بازدید 20107

همه چیز برای برچیدن پل گیشا آماده است، الا کندن چاه متناسب!

چیزی شبیه آن حکایت معروف که مناره را پیش از کندن چاه دزیدند! نسخه به روز و مدرنی از حکایت ضرب المثل گونه قدیمی که شاید روایت آن برای مدیران شهری در هرجای جهان موجب شگفت زدگی شان شود اما آنقدر در کشورمان عادی ست که برای ناظران هم سوال پیش نمی‌آورد. سوالی از این جنس که چگونه قرار است با برچیدن یک پل قدیمی با دو باند و بنای زیرگذری با سه باند، مشکل ترافیکی این منطقه را حل کرد؟
کد خبر: ۷۱۵۶۶۴
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۱ 28 July 2017
برای ایمن‌سازی معبری که روزانه انبوهی از شهروندان از آن عبور می‌کنند چه باید کرد؟ کمی در این باره تعمق کنید و بعد راهکاری را بخوانید که مدیران شهری در تهران برایش یافته‌‌اند و در حال اجرایش هستند.

به گزارش «تابناک»، از جمله مشکلات مهمی که کلانشهر تهران با آن دست به گریبان است و زندگی در پایتخت را بسیار دشوار کرده، معضلات ترافیکی است. معضلاتی کهنه که دست کم یک بار پیه آن به تن تمامی ایرانیان خورده و دایر کردن کارگاه های فراوان ساخت و ساز در این شهر را موجه جلوه داده است. آنقدر که تردد در سطح تهران به عبور از یک کارگاه بزرگ ساختمانی بی شباهت نیست.

پروژه هایی که هنوز یکی‌شان فرجام نیافته، بعدی کلید می‌خورد و آنقدر شمارشان زیاد است که بعید است حتی مسئولان شهری بتوانند شمارشی از آنها ارائه دهند. کارگاه های عمرانی که عمر کارایی محصولات برخی شان حتی چند سال هم نیست و نه تنها نمی‌توانند از مشکلات ترافیکی شهر بکاهند، که گاه بر ابعاد مشکلات می‌افزایند.

وضعیتی که برای نشان دادنش می‌توان مثال های فراوانی ردیف کرد اما هرگز موجب نشده و نمی‌شود که رویه ها در این خصوص تغییر کرده و اندکی به استانداردهای جهانی نزدیک شویم. به آن چیزی که در کشورهای توسعه یافته یا در حال توسعه برای حل مشکلات ترافیکی رخ می‌دهد و به گونه‌ای برنامه ریزی می‌شود که کمترین آسیب را به همراه داشته باشد.

به عبارت بهتر، اگر در هر جای جهان پروژه‌های راه سازی برای حل مشکلات ترافیکی تدارک دیده می‌شوند و به گونه پیش می‌روند که در زمان اجرای پروژه، بر مشکلات ترافیکی افزوده نشود، در کشورمان گویی هدف چیز دیگری‌ست، آنقدر که افزوده شدن بر گره های کور ترافیکی امری عادیو جز لاینفک پروژه به حساب می‌آید و کسی از این بابت ناراحت نیست.

برای مثال می‌شود به یکی از پروژه‌های ترافیکی اشاره کرد که به تازگی در تهران آغاز شده و هدف از آن، حل معضل ترافیکی قدیمی در یکی از معابر مهم تهران است؛ معضل تردد از پل نصر (بخوانید "پل گیشا") که زمان بسیار زیادی از آنهایی که قصد جابجایی از محدوده های مرکزی شهر (حوالی میدان فاطمی و مناطق پیرامونی) به غرب تهران را دارند، تلف می‌کند و با اجرای چند پروژه ترافیکی در نزدیکی آن نیز رفع نشده تا حالا تصمیم به برچیدن این پل و جایگزینی آن با یک زیرگذر گرفته شود.

تصمیمی که علیرضا جاوید، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران دلیل اتخاذ آن را بررسی‌های کارشناسی صورت گرفته روی این پل و به نوعی مردود شدن سازه آن در بررسی‌ها عنوان می‌کند. موضوعی که اگر از بحث بر سر امکان یا عدم امکان ایمن سازی و توسعه این پل گذشته و تمام و کمال آن را بپذیریم، بر اساس آن الزام به برچیدن این سازه قدیمی و نامطمئن بسیار شفاف می‌شود اما برای برچیدن این سازه ناایمن و جایگزینی آن با یک سازه جدید چه باید کرد؟ پاسخ مسئولان به این سوال بسیار جالب توجه است.

آن گونه که وضعیت پروزه نشان می‌دهد، یکی از گام های نخست مسئولان برای این جابجایی سازه ای، برچیدن پل گیشاست. اتفاقی که بر اساس گفته های معاون شهردار تهران احتمالا در نیمه دوم سال رخ خواهد داد، در حالی که تا آن موقع پروژه زیرگذر به اتمام نرسیده است. اتفاقی که معلوم نیست رقم خوردنش چه بر سر ترافیک سنگین این مسیر خواهد آورد و شهروندان را به چه مشکلاتی مبتلا خواهد کرد.

درست مثل اتفاقی که در دیگر پروژه های ترافیکی جاری در تهران می‌افتد. انسداد مسیرهای عبوری و سرازیر کردن بار سنگین ترافیکی به محورهای دیگر (که آنها هم اغلب پرازدحام و مملو از گره های ترافیکی هستند) برای مدت های طولانی، با این دورنما که در آینده مشکل ترافیکی این مسیرها حل شود. بی آنکه بکوشیم تا اتمام پروزه های جدید، محورهای مشکل دار را به شیوه های مختلف باز نگه داشته و دست کم شهروندان را به بلایای بیشتر مبتلا نکنیم.

چیزی شبیه آن حکایت معروف که مناره را پیش از کندن چاه دزیدند! نسخه به روز و مدرنی از حکایت ضرب المثل گونه قدیمی که شاید روایت آن برای مدیران شهری در هرجای جهان موجب شگفت زدگی شان شود اما آنقدر در کشورمان عادی ست که برای ناظران هم سوال پیش نمی‌آورد. سوالی از این جنس که چگونه قرار است با برچیدن یک پل قدیمی با دو باند و بنای زیرگذری با سه باند، مشکل ترافیکی این منطقه را حل کرد؟ و اگر مشکل حل ترافیکی حل نشد، چه؟!

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۱۷
با سلام و احترام، سوالى كه بنده دارم اين است كه مديران شهردارى تهران چند ساعت از وقت خود را در ترافيك يا در مترو ميگذرانند؟ مديرى مدير واقعى است كه مشكلات حوزه مديريتى خود را آشكارا درك و لمس كند
این زیرگذر مشکل گلوگاه بودن پل گیشا را حل می کند ولی از هم اکنون می توانذحدس زد که آن حجم ترافیک به قسمتهای جلوتر پل منتقل خواهدشد. مثلا به سمت شرق ترافیک محدوده میدان گلها افزایش خواهد یافت. به سمت غرب هم ترافیک پل آزمایش و چهارراه آریافر افزایش خواهد یافت.
واقعا اگر پل مزبور استحکام لازم را دارد این چه کاریه که این پلها به این قشنگی و کار سازی ها را جمع نمود.
خب اگه مشکل حل نشد دوباره یک پلی میزنیم !!!
شهر داری کارش همین است دیگه هی کندن و دوباره پرکردن ...............
واقعا عمر این پل عرشه فلزی با کمتراز 50 سال قدمت به سرآمده یا شهرداری با پولهای حاصل از عوارض بی حساب و کتابی که از مردم گرفته نمیدونه چه کار کنه.
وقتی کار به دست یک عده بی سواد و مهندس پولی مدرک خریده بیفتد بهتر از این نمیشود
چقد غر می زنید!!

بالاخره درست میشه و مهم نتیجه کار هست!
سلام
بزرگراه رسالت تقاطع باقری (منطقه 8) واقعا مشکلات ترافیکی شدیدی بوجود آورده
خواهشا با زدن یه پل رو گذر بار شدیدی از ترافیک این مسیر رو هموار کنید..
ضمنا جدا توصیه میکنم برای طبقاتی کردن بزرگراه همت از ابتدای امام علی(ع) تا خروجی چمران دست بکار بشید..
جیب پیمانکاران را عشق است مابقی فسانه است !
مردم هم هرروز قر خودشونو میزنند و بعد عادت می کنند !تو خودشون می ریزند و بالاخره یک روز سکته می کنند میمیرند!
چند سال خاک و ترافیک و.....پل صدر رو خوردیم حالا بیا ببین چه مصیبتی ایجاد کرده با اون همه پولی که حیف و میل شده !
مساله رفع مشکل ترافیک محل نیست که این پل دارد عالی کار می کند مشکل جیب عده ای است که با رفتن پل گیشا پر می شود.
اون زمان که داشتن زیر گذر شهید گمنام و کارگر رو اجرا میکردن باید ادامه میدادن تا بعد از چمران، حالا هم تنها راه درست و درمان برای نابودتر نکردن ترافیک اون منطقه، ایجاد چراغ قرمز در تقاطع چمران و جلال آل احمد هست وبس.
بهترین راهکار برای حل معضل ترافیک تهران حفظ وضع موجود شهر و عدم تبدیل به پل و تقاطع غیر همسطح و بزرگراهه جدیده...چون تجربه نشون داده هر چه راه سازی انجام شه خیال ماشین ساز ها برای فروش جنس بنجل بیشتر به مردم راحت تر میشه و این میشه که سال به سال به ماشین های تهران افزوده میشه!!!
طبعا هر کار عمرانی مشکلاتی خواهد داشت . نویسنده محترم راه حلی برای حل مشکل پل کم عرض نصر ارائه نکرده وبه نظر می رسد بهانه گیری کرده اند . چند روز دیگر حزب انحصار طلب ، شورای شهر وشهرداری را برعهده می گیرند وحتما برای چاه این مناره فکر بکری خواهند داشت !!! یاعلی
تو فصل بارون وبرف میخوان شروع کنن؟؟
دیروز از بزرگراه امام علی عبور میکردم. ازدحام ماشین ها بی داد میکرد. پیش خودم فکر میکردم این بزرگراه تقریبا تازه درست شده ، چرا بجای سه لاین 4 یا 6 لاین عبور پیش بینی نشده!!!؟؟
کلاً بی برنامگی و عدم مطالعه پروژه ها حرف اول رو میزنه.
دیروز از بزرگراه امام علی عبور میکردم. ازدحام ماشین ها بی داد میکرد. پیش خودم فکر میکردم این بزرگراه تقریبا تازه درست شده ، چرا بجای سه لاین 4 یا 6 لاین عبور پیش بینی نشده!!!؟؟
کلاً بی برنامگی و عدم مطالعه پروژه ها حرف اول رو میزنه.
اگر میخواهید به پل سبز تبدیلش کنید ، فکر افرادی را که باید ماشینشان را پارک کنن و از این پل استفاده کنن هم هستین ?? یا فقط با وعده و وعید ، از مردم بابت غرفه ها پول خواهید گرفت و بعد هم میگید نشد ??? لطفا اینقدر به فکر پول نباشید .دامنتان را خواهد گرفت .
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی