بازدید 25886
کشف گور هفت هزار ساله پایتخت و تغییر معادلات؛

آغاز جستجوها برای کشف گنجینه‌ها و آثار باستانی پنهان پایتخت

گزینه‌های متفاوتی برای بررسی وجود دارد که ممکن است منجر به کشف یک تونل تاریخی در زیر این مناطق شود؛ هرچند بعید است تونل‌ یکپارچه بر جای مانده باشد، آنچه از این موضوع پراهمیت‌تر است، مناطق اطراف مولوی است که سابقه تاریخی بسیار طولانی و نزدیک به تاریخ تهران دارند و توسعه تهران از آنجا آغاز شده است.
کد خبر: ۴۶۷۱۳۷
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۳ - ۲۳:۲۸ 15 January 2015
کشف تصادفی گور هفت‌هزار ساله در منطقه مولوی به عنوان یکی از قدیمی‌ترین و ریشه‌های تاریخ معاصر در شرایطی در پایتخت ایران رخ داد که پس از این اتفاق، سخن از وجود تونل‌های تاریخی زیر مناطق قدیمی پایتخت مطرح شده؛ اما حقیقتاً زیر پایتخت چه می‌گذرد و ریشه‌های تاریخ تهران کنونی را باید در کدام مناطق جست؟

به گزارش «تابناک»، با حفر چاه فاضلاب و کشف قطعه سفال‌های متعلق به حدود ۴۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح در منطقه‎ مولوی تهران، پژوهشکده‌ باستان‌شناسی مجوز انجام مطالعات باستان‌شناختی در این منطقه را صادر کرد تا یکی از سایت‌های باستان‌شناسی در جنوب بازار تهران شکل بگیرد و در ‌‌نهایت این بررسی با دستاوردهای شگفت انگیزی همراه شود که عمر تهران را افزایش دهد.

قدیمی‌ترین بقایای باستانی شناسایی شده در شهر تهران به تپه‌های قیطریه و حدود سه هزار سال پیش اختصاص داشت؛ اما کاوش در خیابان مولوی حدفاصل میدان‌های محمدیه تا قیام تاریخ تهران را به بیش از چهار هزار سال پیش از میلاد عقب برد و بررسی‌ها نشان داد اسکلت کشف شده، حدود هفت هزار سال قدمت دارد، ولی ‌اشیایی نیز بودند که عمر کمتری داشتند.


آثار به دست آمده از این کاوش، شامل قطعات فراوان سفال‌های ساده و لعابدار از دوره‌های صفوی و قاجار، مصالح آجری، سنگی و تزئینات کاشی‌کاری، اشیای استخوانی و تکه ظرف‌های شیشه‌ای است. به همین دلیل باید گفت، سایت تاریخی مولوی روایتی از چندین دوره تاریخی که بر تهران گذشته را در دل خود دارد و این موضوع، جزو ویژگی‌های منحصربفرد این محدوده مکشوفه است.

همزمان با این کشفیات، خبرهایی درباره وجود ‌تونل‌های مخفی تاریخی در زیر این مناطق و نیز‌ گمانه‌زنی‌ها در این زمینه منتشر شد. محمدرضا پولادوند، تهران‌شناس در این باره گفته است: «من هم درباره این تونل‌ها بسیار شنیدم. فکر می‌کنم ‌تونلی از میدان توپخانه به طرف کاخ گلستان از زیر زمین وجود داشته است. آخرین تحقیقات من نشان می‌دهد که آشپزخانه شاهی در میدان توپخانه بوده و از آنجایی که این آشپزخانه در برخی مواقع به مردم عادی هم سرویس می‌داده، دور از کاخ درست شده و برای اینکه بدون سرد شدن غذا و به راحتی به کاخ گلستان برسد این تونل‌ها را کنده بودند‌».

تهرانی، تهران‌شناس دیگری است که اعتقاد دارد: «تونلی در تهران وجود ندارد، مگر یکی. آن هم به دوره پهلوی بر‌می‌گردد. این تونل از زندان عبرت (شهربانی سابق) آغاز می‌شود، از زیر پستخانه می‌گذرد و در آن به دادسرای میدان ارگ‌ باز می‌شود و این تونل بلند برای انتقال زندانیان بوده که به دادگاه برسند. البته من این را از دو سه نفر شنیدم‌».

برخی از شنیده‌ها هم‌ از وجود تونلی خبر می‌دهد که ناصرالدین شاه از آن عبور می‌کرده و برای دیدن تئا‌تر به میدان ارگ می‌رفته است؛ همچین تونل‌هایی هم زیر حصارهای ناصری شهر بوده است.

آغاز جستجوها برای گنجینه‌ها و آثار باستانی پایتخت

با این اوصاف، گزینه‌های متفاوتی برای بررسی هست که شاید منجر به کشف یک تونل تاریخی در زیر این مناطق شود؛ هرچند بعید است تونل‌ یکپارچه بر جای مانده باشد و احتمالاً اگر تونلی کشف شود، در ‌این سال‌ها منقطع شده است، ولی آنچه از این موضوع پراهمیت‌تر است، مناطق اطراف مولوی است که سابقه تاریخی بسیار طولانی و نزدیک به تاریخ تهران دارند و توسعه تهران از آنجا آغاز شده است.

پیگیری‌های خبرنگار «تابناک» از تهرانی‌های اصیل ساکن این مناطق، حکایت از آن داشت که در زیر این مناطق، احتمال وجود تعداد قابل توجهی از اجساد تاریخی و آثار تاریخی وجود دارد که بخشی از دفن این آثار به حوادثی چون زلزله‌های پایتخت بازمی‌گردد و بخشی دیگر نیز به دلایل خودخواسته در زیر خاک دفن شده و صاحبان آنچه دفن شده نتوانسته‌اند بهره‌ای از اموالشان ببرند و در این زمینه اطلاعی به دیگران نداده بودند و بدین ترتیب برای همیشه مخفی ‌ماندند.

کاروان‌سراهای موجود در این مناطق که برخی از آن‌ها به مرور کوچک شده‌اند، اما همچنان نشانه‌هایی از آن‌ها ‌مانده، از مهم‌ترین امکانی است که به عنوان نقاط دارای ارزش حفاری و بررسی تاریخی مورد توجه است و طبیعتاً در این زمینه سازمان میراث فرهنگی می‌تواند مطالعات تکمیلی داشته باشد و آنچه در زیر مناطق تاریخی پایتخت است را کشف کند، ولی آیا سرمایه‌گذاری در این بخش خواهد شد؟
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۴
انتشار یافته: ۱۴
به به؛من گنج دوس میدارم؛شما چطور؟
پاسخ ها
مهدی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۶:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
عمر گرانمایه در این صرف شد تا چه خورم سیف چه پوشم شتا
ای شکم خیره به نانی بساز تا نکنی پشت به خدمت دوتا
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۶
قیمت کلنگی تو منطقه رفت بالا :‏)‏‏)‏‏)‏
مگر از عمر ناصرالدین شاه چقدر میگذرد اگر چنین چیزی باشد حتما خارجیان و سفرا در گزارشات خود می نوشتند
خوب پیدا می کنیم.
بعد چرا آثار رو خراب می کنیم؟!!!!!
فتوشاپيه
و به این ترتیب ماجرایی کلید می خورد و سرگرمی دیگر
سلام
گفته میشود تونلی هم بین بیمارستان امام خمینی و دانشگاه تهران زیر بلوار کشاورز فعلی هم وجود دارد.
چطور مي شود در كنار جسد هفت هزار ساله اشيائي با قدمت 400 يا 500 ساله پيدا كرد.چون حفاري و بدست آوردن اشياء قديمي به قدمت بشر هست.اگه 400 سال پيش اين جسد پيدا شده بود واين اشيا كم قدمت كنارش نبودن و الان هيچ چيزي اونجا باقي نبود
پس قدمت تهران از همه جا بیشتر شد نه؟؟؟
بالاخره یک تهرای اصی پیدا شد!!
پس چرا از اونور برای تخت جمشید نقشه هایی دارند؟!
یه گزارش از این چیزایی که میخوان در تخت جمشید و داخلش بسازند و این سرمایه دار که بقول خودش میخواد کارهای بهتر ی انجام بده تهیه کنین...
سپاس تابناک
تابی این کشف و قدمت اونو با اکتشافات مشابه بین المللی هم مقایسه کن تا ببینیم خفن هس نیس چجوریه وضعیت
با تشکر
سال 1386 هم تو حفاری بازار مبل ایران یک تونل کشف شد که به سفارت انگلیس ختم میشد و برای رفت و امدهای سری بودش که دیگه رسانه ای نشد گمونم ادامه همون تونلهاست.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار