بازدید 63545
در یازدهمین نشست دادگاه مطرح شد:

ردپای وزیر و یک نماینده مجلس در دادگاه فساد بزرگ

‌در آغاز نشست دادگاه، دومین متهم با نام «ب.ب» در جایگاه قرار گرفت که به عنوان «آدم سالم» از طریق برادرش به گروه آریا راه یافته بود و دو پرونده دیگر هم دارد که یکی مربوط به تاسیس بانک آریاست. فردی که همسرش را هیات مدیره بانک کرده بود اما ترسیده بود که به وی بگوید! در حین رسیدگی به اتهامات وی، مادر متهم با عصبانیت فریاد کشید و زمانی که دادگاه را ترک می‌کرد، فریاد می‌زد: «این دادگاه فرمایشی است»!
کد خبر: ۲۴۶۱۰۶
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۰ 20 May 2012
جلسه رسیدگی به پرونده متهمان فساد بزرگ بانکی، صبح امروز در حالی آغاز شد که هفت متهم در دادگاه حاضر شدند و یکی دیگر از متهمین نیز به عنوان آگاه در دادگاه حضور خواهد داشت.

حاشیه‌های دادگاه:
*دادگاه امروز در حالی آغاز شد که محاکمه دومین «ب.ب» در شروع آن، حاشیه های به همراه آورد؛ مادر متهم که دومین فرزندش در جایگاه محاکمه قرار گرفته بود، وقتی موضوع کوله پشتی تحویل داده شده توسط پدر متهم بیان شد، از جای خود برخواست و با فریاد گفت: «کوله‌پشتی نبود، بلکه یک پاکت بود.» و کمی بعد که متهم به زمان طولانی بازداشتش اعتراض کرد، این مادر بار دیگر با عصبانیت در وسط دادگاه فریاد کشید و دادگاه را ترک کرد و فریاد می‌زد: «ین دادگاه فرمایشی است.» در ادامه قاضی سراج از «ب. ب» خواست که مادرش را آرام کند و به داخل دادگاه بیاورد اما مادر «ب. ب» در بیرون از محوطه دادگاه به دلیل توهین‌هایی که به نماینده دادستان می‌کرد توسط ماموران از محوطه دادگاه دور شد.
*عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان عمومی و انقلاب شهر تهران، دقایقی پیش (حوالی ظهر) همچون جلسات گذشته در دادگاه حضور یافت.
*در بخشی از رسیدگی به اتهامات متهمان جلسه امروز، نماینده دادستان کیفرخواست متهمان را خواند. متن این کیفرخواست را اینجا بخوانید.
به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری‌ها، در ابتدای یازدهمین نشست دادگاه فساد بزرگ مالی، اتهامات متهمی با نام اختصاری «ب.ب» قرائت شد که برادر متهمی دیگر با همین نام (شروع نام کوچک با حرف «ب») است که پیشتر محاکمه شده است اما به دلیل منع قانونی ذکر نام متهمین -که هرجلسه در ابتدای کار دادگاه قرائت می‌شود،- گریزی از شباهت حاصل شده نخواهیم داشت!

برادرم با مه‌آفرید هم‌کلاس بود و دنبال فردی سالم می‌گشتند!

بعد از اینکه اتهامات «ب.ب»، مدیرعامل شرکت تجارت گستران مبنی بر معاونت در اخلال در نظام اقتصادی، تحصیل مال نامشروع و پولشویی قرائت شد، متهم در جایگاه قرار گرفت و با بیان اینکه اتهامات را قبول ندارم گفت: من مدیرعامل سابق شرکت تجارت گستران منصور و رئیس هیئت مدیره شرکت پخش امیر منصور ایرانیان بودم. لیسانس مدیریت بازرگانی داشته و ۲۰ سال سابقه کار دولتی دارم. یکی از برادران من با مه‌آفرید همکلاس بود آن‌ها دنبال فردی سالم برای خرید کالا بودند که در ‌‌نهایت من را به عنوان رئیس هیئت مدیره انتخاب کردند. تا اواخر سال ۸۸ مشغول ساماندهی شرکت تجارت بودیم که از سال ۸۵ و زمان تأسیس تقریبا فعالیتی نداشتیم. سال ۸۸ هیئت مدیره تغییر داده شد و کار پخش به شرکت ایرانیان منصور و کار بازرگانی به تجارت گستران تحویل داده شد.

وی افزود: مه آفرید دو سیاست کنترلی برای همه شرکت‌ها داشت خرید متمرکز و داشتن خزانه متمرکز از سیاستهای او بود ما در شرکت تجارت گستران تمام خریدهای ۳۰ شرکت مه آفرید را متمرکز کرده و تنها قراضه، شمش و آهن اسفنجی در حوزه فعالیت ما نبود. این کار باعث می‌شد از فساد جلوگیری شده و خرید‌ها از منابع اصلی صورت گیرد. ۶۰ مهندس فنی داشتم که با آن‌ها کل خریدهای گروه را انجام می‌دادم. من از‌‌ همان روزهای اول خودم سه بار به دادسرا رفتم و تمام اسناد و مدارک را ارائه دادم.



وی با بیان اینکه کیفرخواست قرائت شده امور جاری شرکت بود گفت: چون خانم «ع -ح» و همچنین خانم «ع» منشی مه‌آفرید بودند از آن‌ها خواستم کار‌ها را خودم انجام دهم اما به من گفتند این کار زمانبر است. تمام کار فروش زیر نظر شخص مه‌آفرید بود و پول همه شرکت‌ها وارد خزانه متمرکز می‌شد.

کیفرخواست بر اساس حدس و گمان صادر شده

متهم در مورد ال‌سی‌های داخلی گفت: من اصلا در جریان ال سی‌های گشایش یافته در اهواز نبودم و بعد از دستگیری مه‌آفرید هم به خانم «ع-ح» گفته بودم که اگر پای شما گیر است حقیقت را بگویید.

خانم «م -ز» اصلا کارمند من نبوده و احتمالا اشتباه تایپی بوده است و کیفرخواست بر اساس حدس و گمان خزانه‌دار آریا علیه من صادر شده است.

در بازجویی‌ها از صد میلیون دلاری که خارج بود تحقیقی نشد!

قاضی: ماجرای ۱۰۰ میلیون دلار پیش پرداخت خرید چیست؟
 
متهم: برای خرید برخی تجهیزات کارخانه‌ها ۱۰۰ میلیون دلار پیش پرداخت دادیم که در حال حاضر طرف قرارداد پول در اختیارش است و دارد از آن استفاده می‌کند.
 
در ابتدا من نامه‌ای به دادستان نوشتم و در آن این مورد را ذکر کردم که به من گفتند کلی است ریز‌تر بنویس. وقتی جزئی نویسی کردم یک هفته بعد از آن بازداشت شدم.

مدیرعامل سابق شرکت تجارت گستران منصور ادامه داد: در بازجویی‌ها از من درباره مبالغی در حد یک میلیون و دو میلیون سؤال می‌پرسیدند اما در مورد صد میلیون دلاری که در خارج از کشور بود و باید دنبال آن را می‌گرفتم تحقیقاتی نشد. هیچ ال‌سی در بحث بازرگانی خارجی صادر نشده و درباره ال‌سی‌های داخلی هم من اصلا در جریان نبودم.

متهم درباره اتهامات در پولشویی ادامه داد: خرید متمرکز برای شرکت‌ها جرم نیست و گمان می‌کنم منظور استفاده از وجوه دیس‌کانت‌ها بوده است که آن هم قبلا گفته بودم که از منشأ پول‌ها خبر نداشتم.

هزار میلیارد تومان به حسابم نیامده؛ از آریا طلبکارم

وی در پاسخ به اظهارات قاضی مبنی بر اینکه متهم «الف -ش» ادعا کرده مبلغ هزار میلیارد تومان به حساب شما واریز شده است، گفت: پس از ۷ ماه از بازداشتم این اولین باری است که این موضوع را می‌شنوم. هیچ وقت یک هزار میلیارد تومان به حساب ما نیامده و خبری از آن ندارم مگر اینکه خودشان واریز و برداشت کرده باشند.

شرکت تجارت گستران ال‌سی‌هایی با اعتبارات خود گشایش کرد و حدود ۱۶۰ میلیارد تومان کالا وارد کردیم که به حساب آریا رفت و من الان از آن‌ها طلبکارم.

قاضی: جلسه قبل نیز یکی از متهمان مدعی شد چیزی ندارد اما دیدیم در منطقه شریعتی در حال ساخت خانه‌ای دوطبقه است.

اگر این کار پولشویی است، بانک‌ها هم پولشویی کرده‌اند

وی افزود: دارایی من و همسرم در مجموع ۴۰ سال فعالیت کاری حدود یک میلیارد تومان است که اگر تورم بالا برود شاید این مبلغ تغییر کند. پولی که به حساب من می‌آمد طلب‌های من از آریا بود و یک حسابدار ساده هم آن را متوجه می‌شد.

متهم در ادامه اظهارات خود خاطر نشان کرد: اگر این کار مبنای پولشویی باشد بانک‌ها هم که طلب خود را گرفته‌اند پولشویی کرده‌اند. من به عنوان مدیرعامل تابع مقررات هیات مدیره بودم.

گویا همه خواب بودند

قاضی سراج در خصوص اتهام متهم در زمینه معاونت در تحصیل مال نامشروع به مبلغ ۱۵ میلیارد سهام متهم، همسرش و دو دختر وی در تأسیس بانک آریا اشاره کرد و گفت: در خصوص بانک آریا ۱۰ میلیارد تومان به نام شما، ۴ میلیارد تومان به نام همسرتان و ۲۰ میلیون تومان به نام دو دخترت شده بود. این اتهام تحصیل مال نامشروع است.
 
متهم در جواب گفت ما برای تأسیس بانک آریا هیچ آورده‌ای نداشتیم و در این زمینه اشتباه کردم اما معنی آن تحصیل مال نامشروع نیست زیرا وکالت بلاعزل دادم که پول‌ها در اختیار من نباشد. از من برای بانک رزومه خواستند و دو ماه بعد گفتند که وزارت اطلاعات سوابق شما را تأیید کرده است بعدا متوجه شدم که پول به حسابم واریز شده و من با اطمینان به وزارت اطلاعات و بانک مرکزی که دستگاه‌های نظارتی بودند وارد این کار شدم ولی گویا همه خواب بودند.



اگر دیدار با مه‌آفرید خلاف است، باید اعدام شوم!

قاضی سراج گفت: این‌ها نه تنها خواب نبودند بلکه بیدار بودند و الان هم در کانادا هستند. چرا وقتی ۳۰۰ میلیارد تومان به حساب آریا آمد که ۱۰۰ میلیارد آن برای تبلیغات بود مشکوک نشدید؟

متهم پاسخ داد: من در جریان این اقدامات نبودم و بعد از دستگیری خسروی هم ترسیدم به همسرم بگویم به حساب او هم پول واریز شده است.

وی افزود: گفته‌اند که من به خاطر این متهم هستم که روزی سه بار با مه‌آفرید دیدار داشته‌ام اما اگر این کار خلاف است به خاطر اینکه من در حدود دو ماه است که با وی در یک جا هستم باید من را اعدام کنند.

کشف یک هارد کامپیوتری با چند هزار اطلاعات

متهم در ادامه سخنانش گفت: چرا بازداشت من طولانی شده است.

و قاضی سراج پاسخ داد: دادسرا و دادگاه به دنبال طولانی شدن روند رسیدگی به این پرونده نیست. چند شب قبل از همسر شما یک هارد کامپیو‌تر به دست آمد که حاوی ۴۵۰۰ اطلاعات بود.
 
متهم: این اطلاعات مربوط به فعالیتم در شرکت تجارت گستران بود.
 
قاضی: دو شب قبل هم از پدرتان یک کوله گرفتیم که داخل آن مدارکی بود و ممکن است باز هم اطلاعات دیگری به دست آید.
 
متهم: این مدارک مربوط به سهام بود.

وکیل: درخواست مواجهه دارم

در ادامه جلسه دادگاه، وکیل مدافع «ب. ب»، مدیر عامل شرکت تجارت گستران منصور برای دفاع از موکل خود در جایگاه حضور یافت و گفت: این متهم یک کاراکتر منظم اداری دارد و نوع عملکرد و رزومه کاری‌اش این را نشان می‌دهد.‌ای کاش آن افرادی که بر علیه هم اعلام نظر کرده و یکدیگر را متهم کردند رو در رو می‌شدند.

وی افزود: هیچ کدام از اظهارات خانم «ز» و آقایان «ش» و «گ» بر علیه موکلم صحیح نیست. وقتی موضوع امضا‌ها مطرح می‌شود که همه برای هم امضا می‌کردند نقش موکلم کمرنگ است زیرا اصلا در این موضوع وارد نشده است.

ریاحی اظهار داشت: خانم «ج - الف» تنها خزانه دار پول نبوده و به نوعی خزانه دار اسرار هم بوده است اما گفته‌های ایشان در دادگاه باید محک زده شود. بنده عرض می‌کنم اظهارات این خانم به هیچ عنوان صحیح نیست.

یکی از شگردهای مه آفرید خسروی این بود که با زیرمجموعه‌های شرکت‌ها ارتباط مستقیم داشتند و خانم «ع - ح» هم از این جمله کارمندان بودند. حالا به این اشتباه مطرح شده که چون خانم «ع - ح» که زیر مجموعه تجارت گستران بوده و از همه چیز اطلاع داشته پس مدیرعامل این شرکت هم آگاه بوده است در حالی که این تصور اشتباه است و من تقاضا دارم این خانمهای متهمه و افرادی که بر علیه موکلم از خود دفاع کردند با هم مواجه شوند.

جمعی از پزشکان برای آزادی موکلم نامه داده‌اند
 
وکیل «ب - ب» در ادامه دفاعیات خود از موکلش گفت: گروهی از فعالان پزشکی و مراکز پزشکی در حمایت از «ب - ب» خطاب به قاضی دادگاه نوشتند که این خدمتگذار خدوم به تجهیزات پزشکی را به حرمت ریش سفیدان منت بگذارید و در حق ایشان لطف کنید.

ریاحی گفت: سلامت نفس و صداقت موکلم مورد توجه مه آفرید قرار گرفت تا بتواند با جذب ایشان خریدهای ۳۰ شرکت را او بسپارد. ولی ارتباط‌های ایشان با مه آفرید ارتباطی طبیعی بوده چون مورد امین خسروی بوده است ولی دلیلی بر متهم بودن ایشان نمی‌شود.

موکل مدیرعامل شرکت تجارت گستران منصور اظهار داشت: اتهامات موکلم بیشتر معاونت در جرم تعریف شده و این نشان می‌دهد خود دادسرا هم واقف است ایشان نقش موثری در این پرونده نداشته است.



دفاع وکیل «ب.ب» از مه‌آفرید!

ریاحی در ادامه دادگاه به سمت دفاع از مه آفرید خسروی روی آورد و خطاب به قاضی گفت: عالیجناب مطالعه ۹ هزار برگ از این پرونده به من اجازه می‌دهد تا اینگونه بگویم که مه آفرید قصد داشته ۱۹۰۰ میلیارد تومان را تسویه کند. ولی نکته اینجاست که ابتدا دادگاه مه آفرید را مفسد فی الارض عنوان کرد ولی پس از مدتی ۴ نفر دیگر هم مفسد فی الارض تشخیص داده شدند.
 
وی گفت: آقای قاضی واقعا چه دلیل و سند محکمه پسند دارید تا بگوئید موکل من آقای «ب - ب» در این امور دست داشته است در حالی که تنها مدرکتان این است که چون خانم «ع - ح» زیر مجموعه موکلم بوده و اطلاعات داشته پس «ب - ب» هم متهم است! این اظهارات تنها نظریه‌پردازی است. این موضوع هم روشن است که خانم «ع - ح» قبل از اینکه زیر مجموعه تجارت گستران بشود با مه آفرید ارتباط کاری داشته است. در ضمن در این کیفرخواست گفته شده که خانم «م - ز» هم زیر مجموعه تجارت گستران بوده که این اشتباه است.
 
موکلم رشوه نگرفته است/ قاضی: ایشان پاک دست بود

ریاحی گفت: موکلم من نه تنها در این پرونده بلکه در تمام زندگی‌اش رشوه نگرفته است. قاضی هم گفت: ما ایشان را به رشوه گرفتن متهم نکردیم و ایشان واقعا پاک دست بوده‌اند.
 
وکیل پرونده گفت: اینکه نماینده دادستان می‌گوید حقوق «ب - ب» ۸ میلیون بوده و من می‌گویم خوب باشد. ایشان در شغل قبلی خودش هم ۶ میلیون می‌گرفته و این حقوق در بخش خصوصی عادی است. لذا از دادگاه تقاضای حکم برائت و آزادی ایشان را دارم.

نماینده دادستان: سکوت متهم هم معاونت محسوب می‌شود

در ادامه جلسه دادگاه فراهانی نماینده دادستان برای بیان توضیحاتی در جایگاه قرار گرفت و اظهار داشت: ‌منظور ما از معاونت در جرم این است که متهم زمینه جرم را تسهیل و فراهم کرده است؛ قانونگذار حوزه معاونت در اخلال در نظام اقتصادی را وسیع در نظر گرفته و حتی سکوت را هم در حوزه معاونت جرم قرار داده است.

وی با بیان اینکه قالب دفاعیات متهم و وکیلش را قبول داریم گفت: تک تک اتهامات وی به تنهایی مشمول هیچ یک از اتهامات وی نمی‌شود اما ایشان به اتفاقات رخ داده علم داشته و شرکت را طوری اداره کرده که با سکوت وی اقدامات صورت گیرد.

فراهانی ادامه داد: تصویر مصوبات بانک‌ها به شرکت ‌او ارسال می‌شده است و در سالهای ۸۸ و ۸۹ ال‌سی‌های ریالی در شرکت تجارت گستران انجام می‌شده و فقط بخش اهواز در سال ۹۰ به متهم الف -ش سپرده شده است.

چطور اعتراض نکردید؟

نماینده دادستان با بیان اینکه این متهم یکی از افراد کاردان، مجرب و امین بوده و اهل خیانت به مه‌آفرید نبوده است گفت: شما فردی متخصص و کاردان و امین در شرکت بودید، چطور اعتراض نکرده که ۸۹ ال‌سی با رقم بیش از یک هزار میلیارد تومان با مدیریت وی گشایش شده است و سوال نکرده که مصوبه آن کجاست؟ ۸۹ ال‌سی در شرکت وی مستقیما توسط خانم ع-ح و زیر نظر او انجام شده و مبلغ قابل توجهی هم محسوب می‌شده و مدیرعامل نمی‌تواند بی‌اطلاع بوده باشد.

فراهانی با تاکید بر اینکه شرکت تجارت‌گستران یکی از ارکان این باند با مدیرعامل آن در جریان تمام امور بوده است گفت: او مدیرعامل چند شرکت دیگر هم بوده و به طور خانوادگی وابستگی خاصی به مه‌آفرید داشته است و خودش و همسرش هم سهامدار بانک آریا بوده‌اند.




گروه آریا حاصل یک ائتلاف و تبانی خانوادگی است

فراهانی گروه آریا را حاصل یک ائتلاف و تبانی با مجموعه‌های متعدد عنوان کرد و گفت: آن‌ها یک هسته‌ مرکزی در بانک مرکزی داشتند، یک هسته در بانک صادرات و ملی داشتند و افرادی هم در برخی وزارتخانه‌ها با آن‌ها در ارتباط بودند.

وی ادامه داد: گروه آریا ائتلافی بود از افراد خانواده منصور آریا، خانواده الف-ش و برادرانش که یکی از آن‌ها فراری است و خانواده ب-ب و برادرانش که یکی از آن‌ها که وجوه زیادی هم نزد وی است همچنان فراری است. پدر آن‌ها هم که در اختفای اسناد نقش داشته است در دادسرا پرونده دارد.

فراهانی افزود: در دیداری که با متهم داشتم خودش به من گفت؛ مه‌آفرید هر چه می‌کشد از نتیجه معاملات ربوی می‌کشد و عاقبت ربا او را به زمین زد حال سوال این است که او که از نحوه فعالیت مه آفرید خبر داشت چرا زود‌تر خودش را کنار نکشید با توجه به تخصصی که در کار خودش دارد بعید می‌دانیم از روند فعالیت گروه بی‌اطلاع بوده باشد.

چرا مه‌آفرید با چک این متهم ساختمان می‌خرید؟

وی خاطرنشان کرد: مه آفرید در زمینه خرید ساختمان هم اگر می‌خواست قانونی کار را پیش ببرد باید از حساب شرکت پول می‌داد و به نام شرکت ساختمان می‌خرید ولی چرا چک‌های صادره از حساب شخصی این متهم صادر شده است.

فراهانی گفت: خانم ع-ح در آخرین بازجویی بعد از آزادی به من گفت مدیرعامل شرکت تجارت گستران در سال ۸۸ به هیچ وجه در جریان امور نبود اما در سال ۸۹ او به همراه الف-ش با مه‌آفرید جلسه گذاشتند و درخواست کردند که آن‌ها هم در جریان امور قرار گیرند. این درخواست آن‌ها مصوب شد و مه‌آفرید دیگر با ما ارتباط نمی‌گرفت و تمام گزارشات به آن‌ها ارائه می‌شد.

متهم به جز این پرونده، دو پرونده دیگر هم دارد

نماینده دادستان در پایان اظهارات خود گفت: این متهم جدای از این پرونده، دو پرونده جداگانه دیگر در خصوص مشارکت در پولشویی در زمینه تاسیس بانک آریا و همچنین ال‌سی‌های متعدد ارزی دارد.

ال‌سی‌های ارزی را قبول دارم

بعد از اظهارات نماینده دادستان متهم برای آخرین دفاعیات خود در جایگاه قرار گرفت و گفت: اعترافات خود درباره ال‌سی‌های ارزی را قبول دارم اما اصلا در جریان ال‌سی‌های داخلی نبودم؛ هیچ ساختمانی با چک من خریداری نشده است ولی چون قرار بود برای بانک آریا آورده داشته باشیم میز و صندلی‌های بانک با سرمایه من خریده شد.

مدیر عامل شرکت تجارت گستران گفت: دخالت‌های مه آفرید و ارتباط او با افراد زیرمجموعه من در شرکت باعث شد یکبار استعفا بدهم.

ب. ب، در آخرین دفاعیات خود گفت: من در جریان ال سی‌های داخلی نبودم. یکبار هم به خاطر ال سی‌های ارزی به مه آفرید اعتراض کردم. او به جای اینکه با من به عنوان مدیر عامل شرکت کار کند با افراد زیر مجموعه من در ارتباط بود. نوروز سال ۸۹ از بخش اداری شرکت تماس گرفته و گفتند مه آفرید خواسته حقوق دو تن از کارمندان زیاد شود. دخالت او در شرکت و ارتباطش با افراد زیر مجموعه باعث شد خودرویی که از طرف گروه آریا در اختیارم بود تحویلشان بدهم و با دادن استعفا از شرکت خارج شوم.

برای موکلم تقاضای تخفیف دارم

ریاحی هم در دفاع از موکلش با بیان اینکه با حدس و گمان نمی‌توان حکم صادر کرد گفت: ‌در این زمینه هم قاضی تحقیق نمی‌تواند به علم خود حکم دهد زیرا قاضی صادرکننده حکم باید به علم برسد.

وی افزود: ۲۰ واحد ساختمانی آریا توسط برادر متهم خریداری شده که هیچ ارتباطی با او نداشته است و در ‌‌نهایت تقاضای ‌‌نهایت تخفیف را درباره موکل خود دارم.



به صرف اعتماد به رئیس شعبه امضا می‌کردم

در ادامه متهم در جایگاه قرار گرفت و قاضی از وی پرسید: چطور موقع امضا ال سی‌ها آن هم با مبالغ کلام مصوبه نمی‌خواستید؟

متهم: می‌دانستم مصوبه چه میزان است فقط صرف اعتماد به رئیس شعبه ال سی‌ها را امضا می‌کردم. آقای ک - رئیس شعبه - سالهای ۸۸ و ۸۹، دو بار به خاطر عملکرد شعبه تشویق شده بود. منابع شعبه نیز ۹۰۰ درصد افزایش یافت. از سوی دیگر وی از طریق سرپرستی استان به این سمت منصوب شده بود. حتما لیاقت این کار را داشته است.

قاضی: مافوق بانک مشکل داشته که به وی این همه اعتماد کرده است. در این مدت شما تشویق نشدید؟

متهم: نه، حتی یک بار هم تشویق نشدم. در این مدت تولیدات گروه ملی به خاطر صدور این ال سی‌ها چند برابر شد. کارکنان آنجا مدعی بودند انبار‌ها از تولیدات پر شده است.

قاضی: انبار‌ها از تولید پرنشده بود بلکه متهمان اجناس را وارد کرده و به نام گروه ملی می‌فروختند.

متهم در ادامه دفاعیاتش گفت: آقای ک در سال ۸۹، دو وام این شرکت را تسویه کرد که کل سود استان را در سال ۸۹ تامین کرد.

قاضی: زمانی که وضعیت رئیس شعبه تغییر کرد شک نکردید؟

متهم: او وضعیتش تغییر نکرد یا حتی اگر تغییر کرده بود نشان نمی‌داد. در شعبه ما همه کار‌ها تقسیم شده بود و زمانی که آقای ک، ال سی‌‌ رها را امضا می‌کرد من به اعتبار او امضا می‌کردم. بدون هیچ مطالعه و اطلاعی ۱۳۶ ال سی را امضا کردم.

قاضی: آقای ک، در جریان تحقیقات مدعی شده سکه‌هایی که از آقای «ر» می‌گرفته میان معاونین تقسیم کرده است. شما از این سکه‌ها نگرفتید؟

متهم: نه هیچ وقت از این موضوع نیز اطلاعی ندارم.

قاضی: خیلی مجانی کار کردید؛ این مجازاتت را سنگین‌تر کرده!

متهم: بدون قصد و نیت این کار را کردم.

تعجب می کنم چرا متهمان عذرخواهی نمی‌کنند

فراهانی نماینده دادستان تهران در رسیدگی به پرونده دادگاه فساد مالی در حاشیه رسیدگی به اتهامات یکی از متهمان این پرونده گفت: ‌من تعجب می‌کنم چرا به جای اینکه متهمان اتهاماتشان را بپذیرند و از مردم و ملت ایران عذرخواهی کنند کار‌هایشان را انکار می‌کنند.

وی افزود: بهتر بود متهمان به خاطر آبرویی که از نظام برده‌اند و ضربه‌ای که به نظام زده‌اند نه تنها اتهاماتشان را قبول می‌کردند بلکه از ملت نیز عذرخواهی می‌کردند.

وی گفت: این چه صحبتی است که یک متهم می‌گوید من به خاطر اطمینان به مدیر بالا دستی‌ام ۱۳۶ فقره اعتبارات اسنادی را گشایش کردم.

مدیر بانک ملی شعبه گروه ملی تنزل جایگاه داشته

فراهانی با اشاره به سابقه تخلفات س-ک مدیر بانک ملی شعبه گروه ملی فولاد گفت: این فرد سه سوء سابقه داشته است که به محض ارتکاب چهارمین فقره مسئولین حراست بانک متوجه می‌شوند و او را از شعبه کیانپارس به گروه ملی منتقل می‌کنند که به نوعی تنزل جایگاه بوده است.

وی افزود: برای متهم د-م که معاون وی بوده کاملا قابل شهود است که چرا س-ک از کیانپارس به گروه ملی می‌رود.

نماینده دادستان با تاکید بر اینکه نکته که س-ک مدعی است من تا کنون اعتبارات اسنادی و نحوه گشایش آن را تجربه نکرده بودم و به محض حضور در گروه ملی مقرر شد که این کار را انجام دهیم.

فراهانی همچنین با تاکید بر این نکته که اگر تنها دو فقره یا ۴ فقره اعتبارات اسنادی توسط متهم د-م امضا شده بود ما برای وی تقاضای تخفیف می‌کردیم اما به این نکته توجه داشته باشید که امضای این متهم پای ۱۳۶ فقره از گشایش اعتبارات اسنادی وجود دارد.



تشکیل پرونده برای برخی از مدیران بانک ملی

نماینده دادستان تهران در ادامه رسیدگی به پرونده فساد سه هزار میلیارد تومانی به تشکیل پرونده برای چند نفر از مدیران بانک ملی اشاره کرد و افزود: این مدیران به دلیل اهمال در انجام ماموریت‌هایشان برایشان پرونده قضایی تشکیل شده و باید پاسخگو باشند.

وی گفت: ‌این مدیران به جای آنکه فردی به نام س-ک را از مدیریت بانک خلع کنند او را جابجا کرده و سرمنشاء چنین اتفاقاتی شده‌اند.

هیچ جا نگفتیم که متهم به تنهایی کلاهبرداری کرده

وی به بخش دیگری از عدم فریب و کلاهبرداری اشاره کرد و گفت: ما هیچ جا نگفتیم که متهم به تنهایی کلاهبرداری کرده است بلکه شبکه‌ای دست به دست هم داده‌اند و به گروه آریا کمک کرده است ایشان هم دست به دست عده‌ای داده و مجرم است همانطور که خاوری خودش هم متهم بوده است این‌ها مملکت و ملت را فریب داده‌اند.

نماینده دادستان گفت: این‌ها شبکه‌ای شامل بانک ملی و صادرات و … بودند و مسئولان بالا دست را فریب دادند. شاید بگویید خاوری فریب خورده می‌گویم نه خاوری بانکهای دیگر را فریب داده است.

می‌خواستیم به «س.ک» هم لقب مفسد فی الارض بدهیم

فراهانی گفت: تمام مفسده‌های «ک» که مفسد فی الارض است به دلیل همین اقدامات بوده و تنها فرقش با آقای «م» معاون شعبه این است که رئیس شعبه رشوه گرفته و معاونش رشوه نگرفته است. حتی ما می‌خواستیم عنوان مفسد فی الارض را در پرونده به معاون شعبه هم بدهیم.

وی گفت: همه در دادستانی تهران اعم از دادستان و بازپرس معتقدند بودند باید برای د-م نیز اتهام مفسد فی الارض گرفته شود اما بازهم بازپرس ما احتیاط کرد و گفت چون رشوه‌ای در کار نبوده برای این فرد فساد گرفته نشود.

فراهانی خطاب به قاضی دادگاه گفت: ‌من از دادگاه می‌خواهم حتی با توجه اینکه اتهام فساد فی الارض نیست شما در دادگاه به متهم فساد را تفهیم کنید.

وی تصریح کرد: مگر می‌شود اصل را بر جهالت و بیهوشی و مستی قرار داد؛ اصل بر خوب بودن است و آگاه بودن اگر متهم ادعا کند که علم نداشته است دیگر سنگ بر روی سنگ بند نمی‌شود و نمی‌توان هیچ کس را متهم کرد مگر می‌شود گشایش اعتباری امضا شود اما فرد امضا کننده به رقم آن توجهی نداشته باشد و ۸ صفر را جلوی آن نبیند.

یک کارمند ساده لوح بانک هم به اطمینان مدیر بالادستی امضا نمی‌کند

فراهانی گفت: شما یک کارمند ساده لوح بانک را بیاورید و به او بگویید به خاطر اطمینان به مدیر بالادستی‌ات یک نامه را امضا کن امکان ندارد نامه را امضا کند چه برسد به ۱۳۶ فقره ال‌سی را آن هم یک روز در میان حاضر کرده و امضا کند.

وی گفت: ‌ما معتقدیم س-ک و د-م هر دو سرمنشاء این فساد هستند و تنها اگر اندکی د-م دقت می‌کرد این اتفاق نمی‌افتاد.

فراهانی تصریح کرد: اگر تنها یک درصد وظیفه قانونی خود را اعمال می‌کرد چنین اتفاقی رخ نمی‌داد و کافی بود یک بار حداقل وظیفه‌های خود را مرور می‌کرد تا اینگونه سرمنشائ مشکلات این چنینی نباشد.

قاضی در ادامه رسیدگی به پرونده متهم د-م اتهام فساد را تفهیم نکرد و این اتهام را منوط به بررسی بهتر نتیجه کرد.



اتهامات نسبت داده شده یا متوجه متهم است؟!

در ادامه رسیدگی به اتهامات این فرد موکلش در جایگاه قرا رگرفت و با اشاره به اینکه موکلم سابقه ۲۵ سال کار بانکی دارد گفت: ‌در این مدت حتی یک تخلف از وی ثبت نشده است او از خانواده‌ای است که دو برادر شهید دارد و خودش نیز زمانی را در جنگ بوده است و این اتهاماتی که به وی نسبت داده شده صحت ندارد.

قاضی خطاب به وکیل متهم گفت: ‌این اتهامات نسبت داده شده یا متوجه متهم است؟

وکیل گفت: بله متوجه متهم است.

وی در دفاع از موکلش گفت: موکل من براساس نوعی اعتماد به فرد بالادستی خود امضا کرده اما در این امضا هیچ تبانی صورت نگرفته است استحضار دارید که برای تبانی نیاز است که دو یا چند نفر با هم همفکری کنند.

عذر می‌خواهم، نوبت اظهار نظر من است نه شما!

قاضی در این لحظه گفت: متهم این پرونده خود به خود امضا می‌زده است اصلا نیازی به همفکری نداشته است. متهم این پرونده دنیا و آخرتش را برای دیگران فروخته است.

وکیل گفت: حاج آقا عذرخواهی می‌کنم اما الان زمان اظهار نظر من است نه زمان اظهار نظر شما.

قاضی گفت: بله قبول دارم من سکوت می‌کنم و شما ادامه دفاعیاتتان را بگویید.

کیل گفت: قبول دارم ولی مرتکب هیچ نفعی عایدش نشده است و به نوعی قربانی این فساد است. موکلم محمل و بی‌توجه است و واقعا قربانی شده است.

وی اظهار داشت: گفته‌اند وی اغفال در راستای کلاهبرداری داشته است و من می‌گویم واقعا موکل من چه کسی را اغفال کرده است. تنها یک ال سی ثبت نشده را امضا کرده و خود رئیس بانک در جریان بوده است.

وکیل از قاضی درخواست برائت موکلش را کرد.

وکیل متهم در ادامه دفاع گفت: ‌دادستانی اگر به علم داشتن متهم از انجام این کار‌ها ایمان دارد و برای آن دلیلی دارد بهتر است این دلیل‌ها را به ما هم ارائه دهد بهتر است به ما ارائه داده تا ما هم براساس این دلیل‌ها از متهم دفاع کنیم.

قاضی خطاب به متهم گفت: می‌خواهم از شما دفاع آخر بگیریم شما دفاع می‌کنید یا وکیلتان؟

متهم: از ملت ایران عذرخواهی می‌کنم

متهم در جایگاه قرار گرفت و در پاسخ به اظهارات نماینده دادستان گفت: من از ملت ایران عذرخواهی می‌کنم و امیدوارم مرا ببخشند.

وی گفت: ‌من فقط و فقط به حرف‌های فرد بالا دستی خودم توجه کردم و اسناد را امضا کردم.

در خاتمه وکیل متهم نسبت به قرار بازداشت اعتراض کرد که قرار شد این اعتراض از سوی قاضی مورد بررسی قرار گیرد.



در هشتاد و سه روز یک کارخانه ساختم که سودده بوده

در ادامه رسیدگی به پرونده فساد بانکی ۳ هزار میلیارد تومانی متهم ح. س به اتهاماتش رسیدگی شد و از سوی نماینده دادستان این فرد متهم به شرکت در اخلال در نظام اقتصادی کشور و همچنین شرکت در پولشویی متهم شد.

این فرد در دفاع از خودش هیچ یک از اتهامات را نپذیرفت و مدعی شد من از سال ۸۱ به عنوان یک مهندس در گروه آریا مشغول فعالیت شدم.

این فرد ادامه داد: من در مدت ۹ سال ۴ کارخانه را برای گروه آریا از تلی از خاک ساختم و به بهره‌برداری رساندم.

ح. س به افتتاح کارخانه‌ای در ۸۳ روز اشاره کرد و گفت: به من مقداری زمین دادند و گفتند باید در اینجا کارخانه‌ای بنا کنی من هم در مدت ۸۳ روز این کارخانه را راه‌اندازی کردم به گونه‌ای که به تولید رسیده و حتی سودده بود.

امضایم جعل شده است

متهم در ادامه دفاعیاتش به موضوع جعل امضایش پای برخی مدارک یکی از شرکت‌ها اشاره کرد و گفت: بعد از بازداشت مدارکی را به من نشان دادند و گفتند که من آن‌ها را امضا کرده‌ام در حالی که هیچ کدام امضا من نبود و امضایم توسط افرادی که نمی‌‌دانم جعل شده بود.

این متهم با اشاره به اینکه من هیچگاه کار اعتباری و مالی انجام ندادم گفت: من فقط یک مهندس بودم که پروژه‌هایی شبیه به آبرسانی به مردم شهر داماش را به عهده داشتم.

وی درباره اینکه چند درصد از سهام کارخانه آهن و فولاد لوشان به اسم شما بوده است گفت: دو درصد از سهام این کارخانه به اسم من بود که آن دو درصد در قبال دو و نیم میلیون تومان به طلبی که از گروه آریا داشتم به من داده شد در حالی که ارزش واقعی سهام یک میلیون تومان بیشتر نبود و حال امروز حتی آن سهام دو دصدی هم دیگر به من تعلق ندارد.

وی بار دیگر موضوع گشایش اعتبارات اسنادی به میزان ۶ فقره را تکذیب کرده و گفت: من هیچ اطلاعی نسبت به این گشایش‌ها نداشته‌ام زیرا اصلاً من نفر سوم شرکت و کارخانه به حساب می‌آمدم.

باغبانی در کره ماه برایم قابل باور بود اما حضور در اینجا نه!

قاضی از او پرسید آیا اظهاراتی که پیش از این در دادسرا گفته‌ای را قبول داری.

متهم گفت: بله من تمام اظهاراتی را که پیش از این در دادسرا در جریان بازجویی گفته‌ام قبول دارم.

وی گفت: بروید حقوق من را نگاه کنید من در طول این ۹ سال هیچگاه حقوقم به طور غیرمنطقی افزایش پیدا نکرده و در این مدت حقوقم به اندازه یک کارمند معمولی بود.

متهم ح. س خاطرنشان کرد: اگر به من می‌گفتند قرار است در کره ماه باغبانی کنم بیشتر برایم قابل باور بود تا اینکه امروز در این دادگاه حاضر شده‌ام و به اتهاماتم رسیدگی می‌شود من از شما درخواست برائت دارم.



تقاضای برائت دارم

موکل متهم در جایگاه قرار گرفت تا از موکلش دفاع کند و در دفاعیاتش گفت: موکل من سرش در کار خودش بوده و اصلاً شرکت در اختلال و پولشویی در اندازه‌های وی نبوده است.

وکیل وی گفت: موکل من در‌‌ همان ابتدای رسیدگی به پرونده به موضوع جعل امضایش اشاره کرده بوده و گفته می‌شود امضاهایی که پای برخی از مدارک به پای وی ثبت شده جعلی است.

وکیل دوباره در جایگاه قرار گرفت و گفت: موکلم خودش از بنیانگذاران شرکت لوشان بود و بابت این کار‌ها خسروی به موکلم سهام می‌داده هرچند سهمی نگرفت ولی اسنادش موجود است.

وکیل متهم گفت: طبیعی است زمانی که افرادی عضو هیئت مدیره یک شرکت یا کارخانه می‌شوند نمونه امضایشان به بانک ارائه می‌شود شاید از‌‌ همان طریق جعل صورت گرفته و دسته چک به نام متهم صادر شده است.

اصلا نمی‌دانستم دسته چک دارم

بار دیگر متهم برای اخذ آخرین دفاع در جایگاه قرار گرفته در پاسخ به سؤال قاضی پرونده در رابطه با دسته چکی که به نام وی ثبت شده بود گفت: من دسته چک‌ها را نگرفتم و من به کسی وکالت ندادم و اصلا نمی‌دانستم دسته چک دارم.

وی افزود: روز اول خسروی به من گفت: ماهانه ۴۰۰ هزار تومان به شما حقوق می‌دهم و من گفتم من کار‌شناس نظام مهندسی تهران هستم و ۸۰۰ هزار تومان حقوق می‌گیرم. خسروی گفت می‌خوای ماهی یک میلیون حقوق به شما بدهم که کارمند تسخیری من بشوید.

هدفم این بود که مدیر ملی شوم

وی افزود: ابتدا مدیر عامل نوآوران بودم اما همسرم به دلیل مشکلاتی از من جدا شد و مسئولیت سرپرستی فرزندمان را به عهده گرفتم. از آن به بعد به دلیل بچه داری نفر سوم شرکت آهن و فولاد شدم. بعد از دستگیری وقتی مدارک را دیدم شوکه شدم. کس دیگری به جای من مدارک ال سی‌ها را امضا کرده بود.

این متهم ادامه داد: من از مهندسان خبره رشته مکانیک هستم ۹ سال تمام زندگیم را برای این شرکت گذاشتم. در طول تحقیقات نیز چند بار خواستم سوابق و زندگی معیشتی مرا بررسی کنید اگر تخصص من چیز بدی بود ۹ سال در یک شرکت نبوده و این بهره را نداشتم. هدفم از روز اول این بود که روزی به عنوان یک مدیر ملی مطرح شوم.

قاضی: هنوز دیر نشده مطرح می‌شوید.

من بچه داری می‌کردم گروه آریا جعل امضا

متهم ادامه داد: سهم و نسبت من در اتهام اخلال در نظام اقتصادی کجاست؟ از موضوع ۱۰۴۹ میلیارد ریال اعتبارات اسنادی هیچ اطلاعی نداشتم و در ۳ سال اخیر تمام تمرکزم روی مشکلاتم بود. حضورم در شرکت را بررسی کنید. از روز اولی که آمدم کار فنی انجام دادم. در جلسات مالی هیچ دخالتی نداشتم.

نایب رئیس شرکت آهن و فولاد لوشان افزود: حقوق من به اندازه کارمندم بود به طمع حقوق زیاد مدیر نشدم. در این مدت نه رشوه گرفتم و نه رشوه دادم. من با بچه‌ام سروکله می‌زدم و جای من ال سی امضا می‌کردند.

وی درباره اتهام پولشویی نیز گفت: از جایی پولی نگرفتم. در بیابان کار می‌کردم شاید برایم اینکه در کره ماه باغبانی کنم قابل تصور‌تر از این بود که امروز در این دادگاه حاضر شوم. در زندان اوین منتظر منع تعقیب بودم که قرار وثیقه‌ام آمد از دادگاه خواهش می‌کنم برای من حکم برائت صادر کند.

متهم بار دیگر موضوع اتهامات مندرج در کیفرخواست را نپذیرفت و از دادگاه تقاضای برائت کرد.



اتهامات مدیر عامل سابق شرکت ایمیدرو

در ادامه جلسه دادگاه فساد مالی، نجفی نماینده دادستان تهران اتهامات «خ. ا» مدیر عامل سابق شرکت ایمیدرو را مبنی بر دریافت رشوه به مبلغ ۹۰۰ میلیون تومان و مشارکت در اخلال در نظام اقتصادی قرائت کرد.

نجفی نماینده دادستان اتهامات متهم «خ -الف» مدیرعامل سازمان ایمیدرو را مبنی بر ارتشاء (دریافت رشوه) به مبلغ ۹۰۰ میلیون تومان و مشارکت در اخلال در نظام اقتصادی کشور قرائت کرد و با بیان اینکه با توجه به کیفرخواست اصلاحی وقوع جرم از سوی متهم محرز است و خواستار اشد مجازات وی هستیم اظهار داشت: از منطق دادستانی این متهم مستحق عنوان مجرمانه فساد فی‌الارض است اما نظر بازپرس مشارکت در اخلال بود.

متهم: سال تولید ملی را تبریک می‌گویم

بعد از اظهارات قاضی سراج مبنی بر اینکه سخت است یک معاون وزیر و امین دولت را تفهیم اتهام کنند متهم در جایگاه قرار گرفت و با بیان اینکه اتهامات را قبول ندارم گفت: سال تولید ملی را به تمام تولید‌کنندگان تبریک می‌گویم و این اطمینان را می‌دهم که عامدا خیانتی به نظام نکرده‌ام و لحظه‌ای در خدمت‌رسانی تعلل نداشته‌ام.

وی افزود: در شهرک‌های صنعتی ۱۸۰۰ هکتار زمین را از دلالان پس گرفتم. صد‌ها شرکت صوری که از پتروشیمی مواد اولیه را می‌گرفتند به اطلاعات معرفی کرده و با کمک سربازان گمنام امام زمان با آن‌ها برخورد کردیم. هر جا من بودم سلامت اداری ارتقاء یافت. متهم با بیان اینکه ۲۰ روز بعد از دستگیری مه‌آفرید رئیس ایمیدرو شدم، گفت: معدنی در کشور بود که قرار شد آن را به بزرگ‌ترین بدهکار شبکه بانکی بدهند مبلغ آن چهار و نیم میلیارد دلار بود و برای تصاحب آن حتی من را تهدید کردند. در آن زمان هر تن سنگ آهن خام را ۷۰ تومان می‌خریدند و در بازار آزاد با ۷۲ دلار به خارج صادر می‌کردند که در سال حدود یک و نیم میلیارد دلار می‌شد.

وی افزود: از روزی که من آمدم توانستم این مشکل را حل کنم و مجلس هم به این قضیه ورود پیدا کرد. برای اولین بار سنگ آهن کشور به بورس رفت و مواد اولیه‌ای که صادر می‌شد و صنایع پایین دست به قیمت بالا آن را می‌خریدند در کشور مورد استفاده قرار گرفت.

گردن گرفتن دریافت رشوه را تکذیب می‌کنم

متهم با بیان اینکه تاکنون کوچک‌ترین خیانتی به نظام و بیت‌المال نکردم، گفت: تکذیب می‌کنم که صراحتا دریافت مبلغ ۹۰۰ میلیون تومان را به گردن گرفته‌ام. وقتی قیمت جهانی فولاد بالا می‌رود مشتری شمش فولاد زیاد می‌شود و وقتی قیمت پایین می‌آید این حالت معکوس می‌شود.

وی ادامه داد: وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت ستاد فولاد را با اعضای معاون معدن وزیر، مدیرعامل فولاد خوزستان، ۲ کار‌شناس و رئیس هیئت عامل ایمیدرو تشکیل داد. فولاد خوزستان برای همه شرکت‌های نورد پیشنهاد می‌داد و در ستاد فولاد که معمولا جلسات آن در حضور وزیر تشکیل می‌داد میزان سهمیه شمش فولاد مشخص می‌شد.

از روزی که دستگیر شدم سی بار درخواست کردم تا ...

متهم گفت: اگر تا تاریخ اول شهریور ۹۰ در یک جلسه ستاد شرکت کرده باشم این اتهام متوجه من است اما از روزی که بازداشت شدم بیش از ۳۰ بار شفاهی و کتبی درخواست کردم که از مراجع قانونی استعلام شود نقش من در توزیع شمش چه بوده است. من هیچ نقشی در بالا و پایین کردن سهم شمش فولاد خوزستان نداشته‌ام.

متهم در مورد شهرک صنعتی سیلیفون متال گفت: از سال ۸۰ گروه آریا در شهرک‌های صنعتی زمین گرفته‌اند و تا روز دستگیری خسروی نمی‌دانستم که شرکت‌ها در زمینه‌های صنعتی ساخته‌اند. خسروی حتی یک بار هم برای زمین به من مراجعه نکرده است.

وی با بیان اینکه خسروی پیشنهادی را برای تأسیس یک مرکز بزرگ صنعتی در بروجرد ارائه داد که یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار سرمایه می‌خواست، گفت: جلسات متعددی در این زمینه تشکیل شد و قرار بود مدیرعامل بانک سپه هم در این زمینه مشارکتی داشته باشد.



یک نماینده نامه داد و وزیر دستور داد طی ۱۰ روز مجوز زمین صادر شود

متهم در پاسخ به سؤال قاضی مبنی بر اینکه چه کسی دستور واگذاری زمین را صادر کرد، گفت: آقای وزیر به من دستور داد ظرف ۱۰ روز مجوز زمین صادر شود اما نکته مثبت کار من این بود که آن را قبول نکردم.

وی ادامه داد: یک نماینده مجلس شورای اسلامی نامه‌ای به وزیر نوشت و درخواست صدور مجوز شهرک صنعتی برای گروه آریا کرد اما همکاران من گفتند برای اخذ مجوز باید از استان استعلام شود و همه ادارات ذیربط در این زمینه باید نظرات خود را اعلام کنند که من هم فرم را به استان فرستادم.

وی با بیان اینکه برای انجام این کار فشار زیادی روی من بود اما زیر بار نرفتم گفت: وقتی موضوع به تهران برگشت دیدم که فقط یک دستگاه مجوز نداده است و دستور دادم مجوز ۴ ماهه مشروط صادر شود که اسناد آن موجود است.

متهم ادامه داد: بعد از ۴ ماه اسناد همچنان ناقص بود که ما هم طبق قانون مجوز را باطل کردیم. تیم آریا نامه‌ای زده و درخواست بهره‌برداری کردند و این به آن معنی بود که اگر موافقت می‌شد سند زمین به نام آن‌ها صادر شده و می‌توانستم زمین را بفروشم اما ما کوچک‌ترین امتیازی به آن‌ها ندادیم.

به استاندار گفتم که می‌خواهند فولاد را بفروشند تا اتوبان رامسر را دو طبقه کنند

متهم درباره اتفاقات شرکت فولاد خوزستان گفت: متهم «ع -ر» به من گفت: گروه آریا می‌خواهد فولاد خوزستان را بخرد وقتی او از دفتر من خارج شد چون تبعات این اقدام را می‌دانستم به استاندار خوزستان اطلاع دادم که می‌خواهند فولاد خوزستان را بفروشند تا اتوبان رامسر را دوطبقه کنند.

وی افزود: به استاندار گفتم با نامه موضوع را به دولت اطلاع دهد و خودم هم به اداره کل اطلاعات خبر دادم به ایمیدرو رفتم و نامه‌ای را به دولت زدم که اگر قرار است فروش برود باید در خانواده فولاد این اتفاق بیفتد و انحصار یعنی ۲۷ شرکت نورد در کشور متضرر می‌شوند.

قاضی سراج خطاب به متهم گفت: البته شورای رقابت هم این موضوع را باطل اعلام کرد.

متهم در جواب قاضی گفت: فعلا که شرکت سایپا را فروختند و هنوز هم نتوانستند آن را ابطال کنند.

فروش فولاد خوزستان تبعات پرونده فساد را چندین برابر می‌کرد

مدیرعامل سابق سازمان ایمیدرو گفت: اگر فولاد خوزستان فروش می‌رفت قطعا تبعات این پرونده چندین برابر می‌شد زیرا تمام شرکت‌های نورد برای گرفتن شمش فولاد دچار مشکل می‌شدند.

متهم گفت: متن مصوبه واگذاری فولاد پشت در هیئت دولت بود اما با گزارش‌هایی که دادیم رئیس جمهور مخالفت کرد و آن را برگرداند.

وی ادامه داد: درباره اتهاماتی که در زمینه افزایش سهمیه شمش مطرح شده درخواست استعلام از مراجع قانونی را دارم و در خصوص شهرک سیلیکون متال هم کار‌شناسان باید نظر دهند که قانون رعایت شده یا خیر.

حدود ۱۵۰۰ فرزند شهید را استخدام کردم

متهم با بیان اینکه در برخورد با مفاسد اقتصادی سازمان ایمیدرو مورد تأیید سازمان بازرس کل کشور بود، گفت: همیشه در زمینه واگذاری زمین شفاف‌سازی کرده‌ام و حدود ۱۵۰۰ فرزند شهید را در ایمیدرو و شهرک‌های صنعتی استخدام کردم. ۶۲ مدیر را با نظر دستگاه‌های امنیتی جابجا کرده و نیروهای انقلابی را به جای آن‌ها قرار دادم.

وی درباره تقسیط بدهی گروه ملی گفت: تا روزی که در بازداشت بودم اطلاعی از این موضوع نداشتم و اگر نباید انجام می‌شد بقیه هم باید پاسخگو باشند وگرنه من هم جزء ۵ نفر هیئت عامل بودم.

متهم ادامه داد: موضوع شرکت فولاد خرمشهر تعهد ۱۴ ساله دولت بود که دو رئیس‌جمهور قول تأسیس فولاد را داده بودند. شرکت فولاد شادگان هم به خاطر جانمایی اشتباه ۸۴ میلیارد تومان هزینه اضافی بر جای گذاشته بود و ۱۰۰ گروه سرمایه‌گذاری اعلام کردند این کار توجیه اقتصادی ندارد زیرا فولاد شادگان در منطقه باتلاقی جانمایی شده است.



پانصد نفر از ترک تحصیل کرده‌گان با کمک من لیسانس گرفتند!

خ الف معاون یکی از وزرا در ادامه دفاعیاتش به موضوع تأسیس یک مؤسسه ویژه کمک به برخی از افراد نیازمند در شهرستان ایذه اشاره کرد.

وی افزود: ۵۰۰ نفر از کسانی که در این شهرستان ترک تحصیل کرده بودند موفق شدند با کمک من و دوستان در مقطع لیسانس درس بخوانند چگونه می‌شود که من بخواهم پولی را برای خودم بردارم.

وی در ادامه از دفاعیاتش به موضوع یک جلسه عمومی اشاره کرد و گفت: در مهمانسرای گروه ملی فولاد آقای خ معاون استاندار، آقای ح رئیس سازمان صنایع و معادن استان، آقای ط رئیس شهرک‌های صنعتی استان و برخی دیگر از معاونین و مدیران استان حضور داشتند که در آن جلسه آقای ر مدیر گروه ملی فولاد نیز بود و بحث ساخت مجتمع شهر ایذه به میان آمد.

وی افزود: در آن جلسه آقای ر پذیرفت کل هزینه‌های ساخت این مجموعه را به ما بپردازد و در سه فقره مبالغ مختلفی به ما داد که ۲۳۰ میلیون از این مبالغ صرف خرید زمین شد.

وی افزود: این فرد ۵۰ میلیون به حساب هیئت مدیره واریز کرد و یک ۱۰۰ میلیون نیز نقداً داد و در ادامه ماجرا دو فقره چک ۲۰۰ میلیونی هم به ما داد که جمع آن به ۵۵۰ میلیون رسید.

تنها دو کیف گرفتم که در آنها پول بود نه ارز و سکه!

قاضی از او پرسید در بخشی از دفاعیاتتان صحبت از رقم ۹۰۰ میلیونی شده است متهم گفت: روز اولی که مرا گرفتند و آقای فراهانی از من بازجویی کرد و درباره مبلغ دقیق پول‌های واریز شده از من پرس‌وجو کرد اما من از آنجایی که واقعاً از آن اطلاعی نداشتم سرهم گفتم شاید ۶۰۰ شاید هم ۹۰۰ میلیون تومان.

قاضی به او گفت آیا در خلال پول‌هایی که گرفتید ارز یا یورو هم وجود داشت یا نه، گفت: به هیچ عنوان چنین چیزی وجود نداشت و من ارز و سکه و دلاری ندیدم. تنها دو کیف به من دادند که در آن پول بود ولی از ارز و سکه خبری نبود.

متهم گفت: یکی از این کیف‌ها را در هتل لاله به من دادند و دیگری را هم در زیرزمین مجتمع شهرک‌های صنعتی به من دادند در حالی که یک ریال از این پول‌ها هم در زندگی من وارد نشد.

قاضی از متهم پرسید شما اگر چنین شغلی نداشتید آیا چنین پولی به شما می‌دادند.

متهم پس از مکث کوتاهی گفت: من واقعاً نمی‌دانم.

قاضی گفت اگر برادر شما از گروه ملی فولاد پول طلب می‌کرد به او می‌دادند.

متهم گفت: نمی‌دانم.

این فرد ادامه داد: ایمیدرو سالانه ۳۰۰ میلیارد تومان به نیازمندان و مجموعه‌هایی که نیازمند کمک هستند می‌دهد. در این میان آقای ر نیز پیش از خصوصی شدن از گروه ملی فولاد سالانه یک و نیم میلیارد به مستمندان و مجموعه‌های نیازمند پول می‌داد.

خ الف افزود: آقای ر با‌شناختی که از شهر ایذه داشت و با نگاه مثبتی که به کار خیر داشت به افرادی که نیازمند کمک بودند کمک می‌کرد و از آنجا که من هم را می‌شناخت من صرفاً مسئولیت معرفی مجموعه‌های نیازمند را برعهده داشتم.

یادم نمی‌آید برای گرفتن خانه اصرار کرده باشم

قاضی: در مورد خانه‌ای که به مه آفرید گفته بودید برای تو بخرد توضیح بده؟

متهم: من ۶ یا ۷ بار با مه آفرید دیدار داشتم که ۳ بار آن در دفتر وزیر و یک بار هم در مراسم افطاری با حضور تعدادی از نمایندگان مجلس بود. فرصتی پیش نیامد تا بخواهم با او جلسه محرمانه داشته باشم. اصلاً یادم نمی‌آید که برای گرفتن یک خانه از گروه آریا درخواست کمک کرده باشم.

وی افزود: من جمعاً ۶ یا ۷ بار خسروی را دیده بودم سه دفعه در دفتر وزیر دو دفعه در دفتر خودم یک بار هم در مراسم افطاری که برخی از نمایندگان مجلس در آن حضور داشتند.

متهم با گلایه از دادگاه گفت: متأسفانه یک اتفاقی در کشور افتاده و جرمی واقع شده اما همه جمع شدند و قصد دارند افراد بی‌گناه را در این جرم شریک کنند.

قاضی خطاب به وی گفت: این حرف‌ها را که شما منکر آن می‌شود آقای و گفته است و شما هم در ابتدای جلسه این فرد را تأیید کرده و گفته بودید وی فرد خوبی است.

متهم در پاسخ به قاضی گفت: من نمی‌دانم شاید آقای ر در شرایط عادی این حرف‌ها را نزده حتی اگر در شرایط عادی این حرف‌ها را زده است مردانگی در رفاقت بین ما رعایت نکرده و این حرف‌ها را من تکذیب می‌کنم.



آیا تولید فولاد گروه ملی در مقابل تولید داخلی اخلال آفرین است؟

وی افزود: من مسئولیتی نداشتم که آقای ر بخواهد بیاید پیش من و از من درخواست مساعدت کند آقای قاضی باید یک نکته را توجه داشته باشد کل محصول فولاد کشور بین ۲۰ تا ۲۶ تن در سال است که از این میزان چهارده و نیم تن تولید داخلی است حال به این نکته توجه داشته باشید که سهم گروه ملی فولاد دو و هفت دهم میلیون تن است حتی اگر من با افزایش ۵ هزار تنی تولید فولاد گروه ملی در ماه هم موافقت می‌کردم مجموعش در یک سال ۶۰ هزار تن می‌شد پس مقدار افزایش یافته در برابر کل تولید رقم زیادی نیست.

وی گفت: من معدنی که قرار بود به بدهکار بانکی واگذار شود از او گرفته و به بنیاد مستضعفان دادم. در ارتباط با گروه آریا به اندازه قیمت یک لیوان نیز برای آن‌ها کاری انجام ندادم.

متهم افزود: من در مدت فعالیتم مشکل زنجیره تولید فولاد را حل کردم شما خودتان در جریان هستید ما در تأمین مواد اولیه هیچ کار مثبتی را انجام ندادیم ما مواد اولیه‌ خود را به خارج از کشور می‌فرستیم و بعد شمش وارد می‌کنیم من تنها کارم این بود که در ایمیدرو آمدم و این زنجیره را تکمیل کردم آمدیم و با توافق انجام شده تکمیل این زنجیره را به ستاد فرمان اجرایی امام و بنیاد مستضعفان سپردیم.

من معاون اتاق بازرگانی هستم؛ ببینید چرا؟

وی گفت: من معاون آقای ن در اتاق بازرگانی ایران هستم. برای اولین بار است که یک مدیر دولتی توانسته نفر دوم اتاق بازرگانی باشد بروید آمار مرا از‌‌ همان افراد دربیاورید ببینید من چه کارهای کرده‌ام.

وی در بخش دیگری از دفاعیات خود با اعلام این مطلب که روز اول در دادسرای گفتند باید ۶۰۰ میلیون تومان به حساب خزانه واریز کنم، گفت: اگر‌‌ همان روز به من می‌گفتند ۲ میلیارد تومان هم واریز کن به دلیل حسن نیتی که داشتم این کار را می‌کردم. آقای قاضی در شهرک حسین‌آباد و محمودآباد اصفهان ۱۲۰۰ شرکت و کارخانه تولیدی وجود دارد که سالانه ۴۰۰ میلیون تن سنگ تولید می‌کنند من بار‌ها به این شهرک‌ها رفته‌ام و مشکلات آن‌ها را از نزدیک دیدم و کمکشان کردم ۲ سال و یکماه مدیر شهرک‌های صنعتی بودم و در این مدت ۲۱۱ روز مأموریت رفتم ۸۹۴ شهرک صنعتی داریم که من در مدت فعالیتم ۷۵۰ تای آن را از نزدیک بازدید کردم.

یک بار هم که ما کار خیر کردیم پایمان گرفتار شد

در بخش انتهایی نوبت صبح رسیدگی به پرونده فساد ۳ هزار میلیارد تومانی قاضی سراج از آقای ر مدیرعامل گروه ملی فولاد خوزستان دعوت کرد تا به عنوان مطلع در جایگاه قرار گیرد.

آقای ر با حضور در جایگاه درباره روند دادن پول به متهم پرونده خ الف گفت: موضوع اینگونه بود که آقای خ مدعی شد عده‌ای افراد در شهرک ایذه گرفتار شدند و باید به آن‌ها کمک کرد. ایشان به من گفت که مؤسسه دارد در شهر ایذه که به این ترتیب از من انتظار مساعدت داشت. من هم از بودجه در اختیار خودم ۱۰۰ میلیون به ایشان کمک کردم.

قاضی از او پرسید آیا این ۱۰۰ میلیون تومان متفاوت از رقم ۹۰۰ میلیون تومان بود.

آقای ر گفت: این رقم متفاوت از آن بود.

متهم گفت: یک بار هم که ما کار خیر کردیم پایمان گرفتار شد و کسی حرفمان را باور نمی‌کند.

قاضی گفت: خودتان هم از کارهای خیری که کردید خنده‌تان می‌گیرد.

خسروی گفت این رقم‌ها برای آقای خ الف پولی نیست

متهم افزود: من یک بار ۲۰ بار دوم ۳۰ میلیون و در ‌‌نهایت ۵۰ میلیون به آقای خ الف کمک کردم تا برای راه‌اندازی مؤسسه‌اش با مشکلی برنخورد.

آقای ر ادامه داد: در دیداری که با آقای خسروی داشتم درباره پرداخت رقم ۱۰۰ میلیون تومانی به خ الف به او گفتم که در آنجا بود که خسروی عنوان کرد این رقم‌ها برای آقای خ الف پولی نیست.



مطلع: کیف حاوی ارز و یورو را برای مدیرعامل سابق ایمیدرو بردم

مطلع این پرونده افزود: در مرحله دوم یک کیف سامسونت توسط خانم ج الف به من دادند که به من گفتند درون ارز و یورو وجود دارد و قرار شد من آن را به آقای خ الف بدهم به خ الف هم گفتم که این بسته را آقای خسروی داده است.

آقای ر افزود: چند روز بعد دو بسته کیف مشکی از گروه آریا به من دادند و عنوان شد که هر کدام آن‌ها ۲۰۰ میلیون تومان ارزش دارد من هم آن‌ها را به آقای خ الف دادم.

نماینده دادستان: شما گفتید که هزینه های خیریه را می‌پردازید؟

در این بخش از دادگاه فراهانی نماینده دادستان خطاب به آقای ر گفت: خ الف مدعی است که شما گفته‌اید که کل هزینه‌های مجتمع خیریه در ایذه را می‌پردازید.

آقای ر گفت: آدم به یاد هویدا می‌افتد که می‌گفت پول زیاد است پرداخت می‌کنم.

شباهت ماجرای فولاد ملی به پیش فروش سکه!

فراهانی خطاب به آقای ر گفت: خ الف شما را فردی با تجربه معرفی کرده است و گفته است که شما از او خواسته‌اید تا سهم گروه ملی را از تولید فولاد افزایش دهید آیا این موضوع صحت دارد.

آقای ر افزود: من در عنوان کردن این موضوعات کمی اشتباه کردم من به دلیل اینکه می‌خواستم حجم تولید گروه ملی افزایش یابد نه تنها به آقای خ الف بلکه به تمام تولیدکنندگان فولاد این موضوع را گفته بودم هرچند آقای قاضی توجه داشته باشید که خود تولیدکنندگان نیز تمایل داشتند که حجم تولید گروه ملی را بالا ببرند چون برایشان سود داشت.

وی تصریح کرد: هرچند زمانی که قیمت فولاد کاهش می‌یافت آن‌ها از دادن یا گرفتن تعهداتشان خودداری می‌کردند.

در این زمان قاضی گفت: شبیه موضوع واگذاری سکه‌های پیش‌فروش شده توسط بانک‌ها است.

قاضی: ماجرای خرید خانه برای معاون سابق وزیر چه بود؟

متهم: من در جریان این موضوع نیستم و مه آفرید در جریان است.

اعلام تنفس در دادگاه

یازدهمین جلسه دادگاه هم به مانند چند جلسه قبلی به نوبت دوم کشیده شد و با اتمام جلسه صبح که تا ظهر به طول انجامیده بود، سی دقیقه تنفس از طرف رئیس دادگاه اعلام شد.

وکیل متهم: درباره افزایش سهمیه شمش فولاد استعلامی صورت نگرفته

در ادامه یازدهمین جلسه دادگاه فساد مالی وکیل مدافع مدیرعامل سابق ایمیدرو در جایگاه قرار گرفت و اظهار داشت: افتخار می‌کنم که در چنین دستگاه قضایی خدمت کرده و بازنشست شده‌ام. دستگاهی که چنین دادگاه بی‌نظیری را برگزار می‌کند.

وی با بیان اینکه کیفرخواست صادره دارای ایرادات ماهوی بسیاری است، گفت: ارقام انتشار یافته درباره این پرونده شوک بزرگی به جامعه وارد کرده است و از زمان تشکیل عدلیه تاکنون چنین پرونده‌ای تشکیل نشده اما هر چند این پرونده بزرگ است اما مجوزی نخواهد بود که در حق کسی اجحاف شود.

وی ادامه داد: درباره اتهام رشوه در کیفرخواست نوع اتهام و دلایل باید تصریح شود اما دلیلی برای انطباق جرم با عمل ارتکابی ارائه نشده است و در واقع اشتباه فاحشی رخ داده و جرم انگاری شده است.

وکیل مدافع مدیرعامل ایمیدور گفت هیچ سندی مبنی بر همکاری موکل و مه‌آفرید برای انجام دادن یا عدم انجام کاری که مرتبط با ایمیدرو باشد وجود ندارد.

موکل من و مه آفرید هرگز درباره انجام یا عدم انجام کاری حرفی با هم نداشتند و هیچ کدام هم در بازجویی‌ها چنین ادعایی نکردند.

وی افزود: موکل من نه تنها جلسه خصوصی با مه‌آفرید نداشته بلکه مخالف واگذاری فولاد بوده بلکه مسئولان اقتصادی و امنیتی را در جریان گذاشته است.

آقای «ع- ر» و مه آفرید به عنوان مالکان وجه توضیح ندادند که در مقابل تأسیس مؤسسه خیریه چه خدماتی از موکل من دریافت کرده‌اند.

درباره افزایش سهمیه شمش فولاد هم تحقیقات و استعلامی از وزارت صنعت و معدن صورت نگرفته است.



نیت موکلم کمک به موسسات خیریه بوده

وی خطاب به قاضی با بیان اینکه شما عنوان کردید اخلال را به طور عام می‌بینید گفت: اعتقاد ما این است وقتی درباره موضوع شمش فولاد موکل را متهم می‌کنید ما هم به صورت جزء دفاع کنیم، تیم اقتصادی دولت باید در این زمینه نظر بدهد، مصوبات تقسیط بدهی فولاد را در اختیار دارم و اینگونه نبوده که هر کس می‌خواست بدهی خود را تقسیط کند و این کار از عهده موکل من هم خارج بوده است.

وکیل مدافع متهم با بیان اینکه کیفرخواست درباره معلوم نبودن میزان پرداخت و دریافت وجه نیز دچار اشکال است، گفت: میزان مبلغ اعلام شده در کیفرخواست ۹۰۰ میلیون است اما موارد اعلام شده از سوی فردی که مبالغ را پرداخت کرده در حالت‌های مختلف بین ۹۰۰، ۹۵۰ و یا ۷۵۰ میلیون متغیر بوده است.

وی با بیان اینکه فقدان عنصر معنوی جرم دیگر اشکال کیفرخواست صادر شده است، گفت: موکل من قصد پرداخت وجه برای مصارف شخصی را نداشته و برای کمک به مؤسسه خیریه در شهرستان ایذه بوده است.

وکیل مدافع مدیرعامل سابق ایمیدرو ادامه داد: مواجهه حضوری یکی از بدیهیات مرحله تحقیقات در دادسرا است اما تا این لحظه که متهمان همدیگر را در دادگاه دیده‌اند این کار صورت نگرفته است. مطالب مربوط به رشوه به صورت گزینشی از بین اعترافات «ع -ر» و مه‌آفرید انتخاب شده در حالی که باید به اعترافات به صورت جامع نگاه شود. قصد و نیت مه‌آفرید و متهم دیگر درباره پرداخت‌ها دارای تناقض است.

چرا سخنی از پیگیری های وزیر و نماینده نیست؟

وی همچنین درباره واگذاری زمین شهرک‌های صنعتی در شهرستان بروجرد به گروه آریا گفت: چرا در این باره هیچ سخنی از پیگیری‌های زیاد وزیر وقت و نماینده مجلس شورای اسلامی نشده است.

وکیل مدافع درباره اظهارات نماینده دادستان مبنی بر کشف تعدادی شمش ۱۰۰ گرمی طلا، ساعت‌های مچی گرانقیمت و ۸۰ سکه بهار آزادی در خانه موکلش گفت: این‌ها دلیل بر ارتکاب جرم نیست و به گفته موکلم او همه آن‌ها را هدیه گرفته است.

وی با بیان اینکه درست است که ملاک حال فعلی افراد است اما باید خدمات این افراد را هم بیان کرد، گفت: موکل من در حالی که هنوز به سن قانونی نرسیده بود با مخفی کردن خود زیر صندلی اتوبوس به جبهه اعزام شد و با توجه به مدارک احتمال می‌‌دهم همرزم دادستان تهران هم بوده باشد. او با رتبه دو رقمی وارد دانشگاه علم و صنعت شد و تقاضا می‌کنم در صدور حکم ملاحظه خدمات وی به نظام هم صورت گیرد.

استفاده وکلا از جبهه و ایثارگری روش مناسبی نیست

فراهانی نماینده دادستان عمومی و انقلاب تهران در پرونده فساد ۳ هزار میلیارد تومانی عصر امروز در دفاع از کیفر خواست صادر شده برای متهم خ. الف با مدنظر قراردادن متن کیفرخواست گفت: متأسفانه چند وقتی است شاهد آن هستیم که برخی از متهمان و وکلای آن‌ها برای دفاع از خود تلاش دارند به جبهه و ایثارگری و چنین کارهایی اشاره کنند.

در حالی که باید بگویم این روش روش مناسبی نیست و باعث می‌شود تا دشمنان نظام ما را مورد مضحکه خود قرار دهند.

وی به خاطره‌ای اشاره کرد و گفت: من دوستی داشتم که در دانشکده قضایی مشغول تحصیل علم قضاوت بود. این فرد در ۱۳ سالگی به جبهه‌ها رفته بود و جانباز ۵۰ درصد بود شب و روز کار می‌کند و زحمت می‌کشد و امروز بعد از ۳۵ سال زحمت فراوان به اندازه یک عدد از شمش‌های طلایی که در خانه آقای خ. الف کشف شد دارایی و ثروت ندارد ما نمی‌دانیم اگر آنجانباز است و جهاد دارد پس این آقایان چه کاره هستند.

وی گفت: متهمان و موکلان مراقب باشند جوری از جنگ و جبهه صحبت نکنند که دشمنان ما از برخی از این قوانین سوء استفاده کنند و موجب ضربه زدن به نظام شوند.

بررسی نشان می‌دهد که ایمیدرو سهمیه تعیین می‌کند

وی به مطالب ۱۲ گانه خود اشاره کرد و گفت: آقای خ. الف می‌گوید کارهای که من انجام دادم تأثیری در اخلال در نظام اقتصادی نداشته است و کاره‌ای نبوده‌ام و چگونه می‌توانستم در افزایش تولید فولاد نقش داشته باشم اما باید از ایشان پرسید شما مدتی است معین صنایع خوزستان بودید یک دوره رئیس دفتر آقای م بودید یک دوره مدیرعامل ایمیدرو و زمانی هم در شهرک‌های صنعتی فعالیت می‌کردید همه این‌ها کافی نیست تا شما بتوانید خیلی از کارهایی که می‌توانستید انجام دهید.

وی گفت: شما پتانسیل بالا و پایین بودن سهمیه را داشتید که هیچ می‌توانستید کارهایی دیگر هم انجام بدهید که بعضا انجام هم داده‌اید.

فراهانی گفت: بررسی ما نشان می‌دهد ایمیدرو تشخیص می‌دهد که به هر گروه چه میزان فولاد داده شود و واضح است که نقش شما در ایمیدرو چه نقشی بوده است.



شما که معاون وزیر بودید چرا تحقیق نکردید؟

نماینده دادستان گفت: شما اگر ساده‌ترین کارمند دنیا هم فرض کنید اگر کسی به او بگوید مقداری پول به تو می‌دهم صرف کار خیر کن حداقل تحقیق هم می‌کند و با اندکی تعقل به این نتیجه می‌رسد که شاید گرفتن این پول برایش مسئله به همراه داشته باشد. شما که معاون وزیر بودید با در نظر گرفتن این مسائل چگونه می‌شود که بررسی نکردید ۹۰۰ میلیون پول را برای چه می‌گیرید.

وی گفت: جایی از قانون نگفته است که رشوه گرفتن برای انجام کارهای غیرقانونی است بلکه برای کار قانونی هم رشوه می‌گیرند که در ضمن اسم آن را پول چای و شیرینی می‌گذارند.

طبیعی است که پست گرفتید برای خدمت نه ...

وی به بخش دیگری از اظهارات خ. الف درباره خدماتش به کشور اشاره کرد و گفت: این یک اصل طبیعی است که معاون وزیر باید وقتی پست و مقام می‌گیرد خدمت کند وگرنه کدام عقل سلیمی می‌پذیرد که فردی پستی می‌گیرد و در آن خدمتی ارائه ندهد.

فراهانی به سرنوشت آقای ک شهردار سالهای قبل تهران اشاره کرد و گفت: آن فرد هم زمانی که پایش به دادگاه باز شد ادعا می‌کرد کارهای زیادی انجام داده و لیست خدمات ارائه شده‌اش ده‌ها برابر شما بود.

آقای قاضی، اگر مجازات خفیف در نظر بگیرید، مدیون ملت خواهید بود!

نماینده دادستان با اشاره به این مطلب که آقای سراج شما مخیر هستید و ما کارمان بی‌نقض نیست گفت: به شما می‌گویم اگر مجازات خفیفی برای این متهم در نظر بگیرید مدیون ملت خواهید بود ما مقصریم رویه ما با کتاب نهج‌البلاغه ببینید چقدر فرق دارد.

فراهانی تصریح کرد: ما بار‌ها شاهد آن بوده‌ایم که اشاره شده باید با پرونده منافی‌عفت برخورد شدیدی داشته باشیم در حالی که وقتی به نهج‌البلاغه رجوع می‌کنیم می‌بینیم حضرت علی با این گونه جرائم سعی در پوشاندن آن‌ها و پنهان کردنشان داشتند. امروز جرم‌شناختن ریشه بسیاری از جرایم را همین جرایم اقتصادی می‌داند.

وی گفت: درست نیست که ما با این گونه مجرمان نرم برخورد کنیم و از کنار یقه سفید‌ها و دانه‌درشت‌ها آرام رد شویم در حالی که در نهج‌البلاغه آمده است باید با این گونه مجرمان به گونه‌ای برخورد شود که حتی آنقدر خار شوند که خرج زن و بچه‌شان را نتوانند بدهند.

متهمی که مشاور کاندیدای ریاست جمهوری بوده

وی تأکید کرد: شما معاون وزیر بوده‌اید وقتی شما پست گرفتید باید خدمت ارائه می‌کردید در حالی که شما را آنچنان باید زد که نتوانید از زمین بلند شوید. ما می‌بینیم آقای ک نه تنها مجازات برایش خار کننده نبوده بلکه می‌آید مشاور یک کاندیدای ریاست‌جمهوری می‌شود و با افتخار هم حرف می‌زند.

وی گفت: دعوای ما سر ۱۰۰ میلیون و ۲۰۰ میلیون تومان نیست وقتی شما این کار را می‌کنید دیگر نمی‌توان آن را نصیحت کرد اگر به جوانی بگویید کار خطا انجام نده به ما می‌خندد و می‌گوید همه مملکت دزد هستند. نمونه‌اش معاون وزیر بعد‌ها این ننگ در تاریخ انقلاب نوشته می‌شود.

از که استعلام کنیم وقتی فلان وزیر خودش پرونده دارد؟

فراهانی گفت: آقای خ. الف می‌گوید بروید از دولت استعلام کنید از چه کسی استعلام کنید از فلان وزیر که خودش پرونده دارد و در مظان اتهام است یا آن وزیری که وکلا به حرف‌های او در مورد قهرمان بودن خسروی اشاره می‌کند.

نماینده دادستان گفت: اگر با کمی انصاف نگاه کنیم خواهیم دید که ایشان معاون وزیر بوده و رفته رشوه گرفته است آیا معاون وزیر وقتی می‌خواهد رشوه بگیرد می‌آید بسم‌الله الرحمن الرحیم می‌گوید برای رضای خدا رشوه می‌گیرد یا اینکه اسمش را شیرینی و حق الزحمه و چیزهای دیگر می‌گوید.

وی خطاب به وکیل متهم گفت: شما خودتان پیش از این قاضی بوده‌اید می‌دانید مجرمان همیشه محاسبه‌گر هستند. یعنی قبل از انجام جرم حساب و کتاب می‌کند چگونه است که این آقای معاون وزیر این حساب و کتاب‌ها را انجام نداده باشد.



تذکر قاضی به نماینده دادستان و پاسخ وی

در این هنگام قاضی سراج به نماینده دادستان درباره طولانی شدن اظهاراتش تذکر داد اما فراهانی گفت: آقای قاضی این آخرین معاون وزیری است که در بین این ۳۲ نفر وجود دارد اجازه دهید دفاعیات ما کامل باشد.

وی به اظهارات مه‌آفرید خسروی و آقای ر اشاره کرد و گفت: این دو نفر صراحتا به پرداخت رشوه به خ. الف اشاره کردند چرا این‌ها اسامی دیگران را نیاورده‌اند در حالی که می‌توانستند اسامی دیگری را بگویند تا بار مشکلشان کمتر شود.

وی گفت: مگر مه‌آفرید خسروی با آقای خ. الف خصومتی دارد که بیاید در مورد او حرفی بزند چرا در مورد دیگران چیزی نگفته است.

مه‌آفرید خسروی بار‌ها اعلام کرد که خ. الف از او درخواست پول و حتی خرید یک خانه کرده است و چند بار زنگ زد که سرانجام مجبور شدم تلفن‌هایش را جواب ندهم.

فراهانی همچنین به اقاریر صریح خود متهم اشاره کرد و گفت: ایشان در مورد واگذاری زمین و حتی گرفتن پول حالا به اسم خیریه اعتراف صریحی داشته است.

آیا حضرت علی‌اصغر به خواب شما امده بود؟!

فراهانی گفت: نکته بعدی این است که برداشت عرف جامعه از نحوه دریافت وجوه توسط خ. الف بیانگر همین موضوع است. چگونه است که یک معاون وزیر یکصد میلیون پول را نقدا می‌گیرد حتی نگران این نیست که مبادا این پول‌ها سرقت شود یا اینکه عابر بانک و شماره حساب‌های متعددی وجود دارد.

آقای خ. الف آیا حضرت علی‌اصغر به خواب شما امده بود و گفته بود برای خیریه از خسروی ارز و سکه بگیرید شما می‌توانسته‌اید همه ارز و دلار بگیرید در میدان فردوسی نقد کنید. یا اینکه در ایده پرداختی وجود دارد. معاون وزیر در تهران این همه پول را به صورت نقد و دلار در تهران بگیرد. مشخص است این کار برای آن بوده که ردی از دریافت پول‌ها باقی نماند. کسانی که با وی کار کرده‌اند حالا سکوت اختیار کرده و از او دفاع نمی‌کنند. از طرف مقابل پیمانکاران در تماس‌های مکرر با دادسرا ادعا کرده‌اند متهم به بهانه‌های مختلف از آن‌ها پول گرفته است.

وی گفت: مطلب دیگر این است که ما شنیده‌ایم که فرضا افراد خیر کمک می‌کند اما نهایتا صد میلیون یا دویست میلیون بیشتر سیصد میلیون ولی تاکنون رقم ۹۰۰ میلیون تومانی را نشنیده‌ بودیم عرف ما چنین رفتاری را تایید نمی‌کند ما اتهام رشوه را جوری به پیشانی شما می‌چسبانیم که کنده نشود.

بار‌ها برای ما نامه نوشتند که به داد اسلام برسید

فراهانی گفت: یک نکته ظریف وجود دارد که بار‌ها همکاران آقای ر به دادستانی آمده‌اند و یا نامه داده‌اند که آقای ر فردی است که حداقل دلسوز خانواده‌های گروه ملی فولاد بوده است. چگونه است که تا به امروز حتی یک نفر هم حکم سابقه شما را نگفته است همکارانتان در سازمان بنادر و کشتیرانی، وزارت صنایع و معادن، گروه ایمیدرو و جاهای دیگر نکند شما حکم شهرت نداشتید و به این نکته این را اضافه کنید که بار‌ها برای ما نامه نوشتند که به داد اسلام برسید که این آقا از کسانی است که جرایم زیادی مرتکب شده است.

کشف شمش طلا و سند پنج خانه در بازرسی منزل متهم

وی در پایان خاطر نشان کرد: در صورت رعایت موازین شرعی متهم باید یک زندگی متوسط داشت اما در یک نوبت بازرسی خانه او ۸۰ سکه طلا، ۱۴ شمش ۱۰۰ گرمی، ۷ ساعت مچی گرانقیمت کشف شد که متهم مدعی شد آن‌ها را هدیه گرفته است. ۵ سند ملکی نیز به نام خود و همسرش به همراه ۳۰۰ میلیون تومان پول در حساب بانکی از او کشف شد. در حال حاضر ۴ پرونده جداگانه برای او تشکیل شده که امروز متوجه تشکیل پنجمین پرونده شدیم که همه آن‌ها در رابطه با ارتشاء است. اگر وی سوء نیت نداشت وقتی او را احضار کردیم مستقیم نزد ما می‌آمد و از همکاران قضایی نمی‌خواست که سفارش او را بکنند.

چطور به یک قاضی زنگ می‌زنید و سفارش می‌طلبید اما منکر پول گرفتن می‌شوید

فراهانی در بخش پایانی سخنان خود گفت: فرض می‌گیرید که شما اصلا در ‌‌نهایت ساده‌لوحی ۹۰۰ میلیون تومان پول گرفتید چگونه است که وقتی برای شما احضاریه می‌فرستید شما نمی‌آیید و تازه قبل از حضور در دادسرا به یکی از قضات زنگ می‌زنید و از او تقاضای سفارش می‌کنید و جالب اینجاست وقتی که بعد از پیگیری به دادسرا می‌آیید قسم می‌خورید که اصلا هیچ پولی نگرفته‌آید در ‌‌نهایت ما برایتان قرار بازداشت می‌زنیم و شما در مسیر به سفارش‌‌ همان قاضی می‌آیید و اعتراف به گرفتن پول می‌کنید.

امیدواریم در آینده این متهمان را در ستاد انتخاباتی نبینیم!

در ادامه رسیدگی به اتهامات مدیرعامل سازمان ایمیدرو در پرونده فساد بزرگ مالی فراهانی نماینده دادستان با بیان اینکه خواستار مجازات سنگین و خوارکننده برای این متهم هستیم، اظهار داشت: امیدواریم در آینده این متهمان را با کت و شلوار شیک در تهران و در ستاد انتخاباتی یا در سمت معاون وزیر نبینیم.

در این قسمت از سخنان فراهانی قاضی سراج به دلیل ضیق‌وقت مانع از مابقی صحبت‌های وی شد و از او خواست تا سایر دفاعیاتش را ضمیمه پرونده کند.

متهم: رفتاری که با من شد با ریگی نشد؛ بین من و فراهانی نظرسنجی کنید!

بعد از سخنان نماینده دادستان، خ ر مدیرعامل سازمان ایمیدرو در جایگاه قرار گرفت و در بیان آخرین دفاعیات خود گفت: نمی‌دانم مقابل ادبیات نماینده دادستان چه بگویم. با من رفتار خوبی نشد حال جسمی و روحی مساعدی ندارم و این رفتار نماینده دادستان برای من تبعات دارد.

وی با بیان اینکه اول فکر می‌کردم این رفتار وی از سر دلسوزی است اما متوجه شدم غیر از این است زیرا تهمتی نبود که به من نزند، گفت: اگر اتفاقی برای من بیفتد حتماً به خاطر فشارهایی است که از ناحیه فراهانی و افراطی‌گری‌ها او به من وارد شده است.

متهم با بیان اینکه رفتاری که در این مدت با من شده قطعاً با عبدالمالک ریگی نشده است، گفت: من طلبکار نظام نیستم و هیچ خدمتی هم به گروه آریا نکردم می‌توانید نظرسنجی کنید که در ۱۰ سال گذشته من و فراهانی کدامیک با همکارانمان رفتار بهتری داشته‌ایم اگر من این نظرسنجی را با دو برابر اختلاف نبردم هر حکمی دهید قبول می‌کنم.



توضیحات متهم درباره چهار پروند مفتوح

وی به اظهارات نماینده دادستان مبنی بر مفتوح بودن ۴ پرونده مالی علیه خودش در دادسرا اشاره کرد و گفت: یکی از این پرونده‌هایی که مفتوح است درباره این است که چه مراوده‌ای با یکی از مسئولان دولتی دارم این فرد مورد تأیید مسئولان نظام است و من هیچ مراوده‌ای با ایشان ندارم.

مدیرعامل سابق سازمان ایمیدرو ادامه داد: جان من در خطر است و بیشتر از این تحمل فشار ندارم که هر روز مسئله‌ای جدیدی برایم پیش بیاید. ۵ ماه در بازداشت هستم و بازداشت شدن با نظر فراهانی تمدید می‌شود.

اعتراض نماینده دادستان به اظهارات متهم؛ هویدا هم ادعای خدمت داشت

فراهانی نماینده دادستان در این لحظه به اظهارات متهم اعتراض کرد و گفت: ‌ متهم می‌تواند از وکیل خود بپرسد چه کسی با فک قرار وی موافقت کرد. من بودم که به خاطر بیماری متهم با فک قرار وی موافقت کرده بودم. این اظهارات نماینده دادستان را وکیل متهم تأیید کرد.

نماینده دادستان افزود: متهم طوری حرف می‌زند که به خانواده خودش القا کند ما او را شکنجه می‌کنیم مگر توقع دارد با این کارهایی که کرده حلقه گل گردنش بیندازیم. هویدا هم ادعا می‌کرد به کشور و مملکت خدمت کرده است.

متهم گفت: درباره ۶۰۰ میلیون وجهی که گرفتم در بازجویی گفتم که اگر درباره خیریه است بله من گرفتم وگرنه هیچ رشوه‌ای از مه‌آفرید دریافت نکردم. مقایسه من با هویدا با فرض بد‌ترین اتهاماتم درست نیست از ساعتی که رئیس ایمیدرو شدم تا الان یک کیلوگرم هم از سهمیه شمش فولاد خوزستان کم نکردم.

رد و بدل شدن لقب خلخالی و کرباسچی در دادگاه!!

وی با بیان اینکه هر حکمی دادگاه بدهد می‌پذیریم و می‌دانم اشتباه کردم اما این افراط‌گری‌ها به ضرر نظام است، گفت: نماینده دادستان اگر مرا با کرباسچی مقایسه می‌کند باید خودش را هم با خلخالی مقایسه کند.

قاضی سراج در این لحظه گفت: خلخالی فوت کرد ولی اگر بود حداقل الان مواد مخدر نداشتیم.

متهم با بیان اینکه این اتفاق در حوزه اقتصاد، تولید و حتی حوزه بین‌الملل برای ایران تبعاتی داشته است، گفت: من نه ارتباطی با مه‌آفرید داشتم و نه خدمتی به او کرده‌ام فقط فکر می‌کردم این کار خدمت به منطقه محروم ایذه است و تاوان آن را خواهم پرداخت اما نماینده دادستان نباید مرا تحقیر کند.

وی با بیان اینکه پزشکان زندان فرق بین آنژیوگرافی و اکو را نمی‌فهمند گفت: در این مدت من حدود ۲۹ کیلوگرم وزن کردم و روزی ۲۱ قرص مصرف می‌کنم. حدود ۱۰۰ روز است که دستان بچه‌هایم را نگرفته‌ام.

قاضی سراج گفت: پول را به محض اینکه دریافت کنید رشوه است حال فرقی نمی‌کند که آن را آتش بزنی یا مسجد بسازی.

نماینده داستان دم از شهدا می‌زند اما من فرزندان شهدا را بکار گرفته‌ام

متهم در جواب قاضی گفت: قبل از اینکه پول بگیرم ع ر تعهد کرده بود که پول را برای کمک به ساخت مسجد بپردازد. من خیانتی عامدانه و عالمانه به کشور نکردم و در این مدت هم با وجود اینکه رشوه نگرفته‌ام و از منشأ پول بی‌خبر بوده‌ام تا جایی که توانسته‌ام همکاری کرده‌ام. ممکن است ر و مه‌آفرید تبانی کرده باشند تا مرا هم قربانی کنند اما من با مه‌آفرید مراوده مالی نداشته‌ام.

مدیرعامل سابق ایمیدرو با بیان اینکه خودم را به مملکت، مردم و نظام بدهکار می‌دانم گفت: نماینده دادستان دم از شهدا می‌زند و فقط عکس شهدا در اتاق اوست اما من با فرزندان شهدا ارتباط داشتم و به خاطر بکارگیری آن‌ها در مشاغل بسیاری مسئولان از من تشکر کردند.

موکلم اشتباه کرده اما رشوه نگرفته!

در ادامه وکیل مدافع وی در دفاع از او گفت: موکلم تقصیر کرده و نباید پول را می‌گرفت و آن را مصرف می‌کرد اما انگیزه شرافتمندانه داشته و من تقاضای احضار شهود مؤسسه خیریه و افراد و مسئولانی را دارم که ع ر نزد آن‌ها تعهد داده پول را برای این کار پرداخت کنند.

قاضی سراج گفت: این کار هیچ تأثیری ندارد.

وکیل‌مدافع متهم ادامه داد: ۵۵۰ میلیون در مؤسسه خرج شده و موکل من هم بار‌ها گفته هیچ ارز و سکه‌ای دریافت نکرده با توجه به اظهارات ع ر مبنی براینکه یک بار ۱۰۰ میلیون به موکل من داده و دو کیف ۲۰۰ میلیون تومانی به او پرداخت کرده است این مبلغ با هزینه خرج شده در مؤسسه مطابقت دارد و شما باید به دنبال ۴۰۰ میلیون باقی مانده بگردید که کجا رفته است.

وی در پایان گفت: موکل من بیمار است و استدعا دارم تا حد امکان با وی مدارا کنید اشتباه او را می‌پذیریم اما قبول نمی‌کنم که رشوه دریافت کرده است.



مدیر بانک پارسیان شعبه پامنار هم اتهاماتش را نپذیرفت

ع. ب مدیر بانک پارسیان شعبه پامنار در آخرین بخش از جلسه بعدازظهر امروز دادگاه فساد بانکی پس از قرارگرفتن در جایگاه متهمان اتهام رشوه ۵۵ میلیون تومانی را نپذیرفت.

این متهم در دفاع از خودش گفت: من براساس عرف معمول بانک در آخر سال به عنوان هدیه مبلغی را از مه‌آفرید خسروی گرفتم.

وی ادامه داد: در مرحله اول در آبان‌ماه سال ۸۹ مبلغ ۲۰ میلیون، سپس در اسفندماه ۸۹ مبلغ ۱۵ میلیون و در ‌‌نهایت در ابتدای سال ۹۰ مبلغ ۲۰ میلیون دیگر را از آقای خسروی گرفتم.

وی گفت: ۱۵ میلیونی که در اسفندماه سال ۸۹ گرفتم بین کارمندانم تقسیم کردم زیرا به قصد هدیه آن را از خسروی گرفته بودم.

موکلم بر اساس عرف کارهای بانکی هدیه گرفته!

پس از دفاعیات متهم وکیل وی در جایگاه قرار گرفت و در دفاع از موکل خود گفت: موکلم براساس عرف بازار و کارهای بانکی این رقم را به عنوان هدیه گرفته است.

در این زمان قاضی دادگاه به او گفت: نگویید عرف بازار به این دلیل که عیدی متعارف‌‌ همان ۳۰۰ هزار تومان است نه ۲۰ میلیون تومان.

موکل به ادامه دفاعیات خود پرداخت و بار دیگر موضوع عرف بودن گرفتن هدیه عیدی و همچنین مقوله زحمت‌کشیدن مدیران بانکی را یادآوری کرد که در این لحظه قاضی پرونده به وی گفت: پس از متهم بخواهید لیست سایر عیدی‌های دریافت شده را هم برملا کنند.

قبول دارم که ۵۵ میلیون گرفتم اما نیتم گرفتن رشوه نبوده

پس از دفاعیات وکیل پرونده قاضی سراج از متهم خواست برای اخذ آخرین دفاع در جایگاه متهمان قرار بگیرد این فرد بار دیگر اتهام اخذ رشوه را انکار کرد و مدعی شد من قبول دارم که ۵۵ میلیون از گروه آریا پول گرفتم اما قصد و نیتم گرفتن رشوه نبوده است.

وکیل متهم نیز در آخرین مهلت قانونی خود برای دفاع از متهمش در جایگاه قرار گرفت و باز هم به عدم رشوه بودن این ۵۵ میلیارد تومان اصرار ورزید در ‌‌نهایت قاضی پرونده ختم جلسه رسیدگی به اتهام متهمان را اعلام کرده و به این ترتیب دو نفر از متهمانی که قرار بود امروز به اتهاماتشان رسیدگی شود از دفاع از خود بازمانده و رسیدگی به اتهاماتش به جلسه بعد موکول شد.

پایان یازدهمین نشست دادگاه

یازدهمین جلسه رسیدگی به پرونده فساد مالی در حالی به پایان رسید که به دلیل دفاعیات طولانی یک مسئول سابق وزارت صنایع به اتهامات دو متهم دیگر پرونده رسیدگی نشد.

پیش از این قرار بود در جلسه یازدهم به اتهامات هفت متهم پرونده و یک مطلع رسیدگی شود اما به دلیل طولانی شدن دفاعیات یک مسئول سابق وزارت صنایع و وکیل مدافعش، تنها به اتهامات پنج تن از مته‌مان حاضر در دادگاه رسیدگی شد.

قاضی دادگاه پس از رسیدگی به اتهامات پنج متهم جدید پرونده، ختم رسیدگی به پرونده را صادر کرد و قرار است بزودی زمان جلسه دوازدهم دادگاه اعلام شود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی