بازدید 27079

آژانس، «پارچین» را از دستور کار خارج می‌کند

در ماه‌های اخیر، موضوع امکان دسترسی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به مرکز نظامی «پارچین»، یکی از مسائل تنش‌زا میان ایران و آژانس بوده است. با این حال، اکنون این گمانه مطرح است که آژانس این موضوع را از دستور کار خود خارج خواهد کرد؛ کاری که البته خود می‌تواند مبنای تنشی دیگر باشد.
کد خبر: ۲۶۷۸۵۵
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۳:۴۴ 26 August 2012
در ماه‌های اخیر، موضوع امکان دسترسی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به مرکز نظامی «پارچین»، یکی از مسائل تنش‌زا میان ایران و آژانس بوده است. با این حال، اکنون این گمانه مطرح است که آژانس این موضوع را از دستور کار خود خارج خواهد کرد؛ کاری که البته خود می‌تواند مبنای تنشی دیگر باشد.

به گزارش «تابناک»، خبرگزاری فرانسه در خبری به نقل از برخی دیپلمات‌های غربی نوشته احتمالاً آژانس موضوع بازرسی از پارچین را از دستور کار خود خارج خواهد کرد. این کار بر مبنای این ادعا انجام می‌گیرد که ایران این تأسیسات را به طور کامل پاکسازی کرده و بازرسی از آن دیگر معنایی نخواهد داشت.

این گزارش چند روز پس از آن منتشر می‌شود که «مؤسسه علوم و امنیت بین‌المللی» آمریکا که همواره یکی از سرسخت‌ترین مدعیان در موضوع پارچین بوده، اعلام کرد تصاویر جدید ماهواره‌ای، نشان دهنده پوشانده شدن این تأسیسات با پوشش‌های پلاستیکی صورتی رنگ است.



در پی انتشار این تصاویر، این ادعا مطرح شد که ایران می‌خواهد با استتار این تأسیسات، پاکسازی هسته‌ای را در آنجا به پایان برساند. این در حالی است که اخبار منتشره پیشین، مبنی بر اقدامات ایران در پاکسازی پارچین، همواره با تکذیب جدی مقامات ایرانی روبه‌رو شده است.

جالب اینجاست که این بار نیز طرح ادعاهای جدید در رابطه با پارچین، همزمان با برگزاری مذاکرات ایران و آژانس صورت می‌گیرد. در این باره باید گفت، درست یک روز پیش از برگزاری مذاکرات در وین (پنجشنبه گذشته) موضوع تصاویر جدید ماهواره‌ای مطرح شد و اکنون نیز دو روز پس از برگزاری آن، این ادعا‌ها از سوی دیپلمات‌های غربی مطرح می‌‌شود.

افزون بر این، از آغاز جدی شدن موضوع پارچین، ایران همواره اعلام کرده در صورت رسیدن به توافقی جامع با آژانس و تعیین جزییات بازرسی‌ها، حاضر خواهد بود اجازه دسترسی به پارچین را به بازرسان آژانس بدهد. با این حال، مذاکرات تاکنون از رسیدن به نتیجه‌ای ملموس و قابل اتکا بازمانده‌اند.

با توجه به این شواهد، به نظر می‌رسد اصولاً طرح موضوع پارچین و پافشاری غرب بر آن، به منظور اعمال فشار بر ایران و موجه جلوه دادن ادعاهای غرب درباره مشکوک بودن برنامه نظامی ایران است، وگرنه ایران پیش از این نیز یک بار اجازه دسترسی به این تأسیسات را به آژانس داده بود.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵۷
انتشار یافته: ۱۴
آیا بهتر نیست داوطلبانی از میهمانان اجلاس پیش رو را به بازدید از پارچین ببریم؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۵
آخه برادر من اونا که از مسائل فنی سر در نمیارن!! برن اونجا چیکار کنن؟؟!!
مگه نمایشگاه که برن بازدید از محصولاتش!
ناشناس
| United States of America |
۲۰:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۵
از کی تا حالا نمایندگان اجلاس متخصص شده اند .خیلی جاهای دیگر است که میتوان نمایندگان اجلاس از انها بازدید کنند و نیازی به کارشناس بودن هم ندارد ؟
بهار
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۰۵:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۶
آخه کدوم کشور یه غریبه رو تو حساس ترین مناطق نظامیش راه میده؟!
آخه چقد باید کوتاه بیام و راه بدیم؟
1- اگر پاکسازی پارچین امکان داشت روسها و ژاپنیها مناطق آلودۀ خود را پاکسازی میکردند اساساً پاکسازی مناطق آلوده به موادرادیو اکتیو فقط یک رویاست.
2- حتی اگر این آلودگیها بر طرف شود اثرات عملیات پاکسازی به وضوح قابل مشاهده است.
3- در قرنی زندگی میکنیم که با تلسکوپ روی زمین میتوان مواد تشکیل دهندۀ سیارات و ستاره ها را تا فاصلۀ دهها سال نوری تا حد گرم در تن تشخیص داد . حال چگونه است که آنها برای تشخیص آلودگی باید از پارچین بازدید کنند ماهواره های زمین شناسی متعددی برای شناخت ذخایر معدنی به گرد زمین میچرخند و براحتی میتوانند آلودگی مواد را تشخیص دهند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۵
شماره 3 کاملا از لحاظ علمی مقایسه اشتباهیه. مثلا برد تشعشعات ذره ای به اندازه نور نیست. اصولا قرار نیست تشعشعات از محفظه های خاص بیرون بیاد. اونجا بک گراندش کمه و ماده در دمای میلیونی امواج الکترومغناطیسی میفرسته.
مصطفی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۵
میخوان بیان از وضعیت نظامی ما مطلع بشن .بحث هسته ای بهانست
babak
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۶
اگه واقعا" اينطور باشه كه شما ميگي بهتر نبود به هر شكلي يه بازديد از اين منطقه داشته باشند كه اين سروصدا واين همه مشكل پيش نياد....
سلام
من قبلا جایی خوندم که بازرسان آژانس دستگاهها و سیستم های رد یاب بسیار قوی دارند که با اونا میتونن اثر موارد رادیو اکتیو رو حداکثر تا 5000 سال قبل پیدا کنند خب اگه چنین تکنولوژیی وجود داشته باشه حالا ما پارچین رو با هرچی هم که بپوشونیم هم نمیتونیم کاری کنیم
پس اونا نگران چی هستند . اونا فقط دنبال بهونه هستند ولی پیدا کردن رد رادیواکتیو که براوشون کاری نداره
به امید سربلند و سرافرازی کشور عزیزمون (((جمهوری اسلامی ایرن)))
مگر به عراق به چه بهانه ایی حمله کردند؟ یک مشت حدس و گمان و خیال پردازی.. حالا میخواهند همان بازی را با ما انجام دهند..
آژانس از اين حربه آمريكا هم سودي نجست و خودش هم ميداند كه در بازديد از پارچين شرمنده مي شود
آژانس، «پارچین» را از دستور کار خارج می‌کند

این میتواند معانی زیادی داشته بشد و در پشت پرده این پذیرش ممکن است اژدهای جنگی خانمانسوز در منطقه.خفته باشد
1- ایران حجم بسیار بالایی از نفت و گاز در اختیار دارد.
نباید به این سادگی از کنار موضوع گذشت.آنها فقط میخواهند از توان دفاعی ایران بیشتر سر در بیاورند و میدانند که ایران دارای تکنولوژی های خیلی پیشرفته ای است که حتی روس ها و غرب ندارند و اگر جنگی در بگیرد ایران پیروز ان است.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار