاسفانه و کل کشور بصورت کدخدا منشانه اداره می‌شود. آخه چطور می‌شود خودرویی در آلمان مثلا 12000 یورو باشد و یک کارمند با حقوق ماهیانه 3000 یورو به راحتی و آرامش آنرا بخرد و در ایران یک خودرو 100 میلیون تومان و یک کارمند با 2 میلیون حقوق باید آنرا بخرید، تازه کیفیت ها خیلی فرق دارند!
ما در بازار جنگ منطقه جلوتر از ترکیه قرار داریم چون هم تولید سلاح جنگی داریم و هم خوب هزینه میکنیم.
حتما انتظار دارید با تولید کارخانجات تعطیل و نیمه تعطیل و کارگران در اعتصاب و تحت تعقیب، بازارهای مصرف منطقه را هم تسخیر کنیم !!!؟؟؟
بازار مصرف منطقه هم مانند بازار جنگ منطقه است وقتی میتوانیم قدرت منطقه ای در بازار مصرف شویم که به سلاحش مجهز باشیم که نیستیم هر چند که سخنرانان خوبی در این زمینه ها داریم. ترکیه به عنوان آلترناتیو جدی همه جا ی بازار منطقه و در خط مقدم آن حضور دارد چون پولش را بجای هزینه کردن برای کشورهای دیگر ،در کشور خودش و برای تولید هزینه میکند.
بوی گندم مال ما
هر چی میکاریم مال اونها !!!؟؟؟
جون از ما پول از اونا
برای اینکه مسئولای ما کاملا بی عرضه هستن!!!!
با سلام
شما اول بازار داخلی رو تسخیر کنید،قطر پیشکش.
تولید کننده های داخلی ما فقط زورشان به مردم می رسد و هر جنس بدون کیفیت و مشکوک به پالم و روغن ها و مواد اولیه غیر استاندارد را با بدترین کیفیت و بسته بندی به هر قیمتی که دلشان خواست در حمایت کامل دولت به مردم غالب میکنند .
و وقتی پای رقابت منطقه ای پیش می آید معلوم میشود که این اجناس و کالا های نامرغوب را نمی توان حتی با قیمت ارزانتر به عراق و قطر فروخت
با این تقلبی که تولید کننده ایرانی در ساخت کالاهاش میکند چجوری صادر کنند.کسورهای خارجی بر خلاف ایرانیان جان و سلامتی مردمشان ارزشمند است
اتاق بازرگانی خوب رسیدگی کند اگه اینها حوصله کار کردند ندارند نیروی جدید بزارند اگر چند ماه حقوقشونو ندادن خو حقوقشونو بدید ببینید چه مشکلی دارند . بنده این 6 سال در سه شرکت بزرگ صادرات مواد غذایی فعالیت دارم . و هر بار برای گواهی مبدا رفتم بدون اعتنا به اینکه محصولات ما مواد غذایی میباشد و نیاز سریع به گرفتن گواهی مبدا میباشد شدیدا بی اعتنایی میکنند و باراخیر ما مواد غذایی .به بحرین رسیده بود و گمرک بحرین بدلیل مشکل سیاسی که با ایران دارد بدنبال بهانه برای مرجوع و یا معدوم کردن محصولات ایرانی میباشد . برای گرفتن گواهی مبدا و مراجعت در چند روز به اتاق بازرگانی و معطلی چند روزه و تعطیلی پنج شنبه و جمعه و کلی التماس و تعهد و استرس وبی اعتنایی کارمندان موفق به گرفتن گواهی مبدا شده . دیگر نه حوصله ونه رمقی مانده برای صادرات
هنوز مشکل کیفیت در تولیدات داخلی را حل نکرده ایم. قریب به اتفاق شرکتهای لبنیاتی 3برابر به شیر آب اضافه می کنند به علاوه اضافه کردن مقداری وایتکس و پالم . این را به قطع اعلام میکنم که در ابتدای ورود شیر قبل از تخلیه وایتکس اضافه می گردد . آیا این بادین و ایمان همخوانی دارد و چه توقعی داریم که کشورهای همسایه از شرکتهایی که به مردم کشورشان رحم نمی کنند به آنها رحم کنند. چرا مسئولین کاری نمیکنندو هرکسی قادر به مدیریت نیست زحمت را کم کند. به اندازه کافی جوان بیکار و تحصیل کرده وجود دارند.
خب اتاق بازرگانی ایران و قطر دقیقا کارش چی هست؟
اقای موسویان و امیدیها که نسخه سی اف تی میپیچید
گوش کردید این فعال و کارشناس اقتصادی چی گفت؟
اصلا چرا نقدینگی داخلی که ربطی به تحریم و سی اف تی ندارد را سمت تولید و صادرات نمیبرید؟
چرا مردم را رنگ میکنید؟
تا زماني كه دچار خودشيفتگي هستيم و فكر مي كنيم از همه بهتريم اوضاع همين است . بايد از دنياي خارج ياد بگيريم . سلامت محصولات غذايي مهم ترين اصل در بازاريابي است . مصرف كود و سم غير استاندارد ، تقلب در تاريخ مصرف ، استفاده از مواد اوليه نامرغوب ، .... مشتري را فراري مي دهد .
يكي توضيح بده اين همه دزد گرفتيد اختلاس گر گرفتيد اعدام كرديد مدير عوض كرديد شعار داديد نتيجه دلار ١١٦٥٠ پز مي ديد كه ثالت نگه داشتيد واقعا ارزان گران سهم مرزم چيست
حق برخی تولید کنندگان متقلب داخلی همینه.
اگه ما مجبوریم کم فروشی و کیفیت پایین و قیمت بالای کالاهای ایرانی رو ندیده بگیریم، قطری ها مجبور نیستن.
پول تقلب و کم فروشی و گرون فروشی زیر دندون تولید کنندگان داخلی مزه کرده فکر کردن مردم کشورای دیگه مثل مردم ایران هستن.
کالای بی کیفیت فقط همینه دلیلش
بنده نمیدانم مالک کارخانجات بزرگ مصادره شده چه کسی است ولی این را میدانم تولیدات داخلی به درد نمیخورد وایرانی ناگزیر به خرید اجباری اجناس ساخت ایران است
سوال جدی از تولیدکنندگان این که چرا تولیدات کم کیفیت دارند که نمیتونه استانداردهای بین المللی رو رد کنه؟؟
صادرکنندگان بیشتر از اینکه از تحریمهای خارجی ضربه بخورند از تحریمهای داخلی ضربه میخورند. ما چهل ساله که تحریمیم اما بلاخره چرخه چرخیده اما این دوره گویا چرخه نمیچرخه و یکی مثل عسگراولادی میگه من دو ماه صادرات رو تعطیل کردم
مدیریت تولید و فرصت طلبان مقطعی ایا امکان استاندارسازی تولیدات را در داخل داده اند که نوبت یه خارج برسد! آیا در کشوری که وزارت صنعت معدن و تجارتش یعنی کل اقتصاد کشور غیر از نفت در این سازمان و وزارتی به اصطلاح صمت! متمرکز است و در ان با ملت قایم موشک بازی می کنند و مصلحتی مدیر سایپایش را می گویند پراید را به ۴۰ میایون برسان و بعد فرمالیته ور می دارند و او را را مصلحتی مسیول می دانند و کاری هم به اش ندارند و مدیر جای دیگر می کنند که منتطر انتساب مبارک اش هم هستیم و قیمت همانی است که از طریق این اقا مصوب کردند می تواند صادرات به قطر را در تامین نیازهای ان کشور داشته باشد. این مقالات راچاپ کردن توهین به شعور ملت است با این مدیریت داخلی
بسته بندی خیلی نقش بسزایی در بازارها و جذب خریدار داره. شما آب پرتقال اصل رو بریزید داخل یک آفتابه کسی نمیخره قطعا ولی اگر همون رو بریزید داخل یک پارچ تمیز ببینید چقدر خریدار و طرفدار داره...بسته بندی هم فنی است که ما نداریم و فله ای صادر میکنیم
سهم قطر از کالاهای صادراتی مون تنها 0.55 صدم...علی برکت الله
دلیلش خیلی روشنه در کشور ما قانون و مدیریت وجود ندارد.
ما چگونه ما شدیم، اقایان تاجر و مسولان مردم دیگر کشورها مثل ملت ما نیستند ک با وعده و وعید و جنس بی کیفیت و گران و جنسی ک احترام به مشتری نگذار کنار بیایند
مگر ما شرکت های خصوصی واقعی داریم که بتونیم با شرکت های خصوصی کاملا مجهز و به روز ترکیه ای رقابت کنه ما فقط بدرد رقابت با خودمون مخوریم
تولید کندده چیزی رو تولید می کنه که سود توش باشه تا یه چیزی گرون میشه دولت به اسم تنظیم بازار اونو از خارج وارد می کنه در نتیجه ما هیچ تولیدی نداریم و همچنین چون عمدا نرخ ارز رو پایین تر از مقدار واقعی نگه میداریم (با دلار نفتی) تولیدات ما گرون در میاد و هیچ مزیت صادراتی نداره
کالاهای ایرانی (البته غیر از اقلام خوراکی) تنها به درد انداختن به مردم فلک زده ایران می خورد! (خیابانی کجایی که بیای گریه کنی!!!)
با سلام
کشور ما اصلا تولید کندده مطرحی دارد تا بتواند با ترکیه یا هر کشور دیگری رقابت کند به غیر از پسته و زعفران که اینها هم تا چند سال دیگر از دست مان خارج میشه شما تولیدات ما را مثال بزنید تا ما روشن بشیم
با چه تولیداتی می خواهی بازاری در آنجا داشته باشیم به آنها مواد غذایی می توانیم صادر کنیم که آنهم به علت استفاده از مواد شیمیایی هیچ کدام از تولیدات ما را قبول نمی کنند.
چون به جای اینکه دولت به فکر بازارها باشه ول کن اروپا نیست اقایان خود اروپا دنبال بازارهای عربی است شما رفتی از اونا کاسبی کنی هرسال میلیارها دلار ریختن توجیب فرانسه اخرم فرانسه پشت امریکاست خدا عقل بده
آقای موسوی پور برای که میگوی مسولین نه میبینند ونه میشنوند فقط بفکر چپاول هستندو بس مگر اطراف ما فقط فطر است قزاقستان ازبکستان ترکمنستان ووووو چه میگوی
به جهنم که نتونستیم بازار قطر رو بگیریم. هی نگید صادرات صادرات. قحطی و کمبود داخل ایران داره بیداد میکنه گوشت شده کیلویی ۹۵ هزار تومن چون داره گوشت صادر میشه پسته شده کیلویی ۲۵۰ هزار تومن چون داره صادر میشه ماهی قزل شده کیلو ۳۰ هزارتومن چون داره صادر میشه. الهی هیچ چی نتونیم صادر کنیم تا دیگه شاهد قحطیش تو داخل نباشیم.
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۱
مردم که در اولویت نیستند
اصل کار تجار بازار و ژن خوب ها هستند که باید حسابهای ارزی بانکی شون پر و پشیمون باشه
تو چه اقتصاد دانی هستی با چه کالا و چه تکنولوژی باید بازار دست گرفت حالا گیرم اونا پراید خریدن از ما پولش چجوری میخوای برگردونی!
در هر عرصه ای جز بی مدبریتی چیزی دیده نمیشود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۱
به جاش اسرائیل را محو میکنیم
همه اینها بر می گرده به مدیریت. تا وقتی اختیار و تریبون کشور دست افراد غیر متخصص باشه، وضعمون از این که هست بدتر نشه خدا رو باید شکر کرد.
با سلام، دو نکته:
اول اینکه قیمت فلفل دلمه در مارکتهای دوحه 7 ریال هست نه 70. فقط هم از هلند وارد نمیشه. از آلمان و بخصوص اسپانیا هم وارد میشه.
دوم از دست دادن بازار کشورهای دیگه برای ایران امر جدیدی نیست. زمانی که شوروی سابق تجزیه شد، جمهوریهای جدیدالتاسیس بخاطر پیوندهای سنتی و قومی با ایران (مخصوصاً آذربایجان) بسیار به سمت ایران گرایش پیدا کردند و فرصتی استثنایی نصیب تجار ایران شد. اما وقتی همین تجار سودجو انواع و اقسام کلکها رو سر اون بیچاره ها پیاده کردن (مثل قاطی کردن سیمان در حنای صادراتی!!!!!) نتیجه ش همین شده که می بینید.
شخصا شاهد هستم که دوست تاجرم در تاجیکستان از اونور دریای خزر میره پسته نامرغوب ترکیه رو ترانزیت میکنه اما سراغ تاجران پسته ایران نمیاد.
از ماست که برماست.
بنده مقیم قطر هستم، از همه بازرگانان قطر که سوال کردم تنها به یک دلیل ترجیح میدهند که با ترکیه کار کنند تا ایران با وجودی که به کیفیت کالاهای ایرانی هم اعتقاد دارند.
انها میگویند که بازرگانان ایران بی نظم بد قول و بی برنامه هستند،
این هفته سفارش کالا میدی خوبه، هفته بعد بد قولی میکنند و نمیتونند کالا تحویل بدهند و ماه بعد هم میزنند زیر قولشون و قیمت را تغییر میدهند.
این مشکل به وزارت بازرگانی مربوط میشود یا به شرکت های بازرگانی بنده بی اطلاع هستم.
شما در تامین احتیاجات ملت خودتون موندید از خوراک بگیر تا قطعات خودرو و خیلی اقلام دیگه
با چی میخواید بازار کشورهای دیگه رو به دست بیارید؟
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۱
همین روزها مردم باید برای نان شبشون دست گدایی دراز کنند
و بیشتر از این اقلام خوراکی مردم را نگذارید صادر گردد
دولت ، بخش خصوصی ، قوانین و زیرساختها همه بیحالند.
در ایران کسی به فکر کشور داری نیست
تولید کننده ایرانی فکر می کند مردم کشورهای دیگر مثل مردم ما هستند که هر جنس بی کیفیتی را بخرند؟ لذا با صادر کردن این کالاها برای یکبار قادر به تکرار آن نیستند.
تنها راه مبارزه با تحریم فروش نفت اینست که دولت بجای اینکه نفت خام بفروشد تعداد زیادی پالایشگاه و پتروشیمی در کشور بسازد و بنزین و گازوئیل و ... انرا به کشورهای هم جوار بفروشد و پول انرا نقد دریافت کند تا به این شکل هم مشکلات پیش امده برای بانکها جهت واریز وجه ان حل گردد و هم بسیار شغل ایجاد میشود. البته دولت بهتر است ساخت پالایشگاه ها و پتروشیمیها را به بخش خصوصی واگذارد و بخش خصوصی با فروش سهام مردم را شریک خود کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۱
خبر ندارید و سازمانهایی دارند با کشتی و تانکر از دریا و زمین صادرات قاچاق بنزین و گازوئیل را انجام میدهند
فقط پولش به جیب خودشون میرود و به مردم اجازه دخالت نمی دهند
تا زمانی که نوابغ و مغزهای مدیریتی به پستهای مهم اقتصادی مملکت دعوت نشوند هرگز چرا جواب نداره، در فوتبال یک مغز را استخدام کردید و حالا دارید نتیجه آنرا می‌بینید پس چرا مغزهای مدیریتی و معتبر را از سراسر جهان به پستهای اقتصادی مملکت دعوت نمیکنید تا این کشور با این پتانسیلهای عظیم را به سروسامان برسانید
بایستی فکری اساسی جهت جایگزینی اکثر مدیران کشور نمود .بااین مدیران فرتوت کار انقلابی نمیشود انجام داد .اینموضوعی است که دیگر بس از چهل سال خرابکاری این مدیران نمیشود نا دیده گرفت آنان بایستی بوسیله جوانان انقلابی ومومن جایگزین شوند.اکثر مدیران فعلی کاری کهمیتوانستند انجامداده اند که متاسفانه برای کشور کار ساز نبوده استبیشتر این کمبود را درنظارت امور میتوان شاهد بود!!!
سایت تابناک لطفا + و - را بر گردانید کیفیت و ارزش سایت را تحت شعاع قرارداده لطفا لطفا لطفا ممنون و منتظر اقدام
بسمه تعالی
کیفیت کالاهای ترکیه و قیمتهاشون به مراتب از ایران بهتره و در ضمن ایران قدرت صادراتی ضعیفی داره چون فکر میکنه مثل پراید رو که بالاجبار و تخفیف های خاص به سوریه و ترکیه و خاصه داخلی میفروشه به کشورهای با کلاس بالا هم میتونه غالب کنه.
بسمه تعالی
جنس آشغال ایرانی رو نمیشه به کشورهای همانند قطر قالب کرد.
به خاطر اینکه شما تا حالا یک کار درست هم انجام ندادید.
من نمی دونم چه اصراری هستش که ترکیه رو با ایران مقایسه میکنید. چرا متوجه این موضوع نیستید که ترکیه یک سرو گردن از ایران بالا تر هستش .
کل اگر طبیب بودی!
تمام توضیحات و پیشنهادات جای خود باید برای آقا زاده ها رانت و سود و انحصار ایجاد بشه تا کالای ایرانی بتونه صادر بشه حالا تقلب کیفیت پایین و بسته بندی بد .و کاغذبازی ادارات متولی و.. جای خودش بالا و پایین رفتن ارز و قیمت مواد اولیه جای خودش تحریم خود خواسته دولت هم جای خودش . نخواستن دلیل اولشه
لطفا مطالعه شود
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر