بازدید 7920
رکود کم سابقه در معاملات مسکن شهر تهران؛

معاملات بناها با هر عمر ساختی بیش از 50 درصد کاهش یافت

در ماه های اخیر وضعیت قیمت مسکن به نقطه ای رسیده است که دیگر خرید مسکن از دسترس مردم با درآمدهای معمول خارج شده و این موضوع را می توان از وضعیت معاملات مسکن در آذر ماه 1397 پی برد. آخرین گزارش بانک مرکزی پیرامون معاملات مسکن در شهر تهران نشان می دهد که متوسط قیمت هر مترمربع مسکن در آذر ماه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 91.8 درصد افزایش یافته است.  
کد خبر: ۸۶۴۶۸۹
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۱ 29 December 2018

معاملات بناها با هر عمر ساختی بیش از 50 درصد کاهش یافتدر ماه های اخیر وضعیت قیمت مسکن به نقطه ای رسیده است که دیگر خرید مسکن از دسترس مردم با درآمدهای معمول خارج شده و این موضوع را می توان از وضعیت معاملات مسکن در آذر ماه 1397 پی برد. آخرین گزارش بانک مرکزی پیرامون معاملات مسکن در شهر تهران نشان می دهد که متوسط قیمت هر مترمربع مسکن در آذر ماه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 91.8 درصد افزایش یافته است.  

به گزارش تابناک اقتصادی، در سال جاری افزایش چشمگیر قیمت مسکن باعث شده است تا خانوارهای بسیاری که معمولاً دارای سطح درآمد پایین یا متوسط هستند از خرید آن صرف نظر کنند، چرا که دیگر مجموع وام مسکن، پس انداز و درآمدها قادر به تامین هزینه خرید مسکن نمی باشند. این موضوع در شهرهای بزرگ و به خصوص شهر تهران بیشتر دیده می شود.

معاملات بناها با هر عمر ساختی بیش از 50 درصد کاهش یافت

آخرین گزارش بانک مرکزی پیرامون تحولات بازار مسکن در شهر تهران در آذر ماه سال 1397 که به تازگی منتشر شده است نشان می دهد که متوسط قیمت هر مترمربع مسکن در آذر ماه 1397 به 95.5 میلیون ریال رسیده است که این رقم نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 4.1 درصد و 91.8 درصد افزایش یافته است. آمارها نشان می دهند که بیشترین رشد متوسط قیمت مسکن در شهر تهران در این ماه، نسبت به ماه مشابه سال قبل به منطقه 1 تهران (معادل 105 درصد) و کمترین میزان رشد قیمت به منطقه 12 (معادل 54.6 درصد) تعلق دارد.

همین افزایش بیش از 90 درصدی متوسط قیمت مسکن در آذر ماه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته باعث شده است تا معاملات مسکن به شدت کاهش یابد. گزارش نشان می دهد که در آذر ماه سال جاری در مجموع 6814 واحد معامله شده است که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، 61.7 درصد کاهش یافته است. نکته حائز اهمیت این است که تعداد معاملات مسکن در آذر ماه سال گذشته در مقایسه با آذر ماه 1395 رشد 50.2 درصد را تجربه نموده بود.

نکته دیگر در مورد معاملات مسکن در آذر ماه سال جاری این است که مطابق با تصویر زیر معاملات مسکن با هر عمر بنایی بیش از 50 درصد کاهش یافته است که این موضوع در چندین سال اخیر کم سابقه بوده است. بیشترین کاهش تعداد معاملات متعلق به بناها با عمر تا 5 سال است که تعداد معاملات این بناها در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 65.9 درصد کاهش یافته است.

معاملات بناها با هر عمر ساختی بیش از 50 درصد کاهش یافت

علاوه بر اینکه رشد 91.5 درصدی متوسط قیمت هر مترمربع مسکن در آذر ماه سال جاری بر روی معاملات مسکن تاثیرگذار بوده است، این افزایش قیمت باعث شده است تا معاملات مسکن با سطح زیربنای پایین تر رونق بیشتری بگیرد. گزارش نشان می دهد که بیشترین معاملات مسکن انجام شده در آذر ماه سال جاری مربوط به مسکن ها با متراژ 50 تا 60 متری است و سهم معاملات این نوع مسکن از کل معاملات مسکن 14.8 درصد بوده است. این در حالی است که در آذر ماه سال گذشته بیشترین سهم معاملات مسکن از کل معاملات متعلق به بناها با متراژ 60 تا 70 متری بوده است و سهم معاملات این نوع مسکن از کل معاملات مسکن 14.3 درصد بوده است.

توزیع معاملات انجام شده بر حسب مناطق شهر تهران در آذر ماه سال 1397 حکایت از آن دارد که از میان مناطق 22 گانه شهر تهران، 73 درصد کل تعداد معاملات انجام شده مربوط به 10 منطقه به ترتیب شامل مناطق 5، 2، 4، 10، 14، 7، 1، 8، 15 و 11 بوده است و 12 منطقه باقیمانده 27 درصد از کل معاملات را به خود اختصاص داده اند.

پیرامون وضعیت اجاره بهای مسکن نیز باید گفت که در آذر ماه سال جاری شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب 19.2 و 16.2 درصد رشد داشته است.

در انتها باید گفت با توجه به اینکه در سال 1396، مسکن و هزینه های آن حدود 35.5 درصد از کل هزینه سالانه یک خانوار را به خود اختصاص داده بود، در سال جاری و سال آینده این سهم به شدت افزایش خواهد یافت و احتمالا به بیش از 40 درصد خواهد رسید. این افزایش سهم هزینه های مسکن عواقبی را برای خانوارها در پی خواهد داشت که از آن جمله می توان به کاهش سهم هزینه های دیگر چون سهم هزینه های خوراکی و آشامیدنی اشاره نمود که خود می تواند تاثیرات منفی بسیاری را بر خانوارها داشته باشد و سطح رفاهی آن ها را به شدت کاهش دهد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۴
قیمت رو بیارن پایین رونق می گیره.آخه کی مییتونه با این قیمتهای نجومی خونه بخره.معلومه کاهش پیدا می کنه
در کشورهای دیگر، بر اساس منطقه و مشخصات ملک، قیمت اجاره و فروش مشخصه و کسی حق نداره بیشتر از اون بفروشه و تخلفه.
دولتمردان ما نمی خواهند از تجربیات سایر کشور ها استفاده کنند و اراده ای برای کنترل بازار ندارند. چرا که خود بزرگترین گران فروش هستند در برخی از کالاها و خدمات و چطور می توانند با گران فروشان مبارزه کنند.
مجلسی ها بیشتر دغدغه تامین خواسته های اسپانسرهای خود را دارند تا رسیدگی به مشکلات و دغدغه های مردم.
قانون مالیات بر خانه‌های خالی مدتهاست بر روی زمین مانده و وزارت اقتصاد و وزارت راه و شهرسازی اراده ای بر اجرای آن ندارند و مجلس محترم هم که برای یک نماینده وزیر اقتصاد را بازخواست می کند، ایکاش اجرای این قانون را هم از متولیان امر پیگیری میکرد...
90 درصد حقوق بگیران دولت و کارگران حقوق ماهانه حدود 3 میلیون دریافت می کنند خودتان حساب کنید برای تامین مایحتاج و حمل نقل، آموزش،باز پرداخت وام های قبلی، اجاره و ... مورد نیاز زندگی چقدر از این حقوق در ماه هزینه می شود حال باقیمانده درآمد در ماه را باید به خرید مسکن اختصاص دهد با این شرایط چند ماه و سال طول می کشد تا این افراد بتوانند یک خانه 50 متری برای خود بخرند بنابراین تابناک هر چند وقت یک بار این موضوع را تیتر نکن چون شما با ورود به موضوع دلار و مسکن و ... قصد آرام کردن بازار را ندارید بلکه دوست دارید این آتش شعله ور بماند
قيمت مسكن طوري بالا رفته كه نيازمند و مصرف كننده واقعي ( نه بورس باز و سرمايه گذاري كه پول يامفت داره ) در صورت ثابت ماندن همين وضع قيمتي هم حداقل تا 10 سال اينده هم توانايي خريد پيدا نخواهد كرد

حقوق ثابت
قيمت مسكن حداقل دو تا سه برابر................
الان با این خبر هجوم اوردن خونه بخرن. جالبه این خبرا فقط تو جراید و رسانه ها اعلام میشه.
تف تو این زندگی
خدارا شکر این رکود به به نفع مردم است
باسلام ، آخه مسلمون خدا مثلا بلوار فردوس متري n تومن ؟! به كجا داريم ميريم؟ چه خبره تو اين مملكت؟ يك دفعه بگيد نميفروشيم...
واقعا چه خبره اینقدر گرونی برای چی 90 درصد. یه کارمند و یه کارگر مگه چقدر دریافتی داره که خونه بخره قیمت های

کاذب و سوداگرانه.من که فعلا بی خیال خرید مسکن شدم.
سلام به نظر من سال اینده نزدیک به 20 درصد ریزش قیمت داریم و 5 سال اینده قیمت امروز را خواهید دید.
سلام به نظر من سال اینده نزدیک به 20 درصد ریزش قیمت داریم و 5 سال اینده قیمت امروز را خواهید دید.
مگه کل خونه از دلار ساخته میشه که بیشتر از افزایش قیمت دلار قیمت خونه را گرون کرده اند. بهترین راهکار برای کاهش قیمت هر کالایی عدم خرید اون کالاست. یکسال مردم خونه نخرند ببینند چه شکلی قیمت میاد پایین. دلار با اون ابهتش به واسطه کم شدن تقاضا از 20 به 10 تومان رسیده. خونه های روی گسل تهران و غرق در آلودگی هوا که سرتر از اون نیست که.
سال 80یک واحد اپارتمان در شرق تهران به متراژ58متر با 9میلیون تومان خریدم ووبعد از دوماه پشیمان شدم ومدتی دنبال مشتری بودم که بفروشم موفق نشدم خلاصه در دوره دوم ریاست جمهوری احمدی نژاد از شرش رها شدم پس از گذشت 17سال الان همان اپارتمان متری شده ششمیلیون تومان .
نخیر اینا معامله می کنن اما جایی ثبت نمی کنن. دزد تر از ما مردم هنوز خدا خلق نکرده. ای خااااک بر سر ما. حیف خاک
با این توضیحاتی که داده اید اقایان مسئولین نظام کلاهشونو بزارند بالاتر ؟/
من نمیدونم این همه تولید فولاد داریم این همه سیمان پس چرا باید قیمت مسکن این قدر بره بالا کی مسئوله کی باید پاسخ بده خوب معلومه هیچ کس هیچ کس ...
عجب ! چشم بسته غیب گفتید .
علت کم شدن معاملات اینه که کسی فروشنده نیست چون همه میدونندموج دوم وسوم گرانی مسکن درراهست !!!
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
موج دوم و سوم گرونی مسکن!!!!!! یا دلالی یا خونه زیاد خریدی و احتکار کردی می خوای بازار گرمی کنی.بشین تا گرون بشه
وقتی همه به جون هم افتادیم و داریم خودمون رو تیکه پاره می کنیم ، چه انتظاری هست ؟!؟!؟!؟ دیگه اینجا بحث دولت نیست ، هرکی صاحبخونه است هر قیمتی دلش میخواد رو ملکش میزاره !!!! بابا ببین اصلا میارزه ؟؟!؟!؟!
نتیجه عدم برنامه ریزی دولتها در چهل سال اخیر همین میشه
یکی میخواهد فقط با وام به جنگ قیمتها برود
یکی میخواهد فقط با تسهیلات ساخت مسکن را زیاد و ارزان کند
یکی نیست بگه فرض کنید مسکن را زیاد ساختید ولی اگر محتکران آن را به بازار عرضه نکنند و احتکار کنند چه فایده؟
اگر دلال ها بدون نظارت ده تا ده تا خونه برای سرمایه گذاری بخرند و ذخیره کنند و خالی نگه دارند و هیچ مدیر دولتی توجهی به این مطلب نکنه چه فایده؟
چند ساله قانون خانه های خالی و احتکار مسکن روی زمین مونده؟
چند ساله می خواهند بانک اطلاعاتی زمین و املاک و مسکن درست کنند برای رصد بازار و مالیات گرفتن از محتکران مسکن؟

هر چی می کشیم از بی تدبیری و بی کفایتی مدیران دولتی است!
اگر بلد نیستید مدیریت کنید استعفا بدهید و مردم بیچاره را خلاص کنید از این فشار سوء تدبیرتان!!!
با یه زلزله 10 ریشتری و 50 تا پس لرزه 8 ریشتری ، بازار ملک در تهران در رکود کامل کامل فرو میره ... اونم برای 50 سال ...
انشاا...

ممنونم
مردم پول ندارن نون واذوقه خانوادشان را بگیرن خونه که ....
عوامل که باعث شده خرید و فروش ملک از رونق بیفته 1- مهمترینش قیمت دلار که روی همه وسایل از آهن گرفته تا سیمان و حتی کارگر تاثیر گذاشته 2- مالیات بر ساخت ساز که 50 درصد افزایش یافته 3- هزینه های بنگاه که ماشالا سر سام آوره $ هزینه ثبت محضری یک ملک که اونم به شدت زیاده . و درآخر کمبود سرمایه و نقدینگی . با این حقوق و دسمزدها آدم بتونه زندگیش رو بچرخونه هنر کرده چه برسه به خرید ملک
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی