خوانده می‌شوید؛

آیا با نصب دوربین در معابر عمومی به منظور مقابله با جرایم موافقید؟

آیا گسترده شدن استفاده از دوربین‌های مداربسته و سپردن دسترسی آن‌ها به نهادی مانند پلیس، می‌تواند تغییری در شرایط به وجود آورد و بساط جرایم خرد که رو به افزایش هستند را برچیند؟ آیا با پیش گرفتن چنین راهکاری موافقید و آن را راهگشا می‌دانید؟
کد خبر: ۸۵۹۲۷۸
|
۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۷ 11 December 2018
|
15857 بازدید
|

با افزایش جرایم خرد در سطح جامعه و روزافزون شدن سرقت تلفن همراه، کف‌زنی از عابران و حتی سرنشینان خودروها، خفت‌گیری، کیف‌زنی، مزاحمت نوامیس و دیگر جرایمی که امنیت شهروندان را مخدوش کرده، بار دیگر بحث نصب دوربین‌های مداربسته در معابر داغ شده است.

پیشنهادی که ریشه در تجربه موفق برخی کشور‌ها در این زمینه دارد؛ کشور‌هایی که معابر بسیاری از شهر‌های بزرگشان تماما تحت پوشش دوربین‌های مداربسته قرار دارند و به کمک تصاویری که این دوربین‌ها ذخیره می‌کنند، قادر به ردزنی بسیاری از مجرمان و خاتمه دادن به بسیاری از پرونده‌ها هستند.

البته این پیشنهاد همان قدر که موافقان پرشماری دارد، با انتقادات زیادی هم مواجه است، چراکه به باور برخی، این دوربین‌ها حریم خصوصی شهروندان را نقض می‌کنند و حتی از آن فراتر، گاه مصداق تجاوز به حریم افراد هستند؛ حریمی که در برخی مواد قانونی تأکید زیادی بر رعایت و پاسداری از آن شده و با هیچ توجیهی نمی‌توان نادیده اش گرفت.

همه این‌ها در حالی است که بی حل و فصل شدن این مباحث هم شاهد نصب شمار بسیاری از دوربین‌های مداربسته در معابر شهر‌های کشورمان هستیم؛ دوربین‌هایی که ادارات و نهاد‌های مختلف یا بانک‌ها و شرکت‌ها نصب کرده اند یا حتی برخی شهروندان برای تأمین امنیت دفترکار یا خانه خود از وجودشان بهره مند می‌شوند. دوربین‌هایی که البته سهم چندانی در افزایش امنیت عمومی در کشور ندارند.

مباحث مختلفی که مجابمان می‌کند از شما بپرسیم؛


* آیا گسترده شدن استفاده از دوربین‌های مداربسته و سپردن دسترسی آن‌ها به نهادی مانند پلیس، می‌تواند تغییری در شرایط به وجود آورد و بساط جرایم خرد که رو به افزایش هستند را برچیند؟
* آیا با پیش گرفتن چنین راهکاری موافقید و آن را راهگشا می‌دانید؟
* نظرتان در خصوص نقض حریم خصوصی با استفاده گسترده از دوربین‌های مداربسته چیست؟
 
نظریات شما در این باره تا ساعت ۱۹:۰۰ منتشر می‌شود.
اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۳۹
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
موافقم چرا که از نظر جلوگیری تروریستها هم نقش داره
خیابونم حریم خصوصی نیست
در ضمن فقط نزد پلیسه نه همه که
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
بی خیال حالا ما بگیم یا نگیم شما کار خودتون رو میکنید ،مگه الان دوربین خدا مگاپیکس ندارن که ملت رو دید میزنن ، به فاصله 200 متری عین آینه نگا میکنن
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
موافقم خیلیم موافقم
چرا که اولا کسی که جرمی مرتکب میشه ، مستند میشه بهش ثابت کرد کجا چکار کرده و بنابراین خیابان ها هم امنیت بیشتری پیدا میکنن
و هم اینکه مامورای انتظامی هم با خاطر جمعی اقدام برای تامین امنیت میکنن
و هم اینکه کسی که کاری رو مرتکب نشده نمیشه بهش انگی چسبوند

و یک نکته دیگه، همه ما دم از فرهنگ بالای غرب میزنیم، غافل از اینکه فرهنگ در اونجا بخش بزرگیش با زور و قدرت به وجود آمده و نهادینه شده (تازه اگر نهادینه شده باشه)
مضاف بر همه اینا ، مگه ملت تو خیابون میخوان چکار انجام بدن که مخالف این طرح باشن؟ مگر این که کسی که مخالف هست خودش طوریش باشه که دوست نداشته باشه اعمالش ثبت بشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
به خودی خود ممکن است ایراد نداشته باشد ولی
حتماً باید با رضایت خانه ها یا مغازه های دیگری که تحت پوشش دوربین هستند باشد.
عدم رضایت دیگر کسانی که تحت پوشش هستند یعنی ورود به حریم خصوصی این افراد بدون رضایتشان.
ناشناس
| Germany |
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
یک نظر مخالف دادم و منتشر نشد.گویا اراده بر اینکار قرار کرفته.ببین باز کدوم اقازاده ای میخواد دوربین وارد کنه.نصب میکنن ششماه دیگه از کار میفته جمع میکنن.این نحوه مدیریت منابع در کشور ماست.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
تو اصفهان خونه هایی که در تو حیاط هست هم خیلی خیلی ارزونتره و هم کسی نمی خره؟ چون بقیه همسایه ها از بالا عبور و مرور هم را چک می کنند. حالا حسابش را بکنید هر خونه ای یک دوربین بذاره تو پیاده رو به اسم کنترل سرقت. این چیزا بسته به فرهنگ شهرهای مختلف خیلی تفاوت داره. اصلاً نمیشه همه جا را یکجور دید.
رضا تبریزی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
بشرطی که تولید داخل باشه دوربینا
وارداتی نباشن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
بله 3نفر هستیم هر سه بله موافق نصب دوربین هستیم.
حسيني
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
نصب دوربين مشكلي راحل نم كند بلكه هرفرد خودبايددوربين خودباشد وسطح فهم شعور افراد بالاتر رود ناموس ديگران ناموس ما است
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
متاسفانه استفاده نادرست صورت می گیرد.و به نفع مردم نیست مگر دولت و مسئولین دیدگاه خود را نسبت به حق مردم عوض کنند.
ناشناس
| United States of America |
۰۶:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
آنهایی که تجربه دزدی از خانه خود را دارند میداند دوربین هیچ کمکی به گرفتن مجرم نمی کنه هدف از این دوربینها فقط و فقط برای وزارت اطلاعات هست
ناشناس
| Thailand |
۰۹:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
سخت مخالفم

قطعا نصب دوربین در معابر عمومی دارای محاسن چشمگیری است اما در پوشش آن جنایاتی پیچیده، پنهان و یا نامحسوس، گسترده و سیستماتیک می تواند به راحتی صورت بگیرد که بمراتب زیانهایش بیش از
محاسنش می نماید

باید همواره دانست دانش(علوم پایه و کاربردی)و تکنولوژی دولت های انگلیس و آمریکا بمراتب پیشترفته تر از سایر کشورهای پیشرفته جهان منجمله اروپا، برخوردار است اما بشدت پنهان و سری است؛ این را بدانید سرمایه، ثروت و قدرت و هر یک از قابلیتهای چشمگیر دیگر آنان فقط و فقط منتج از بهره گیری از "دانش و تکنولوژی" است و هر آنچه که این دو دولت آمریکا و بخصوص انگلیس دارند و بدان دسترسی پیدا کرده اند مولود دانش و تکنولوژی است
آنان هر چقدر و به میزان پول، سرمایه، نیروی نظامی یا هر چیز دیگری داشته باشند با بهره گیری از دانش و تکنولوژی آنها را می سازند اما موضوعی را که می خواهم اینجا بر آن تاکید کنم این است که اغلب قریب به اتفاق این دانش و تکنولوژی همچون دو کوه عظیم یخ شناور در اقیانوس از نظرها بشدت پنهان نگاه داشته شده است و مثلا درماندگی ظاهری آنها در مواجهه با اتحاد شوروی سابق، روسیه کنونی، چین، کره شمالی، ویتنام، کوبا، ایران، ونزوئلا همگی کاذب و ناشی از سیاست ورزی آنان همچون درگیری هنرپیشه های فیلم با مسائل و رویدادهای گوناگون درون فیلم هاست که البته توسط دست اندرکاران تولید فیلم و سناریو خلق شده
به اصل موضوع بر می گردم: دولت های انگلیس و آمریکا با بهره گیری از تکنولوژیهای موصوف نه تنها بطور آنلاین و زنده اطلاعات آن را بدست میاورند بلکه قابلیت بیشتر و بهتری را برای انجام عملیات سیستماتیک بر علیه مردم و دولت را بدست میاورند
آمریکا و انگلیس در خفا و با ترفندها کوناگون تلاش می کنند کشورها را مجاب کنند و ابتدا در پایتختها و شهرهای مهم سراسر جهان این دروبینهای نظارتی را نصب کنند و سپس به همه شهرهای جهان گسترش دهند تا شبکه جهانی شان از امکانات و تجهیزات سیستماتیک بهتر و بیشتری برخوردار باشد اگر چه سطح تکنولوژی آنها بمراتب پیشرفته تر از عصر حاضر و تکنولوژی شبکه ای دوربین های نظارتی است اما این دو کشور ترجیج می دهند و تلاش می کنند هر چه بیشتر از تکنولوژیهای کهنه خود (اما مدرن برای ما) بهره بگیرند تا تکنولوژی های نوین خود را در انظار پنهان نکهدارند
habib
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
بسیارکارخوبی است فقط متخلفین میتونن مخالف باشن
taha
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
اگر استفاده دیگه ای ازش نشه بله
ولی بعید میدونم مواقعی خاص بر علیه بیگناهان استفاده نشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
بیگناه چرا علیهش استفاده بشود؟
اگر کسی خطا کار نباشد چه اشکالی دارد مشخص شود در زمان خاصی در مکان خاصی بوده است؟
امنیت بسیار مهم است و در کشورهای اروپایی تمامی اتوبوس ها ومتروها و پلکان ها و کلاسها مجهز به دوربین هستند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
موافقم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
تو مکان های عمومی بله ولی
اگر جلو خونت یک دوربین باشه که مثلاً مال یک بانک باشه و. بعد مدام چک کنه کی میری کی میآی خونه؟ کی خونت خالی هست برای سرقت؟ خوبه؟ دوست داری؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
در حال حاضر هم تعداد دوربين هاي نصب شده در معابر عمومي كم نيست. پيشنهاد مي كنم اينبار داخل خودروهاي مردم و داخل منازل و ... نصب بشه تا امريكا هيچ غلطي نتواند بكند
سيد محمد رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
سلام صد درصد هركاري كه به بهتر شدن امنيت مردم و جامعه كمك كند خوبه
پاسخ ها
خشایار
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
دوربین به این درد می خوره که بعد از وقوع جرم، بشه مجرم را تعقیب و دستگیر کرد. بهتر اینه که فکری بکنند که جلوی وقوع جرم را بگیرند وگرنه بزودی مجرمین راهی برای فرار از دوربین ها پیدا میکنند. ضمن این که تجربه ثابت کرده فقط جرم های امنیتی به واکنش سریع ماموران منجر می شه وگرنه در مورد جرمهای ساده مثل زورگیری تا وقتی فیلمش در فضای مجازی پخش نشه و باعث شرمندگی پلیس نشه کسی کاری نمیکنه
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
کار بسیار خوبی است . افراد با وجود دوربین خیلی کمتر به سمت خلاف و جرم و حتی آلودگی محیط زیست میروند . در سنگاپور همه جا تحت نطارت دوربینهاست و حتی افراد برای انداختن ته سیگار و یا آدامس خود دچار مشکل هستند و به دنبال سطل زباله هستند... هرچند ممکن است از اینها برخی سوئ استفاده کنند
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
خوبه
خشایارشاه
|
United States of America
|
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
خیر چون محدوده تعریف جرم در ایران خیلی گسترده است!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
مگه در کشور های دیگه گسترده نیست؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
مشروط به استفاده فقط در حوزه آگاهی وراهنمایی و رانندگی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
حرف درستی نیست. گاهی وزارت اطلاعات هم لازم است برای شناسایی تروریست ها و جاسوس ها از آن استفاده کند.
ناشناس
|
Germany
|
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
صد درصد موافقم معابر عمومی حریم خصوصی نیست کسی که خلافی مرتکب نشه از نصب دوربین هیچ ابایی نداره و استقبال هم میکنه
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۰:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
بله فقط افراد مزاحم و مجرم از نصب دوربین ناراحت می شن. به قول عامیانه افرادی که چیزی در کلاهشان است
ناشناس
|
United States of America
|
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
اگر منظور همین ها که نوشته اید باشد بله ومطمن هستم که استفاده های دیگری خواهد شد
نیما
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
مغازمونو با وجود چندتا دوربین دزد زده فیلمشو بردیم آگاهی میگن خودتون بگردین پیداش کنین !!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
میگفتی کتبی بنویس بده بهم، بعدش اگه گرفتیم خودمونم میتونیم مجازاتش کنیم؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
خونه ی ما دزد اومد افتادیم دنبالش از سر دیوار که داشت میرفت بالا پاشو گرفتیم افتاد پایین پاش شکست ، مجبور شدیم دیه بدیم !!!
جالب اینجاست که کارد آشپزخانه بزرگی به همراه داشت که اگه فرصت پیدا کرده بود از کشتن کسی هم ابایی نداشت

مقایسه کنید با قوانین کشوری مثل آمریکا که اگه کسی بدون اجازه وارد ملک کسی بشه ، خونش پای خودشه

حکایت بستن سنگ و باز گذاشتن سگه
ناشناس
| Germany |
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
بنظرم فیلم رو پخش کنید تو کانالهای تلگرامی.دزده رسوا میشه از حبس ده پونزده روزه هم که براش ببرن بیشتر بازدارنده هست
احمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۰
من موافقم . حتما باعث ارتقاء امنیت میشه .
برچسب منتخب
# حمله موشکی به اسرائیل # سید حسن نصرالله # نمازجمعه تهران # جنگ ایران و اسرائیل # سوخو # اس 400
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با توجه به تسلیح رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی و حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا و ناتو از این رژیم؛ با دستیابی کشورمان به سلاح هسته ای موافقید؟