بازدید 15554

با مرکزی در بدنه وزارت نیرو آشنا شوید که خروجی اش زیر صفر است!

از نخستین باری که بشر توانست به شیوه ای کاملاً مصنوعی و با بهره گیری از تکنولوژی های نوین ابرها را بارور کند، بیش از هفتاد سال می گذرد و در این مدت، بسیاری از کشورهای توسعه یافته جهان در این حوزه به دستاوردهای شگرفی رسیدند؛ تحولی عظیم برای مقابله با خشکسالی که در کشور ایران به تأسیس یک مرکز تحقیقاتی نمادین محدود شده و به رغم سال ها فعالیت، دستاورد قابل ذکری در این حوزه ندارد.
کد خبر: ۷۶۵۶۳۱
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۴ 18 January 2018

با مرکزی در بدنه وزارت نیرو آشنا شوید که خروجی اش تقریباً صفر است!از نخستین باری که بشر توانست به شیوه ای کاملاً مصنوعی و با بهره گیری از تکنولوژی های نوین ابرها را بارور کند، بیش از هفتاد سال می گذرد و در این مدت، بسیاری از کشورهای توسعه یافته جهان در این حوزه به دستاوردهای شگرفی رسیدند؛ تحولی عظیم برای مقابله با خشکسالی که در کشور ایران به تأسیس یک مرکز تحقیقاتی نمادین محدود شده و به رغم سال ها فعالیت، دستاورد قابل ذکری در این حوزه ندارد.

به گزارش «تابناک»؛ بسیاری از کشورهای توسعه یافته جهان بیش از هفتاد سال است که به فناوری بارورسازی ابرها دست یافته اند و با کمک این فناوری به افزایش میزان بارندگی های سالانه در کشور خود کمک شایانی می کنند؛ کشورهایی مثل آمریکا، استرالیا و روسیه که در این حوزه پیشرفت های چشمگیری نیز به دست آورده اند و تا حدود زیادی توانسته اند با پدید خشکسالی هوا مقابله کنند.

هرچند آغازگر بهره گیری از فناوری بارورسازی ابرها در جهان کشورهایی مثل آمریکا و استرالیا بودند، با توجه به آثار بسیار ارزشمند این فناوری در افزایش میزان بارندگی های سالانه، خیلی زود کشورهایی مثل روسیه، چین، تایلند، کره جنوبی، اندونزی، ترکیه، مالی، ژاپن، عربستان سعودی و امارات متحده عربی نیز به شکل بومی و یا وارداتی این فناوری را مورد استفاده قرار دادند و آثار مثبت این کار را در کشورشان تجربه کردند.

در فناوری بارورسازی ابرها که امروزه مورد استفاده بسیاری از کشورهای نیازمند به این تکنولوژی قرار گرفته است، ماده هسته ساز مانند یدید نقره که دارای ساختاری کریستالی است، به ابرها تزریق می شود و بدون نیاز به سرد کردن محیط، زمینه انجماد در ابرها و در نهایت بارش را فراهم می کند.

جدا از این روش، استفاده از نیتروژن مایع نیز می تواند با سرد کردن محیط اطراف، زمینه انجماد ابرها را فراهم کند و به دلیل فشار بخار قطرات آب یا تکه های برف از ابرها به سمت زمین سقوط کنند.

جدا از کشورهایی که در حال حاضر از این فناوری بهره می برند و پیشرفت های قابل ذکری نیز در این حوزه به دلیل مطالعات مستمر داشته اند، ایران نیز سال ها قبل از انقلاب به ضرورت ورود در این حوزه واقف شد و در سال 1353 با همکاری یک شرکت کانادایی، برای نخستین بار بارورسازی ابرها را در حوضه آبریز سد کرج انجام داد.

پس از آن و با یک دوره زمانی وقفه، از سال 1375 ایران نیز اقدام به تأسیس مرکزی تحت عنوان مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها کرد که زیر نظر وزارت نیرو آغاز به کار کرد و پیگیری این رسالت مهم را بر عهده گرفت.

در 21 ساله گذشته، این مرکز بنا به هر دلیلی عمده نیازهای تکنولوژیکی خود را از سوی کشور روسیه و دانشمندان این کشور تأمین کرد و جسته و گریخته تلاش هایی برای بارورسازی ابرها در مناطق مختلف کشور انجام داد؛ تلاش هایی که هیچ گاه محسوس و قابل ذکر دیده نشد.

به رغم 21 سال فرصتی که مرکز ملی مطالعات باروری ابرها برای توسعه توانمندی های علمی و زیرساختی خود برای کمک به حل بحران آب و بارندگی های کشور داشته است، این مرکز ملی عملاً در این دو دهه به خروجی ارزشمندی دست نیافت و انتظارات را آن گونه در سایر کشورها فعال در این حوزه رخ می دهد، برآورده نکرد.

در سال آبی جاری نیز که به زعم بسیاری از کارشناسان و مسئولان کشورمان، کاهش حجم بارندگی ها نسبت به هفتاد سال گذشته بی سابقه بوده است، این مرکز همچنان در بلاتکلیفی و ناتوانی محض قرار دارد و از این مؤسسه دولتی عملاً کمکی برای حل بحران بارندگی در کشور برنمی آید.

این ادعا را می توان از گفته های رحیم میدانی، معاون وزیر نیرو دریافت کرد که اخیراً و در همین رابطه به رسانه ها گفت: متأسفانه امسال نتوانستیم تجهیزات خودمان را برای پرواز دو فروند هواپیمای اجاره ای مستعمل آنتونوف روسی که ظاهراً امسال آخرین سالی است که می توانستند مجوزهای لازم برای پرواز را دریافت کنند، آماده کنیم.

میدانی با اشاره به اینکه کنترل و تعمیرات دوره ای این هواپیما ها باید در تاجیکستان انجام می شد و منابع مالی آن باید نقدی پرداخت شود، ولی نتوانستیم آن را انجام دهیم، افزوده است: صنایع وابسته به وزارت دفاع در تلاشند مراحل ساخت پیرو پاترون های ( فشنگ های حاوی یدید نقره ) لازم برای باروری ابرها را انجام دهند و از وزیر دفاع درخواست کردیم که این کار سرعت بیشتری به خود بگیرد، چون پیش از این فشنگ های لازم را از روسیه وارد می کردیم.

معاون وزیر نیرو ادامه داد: برای خرید فشنگ ها ی حاوی یدید نقره هم باید پول نقد به روسیه پرداخت کنیم. به همین دلیل در تلاش مذاکره با صنایع هواپیمایی و نیروی هوایی سپاه هستیم که بدون استفاده از آن دو هواپیمای روسی که در حال حاضر امکان پرواز ندارند امکان پرواز با هواپیماهای دیگر وجود دارد یا نه.

وی تأکید کرد: باید به فکر خرید چهار فروند هواپیما در زمینه باروری ابرها باشیم و یا از طریق شرکت های داخلی آنها را اجاره کنیم که همه اینها نیاز به منابع مالی دارد که باید تأمین شود.

جدا از صحبت های معاون وزیر نیرو در مورد ناتوانی این وزارتخانه برای اقدام مؤثر برای بارورسازی ابرها آن بنا به دلایلی که می توانستند در مورد آن از پیش برنامه ریزی کنند، مروری بر پایگاه اینترنتی مرکز مطالعات و بارورسازی ابرهای وزارت نیرو نیز از غیرفعال بودن این مرکز در سال آبی جاری و با وجود بحران شدید کاهش بارندگی ها حکایت می کند.

بر اساس اطلاعات موجود در پایگاه اینترنتی این مرکز ملی، آخرین پروژه بارورسازی وزارت نیرو در سال آبی گذشته و آن هم در چند نقطه جغرافیایی محدود مثل کوهپایه اصفهان، دهشیر یزد و شهر بابک کرمان انجام شده است و البته از موفقیت آمیز بودن این پروژه نیز اطلاعاتی در دست نیست.

به رغم افزایش نگرانی ها به دلیل کاهش شدید بارندگی ها و لزوم فعالیت شدید این مرکز ملی 21 ساله، آخرین جلسه و نشست رسمی این نهاد در چهارشنبه 12 مهرماه 96 آن هم نه با موضوع تلاش برای بارورسازی ابرها، بلکه با موضوع تلاش برای سازگاری با آثار تغییر اقلیم برگزار شده است.

بنا بر مطالب ذکر شده، مرکز ملی تحقیقات و بارورسازی ابرهای کشور به رغم گذشت 21 سال از آغاز فعالیت، نه تنها هنوز نتوانسته است در این حوزه از کمک کشوری مثل روسیه مستقل شود، بلکه توان برنامه ریزی برای نوع و زمان بهره گیری از کمک های خارجی را نیز از دست داده است.

با این شرایط، باید از مسئولان ارشد وزارت نیرو پرسید، پاسخ و واکنش آنها به این ناتوانی انسانی که قطعاً خسارات سنگین آن را محیط زیست و شهروندان ایرانی خواهند داد چیست و چگونه می خواهند این ضعف ساختاری را برای سال های آینده جبران کنند؟

نکته پایانی اینکه شاید اگر این مرکز عریض و طویل و بی حاصل نبود، نهادهای دلسوز و توانمند دیگری به این عرصه ورود و کاستی های این نهاد را با تلاش های جهادی خود مرتفع می کردند؛ موضوعی که عملیاتی نشد تا حاصلش خشکی چشمگیر سرزمین مادری مان شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۵۱
در حال بخور بخواب اند.کار همه سازمانای دولتی هم همینه
اگر این مرکز از باروری ابر آبی برای مملکت نداره، حتما" نون برای برخی ها داره!!!!!!
بهتر ان مخترع تبریزی که راهکار بارور کردن ابرها را ارایه داده بود و جهان قبول کرد را پیدا کنید و دستان او و امثال او را ببوسبد تا وابسته شرق و غرب نشویم . لطفا تابناک پیگیر باشید چون مدیران نالایق شاید یادشان رفته باشد که در کشور مخزن دانش را داریم
چه توقعاتی دارید؟
اصولا در ایران تابلوهای خوش نقش بسیارند.که خروجی ندارند.
مگه خروجی کارهای دیگر نتیجه ای داشته....
سازمان دیگری که نبودش بهتر از بودنش است پژوهشگاه نیرو است. تحقیق کنید ببینید وجود آن طی 15 سال اخیر چه فایده ای داشته
با سلام. این مرکز زیر نظر معاونت آب وزارت نیرو ( آقای میدانی ) کار می کند . با توجه به اظهارات ایشان بنظر می رسد هنوز پرتقال فروش پیدا نشده . لطفا دعا بفرمائید این مشکل حل شود.
متاسفم برا خودم که چنین مدیرانی در این مملکت داریم که فقط به دنبال پست هستند مدیر مرکز تحقیقات ملی فلان، معاون فلان، رییس دفتر مرکز فلان و.....
ولی واقعیت اینه:
عملکرد و بازدهی زیر صفر
عوضش سرمون جای دیگه گرمه بارون کیلویی چند
تا زمانی که در بخش های تخصصی کار به کاردان سپرده نشود اینگونه با مشکل مواجه هستیم متاسفانه افراد بعد از ورود به سیستم دولتی تنها به کار کردن فکر نمی کنند و دو در کردن و فرار از کار تنها اندیشه انهاست
یا انقدر بی تخصص هستند که کاری از دستشان بر نمی اید.
ترکیه با ابروری ابرها غرق در اب است ما ............
کشور دوست روسیه هم که تکلیفش مشخصه.................
با این حساب باروری ابرها یعنی کشک
دقیقا درسته مپنا یه نمونشه
با این همه ثروت سهامش تو بورس نرخ کاهه
اين وزارت نيروها بلدند جيب مردم را بچاچپند براي 3هزارتومان آب بها يازده هزارتومان حق ابونمان بگيرند ....و بالاترين حقوق و مزايا نسبت به ساير ارگانها و وزارتخانه ها مانند بهداشت..بگيرند...
سلام
این امکان وجود دارد که از روشهای پرتاب موشکهای زمین به هوا با برد کوتاه نیز استفاده نمود و با توجه به توانایی و خودکفایی کشور در تولید تجهیزات پرتابی، زمینه بسیار خوبی وجود دارد و هزینه خرید هواپیما منتفی است البته مگر در شرایط خیلی خاص.
تا آنجاییکه من خبر دارم مشکل فقط هواپیما نیست،
برای پرواز این نوع هواپیما از خدمه خلبان و فنی تاجیکستانی استفاده میشود ولی برای امر پرواز علاوه بر مجوزهای سازمان هواپیمایی کشوری ، باید کادر محافطت سپاه نیز در پرواز حضور یابند که بدلیل کندی در هماهنگی لازم، در بعضی مواقع فرصت طلایی برای رسیدن به منطقه مورد برای شلیک کارتریج یدید نقره به داخل ابرهای در حال گذر ، از دست می رود و این از خصائص ایرانیهاست که هیچ کاری را نمی توانند به شکل گروهی انجام دهند. باید این نقیصه هم برطرف شود.
پس به فکر ایده های جدید هم باشیم.
با سپاس
زحمت می کشید که خبرهای منفی و مایوس کننده را با تیتر قوی و بصورت مبسوط منعکس می کنید! درک از جایگاه و رسالت رسانه ای و اجتماعی چیز خوبی است که همه از جمله تابناک باید در این شرایط حساس اجتماعی داشته باشند
برای عده ای مثل مدیران حقوق و مزایا دارد و برای عده ای به اصطلاح مهندس و کارشناس پروژه و پول و پله دارد که هر ساله از بودجه بیت امال میگیرند در شبکه ای ناکارامد البته فقط وزرات مزبور نیست دانشگاهها را نگاه کنید که دانشکده های فنی چه بودجه های تحقیقاتی بی نتیجه را تعریف می کنند. اگر قرار بود این تحقیقات و هزینه ها نتیجه میداد الان نباید ما در الودگی مشکل داشتیم برای کشورهای دشمن برای خرید هواپیما دریوزگی میکردیم و .... البته تمام مدیریت های مهم بوروکراسی نیز مال همین مهندسینی است که که پست هایشان هیچ ارتباطی به تخصصهایشان ندارد
بايد از وزيرانى که امده ورفته اند پرسيده شود متخصصان مربوطه در اين ساليان مشغول چه تحقيق وکار ى بوده اند وچقدر حقوق ومزايا گرفته اند که نتيجه آن غير از هيچ. چيز ديگرى نيست با سرمايه ملت و آىنده مملکت چطور بازى کرده اند خدا ازشون نگذره ما که ازشون راضى نيستيم
از این مراکز بدون خروجی در کشور زیاد هست و البته وظیفه شماست (به عنوان یک رسانه) که آنها را عیان کنید.
یعنی افایون شاعل در این مرکز از بی ابی خبر ندارن یاهنوز تعصب نسبت به محیط زیست در آنها رشد نکرده.متاسفانه فقط حقوق های زیاد واستخدام بی ضابطه را یاد گرفتند برای ملت وکشور متاسفم
حتی به اندازه من کم تجربه مدیریت ندارند
حاضرم در موردهای مختلف مدیران را یاری کنم
تا وقتی که دعا کردن جواب میده نیاز به باروری ابرها نیست !
اصل مطلب اینه.چون این مدیران و کارشناسان و کمک مهندسان!چون از حقوق ماهی ۲۰ ملیونشون و ثبات شغلیشون مطمئنن هیچ نگرانی بابت خشکسالی و فلاکت ایران ندارن و فقط بودجه های مفت میگیرن و هی بهانه و ننه من غریبم درمیارن
متاسفانه در این سالها فقط منابع را هدر دادیم
کدام کار ما به نتیجه رسیده
تو همه جای ارگانهای دولتی همین خبره.
تعداد بسیار زیاد کارمند که حداکثر یک ربع در روز کار دارند.
راه حل مشکل خصوصی سازی واقعی
کم کم به خوبی متوجه میشیم که از لحاظ علمی حتی در رده به اصطلاح متخصصان هم فرسنگ ها از کشورهای پیش رو عقب هستیم و این واقعیت تلخیست که به قیمت خسارت های جبران ناپذیر سرزمینی بدست آمده؛ و مع الاسف آینده از امروز هم اوضاعی به مراتب بدتر دارد
کار را باید به کاردان سپرد
تابناک جان
حرص و جوش نخور
قبل از انقلاب از طرف هژبر یزدانی با خمپاره ابرها را در شرق گرگان بارور میکردند و الان هم مگر بودجه ای میگذارد تا هزینه بارانسازی گردد از طرفی نقش پارازیتها هم باید بررسی گردد
تا زمانی که استخدام ها سفارشی و فامیلی با و از متخصصین استفاده نشود امکان اصلاح امورات جاری کشور و همچو مراکزی وجود ندارد
اخه پوتین کی گذاشته آب از گلوی ما پایین بده.اونا همه جوره چوب لا چرخ ما کردن .اونا از خداشونم هست ایران خشکسالی بشه و مطمئنا تعلل میکنن در کمک به ما در باروری ابرها
متاسفانه مهم ترین عامل عدم باروری ابرها در این گزارش ندیده گرفته شده است. با عنایت به این که هیچ سازمان یا ارگانی مسئولیت ارسال امواج پارازیت را به عهده نمی گیرد فلذا این امواج علاوه بر تاثیر منفی بر روی سلامتی مردم ایران زمین.بر روی محیط زیست نیز تاثیر بسیار ناگواری می گذارد.
این امواج باعث گرم شدن محیط پیرامون جو نزدیک زمین شده و از عوامل بسیار مهم در تغییر اکوسیستم کشور است.
شاهد این ادعا نیز میزان بارش ها در همسایگان شرق و غرب کشور است. وقتی توده هوای سرد وارد کشور می شود مقدار بارش آن در ایران بسیار کمتر از تمامی همسایگان شرقی و غربی است.
این ادعا نیست بلکه قابل اثبات و تحقیق علمی است.
در تاریخ ۳۱ اردیبهشت ۹۶، جلسه اعلام نتایج و اثربخشی عملیات باروری ابرها در حوضه آبریز دریاچه ارومیه به میزبانی ستاد احیاء دریاچه ارومیه و باحضور نمایندگان برخی دانشگاه ها و سازمان هواشناسی و شرکتهای آب منطقه ای و شرکت مدیریت منابع آب ایران برگزار گردید. در این جلسه ضمن پاسخ به سوالات و طرح موضوع و معرفی روش نوین ارزیابی، اعلام شد: با روش جدید ارزیابی بوسیله مدلسازی عددی و طراحی یک سامانه همادی که دارای دقت بسیار خوب و با قابلیت ارزیابی روزانه است نزدیک به ۴۵۰ میلیون متر مکعب افزایش بارش در عملیات باروری ابرها در سال آبی ۹۴_۹۳ بر فراز حوضه دریاچه ارومیه و مناطق اطراف ایجاد شده است. هزینه تولید این مقدار آب به ازای هر متر مکعب کمتر از ۱۰۰ ریال برآورد گردیده است
اینو چی میگین؟؟؟؟؟خخخخ
متاسفانه کشور ما به قدری سیاسیت که ما اخبار را باید انالیز کنیم که با قصد تخریب است یا واقعا اوضاع اینگونه است....
سلام. از مدیر بالا سری این مرکز که مدیر توانیر یا وزیر نیرو است و از طرف همه مردم زجر کشیده کشور میگویم که همین فردا این مرکز را منحل ویا فکر اساسی برای آن بکنند.
از تابناک برای انعکاس این خبر متشکرم
صندوق ملی محیط زیست هم خروجی مالی داشته البته به جیب رفقا ولی خروجی کاری هیچی ندارد بهش میگن صندوق ملی محیط ژن خوب
استفاده از موشک با کلاهکهای حاوی یدید نقره سالهاست که توسط کشورهای دیگر استفاده میشود، با توجه به توانمندیهای موشکی ما و تلاش برای طراحی کلاهکهای ویژه، نیازی به استفاده از هواپیما نیست
باری درک بهتر خوب است مسولین ،قبض .آب ،برق ،را به بینند ،تا بدانند ،خشکسالی اگر برای مردم ،وکشور آفت بزرگی هست ،اما برای وزارت نیرو یک گنجینه است ؟
سلام اقا کجا کار هستید بیاید پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی را ببینید جایی که باید برای شیمی ایران نقش داشته باشد و هرکه کار ی در این موضوع بخواهد بیا انجا اقای از تربیت مدرس با همراهای ایشان که از اداره استاندارد اورده بود امد انحا کاری کرد الان میگوییم صد رحمت به ریسس قبلی که از علم و صنعت امده بود .
اگر این مرکز بازدهی ندارد ...حداقل ان را تعتیل واز پرداخت حقوق های ده ها میلیونی جلوگیری شود......باروری ابرها را به یک کشور کارامد بسپارید...که ارزانتر تمام میشود
خود فريبي بزرگترين جهل است. شعار ما ميتوانيم بهتر است با شعار متخصصان ميتوانند جايگزين بشه تا از بحرانها بتوانيم خارج بشيم.
مسئولان در خوابند و ما مردم در خواب بیشتر که برخی نمایندگان رو چشم بسته انتخاب میکنیم وضعیت هیچوقت بهتر نمیشه
مگه بقیه سازمانها خروجی مثبت دارند که این یکی داشته باشه
با سلام
بنده به عنوان هواشناس باید عرض کنم که اینکار شرایط خاص خودش را دارد که اصولا" در ایران وجود ندارد هر چند تود بارورسازی ابر انقدر تبعات منفی دارد که باید عطایش را به لقایش بخشید. حداکثر بازده پروژه های بارورسازی ابر حدود 24 تا 30 درصد است.به عبارتی از هر 100 درصد آب قابل بارش که وجود دارد حداکثر 24 تا 30 درصد در شرایط بهینه مقدور است. ولی ایراد کار اینجاست که در صورت بارورسازی ابر باقیمانده آب قابل بارش (70 الی 76 درصد) دیگر نازل نخواهد شد به دلیل آنچه که پدیده رقابت هستک های یخی نامیده میشود. اشکال دیگر این پروژه در ایران این است که اصولا" نیازی به بارورسازی ابر وجود ندارد.فلسفه استفاده از این فناوری وارد کردن هستکهای تراکم به داخل ابر برای شروع فرایند میعان و تشکیل بارش است در حالی که در نیمرخ جو ایران تا دلتان بخواهد هستکهای تراکم داریم که همان گردوغبار است بنابراین با وارد کردن مصنوعی یدور نقره عملا" نمک بر زخم می پاشیم و همان پدیده رقابت هستکهای تراکم را با دست خود ایجاد می کنیم. ایراد دیگر این است که اصولا" ابری که پتانسیل بارورسازی داشته باشد در اتمسفر ایران کم داریم و اصولا" کشور ایران منطقه ای با ساعات آفتابی بالاست به جز مناطق شمالی. را حل این است که یا تکنولوژی جدیدتر داشته باشیم یا منابع آب را مدیریت کنیم نه اینکه صورت مسئله را پاک کنیم.
موفق و موید باشید
حالا معلوم شد چرا در کشورهای همسایه بارون میزنه و لی در کشور ما خسکسالیه
دوستان در وزارت نیرو کاری به غیر از جابه جا کردن بودجه انجام نمی دهند. با این بریز و بپاش ها مشخص است بودجه ای برای امور مهم باقی نمی ماند. وزارت نیرو هزینه های زیادی را صرف احداث سد می کند و در کنار آن ارقام سرسام آوری را صرف مطالعات بی فایده ولی هماهنگ شده و بر پایه روابط به دانشگاه ها واگذار می کند. برای مثال در دو سال گذشته یکی از دانشگاه های بومی مطالعه ای را در رابطه با یک رودخانه با مبلغ حدود یکصد و بیست میلیون تومان برای یکی از شرکت های وابسته به وزارت نیرو انجام داد اما در سال بعد مطالعه مشابهی با هزینه حدود یک میلیارد و چهارصد میلیون تومان برای انجام در دوره یک ساله از سوی همان شرکت بر روی رودخانه دیگری در همان منطقه جغرافیایی با همان حجم کار به یکی از دانشگاه های مهم کشور واگذار شد. متأسفانه با این رویه بودجه ای برای تأمین آب و امور مهم باقی نمی ماند. باید بگوییم وزارت نیرو تلاش خود را صرف احداث سد و مطالعه بر روی رودخانه هایی می کند که در آینده احتمالا آبی نخواهند داشت.
تا دلت بخواد از اين مراكز براي خودشان ساخته اند بي خيال خروجي باشيد ،عوارض خروج از مرز را كه نميدن ميرن ماموريت خارج از كشور دانش و تكنولوژي ميارن بعداش هم حالشو ميبرن بعدا هم ژن هاي خوب و ناز نازي ادامه راه ميدن تازه بعضي از اين مراكز مادر تخصصي هست اينها خيلي اي ول دارن
مرحوم جان اف كندى دركتابى كه به قلم ايشان دراوايل دهه چهل درايران منتشرشد مدعى بود كه روسها براب وهواى كره زمين وبرميزان ونوع بارش ابرها مسلط گرديده اند ونويسنده مقاله مدعى است استراليا پيش گام بوده است تقدم وتاخر اصلا مسئله من نيست چون مقاله تحقيقى بود ياداوركتاب شدم
کمر به نابودی محیط زیست بستن
. . خدایا ما را از شر پوتین و روسیه نجات بده!
آن آقای ناشناس ۳۲:۲۱ که از حمل کلاهک یدید نقره توسط موشک صحبت کرده اند باید بگویم موشکایت ما جای واجبتری از ایران دارند که شلیک شوند.
این مملکت مشکلات زیادی داره..فقط همه حرف میزنن...یعنییییییی کسی نیست بدونه با باروری ابرها میشه اب تابستون مردم رو تامین کرد؟؟؟؟؟؟؟ خب اگه تا الان این تجهیزات رو اماده نکردن و برای سال بارشی برنامه ریزی نکردن فقط باید همه این مسولان را خلع کنن
مشکل اینه که ما همه چیزو میخوایم بومی کنیم ، آخرش هم گند میزنیم توی همه چیز. آخه چین با ۱/۵ میلیارد جمعیت نتونسته ولی ما اصرار میکنیم‌ به این سیاست، بخدا ما الان تو اهواز از شدت گرد و خاک نمیتونیم نفس بکشیم. حتما یه فکری واسه این عدم بارندگی میشه کرد ، با دو تا کشور درست حسابی مشورت کنیم. بابا بخدا مردیم ، کشاورزی نابود شد، آخه چرااااااا
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر