بازدید 21637
مخاطبان مغبون آگهی‌های تلویزیون به کجا شکایت برند؟

با لیسانسه‌های سروش صحت ارتباط بگیرید، طوری که خودشان خبردار نشوند!

چنین اتفاقاتی برای نخستین بار رخ نمی‌دهد و پیش از این درباره پیامک‌های حمایت از باشگاه‌های فوتبال و تیم‌های ملی رشته‌های مختلف که هزینه‌ای از مخاطبان کسر می‌شد، نیز اطلاع‌رسانی صحیحی نشده و حاشیه ساز شده بود. در موارد متعددی مشخص نبود این رقم به صورت سریالی (روزانه، هفتگی، ماهیانه) کسر می‌شود و در مواردی نیز مشخص نبود که دقیقاً چه رقمی کسر می‌شود...
کد خبر: ۷۵۸۸۲۹
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۱ 26 December 2017

با لیسانسه‌های سروش صحت ارتباط بگیرید، طوری که خودشان خبردار نشوند!افزایش تبلیغات پیامکی، تلفنی و اپلکیشنی در قالب‌های مختلف در تلویزیون تاکنون منجر به حواشی فراوانی شده است و اکنون در تازه‌ترین اتفاق، اپلیکیشنی برای سریال «لیسانسه‌ها» و با عنوان تبلیغاتی ارتباط با بازیگران این سریال تبلیغ شده که بازیگران این سریال از وجودش بی‌اطلاعند! این روند مستمر چنین پرسشی را پیش می‌آورد که آیا مسئولان سیما نگران لطمه بیشتر به اعتماد مخاطبان نسبت به رسانه ملی نیستند؟

به گزارش «تابناک»؛ در جریان پخش قسمت‌های اخیر سریال لیسانسه‌ها، بخش بازرگانی صداوسیما تبلیغی را در ذیل پخش این سریال عرضه کرد که در نوع خود جالب توجه بود. در این زیرنویس اپلیکیشنی تبلیغ می‌شد که در آن تأکید شده بود، از طریق این اپلیکیشن می‌توانند با بازیگران سریال لیسانسه‌ها ارتباط داشته باشند و همزمان وعده خودرو و سکه‌های بهار آزادی داده شده بود.با لیسانسه‌های سروش صحت ارتباط بگیرید، طوری که خودشان خبردار نشوند!

پس از پخش این تبلیغ، هوتن شکیبا از بازیگران این سریال در حساب کاربری‌اش در اینستاگرام نوشت: «امشب ظاهراً تبلیغ یک اپلیکیشن شده که با ارسال عددی با ما ارتباط برقرار میشه. باید عرض کنم خیر. لطفاً الکی اس ام اس نزنید دوستان، چون ما خودمون هم در جریان نیستیم چجوری قراره با ما ارتباط برقرار بشه. همه جور سوءاستفاده دیده بودیم، جز این که دیگه نوبره» و بدین ترتیب مشخص شد اساساً بازیگران سریال در جریان ماجرا نیستند و از اساس ماجرا را انکار می‌کنند.

چنین اتفاقاتی برای نخستین بار رخ نمی‌دهد و پیش از این درباره پیامک‌های حمایت از باشگاه‌های فوتبال و تیم‌های ملی رشته‌های مختلف که هزینه‌ای از مخاطبان کسر می‌شد، نیز اطلاع‌رسانی صحیحی نشده و حاشیه ساز شده بود. در موارد متعددی مشخص نبود که این رقم به صورت سریالی (روزانه، هفتگی، ماهیانه) کسر می‌شود و در مواردی نیز مشخص نبود که دقیقاً چه رقمی کسر می‌شود و متأسفانه این رویه را در همین تبلیغ نیز می‌توان مشاهده کرد. آیا اپلیکیشن مذکور رایگان است یا رقم مشخص کسر می‌شود و این کسر فقط یک بار رخ می‌دهد؟

از این تبلیغات عجیب‌تر، تبلیغاتی است که حین برنامه‌های کودک در مواردی عرضه شده و شامل شماره‌های پولی است. کودک چه بسا بدون اطلاع والدینش با این شماره‌ها تماس می‌گیرید و به ازای هر دقیقه که داستان گوش می‌کند، یک رقم قابل توجه روی قبض تلفن لحاظ می‌شود. عدم اعلام شفاف رقم‌هایی که هر یک از این تماس‌ها در پی دارد، در تبلیغات و تمرکز بر مخاطب هدفی که راحت‌تر مغبون می‌شود، در این زمینه بسیار موثر است.

این نوع تبلیغات که از گذشته دور با تبلیغ کلاس‌ها کنکور و عرضه محصولات آموزشی در قالب برنامه‌های آموزشی آغاز شد، اکنون فرم‌های پیچیده یافته که در بسیاری از اوقات جامعه هدف متضرر می‌شود و اهداف مالی پشت پرده این مدل تبلیغات با مغبون شدن جامعه هدف تبلیغات محقق می‌شود. در مقابل نیز روشی وجود ندارد که اگر شخصی بدون آنکه مطلع باشد، رقمی از حسابش به عنوان شرکت در این رویدادها کسر شد، با استفاده از آن مسیر، به سرعت رقم برداشتی به حسابش بازگردد و یا عملیات برداشت متوقف شود.

هرچند قابل درک است که باید بخشی از هزینه‌های رسانه ملی از چنین طرقی تأمین شود؛ اما واقعیت آن است که رسانه‌های معتبر جهان به ویژه رسانه‌های دولتی بزرگ که صدای حاکمیت را نیز در کشورهای مختلف منعکس می‌کنند، به سمت چنین اقداماتی نمی‌روند، چون چنین تبلیغات غیرشفافی بیش از آورده مالی‌اش برای صداوسیما هزینه زا خواهد بود و بزرگ‌ترین هزینه تحمیلی، اعتمادزدایی است که نسبت به رسانه ملی در پی دارد.

عمده مخاطبان شناخت کاملی از تفکیک امور در رسانه ملی ندارند و با یکپارچه تلقی کردنِ کلیه امور صداوسیما، وقتی از یک بخش از محتوای تلویزیون به آنها حس عدم اطمینان تزریق شود، به سایر بخش‌ها نیز چنین احساسی خواهد داشت و سراغ رسانه‌های آلترناتیو می‌رود. بنابراین چنین رویه‌ای نه تنها به نفع رسانه ملی نیست، بلکه در راستای مصالح ملی نیز قابل تعریف نیست و هر زمان جلوی این ضرر پنهان را گرفت، ابتدای کسب منفعت است.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۲۰
اینجا ایران است ..........!!!!!!!!!!زدیم جاده خاکی بد طوری !!!!!!!
در شبکه پویا جوری شماره ها رو به مغز کودک فرو میکنن که همگی اون رو حفظ هستند جالبه که برای هر دقیقه قصه گویی 1000 تومن میگیرن یعنی ساعتی 60000 تومن برای پخش یه نوار از تلفن وای به حال اون خونواده کارگری که برای کار کردن بچشو پای تلوزین مینشونه تا سرگرم باشه بعد بچه با القاعات تلوزیون بره و زنگ بزنه به برنامه به نظر شما غیر از کلاهبرداری چه معنی دیگه ای میشه برای این کار متصور شد ؟؟؟
سریال بسیار بسیار بسیار ضعیف ، بی محتوا و جلف و زننده ...
وقعا متاسفم برای صدا و سیما و شخص آقای صحت ...!!
دیدن این سریال فقط توهین به شعور ادمهاست نه هیچ چیزه دیگه ای.
کار رسانه ی میلی از این حرفها گذشته، مردم دیگر اعتمادی به این رسانه ندارند، خود من در هفته شاید کمتر از نیم ساعت تلویزیون نگاه می کنم آنهم اگر جایی باشم که تلویزیون روشن باشد و بالاجبار ببینم
توعمرم سریال به این مسخرگی وبی محتوایی ندیده بودم واقعا اعصاب خردکن هست
این که حالا رایگان پخش میشه باز میشه قبول کرد زیرنویس داشته باشه. بنده dvd فیلم خریدم زیرنویس بزرگ تبلیغاتی میاد انگار دیسک رو هدیه دادن. یکی باید جلوی اینا رو بگیره وگرنه آدم تنها راهی که براش میمونه اینه که برای تلافی کپی بخره.
پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
موضوع رو متوجه نشدی داداش
سلام
یکبار محمد مرسی اومد ایران تو نطقش به عربی میگفت سوریه ولی مترجم میگفت بحرین!!
دزدی شاخ و دم نداره که !!! همینطوریه!!!
کم بودجه میگیرن که از فیش موبایل ما هم میخوان استفاده کنن
احسنت کاملا وارد است. ضربه بخشی از رسانه ارتعاشی دارد و ان عدم اعتماد به کل اخه من مخا طب چه میدانم رسانه ملی چقدر بخش مجزا و منفک کاری و اجرائی دارد اما رسانه ملی را تابع نظام میبینم پس نبا ید کوچکترین ارتعاشی وجود داشته باشد که لرزها و موج ان نصیب تمام بخشهای رسانه شود / ابدا و اگر سریع بخاطر اعتماد به رسانه ملی رسیدگی نشود ضررش زیاد میشود بعنوان یک ایرانی مسلمان شیعه اثنی عشری نظرم جلوگیری بلکه پیش گیری عاجل جهت حفظ اعتماد مخاطب اعمال شود.
همه دستشون رو کردن تو جیب مردم
مردم به دنبال یکی هستن که حقشون روبگیره میرن سراغ مسئولین میبنن مسئولین هم دستشون تو جیب مردمه
با سلام
اینجانب قبلا در مورد مسابقه شبکه ifilm نامه ای به تابناک نوشته بودم که چاپ نشد. در این شبکه در زمان های متفاوت این مسابقه به شدت تبلیغ می شد و شماره رند 7024 را در اختیار بچه ها قرار می دادند(عموما نوجوانها) در مسابقه تلویزیونی با ارائه سوالات ساده به هر شرکت کننده ای جایزه میدهند(کمک هزینه زیارت مشهد کربلا سکه و ...) از بیننده درخواست می شود که همین الان تلفن بردار و ابتدا در مسابقه تلفنی شرکت کن و پس از آن در تلویزیونی. اما در مسابقه تلفنی سوالات سخت می پرسند و از شرکت کننده می خواهن که اگر می خواهید به مرحله بعد بروید فلان دکمه را بزن غافل از این که بار هر بار زدن آن دکمه 5 هزار تومان از جیبتان خالی می شود و به حساب صدا و سیمای محترم می رود شما ممکن است بارها این دکمه را بزنید تا به امتیازات لازم برای قرعه کشی شرکت در مسابقه تلویزیونی برسید اما بعد از دو ماه با فیش تلفنی مواجه می شوی که مغزت سوت می کشد و ممکن هم هست که منفجر شود!
آیا این کار دزدی آشکار نیست؟!!! با دزدی از جیب مردم یک تعدادی را به زیارت می فرستید؟!!!
مدتی است که صدا و سیما هم به شرکت مخابرات پیوسته و هر دو به انواع روش ها جیب این ملت بیچاره را می زنند. دستمان هم به هیچ جایی نمی رسد. به داد این ملت برسید قبل از این که دیر شود!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۵
کسی که پای این برنامه ها میشینه حقشه
باید هم این اتفاقا براش بیوفته وقتی از تجربیاتش درس نمیگیره
ابکی بودن برنامه هاشون کم بود جیب ملت هم به برنامه ها اصافه شد
هر کسی به فراخور حالش مردم رو می چاپد
خوانندگان گرامی لطفا قبض موبایل اگر دریافت نمی کنید مواظب کلاهبرداری مخابرات باشدهرماه مبلغ هنگفتی بنام مدیریت محتوا برایتان می اید که از مکالمات شما هم بیشتر است
شماره # 800 * را بگیرید سپس 1 را بفرستید اگر در پیامک دریافتی شما سرویسی فعال باشد یعنی شما هم مشمول کلاهبرداری مخابرات شده اید می توانید با دریافت قبض ماههای قبل از میزان این کلاهبرداری مطلع شوید
برای حذف ان باید با شماره گیری مجدد و ارسال 2 تقاضای قطع خدمات!!!! مربوطه را بدهید
البته مخابرات سرخود هر از گاهی باز هم این سرویسها را فعال می کند تا جیب شما رو خالی کند
چرت ترین سریال نما و بی محتوا. وقتی کارگردانش خودش مشکل داره. کشور داره به سمت پوچی میره.انسانم ارزوست
واقعاسریال پوچ ومضحکیه بخصوص اون صحنه های احمقانه ای مثل شیرجه زدن توحوض
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر