بازدید 3543

نشست اقتصاد مقاومتی جبهه ایستادگی

کد خبر: ۲۶۳۷۵۵
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۴۴ 07 August 2012
 
نخستين نشست از سلسله نشستهاي راهبردي جبهه ايستادگي با موضوع اقتصاد مقاومتي برگزار شد .

به گزارش پايگاه اطلاع رساني جبهه ايستادگي عصر گذشته نخستين نشست راهبردي جبهه ايستادگي با حضور جمعي از نمايندگان كميسيون اقتصادي مجلس، اعضاي جبهه ايستادگي و صاحب نظران اقتصادي برگزار شد وتا لحظات ملكوتي اذان مغرب و افطار به طول انجاميد.

بنا بر اين گزارش در ابتداي اين مراسم حجت الاسلام حبيبي ضمن خير مقدم به به حاضران و ميهمانان جبهه ايستادگي هدف از برگزاري اين جلسات را عمل به وظيفه خطير جريانات سياسي مبني بر تبيين موضوعات و مسائل مهم كشور دانست و افزود: همانطور كه مقام معظم رهبري فرمودند بحث اقتصاد مقاومتي مساله مهم كنوني كشور است و وظيفه ماست كه به تبيين و توضيح اين مساله مهم پرداخته و راهكارهاي آن را بررسي كنيم.

در ادامه اين نشست حجت الاسلام دكتر مصباحي مقدم ضمن تشكر از جبهه ايستادگي به دليل برگزاري چنين نشستهايي، بحث اقتصاد مقاومتي را ادامه بحث جهاد اقتصادي سال گذشته دانست و افزود: از چند سال قبل مقام معظم رهبري پيشگويي شرايط امروز را كردند و هرازگاهي نكاتي را در سخنانشان مطرح مي نمودند و مديران كشور را به سمت يك اقتصاد خود بسنده سوق مي دادند.

رييس كميسيون برنامه و بودجه مجلس اظهار داشت: متاسفانه در سالهاي اخير اتكاي اقتصاد كشور به درآمدهاي نفتي علي رغم تاكيدات بسيار بالا رفته است تا جايي كه در سال گذشته حدود 80 ميليارد دلار مصرف درآمدهاي نفتي را در بودجه كشور داشته ايم كه رقم بسيار بالايي نسبت به كل بودجه كشور بوده است .

نماينده مردم تهران معنا يافتن اقتصاد مقاومتي را در شرايطي دانست كه به دليل وجود جنگ اقتصادي نيازبه مقاومت در برابر اين هجوم وجود دارد كه در كنار اين اقتصاد مقاومتي معنا پيدا مي كند و براي محقق شدن اقتصاد مقاومتي، نيازمند شناخت و به كارگيري ظرفيتهاي داخلي خود هستيم.

اين عضو مجلس نهم تصريح كرد: نكاتي كه در ايجاد اقتصاد مقاومتي دخيل اند را ميدان دادن به توليدكنندگان، از بين بردن موانع توليد و اشتغال، مبنا قرار دادن نرخ ارز شناور مديريت شده، تامين منابع مالي بخش كشاورزي و صنعت، توفق اجراي مرحله دوم يارانه ها و مديريت هزينه هاي دولت دانست.
در ادامه حجت الاسلام حبيبي با اشاره به سخنان حجت الاسلام مصباحي مقدم، نقش دولت در اقتصاد مقاومتي را تعيين كننده دانست و افزود: دولت، مجلس و بخشهاي ديگر كشود بايد با هماهنگي و همراهي بيشتر مساله اقتصاد مقاومتي را پيش ببرند.

در ادامه نشست دكتر بخشايشي استاد دانشگاه، اقتصاد مقاومتي را ناظر بر چند مساله دانست: اول اينكه مسئولان ظرفيتشان را بالا ببرند و هماهنگي ميان قواي سه گانه نظلام در مديريت اقتصاد به وجود آيد. دوما اينكه مردم را در جريان امور قرار دهيم و مردم را با فرهنگ سازي آماده برخورد مناسب با واقعيات جامعه كنيم. سوم اينكه يك برداشت مشترك از مشكلات در مسئولين به وجود آيد.چهارمين مساله بحث تحريم و مسائل سياست خارجي و منطقه اي است كه بايد منافع ملي ايران به طور مشخص شناسايي، شفاف سازي و پيگيري شوند.

در ادامه جلسه حجت الاسلام بيگي توجه به مطالبات مقام معظم رهبري به عنوان نقشه راه را ضرروري دانست و افزود: مطالبات مقام معظم رهبري در اقتصاد مقاومتي عبارتند از:

 1. مبارزه جدي و موثر با فساد اقتصادي
 2. حركت جهادي در اقتصاد.
 3. الويت قرارگرفتن توليد
4. تلاش براي كاهش تورم
 5. تامين معيشت مردم
 6. ايجاد اشتغال
 7. مديريت واردات
 8. اصلاح الگوي مصرف
 9. اجراي تمامي محورهاي طرح تحول اقتصادي
 10. بي اثر كردن تحريمهاي اقتصادي
11. اجراي بهينه سياستهاي اصل 44.
12. لزوم توجه به پيشرفت توام با عدالت.

نايب رئيس كميسون اقتصادي مجلس، چالشهاي پيش روي اقتصاد كشور را اين گونه برشمرد: 1. موانع متعدد در جذب سرمايه هاي داخلي و خارجي 2. عدم وجود فضاي رقابتي در واردات و توليد. 3. پايين بودن سطح بهره وري نيروي انساني و سرمايه 4. افزايش نقدينگي در اقتصاد 5. وجود تورم مستمر در كشور 6. اختلال در بازار ارز 7. سطح بالاي بيكاري و عدم توليد اشتغال پايدار 8. افزايش مستمر قيمت مسكن و اجاره بها  9. وابستگي به درامد نفت 10 كسري بودجه در برنامه ها 11. عدم اجراي كامل و صحيح سياست اصل 44. 12.عدم وجود سيستم مالياتي كارامد و هدفمند 13. هدفمند نبودن توزيع يارانه ها و مواردي ديگر.

در ادامه اين نشست چند تن از اعضاي جبهه ايستادگي و صاحبنظران به بررسي و نقد مباحث صورت گرفته پرداختند. لازم به ذكر است كه مشروح اين نشست به زودي منتشر خواهد شد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار