بازدید 3588

توصیه های 10 گانه به ائمه جماعات

کد خبر: ۱۳۴۴۶۸
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۸۹ - ۱۴:۳۲ 05 December 2010
نماینده مردم بیرجند در مجلس شورای اسلامی و رئیس مركز رسیدگی به امور مساجد كشور با تشریح توصیه‌های 10 گانه ستاد مساجد به ائمه جماعات در ایام محرم گفت: این توصیه های 10 گانه از فتاوی علما و رهنمودهای امام خمینی و مقام معظم رهبری استخراج و برای ائمه جماعات و مساجد ابلاغ شده است.

به گزارش خانه ملت، "حسین ابراهیمی" گفت: اولین توصیه ما این است که در مجالس عزاداری از هر آنچه که موجب وهن دین و مذهب می شود به شدت اجتناب شود. عزاداری نباید موجب وهن به دین، وهن به مذهب و وهن به اهل بیت شود.

این عضو کمیسیون امنیت ملی ادامه داد: نکته دوم برهنه شدن عزاداران در مسجد است. با توجه به اینکه معمولا در عزاداری مساجد خانم ها حضور دارند ، لخت شدن جوانان در حضور خانم ها حرام است. این فتوای علماست و یک کار حرام در مسجد نباید انجام بگیرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا لخت شدن در تاریکی و در شام غریبان هم حرام است گفت:  در هر وقتی که باشد نباید در مسجد این عمل صورت بگیرد. جایی که خانم ها نباشند هیچ اشکالی ندارد، ما هم حرفی نداریم اما جایی که خانم ها هستند که معمولا هم در مساجد عزاداری بدون حضور خانم ها نیست، لخت شدن و عزاداری کردن قبیح است و ما گفته ایم این کار نباید انجام بگیرد.

ابراهیمی در توضیح توصیه های بعدی به ائمه جماعت و مساجد گفت:  مداحی های سخیف یا جعلی که روضه خوانی و شعرش جعلی است و مستند نیست  و موجب وهن اهل بیت است یا انحرافی در آن هست یا تحریفی از نظر ما پذیرفته نیست و گفته ایم که از این گونه مداحی ها در مساجد و هیات ها جلوگیری شود.

وی ادامه داد: توصیه شده است ائمه جماعت و مداحان از منابع خوب استفاده کنند. مثل مثل لحوف که مال سید بن طاووس است یا 2 کتاب «نفس المهموم» و «منتهی الامال» که مال شیخ عباس قمی است. یا «حماسه حسینی» تالیف شهید مطهری؛  ما توصیه کرده ایم که از این کتب صحیح استفاده شود.

رئیس ستاد رسیدگی به امور مساجد افزود: تذکر دیگر ما تبیین فلسفه نهضت عاشورا و همچنین بیان و تحلیل فتنه 88 و بصیرت بخشی و روشنگری توسط مداحان و ائمه جماعت است.  

وی گفت: به امام جماعت گفته ایم این کارها باید انجام بگیرد. مداحی که مستند نمی خواند و یا با آهنگ های خاص و غیرمتعارف نباید به مسجد ورود پیدا کند.

ابراهیمی ادامه داد: نکته دیگر که گفته ایم  هماهنگی و همکاری همه نیروهای فعال در مساجد است. همه اعم از هیات امنا، بسیج، کانون های فرهنگی و هنری و خواهران باید کمک کنند تا عزاداری با عظمت برگزار شود.

وی اجتناب از راهبندان و ایجاد زحمت برای مردم را توصیه دیگر به مساجد و ائمه جماعات عنوان کرد و گفت: یک هیات وقتی از مسجد بیرون می آید نباید جلوی راه مردم را بگیرد. باید طوری عزاداری کنند که برای مردم زحمت ایجاد نکنند.

وی تاکید کرد: ذبح گوسفند در جلوی مسجد از نظر ما پذیرفته نیست. گوسفند را در جلوی مسجد قربانی می کنند و عزاداران با کفش های خونین وارد مسجد می شوند. توصیه اکید کرده ایم این کار نکنند. این گوسفندها را دورتر بکشند تا مسجدی که باید پاک باشد، نجس نشود.

نماینده مردم بیرجند در مجلس شورای اسلامی اهتمام به برگزاری نماز جماعت را از دیگر توصیه های 10 گانه به ائمه جماعت در ایام محرم معرفی کرد و گفت: عزاداران در نماز جماعت شرکت کنند و مردم را به سمت مسجد سوق بدهند. در حالی که مردم می خواهند نماز بخوانند، این ها سینه می زنند و این درست نیست. بروند داخل مسجد نماز بخوانند. امام حسین برای نماز شهید شد. روز عاشورا یک نفر خودش را سپر بلا قرار داد تا نماز حضرت تمام شود.

برگزاری مراسم زیارت عاشورا بالاخص در دهه اول محرم از دیگر توصیه های رئیس ستاد رسیدگی به امور مساجد بود.

وی گفت: پرهیز از آلودگی های صوتی که برای مردم مزاحمت ایجاد می کند از توصیه های 10 گانه است. اگر عزاداران در داخل مسجد عزارداری می کنند دلیلی ندارد بلندگوهای بیرون مسجد را باز کنند و زندگی مردم را به هم بریزند. ممکن است کسی بخواهد در منزلش استراحت کند یا کسی مریض است و این صداها را نمی خوهد بشنود. کسی اگر می خواهد عزاداری کند داخل مسجد می آید پس دلیلی ندارد عزاداران با باز کردن صدای بلندگوهای مساجد برای مردم ایجاد مزاحمت کنند.  

 

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در پاسخ به این سوال که مصادیق عزاداری هایی که موجب وهن اسلامی می شود چیستند گفت: قمه زنی و امثالهم از این نمونه است. در همان بند به برخی مصادیق اشاره شده است. مثل حمل شمایل. مثل استفاده از بعضی آلات و سازهای موسیقی در هیات ها. مثلا در بعضی هیات ها ارگ می زنند که این ها خلاف است.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار خانه ملت مبنی بر اینکه آیا استفاده از این آلات موسیقی با توجیه جذب جوانان به هیات های مذهبی قابل توجیه نیست؟ گفت: کاملا حرام است. فتوای آقا است. ما هیچ وقت با ابزار حرام نمی خواهیم کار کنیم. اگر مقدمه حرام شد خود ذی المقدمه حرام می شود. لذا ما معتقدیم کار خوب با ابزار خوب باید انجام شود. هیچ وقت با وسیله بد کار خوب نمی توان انجام داد.

رئیس ستاد رسیدگی به امور مساجد درباره بحث ورود مداحان به مسائل سیاسی نیز اظهار داشت: من معتقدم که اصلا دین بدون سیاست امکان بقا ندارد. مداح باید اظهار نظر کنند. مردم هم باید اظهار نظر کنند و به مسائل سیاسی ورود پیدا کنند. همانطوری که نماز جمعه ما سیاسی است، نماز جماعت ما هم سیاسی است. ما اصلا بدون سیاست نمی توانیم دین را نگه داریم

وی در پاسخ سوال دیگری مبنی بر اینکه ایا ورود مداحان به مسائل سیاسی را تعبیر به استفاده حزبی از تریبون مداحی نمی کنید گفت: من معتقدم مسجد ایجاد شده است تا نماز خوانده شود، بیان معارف دین شود و برای حفظ دین تلاش شود. اگر می خواهیم حفظ دین بکنیم سیاست باید بگوییم. لذا باید دقیقا این کار را بکنیم. مداح این کار را بکند. واعظ هم این کار را بکند و امام جماعت هم این کار را بکند. ما تشویق می‌کنیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار