ارتقای کیفیت در ایران خودرو به حاشیه رفت/ مدیرعاملی که فقط به دنبال افزایش قیمت است؟

ماه‌ها پس از واگذاری ایران خودرو به بخش خصوصی، کاهش تولید، افت کیفیت و تمرکز صرف بر افزایش قیمت نشان می‌دهد نگاه دولتی همچنان بر این خودروساز حاکم است و مدیریت عادل پیرمحمدی فاصله زیادی با استاندارد‌های بخش خصوصی خودرویی دنیا دارد.
کد خبر: ۱۳۲۳۲۱۴
|
۲۷ مرداد ۱۴۰۴ - ۰۶:۰۱ 18 August 2025
|
3642 بازدید
|

مدیرعاملی که فقط به دنبال افزایش قیمت است/ ارتقای کیفیت در ایران خودرو به حاشیه رفت؟

ایران خودرو، بزرگ‌ترین خودروساز کشور، از زمستان سال گذشته تحت مدیریت بخش خصوصی قرار گرفت، اما نگاه دولتی همچنان در رأس تصمیم‌گیری‌های این شرکت باقی مانده و نگرانی‌ها را تشدید کرده است.

به گزارش سرویس اقتصادی تابناک؛ بهمن ۱۴۰۳، با برگزاری مجمع صاحبان سهام، اعضای جدید هیئت مدیره ایران خودرو معرفی شدند و عادل پیرمحمدی به عنوان مدیرعامل این خودروساز انتخاب شد. انتخابی که از همان ابتدا با انتقاد‌هایی همراه بود.

تداوم نگاهی دولتی در راس ایران خودرو!

پیرمحمدی سکان مدیریت ایران خودرو را در حالی به دست گرفت که سال‌ها رویکرد دولتی به این شرکت ضرر‌های قابل توجهی وارد کرده و واگذاری آن به بخش خصوصی، انتظار ایجاد مدیریتی واقعی با نگاه بازار و تمرکز بر تولید محصول با کیفیت و توسعه بازاریابی را به همراه داشت. این اهداف در بخش خصوصی خودرویی در دنیا، همیشه در اولویت قرار دارد؛ مدیران توانای بخش خصوصی به جای تمرکز صرف بر مجوز افزایش قیمت، به دنبال ارتقای کیفیت، معرفی محصول جدید و تقویت بازاریابی در داخل و خارج از کشور هستند.

تولید ایران خودرو کمتر شد

عملکرد هفت ماهه نخست پیرمحمدی، اما فاصله زیادی با این استاندارد‌ها دارد. آمار چهارماهه منتشر شده در سامانه کدال نشان می‌دهد تولید و فروش کاهش یافته و خبری از ارتقای کیفیت محصولات نیست. بسیاری از مشتریان مجبورند خودرو‌های صفرکیلومتر خود را برای رفع ایرادات به تعمیرگاه‌های ایران خودرو بسپارند؛ رویه‌ای که در دوره مدیریت دولتی نیز تکرار می‌شد و اعتراض مردم را به دنبال داشت.

بنابراین رویکرد مدیریتی پیرمحمدی عملاً تکرار همان سیاست‌های ناکارآمد گذشته است؛ مدیرانی که تولید و کیفیت را فراموش کرده و تمرکز خود را بر کسب مجوز افزایش قیمت از وزارت صمت و شورای رقابت گذاشته‌اند. این مسیر، نه تنها اعتراض مشتریان را در پی دارد، بلکه سهامداران را نیز نگران کرده است؛ به گونه ای که تصمیمات دیرهنگام مدیریت، پرونده گران فروشی روی میز سازمان تعزیرات حکومتی، بسته شدن نماد ایران خودرو در بورس به دنبال افشاگری‌های ناقص در کدال، فشار و ضرر و زیان برای سهامداران خرد ایجاد کرده است.

حضور بخش خصوصی واقعی در ایران خودرو نیازمند مدیرانی است که ارتقای کیفیت، تولید خودرو‌های جدید با قیمت مناسب را در رأس تصمیمات قرار دهند، نه صرفاً افزایش قیمت محصولات. عملکرد پیرمحمدی تاکنون نشان داده که چنین رویکردی در برنامه‌های مدیریتی او جایگاهی ندارد و این بی‌توجهی می‌تواند آینده بزرگ‌ترین خودروساز کشور را تحت تأثیر قرار دهد.

بنابراین پیش از هرگونه گرانی، ایران خودرو نیازمند مدیریتی است که تولید و کیفیت را محور تصمیمات قرار دهد و بازار داخلی و خارجی را با محصولی رقابتی و باکیفیت تأمین کند؛ هدفی که بخش خصوصی خودرویی در دنیا همواره بر آن تمرکز دارد، اما در ایران خودرو هنوز محقق نشده است.

 

اشتراک گذاری
برچسب ها
سلام پرواز
سفرمارکت
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۳۱
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۵۰ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۷
محل سود این سهام داران از محل تولید خودرو نیست چرا که که تولید خودرو مستقیم در زیان است ، محل سود بازارهای جانبی است برای مثال در حال حاضر همین دوستان سهام بیمه ملت را خریداری کردن و الان کلیه خودروهای صفر ایران خودرو پس از تولید با بیمه شخص ثالث ملت بهدست مشتری میر سند و یا به کلیه شرکت ها اجبار کردندبرای انواع بیمه ها از جمله بیمه تکمیلی پرسنل ، مسئوللیت مدنی ، حوادث و... فقط از بیمه ملت استفاده شود ، در طرحی که در حال اجرا هستند قرار است محصول کارت طلایی ایران خودرو (شبیه بیمه بدنه) با استفاده از بیمه ملت به فروش برسد... در بازار خرید خارجی که محل اصلی سود و کسب اعتبار برای یک تاجر است ، شخصا آقای علیپور در خارج از ایران وارد مذاکره می شود و خرید خارجی را انجام می دهد در آینده نزدیک شاهد خواهیم بود فروش قطعه لوازم یدکی در بازار صرفا در انحصار شرکت کروز خواهد بود و از طریق واردات قطعه و ساخت برند قطعه جهت خدمات پس از قروش بازار اینگونه قطعات منحصرا در اختیاار ایشان قرار خواهد گرفت و به این صورت از طریق بازارهای جانبی و ایجاد انحصار برای خود سود کلانی رقم خواهد خورد و عملا نه کیفیت افزایش می یابد و نه صنعت خودرو از زیان انباشته رهایی پیدا می کند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۳ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۷
این بنده خدا پیرمحمدی هرکاری کرد و میکنه که مدیرعامل ایران‌خودرو باشه

بک روز با عظام و ایروانی برای این کار بست

بعد که اون رو گرفتن رفت سراغ کروز، علیپور و کشاورز

اینا رو هم بگیرن میره سراغ بعدی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۵۶ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۷
آنقدر قیمت بالاست که نمی تونیم بخریم
کیفیت پیش کش
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۱ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۷
تو صف که میتونی بایستی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۱ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۷
فکر نمیکنم در هیچ کجای دنیا مردم اینقدر بی اهمیت باشند ک به راحتی فای سود یک مافیای چندصد نفره بشن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۰۵ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۷
انحصار هر رقابت و کیفیتی رو از بین میبره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۲ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۷
مثل لوزم خانگی که تجربه شکست خورده خوردوسازی را تکرار کرد و با انحصار عملا 10 سال از بازارهای جهانی عقب افتاد چون در این مملکت حرف است که تعیین تکلیف میکند نه تخصص
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۱ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۷
تازه میخوان لاستیک هم انحصاری کنن
مهران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۳ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۷
ایران خودرو را خود دولت ایران خودرد کرد و حیاط خلوتی شده برای بستگان دولتی ها و مجلسی ها. و همچنین سایپا. فقط کافیست نسبت نیروهایی که در تولید نقش مستقیم دارند را به نیروهای اضافی آن حساب کنید و با وضعیت دنیا مقایسه کنید. و به همین علت، جو بسیار خاص و امنیتی بر آن برقرار است. بخصوص در لایه مدیران. نتیجه آن هم میشود اینکه مدیران این شرکت به جای عذر خواهی از مردم برای تولید لگنهای چرخ دار، احساس غرور و قدرت کاذب پیدا کرده و از دولت شکایت میکنند و از مردم شاکی هستند که چرا قدر ما را نمیشناسید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۹ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۷
این است مدیریت ما
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۳ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۷
ما رکورد زدیم
ناشناس
|
Germany
|
۰۷:۲۸ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۷
مدیر تراز در ایران. فقط به فکر جیب خودش و بالادستی ها باشه
اصغر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۶ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۷
کروزی ها حول شدن یه چیزی خریدن که توش موندن ! ایرانخودرو اگه خوب بود و صرف داشت دولت بکسی واگذارش نمیکرد شک نکن !!!
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۳ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۷
کلا در ایران خودرو افرادی هستند که همیشه مدیرند اگر قرار بود آبی از اینها گرم شود تا حالا شده بود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۵ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۷
معاونت و مدیران کیفیت ایران خودرو چندین سال است که هیچ تغییری نکردند
پس برای کیفیت هم هیچ اتفاقی نمی افتد
اگر اینها کیفیت ساز بودند که تا حالا انجام شده بود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۴ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۷
ویران خودرو
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۷ - ۱۴۰۴/۰۵/۲۷
بی مایه فطیره.ثمره سال ها مدیریت دولتی وضعیت موجود و زیان انباشته صد وپنجاه هزار میلیارد تومنی است. وقتی به بانک و قطعه ساز و... بدهکاری و تولید هر خودرو با شرایط موجود با ضرر همراهه حداقل کاری که می شود کرد فروش با قیمت تمام شده است تا تولید متوقف نشود. اول وجود بعداً سجود.
نظر شما

سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

برچسب منتخب
# دیدار پوتین و ترامپ # جنگ ایران و اسرائیل # عملیات وعده صادق 3 # مذاکره ایران و آمریکا # آژانس بین المللی انرژی اتمی # پل ترامپ # حمله آمریکا به ایران
نظرسنجی
آیا موافق ساخت بمب اتم هستید؟
الی گشت