بازدید 31833
کارشناسان در «اتاق شیشه‌ای تابناک» پاسخ گفتند: بخش نخست

آیا آلودگی هوا ریشه در بنزین تولید شده داخل دارد؟

درست از هنگامی که اعلام شد با به‌کارگیری ظرفیت تولید بنزین در پتروشیمی‌ها، نه تنها از واردات این محصول مهم بی‌نیاز شده‌ایم، بلکه استاندارهای تولید این محصول در داخل را ارتقا داده‌ایم، برخی تشکیک کردند که اگر این قابلیت بود، چرا در سالیان گذشته از آن بهره گرفته نمی‌شد؟ از آنجا بود که نظر بسیاری از درباره آلودگی هوای کلانشهر‌ها به کیفیت بنزین معطوف شد. آیا این موضوع درست است؟
کد خبر: ۲۹۱۸۹۷
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۱ - ۰۸:۱۸ 17 December 2012
ممکن است با دیدن برف و باران پاییزی احساس کنیم که آلودگی هوا کاسته شده و هوا رو به «پاک» شدن گذاشته است، ولی کافی است به سخنان روز گذشته قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست دقت کنیم که با توجه به در پیش بودن آلودگی دوباره هوای تهران گفت: در روزهای آتی، جلسه کمیته کاهش آلودگی هوای تهران برگزار خواهد شد.

به گزارش «تابناک»، وضعیت آلودگی هوا، سال‌هاست گریبانگیر برخی شهرهای بزرگ کشورمان شده است، تا جایی که هر از چند گاهی، عملا روند زندگی در برخی مناطق کشورمان را مختل کرده و در قالب بحرانی فرو می‌رود که مسئولان تنها رویکرد حفظ وضعیت ناگوار ـ و جلوگیری از مخاطرات بیشتر‌ ـ را در تعطیل کردن برخی شهر‌ها یافته و به دنبال آن، انگشت اتهام کم‌کاری را به سمت یکدیگر نشانه می‌روند.

این در حالی است که در چند سال اخیر، تدبیر نکردن معضل آلودگی هوا به کمک گرد و غبار وارداتی از کشور همسایه کاری کرده که دیگر مشکل تنفس، تنها منحصر به پرجمعیت‌ترین شهر کشورمان نبوده و به نوعی درد تهران به هفت کلانشهر دیگر کشورمان نیز سرایت کند؛ اهواز، اراک، تبریز، اصفهان، کرج، مشهد و شیراز و شاید اگر به همین منوال به پیش برویم، چند شهر دیگر هم یا به فهرست شهرهای آلوده جهان افزوده شده‌اند و یا نامزد ورود به این لیست هستند.


کمی دقت در این جدول، میزان اثرگذاری تصمیمات مسئولان در سالیان متمادی را به روشنی نشان خواهد داد!

با نگاهی به جدول تغییرات شاخص آلودگی هوای تهران در سال‌های گذشته، درخواهیم یافت که ساکنان پایتخت در ده سال گذشته، از ۱۷۶ روز (کمتر از شش ماه) هوای پاک برخوردار بوده‌اند، در حالی که در همین مدت ـ با احتساب این که جدول تا تاریخ ۲۰/۹/۹۱ به روز رسانی شده است ـ ۱۰۳۷ روز، یعنی چیزی نزدیک سه سال را در وضعیت «ناسالم» گذرانده‌اند.

بی‌‌گمان، وضعیت بسیار نامطلوبی در پایتخت حاکم است؛ اما ماجرا هنگامی ابعاد بزرگ‌تر از یک شهر به خود می‌گیرد که بدانیم تهران از دیرباز از نظر آلودگی زبانزد شهرهای جهان بوده و به دنبال آن، می‌تواند ویترین کارکرد مسئولان در چگونگی مقابله با آلودگی هوا هم لقب گرفته و شرایط آن را به دیگر شهرهای آلوده تعمیم داد.

اما فارغ از چند و چون رسیدن به این نقطه از ماجرا، چند گاهی است که با اوج گرفتن آلودگی هوا، یکی از نخستین مسائلی که در سطح جامعه مطرح می‌شود، اعتراض به کیفیت سوخت به ویژه بنزین‌های تولید داخل است، چراکه برخی بر این باورند که خودکفایی کشورمان در تولید بنزین، آن هم با بهره‌گیری از راهکار تولید این محصول در پتروشیمی، به چشم اسفندیار محیط زیست کشورمان تبدیل شده است.

به این منظور، در «اتاق شیشه‌ای تابناک» به سراغ دو تن از کار‌شناسان ارشد مقوله آلودگی هوا رفتیم و با ایشان به گفت‌وگو نشستیم:

«افت کیفیت بنزین»، عامل اصلی نیست

دکتر وحید نوروزی، مشاور محیط زیست معاون شهردار تهران با رد فرضیه اوج گرفتن آلودگی به دلیل استفاده از بنزین داخلی، می‌گوید: به نظر من، سخن گفتن ـ به صورت کلی ـ درباره کیفیت بنزین تولیدی، نمی‌تواند درست باشد، چرا که اگر بنزین مصرفی با افت عمده‌ای روبه‌رو شده بود، باید نتیجه این رخداد را جهشی بزرگ در نمودارهای آلودگی هوا می‌دیدیم، در صورتی که این گونه نیست و با اتکا به همین موضوع، می‌توان فرضیه افت شدید کیفیت بنزین تولیدی را به مثابه عامل اصلی رد کرد، چرا که شاخص‌های ما نشان می‌دهد در سال‌های گذشته، جهش بسیار بزرگی در روزهای ناسالم، هشدار و اضطراب نداشته‌ایم؛ هر چند سال گذشته بیش از دویست روز شرایط «ناسالم» داشتیم.

وی می‌افزاید: منبع آلودگی هوای تهران برای همه روشن است: انواع خودرو (اعم از سبک و سنگین)، سوختی که مصرف می‌کنند و منابع ثابت که متأسفانه پشت منابع متحرک سنگر گرفته و پنهان شده‌اند؛ یعنی وقتی نگرش ما به آلودگی به خودرو معطوف شود، آلودگی این منابع ثابت پشت خودروسازان پنهان خواهند شد؛ به عبارت بهتر، سال‌هاست که لزوم تعیین سهم منابع ثابت و متحرک در یک پروژه ویژه در سازمان محیط زیست به شدت احساس می‌شود.



نوروزی می‌گوید: سال ۷۴ هنگامی که ژاپنی‌ها وضعیت آلودگی هوای تهران را ارزیابی کردند، سهم ۳۰ درصدی به این منابع دادند و از آن زمان به بعد، دیگر سهم این منابع ارزیابی نشده است؛ البته گاهی فعالیت‌های ایذایی و محدود مانند تعطیلی چند کارخانه یا پایش آنلاین یک واحد صنعتی رخ می‌دهد که موردی است و محلی از اعراب ندارد.

مصرف روزانه ۶۰۰۰۰۰۰۰ لیتر مازوت پیرامون تهران

معاون سابق حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در تشریح چرایی بروز آلودگی هوا، می‌گوید: به رغم مصوبه هیأت وزیران مبنی بر عرضه سوخت منطبق با استاندارد جهانی یورو چهار از آغاز سال جاری، هنوز می‌بینیم که این اتفاق در مورد بنزین ۱۰۰ درصد محقق نشده است؛ از سوی دیگر، می‌بینیم که خودروسازان، به ویژه دو خودروساز بزرگ، هنوز نتوانسته‌اند به استانداردهای مورد نظر دست بیابند؛ هر چند که گاهی تهدید به جلوگیری از تولید شده اما سرانجام مهلتشان تمدید می‌شود! درست همان گونه که پیش بینی می‌کردیم، توقف خودروهای فرسوده از آغاز تیر ماه امسال رخ نخواهد داد.

وی می‌افزاید: از سوخت و خودرو که بگذریم، سهم آلودگی منابع ثابت بسیار چشمگیر است تا جایی‌ که در پاییز و زمستان به طور متوسط، در نیروگاه‌ها و صنایع مهم پیرامون تهران، روزانه نزدیک شصت میلیون لیتر مازوت مصرف می‌شود!

پتروشیمی بنزین تولید نمی‌کند

مدیر عامل شرکت کنترل هوای تهران درباره چگونگی محاسبه وضعیت آلودگی هوا می‌گوید: هم‌اکنون شش نوع آلاینده شامل: منو کسید کربن، دی اکسید نیتروژن، دی اکسید گوگرد، ازن و ذرات معلق که در دو طیف (زیر دو و نیم میکرون و زیر ۱۰ میکرون) ارزیابی می‌‌شوند. سپس نتایج اندازه‌گیری‌ها بر پایه استاندارد آن آلاینده تعیین شده و وضعیت کلی آلودگی هوا به دست می‌آید؛ این گونه که هر کدام از آلاینده‌ها که از سطح استاندارد بالا‌تر برود، شاخص آلودگی هوای آن روز معرفی می‌شود، که معمولاً در تهران «ذرات معلق» این نقش را دارند.

دکتر یوسف رشیدی، مدیر عامل شرکت کنترل هوای تهران نیز در رد این فرضیه با نوروزی موافق است؛ اما در پاسخی متفاوت می‌گوید: نخست باید بگویم پتروشیمی اصلاً بنزین تولید نمی‌کند، بلکه محصولاتی مانند بنزن، تولوئن و زایلین تولید می‌کند که شاید از نظر سوخت خواص بسیار خوبی بروز داده و حتی اکتان بالای صد هم داشته باشند، ولی مشکل اینجاست که این ترکیبات به شدت سرطان‌زا هستند و اثرات سوء آن‌ها، سال‌هاست که ثابت شده است.

وی می‌افزاید: جدا از این نکته، گویا برای مقابله با آلودگی هوا، با توجه به حجم مازوتی که در واحدهای صنعتی اطراف تهران مصرف می‌شود، شاید برخورد با این واحدهای آلاینده کافی باشد.



به زودی ارزیابی آلایندگی خودروها را آغاز می‌کنیم

رشیدی در ادامه پیگیری، این موضوع را وظیفه سازمان محیط زیست خوانده و درباره سرچشمه آلودگی هوای تهران می‌گوید: یکی از نخستین گام‌ها برای مقابله با آلودگی هوا، به ویژه در شهری مانند تهران که با آلاینده ذرات معلق دست به گریبان است، علاوه بر پایش مستمر آلاینده‌ها، تجزیه و تحلیل این ذرات معلق است تا منشأ آلودگی شناسایی شود، در حالی که ما اصلا مجوز بررسی واحدهای صنعتی را نداریم. البته ما حتی قادر به توقف خودروهای آلاینده هم نیستیم اما به تازگی تجهیزاتی خریداری کرده‌ایم، تا به صورت یک کار میدانی، میزان آلایندگی خودروهای گوناگون را اندازه‌گیری کنیم، چراکه اعتقاد داریم برخی خودروهایی که حتی شاید در مرحله تولید (حالا به هر نحوی) استاندارد خاصی را بگذرانند، مطمئناً پایداری حفظ این استاندارد را ندارند.

مدیر عامل شرکت کنترل هوای تهران می‌افزاید: ممکن است خودرویی با استاندارد یورو دو به بازار عرضه شود؛ اما حتماً پس از مدتی کاتالیست آن دچار آسیب شده و به شدت آلاینده خواهد بود تا هر چند بنا بر مصوبه هیأت وزیران، وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف به تأمین این قطعه شده و سازمان محیط زیست وظیفه پیگیری این امر را عهده دار شده است، عملاً وقتی کار خاصی در این باره انجام نشود، دیگر اهمیت نخواهد داشت که این خودرو با چه استاندارد اولیه‌ای راهی بازار شده است؛ اینجاست که تفاوت کشور ما با کشورهایی که در عرصه مقابله با آلودگی موفق بوده‌اند خود را نشان می‌دهد، چرا که در آن کشور‌ها، «کاتالیست» قطعه گارانتی مادام‌العمر به شمار می‌آید؛ شاید بد نباشد که مثلا خودروسازان کشور ما هم در‌‌ همان آغاز کار هزینه این قطعه را دو برابر محسوب کرده و به جای آن گارانتی مادام العمر را در این باره به اجرا دربیاورند!

رشیدی در ادامه می‌گوید: شاید بد نباشد برای حل معضل آلودگی به این نکته توجه کنیم که از سال ۸۴ تا کنون، چه استانداردی تقویت شده یا مقابله با آلاینده‌ها انجام گرفته است؟ در مورد سوخت که هنوز استاندار‌ها محقق نشده، خودرو هم که هنوز نتوانسته به استاندارد یورو ۳ دست پیدا کند؛ چه برسد به یورو چهار، تنها بحث حمل و نقل عمومی با اندکی رشد روبه‌رو شده که در کنار آن، سالانه چندصد هزار خودرو هم به شهری مثل تهران افزوده شده است.

بخش‌های دیگر این گفت‌وگوی مشروح، در روزهای آتی منتشر خواهد شد؛ با این امید که بتوانیم در آینده با دیگر دست‌اندرکاران مقابله با آلودگی هوا به گفت‌وگو نشسته و دیدگاه‌های ایشان را با شما در میان بگذاریم.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۴۶
انتشار یافته: ۸۰
برای یقین حاصل کردن از این موضوع بدانید که بنزین تولیدی با کیفیتی ما بین 57 تا 61 تولید میشود حال آنکه حداقل کیفیت آن باید 91 باشد ولی کارشناسان محیط زیست مستقر در پالایشگاههای بنزین را از اعلام این واقعیت شدیداً برحذر میدارند.
پاسخ ها
ساسان نخود هر آش
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۷
بنده 16 سال است که در صنعت پالایش کار می کنم. شما و کسانی که مثبت دادن انگار چیزی از استانداردهای سوخت نمی دونن .
شاخص بهسوزی بنزین عددی است به نام اکتان که عدد آن برای بنزین معمولی 88 و سوپر 95 است.
اما درباره بنزین تولید پترو شیمی ها بحث عدد اکتان مطرح نیست چرا که اصولاً آروماتیک ها اکتان بالایی دارند. مشکل در سمی بودن بنزن است که این موضوع بحث کاملاً منطقی است.
در مورد بنزین تولیدی پترو شیمی ها هم به زبان ساده باید بگم که ما مثل خانواده ای در وسط کوه پر از برف و یخ می مونیم که ارتباطش با شهر قطع شده و نفت و گازش هم تموم شده. حالا این خانواده برای گرم کردن و زنده ماندن مجبوره هر ماده سوختنی که داره رو بسوزونه تا خودشو زنده نگه داره.
حالا این شیئ می خواد مبلمان و میز نهارخوری چوب گردو باشه تا لباس های گرانقیمت و فرش دست بافت!
به بیان ساده می توان گفت وقتی پترو شیمی ها بنزین تولید می کنند تولیداتشون از مواد اولیه شون ارزون تره! مثل همون خونواده که میز چوب گردوشون رو به عنوان زغال می ریزن تو منقل!
امیدوارم مطلب رو رسونده باشم و درج بشه
امید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۷
اینجانب سالیان زیادی هست که ناظر وزارت نفت بر مبادلات فراورده های نفتی هستم پالایشگاهی تهران به دلیل کم داشتن پلتفرمیت الودهترین بنزین را تولید می کند عدد اکتان 84وکل مسولین تا وزیر هم در جریان هستند ولی به دلیل امنیت تولید سوخت به ناچار توزیع میشود شما تصور کن یک روز تو تهران بنزین نباشد . علت هم کمبود پلتفرمیت به دلیل کمبود مخزن ذخیره است و الا اراک میتواند پلت را تامین کند .spec سوپر 95 و معمولی 87 است در صورتی که مدرکی تابناک بخواد موجود هست در ضمن محیط زیست خیلی در مقابل متخلفین ضعیف هست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۷
گازوییل تولید داخل بسیار بسیار بی کیفیت است!چرا به مردم دروغ می‌گویید!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
بگذریم از اینکه بنزین تولید شده با کیفیت یورو 4 را با یورو 3 و دو قاطی می کنند و در جایگاه ها عرضه می کنند
دوست عزیز، بنده مهندس فرایند هستم و پروسه های تولید را به خوبی می شناسم. بنزین تولید که قسمت قابل توجهی از آن محصولات میانی پتروشیمی هاست، حاوی ترکیبات حلقوی (بنزن و ...) می باشند که در موتور خودرو نمی سوزند و مستقیما وارد هوا می شوند. دلیل اصلی آلودگی هوا بنزین نامرغوب است. بنزین مرغوب به طور تقریبا کامل می سوزد و تبدیل به دی اکسید کربن و بخار آب می شود. دی اکسید کربن بسیار بسیار کم خطر تر از بنزن و سایر ترکیات حلقوی است. توجه شود که مسئولین مملکت هم از این همین هوای آلوده سهم می برند و خود آنها نیز به شدت متضرر می شوند. پس باید راهمان را درست برویم.اکنون نیاز به مدیریت صحیح افراد با دانش و البته با اختیار است. امیدوارم مسئولین مشکلات سیاسی مملکت را حل نمایند تا از تحریمها بیرون آئیم که واقعا برای مملکت فاجعه ای بسیار بسیار بزرگ است.
به امید روزهای برتر برای یکایک ایرانیان
"چرا که اگر بنزین مصرفی با افت عمده‌ای مواجه شده بود، می بایست نتیجه این اتفاق را به صورت جهشی بزرگ در نمودارهای آلودگی هوا شاهد می بودیم، "!!!
جالبه! اگه به نمودار دقت کنین دقیقا از سال 89 به بعد که بحث خودکفایی بنزین مطرح شد سقوط آزاد نمودار آلودگی شروع میشه (تعداد روزهای ناسالم سال 90 نسبت به 89 دو برابر شده است)
اگه دو برابر شدن به معنی جهش ناگهانی نیست ایشون معنی جهش ناگهانی رو توضیح بدن تا ما هم بدونیم.
بله در سوخت بی کیفیت است
واقعا این وضعیت خطرناکه....
چرا مسئولین به مسائل زیست محیطی که با سلامت شهروندان سروکار داره اصلا اهمیت نمیدن؟
درک این که عامل اصلی آلودگی تهران و شهرهای بزرگ ایرا ن چیست خیلی سخت نیست ، کافیست یک مفایسه بین مثال تهران با شهرهای به اقلیم مشابه و مشخصات محیطی مشابه داسته باشیم مثلا شری مثل چنگ دو در چین که بیش از 30 میلیون جمعیت دارد و مانند تهران توسط کوها محاصره شده مشکلی مثل تهران نداره چرا؟؟؟؟
خواهشمندم كه حداقلي از درك را براي مخاطبانتان قايل شويد.
سلام، من يكي از متخصصان وزارت نفت هستم.
لطفا به موارد زير توجه فرمائيد:
1- پالايشگاه تهران، شركت نفت بهران، شركت نفت ايرانول، شركت نفت پارس، شركت نفت پاسارگاد و كارخانه سيمان تهران، يكي از آلوده كننده هاي اصلي هوا در تهران هستند. مثلا پالايشگاه تهران نزديك به 60 كوره و بويلر دارد. پالايشگاه تهران مشتمل بر دو پالايشگاه مي باشد. اين پالايشگاه داراي 6 مشعل است كه به صورت نرمال 4 مشعل آن روشن مي باشد. پالايشگاه تهران در فصل زمستان 50 درصد گازطبيعي و مابقي از گاز سوخت و سوخت مايع استفاده مي كند. مصرف سوخت اين پالايشگاه بين 6 درصد تا 7 درصد حجمي خوراك اين پالايشگاه است. در فصل زمستان مصرف سوخت اين پالايشگاه نزديك به هفت درصد خوراك اين پالايشگاه است. با احتساب 250000 بشكه در روز خوراك اين پالايشگاه روزانه 17500معادل بشكه از خوراك ارزش حرارتي مصرفي اين پالايشگاه است كه مي سوزد و باعث آلودگي تهران مي شود. در آلودگي اخير هواي تهران آلوده ترين نقطه تهران، شهرري بوده است كه مويد برا صحت گفته هاي بالاست. تمام شركتهاي مذكور در شهرري قرار دارند و براي هركدام مي توان محاسبه نمود چه مقدار باعث آلودگي هواي تهران مي شوند.
2- فرارورده هاي توليدي پالايشگاه هاي ايران با مشخصات شركت ملي نفت عرضه مي شود. كيفيت اين سوخت از استاندارد 1996 اروپا نيز پايين تر است. يعني حتي داراي استاندارد يورو دو نيز نمي باشد چه برسد به استانداردهاي يورو پنج و شش كه امروزه مطرح بوده است. مصلا در استاندارد يورو دو ميزان گوگرد گازوئيل بايد 2000 جز در ميليون (ppm) باشد در حاليكه ميزان گوگرد موجود در گازوئيل پالايشگاه هاي ايران در حدود 10000 جزء در ميليون است. هر مشخصه اي كه غير از اين توسط شركت ملي پالايش و پخش اعلام شود كذب است. براي نمونه اخيرا سازمان استاندارد ايران نمونه هايي از پمپ بنزين هاي پايتخت گرفته است و ميزان گوگرد در حدود 9000 جزء در ميليون بوده است.
3- بنزين پالايشگاه هاي ايران داراي مقادير زيادي آروماتيك، نزديك به 50 درصد و بنزن حدودا ميان 3 تا 5 درصد وزني است. ميزان حداكثر 5/0 جزء در ميليون (ppm) بنزين در هوا مجاز مي باشد. بنزين توليدي پتروشيمي ها خروجي واحد آروماتيك پتروشيمي هايي نظير پتروشيمي بندر امام خميني (ره) و ... مي باشد كه به اشتيباه در گزارش چيز ديگري آماده است. اين بنزين معروف به پلتفورميت مي باشد كه حاوي مقادير زيادي بنزن و تولوئن و زايلين مي باشد بيش از 40 درصد، اين بنزين شديدا سرطان زا و آلوده كننده هواست و به عنوان اكتان افزا به بنزين توليدي پالايشگاه اضافه مي شود كه خودش نيز مشكل كيفيت دارد. حداكثر ميزان بنزن موجود در بنزين پالايشگاه بايد يك درصد وزني باشد، درحاليكه با افزودن پلتفرميت توليدي پتروشيمي ها ميزان بنزن موجود در بنزين نزديك 5 درصد تا 10 درصد وزني مي شود.
4- يكي از مشكلات اساسي بنزين توليد پالايشگاه ها اكتان آن مي باشد، مطابق استاندارد روز دنيا بنزين مصرفي بايستي داراي عدد اكتان 90 تا 95 باشد، بنزين توليدي پالايشگاه ها مطابق استاندارد شركت نفت بايد داراي عدد اكتان 87 باشد. به جرات مي توان گفت در بسياري از مواقع بنزين مصرفي داراي عدد اكتان 84 تا 87 مي باشد. اين بنزين در ماشين ها به صورت ناقص سوخته مي شود و موجب آلودگي مي گردد.
5- طرحهاي توسعه پالايشگاه ها كه قرار بود راه اندازي شوند و استاندارد فرارورده هاي نفت سفيد، گازوئيل و بنزين را افزايش دهند به جزء يكي يا دو تا از پالايشگاه ها به ثمر نرسيده اند و در هاله اي از ابهام مي باشند. علت آن نيز مديريت ضعيف است، اميدوار هستيم با مديران لايق مشكلات بالا مرتفع گردد. موفق باشيد.
پاسخ ها
سهیل
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۷
کافیه پشت ماشینی که داره تو اتوبان داره گاز میده برونید. بوی گوگرد به راحتی به مشام میرسه در صورتیکه در گذشته اینطور نبود.
ناشناس
| Germany |
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۷
توضیحات خوبی بود ممنون
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۷
ممنون از اطلاع رسانی خوب شما.
صد البته باید عوامل مسئول محیط زیست وارد شوند و اقدام نمایند وگرنه در جرم ابتلا به سرطان و دهها مرض دیگری که مردم را گرفتار خواهد کرد شریک هستند
امير هوشنگ طالقاني
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۷
اطلاعات بسيار دقيق و كارشناسي بود و به نظر ميرسد كه اگر مسئولين كشور اين نظرات كارشناسي را مورد توجه قرار دهند مشكل آلودگي هواي تهران قابل حل خواهد بود و در غير اينصورت شرايط روز بروز بدتر خواهد شد.
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
سلام .اطلاعات بسیار دقیق و بجایی بود از شما تشکر میکنم.بی شک اگر مسولین امر با این قضایا مسولانه برخورد کنند قابل حل است.به امید مسولیت پذیری بیشتر مسولین.
به این آمارها نمی شود اطمینان کرد
هنوز آقایان قرار است در آینده کارهای را انجام دهند و هیچکس نمی پرسد تا حالا چه میکردید؟؟؟؟؟!!!
اتفاقا دلیل اصلی آلودگی هوای تهران سوخت غیر استانداردی هست که تولید میشواد اما مسوولان هیچ بروی خود نمیارن.چون سلامتی مردم براشون مهم نیست.دلیل دوم هم استفاده از خودروهای شخصی در سطح شهر هست.که این یکی رو خود مردم رعایت نمیکنن.
لطفا در باره اثر مصرف گاز سی ان جی بر آلودگی هوا هم کار کنید. بعضی از متخصصین سازمان بهینه سازی مصرف سوخت کشور میگویند این نوع گاز بدلیل احتراق در دمای بسیار بالای موتور باعث تولید نانو ذرات (نه میکرو) میشود که سرطانزا هستند و اگر باد نیاید همچنان در هوا معلق ممانند.
پ ن پ !!!!!!!!!!!!!!!!!!1
1000 در صد
باسلام بنده32سال خدمت نفت
دارم مشکل در مدىرىت است .اقاى دکترنوروزى
درمناظره تلوىزىونى به اقاى ضىغمى جواب صحیح راداند
آلودگی هوا ریشه در بیکاری مهندسان پالایش نفت داره
جالب است که پای صحبت هر کارشناس و مسولی که می شینی چند جمله تکراری را همیشه می شنوی که:
باید چنین و چنان شود
یا نباید چنین و چنان شود
البته این سخنان خود حاوی حداقل 3 پیام می باشند :
اول اینکه مسولان مشکلات را می شناسند
دوم اینکه میدانند مشکل وجود دارد
سوم اینکه بشدت از زیر بار مسولیت شانه خالی می کنند.
آخر بنده نفهمیدم این کار ها که باید بشود را چه کسی باید انجام دهد
اخه اين چه نوع تيتر و چه نوع نتيجه گيريه
مگه قراره افت كيفيت بنزين يك شبه باشه كه نتيجش آلودگي جهشي هوا باشه
از طرفي هم آقايون ميگين ما پايش و مانيتور درستي نه از خودروها و نه منابع پابت داريم
از طرفي هم كه ميگن خودروها عامل اصلي آلودگيه
پس چطور نتيجه ميگيرن يكي از عوامل اصلي بنزين مصرفي نيست؟!
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۷
منظورشون این بود از وقتی در تولید بنزین خودکفا شدیم این اتفاقات افتاده یا خیر!
با گران شدن خودرو وهزینه بالای تعمیرات که باعث میشود دارندگان کمتر به تعمیر گاه رفته وبا خود رو خراب اوقات بیشتری را طی مسیر کنند روند ناقص سوختن این سوخت را هم اضافه کنید
بررسی بسیار خوبی است، باید بر حذف مصرف مازوت و جلوگیری از تولید بنزین از تولوئن و بنزن که بسیار سمی هستند متمرکز شد و در اولویت بعد به استاندارد سازی سوخت و خودروها پرداخت و ....
اصلی ترین آلودگی هوای تهران بنزین نامرغوب است که سرطان زا نیز می باشد
بجای اینهمه بحث های تکراری بی نتیجه . یک لیتر از بنزین تولید داخل رو بدید به یک آزمایشگاه معتبر داخلی یا خارجی تا میزان استاندارد و سمی بودن اون رو براتون مشخص کنه .البته اگه دنبال جواب هستید!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۷
البته بدون این کار هم میشه ! روی درب باک خودرو من نوشته اکتان 95 استفاده شود ... بعنی بنزین سوپر ... من همیشه بنزین سوپر استفاده میکنم در ضمن خودرو من جزو پاکترین خودروهای تولید ایران است "سوزوکی" ولی با وجود استفاده از بنزین سوپر موتور ماشین خوب کار نمیکند و مصرف بالاتری از نوشته دفترچه دارد ! با مراجعه به نمایندگی و ثبت آزمایشهای زیاد روی خودرو جواب نمایندگی به من این بود " بنزین نامرغوب"
:
:
پاسخ تیتر پرسشی این خبر ‏،‏ در خود
همان پرسش ،‏ نهفته است.
:
تا قبل از تولید داخلی بنزین ‏،‏ نوع
آلودگی هوا فرق میکرد بنوعی از
وضوح بیشتری برخوردار بود اما این
آلودگی از یک نوع غلظت خاص ‏
برخوردار است که در حقیقت نشان
از کثیفی ناشی از استاندارد نبودن
بنزین و خام سوزی آن می دهد.
:
خودروی لوگان ال ‏۹۰‏ من دچار ریپ
زدن موتور شده بردم نمایندگی و
تنظیم موتور و تست برق انجام شد.
هیچ مشکلی نداشت مکانیک تاکید
کرد با توجه به نو بودن خودروی شما
علت فقط کیفیت پایین بنزین است و
گفت با این روند اکثر موتور وسائط
نقلیه که جدید هستند دچار خرابی
دائمی میشوند.
وی توصیه کرد اکتان هم به بنزین اضافه
کنم گفتم هر بار بنزین سوپر با اکتان هم
میزنم تاثیری نداره گفت وقتی بنزین ناخالصی
داشته باشه همین میشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۷
دقیقا مثل خودرو سوزوکی من ... من هم همین مشکل را داشتم و همین پاسخ را شنیدم !
دولت نباید بزرگراه پشت بزرگراه بسازد که مردم ماشین هایشان را بیرون باورند. ناوگان سالم ریلی و حمل و نقل عمومی باید بسیار توسعه یافته و با کنترل شدید دولت و حتی اگر لازم شد ارتش و سپاه قیمت هر لیتر بنزین بشود ده هزار تومان و به هیچ احدی حق گرانفروشی دیگر کالا ها را ندهند.
اين آقا تا حالا چكار مي كرده؟ براي چي ايشون و همكاراشون حقوق مي گرفتن؟! وقاحت هم حدي داره. تساهل و تسامح هم حدي داره.
100 در صد همین طور هستش
تا حالا شنیدین چاقو دسته خودشو ببره ؟ یا تا حالا شنیدین هیچ ماست بندی بگه ماست من ترشه؟ اینو دیگه هر بچه ای میدونه که عامل اصلی آلودگی هوا بنزین آلوده است!!!
ظاهرا جناب مهندس فرموده اند به صورت کلی نمی توان راجع به بنزین نا مرغوب نظر داد ممکن است جنابعالی به صورت جزئی به ما بگویید که چه شده ؟جناب مهندس مشهد در محیط کویری است اصفهان در منطقه مسطح می توانید توضییح دهید در سه سال گذشته چرا این شهرها نیز به عنوان شهر های آلوده معرفی می شوند
حتما از بنزین هست .من ماشینم مزدا 3هست از لحظه ای که گرفتم نو هم بود ولی هر زمان بنزین میزنم کنار ماشین نمیشه موند بس که بد میسوزه.حتی همسرم با خود شرکت مزدا در ژاپن در ارتباط بود اونها هم به بنزین ربط دادن
در هر صورت بزودی همه باهم سرطان
نداشته؟؟؟؟!!!!!!
سلام.من یک پژوهشگر یکی از دانشگاههای کرمانشاه هستم و توجهتان را به نکات زیر جلب میکنم . سالمترین سوختها در صورت سوختن کامل هیدروکربور های سیر شده خطی هستند مانند نفت خانگی .گاز های متان.اتان.پروپان بوتان .بنزین بدون هیچگونه افزودنی شاخه دار وگازاویل بدون پارافین وگوگرد. هستد این مواد بعد از سوختن هیچگونه گاز دارای بار استاتیکی تولید نمی کنند.ولی سوختن هرگونه ترکیبات معطر (حلقوی) یا دارای پیوندهای دوگانه .یا پلیمر یاموادی که بعد ازسوختن آن بنیانهای قطبی تولید شود مانند گوگرد (گذشته از سمی بودن آن) تماما گازهای دارای مقداری بار استاتیکی تولید میکنند (که کمی از آن بوسیله اگزوز بسیار مناسب خنثی میشود )نیروهای استاتیکی موجود در ذرات گاز بر آنها نیروی دافعه وارد نموده و 1-قدرت انتشار آنرا شدیدا افزایش میدهد 2- ماندگاری آنرا در هوا افزایش میدهد 3-توان تخریب مولکولهای اوزون را به آنها میدهند 4-قدرت مقاومت در مقابل نیروهای خنثی ساز طبیعت را به آنها میدهد.5- توان حل شدن در آب باران را از آنها میگیرد.6- تنها عامل مقابله کننده با آن بستر های ابر سی بی (ابرهای بارانزای نزدیک به زمین و پر رعد وبرق وصاعقه ) میباشد.حال با توجه به بسیار شکننده بودن فاکتور های سلامت هوا در شهر های بزرگ استفاده از گازاویل پراز گوگرد و بنزینهای موسوم به پلتفورميت که مملو از ترکیبات حلقوی و مضر مانند.بنیان اتیلن. زایلین .تولوئن. بنزن که بلا استثنا قبل از سوختن سرطانزا وبعد ازسوختن مولد گازهای دارای بار استاتیک زیاد میباشند تلاشی موثر در به خطر انداختن سلامت عمومی جامعه میباشد البته بعض محققین ازدوستان ما تلاشهای با ارزشی انجام داده اند که تا عمومی شدن استفاده از آن راه زیادی مانده..جدا توصیه میشود اگر مقداری از خوش سوختی (اکتان زایی بنزین) فدای سلامت مردم شود زیاد دارندگان خودرو با موتور های کم صدا را عصبانی نخواهد کرد و اگر توان بیشتری برای گوگرد زدایی از گاز اویل گذاشته شود این سوخت در صورت عدم نقص فنی موتور بهترین سوخت موجود خواهد بود ..موفق باشید.
مسئولين دولتي كه مدعي هستند تحريمها بي اثر بوده و بنزين مورد نياز رو خودشون تامين ميكنند. ولي به چه قيمتي؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۷
به قیمت ارزان سلامتی من و تو
اگر بیماری سرطان مدت طولانی تا روز مرگ داشت بیشتر برای ملت اثرات آلودگی هوا مشهود بود . در حالی که از شروع سرطان در بهترین شرایط درمان شاید تا 3 سال است . اکنون باید بجای واردات بنزین چندین برابر مخارج واردات دارو و درمان کرد
دقیقا از 3/8 شروع شد.تومنطقه ما تو میدون توحید از ساعت پنج و نیم صبح بوی بدی مثل بوی گازوییل میاد.که دقیقا تو روزای آلودگی هوا بدتر میشه و سرگیجه آور هم هست.
تابناك تو رو خدا اين رو بنويس.مادرم 59 ساله در شيراز سرطان ريه گرفته.وقتي رفتيم بيمارستان فهميديم كه بسياري از افراد مخصوصا زنان اخيرا دچار اين مشكل شده اند.اكثر اين مردم در سن بين 30 تا كمتر از 60 سال هستند.تصور كنيد زن 35 ساله اي با دو بچه كه ريه اش كاملا خشك شده اومده بود و دكترها با درمان از طريق عمل جراحي رو هم مفيد نميدونن و قطع اميد كردن.حالا نميدونم چه كسي پاسخگوست؟
دلیل اصلی آلودگی هوا بنزین نامرغوب است
ببخشيد از آقاي نوروزي لطفا بپرسيد كه اگر افزايش روزهاي هواي ناسالم از 40 روز به 103 روز و 215 روز از سال 88 الي 90 كه بنزين اصطلاحا ملي شد جهش بزرگي در نمودارها نيستش، پس چه چيزي جهش بزرگ محسوب ميشه كه به ايشون ثابت بشه بنزين توليد داخلمون باعث آلودگي شديد ميشه؟
مطمئنا بی تاثیر نبوده و هیچ عطاری نمی گه ماست من ترش است
پاسخ ها
سالار
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۷
دوست عزیز عطاری ماست نمی بندد .
صد در صد سوختها عامل الودگی است .شک نکنید.
تابستان گذشته در پمپ بنزین بودم ودر حال بنزین زدن در لاین کناری راننده وانتی که سرش را نزدیک درب باک خودرو آورده بود که ببیند باک پر شده یانه که متوجه شدم روی زمین دراز کشید من فکر کردم شاید چیزی از دستش افتاد زیر ماشین دراز شده بردارد که از سر شلنگ پمپ بنزین ریخت من گفتم مواظب باش بنزین دارد میریزد ولی او اصلا گوش نداد که راننده عقبی متوجه شد او با استنشاق بنزین بیهوش شده اورا بردیم بیمارستان دکتر ها گفتند بنزین اتر دارد و بی هوش کننده است و اتفاقا شخص دیگری که مکانیک بود وظاهرا قطعات ماشین را با بنزین شسته بود که او را هم بیهوش آورده بودند بیمارستان . حال اگر بنزین مضر است وای بحال مسئولین پمپ ها و کسانی که با آن سرو کار دارند لازم است مسئولین فکری کنند.
این عدم وابستگی و خودکفایی ارزشمند است ولی باید سریعتر بهینه شود و الا ارزش خود را از دست خواهد داد.
استاندارد عدد اکتان(بهسوزی) در ایران 87 می باشد با توجه به اینکه اکتان بنزین تولیدی پالایشگاهها پایین تر از 87 است به
بنزین اکتان افزا اضافه میشود . قبل از اینکه تحریمها تشدید شود در پالایشگاه برای افزایش اکتان مقدار زیادی بنزین سوپر و مقدار کمی
ام تی بی ای اضافه میکردند که
ام تی بی ای هم بدلیل الودگی بالا در اکثر کشور ها منسوخ شده .حدود یک سالی که تحریمها شدید شده واردات بنزین سوپر تقریبا قطع شده به همین خاطر در پالایشگاهها برای بالا بردن عدد اکتان از بنزن پیرولیز و پلات فرمیت که خوراک پتروشیمی ها (پتروشیمی اصفهان اروماتیک بندر امام پتروشیمی بو علی سینا ماهشهر و پتروشیمی برزویه عسلویه)
میباشد و غنی از ترکیبات اروماتیک (بنزن تولوین پارازایلین ارتو زایلین )است که اگر خوانندگان محترم کمی به خودشان زحمت بدهند و در مورد این ترکیبات تحقیق کنند در می یابند که این ترکیبات صد در صد سرطان زا هستند و مصرف کننده بدون اطلاع از مضرات انها هر روز باک ماشین خود را پر می کند که با توجه به
غیر استاندارد بودن باک اکثر ماشین های ساخت داخل بخارات اروماتیک هم در محیط بیرون و هم در اتاق ماشین پخش می شود و در اینده ای نه چندان دور فاجعه بار خواهد بود. همچنین به دلیل کاهش عدد اکتان بنزین توزیعی در پمپ بنزین ها که گاهن تا 82 هم میرسد موتور ماشین خوب کار نکرده و سوخت ناقص
می سوزد بهمین خاطر مصرف بنزین نیز نسبت قبل افزایش می یابد و این دو عامل باعث الودگی بیشتر هوا می شود .
خودروی آشغال و سوخت آلوده (مسله اینست) ، درست نمیشه جانم ، همینه که هست ، نمی دونم چرا این کارشناسان اشکالات را میخوان پشت اصطلاحات علمی گم کنن و به هر طریقی اختلالات رو تئوریزه کنن !!!
سوخت غیر استاندارد
خودروی غیر استاندارد
جاده های غیر استاندارد
حمل و نقل عمومی غیر استاندارد
شرکت های پتروشیمی غیر استاندارد
فضای سبز غیر استاندارد
زندگی غیر استاندارد

آدم های غیر استاندارد
اگر آلودگی هوا فقط به خاطر سوخت نامرغوب بود باتوجه به قاچاق بالای مواد سوختی به طور حتم کشورهای همسایه هم باید دچار آلودگی می شدند. پس باید عوامل دیگری را جستجو کرد.
تحریم هستیم و بنزین وارد نمی شود از مواد پتروشیمی که سرطان زا است در ساخت بنزین استفاده می شود. امار سرطان بالا می رود .حالا تکذیب کنید.
جالب بدونید بنزین ها بوی نفت می دهند این بار که به پمپ بنزین رفتید کمی دقت کنید متوجه خواهید شد . به چالش کشیدن سلامتی مردم به چه قیمتی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
من خیلی توجه کردم نمیدانم شماهم توجه کردید یا نه معمولا متخصصان و افراد صاحب نظر خفن که با اعتماد کامنت میگذارند بصورت کلی کامنتشان را با سلام شروع و یک معرفی خیلی کوتاه ازخودشان (مثل من فلان هستم) و در خلال نوشته غلط املایی یا انشایی اصلا ندارتد واز کلمات عامیانه و بی معنی بشدت دوری میکنند و بعد نوشته را با کلمه موفق باشید یا چیزی مثل آن تمام می کنند خوب توجه کنید ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
انصافا درست است بعد از خواندن این کامنت منهم توجه کردم مطالبشان هم دارای یک صلابت و اطمینان و عفت کلام ودلسوزی خاصیه خدا انشااله این بزرگواران را برای ملت ما حفظ کنه . اینه دیگه ایرانی . تا کور شود هرآنکه نتواند دید .تابناک خواهشن مطالب ایشان را نگه ندار و با اولویت یک بگذار مردم ببینند
بی نام
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
سلام

من با اینکه آدم خفنی هستم ، اصلا به این نکته توجه نکرده بودم خیلی جالب بود

موفق باشید
تقریبا بین سی تا چهل درصد بنزین مصرفی روزانه مربوط به ماشینهای تولید داخلی است که بابت تعصب و افتخاری است که ما به کاذب داریم اگر تمام اتومبیلها درحال گردش درخیابانها تولید ژاپن ویا کره بودند - آیا مصرف به همین اندازه بود درست استکه درکارخانه های تولید ماشین های داخلی اشتغال ذا هستند ولی بچه قیمتی - حد اقل از سال 57 تا سال 91 دولت چه میزان بنزین خریداری نموده تا توسط اتومبیلهای داخلی دود وبه هوا پراکنده گردد - فکر میکنید عربستان نمیتواند ماشین تولید کند- ولی از کم مصرفترین ماشینهای وارداتی بهره میگیرد
من زیاد از این آمارها سر در نمیارم ولی همین را می دونم که در اصفهان در این سالها صنایع که بیشتر نشده ولی تعداد روزهای پاک بسیار کمتر است و از زمانی این اتفاق افتاده که بنزین را تحریم کرده اند و دولت اعلام کرد خودمان بنزین مصرفی را تولید می کنیم
به قول یکی از کامنت ها وقتی مجبور بشویم مبلمان را هم می سوزانیم
پ نه پ دود زغال جگرکی هاست
مشکل از بنزین داخلی است . از سال 89 به بعد واردات بنزین کم و تولید داخل آغاز شد . طبق آمار وزارت بهداشت (که حدود 2 ماه قبل در سایت الف اعلام شد و به فاصله یک روز حذف گردید)، در 2سال 89 و 90 میزان موارد سرطان ثبت شده در ایران سی درصد افزایش یافته و از سالی 70 هزار مورد به 90 هزار مورد رسیده . این هم دلیل و مدرک . حالا چه دارید بگویید؟
پارکینگ ما توی فشای خونه است، چند وقت پیش یه بنزین خیلی بد بو زدیم، هنوز که هنوزه ماشین بوی بدی میده و خونه رو غیر قابل تحمل کرده
یعنی عاشق این جمله هام : بعد n سال "به زودی ارزیابی آلایندگی خودروها را آغاز می‌کنیم" بعد ارزیابی (و صرف بودجه مربوطه) به چاره یابی و قراداد با مشاور خارجی میرسیم و ...
مشکل از بنزین و کیفیتش نیست .... مشکل خودروهای بی کیفیت و با سطح آلایندگی بالاست ....
اینا همش چرنده
از یک ظرف تحریم بنزین هستیم از طرف دیگه میعانات گازی تولیدی در عسلویه رو نمی خرن
خوب نتیجش چی میشه میعانات گازی در پتروشمی برزویه تبدیل به بنزین میشه البته با کیفیت پایین
دوستان عزیز وقتی 90% خودرو ها تک سرنشین هستند. وقتی برای خرید از سوپری سر کوچه با ماشین میرویم. دولت باید چکار کند؟ نقش متقابل دولت و ملت نباید فراموش شود و همه تقصیرات نبایدبه گردن دولت انداخته شود. آیا میدانید مصرف انرژی در ایران برابر چین است و سرانه مصرف انرژی در ایران 5 برابر متوسط جهانی است. خوب اینها را کی مصرف میکند؟ معلوم است ما! بیاد بیاورید روز هایی که تهرانیان آب درجه یک کشور را صرف شستن ماشین و فرش و دم در و حیاط و غیره میکردند. آیا اصراف نبود. امروزه هم وقتی ما خودمان میخواهیم دود به ریه فرزندانمان بدهیم و این نوگلان را دچار انواع امراض کنیم و میانسالانمان را به مرگ زودرس بکشانیم، دولت باید چکار کند؟ بنده میگویم وقتی مردم اصرار دارند همیشه از خودرو شخصی استفاده کنند باید هزینه اش رو هم بپردازند و تنها راه جلوگیری از استفاده نامناسب از خودرو افزایش حداقل ده برابری قیمت سوخت است. امروزه در آمریکا کسی برای امورات شخصی از ماشین استفاده نمیکند و مردم به زور از پس هزینه های بنزین برای تعطیلات آخر هفته بر میآیند در حالیکه ارزاق عمومی از قیمت های منطقی برخوردار هستند و حقوق آنها به قول ما ایرانی ها حتی به دلار هم هست.
ایرانیان با استفاده بی رویه از خودرو شخصی دلبندانتان را به سرطان مبتلا نکنید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
دوست عزیز ناشناس تردد خود رو تک سرنشین اصراف است درست باید معقولتر مصرف کنیم درست. اما قرار نشد آمار صدمن یک غاز تحویل مردم بدی ! کجا میزان مصرف انرژی ما به اندازه چین است به کسی بگو اطلاع نداشته باشد.کجا درآمد وهزینه ما را با آمریکائیها قیاس میکنی مثل کسی صحبت میکنی که حالش خوش نیست یا تو توهمه .
ناشناس
| Spain |
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
دوست عزیز خبر زیر را مستقیما" از سایت http://www.irogna.com/آژانس خبری نفت و گاز ایران برای شما کپی کردم و بد نیست نگاهی به سایتهای دیگر هم بندازید تا از عدم رعایت الگوی مصرف ایرانیان اطلاع بیشتری حاصل فرمایید.
گاز ایران از چین پیشی گرفت


میزان مصرف گاز در جهان در سال 2011 برابر با 3 تریلیون و 333 میلیارد و 320 میلیون مترمکعب برآورد شده است که 2.5 درصد افزایش را نسبت به سال 2010 نشان می‌دهد.


آمریکا با مصرف 682 میلیارد و 290 میلیون مترمکعب گاز رتبه نخست و روسیه با 464 میلیارد و 880 میلیون مترمکعب گاز رتبه دوم و ایران با 154 میلیارد و 20 میلیون مترمکعب گاز رتبه سوم مصرف‌کنندگان جهان را به خود اختصاص داده‌اند.


چین مصرف با 131 میلیارد و 120 میلیون، ژاپن با 119 میلیارد و 230 میلیون و کانادا با 104 میلیارد و 640 میلیون مترمکعب گاز پس از ایران و در رتبه‌های چهارم و ششم قرار دارند.


جایگاه‌های هفتم تا دهم نیز به عربستان سعودی با مصرف 89 میلیارد و 800 میلیون، انگلیس با 83 میلیارد و 670 میلیون، آلمان با 76 میلیارد و 420 میلیون، ایتالیا با 76 میلیارد و 120 میلیون مترمکعب گاز تعلق دارد.
ناشناس
| Spain |
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
این خبر هم که در خود تابناک چاپ شده است امیدورام نظر شما در ارتباط با در خواب یا توهم بودن بنده مرتفع شده باشد و این آمار را به کسانی که فکر میکنند خواب هستند برسانید.
استاندار یزد با بیان این مطلب که ایران نوزدهمین کشور پر مصرف دنیا در زمینه انرژی برق است، تصریح کرد: سرانه مصرف برق در ایران به صورت کلی 4 برابر میانگین دنیا و در حوزه برق خانگی سه برابر استاندارد جهانی است.

.....

فلاح زاده با تاکید بر ضرورت مدیریت مصرف انرژی خاطرنشان ساخت: ایران بزرگترین تولید کننده برق خاورمیانه است، با این وجود 17 برابر ژاپن و 2 برابر کشور چین برق در ایران مصرف می شود.
چرا هيچ سازماني فيلتر در انتهاي اگزوزها نميگذارند تا آلايندگي كاهش يابد.
درآمد متوسط امریکائیها بین 5 تا ده هزار دلاره که میانگین میشه 7500 دلار که به تومن میشه 22500000 تومن البته بنزین مصرف میکنند700 سنت (درایالت کلرادو) اینجا اینقدر حقوق بدن بنزین را بکنند ده هزار تومن خوبه آقای نصیحت ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Spain |
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
دوست عزیر مهم اینه که بنزین کم مصرف بشه حتی بنزین با کیفیت هم آلودگی شدیدی در بر دارد خصوصا" که میانگین مصرف روزانه خودرو های وطنی خیلی بالاست. اگر بنا باشد همزمان با گران شدن بنزین حقوق ما هم چند برابر بشه که مسئله کاهش مصرف سوخت اتفاق نمیافته و آلودگی همچنان گریبان ریه، پوست و خون ما را خواهد گرفت. مهم اینه که ما ایرانیان تلاش کنیم سرانه مصرف بنزین خود را حداقل به سرانه مصرف متوسط جهانی برسانیم نه اینکه 5 یا 6 برابر سایر مردم دنیا مصرف کنیم و بخاطر آلودگی هوا از مسئولین گلایه کنیم.
سالار
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۹
آقای آی کیو!!! هفتصد سنت که میشه هفت دلار
به آقايي كه بنزين را دليل نميداند و منطقش هم عدم افزايش ناگهاني آلودگي هواست بفرماييد با توجه به قيمت بنزين كاهش مصرف شديد در خودروهاي بنزيني به وجود آمده و همچنان هوا آلوده تر ميشه. يعني مصرف كم شده ولي آلودگي بيشتر شده اگه دقت كنن ميفهمن كه اين يعني جهش!!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان