بازدید 25079
در «هفت» چه گذشت؟

یتیم‌خانه هشت میلیارد تومانیِ ایران از نقد فراستی مصون ماند +ویدیو

ابوالقاسم طالبی پس از مقدمه چینی‌هایی مبنی بر اینکه با کمک افخمی و استفاده از امکانات فیلم «فرزند صبح» -پروژه سینمایی شکست خورده افخمی درباره امام خمینی- هزینه ساخت این فیلم را 8 میلیارد تومان اعلام کرد. او این میزان هزینه را نتیجه اقتصاد مقاومتی خواند. افخمی نیز در همراهی با او گفت به نظر می‌رسد این فیلم 15 میلیارد تومان هزینه برده باشد!
کد خبر: ۶۳۶۰۳۲
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۱ 28 October 2016
یتیم‌خانه هشت میلیارد تومانیِ ایران از نقد فراستی مصون ماند
برنامه سینمایی «هفت» این هفته با حضور یوسفعلی میرشکاک به بررسی سینمای ایران پرداخت اما بخش جالب‌تر این برنامه، تبلیغ ویژه «هفت» برای فیلم تازه ابوالقاسم طالبی از دوستان بهروز افخمی و مصونیت این فیلم در حال نقد بود؛ رویکردی که درباره فیلم‌های سینمایی روی پرده، یک استثاء است.
 
به گزارش «تابناک»؛ در ابتدای برنامه این هفته هفت بهروز افخمی با اشاره به موضوع این هفته برنامه که به سینمای آخرالزمانی تعلق دارد، به مسئله ساخته نشدن اینگونه فیلم ها در سینمای ایران اشاره کرد و گفت: اینگونه فیلم ها که پایان رسیدن دنیا می پردازد تاکنون در سینمای ایران ساخته نشده، در حالی که این فیلم ها در سینمای جهان تبدیل به یک ژانر ثابت شده و تعداد آنها روز به روز درحال بیشتر شدن است.

افخمی در ادامه از نبود تبلیغات کافی برای فیلم یتیم خانه ایران انتقاد و اعلام کرد مهمان بخش بعدی این برنامه ابوالقاسم طالبی کارگردان این فیلم است. بدین ترتیب برنامه «هفت» این هفته با تبلیغ ویژه برای فیلم «یتیم‌خانه ایران» ساخته ابوالقاسم طالبی از دوستان بهروز افخمی آغاز شد؛ فیلمی که در آغاز اکران فروش بسیار اندکی داشته اما همچون سایر آثار طالبی هزینه سنگینی بر جای گذاشته است.
 
ابوالقاسم طالبی پس از مقدمه چینی‌هایی مبنی بر اینکه با کمک افخمی و استفاده از امکانات فیلم «فرزند صبح» -پروژه سینمایی شکست خورده افخمی درباره امام خمینی- هزینه ساخت این فیلم را 8 میلیارد تومان اعلام کرد. او این میزان هزینه را نتیجه اقتصاد مقاومتی خواند. افخمی نیز در همراهی با او گفت به نظر می‌رسد این فیلم 15 میلیارد تومان هزینه برده باشد!
 
یتیم‌خانه هشت میلیارد تومانیِ ایران از نقد فراستی مصون ماند 
نکته جالب اینکه طالبی در طول این بخش به تحسین افخمی و همکاری‌اش پرداخت و در عین حال در اتفاقی قابل تامل، به جای آنکه این فیلم با حضور مسعود فراستی و کارگردان مورد نقد و بررسی قرار گیرد، طالبی از مواجهه با نقد -احتمالاً تا پایان زمان اکران این فیلم- در امان ماند.
 
ابوالقاسم طالبی که به همراه بازیگران فیلم یتیم‌خانه ایران به برنامه هفت آمده با اشاره به عدم تبلیغ این فیلم گفت: مسئولیت تبلیغات فیلم ما به عهده آقای سرتیپی است اما ایشان در سفر هستند و به همین دلیل ما نتوانستیم حتی یک بیلبورد برای این فیلم تهیه کنیم. به نظرم از فردا فروش فیلم ما در گیشه تازه آغاز می شود.  
 
علیرام نورایی درخصوص شایعات بایکوت او بعد از بازی در فیلم «قلاده های طلا» گفت: «اول از همه باید گفت چه کسی بایکوت می کند؟ من بعد از «قلاده های طلا» همچنان مشغولم و راهم را در سینما ادامه می دهم. برخی گمان می کنند سینما ملک پدری شان است و همین آنها را دچار توهم می کند!» این در حالی است که نورایی پیش از این از بایکوتش در سینما گفته بود و خواستار حمایت ویژه از خود شده بود که نتیجه اش بازی در چند سریال بود.
 
همچنین امین حیایی در برنامه «هفت» تاکید کرده بود که بعد از همکاری با طالبی از سوی برخی همکارانش بایکوت شده که ابوالقاسم طالبی تلاش کرد گفته‌های امین حیایی را تکذیب کند. طالبی در این زمینه گفت: «یکی از معظلات و مشکلات سینما توهم است. امین حیایی هیچگاه بعد از «قلاده های طلا» بایکوت نشد و کسی اصلا نمی تواند کسی را بایکوت کند. بله سعی کردند این جو را ایجاد کنند که وای بایکوت می شوید، اما هیچ کدام از بازیگران آن فیلم  هیچگاه واقعا بایکوت نشدند!»
 
یتیم‌خانه هشت میلیارد تومانیِ ایران از نقد فراستی مصون ماند 
در ادامه بهروز افخمی با یوسفعلی میرشکاک، نویسنده درخصوص «سینمای آخرالزمان» گفت و گو کرد که در قالب یک میان برنامه پخش شد. میرشکاک در جریان این گفت و گو عنوان کرد که مرتضی آوینی، او را «حکیم سینمای ایران» خوانده است! با توجه به آنکه میرشکاک شناختی از سینما - چه به لحاظ تکنیکی و چه به لحاظ ساختارشناسی- ندارد، ارجاع اولیه‌اش به «اینک آخرالزمان» که اگرچه عنوانش آخرالزمان دارد اما درباره دوران آخرالزمان و سینمای آخرالزمانی نیست. در همین راستا میرشکاک در عمده صحبت هایش بیشتر به مباحث فلسفی و کلی پرداخت که اندک توضیحی درباره «سینمای آخرالزمانی» را بر نمی‌گرفت.
 
بهروز افخمی که چند ماه پیش در برنامه هفت به محمد حسین مهدویان پیشنهاد ساخت خمسه خمسه را داده بود، در برنامه این هفته به یوسف میرشکاک هم پیشنهاد داد یک فیلمنامه را برای او به نگارش درآورد. میر شکاک هم در پاسخ به این پیشنهاد افخمی گفت: «به شرطی که زیر آبی نروی و راه را عوض نکنی!» میر شکاک به بهروز افخمی پیشنهاد داد، داستان کیخسرو، فرامرز، یزدگرد و یا رستم  را برای او تبدیل به فیلمنامه کند تا او آن را بسازد. میرشکاک همچنین گفت چندسال پیش فیلمنامه زال را برای یک انیمیشن ساز به نگارش درآورد، اما در نهایت به نتیجه نرسید. 
 
در آخر مستند «نویسنده بودن» (نگاهی به زندگی جلال آل احمد) با حضور مصطفی آل احمد کارگردان، مسعود فراستی منتقد و مهدی قزلی نویسنده نقد و بررسی شد که در گروه «هنر و تجربه» اکران شده است. این نخستین فیلم مستندی است که در این گروه اکران شده و «هفت» به آن می‌پردازد. افخمی اعلام کرد که از این به بعد هر دو سه هفته یکبار فیلم های مستند را در برنامه هفت معرفی و به نقد خواهد گذاشت که اتفاق مثبتی از سوی این برنامه محسوب می‌شود.
 
یتیم‌خانه هشت میلیارد تومانیِ ایران از نقد فراستی مصون ماند 
مسعود فراستی در ابتدای میز نقد برنامه هفت، با ادبیات خاص خود انتقاداتی به مستند نویسنده بودن وارد کرد و از کم ملات بودن داستان این مستند و حضور کم شخصیت ها در این فیلم گفت. او همچنین از شخصیت جلال آل احمد تعریف کرد و او را تنها روشنفکری عنوان کرد که با مردم ارتباط نزدیکی داشت.

مصطفی آل احمد کارگردان این مستند هم در پاسخ به انتقادات اولیه فراستی گفت: «من خیلی دوست داشتم که امشب با شما موافق باشم. ما باید بدانیم فیلم هایی که می سازیم خالی از اشکال نیست و من تاکید می کنم که باید نقد پذیر باشیم. چون امروز از وکیل تا وزیر هیچ کس نقد پذیر نیست و همه فکر می کنند در هاله ای قرار گرفتند که انگار از اشتباه به دور هستند، اما وقتی نقدهای آقای فراستی را شنیدم فهمیدم که نمی توان با نقدهای ایشان در مورد این فیلم موافق باشم، چون ما در این مستند از دوستان و افراد نزدیک به جلال آل احمد استفاده کردیم و با آنها صحبت کردیم.»
 
مسعود فراستی که هفته گذشته به دلیل ادبیات خود با اصغر نعیمی مورد انتقاد رسانه ها قرار گرفت در این برنامه هم با انتقادات مصطفی آل احمد مواجه شد، آل احمد درباره نقدهایی فراستی گفت: «شما به طور مکرر از واژه هایی نظیر مزخرف استفاده می کنید در حالی که نقد یعنی آنالیز فیلم ها. شما کلا هیچ فیلمی را قبول ندارید به جز قلاده های طلا!»

بعد از صحبت های آل احمد مسعود فراستی با ادبیات تند و تیز خود گفت: من برای این مستند از واژه های مزخرف استفاده نکردم، چون این فیلم ما قبل این واژه هاست! آل احمد در ادامه پای فرم در سینما را وسط کشید و گفت: «من هم 18 سال پیش کتابی در مورد فرم در سینما را نوشتم!» اما این گفته آل احمد هم از سوی فراستی بی پاسخ نماند و گفت: کتابت را اتفاقا خواندم، اما خودت آن را ننوشتی، بلکه ترجمه کردی!
 
مخاطبین برنامه هفت از میان سایر آثار ابوالقاسم طالبی، «قلاده های طلا» را با 55 درصد آرا به عنوان بهترین فیلم این کارگردان انتخاب کردند. بعد از این فیلم «دست های خالی» رتبه دوم را با 27 درصد آرا به خود اختصاص داد. 
 
تعداد بازدید : 319
دانلود 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۱۹
واقعاً چرا باید فروشنده حین اکران نه تنها نقد شه، بلکه داستانش هم از قصد روی آنتن لو داده بشه؛ بعد فیلم یتیمخنانه ایران به واسطه رفاقت افخمی و طالبی، نه تنها -تا زمانی که دوره اصلی فروشش سپری بشه- نقد نشه، بلکه براش این طور رپرتاژ بشه. امیدواریم سازمان آگهی های صداوسیما، برای افخمی بابت این رپرتاژها صورت حساب صادر کنه
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۰۶:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۸
چرا؟ به خاطر باند بازی، به همون دلیل که یک منتقد سینما در این برنامه به عنوان نماینده جامعه منتقدین معرفی شده و نظرات یک کارگردان به نام افخمی در مورد فرم و محتوا به عنوان وحی منزل به خورد مخاطب داده و تحمیل میشه. مشخص است که این برنامه براساس نظرات یک باند شکل گرفته که قصد دارن براساس نظرات و منافع خودشون برای سینمای ایران ریل گذاری کنن...
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۸
مشخص است برادر افخمی و دوستانش کم ظرفیت و کم سواد و نا موفق در سینمای ایران باید هم نظرات و سلیقه اندک شخصی خود را به ملتی تحمیل کنند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۸
داداش فراستی بد بگه یعنی فیلمه خوبه.
واقعا میرشکاک چی میگفت؟ این حرف ها چه ربطی به سینمای آخرالزمانی داشت؟ چرا افخمی هفت رو به یک دورهمی با دوستان خودش و فراستی تبدیل کرده اما جیک یک مدیر شبکه سه یا تلویزیون در نمیاد؟
پاسخ ها
ناشناس
| United Arab Emirates |
۰۵:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۸
جيك جيك ميكنن رفيق ناشناس، فقط جیک جیک...
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۸
به زودی زشتی حرکت برنامه هفت نمایان میشه که چه کسی از این همه بی کیفیتی سود می برده است
افخمی خود فروخته
دیشب به عینه ثابت شد فراستی یک محتوا زده به تمام معناست. مطلقا براش مهم نیست فیلم خوبه یا بده. مهم اینه که حرف فیلم باب میلش هست یا نه
نكته جالب فيلم يتيم خانه ايران اين كه بازيگر خارجي اش تابلو كرد كه اصلا تو هيچ فيلم سينمايي بازي نكرده . طالبي از كف خيابون يكي و پيدا كرده بود
افخمی بسوی ابتذال گام برمیداره
این برنامه یک طرفه و بدرد نخور تاثیری بر حال سینمای ایران ندارد! بهتر است با تعطیلی آن حداقل بودجه آن را به فقرا بدهند تا اندکی ثواب کرده باشند
منتشر که نمیکنید اما خدا ازتون نگذره تابناکی ها .....
این یک واقعیت تاریخی ست که انگلیسی های خبیث و جنایتکار بزرگترین هلوکاست تاریخ را با یک قحطی تصنعی در فاصله بین سالهای 1917 تا 1919 در ایران رقم زدند که اسناد آن و مستندات تاریخی اش ارایه شده است .... من تخصصی در نقد فیلم ندارم اما وقتی یک فیلمساز در این دوران سوپرروشنفکری جرات میکند و علیه انگلیس چنین موضوعی را برای فیلمش انتخاب میکند ؛ کوبیدن و مخالفت کردن با آن را نمیدانم چه اسمی برایش انتخاب کنم
جای تأسف که پول بیت المال بابت ساخت فیلم هایی هزینه میشه که دو زار نمی ارزه و ارزش دیدین نداره چون سراسر غرض ورزی و دروغ و تاریخ سازی جانب دارانه س
واقعا شرم آوره....دورهمی گرفتن نشستن خود گویند و خود خندند....برادر مسلمان! دقیقا جلو رو مردم نشستین به غیبت! اتفاقا این شمایین که نیازبه درمان روح و روانتون دارین...!
ففط داشتین عقده گشایی میکردین...!
به نظر من آقاى فراستى نقد مى كنه . خوبم نقد مى كنه . سوادش هم نه تنها كم نيست . با يه بررسى ساده در بيوگرافيش ميشه متوجه شد كه خيلى مطاله داشته . مدلش اينطوريه . دوست داره اينطورى نقد كنه و به نظرم باعث پيشرفت ميشه .
اگه باور داريم كه نقد خوبه پس بايد ظرفيت نقدپذيريمونم ببريم بالا . اولين باره كه مى بينم يكى با كسى تعارف نمى كنه . چاپلوسى نمى كنه . سوادش هم زياده . زياد هم بيراه نميگه !
طالبی و افخمی و فراستی دوست هم هستند، واقعا از خدا متشکرم که حقیقت را این طور نمایان می کند
میلیاردها تومان توسط دو کارگردان مذکور صرف فیلم برداری از یک سری صحنه های به ظاهر سینمایی شده و حاصل ان فیلمی است که در محافل خاص هم دیده نمی شود و این حقیقتی است که آشکار شدنش حکمت خداست...
همانطور که رسول صدرعاملی عزیز گفت برنامه هفت شده وبلاگ صوتی و تصویری آقای افخمی که ملغمه ای را که در ذهن دارد روی آنتن به نمایش در بیاورد و بنشینند داستان فیلمها را تعریف کنند (برای فیلم فروشنده داستان فیلم را کاملا برملا کردن به طوری که نه من بلکه بسیاری از دوستانم که برنامه را دیده بودند و بعد فیلم را بر پرده دیدند هیچ لذتی از داستان نبردند چون هزار بار در ان برنامه از چک خوردن مقصر اصلی سخن به میان آمده بود . من حتم دارم این کار تعمدی انجام شده است و صرفا برای لطمه زدن به سینما ) . این آقای فراستی به اصطلاح منتقد سینمایی هنوز کاری که باید انجام دهد را بلد نیست یعنی خودش فرم نقد را نمیداند ، شاید - شاید اطلاعات زیادی در مورد سینما داشته باشد اما باور دارم نقد را خوب نفهمیده است ، نقد فیلم اثر ادبی است نقد فیلم پیش برنده است نقد فیلم مخاطب را با سواد تر میکند نسبت به موسیقی،فیلمبرداری ، داستان و گونه های مختلف هنر. او نمیداند با چهارتا پاره جمله چون مزخرف و ماقبل فیلم و چهارتا فحش نمیشود نقد ادبی کرد . متاسفم برای سیما که مثل همیشه باز هم نمیتواند یک کار ساده را درست انجام دهد میلیاردی هزینه میکند و ملیونی هم عایدی ندارد . شما نمونه آن ور آبیش را ببینید چطور لذت دانستن را با شما تقسیم میکنند با دوتا صندلی و دو مجری و یک دنیا دانش و جملات زیبا.
فکر کردم یک ساختمانی مکانی چیزی برای یتیمان واقعی بنا شده است؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار