بازدید 36847

قیمت رسمی خودرو حداقل ۱۰ میلیون گران می‌شود

کد خبر: ۸۵۷۶۱۶
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۲ 05 December 2018

پس از تایید و تکذیب‌های فراوان درباره قیمت‌گذاری خودروهای داخلی در حاشیه بازار، شنیده‌ها از آن حکایت دارد که این فرمول به تایید دولت، مجلس شورای اسلامی و زنجیره خودروسازی رسیده و قیمت جدید خودروها به احتمال زیاد اوایل هفته آینده اعلام خواهد شد.

به گزارش روزنامه دنیای اقتصاد، طبق توافق صورت گرفته، قرار است قیمت خودروهای داخلی براساس فرمول «پنج درصد زیر نرخ بازار»، تعیین و به خودروسازان ابلاغ شود. بر این اساس، قیمت کارخانه‌ای خودروهای تولید داخل به پنج درصد کمتر از نرخ روز بازار افزایش خواهد یافت تا پس از حدود یک دهه قیمت‌گذاری دستوری توسط ارکان مختلف، به نوعی شبه آزادسازی قیمت خودرو کلید بخورد.

تا پیش از این، گفته می‌شد حسن روحانی رئیس‌جمهوری با افزایش قیمت خودرو مخالف است، با این حال آن طور که رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده، روحانی مخالفتی با این موضوع ندارد. البته وزیر صنعت نیز تا به امروز هیچ گاه تعیین قیمت خودروهای داخلی براساس فرمول «قیمت‌گذاری در حاشیه بازار» را مورد تایید قرار نداده و در آخرین اظهارات خود عنوان کرد سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در حال انجام کار کارشناسی برای تعیین قیمت جدید خودروها است. از آن سو نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز موضع موافقی درباره افزایش قیمت خودرو به خصوص براساس فرمول حاشیه بازار، نداشتند و حتی وزیر صنعت را به استیضاح تهدید کردند.

همه این مواضع مخالف در حالی بود که زنجیره خودروسازی کشور به خصوص قطعه‌سازان، طی چند ماه گذشته مصرانه خواستار افزایش قیمت خودرو براساس حاشیه بازار شدند. آنها حتی با ارسال نامه‌ای به رئیس‌جمهور، تاکید کردند که در صورت ادامه قیمت‌گذاری دستوری، موجی بزرگ از بیکاری، صنایع خودرو و قطعه کشور را دربر خواهد گرفت. هرچند با تصمیم شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه، زنجیره خودروسازی کشور بالاخره به یکی از آرزوهای خود یعنی حذف شورای رقابت رسید، با این حال، در ادامه، شرایط به دلخواه آنها پیش نرفت. طبق مصوبه شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و ستاد تنظیم بازار، جایگزین شورای رقابت در قیمت‌گذاری خودرو شدند و قرار شد قیمت‌های جدید پس از انجام کار کارشناسی و لحاظ کردن مسائل اجتماعی، ابلاغ شود.

هرچند مسوولان سازمان حمایت اعلام کردند قیمت جدید خودروها را تعیین و به ستاد تنظیم بازار فرستاده‌اند، با این حال، ستاد موردنظر قیمت‌ها را اعلام نکرد. تعلل ستاد تنظیم بازار در اعلام قیمت‌های جدید در حالی بود که زنجیره خودروسازی پیوسته از کاهش تولید و افزایش بیکاری صحبت به میان می‌آوردند. در ادامه اگرچه روزنامه رسمی دولت دو هفته پیش خبر از تصویب قیمت‌گذاری خودروهای داخلی براساس فرمول «پنج درصد زیر نرخ بازار» داد، با این حال هیچ مقام رسمی آن را تایید نکرد و حتی وزیر صنعت، مهر تکذیب بر این موضوع زد.

شنیده‌ها از آن حکایت داشت که شخص رئیس‌جمهوری با افزایش قیمت خودرو متناسب با حاشیه بازار، مخالف است و قیمت‌های جدید نیز به همین دلیل اعلام نمی‌شود. حتی یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز به نقل از مقامات وزارت صنعت اعلام کرد که رئیس‌جمهوری مخالف افزایش قیمت خودرو است. این اظهارنظر البته به فاصله کوتاهی توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت تکذیب و وی اعلام کرد روحانی با افزایش قیمت خودروهای داخلی مخالف نیست. در نهایت اما گفته می‌شود مسوولان دولت، مجلسی‌ها و زنجیره خودروسازی کشور بر سر قیمت‌گذاری خودروهای داخلی ۵ درصد زیر نرخ بازار، به توافق رسیده و موافقت رئیس‌جمهوری نیز در این مورد اخذ شده است. بر این اساس، قرار است قیمت جدید خودروهای داخلی اوایل هفته آینده اعلام شود تا قیمت‌گذاری دستوری تقریبا به بایگانی برود.

قیمت‌ها حداقل ۱۰ میلیون تومان بالا خواهد رفت. به‌عنوان مثال، پراید به‌عنوان یکی از پرتیراژترین خودروهای داخلی، پس از اعمال فرمول جدید قیمت‌گذاری، با قیمتی بیش از ۳۲ میلیون تومان در کارخانه به فروش خواهد رسید. همچنین پژو ۲۰۶ نیز که دیگر خودرو پرتیراژ داخلی به شمار می‌رود، پس از اعمال سیاست «پنج‌درصد» افزایشی شدید را تجربه خواهد کرد. بر این اساس، تیپ ۲ این محصول با در نظر گرفتن سیاست موردنظر، با نرخ کارخانه‌ای ۵۷ میلیون تومان به دست مشتریان خواهد رسید.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱۲۴
انتشار یافته: ۴۲
شعار مردم ..... یک کلام تحریم خرید خودرو صفر ..........
پاسخ ها
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۴
مردم اول باید لطف میکردن سکه و طلا رو تحریم میکردن تا وضع مملکت اینجوری نشه.از ماست که برماست
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۴
من یکی اگه گرون بشه میرم مبلغ پیش خریدم رو پس میگیرم. اگه همه اینکارو بکنن سرعت ورشکستگی شون بیشتر میشه ؛ ترو خدا یکبار امتحان کنید نخرید. اگه وام دادن نگیرید. پولدارا که پراید سوا نمی شد من و شماییم که مجبوریم لگن سوار شیم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۴
ها ای که گفتی یعنی چی ؟
اگر قرار است قیمت به 5 درصد زیر بازار برسد خوب تعرفه خودرهای واردارتی رو هم بردارن تا مردم خودشون انتخاب کنن چی بخرن و قیمت گذاری خودروهای داخلی هم آزاد کنن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۴
لایک به والله
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۴
خدا پدر آدم چیز فهم را بیامرزه گل گفتی
باز 10 تومن هم خوب
نه 5% کمتر از بازار
خوبه والله دلار میره بالا همه چیز میره بالا میگن خوب ارتباط داره. دلار میاد پائین هزارتا دلیل میارن که ارزان نکنن. بعد تازه دلیلی هم میارن که باید گران تر بشه. دولت هم که هیچی کاری نمیکنه. صدا و سیما هم فقط موقعی که دلار داره میاد پائین با یک دوربین میره تو بازار ولی کاری برای این گرانی ها نمیکنه.من سوالم اینه چرا مسئولین کاری نمیکنن که حقوقهای ما هم بره بالا آخه تا کی باید ما فقط شاهد گرانی باشیم تا کی باید اینقدر بدبختی بکشیم. آخه تا کی؟ این پراید به لعنت خدا نمی ارزه که باید به این قیمت برسه اونم با چه دلیلی؟ ببینم مدیران محترم سایپا آیا خودشان سوار این خودرو بی کیفیت میشن؟ یا اینکه اونا با ما فرق دارن و از ملت ایران نیستن؟
ای مسئولین،ای دولت محترم: خواش می کنم التماس می کنم تو را به اون خدائی که قبول دارید کاری بکنید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۴
خدا؟خدا باید کاری بکنه؟برادر خدا خودش گفته که از تو حرکت از خدا برکت.باید مثل اروپایی ها عمل کرد علاجش فقط نخریدن است.
مبارکه
ما که نمیخریم حالا هرچقد میخوان گران کنن
بیچاره مردم که باید تاوان بدهند خودرو سازها خوب پیش فرو شها را انجام دادن وتا دو سال آینده خاطر جمع شدن حالا هم با خیال راحت قیمتهارو مبرن بالا اگه قبلا قیمت داده بودن اینقدر از پیش فروشها استقبال نمیشد
حاشیه بازار رو خوب اومدن!!! بازاری که طرف عرضه اش شبه انحصاری رفتار می کنه، به نظر در حاشیه آن قیمت گذاری، عقلایی هستش؟؟؟!!
پاسخ ها
احمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۴
اونهایی که پیش فروش خریدند با این کار پولهاشونو پس میگیرند که باعث ایجاد چالش جدیدی برای خودروسازها خواهد بود
قیمت بازار را که قراراست مبنا قرارگیرد چکسی تعیین می کند؟؟؟!!!اگر هردو کارخانه تعطیل شوند و واردات خودرو ازاد شود و انحصار ان شکسته شود قطعا بنفع مردم خواهد بود کارگران نیز در مراحل مختلف این چرخه بکار گرفته خواهند شد،متاسفانه هیچ طرح و ایده ای ندارند و همیشه ساده ترین راه یعنی افزایش قیمت را انتخاب می کنند،ایا خودروسازان بزرگ جهان دایم در حال افزایش قیمتند؟؟؟!!!!
4 سال پول جمع کردم, چهار سال از همه چیز زندگیم و تفریحم زدم که بتونم ی لگن بخرم حالا باید دوسال دیگه ریاضت بکشم که بتونم یه ارابه مرگ بخرم .
خدایا مگه ظلم چه شکلیه؟ً!
کاشکی این صنعت رو نداشتیم
اگر مردم همتی می کردند و یک سال خرید هر گونه خودروی داخلی را تحریم می کردند اون وقت خودروسازها متوجه می شدند
آزادسازی قیمت خودرو را اجرایی میکنن اما کاهش گمرکی و مالیات خودروهای وارداتی رو نه!!!!
اگر این مطلب درست باشد نتیجه اش افزایش تورم وکاهش قدرت خرید مردم ونهایتا ضربه ای مهلک به اقتصاد بیمار کشور خواهد بود . این خط واین نشون
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۴
عزیز هیچ اتفاقی نمی افتد نگران نباش ..قیمتها باز هم بالا بالا تر میرود ودیگر هیچ....
ناشناس
| Germany |
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۴
کاملا درسته
اونایی که دعوتنامه باید ماه قبل ارسال میشد ولی شرکت خودروساز عمدا نفرستاده، و قراردادشون قیمت روزه، هم شامل این افزایش میشوند؟ قرارداد میگه نرخ روز دعوتنامه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۴
بله
بنزین و حامل‌های انرژی هم همینطور خواهد شد چون مرتب اعلام شد و تکذیب شد مثل خودرو که اول تکذیب شد ولی حالا گران شد
بهترین کار اینه که با توجه به افزایش قیمت خودرو (تقریبا رسیدن به قیمت حاشیه بازار) مردم قراردادهاشونو با خودرو سازها فسخ کنن و همه پولهای خودشونو از خودرو سازها پس بگیرن. نتیجه کوتاه مدت این کار کاهش چند میلیونی قیمت خودروست که ضرر 5 درصد برای مصرف کنندگان جبران میشه. تاثیر میان مدت این کارم ورشکستگی کامل خودرو سازهاست
علی برکت الله
نخرید نخریدها این بود؟
شیب ملایم چرا تند میشه
از ماست که بر ماست
آخه بزرگوار حاشیه بازار دقیقا چیه و کی مشخصش میکنه. حلا گیریم پراید کارخونه شد 32 میلیون، بعد اینها دوباره به بهانه های مختلف (درست یا غلط) مثل تحریم و غیره دوباره تولید نمیکنند و بازار میشه 50 میلیون. انشاالله با همین فرمون بریم پراید 100 میلیونی هم در حاشیه بازار خواهیم دید.
وقتی میبینند هر قیمتی میفروشند مردم هجوم میبرند چرا بیشتر نکنند؟وقتی شما سراسیمه هجوم بردین پول دادین که 2 سال دیگه اتوموبیلی را که سالهاست از رده خارج شده بخرید توقع چه عکس العملی نسبت به خود را دارید.هموطن عزیز رفتار خودمان باعث این بی احترامی به ما هست.
تعیین 5 درصد زیر قیمت بازار یعنی شناور سازی قیمت و این دقیقا یعنی نمایشگاه دار سر کوچه ما میره 10 دستگاه خودرو میخره و 6 ماه بعد با سود خوبی میفروشه و این هم یعنی نهایتش میشه احتکار خودرو و افزایش قیمت ماه به ماه درست مانند مثلا قیمت شکر یا تخم مرغ.
الان قیمت کارخونه ای میره بابل ولی چون ماشین توو بازار نمیدن قیمت بازار دوباره میره بالا و این داستان ادامه دارد. خدا وضع ما رو میبینی؟
تنها چیزی که مهم نیست وضعیت مردم و آینده است.!!
آخرشم ندونستم بخریم یا نخریم یه روز میگن کاهش پیدا میکنه یه روز میگن افزایش هرچند همون افزایش قیمت بیچاره شدیم یه پرایدم نمیتونیم بخریم
لیاقت این مردم همینه...............فردا به این قیمت هم صف میبندند
بیخود شایعه درست میکنید که مردم برای خرید هجوم ببرن. هیچ خبری نیست. چون میدونن بالا بردن قیمتها فقط کمر خودشون رو میشکنه. مصرف کننده های واقعی همچین پولهایی ندارن که بدن . طبق آمار خودشون بیشتر از 90% خریدارها، مصرف کننده نبودن و برای به دست آوردن سود، پیش خرید کردن. سود 5% برای دلالها هم صرف نمیکنه.
چه تضمینی هست که این داستان رو دوباره خودرو ساز ها علم نکنند؟چه تظمینی هست که خودرو سازها هر چند ماه یکبار تزریق خودرو به بازار رو کم نکنند تا قیمت حاشیه بازار بره بالا و قیمت فروششون رو بالاتر نبرند؟سقف این حاشیه بازار کجاست؟چون دیگه همه میدونند حاشیه بازار الکی هست و در واقع قیمتی هست که خود کارخونه در قبال سپردن ماشیناش به بنگاهی ها خاص اعلام میکنه و به اون ها بابت فروش ماشین به قیمت مورد دلخواه کارخونه و بهشون سود میده.ته این ماجرا تا کجاست؟
خودرو سازان چند بار در سال حق دارند خودرو را گران کنند؟آیا حقوق بگیران هم حق دارند هر وقت دوست دارند حقوق خود را افزایش دهند؟آیا قانون برای همه یکسان است یا استثنا آن قدر زیاد است که معنای قانون ندارد؟ ایا مردم گناهکارند یا دولت و مجلس که اینگونه قانون و لایحه وضع می کنند؟
باز باید منتظر سونامی قیمت اجناس بود .... خوب بازنشستگان آبرودار چه کنند ؟
خرداد ثبت کردم و آبان موعد تحویل بوده است ولی هنوز خبری از تحویل نیست. آیا این افزایش شامل حال افرادی چون من هم خواهد شد. این کار ظلم است. حتی از نظر شرع مشکل دارد چرا که ثمن معامله باید مشخص باشد.
وقتی خودرو براساس قیمت تمام شده داخل حساب میشه سوخت هم باید بر اساس قیمت تمام شده داخل حساب بشه نه فوب خلیج فارس یا هر دو بر اساس قیمت خلیج فارس با توجه به اینکه درآمد مردم ما مثل درامد مردم خلیج فارس نیست دیگه یک شهر و دو نرخ نکنید
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان