بازدید 26375

واکنش های جهانی به اعدام شیخ نمر توسط آل سعود+ویدیو

وزارت کشور عربستان سعودی در حالی از حکم اعدام ۴۷ نفر به اتهام‌های امنیتی خبر داد که نام شیخ نمر، روحانی برجسته شیعه در میان اعدام شدگان آمده است. این اعدام تاکنون باعث واکنش های متعدد و شدیدی در جهان شده است.
کد خبر: ۵۵۸۱۰۳
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۲ 02 January 2016

وزارت کشور عربستان سعودی در حالی از حکم اعدام ۴۷ نفر به اتهام‌های امنیتی خبر داد که نام شیخ نمر، روحانی برجسته شیعه در میان اعدام شدگان آمده است. این اعدام تاکنون باعث واکنش های متعدد و شدیدی در جهان شده است.

به گزارش«تابناک»، در کمتر از سه ماه پیش، وزارت کشور عربستان با امضای «محمد بن نایف» ولی‌عهد این کشور، حکم اعدام شیخ «نمر باقر النمر» روحانی مبارز شیعه عربستانی را تأیید کرد، که این به معنای مجوز به وزارت کشور برای اعدام شیخ نمر تنها با امضای «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان برای اجرای حکم اعدام بود.

اعدام شیخ نمر باعث واکنش های متعدد و شدیدی در جهان و رسانه ها شده است که در ادامه، بخشی از این واکنش ها را مشاهده می نمایید:

تظاهرات در قطیف عربستان

خبرگزاری رویترز گزارش داد، ده ها شهروند شیعه عربستان روز شنبه در اعتراض به اعدام آیت الله شیخ نمرالنمر روحانی برجسته شیعه در منطقه قطیف این کشور تظاهرات کردند. پایگاه خبری العهد نیز نوشت: به دنبال اجرای حکم اعدام شیخ نمر باقر النمر، روحانی شیعه و از منتقدان اصلی دولت سعودی، اعتراضات مردمی در استان‌ القطیف و شهر العوامیه عربستان و برخی مناطق بحرین شکل گرفت. معترضان اقدام عربستان در اعدام شیخ نمر را محکوم کردند.

واکنش های جهانی به اعدام شیخ نمر توسط آل سعود

تظاهرات در هند و کشمیر

روز شنبه، صدها تن از شیعیان کشمیر در بخش تحت کنترل دولت هند،‌ در اعتراض به اجرای حکم اعدام آیت الله باقر النمر تظاهرات کردند. شرکت‌کنندگان در این تظاهرات که تصاویری از شیخ نمر به دست داشتند، علیه آل سعود و حکومت عربستان شعار سر دادند. اعلام خبر اجرای حکم آیت الله نمر با واکنش‌های زیادی در میان مسلمانان جهان روبه رو شده است. در پی این اقدام ریاض، مردم در چندین کشور تظاهرات کردند.

تظاهرات مردم بحرین در اعدام شیخ نمر

هزاران تن از آحاد ملت بحرین، ساعتی بعد از انتشار خبر اعدام شیخ «نمر باقر النمر» رهبر شیعیان عربستان، تظاهرات کردند. نیروهای امنیتی بحرین به منظور متفرق کردن تظاهرات کنندگان در مناطق «الشاخوره» و «ابوصیبع» گازهای اشک آور شلیک کردند.



درخواست تعطیلی سفارت عربستان در عراق

رهبر جریان صدر عراق در واکنش به اعدام «شیخ نمر»، رهبر شیعیان عربستان، خواستار برگزاری تظاهرات «خشم» و تعطیلی مجدد سفارت سعودی در بغداد شد.

جنبش انصارالله یمن

این جنبش با صدور بیانیه‌ای، اعدام آیت‌الله النمر را شدیدا محکوم و اعلام کرد که محکامه این عالم مجهاد نمایشی بوده است.

اعلام خبر اعدام شیخ نمر واکنش‌های زیادی در سراسر جهان از جمله رسانه‌های انگلیسی زبان به همراه داشت:

گاردین: «گاردین» در گزارشی در واکنش به اعدام «نمر باقر النمر»، رهبر شیعیان عربستان عنوان کرد، اعدام روحانی شیعه، خشم خاورمیانه را برانگیخت.

واکنش های جهانی به اعدام شیخ نمر توسط آل سعود

سازمان دیده بان حقوق بشر: این سازمان نیز ضمن انتقاد از اعدام شیخ باقر النمر، روحانی برجسته سعودی، تأکید کرد که فرآیند بررسی اتهامات وی، غیرعادلانه بوده است.

«المنار»: اعدام شیخ نمر واکنش‌های همراه با خشم هیأت‌های حقوق بین‌الملل را برانگیخت که اکثر آنها عربستان سعودی را به دلیل عدم توجه به مسائل حقوق بشری محکوم کردند.

«اکونومیک تایمز»: اعدام شیخ «نمر باقر النمر» با هدف دامن زدن به نزاع سنی و شیعه صورت گرفته است و «منطقه را به آتش می‌کشاند».

«رویترز»: در انعکاس این خبر اظهارات یک قانونگذار عراقی را منتشر کرد که گفته بود، اعدام شیخ نمر در واقع در راستای منافع تکفیری‌های داعش بوده است.

«بلومبرگ»: شیخ نمر به واسطه وعظ‌های انتقادی از حاکمان سنی عربستان سعودی معروف بود و با اینکه عربستان سعودی تا حد زیادی از ناآرامی‌هایی که در سراسر جهان عرب در سال 2011 فراری بود، اقلیت شیعه گهگاه اعتراضاتی برگزار می‌کردند و با نیروهای امنیتی درگیر می‌شدند. داعش نیز از این خط اشتباه بهره‌برداری و سال گذشته به مساجد شیعیان حمله کرد.

«فایننشال‌تایمز»: اعدام‌های روز شنبه در میان تشدید جنگ لفظی بین عربستان و داعش که خواستار حمله به عربستان شده بود، اعلام شد.

«واشنگتن‌پست»: اعدام شیخ نمر واکنش‌های همراه با خشم را از سراسر جهان شیعه از جمله ایران به همراه داشت. در این گزارش آمده است که اعدام شیخ نمر، خطر تجدید ناآرامی در بین شیعیان عربستان را به همراه دارد. این اقدام واکنش شدید ایران را به همراه داشت که در گذشته نیز هشدار داده بود، اعدام نمر هزینه سنگینی برای عربستان به همراه خواهد داشت. واشنگتن‌پست نوشت که اعدام این شیخ شیعه ممکن است ناآرامی‌هایی را در کشور بحرین به همراه داشته باشد و هم‌اکنون نیز اعتراضات به اعدام نمر در این کشور در جریان است.


ویدیو تظاهرات در کشورهای «هند، پاکستان، عربستان» و همچنین مردم مشهد در مقابل کنسولگری عربستان را در تابناک ببینید:

تعداد بازدید : 69
دانلود

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل