پشت پرده مسکوت ماندن تحقیق و تفحص گمرک چیست؟/ شائبه تخلفات پنهان در گمرک بالا گرفت

با گذشت سال‌ها از تصویب تحقیق و تفحص از گمرک، نه گزارش رسمی منتشر شد و نه تغییری ملموس در عملکرد این نهاد دیده می شود. در حالی‌که امروز، کندی ترخیص کالا، انباشت کانتینر‌ها در مبادی ورودی و نبود شفافیت آماری، گمرک را به یکی از پرچالش‌ترین نهاد‌های اقتصادی تبدیل کرده و بیش از هر زمان دیگری، ضرورت نظارت همه‌جانبه و بازبینی جدی عملکرد گمرک احساس می‌شود.
کد خبر: ۱۳۰۸۰۸۹
|
۰۷ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۰:۰۱ 28 May 2025
|
3144 بازدید
|
۹

از تعلل در ترخیص تا انفجار در بندر شهید رجایی/ شائبه تخلفات پنهان در گمرک بالا گرفت؛ تحقیق و تفحص کلید می‌خورد؟

تحقیق و تفحص از گمرک جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۹۷ با هدف بررسی تخلفات احتمالی و ارزیابی عملکرد مدیریتی این نهاد به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید؛ اما با گذشت چند سال، بدون انتشار گزارش رسمی یا اقدام ملموس، این پرونده به نوعی مسکوت ماند و از دستور کار خارج شد.

به گزارش سرویس اقتصادی تابناک؛ با بروز نشانه‌هایی از ضعف در سازوکار‌های نظارتی و مدیریتی گمرک، بار دیگر ضرورت بازنگری ساختاری و انجام تحقیق و تفحص همه‌جانبه در گمرک را مطرح کرده است. این در حالی است که گمرک به‌ عنوان یکی از مهم‌ترین نهاد‌های اقتصادی کشور، نقش کلیدی در کنترل مبادلات تجاری دارد؛ نهادی که سالانه بر گردش میلیارد‌ها دلار کالای صادراتی و وارداتی نظارت می‌کند و کوچک‌ترین ضعف در عملکرد گمرک، تبعات گسترده‌ای برای اقتصاد ملی دارد.

انفجار اخیر در محوطه بندر و گمرک شهید رجایی بار دیگر نگاه‌ها را به ضعف‌های زیرساختی و تجهیزات ناکافی این نهاد معطوف کرد. نبود تعداد کافی دستگاه‌های نظارتی دقیق همچون ایکس‌ری، ناهماهنگی میان سامانه‌های نظارتی، و بی‌توجهی به اصول ایمنی از جمله گلایه‌هایی بود که پس از حادثه، از سوی فعالان بندری و مقامات محلی مطرح شد. موضوعی که اخیرا گزارش تابناک با عنوان «سکوت گمرک در برابر نقص تجهیزات ایکس ری» مطرح شد اما واکنشی از زیرمجموعه وزارت اقتصاد به دنبال نداشت.

شرایط نامناسب انبارهای گمرک

افزون بر مشکلات ترخیص، موضوع انباشت گسترده کالا‌ها در محوطه‌های گمرکی و انبار‌های اصلی، خود به یک چالش امنیتی و اقتصادی تبدیل شده است. در بسیاری از گمرکات کشور، به‌ویژه در بنادر جنوبی، کالا‌های دپو‌شده بدون استاندارد‌های لازم انبارداری نگهداری می‌شوند. مسئله‌ای که ریسک آتش‌سوزی، انفجار یا فساد کالا‌های حساس را به‌شدت افزایش داده است.

انفجار اخیر در محوطه بندر شهید رجایی، زنگ خطری جدی برای مسئولان بود تا ابعاد مغفول‌مانده‌ای از ایمنی، انبارداری، و ضرورت نظارت دقیق بر گمرک و محوطه‌ها و انبار‌های گمرکات را دوباره مورد بازنگری قرار دهند. چراکه با تداوم این وضعیت، نه‌تنها امنیت جانی کارکنان در خطر است، بلکه میلیارد‌ها دلار کالای تجاری نیز در معرض آسیب و زیان قرار می‌گیرد.

اما آنچه بیش از پیش صدای اعتراض فعالان اقتصادی را بلند کرده، کندی روند ترخیص کالا‌های وارداتی از مبادی گمرکی و دپوی بسیاری از محموله‌ها در بنادر و گمرکات سراسر کشور است. این موضوع نه‌تنها منجر به تحمیل هزینه‌های مضاعف به واردکنندگان شده، بلکه باعث اختلال در زنجیره تأمین و تأخیر در دسترسی تولیدکنندگان به مواد اولیه می‌شود.

از تعلل در ترخیص تا انفجار در بندر شهید رجایی/ شائبه تخلفات پنهان در گمرک بالا گرفت؛ تحقیق و تفحص کلید می‌خورد؟

در گفت‌و‌گو‌های غیررسمی، بسیاری از واردکنندگان از بی‌برنامگی، عدم پاسخ‌گویی شفاف و اعمال سلیقه در فرآیند ترخیص در بسیاری از گمرکات سخن می‌گویند؛ رفتار‌هایی که گاه به چندبرابر شدن مدت زمان ترخیص منجر شده و در مواردی حتی به فساد اداری نیز دامن می‌زند.

به عنوان نمونه، شنیده‌ها حاکی از آن است که در مواردی، اظهارنامه‌های گمرکی با محتوای واقعی کالاهای وارداتی هم‌خوانی ندارد؛ تخلفی که می‌تواند موجب تضییع حقوق مصرف‌کننده و تولیدکننده شده و منابع ارزی کشور را هدر دهد.

سرنوشت نامعلوم ۹ میلیارد دلار ارز صادراتی!

در کنار این، اختلاف آماری فاحش میان گمرک و انجمن کارفرمایی پتروشیمی درباره صادرات محصولات پتروشیمی، که سال گذشته در گزارشی از تابناک افشا شد، همچنان بدون پاسخ مانده است. طبق بررسی‌ها، بیش از ۹ میلیارد دلار ارز صادراتی سرنوشت نامشخصی دارد؛ و در حالی‌که انتظار می‌رفت گمرک در مقام متولی ثبت و اعلام دقیق آمار، توضیح روشنی ارائه کند، تاکنون هیچ پاسخ قانع‌کننده‌ای از سوی این نهاد داده نشده است.

از سوی دیگر، سابقه برخی پرونده‌های پرحاشیه مانند قاچاق قطعات خودرو از یکی از گمرکات یا تخلفات در اظهارنامه‌ها، شائبه‌هایی جدی درباره ناکارآمدی سیستم‌های کنترلی در برخی گمرکات کشور به‌وجود آورده است. هرچند مسئولان گمرک بعضاً این موارد را تکذیب یا کم‌اهمیت جلوه داده‌اند، اما حجم بالای انتقادات، مؤید آن است که ساختار فعلی نیازمند نظارت دقیق و بازسازی کامل است.

در این میان، تغییرات مکرر مدیریتی نیز کمکی به بهبود اوضاع نکرده است. به گفته کارشناسان، نبود ثبات در سیاست‌گذاری، کم‌توجهی به سرمایه انسانی کارآمد و متعهد و نگاه کوتاه‌مدت به مدیریت گمرکی، مانع از اصلاح اساسی در این نهاد تجاری شده است.

از تعلل در ترخیص تا انفجار در بندر شهید رجایی/ شائبه تخلفات پنهان در گمرک بالا گرفت؛ تحقیق و تفحص کلید می‌خورد؟

بنابراین، با در نظر گرفتن تمام این عوامل، اکنون بیش از هر زمان دیگری ضرورت تحقیق و تفحصی دوباره و دقیق از گمرک جمهوری اسلامی ایران احساس می‌شود؛ اقدامی که می‌تواند نه‌تنها ریشه تخلفات احتمالی را روشن کند، بلکه مسیر اصلاح ساختاری این نهاد اقتصادی را نیز هموار سازد

 

تابناک را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

اشتراک گذاری
برچسب ها
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۹
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۳ - ۱۴۰۴/۰۳/۰۷
ناکارآمدی سازمان یافته
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۵ - ۱۴۰۴/۰۳/۰۷
جای تاسف است هنوز نمی دانیم گمرک مجری سیاست های دولت است تا مجوز خروج کالا از گمرک نباشید مجوز صدور یا ورود گمرک اختیاری ندارد .مشکل بنادر هستند وگرنه کلیه کالاها قابل تخلیه است اگر مجوز صدور داشته باشد بلافاصله صادر و اگر مجوز ورود داشته باشد بلا فاصله وارد می شود گمرک این ظرفیت را دارد کالا را تا دریافت مجوز از جانب صادر کننده در انبار اختصاصی یا انبار های عمومی نگهداری کند .این بنادر یا انبارها هستند که درآمد بیشتر را در سرلوحه کار خود قرار داده اند واز انتقال کالا خودداری می کنند .بدانید مجری اجراء می‌کند ولی مجوز دهنده کار اصلی را بعهده دارد مثل استاندار سازمان سمت جهاد کشاورزی و...شما مسیول باجه بانک را تصور کنید که فقط پرداخت وصول رابهده دارد نه کار دیگر .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۷ - ۱۴۰۴/۰۳/۰۷
عدم پیگیری و نظارت سازمان یافته نشان از وجود خطا و فساد میباشد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۸ - ۱۴۰۴/۰۳/۰۷
یعنی بعد از این همه سال، تازه شائبه پیش آمده که در گمرک تخلف وجود دارد؟
امید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۴ - ۱۴۰۴/۰۳/۰۷
پشت پرده همه اینها رانت است همش سیاست های غلط ازمون وخطا دولت هست و این وضع بنادر وانباشت کالاها است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۱ - ۱۴۰۴/۰۳/۰۷
باید فساد را از بین بردچه در گمرک چه دارای چه شهرداری چه قضایی و غیره
پیلا پیلا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۲ - ۱۴۰۴/۰۳/۰۷
خسته نباشید. از همه باید تحقیق شود. خودروسازهای بی لیاقت، مونتاژ کارن ، شهرداری و ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۲ - ۱۴۰۴/۰۳/۰۷
بیخیال کدوم تحقیق کدوم تفحص. اخرش مختومه میشه میره لای بقیه پرونده ها.
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۷ - ۱۴۰۴/۰۳/۰۷
گمرک هیچ انباری ندارد جناب نویسنده،،دوم کارکمرک فقط اجرای دستورات وزارت صمت،و دریافت حقوق دولت است،،مجوز واردات رو جهاد کشاورزی ،صمت، علوم پزشکی می دن،نه گمرک ترخیص کالا هم جناب پرفسوز ارز میخواد،،اگه بانک مرکزی پول کالاهای مردم رو بده،قبل خرید بار مستقیم از گمرک می ره بیرون وقتی سواد نداری خواهشا داستان سرایی نکن،هیچ تاجری،از عملکرد گمرک ناراضی نیست،،مجوز های انحصاری آغا زاده ها از صمت رو پیگیری کن،
نظر شما

سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

برچسب منتخب
# قیمت طلا # مذاکره ایران و آمریکا # قیمت سکه # کالابرگ # حقوق بازنشستگان # انفجار بندرعباس
نظرسنجی
توافق نهایی ایران و آمریکا تا چه زمانی انجام می شود؟
الی گشت