حکمیانه ترین موضع درباره حوادث تلخ عاشورا

اما دردمندانه بايد دست بر پيشاني کوبيد که در عاشوراي 88 تهران ، شکستن حرمت اين روز ، فقط به کف و سوت عده اي ، محدود نشد و علاوه بر آن ، خون هايي بر زمين ريخت ،خانواده هايي براي هميشه عزادارشدند و حرمت ماه حرام شکست.
کد خبر: ۷۹۳۲۵
|
۱۰ دی ۱۳۸۸ - ۰۹:۱۸ 31 December 2009
|
39038 بازدید
عصرايران نوشت:

حوادث روز عاشورا در تهران که به درگيري هاي گسترده در خيابان هاي پايتخت ، کشته و زخمي شدن تعدادي از هموطنان و هتک حرمت روز شهادت امام حسين (ع) توسط عده اي انجاميد ، محمل مناسبي براي گروه هاي سياسي شده است که از وقايع اين روز ، به نفع خود بهره گيرند و با تفسيرهاي دلخواه خويش که عمدتاً مبتني بر بزرگ نمايي برخي زواياي وقايع اين روز بود ، کام گيري سياسي نمايند.
هر چند زاويه ديد گروه هاي سیاسی مختلف و گاه متخاصم نسبت به وقايع اين روز ، بسيار متفاوت بوده ، اما نکته مشترک اغلب آنها ، يکجانبه نگري و تنها به قاضي رفتن بوده است که با توجه به عيان بودن مواضع طرف هاي مختلف قضيه ، نيازي به باز کردن بيشتر مساله نيست.

در اين ميان اما ، فقيهي فرزانه که گاه و البته به ندرت در امور سياسي سخن مي گويد ، حکميانه ترين و منصفانه ترين موضع را اتخاذ کرده است تا اين اميد همچنان در دل ها زنده بماند که انصاف و عدالت ، هنوز در جامعه نفس مي کشد.

آيت الله جوادي آملي در تبيين وقايع عاشوراي تهران ، در دام يکسويه نگري نيفتاده و دو نکته را در اين باب ، مختصر و مفيد بيان داشته و گفته اند: «نکته اول اينکه اهانت به مقدسات براي هميشه محکوم است مخصوصا در روز عاشورا و اهانت کنندگان به مقدسات برابر قانون بايد مورد مواخذه قرار بگيرند.
دوم اين که در اين جريان‌ها اگر به يک بي گناهي آسيبي رسيد، آن هم خسارتش ترميم بشود. تا برابر آيه «وامتازوا اليوم ايها المجرمون» مجرم از غير مجرم جدا بشود.»

واقعيت اين است که تعدادي از کساني که در روز عاشورا با پليس تهران درگير شدند ، برخلاف شأن و حرمت اين روز که حتي غير مسلمانان نيز آن را پاس مي دارند ، در مقاطعي که به پليس و مثلاً خودروهاي آن آسيبي مي رساندند ، بي توجه به اين که در ظرف زماني عاشورا قرار دارند ، به شادماني مي پرداختند و کف مي زدند و سوت مي کشيدند.

اين در حالي است که عاشورا ، روز حزن شيعه و اهل بيت است و تظاهر به شادماني و دست يازيدن به نمادهاي سرور و شادماني ، در تضاد کامل با باورهاي اعتقادي و احساسات فردي و مذهبي جامعه ايران است.
اين مساله ، به اندازه اي مهم و جا افتاده است که حتي اقليت هاي مذهبي نيز حرمت عاشورا را حفظ مي کنند و نه تنها در اين ايام مراسم جشن مانند عروسي و تولد و ... برگزار نمي کنند ، بلکه بعضاً به همراه مسلمانان ، به عزاداري براي سيدالشهداء(ع) نيز مي پردازند.

از اين رو ، ولو آن که تعداد کساني که در روز عاشورا کف و سوت زدند ، اندک باشد ، باز هم جامعه عزادار حسين(ع) نمي تواند از کنار اين بي احترامي با بي تفاوتي رد شود چه آن که اگر اين حرمت شکني ها باب شود ، آن وقت ديگر هيچ حرمتي در جامعه محفوظ نخواهد ماند.

لذا در محکوم کردن اين هتک حرمت ، جاي هيچ ترديدي نيست و هيچ فرقي هم نمي کند که چه کسي و با چه انگيزه هايي روز عاشورا را به صحنه شادماني تبديل کرده است.

البته بايد گفت - و به تلخي هم بايد گفت - هتک حرمت عاشورا ، به همين مورد کف و سوت زدن ختم نمي شود بلکه در اين روز ، تهران، شاهد بي احترامي هاي ديگري نيز به ساحت عاشوراي حسيني بوده ايم که متاسفانه ، صدا و سيما آن را به حاشيه کف و سوت هاي حرمت شکنانه برده و کوچکترين اشاره اي به آن نمي کند.
بي ترديد ، بروز رفتارهاي شادمانه در روز حزن اهل بيت(ع) به هر دلیلی که باشد ، قابل توجيه نيست چه آن که اين اقدام ، علاوه بر حرمت شکني ، جريحه دار کردن احساسات ديني مردم نيز هست ، اما بي گمان ، کشتن و ريختن خون انسان ها در روز عاشورا که در «ماه حرام» نيز واقع شده است ، بي احترامي محض به عاشوراي حسيني است.

البته نيروي انتظامي در اطلاعيه هاي خود تصريح داشته که قتل هاي عاشوراي تهران ، کار نيروهاي رسمي نبوده است زيرا آنها سلاح گرم نداشته اند ؛ ما نيز در اين مقال به دنبال قاتلاني که خون چند انسان را در اين روز غمبار بر خيابان هاي تهران ريختند نيستيم چه آن که مانند برخي رسانه ها ، نه ادعاي کارآگاهي داريم و نه آن قدر بي پروا و بي تقوا شده ايم که اين و آن را به گناهي بزرگ مانند قتل نفس متهم کنيم و "کک" مان هم نگزد!
اما دردمندانه بايد دست بر پيشاني کوبيد که در عاشوراي 88 تهران ، شکستن حرمت اين روز ، فقط به کف و سوت عده اي ، محدود نشد و علاوه بر آن ، خون هايي بر زمين ريخت ،خانواده هايي براي هميشه عزادارشدند و حرمت ماه حرام شکست.

آيا کساني که در اين روز ، به سمت پدر دو فرزند تير شليک کردند و او را کشتند (و پليس نيز اين اقدام را تروريستي و مشکوک خواند) ، يا بر سينه ديگري چاقو زدند و يا با اتومبيل از روي جوان مردم رد شدند ، عاشوراي حسيني را هتک حرمت نکردند؟ مگر اعلام نشده که اين قتل ها مشکوک و حتي کار تروريست ها بوده است؟پس آيا جا ندارد حرمت شکني کساني که در ماه حرام و روز عاشورا مرتکب گناه آدم کشي شدند نيز محکوم شود؟

انتظاري که از دستگاه قضايي - که در رأس آن عالمي مجتهد قرار دارد - مي رود اين است که تمام حرمت شکنان عاشوراي حسيني را چه آنان که در اين روز به شادماني پرداختند و چه کساني که مرتکب قتل نفس شدند ، به جزاي اعمال شان برساند تا ديگر کسي جرأت نکند مقدسات ديني مردم را اين چنين هتاکانه و بي شرمانه زير پا بگذارد و در اين مسير ، حتي عاشوراي حسين (ع) را نيز حرمت نگه ندارد. اينجا ، ديگر جاي مسامحه و تعارف نيست چه آن که اگر جلوي اين حرمت شکني در همين جا گرفته نشود ، ديگر اميدي به حفظ احترام مقدسات مردم نيست و اين ، آغاز بلوايي مستمر در جامعه خواهد بود.

تعقيب حرمت شکنان عاشورا ، نکته اي است که آيت الله جوادي آملي نيز به درستي و صراحت به آن اشاره داشته و بر «مؤاخذه قانوني» اين افراد تاکيد کرده اند.

اما نکته دومي که در سخن آيت الله جوادي آملي وجود دارد ، اين است که بايد "مجرم از غيرمجرم تفکيک شود".
متاسفانه بايد گفت که در پي حوداث تلخ عاشوراي تهران ، گروهي بر آنند که همه معترضين را ضد حسيني معرفي کنند. این درحالی است که باید حساب حرمت شکنان را از بقیه معترضین غیر معاند ، جدا کرد و تر و خشک را با هم نسوزاند.

لذا همان طور که آيت الله جوادي املي نيز گفته اند،بايد "مجرم از غيرمجرم تفکيک شود" تا خداي ناکرده ، به گناه يکي ، ديگري مجازات نشود همان طور که اگر به فرض ، يک مامور پليس مرتکب خطايي شود ، مجازات همه ماموران و همه شان را خطاکار دانستن ، به هيچ روي منبطق با عدالت و انصاف نخواهد بود.

و مخلص کلام همان سخن فقیه فرزانه است: هتاکان مواخذه شوند ولی گناه عده ای معدود به حساب دیگران نوشته نشود.
اشتراک گذاری
بلیط هواپیما
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۱ - ۱۳۸۸/۱۰/۱۰
ضمن تشكر از آيت الله جوادي آملي كه در جريانات اخير هميشه جانب حق را گرفته اند بايستي به اين نكته نيز توجه داشت كه هرگونه بي احترامي به اعتقادات مردم محكوم است. براستي اعتقادات ديگران چه مي شود؟ احترام به اباعبدالله بر هر فرد مسلمان شيعه واجب است ليكن سوال اين است كه اين جمعيت در خيابان چرا حضور داشته اند ؟ چرا 6 ماه است به آنها اجازه راهپيمايي نمي دهيد و به خواسته هاي آنها توجه نمي كنيد تا ديگران از اين فرصتها استفاده كنند و يك مساله انتخاباتي به سمت كليت نظام كشيده شود؟ اينكه در هر زماني آنها به خيابان مي آيند براي اين است كه هيچ كس به حرف آنها توجه نكرد مگر دشمنان اين مرز و بوم كه از آب گل آلود ماهي گرفتند. . بنابر آمار انتخابات اين جمعيت ميليوني هستند و بايستي حرف آنها راشنيد. آنها بخشي بسيار بزرگي از جامعه هستند كه به امام حسين و حركت ايشان باور دارند و عزادار او هستند . تهمت بي ديني به اين بخش بزرگ جامعه بواسطه حركتي عده اي فرصت طلب دردي را درمان نمي كند . اين حركتها اگر پاسخگو بود در طي 6 ماه گذشته مشكل را حل مي كرد ولي نتيجه اينگونه برخوردها را خود بهتر مي بينيم . قانون مداري بر هر فردي واجب است ليكن قانون بايستب براي همه يكسان باشد . نمايندگان مجلس با اجازه وزارت كشور در خيابان راهپيمايي كردند ؟ چرا هيچكس برخورد نمي كند ليكن ديگران هرگز اجازه بيان مطالب خود را ندارند. حرفشان را بشنويد و آنان را دريابيد تا دشمنان آنها را رهبري نكنند.
ناشناس
|
United States
|
۱۰:۴۳ - ۱۳۸۸/۱۰/۱۰
چرا عده ای کف و سوت جوانان را که در عقب راندن نیروهای انتظامی حاصل شد بی حرمتی مینامند... (مگر محرم نیست)... در تمام شهرها سالهاست مراسم محرم تبدیل شده به محل حضور تیپ کرده های آنچنانی و دلدادگی دختران و پسران(نمیبینید این چیزها را) ... قرار گذاشتن در شب عاشورا بدتر نیست... بحث چیز دیگری است ...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۵ - ۱۳۸۸/۱۰/۱۰
باسلام
مقاله بسیار دقیق و زیبایی بود. بطور کلی آیت ا... جوادی آملی انسانی آزاده وباتقوا و باعلم و دانشی هستند . بنده مواضع ایشان را در مقاطع مختلف بی طرفانه و بر محوریت حق دیده ام و از مواضع حق طلبانه ایشان سپاسگزارم و امید وارم سایه ایشان تا ظهور امام زمان بر سر ملت ایران مستدام باشد.
ناشناس
|
-
|
۱۰:۴۹ - ۱۳۸۸/۱۰/۱۰
اگر دین ندارید دستکم آزاده باشید: من شاهد کف و سوت زدن بودم . اما به سرورم آقا حسین (ع) قسم می خورم که هیچکس حتی در ذهنش هم به خودش اجازه کوچکترین توهین به ایشان را نداده و نمی دهد. ما همه درس از مکتب ایشان گرفته ایم . زمانی که ان جماعت عزادار و معترض از صبح زود خود را در محاصره نیروهای سراپا مسلح دیدند و با برخوردهای تند ایشان رویرو شدند , زمانی که بی جهت تعقیب و گریز شد و باتوم و گاز اشک آور پاسخ فریادهای یا حجه ابن الحسن و هیهات من الذله و یا حسین یا حسین شد, گرفتن هر باتوم از دست نیروهای رنگارنگ با فرم و بی فرم , و یا فراری دادن آنها موجب شادی مردم شد. چرا انهایی را که سالها حسینی بوده اند و خواهند بود , کف و سوت زن عزای حسین می نامند. حسین درس ازادگی داد نه با فریاد. منصف باشید , مردم را رودروی هم نکنید ازاده باشید. آنچیز که نپاید دلبستگی را نشاید.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۷ - ۱۳۸۸/۱۰/۱۰
البته معترضین و معانیدین جایگاهی متفاوت دارند "آن هم بسیار متفاوت"
باید دید معترضین به چه چیزی اعتراض داشتند!
آیا به همین معاندین و هتاکان به عاشورای حسینی اعتراض داشتند ؟
یا نه افرادی بودند که با مطرح کردن مسائل کهنه و بی ربط به این روز ،در واقع هیزم کش معرکه همین معاندین بودند! و به تعبیر یک از بزرگان بنزین روی آتش همین معاندان هتاک می ریخته اند!
ناشناس
|
-
|
۱۱:۰۷ - ۱۳۸۸/۱۰/۱۰
با کدام مکانیزم میشود مجرم را از غیر مجرم تشخیص داد آیا ان فرد معترض نمیداند که روز عاشورا روز عزاست نه روز اعتراض .میتوانست غیر از روز عاشورا اعتراض کند .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۳ - ۱۳۸۸/۱۰/۱۰
استفاده ابزاری از عاشورا و امام حسین و مقدسات دینی و مذهبی از هر طرف محکوم است و باعث قداست زدائی
می گردد، چه قبل از عاشورا، چه در عاشورا و چه بعد از آن!
ناشناس
|
United States
|
۱۱:۳۵ - ۱۳۸۸/۱۰/۱۰
به نظر من باید یک طرح آشتی ملی توسط مراجع تقلیدی از هر دو طرف مانند آیات عظام صانعی-جوادی آملی-موسوی اردبیلی و مکارم تهیه بشه که هر دو طرف را تا حدودی راضی نگه دارد. طرح آشتی ملی آقای مطهری خوب بود ولی با اصلاحاتی از جمله اصلاح بند اول آن می تونه راه حل خوبی برای این بحران باشه.
ناشناس
|
Canada
|
۱۱:۴۱ - ۱۳۸۸/۱۰/۱۰
روز عاشورا روز عزاست نه روز اعتراض?????!!!!
ناشناس
|
Canada
|
۱۱:۴۲ - ۱۳۸۸/۱۰/۱۰
در کجای شرع و با کدام منطق انسانی جرم سوت و کف زدن با قتل 8 انسان مطابقت میکندو هم تراز است؟مگر شما نمیگفتید قتل یک انسان همانند قتل کل جامعه است؟
نظر شما

سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

برچسب منتخب
# عملیات وعده صادق 3 # جنگ ایران و اسرائیل # مذاکره ایران و آمریکا # آژانس بین المللی انرژی اتمی # حمله آمریکا به ایران
نظرسنجی
با اخراج بازرسان آژانس انرژی اتمی موافق هستید؟
الی گشت