بازدید 14821
نامه اهالی فرهنگ خطاب به جهانیان؛

نامه اهالی فرهنگ خطاب به جهانیان: مردم جهان، در برابر تحریم با ما هم‌صدا شوید / گروهی از سینماگران با دغدغه اقامت آمریکا، از همراهی سر باز زدند

رخشان بنی‌اعتماد، اصغر فرهادی، بهمن فرمان‌آرا، کیانوش عیاری، حسین علیزاده، کیهان کلهر، لیلی گلستان، پری صابری، بهنام بهزادی، سیف‌الله صمدیان و ابراهیم حقیقی از جمله امضاکنندگان این کمپین هستند. «تابناک» در صورت تداوم این وضعیت، شفاف تر درباره چهره‌هایی که در این ارتباط سکوت کرده‌اند و اقامت آمریکا دارند، گزارش خواهد داد...
کد خبر: ۸۵۰۰۶۹
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۸ 09 November 2018

نامه اهالی فرهنگ خطاب به جهانیان: مردم جهان، در برابر تحریم با ما هم‌صدا شوید / گروهی از سینماگران با دغدغه اقامت آمریکا، از همراهی سر باز زدندگروهی از اهالی فرهنگ ایران در نامه‌ای علیه تحریم‌های دولت آمریکا اعلام موضع کردند و از مردم جهان خواستند علیه این تحریم‌های بی‌رحمانه متحد شوند؛ نامه‌ای که برخی سینماگران به واسطه ملاحظات مرتبط با اقامت‌شان در آمریکا، حاضر به امضای آن نشدند، کما اینکه حاضر به انتشار ویدیوی اعتراضی که پیش از این به اشتراک گذاشته شده بود، نشدند و سیاست سکوت را در قبال تحریم‌های اعمال شده علیه ایران در پیش گرفتند.

به گزارش «تابناک»؛ همزمان با ازسرگیریِ رسمی تحریم‌های آمریکا علیه ایران، دیپلماسی عمومی به شکل قابل توجهی فعال شده و هنرمندان تحرکاتی در این زمینه آغاز کرده‌اند. گروهی از هنرمندان از جمله شماری از چهره‌های مطرح سینمای ایران، سه شنبه پانزدهم مرداد، با انتشار یک ویدیو ـ که روایتی از زندگی سخت کودکان سرطانی بود ـ تحریم‌های غیرانسانی آمریکا را به چالش کشیدند؛ تحریم‌هایی که در حوزه بانکی به منزله عدم امکان تأمین مالی برای خرید داروست و در واقع هرچند دارو و غذا مستقیم تحریم نشده، در عمل با توجه به آنکه امکان تأمین مالی برای آنها به واسطه تحریم‌های بانکی وجود ندارد، مستقیم دارو و غذا نیز مشمول تحریم‌های بی‌رحمانه آمریکا شده است.

رضا کیانیان، پرویز پرستویی، رخشان بنی اعتماد، لیلی رشیدی، سحر دولتشاهی، مهتاب کرامتی، باران کوثری، الهام کردا، محسن کیایی، امیرمهدی ژوله، هستی مهدوی، نرگس آبیار، پردیس احمدیه و... این ویدیو را منتشر و این صدا را تقویت کرده‌اند تا هم‌صدایی‌شان به شنیده شدنِ این اعتراض انسانی به گوش جهانیان منجر شود؛ پیامی با زیرنویس انگلیسی که مخاطبش مشخص است و انتظار می‌رود با انعکاس آن در رسانه‌های جهان، بتواند نگاه افکارعمومی جهان را متوجه آنچه امروز سیاستمداران آمریکا برای ایران رقم می‌زنند، کند.

نامه اهالی فرهنگ خطاب به جهانیان: مردم جهان، در برابر تحریم با ما هم‌صدا شوید / گروهی از سینماگران با دغدغه اقامت آمریکا، از همراهی سر باز زدند

صدای هنرمندان به اندازه کافی بلند بود که اتاق عملیات روانی علیه ایران به آن واکنش نشان دهد. گروهی از اکانت‌های توییتری وابسته به این اتاق عملیات روانی، هشتگی برای تحت فشار گذاشتن معترضان راه اندازی کردند و در واکنش به هشتگ #SanctionsTargetMe سینماگران، هشتگ #تحریم-سینما را مورد استفاده قرار دادند و تلاش کردند بدین شکل برای سینماگرانی که با این حرکت زدند، هزینه ایجاد کنند.

با وجود این تهدید تلویحی هنرمندان، آنها متوقف نشدند و این بار طیف گسترده‌ای از اهالی فرهنگ که به سینماگران خلاصه نمی‌شوند، با انتشار نامه‌ای در قالب یک کمپین خواستار هم‌صدایی مردم جهان با مردم ایران در مقابل این تحریم‌ها شدند.

در متن این نامه آمده است: «مردم جهان، در برابر تحریم با ما هم‌صدا شوید. دولت‌ها به زبان سیاست با هم سخن می‌گویند؛ ملت‌ها اما، با زبان صداقت. زبانی از جنس فرهنگ، صلح‌ و دوستی. به همین خاطر تاریخ فرهنگ‌وهنرِ جهان، صادق‌ترین راویِ رنج‌ها و شادی‌های ملت‌هاست. ما اهالی فرهنگ و کنشگران مدنی ایران برآنیم با کلامی ورای زبان ناکارآمدِ سیاست با شما مردم جهان سخن بگوییم:

بار دیگر تحریم‌های دولت امریکا علیه ایران آغاز شد؛ اما خام‌اندیشانه است بپنداریم که نتیجه‌ی اعمال این تحریم‌ها دستیابی به حقوق شهروندی و حقوق بشر، بهره‌مندی از مواهب آزادی و بهبود شرایط زندگی برای ملت ایران است. ملت ایران، تنها تاوان این تحریم‌ها را خواهد داد. سیاست‌گذاران دیر یا زود می‌روند، اما فجایع حاصل از عملکرد غلط آن‌ها جهانی را می‌سازد که ما و شما و فرزندان‌مان در تاریخِ پیشِ رو، دست به گریبانِ کابوسِ آن خواهیم بود.

هم‌صدایی ما و شما در هر گوشه از جهان و توجه‌دادن به نتایج فاجعه‌بارِ شرایط تحمیل‌شده بر ملت ایران، می‌تواند سیاست‌گذاران و سیاست‌های غیرانسانی‌شان را متوقف کند. با ما هم‌صدا شوید. #همصدایی_دربرابر_تحریم

 

*Voices against Sanctions*

While states communicate through politics, people seek empathy, peace, and friendship.The history of the arts and culture has chronicled the joys and pains of people and communities. As artists, as civil activists of Iran, we speak to you above politics:

Once again, the United States has imposed sanctions against Iran. Such measures have never brought to the people of Iran what politicians proclaim they will: human rights, freedom, and a better life. Every Iranian will personally pay the price for these sanctions.

Politicians will come and go, but the fallout from their disastrous decisions will be a nightmare for generations to come.

When we join voices around the world to draw attention to the devastating effects of these sanctions on the people of Iran, we can stop the divisive decisions and policies of politicians.

#joinvoicesagainstscantions

این نامه به امضای گروهی از سینماگران، نویسندگان، موزیسین‌ها، نقاشان، ناشران، روزنامه نگاران و فعالان مدنی رسیده است که از آن جمله می‌توان به رخشان بنی‌اعتماد (فیلمساز)، اصغر فرهادی (فیلمساز)، بهمن فرمان‌آرا (فیلمساز)، کیانوش عیاری (فیلمساز)، حسین علیزاده (موسیقیدان)، کیهان کلهر (موسیقیدان)، بهنام بهزادی (فیلمساز)، مجتبی میرتهماسب (مستندساز)، لیلی گلستان (نویسنده و مترجم)، پری صابری (نویسنده و کارگردان تئاتر)، فریده غیرت (وکیل)، بهمن کشاورز (وکیل)، سیف‌الله صمدیان (عکاس، فیلمساز)، خسرو سینایی (فیلمساز)، فرح اصولی (نقاش)، داوود موسایی (ناشر)، لیلی ارشد (فعال مدنی)، شمس لنگرودی (شاعر)، فرهاد توحیدی (فیلمنامه‌نویس)، نغمه ثمینی (فیلمنامه‌نویس)، فیروزه صابر (فعال مدنی)، سهراب مهدوی (مترجم)، علی بوستان (موسیقیدان)، صبا علیزاده (موسیقیدان)، مریم زندی (عکاس)، ابراهیم حقیقی (طراح گرافیک)، امیر اثباتی (طراح)، سمیرا علیخان‌زاده (نقاش)، مرضیه وفامهر (بازیگر)، پوریا عالمی (نویسنده و روزنامه‌نگار)، مژگان جمشیدی (روزنامه‌نگار)، محمود ملکی (روزنامه نگار)، مینا اکبری (روزنامه‌نگار) و... اشاره کرد.

نامه اهالی فرهنگ خطاب به جهانیان: مردم جهان، در برابر تحریم با ما هم‌صدا شوید / گروهی از سینماگران با دغدغه اقامت آمریکا، از همراهی سر باز زدند

بر اساس اطلاعات خبرنگار «تابناک»، برخی اهالی سینما از همراهی با این کمپین و همچنین انتشار ویدیو اول استنکاف ورزیده‌اید. دغدغه مشترک این گروه مشکل گرین کارت و اقامت آمریکا بوده و ظاهراً این عده ترجیح داده‌اند با عدم اعتراض، کوچک‌ترین ریسکی را متوجه وضعیت اقامت و موقعیت خود نکنند.

«تابناک» در صورت تداوم این وضعیت، شفاف تر درباره چهره‌هایی که در این ارتباط سکوت کرده‌اند و اقامت آمریکا دارند، گزارش خواهد داد و این چالش مطرح خواهد شد که این اشخاص تأیید کنند، ایران را وطن خود می‌دانند یا آمریکا را و دغدغه شان شرایط مردم ایران است یا شرایط زندگی شخصی‌شان در آمریکا.

از اینجا می‌توانید به این کمپین بپیوندید

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۱۸
انتشار یافته: ۴۵
بگید آقا بگید...
صبر لازم نیست!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۸
اعلام اسامی مداخله در امور شخصی و فردی است من شخصا اگر توان این کار را داشتم در این کمپین شرکت می کردم اما هر کسی حق دارد برای خودش تصمیم بگیرد شاید بغیر خودشان خانواده اشان گیر باشند مضاف بر اینکه تابناک مرجع دقیق و قابل اعتمادی نیست و ممکن است مثل تعدادی از خبرهایش ناقص و اشتباه و مثل اغلب انها جناحی باشد شاید بگوید پس چرا به تابناک مراجعه می کنم علت ان دو چیز است یکی اینکه ببینم دلواپسان چگونه فکر می کنند دوم از رانتی که به سایت های دلواپس دادند تا کامنتها را درج کنند استفاده کنم
امین بدیعی
| United States of America |
۲۰:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۸
البته پاسخ من به پاسخ پاسخدهنده ناشناس 17:30 است ، متاسفانه مدتی است که عده ای احترام به عقاید و زندگی خصوصی دیگران را علم کرده اند و هر بحث و موضوعی که بوجود می آید فوراً میگویند آقا زندگی خصوصی خودشه به کسی مربوط نیست اگر یک آدم عادی مثل هزاران انسانی که در هر جای این دنیای بزرگ زندگی میکنند و سرش به زندگی خودشان گرم است زندگی خصوصی اشان به خودشان مربوط است ولی یک ورزشکار یک سیاستمدار یک هنرمند یک هنرپیشه وقتی در یک کشوری زندگی می کند و کار میکند آنگاه نباید اظهار نظرها و حرکات و سکنات بیرونی اشان مرتبط با زندگی خصوصی اشان باشد نمیشود در مقابل مردم اظهار نظر کرد ولی جواب شنیدن را مترادف با لطمه به زندگی خصوصی خود دانست اگر هنرمندی گوشت و پوست و استخوانش در این کشور و در کنار این ملت بالیدن گرفته است نمی تواند در مواقع حساس بگوید آقا من نمیخواهم زندگی خصوصی ام مشکلی پیدا کند اگر خبرنگاری با محبت های اطرافیانش آموزش ببیند و اسم و رسمی پیدا کند و نهایتاً به آغوش اجنبی پناه ببرد خیانتکار است اگر هنرمندی گاه و بی گاه اظهار فضل کند و راجع به همه مسایل مربوط و نامربوط اظهار نظر کند اما در مواقع حساس ملی در پشت امور شخصی سنگر بگیرد علاوه بر خیانتکاری نمک نشناس هم هست
زمانیکه وزیر خارجه امریکا به اتفاق 4 کشور بزرگ دنیا بعد تلاشهای زیاد هئیت سیاسی ایران مذاکره ای که با صلاحدید و نظارت رهبری انقلاب صورت گرفت را به امضاء رسوندند عده ای دوره افتاده اند که چه نشسته اید که امریکا و دولت های قدرتمند سر ایران کلاه گذاشتند و دولت روحانی خیانت کرده و در نهایت انقدر گرد و خاک کردند که ترامپ از بدجام بیرون رفت !! خوب شماها که میفرمودید نیازی به تعامل با دنیا و امریکا ندارید !!! چه شده که اینبار هنرمندان را انداختین به دوره گدایی که بدین در راه خدا .....!!! خوب سنگین و رنگین بنشینید نیازهای کشور را بدون دیگر ملل براورده کنید امریکا کیلویی چنده ؟؟!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۸
حالت خوبه این جماعت که از خداشون است این برجام
در ضمن اگر کسی چیزی هم گفت به خاطر اینکه این کشور سابقه این را داشت که زیر قول و قرار ها می زد و همین طور هم شد
شجریان ، شهاب حسینی،سراج... چی پ
پاسخ ها
احسان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۸
اکثریت هنرمندان گرامی گرین کارت دارن اینجور جاها صداشون می‌بره
(خام‌اندیشانه است بپنداریم که نتیجه‌ی اعمال این تحریم‌ها دستیابی به حقوق شهروندی و حقوق بشر، بهره‌مندی از مواهب آزادی و بهبود شرایط زندگی برای ملت ایران است. )
در بخشی از این نامه هم مغرضانه علیه کشور موضع گرفتند برای خارجی ها
بهتر است امثال این ها ساکت باشند تا بیرون دادن چنین نامه هایی
پاسخ ها
سیناا
| Turkey |
۱۹:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۸
هیسسسس
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۸
متاسفم از هنرمندان محترم که چهره‌های شاخص بسیار ی در میانشان هستند که فکر میکنند تحریم آ مریکا برای مردم ایران مشکل بوجود آورد ه این تحریم داخلی که توسط مسئولین به مردم تحمیل شده و گرانی که بوجود آورد ه کمر مردم رو
شکسته
از جیب مردم بدبخت ایران بخوری بری عشق و حالتو تو کشورهای خارجی بکنی بعد با مشکلات اونها هم همراه نشی. خیلی این مردم نجیب اند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۸
دقیقا چطور از جیب ملت خوردند توضیح بدهید ؟ مشکلشما اینه که دشمنان خود را تشخیص نمی دهید
ناشناس
| Germany |
۲۰:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۸
این بودجه هایی که به سینما و سایر مراکز هنری تزریق میشه اگر از بودجه عمومی و جیب مردم نیست پس از کجاست؟ اگر مردم به هنرمندان توجه نداشته باشند چطور یک هنرمند میشود هنرمند؟
اون آقازاده هایی که ساکن سرزمین شیطان بزرگ هستند چی؟ اونها چه دغدغه ای دارند که تو این کمپین همراهی نمی کنند؟
این جماعت دلشان برای ملت نسوخته است. اگر چنین بود برای. ده ها. خواسته برآورده نشده. داخلی مردم کمپین برگزار. می کردند برای گرانی بیکاری. دزدی و اختلاس. وعده های عمل نشده و....
تحریم ها مگر نعمت نبود !مگر نمی گفتین امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند! ها چی شد تازه فهمیدین تحریم چیز بدیه وکشور نابود میکنه جالب مردم ایران به خاطر حمایت از حزب الله لبنان تحریم میشن ولی خود لبنانی ها تحریم نیستن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۸
پس بدون که چه قدرتمند هستید که نمی توانند ببینند این قدرت جهانی را
یونس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۸
هیچکس نمیگه تحریم خوبه. باید ازش استفاده کرد. غیرت داشته باشین رو مملکتتون. همون لبنان مگه نخست وزیرش گروگان نبود؟؟ راجع به کشورهای همتراز ایران حبت کن
درود براین هنرمندانی که صرفنظر از دغدغه های سیاسی .درد تحریم رابر معیشت مردم و افزایش رنج بیماران صعب العلاج فریاد می زنند
پاسخ ها
احمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۸
اینها درد خودشان را بیشتر دارند-- اولا معلومه کارشون خود جوش نیست- سالهاست تحریمیم صداشون در نمی اومد- تحساساتی نباشید- دنبال مجوز و سفر و بیچارگی خودشونن- مشکل ما اینه تا تحت فشار نباشیم کاری نمی کنیم- امریکا توان اینو داره یه تنته کار درست یا غلط رو انجام بده-
یه عده به هر دلیلی نخواستن شرکت کنن.به تو چه تابناک.... تمرکز کن روی امضاکنندگان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۸
کار مطبوعات خبر رسانیه - شما دوست نداری تو این صفحه نیا خوب
بر و بچ مسئولین نباید امضا کنن که تو سرزمین شیطان بزرگ دارن کیف و حال میکنن ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
شما چرا اونهایی که میگفتن تحریم خوب است تحریم نعمت است وخدا کنه امریکا برجام لغو کنه ول کردین وچیزی به اونها نمیگین وگبر دادین به کسایی که به یه کمپین نپیوستن؟ تبریک میگم بهت تابناک مثبت منفی رو برداشتی از کامنتها تا دلواپسان احساس حقارت نکنن تو قسمت نظرات......
اسمهاشون رو بگيد.
تابناک» در صورت تداوم این وضعیت، شفاف تر درباره چهره‌هایی که در این ارتباط سکوت کرده‌اند و اقامت آمریکا دارند، گزارش خواهد داد

تابناك جان لطف يه گزارش هم از فرزندان مسوولين كه در امريكا اقامت دارند بدهيد و شفاف سازي كنيد......
تابناک
با این کارت نه تنها هیچ چیزی رو ثابت نخواهی کرد بلکه باید اسم تمامی فرزندان مسئولین را که دارای گرین کارت آمریکا هستند را هم منتشر کنی!
این گروه هنوز نفهمیده اند مشکلات ملت ایران داخلی است. از ندانم کاری وبی مبالاتی مسولین ناشی می شود. چیزی که خود مسولین آن را تایید می کنند. پس آقایان و خانمها زحمت برگزاری کمپینی در این راستا را بکشید البته اگر به منافعتان ضرر نمی رساند
تابناک عزیز یک سلبریتی یک سلبریتی است نه بیشتر نه کمتر... اقامت وی در هر نقطه جهان هیچ اهمیتی ندارد... شما حساب آقازاده ها را شفاف کن
چقدر خوب نوشته اند. اگر همین جا اینها را نگیرند خیلی شانس آورده اند
اسم مدیران دو تابعیتی را هم منتشر کن تابناک .
عجب ژست مسخره ای...
مردم از جمله هنرمندان چه گناهی کرده اند که تاوان منفعت طلبی عده ای از خدا بیخبر رو که نونشون از تحریم شدن در میاد بدن.
مطلب فوق العاده ای بود. امیدوارم سلبریتی هایی که برای مرگ گربه و این جور چیزا سرو صداها می‌کنند. برای مشکل مردمی که هستیشون رو از اونها دارن تکونی بخورن و خیلی نگران گرین کارت‌ها و اقامتها شون نباشن
دلارهای خام فر.شی(نفت و گاز و ...) چیزیش برای مردم ایران هزینه نمی شه پس همون بهتر که دلارها بلوکه بشه. این افراد هم خودشونو ضایع می کنند مردم ایران ریشه مشکلات را نه در تحریم ها بلکه در فساد و بی عدالتی و رانت خواری و بی کفایتی داخلی می دانند.
با سلا
در صورت امکان اسامی ٱقا زادگانی که در ٱمریکا تشریف دارند و این کمپاین را امضاء نکردند منتشر کنید.
خیلی از لطف شما متشکر خواهیم بود.
(از طرف یک بی کار)
بهتر بود این چند "فرهنگیان" اصلاح طلب فراخوان خود را برای کسانی می نوشتند که مسببین اصلی این تحریمها هستند و قرار است در آینده دوباره سود بیشتری از آشفتگی اوضاع کشور ببرند.
یعنی چی که تابناک داره تهدید میکنه کسانی که امضا نکردند رو مثلا به حساب خودش رسوا میکنه؟ ممکنه هر کسی به هر دلیلی با اینکه با تحریمها مخالفه اما این بیانیه رو امضا نکرده باشه.
لطفا ابتدا اسامی خانواده مسولین در خارج کشور و بخصوص آمریکا را به انضمام دلارهایی که برایشان ارسال می گردد اعلام کنید.
جا داره یادی کنیم از سلطان دموکراسی و هنرمند مردم دوست تبعه آمریکا سرکار خانم مهناز افشار ،
مهناز خانم که راجع به همه مسائل سیاسی و اجتماعی و این اواخر اربعینی، نظر دارن، گویا سکوت پیشه کردن
طرف دوست نداره به تو چه؟ مردی برو سذاغ مایملک آقازاده های متصل و ببین اونها چرا اینقدر از آمریکا متنفرند!!
ظاهرا ایجاد این کمپین کار قشنگی است و یک حرکت مدنی است. ولی اگر هنرمندان ما کمپینی برای اعتراض به سیاست ورزانی داخلی که کار را به اینجا کشاندند ایجاد میکردند باز هم مسئولین اجازه ابراز آن را می دادند.

سیاست معنا و مفهوم دیگری دارد که میشود با پنبه سر دشمن را برید با دادار دودور نمیشود کشورداری کرد. خودمون رو گول نزنیم . کشورهای روسیه و چین در منافع مقابل آمریکا قرار گرفتند ولی با هم تعامل سیاسی دارند. ما رجال سیاسی را کنار گذاشتیم و تا زمانی که افراد بی کفایت امتحان شده در راس سیاست باشند این کمپین ها تلاشهای کم اثر خواهد بود.
به امید روزی اهل خرد مصدر کار باشند.
درود بر همه دلسوزان واقعی ملت ایران.
اقازاده های مقیم امریکا چرا بیانیه نمیدن ؟
آقایان. وخانمها ی سلیبرتی. لطفا بر علیه مافیای دارو و سخن وزیر بهداشت که گفت برای افرادی که دو سه سال بیشتر زنده نیستند هزینه نمی کنیم کمپین برگزار کنید البته اگر جرات دارید و به منافعتان آسیب نمی رسد
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس