بازدید 37952
باید منتظر ماند و «قانون جدید» را دید:

دیه مرد و زن برابرنشده؛ مابه‌التفاوت پرداخت می‌شود

دیه مرد و زن برابر شد؟ اظهار‌نظر سخنگوی قوه قضائیه و مدیرکل تدوین لوایح این قوه نشان می‌دهد که چنین اتفاقی رخ نداده، ولی هنگامی به خروجی غایی قانون جدید دقت کنیم، خواهیم دید که شرایط برای ایستادن زن و مرد روی یک پله، دست‌کم درباره مبلغ دیه فراهم شده؛ هرچند برای سخن گفتن به این قطعیت، باید منتظر ماند و نتیجه را دید.
کد خبر: ۲۹۶۴۷۸
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۷ 08 January 2013
در لایحه جدید قانون مجازات اسلامی، ۲۱۴ ماده در بخش کلیات گنجانده شده، در حالی که قانون کنونی ۶۲ ماده دارد. بسیار روشن است که تغییرات زیادی در پیش است، ولی در روزهای اخیر، تغییر در یک ماده قانونی خاص نقل زبان‌ها شده و اینقدر از دید مردم مهم بوده که خیلی‌ها مشتاقند بدانند ابتکار مسئولان قضایی برای برابرسازی دیه زن و مرد چیست و چگونه به اجرا درخواهد آمد؟

به گزارش «تابناک»، از دو روز پیش (یکشنبه) که جواد طهماسبی، مدیرکل تدوین لوایح قوه قضائیه در گفت‌وگو با یک خبرگزاری از تغییرات گسترده کیفی و کمی قانون مجازات اسلامی بر پایه لایحه جدید خبر داد و یکی از نتایج اصلاح بخش حدود، قصاص و دیات را در برابرسازی دیه مرد و زن دانست، این پرسش در ذهن برخی شکل گرفت که مگر می‌شود، قانونی را بر خلاف حکم فقهی به تصویب رساند؟

بر پایه ماده ۳۰۰ قانون مجازات اسلامی، دیه‌ قتل زن مسلمان خواه عمدی و خواه غیرعمدی، نصف دیه مرد مسلمان است‌. در ماده ٢٠٩ قانون مجازات اسلامی نیز آمده است: «هر‌ گاه مرد مسلمانی عمداً زن مسلمانی را بکشد، محکوم به قصاص است، لیکن باید ولی زن قبل از قصاص قاتل، نصف دیه ‌مرد را به او بپردازد و ماده ٢١٣ نیز مقرر کرده است تا این نصف دیه پرداخت نشود، قصاص اجرا نمی‌شود».
این پرسش از آنجا نشأت می‌گیرد که مبحث دیه، سنتی که از آغاز زندگی اجتماعی همراه انسان بوده، در اسلام هم مورد تأیید و تأکید قرار گرفته و اشارات صریحی در قرآن درباره آن هست، ولی مقدار دیه و همچنین تفاوت میزان آن در میان زنان و مردان از احادیث و روایات به دست آمده و از این بابت تفاوتی در بین اهل سنت و شیعیان نیست.

این در حالی است که نصف بودن دیه زنان به نسبت مردان، همواره از مسائلی بوده که دستاویز بحث و مجادلات بسیاری شده، چراکه از یک سو برخی آن را نشانه تبعیض در حقوق زن و مرد خوانده‌اند و از سوی دیگر، برخی به حکمت‌های جاری در این تفاوت اشاره کرده و مثلا با طرح این که دیه به بازماندگان می‌رسد، اعتقاد داشته‌اند که با فوت مرد دیه بیشتری به همسرش تعلق گرفته و ـ برعکس، با فوت زن مبلغ کمتری به شوهر خواهد رسید ـ ثابت می‌کنند که این قانون بیشتر حامی زنان است تا مایه تبعیض آن‌ها.

ابهامات این ماجرا سبب شد تا خبرنگاران روز گذشته در حاشیه یک همایش، فرصت دیدار سخنگوی قوه قضائیه را مغتنم شمرده و نوآوری‌ها لایحه قانون مجازات اسلامی در مقوله برابری دیه زن با مرد را مورد پرسش قرار دهند و غلامحسین محسنی اژه‌ای در پاسخ بگوید: قرار نیست از نظر شرعی دیه زن و مرد برابر باشد، بلکه در قانون مجازات اسلامی پیش‌بینی شده تا مابه‌التفاوت دیه از برخی منابع تعیین شده پرداخت شود؛ البته اجازه دهید قانون تصویب نهایی و ابلاغ شود. سپس درباره این موضوع بیشتر می‌توان صحبت کرد.

بدین ترتیب نه تنها درخواهیم یافت که دیه مرد و زن برابر نشده و تعارضی با فقه پدید نیامده، بلکه در این نوآوری به پرداخت ما‌بقی دیه زن از بیت‌المال اشاره شده که به گفته سیداحمد حبیب‌نژاد، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در فقه وجود داشته و مسبوق به سابقه است (مانند زمانی که قاتل پس از ارتکات قتل فراری شده و دسترسی به وی نیست؛ در این صورت بر پایه قاعده «عدم هدر خون مسلمان» دیه مقتول از بیت المال پرداخت می‌شود) و اکنون به ضرورت اجتماعی قرار است تعمیم یافته و پرداخت مابقی دیه زنان را شامل شود.

حبیب‌نژاد در حالی به مقوله «ضرورت اجتماعی» اشاره می‌کند که برخی کار‌شناسان حقوقی به افزایش نقش زنان در جامعه اشاره داشته و برابر نبودن دیه مرد و زن را مشکلی می‌دانستند که نیاز به بازنگری در قانون را اثبات می‌کرد، چراکه برای نمونه، حتی حقوقدانان عالی رتبه و کار کشته در ماجرای قصاص مرد اسیدپاشی که آمنه بهرامی، قربانی خشم وی قصد اجرایش را داشت ـ اما می‌بایست نصف دیه وی را پرداخت کند ـ درمانده بودند!

اما ظاهرا لایحه جدید این مشکل را با یک نوآوری مرتفع ساخته و از راه یک حکم فقهی دیگر، کاری کرده که عملا دیه مرد و زن مبلغ یکسانی شود؛ با این توضیح که نه حکم شرعی ماجرا تغییر کرده و نه دیه مرد و زن بر پایه مر روایات برابر شده است؛ اما عملا مرد و زن روی یک پله ایستاده‌اند.
 
بهمن کشاورز، حقوقدان و رییس سابق اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران در این باره می‌گوید: با توجه به اینکه در قانون بیمه شخص ثالث مشابه این کار در دیه زنان صورت گرفت، این اقدام در قانون جدید مجازات اسلامی، بسیار مثبت ارزیابی می‌شود و می‌تواند پاسخگوی برخی ایراد‌ها و اعتراض‌ها باشد و با توجه به این که مشخص شده این تفاوت میزان دیه از کجا تأمین شود، بعید است شورای نگهبان با این مسأله مخالفت کند و می‌توان به اجرای این قانون امید بست.

به هر روی، ماده ۷۳۷ قانون جدید مجازات اسلامی بر آزمایشی بودن آن تأکید دارد. این قانون که مصوبه کمیسیون قضایی مجلس را دارد، اکنون و پس از رفع ۵۱ ایرادی که شورای نگهبان بر آن وارد دانسته بود، بار دیگر در مرحله تأیید شورای نگهبان قرار گرفته که اگر تأیید شود، از سوی رئیس‌جمهور ابلاغ شده و پنج سال لازم‌الاجرا خواهد بود.

اما با همه این تفاسیر، بهتر است منتظر رونمایی از قانون جدید باشیم تا دریابیم چگونه قرار است پرداخت مابه‌التفاوت دیه زنان به صندوق تأمین خسارت‌های بدنی بیمه مرکزی واگذار شده و این مهم به آسانی و بدون مشکل از طرف این صندوق به اجرا درآید؛ آن هم در شرایطی که تجربه نشان می‌دهد با افزایش مبلغ دیه، بیمه‌های گوناگون از ورشکستگی دم زده و کاری می‌کنند که به سرعت افزایش تعرفه‌هایِ پرداختی مردم رقم خورده و در مسیر جبران قرار گیرند!
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۴۴
انتشار یافته: ۱۸
سلام
مگر بیت المال در اختیار کسی است که بخواهد هر طوری که میخواهد خرج کند ان هم در راه ناعادلانه نشان دادن حکم خدا! لابد خدا نمی دانسته ۱۰۰۰ سال بعد چه میشود؟ ..................
ما فکر کردیم که برابری شد...
پاسخ ها
مهرکش
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۰۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۰
لظفا در خصوص احکام ثانویه مطالعه فرمایید در ضمن در بالا آمد این مورد مسبوق است مانند قاتل فراری لطفا بدون علم سخن مرانید
........ یک مرجع تقلیدی این حکم را داد و کلی مورد حمله قرار گرفت.
ولی بدانید که فقه پویا پاسخی صحیح به نیازهای روز است در برابر ساختن انواع کلاههای شرعی برای قوانین بانک و بیمه و امثالهم.
این طلیعه ای است بر کوچ تحجر از جامعه که امام خمینی انقدر از آن بیزار بود.
پاسخ ها
سيد احسان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
لطفا اين پاسخ را منتشر فرماييد:

هموطن گرامي

"فقه پويا" به معني منطبق كردن اسلام و احكام آن با مفاهيم مدرن و غرب نيست... اگر چنين استنباطي از فقه پويا داريد لطفا انديشه تان را اصلاح كنيد...

اگر در غرب 50 سال است كه شعار برابري زن و مرد مي دهند، در اسلام هميشه زن و مرد برابر بوده اند.
اما برابري زن و مرد، ربطي به برابري ديه و ارث ندارد....

ديه و ارث طبق حكم صريح قرآن سهم بندي مي شود...

اسلام يك منظومه از احكام دارد كه همه آن اگر اجرا شود، ضامن سعادت بشر است... در اسلام تكاليف سنگيني هم براي مردان وضع شده است...

معيار مسلمان بايد فرمان خدا و ولي خدا باشد نه هواهاي نفساني اش...
زن =مرد
بنده وصیت کرده ام بعد از مرگم سهم دخترم و پسرم از ارثیه کاملا برابر است چه معنی دارد انسان انسان است مرد و زن ندارد مرد نباشد زن نیست زن هم باشد مرد نیست
پاسخ ها
محمد حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
سلام

شما فقط می توانید در مورد یک سوم از دارایی هاتون وصیت کنید و دو سوم باقی مانده بر اساس قانون تقسیم خواهد شد.


خواهشا زیاد احساساتی نشوید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
وقتی بمیری دیگه اون اموال مال تو نیست که بخواهی در موردش تعیین تکلیف کنی
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
شما فقط میتوانی درباره یک سوم از اموالت وصیت کنی نه بیشتر
ساجد
| United States of America |
۲۱:۵۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
آقای ناشناس، اول اینکه به خاطر داشتن دید بازتون بهتون تبریک میگم؛ ثانیا اینکه شما فقط میتونید در وصیت نامه حداکثر برای یک سوم اموالتون تعیین تکلیف کنید و اگه پیش از وفات اونارو به طریقی به نام فرزندانتون نزنید، حاکم شرع دو سوم دیگه رو به نسبت 1 با 2 بین دختران و پسرانتون تقسیم میکنه، دست شما و هیچکس دیگه ای هم نیست. میشه قبل از مرگ اموال غیرمنقول رو به شرط اینکه تا زنده اید فوایدش در اختیار خودتون باشه، به نام بچه ها بزنید.
ناشناس
| Germany |
۰۰:۱۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۰
وصيت شما تا ثلث اعتبار دارد 2ثلث بقيه تقسيم بر 3 ميشود 2سوم 2سومتان مال آقا پسرتون ويك سوم از 2سومتون مال دختر خانمتون اما همه ثلث را هرجور دوس دارين وصبت كنبد البته الان كه زنده ايد ميتونيد همه مالو به دخترتون بدين
چه خوب می شد زن و مرد مهریه شان هم یکسان بود یا اینکه یک مقداری مرد مهریه پرداخت می کرد و ما بقیش از برخی منابع تعیین شده پرداخت می شد.
اینکه دیه چگونه به بازماندگان میرسد زاویه استدلال درستی نیست زیرا مسئله اصلی حقوق مرد یا زنی است که به قتل میرسند (که شاید همسری نداشته باشند) و هیچ زنی ارزش انسانی خود را در دید خداوند از یک مرد پایینتر نمیبیند.
خدا روشکر
به این نکته باید توجه داشت که در ایران اکثر مخارج زندگی به دوش مرد هست مثل مهریه و خرجیه زن و فرزندان.
مثلا پسران این زمانه چه گلی بر سر خانواده می زنند که دختران نمی توانند
به نظر بنده باید با دید باز و کاملا کارشناسی به قضیه اختلاف دیه زن و مرد نگاه کرد, بعنوان مثال آیا باید دیه ی یک پزشک زن با یک فرد مذکر مثلا معتاد بی کار اینچنین باشد که هست ؟ فکر میکنم باید ارزش گذاری هم به شکلی صورت بگیره
نميشه گفت ديه زن نصف ديه مرده و خلاص هيچ ماده و تبصره اي هم نداره... هر قانوني ماده و تبصره داره. شرايطي هم بايد در نظر گرفته بشه.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل