بازدید 7035
۴

نانوشته‏های تابناک از خلیج فارس، عرب‏ها و بازیهای همبستگی به قلم یک خودی

کد خبر: ۴۵۵۸۱
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۸۸ - ۲۱:۱۳ 28 April 2009
در حالی که درج خبر خواست اعراب مبنی بر حذف نام خلیج فارس در بازیهای همبستگی کشورهای اسلامی، عکس‏العمل‏های متفاوت و بعضاً حتی متناقضی را میان مسئولان به همراه داشت، روزنامه جام جم امروز در مطلبی، ضمن اشاره به تابناک به عنوان سایتی غیررسمی(!)، آنچه از قلم این سایت به دور مانده بود، را نیز بازگو کرد.

رضا پورعالي که شنیده‏های حکایت از آن دارد علاوه بر جام جم، در سایت بازیهای کشورهای اسلامی نیز فعالیت دارد و به نوعی یک خودی برای مسئولان برگزاری محسوب می‏شود، در این مطلب نوشت:

از قبل هم اين احتمال مي‌رفت كه بازديد نهايي كميته سرپرستي، نظارتي و هماهنگي فدراسيون همبستگي كشورهاي اسلامي (ISSF) از ايران بي‌حرف و حديث نباشد.

موضوع، بودن يا نبودن واژه (Persian gulf - خليج فارس) روي مدال، بروشور و پوستر دومين دوره بازي‌هاي همبستگي كشورهاي اسلامي است، بازي‌هايي كه قرار است از 24 مهر تا 8 آبان به ميزباني ايران در 3 شهر تهران، اصفهان و مشهد برگزار شود.

كميته نظارتي فدراسيون همبستگي كشورهاي اسلامي كه غير از 4 عضو ايراني‌اش (حسن ميرزاآقابيگ، علي كفاشيان، دكتر عليمرادي و دكتر شريف)، 15 عضو خارجي (اكثرا از كشورهاي عربي) دارد، روز شنبه با 13 نفر به كشورمان آمد تا در جريان آخرين پيشرفت‌هاي كشورمان براي ميزباني اين بازي‌ها قرار بگيرد.

در راس اين كاروان، بشير طرابلسي از ليبي قرار دارد و اوست كه به عنوان رئيس‌(ISSF )حرف اول را مي‌زند. طرابلسي در همان جلسه اولش با مسوولان ستاد اجرايي بازي‌ها، نسبت به كلمه خليج فارس واكنش نشان داد و به اين تربيت دعواي طرفين علني شد.

پيش از اين و در بازديد قبلي كميته نظارتي فدراسيون همبستگي كشورهاي اسلامي از ايران، محمدصالح ‌غذدر، دبير كل ‌(ISSF )تلويحا اشاره‌اي به نبودن نام خليج فارس روي مدال‌ها كرده بود، اما اين مطلب با مخالفت غيرعلني مسوولان ستاد اجرايي بازيها مسكوت ماند تا اين‌كه بالاخره ديروز رئيس ليبيايي‌(ISSF )، اين ادعاي نادرست را بار ديگر و با جديت بيشتر مطرح كرد و همان‌طور كه انتظار مي‌رفت با موضعگيري سخت طرف ايراني روبه‌رو شد.

بشير طرابلسي ضمن درخواست براي عدم استفاده از نام خليج فارس در همه بروشورها، تصاوير، نقشه‌ها و پوسترها و همچنين مدال‌هاي بازي‌هاي كشورهاي اسلامي، تاكيد كرد: اين خواست مشترك كشورهاي عربي است كه به اين فدراسيون اعلام شده تا به ستاد برگزاري اين بازي‌ها در تهران ابلاغ شود.

طرابلسي وقتي مخالفت دبير ستاد اجرايي بازي‌ها را ديد، براي به كرسي نشاندن خواسته‌اش با لحني تهديدآميز از احتمال انصراف كشورهاي عربي براي حضور در اين بازي‌ها سخن گفت كه اين به معناي لغو احتمالي بازي‌هاست.

به دنبال تنش به وجود آمده و همين‌طور شايعه يكي از سايت‌هاي غير رسمي مبني بر منتفي شدن بازيهاي همبستگي كشورهاي اسلامي، با حسن ميرزاآقابيگ، تماس گرفتيم تا چندوچون قضايا را از زبان دبير اجرايي بازي‌ها بشنويم:

دومين دوره بازي‌ها طبق تاريخ اعلام شده برگزار خواهد شد و جمهوري اسلامي ايران از مواضع اصولي خويش عقب‌نشيني نخواهد كرد.‌ ميرزاآقابيگ با بيان اين مطلب به «جام‌جم» گفت: در مذاكرات انجام شده با اعضاي اين هيات، ما به هيچ‌وجه از مواضع برحق خويش در ارتباط با خليج‌‌‌فارس عقب‌نشيني نكرديم، ضمن آن‌كه اين مساله تازه‌اي نيست كه بخواهيم به آن بپردازيم. در اجلاس جده نيز اين مساله مطرح شد كه از نام جعلي خليج به جاي خليج فارس استفاده شود كه هيات ايراني به هيچ وجه آن را نپذيرفت. بنابراين هيچ مشكلي در اين زمينه نيست و نام خليج‌فارس در بروشورها، پوسترها و همچنين مدال‌هاي بازي‌هاي كشورهاي اسلامي مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

حال بايد منتظر ماند و ديد، كشورهاي عربي از موضع ناحقشان عقب‌نشيني مي‌كنند يا خير.‌ ميرزاآقابيگ بدون آن‌كه نگران تصميمات آتي فدراسيون همبستگي كشورهاي اسلامي باشد، عنوان كرد: اگر كشورهاي عربي نيايند، ما اين بازي‌ها را بدون آنها و با هر تعداد كشوري كه به ايران بيايد، برگزار مي‌كنيم.

بد نيست بدانيد، پيش از اين و در بازديد بهمن ماه سال گذشته هيات نظارتي‌(ISSF )از ايران، عرب‌‌ها براي تدوين كتابچه‌ بازي‌ها (كتاب‌هاي كوچكي كه شامل مقررات هر رشته و موارد عمومي بازي‌ها مي‌شود) از مسوولان ستاد اجرايي خواسته بودند، اين كتابچه‌ها فقط به 3 زبان عربي، انگليسي و فرانسوي به چاپ برسد و از ترجمه آنها به زبان فارسي پرهيز شود كه البته با درايت حسن ميرزاآقابيگ و ديگر مسوولان ستاد اجرايي بازي‌ها، آنها به خواسته‌شان نرسيدند و اين كتابچه‌ها به 4 زبان ترجمه و براي تمامي كشورهاي عضو فدراسيون همبستگي كشورهاي اسلامي ارسال شد.

در اين مورد خاص هم مطمئنا واكنش قاطع ايران با مساله ملي خليج فارس مي‌تواند جديت كشورمان را در حفظ نام خليج‌فارس مشخص سازد. براي ايرانيان سراسر دنيا، صرف‌نظر از اين‌كه چه عقيده يا وابستگي سياسي داشته باشند، گذاشتن اسم دوم براي خليج هميشه فارس تحت عنوان خليج عربي توهين‌آميز و غيرقابل قبول است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
20
20
20
20
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی