بازدید 38912

حکمیانه ترین موضع درباره حوادث تلخ عاشورا

اما دردمندانه بايد دست بر پيشاني کوبيد که در عاشوراي 88 تهران ، شکستن حرمت اين روز ، فقط به کف و سوت عده اي ، محدود نشد و علاوه بر آن ، خون هايي بر زمين ريخت ،خانواده هايي براي هميشه عزادارشدند و حرمت ماه حرام شکست.
کد خبر: ۷۹۳۲۵
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۸۸ - ۰۹:۱۸ 31 December 2009
عصرايران نوشت:

حوادث روز عاشورا در تهران که به درگيري هاي گسترده در خيابان هاي پايتخت ، کشته و زخمي شدن تعدادي از هموطنان و هتک حرمت روز شهادت امام حسين (ع) توسط عده اي انجاميد ، محمل مناسبي براي گروه هاي سياسي شده است که از وقايع اين روز ، به نفع خود بهره گيرند و با تفسيرهاي دلخواه خويش که عمدتاً مبتني بر بزرگ نمايي برخي زواياي وقايع اين روز بود ، کام گيري سياسي نمايند.
هر چند زاويه ديد گروه هاي سیاسی مختلف و گاه متخاصم نسبت به وقايع اين روز ، بسيار متفاوت بوده ، اما نکته مشترک اغلب آنها ، يکجانبه نگري و تنها به قاضي رفتن بوده است که با توجه به عيان بودن مواضع طرف هاي مختلف قضيه ، نيازي به باز کردن بيشتر مساله نيست.

در اين ميان اما ، فقيهي فرزانه که گاه و البته به ندرت در امور سياسي سخن مي گويد ، حکميانه ترين و منصفانه ترين موضع را اتخاذ کرده است تا اين اميد همچنان در دل ها زنده بماند که انصاف و عدالت ، هنوز در جامعه نفس مي کشد.

آيت الله جوادي آملي در تبيين وقايع عاشوراي تهران ، در دام يکسويه نگري نيفتاده و دو نکته را در اين باب ، مختصر و مفيد بيان داشته و گفته اند: «نکته اول اينکه اهانت به مقدسات براي هميشه محکوم است مخصوصا در روز عاشورا و اهانت کنندگان به مقدسات برابر قانون بايد مورد مواخذه قرار بگيرند.
دوم اين که در اين جريان‌ها اگر به يک بي گناهي آسيبي رسيد، آن هم خسارتش ترميم بشود. تا برابر آيه «وامتازوا اليوم ايها المجرمون» مجرم از غير مجرم جدا بشود.»

واقعيت اين است که تعدادي از کساني که در روز عاشورا با پليس تهران درگير شدند ، برخلاف شأن و حرمت اين روز که حتي غير مسلمانان نيز آن را پاس مي دارند ، در مقاطعي که به پليس و مثلاً خودروهاي آن آسيبي مي رساندند ، بي توجه به اين که در ظرف زماني عاشورا قرار دارند ، به شادماني مي پرداختند و کف مي زدند و سوت مي کشيدند.

اين در حالي است که عاشورا ، روز حزن شيعه و اهل بيت است و تظاهر به شادماني و دست يازيدن به نمادهاي سرور و شادماني ، در تضاد کامل با باورهاي اعتقادي و احساسات فردي و مذهبي جامعه ايران است.
اين مساله ، به اندازه اي مهم و جا افتاده است که حتي اقليت هاي مذهبي نيز حرمت عاشورا را حفظ مي کنند و نه تنها در اين ايام مراسم جشن مانند عروسي و تولد و ... برگزار نمي کنند ، بلکه بعضاً به همراه مسلمانان ، به عزاداري براي سيدالشهداء(ع) نيز مي پردازند.

از اين رو ، ولو آن که تعداد کساني که در روز عاشورا کف و سوت زدند ، اندک باشد ، باز هم جامعه عزادار حسين(ع) نمي تواند از کنار اين بي احترامي با بي تفاوتي رد شود چه آن که اگر اين حرمت شکني ها باب شود ، آن وقت ديگر هيچ حرمتي در جامعه محفوظ نخواهد ماند.

لذا در محکوم کردن اين هتک حرمت ، جاي هيچ ترديدي نيست و هيچ فرقي هم نمي کند که چه کسي و با چه انگيزه هايي روز عاشورا را به صحنه شادماني تبديل کرده است.

البته بايد گفت - و به تلخي هم بايد گفت - هتک حرمت عاشورا ، به همين مورد کف و سوت زدن ختم نمي شود بلکه در اين روز ، تهران، شاهد بي احترامي هاي ديگري نيز به ساحت عاشوراي حسيني بوده ايم که متاسفانه ، صدا و سيما آن را به حاشيه کف و سوت هاي حرمت شکنانه برده و کوچکترين اشاره اي به آن نمي کند.
بي ترديد ، بروز رفتارهاي شادمانه در روز حزن اهل بيت(ع) به هر دلیلی که باشد ، قابل توجيه نيست چه آن که اين اقدام ، علاوه بر حرمت شکني ، جريحه دار کردن احساسات ديني مردم نيز هست ، اما بي گمان ، کشتن و ريختن خون انسان ها در روز عاشورا که در «ماه حرام» نيز واقع شده است ، بي احترامي محض به عاشوراي حسيني است.

البته نيروي انتظامي در اطلاعيه هاي خود تصريح داشته که قتل هاي عاشوراي تهران ، کار نيروهاي رسمي نبوده است زيرا آنها سلاح گرم نداشته اند ؛ ما نيز در اين مقال به دنبال قاتلاني که خون چند انسان را در اين روز غمبار بر خيابان هاي تهران ريختند نيستيم چه آن که مانند برخي رسانه ها ، نه ادعاي کارآگاهي داريم و نه آن قدر بي پروا و بي تقوا شده ايم که اين و آن را به گناهي بزرگ مانند قتل نفس متهم کنيم و "کک" مان هم نگزد!
اما دردمندانه بايد دست بر پيشاني کوبيد که در عاشوراي 88 تهران ، شکستن حرمت اين روز ، فقط به کف و سوت عده اي ، محدود نشد و علاوه بر آن ، خون هايي بر زمين ريخت ،خانواده هايي براي هميشه عزادارشدند و حرمت ماه حرام شکست.

آيا کساني که در اين روز ، به سمت پدر دو فرزند تير شليک کردند و او را کشتند (و پليس نيز اين اقدام را تروريستي و مشکوک خواند) ، يا بر سينه ديگري چاقو زدند و يا با اتومبيل از روي جوان مردم رد شدند ، عاشوراي حسيني را هتک حرمت نکردند؟ مگر اعلام نشده که اين قتل ها مشکوک و حتي کار تروريست ها بوده است؟پس آيا جا ندارد حرمت شکني کساني که در ماه حرام و روز عاشورا مرتکب گناه آدم کشي شدند نيز محکوم شود؟

انتظاري که از دستگاه قضايي - که در رأس آن عالمي مجتهد قرار دارد - مي رود اين است که تمام حرمت شکنان عاشوراي حسيني را چه آنان که در اين روز به شادماني پرداختند و چه کساني که مرتکب قتل نفس شدند ، به جزاي اعمال شان برساند تا ديگر کسي جرأت نکند مقدسات ديني مردم را اين چنين هتاکانه و بي شرمانه زير پا بگذارد و در اين مسير ، حتي عاشوراي حسين (ع) را نيز حرمت نگه ندارد. اينجا ، ديگر جاي مسامحه و تعارف نيست چه آن که اگر جلوي اين حرمت شکني در همين جا گرفته نشود ، ديگر اميدي به حفظ احترام مقدسات مردم نيست و اين ، آغاز بلوايي مستمر در جامعه خواهد بود.

تعقيب حرمت شکنان عاشورا ، نکته اي است که آيت الله جوادي آملي نيز به درستي و صراحت به آن اشاره داشته و بر «مؤاخذه قانوني» اين افراد تاکيد کرده اند.

اما نکته دومي که در سخن آيت الله جوادي آملي وجود دارد ، اين است که بايد "مجرم از غيرمجرم تفکيک شود".
متاسفانه بايد گفت که در پي حوداث تلخ عاشوراي تهران ، گروهي بر آنند که همه معترضين را ضد حسيني معرفي کنند. این درحالی است که باید حساب حرمت شکنان را از بقیه معترضین غیر معاند ، جدا کرد و تر و خشک را با هم نسوزاند.

لذا همان طور که آيت الله جوادي املي نيز گفته اند،بايد "مجرم از غيرمجرم تفکيک شود" تا خداي ناکرده ، به گناه يکي ، ديگري مجازات نشود همان طور که اگر به فرض ، يک مامور پليس مرتکب خطايي شود ، مجازات همه ماموران و همه شان را خطاکار دانستن ، به هيچ روي منبطق با عدالت و انصاف نخواهد بود.

و مخلص کلام همان سخن فقیه فرزانه است: هتاکان مواخذه شوند ولی گناه عده ای معدود به حساب دیگران نوشته نشود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
ضمن تشكر از آيت الله جوادي آملي كه در جريانات اخير هميشه جانب حق را گرفته اند بايستي به اين نكته نيز توجه داشت كه هرگونه بي احترامي به اعتقادات مردم محكوم است. براستي اعتقادات ديگران چه مي شود؟ احترام به اباعبدالله بر هر فرد مسلمان شيعه واجب است ليكن سوال اين است كه اين جمعيت در خيابان چرا حضور داشته اند ؟ چرا 6 ماه است به آنها اجازه راهپيمايي نمي دهيد و به خواسته هاي آنها توجه نمي كنيد تا ديگران از اين فرصتها استفاده كنند و يك مساله انتخاباتي به سمت كليت نظام كشيده شود؟ اينكه در هر زماني آنها به خيابان مي آيند براي اين است كه هيچ كس به حرف آنها توجه نكرد مگر دشمنان اين مرز و بوم كه از آب گل آلود ماهي گرفتند. . بنابر آمار انتخابات اين جمعيت ميليوني هستند و بايستي حرف آنها راشنيد. آنها بخشي بسيار بزرگي از جامعه هستند كه به امام حسين و حركت ايشان باور دارند و عزادار او هستند . تهمت بي ديني به اين بخش بزرگ جامعه بواسطه حركتي عده اي فرصت طلب دردي را درمان نمي كند . اين حركتها اگر پاسخگو بود در طي 6 ماه گذشته مشكل را حل مي كرد ولي نتيجه اينگونه برخوردها را خود بهتر مي بينيم . قانون مداري بر هر فردي واجب است ليكن قانون بايستب براي همه يكسان باشد . نمايندگان مجلس با اجازه وزارت كشور در خيابان راهپيمايي كردند ؟ چرا هيچكس برخورد نمي كند ليكن ديگران هرگز اجازه بيان مطالب خود را ندارند. حرفشان را بشنويد و آنان را دريابيد تا دشمنان آنها را رهبري نكنند.
چرا عده ای کف و سوت جوانان را که در عقب راندن نیروهای انتظامی حاصل شد بی حرمتی مینامند... (مگر محرم نیست)... در تمام شهرها سالهاست مراسم محرم تبدیل شده به محل حضور تیپ کرده های آنچنانی و دلدادگی دختران و پسران(نمیبینید این چیزها را) ... قرار گذاشتن در شب عاشورا بدتر نیست... بحث چیز دیگری است ...
باسلام
مقاله بسیار دقیق و زیبایی بود. بطور کلی آیت ا... جوادی آملی انسانی آزاده وباتقوا و باعلم و دانشی هستند . بنده مواضع ایشان را در مقاطع مختلف بی طرفانه و بر محوریت حق دیده ام و از مواضع حق طلبانه ایشان سپاسگزارم و امید وارم سایه ایشان تا ظهور امام زمان بر سر ملت ایران مستدام باشد.
اگر دین ندارید دستکم آزاده باشید: من شاهد کف و سوت زدن بودم . اما به سرورم آقا حسین (ع) قسم می خورم که هیچکس حتی در ذهنش هم به خودش اجازه کوچکترین توهین به ایشان را نداده و نمی دهد. ما همه درس از مکتب ایشان گرفته ایم . زمانی که ان جماعت عزادار و معترض از صبح زود خود را در محاصره نیروهای سراپا مسلح دیدند و با برخوردهای تند ایشان رویرو شدند , زمانی که بی جهت تعقیب و گریز شد و باتوم و گاز اشک آور پاسخ فریادهای یا حجه ابن الحسن و هیهات من الذله و یا حسین یا حسین شد, گرفتن هر باتوم از دست نیروهای رنگارنگ با فرم و بی فرم , و یا فراری دادن آنها موجب شادی مردم شد. چرا انهایی را که سالها حسینی بوده اند و خواهند بود , کف و سوت زن عزای حسین می نامند. حسین درس ازادگی داد نه با فریاد. منصف باشید , مردم را رودروی هم نکنید ازاده باشید. آنچیز که نپاید دلبستگی را نشاید.
البته معترضین و معانیدین جایگاهی متفاوت دارند "آن هم بسیار متفاوت"
باید دید معترضین به چه چیزی اعتراض داشتند!
آیا به همین معاندین و هتاکان به عاشورای حسینی اعتراض داشتند ؟
یا نه افرادی بودند که با مطرح کردن مسائل کهنه و بی ربط به این روز ،در واقع هیزم کش معرکه همین معاندین بودند! و به تعبیر یک از بزرگان بنزین روی آتش همین معاندان هتاک می ریخته اند!
با کدام مکانیزم میشود مجرم را از غیر مجرم تشخیص داد آیا ان فرد معترض نمیداند که روز عاشورا روز عزاست نه روز اعتراض .میتوانست غیر از روز عاشورا اعتراض کند .
استفاده ابزاری از عاشورا و امام حسین و مقدسات دینی و مذهبی از هر طرف محکوم است و باعث قداست زدائی
می گردد، چه قبل از عاشورا، چه در عاشورا و چه بعد از آن!
به نظر من باید یک طرح آشتی ملی توسط مراجع تقلیدی از هر دو طرف مانند آیات عظام صانعی-جوادی آملی-موسوی اردبیلی و مکارم تهیه بشه که هر دو طرف را تا حدودی راضی نگه دارد. طرح آشتی ملی آقای مطهری خوب بود ولی با اصلاحاتی از جمله اصلاح بند اول آن می تونه راه حل خوبی برای این بحران باشه.
روز عاشورا روز عزاست نه روز اعتراض?????!!!!
در کجای شرع و با کدام منطق انسانی جرم سوت و کف زدن با قتل 8 انسان مطابقت میکندو هم تراز است؟مگر شما نمیگفتید قتل یک انسان همانند قتل کل جامعه است؟
عاشورا روز عزای عمومی برای همه شیعیان است حتی اگر کسانی چه درست وچه نادرست معترض اند بایستی در زمان ویا مکانی دیگر که برخوردی با عزاداران نداشته باشه تجمع میکردند
اگر به حرمت اين روز نيرو هاي انتظامي و ضد شورش در اين روز فقط نظاره گر اين دو , سه هزار نفر ميشد چه اتفاقي مي افتاد ؟ ايا اين همه خسارت و هجمه و توهين و خون به دل كردن بوجود ميامد؟
@ با کدام مکانیزم میشود مجرم را از غیر مجرم تشخیص داد آیا ان فرد معترض نمیداند که روز عاشورا روز عزاست نه روز اعتراض .میتوانست غیر از روز عاشورا اعتراض کند .
_______
راه حسین(ع) اعتراض و مقابله در مقابل ظالک بوده نه تشنگی یا کشته شدن او
رمز پایداری او در دل شیعیان هدف او بوده نه خونی که ریخته شده
سلام بر همه ،
متاسفانه در همه طرف احساسات بر منطق عمدا غلبه دارد .
- ما باید تمرین حرف زدن بنماییم
- بعلت عدم استقبال از مذاکره با دنیا و انتخاب شدید ترین راه حل ها در اولین مرحله از طرف بسیاری از دولتهابایکوت شده ایم و این به مردم صبور ما خسارت میرساند.

- بعلت عدم استقبال از مذاکره در داخل و رشد گروه های خودسر و وجود دشمنان آگاه بی شک ناامنی بغداد را در تهران شاهد خواهیم بود.

-- بعلت عدم استقبال از مذاکره ، کنترل حوادث نا ممکن خواهد شد و خدای ناکرده تلفات نا خواسته جانی واقتصادی بی پایان خواهد بود.
- بعلت عدم استقبال از مذاکره ، خدای نکرده آینده ما سرنوشت برادران افغان ودر نهایت قیم خارجی نشود.

خواهش میکنم برای نجات مسلمین و جان ومال آنها از مذاکره بیم نداشته باشید تا عزت بین المللی و آرامش داخلی امکان عبادت بی دغدغه را برای مسلمین فراهم آورد.
خدایا عبادت بی دغدغه را برما روا دار.
متاسفانه هيچيک از مسئولان شهامت واکاوی عميق رفتارهای مردم را طی شش ماه گذشته را نداشته اند. اين امر دلايل بسياری دارد که خيلی از آنها به ضعف های مابر می گردد. اما ...
اگر دوات اجازه یک راهپیمایی با مجوز برای سبزها صادر میکرد مردم در روز عاشور اعتراض خودشون رو نشون نمیدادند.
ضمن تقبیح شدید همهء حرمت شکنیهائی که در ماه محرم الحرام علیه مقدسات مردم وعلیه شحصیتهای بزرگ وفادار به نظام وانقلاب اسلامی متأسفانه انجام گرفت وتذکر این که گناه حرمت شکنی منحصر به روز عاشورا نیست بلکه همهء ماه محرم وماه های حرام دیگر را نیز در بر می گیرد باید تذکر داد که:این دو
جبهه به جان هم افتاده يکي مدعی است که حقي از او ضايع گرديده وبا اصرار بر اين ادعا پا فشاري مي نمايد وديگري منکر اين حق است و کسی حاضر نيست طرفة العيني با آن به گفتگو بنشيند ومقداري از موضع خود کوتاه بيايد غافل از اينکه این هردو جناح مقلد مراجع يک مذهب هستند وبا این مراجع شور ومشورت فتوائي دارند. نشانه های بارز وبرجستهء وآشکار این دعوای خانمان سوز خانوادگی که بدور از هرگونه عقل وحکمت وتدبیر پیش می رود همان کارها و زشت ترین شعارهائی بود که در روز عاشورای حسینی ودر روز چهار شنبهء سیزدهم محرم الحرام نثار سران هردو جناح گردید ؛ که این حقیر بدون هیچ گونه تردید به خدا قسم می خورم که دشمن قسم خورده نظام وایران اسلامی سهم بالائی را در این کارها وشعارها داشته است وباز هم خواهد داشت . شمارابه خداي ناظر بر حق وباطل قسم ،فتنهء دشمن شاد کن ودشمن چيره کني بزرگتر از اين فتنهء شوم خانمان بر افکن وويرانگر در دنيا ديده شده است؟؟؟؟!!!!! چرا دلسوزان نظام تا دير نشده ودشمن به تجاوز اساسي خود عليه نظام اسلامی اقدام نکرده، نميشينند باهم براي خاموش کردن هر چه سريعتر اين فتنه چاره انديشي کنند؟؟؟؟؟!!!!!خداي نکرده اگر اين غفلت ادامه يابد وآتش این فتنه فراتر رود ديگر چيزي باقي نخواهد ماند وآنگاه احد الناسي از وفاداران به نظام وانقلاب اسلامی از این آتش در امان نخواهد ماند. اللهم اشهد اني بلغت.
متاسفانه صدا و سیما با احساسات مردم بازی کرده. در ضمن اگر گروهی کوچک اقدام به این کار کرده اند آنهم بدلیل بقول خودشان صدمه زدن به نیروی انتظامی صدا و سیما نباید غوغاسالاری کرده و کل حقیقت را از آن روز بیان نکند .
متاسفانه کار صدا وسیما باعث شده اعتماد عمومی از آن سلب شود و مردم به رسانه های بیگانه متمایل شوند. مطمئنم حتی آن عده ای نیز که کف و سوت زدند نیز دل در گروه امام حسین دارند . همچنین باید این حقیقت را که خود صدا و سیما نقش بسیار زیادی در رادیکال شدن فضا داشته با بستن فضا بر روی عقاید مخالف و یکجانبه به قاضی رفتن .
ایا بنظر شما سخنان اقای علم الهدی در مراسم دیروز کمکی به وحدت و یکپارچگی جامعه می کند . اگر صدا و سیما چند روز بعد از انتخابات فضا را باز گذاشته بود باور کنید هیچکدام از این اتفاقات نمی افتاد چرا چون معترضین متقاعد می شدند که برای حاکمیت اهمیت دارند و صدای اعتراضشان شنیده شده و نه اینکه فکر کنند در نطفه خفه شده اند ( چیزی که الان هست ).
البته باید در نظر داشت که معترضین نیز باید خویشتن دار باشند و شعارهای ساختارشکنانه نداده و حرمت نگه داشته تا فضا متشنج تر نشود .
عمریه نشسته ام بر سر خانت یا حسین
می دهم هر روز و شب از دل سلامت یا حسین
سلام يك براي اينكه ثشخيص دهيم افراد و مسيولين مختلف كه براي حضرت سيدالشهدا اظهار ناراحتي كردندواقعا براي ان حضرت بود يا اينكه ته دلشان خوشحال هم بودند كه نقطه ضعفي از طرف مقابل گرفته اند اين است كه به چشمانشان نگاه كنيم
فقط می تونم بگم احسنت
از این که چنین آدم های با شعوری در این کشور داریم بسیار خوحالم
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر