بازدید 129476

تغییر مسیر از تیم جلیلی به سمت شمخانی / ماموریت ویژه با عبور از کاستی های تیم سابق

برخی اخبار غیر رسمی از واگذاری پرونده هسته‌ای به علی شمخانی، دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی و مشاور کنونی رهبر انقلاب حکایت دارد تا با عبور از کاستی های مذاکره کنندگان قبلی، روند بهتری را برای به نتیجه رساندن مذاکرات آغاز کند.
کد خبر: ۱۲۳۹۵۰۲
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۸ 27 May 2024

تابناک جهان: از شب گذشته، برخی اکانت‌های توئیتری، از واگذاری پرونده هسته‌ای ایران به علی شمخانی، دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی با تائید مقامات عالی کشور خبر داده‌اند؛ موضوعی که در غیاب نفر اول دستگاه دیپلماسی دولت رئیسی (شهید حسین امیر عبداللهیان) بازتاب فراوانی داشته است.

صبح روز یکشنبه ۶ خرداد خبری در شبکه اجتماعی ایکس از سوی برخی اکانت های توئیتری منتشر شد که علی شمخانی، مسئولیت پرونده هسته‌ای را در اختیار گرفته، ولی اجرای کار همچنان بر عهده وزارت امور خارجه است.

این خبر البته از سوی مقامات ایران رسما تایید یا تکذیب نشده است و برخی رسانه های بین المللی نیز در مورد این خیر تحلیل هایی ارائه داده و فرض را بر این گرفته اند که خبر مذکور صحت دارد.

بر اساس اخبار منتشر شده شمخانی از سه ماه گذشته، یعنی از اواخر اسفند سال پیش، مسئولیت این پرونده را بر عهده گرفته است.

نکته قابل توجه در مورد شمخانی این است که او پیش از این نیز پرونده روابط ایران و عربستان را با میانجی‌گری چین در اسفند 1401 به سرانجام رسانده بود که منجر به برقراری دوباره روابط تهران و ریاض شده بود.

بر اساس برخی اخبار تایید نشده، او همچنین برای به سرانجام رساندن پرونده هسته ای اعلام آمادگی کرده بود که در آن مقطع سمت خود در شورای عالی امنیت ملی را به علی اکبر احمدیان واگذار کرده و موضوع منتفی شده بود.

بر اساس گزارش روزنامه دنیای اقتصاد، در اواخر دولت دوازدهم، یعنی روزهای ابتدایی خرداد ۱۴۰۰ زمانی که عراقچی آخرین جمع‌بندی خود را از دور آخر مذاکرات به شورای امنیت ملی تحویل داد، کمیته تطبیق متن نهایی توافق احتمالی ایران و گروه ۱+۴ و آمریکا شکل گرفت؛ کمیته‌ای که ابتدا متشکل از ۵ نفر بود.

بر اساس گزارشی که کانال تلگرامی مطالعات ایران در همان مقطع منتشر کرد، این کمیته با حضور علی شمخانی از طرف شورا، عبدالرضا مصری و وحید جلال‌زاده از مجلس و علی‌اکبر صالحی و عباس عراقچی به نمایندگی از دولت حدود ۱۰جلسه تفصیلی در این زمینه برگزار کردند که بخشی از آن پس از انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ و دوره استقرار دولت سیزدهم بود.

بنابراین، پس از پیروزی شهید رئیسی و در دوره انتقالی، دو نماینده از تیم رئیس جمهور منتخب به کمیته تطبیق متن نهایی توافق احتمالی ایران و گروه ۱+۴ اضافه شدند و تعداد اعضای کمیته به ۷ تن رسید. سیدعلی حسینی‌تاش، معاون راهبردی شورای عالی امنیت ملی و علی باقری، معاون سابق دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی از طرف دولت سیزدهم در نشست های این کمیته شرکت می‌کردند.

در ادامه این گزارش آمده است، این کمیته موظف بود پیش‌نویس توافق وین را ـ که حدود ۹۰تا۹۵درصد آن در اوایل خرداد نهایی شد ـ با قانون اقدام راهبردی لغو تحریم‌ها و همچنین سیاست «حرف قطعی» (به لحاظ زمانی ابتدا آمریکا باید اقدام به رفع تحریم‌ها کند، به لحاظ محتوایی رفع تحریم‌ها شامل همه تحریم‌های وضع‌شده در دوران ترامپ شود و لغو تحریم‌های آمریکا مورد راستی‌آزمایی قرار گیرد) تطبیق دهد. پس از آغاز به کار دولت سیزدهم نیز علی باقری و شهید حسین امیرعبداللهیان به نمایندگی از دولت، مرتب در این جلسات حضور داشتند.

گفته می‌شود، در دولت سیزدهم محمدباقر قالیباف به عنوان رئیس قوه مقننه مرتب در جلسات کمیته حضور داشته است و شهید رئیسی نیز به حضور نمایندگان دولت در این جلسات اکتفا کرده بود؛ این جلسات در دفتر علی شمخانی در پاستور برگزار می‌شد.

بر این اساس قرار بود پس از اعلام نظر این کمیته، سرانجام شورای عالی امنیت ملی در ارتباط با تایید محتوای مذاکرات، توقف مذاکرات یا تغییر تیم مذاکرات (موکول شدن تداوم مذاکرات به دولت آینده) تصمیم خود را اعلام کند؛تصمیمی که در نهایت منجر به تداوم مذاکرات احیای برجام و رفع تحریم‌ها توسط دولت سیزدهم شد و این مذاکرات از ۸ آذر ۱۴۰۰ توسط علی باقری‌کنی به عنوان مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای در وین دنبال شد که تا اسفند ۱۴۰۰ پیشرفت چشمگیری داشت، ولی تاکنون منجر به احیای برجام نشده است؛ هرچند مذاکرات آن غیرمستقیم بین ایران و آمریکا تا دو هفته گذشته نوسانی در جریان بوده است.

باید توجه داشت که مذاکرات هسته ای ایران و طرف مقابل در حال حاضر ذیل تفاهم ماه می 2023 قرار دارد. علیرغم آزاد شدن زندانیان دو تابعیتی امریکا از سوی ایران، دسترسی به منابع مالی ایران در قطر میسر نشده است.

پروفسور «فرانک فن هیپل» مدیر اسبق اداره علم و تکنولوژی کاخ سفید و استاد دانشگاه پرینستون در گفت‌وگو با خبرنگار تابناک در این زمینه می گوید: درک من این است که دولت بایدن دسترسی به 6 میلیارد دلار ایران در قطر را پس از حمله حماس در 7 اکتبر مسدود کرد.

وی افزود: در خصوص تحریم ها باید گفت، تحریم‌ها، کنگره در واقع خواستار تحریم‌های بیشتر برای کمک به مسدود کردن صادرات ایران به چین شده است. نمی دانم محدودیتهای اضافی چقدر موثر خواهد بود.

پل پیلار، عضو پیشین شورای اطلاعات ملی آمریکا در گفت‌وگو با تابناک البته یادآور شده بود، بخش ناچیزی از پول های بلوکه شده ایران در قطر، پیش از حمله حماس در 7 اکتبر مورد استفاده قرار گرفته بود. وی در این زمینه گفته است: از جمله چندین مفاد تفاهم حاصل شده در سال ۲۰۲۳، رفع انسداد برخی از وجوهی بود که عمدتاً در اختیار بانک‌های کره جنوبی بود که نشان دهنده پرداخت برای محموله‌های قبلی نفت از ایران بود. قرار بود این وجوه به بانک‌های قطر منتقل و فقط برای غذا، دارو یا سایر اهداف بشردوستانه استفاده شود. در زمان حمله حماس به اسراییل در اکتبر ۲۰۲۳، اندکی از این وجوه صرف شده بود. دولت ایالات متحده متعاقباً اعلام کرد با قطر برای جلوگیری از انتقال بیشتر وجوه، به عنوان پاسخی به حمایت ایران از حماس، هماهنگ کرده است. با توجه به اینکه رفع انسداد وجوه یک شرط کلیدی از آنچه در سال ۲۰۲۳ توافق شده بود، دشوار است که ببینیم چگونه می‌توان تا زمانی که این پول مسدود می‌ماند، کل تفاهم ادامه یابد.

با وجود این، پس از تفاهم ماه می 2023، گفت‌وگوهای غیر مستقیمی بین ایران و امریکا در جریان بوده که مورد تایید ایران نیز قرار گرفته است. همچنین مقرر بوده که دیداری میان باقری کنی، مذاکره کننده ارشد ایران و «مک گورک» مذاکره کننده ارشد آمریکایی در عمان برگزار شود که متعاقب شهادت رئیس جمهور ایران این نشست لغو شده است.

هرچند راهبرد دولت سیزدهم تا به امروز عدم اطلاع رسانی درباره مذاکره با امریکا بوده، از جمله نشانه های حضور علی باقری در عمان، توییت لارنس نورمن، خبرنگار وال استریت ژورنال بعد از سقوط بالگرد ابراهیم رئیسی بود که مدعی شد «به من گفته شده است که به دنبال نشست غیرمستقیم آمریکا و ایران در عمان در هفته گذشته، قرار بود علی باقری با مقامات اتحادیه اروپا در روز چهارشنبه در ژنو دیدار کند که آن جلسه اکنون برگزار نخواهد شد.» این در حالی است که ناظران سیاسی بر این باورند، علی باقری در فقدان رئیس جمهور و وزیر خارجه به عنوان سرپرست وزارت خارجه انتخاب شده و بعید است از اختیارات لازم برای ادامه مذاکرات در فاصله کمتر از ۵۰ روز تا تشکیل دولت جدید در ایران برخوردار باشد.

با وجود این مطرح شدن نام شمخانی در مقطع کنونی و با وجود اینکه وی از اواخر اسفند مسئولیت این کار را بر عهده گرفته، می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. برخی معتقدند حضور شمخانی امری جدید نیست، زیرا وی در کمیته تطبیق نیز بوده است. اما مطرح شدن نام وی در حال حاضر که مسئولیتی در شورای عالی امنیت ملی ندارد، نشان از اهتمام بیشتر برای حل پرونده هسته ای دارد که توسط تیم قبلی به سرانجام نرسیده است.

همچنین بازتاب این خبر، در حالی است که پس از شهادت حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه، باقری کنی سرپرست این وزارتخانه شده که از چهره‌های نزدیک به سعید حلیلی است.

حال باید دید، کاری که تفکر نزدیک به سعید جلیلی، قادر به سرانجام رساندن آن نبوده، توسط شمخانی به سرانجام خواهد رسید یا خیر؟!

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵۹
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۱۰۳
چرخش پرونده، از شورای امنیت ملی به وزارت خارجه و سپس به فردی خارج از این دو نهاد، دست آوردی جز اتلاف وقت برای ایران نداشته و نخواهد داشت.
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۰:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
گول تیم فشل بایدن را نباید خورد
هر توافقی با دمکراتها لرزان و موقتی است و به خصوص الان که احتمال حضور مجدد ترامپ هم هست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
فرد اشبه به ریس جمهور شهید دکتر جلیلی است که راه و مسیر دولت محرومان را با قوت ادامه خواهد داد و در گام دوم انقلاب مسیر نور را ادامه خواهد داد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
قبلا یه بار به نتیجه رسیدن، همه چی رو دادن هیچی نگرفتن! بعیده آقای شمخانی کاری بهتری از دستشون بر بیاد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
دولت بنفش در اصل باید آیینه عبرت باشد و ما دنبال دولت اشبه به دولت محرومان باشیم که همان انتخاب اصلح و انتخاب نور است
بی نام
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
مطمئنا نه جلیلی ونه شمخانی و نه قالی باف رای نخواهند اورد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
15:08
دانش هسته ای، متعلق به 60 -70 سال پیش است و آنچنان پیچیده نیست و اغلب کشورهای جهان از آن اطلاعات دارند.
حتی عراق و لیبی هم چند دهه قبل در مسیر آن قدم بر داشتند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
اگر کسی توانست از تو برنامه هسته ای فقط یک فایده و مزیت برای کشور یافت کند
یک جایزه ویژه نبوغ دارد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
یاد آوری کنم با یک صدم خسارتی که برنامه هسته ای به کشور وارد نموده می شد کل کره زمین را سیم کشی و برق آنرا از آفتاب تامین نمود.
. ایران
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
حل پرونده هسته ای متوقف بر انعطاف و اعتماد سازی از . . سوی طرف غربی است
چه کسی باور می کند که ایران در طی 20 -30 سال گذشته بیش از 2000 میلیارد دلار صرف اجرای برنامه هسته ایش کرده و تحریم های سازمان ملل و دیگر کشور ها را پذیرا شده تا صرفاً برای نیروگاه اتمی بوشهر و استفاده در کشاورزی و پزشکی اورانیوم غنی کند؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
هدف ساخت سلاح هسته ای است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
2000 میلیارد دلار حمع خرج هایی است که برای ساخت تاسیسات و غنی سازی اورانیوم انجام داده و البته ضرر و زیانهایی است که از بابت تحریم ها و فرصت هایی است که از دست داده است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
این ارقام دلاری ، فقط خسارات مالی نقدی هستند

ولی اگر خساراتی که بخاطر اشاعه فقر و مهاجرت نخبگان و کارآفرین ها
و افزایش تورم و گرانی و بیکاری و نابودی زیر ساخت‌های

کشور و عدم امکان اشتغال و ازدواج و فرزند آوری را کسانی

بتوانند با عدد و رقم محاسبه بکنند

آنوقت خواهیم فهمید که آن خسارات دو سه هزار میلیارد دلاری اصلا ، عدد و رقم‌های کوچکی هستند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
این سرمایه گزاریها در زمان ریس جمهور شهید به ثمر رسید و و عده صادق طلوع صبچ پیروزی است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
کل هزینه هسته ایران با احتساب نیرو گاه بوشهر حدود 7 میلیارد دلار بوده است (با تعبیر علی اکبر صالحی) نه 2000میایارد!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
یاران اسرائیل و امریکا سالهاست می کوشند ایرانی ها را از دستیابی به دانش هسته ای منصرف کنند .... خود این نشان از اهمیت دانش هسته ای برای اینده ایران و فرزندان ایران دارد ... لطفا کسانی که عرق ایرانی ندارند و بیشتر به فکر منافع امریکا و اسرائیل هستند در این باره خاموش باشند و تماشا کنند
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
نمیدانم این اعدادوارقام رابراساس چه مدرک وسندی منتشرکرده ایداونهم برای نیروگاه اتمی بوشهر!!اعدادوارقامی ک اصلا بادرامدهای ارزی ایران وتحریمهای شدیدامریکادرنقل وانتقال ارزاصلا همخوانی ندارد
داریوش فر
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
خیلی سخت نیست فقط لازمه یه سری ب مردم و وضع اقتصادی و روحی روانیشون از نزدیک ببینید فقط از سال 1390 ب این طرف واقعا انگار مغول حمله کرده کل زندگی عادی مردم ب هم خورده ی
ح
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
اسراییل وامریکاهی خیلی خواستند دانش هسته ایران را متصرف کنند دانش هسته درآیند جوانان دانشمند ایرانی
هست
اول جلیلی، بعداً ظریف، بعداً باقری کنی و اکنون شمخانی!!!

مطمئن باشید که دنیا هیچگاه به ایران اجازه دستیابی به سلاح هسته ای را نخواهد داد.
پاسخ ها
سجاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
روس ها و چین عمرا به ایران اجازه هسته ای شدن نخواهند داد
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۴:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
حالت خوبه ؟ مگر اینا دنبال توافق برای سلاح هسته‌ای هستن؟ اینا میخان تحریم لغو بشه چی میگی؟!! سياست را بسپارید به ما
انگار همین دیروز بود که سعید جلیلی در سال 1389 با کاترین اشتون دور یک میز نشسته و گفتگوهای هسته ای را کلید زدند. 14 سال گذشت و این گفتگوهها به نتیجه نرسیده. و هیچگاه هم به نتیجه نخواهد رسید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
کجا جلیلی مذاکره می کرد او فقط پیام رسان بود و با اشتون عکس یادگاری می گرفت و همیشه می گفت مذاکرات در حال پیشرفت است
شمخانی آیا واقعا مناسب این کار هست؟؟؟!!!
پاسخ ها
هدایت
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
بله استاد فکر کنم بتونه چون بچه باهوشیه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
باسلام و احترام جناب آقای شمخانی علالحساب بدنبال فروش نفت است شاید در بیشتر فروختن موفق باشد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
بخاطر فروش نفت هم ک شده،شمخانی کار مثبتی انجام نخواهد داد.
قبل از باقری کنی ، عراقچی ، قبلش ظریف ، قبلش جلیلی ، قبلش لاریجانی ، قبلش روحانی ، … تنها نتیجه حاصل از این مدت مذاکره عمر ما !
خبر سازی رسانه ای برای کنترل قیمت ارز

اینا دیگه قدیمی شده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
دلار خریدی ؟؟ دوست داری گرون شه. واقعا مغزت در همین حد فعاله
برای خودم و مردمم و کشورم متاسفم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
بهترین کامنت
ایکاش اصولگرایان همون اسفند سال 1399تو اواخر کار دولت قبل می گذاشتن برجام 2 به سرانجام برسه .اوضاع اقتصادی کشور اصلا خوب نیست .وضع جیب مردم هم اصلا خوب نیست .می ترسیم ماجرای جام زهر سال 67 این بار ئرقالب جدیدی برملت ایران تحمیل بشه.
الان هم بعید است به نتیجه برسد و لی هرچه باشد بهتر از باقری کنی است که مذاکرات را بشکست کشید سه سال وقت کشور را تلف کرد و خدا می داند چه خسارت بزرگی بکشور وارد کرد .
تا کی میخواین مذاکره کنید؟! تمام فرصت ها برای توسعه داره از دست میره و شما هنوز در حال مذاکره هستین!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
ما که دیگه پیرشدیم عمرمون در فلاکت و بدبختی سپری شد

دیگه برامون مهم نیست
فقط خدا از بانیانش نگذره
آنچه تا کنون در مورد ایشان دیده ایم انسانی منطقی ، با سواد و شجاع بوده اند حالا شایعات اقتصادی اطرافشان حقیقت بوده یا خلاف واقع والله العلم
این جابجاییها معلوم نیست با چه هدفی است ایکاش برای رسیدن به نتیجه و برداشتن تحریمها باشد .
پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
کار را به کاردان بسپارید دکتر ظریف و ......
زینب
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
دکتر ظریف??
بحرانی که از سال 1369 در اقتصاد ایران آغاز گردید و همچنان ادامه دارد فقط در گرو اصلاح و تعدیل سیاستهای کلان و فرا مرزی امکان پذیر است ...
برادران لاریجانی توی هیچ زمینه‌ای کارآمدی لازم رو ندارن
این شخص با اون شخص فرقی نداره
انتخابات باید آزاد باشد و تمام گرایش ها در آن حضور داشته باشند وگرنه بدر نمی خورد اگر مردم اشتباه کنند بهتر از این است که از طرف آنها تصمیم درستی گرفته شود

همین آقای روحانی خیلی ها به او رای دادند و خودشان را برای او کشتند اما اگر دوباره کاندید شود کمترین رای را خواهد آورد چون بلایی بر سر پول کشور و اقتصاد کشور آورد و چوب حراج به بیت المال زد و خزانه را خالی و منفی کرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
شما هنوز دست بردار روحانی نیستید؟اون بد حرفی هم درش نیست تیم آقای جلیلی چه گلی به سر این مردم زدن جز بدبختی و سقوط قشر متوسط به ضعیف.
فقط رشیدی کوچی بقیه همش جمع بشن روی هم ۵میلیون رای میارن
کار مثبتی است
شمخانی قطعا به نتیجه میرسه
این انتخاب هم در راستای اجرای سیاست جوان گرایی ارزیابی کنید !!!!!!!!!!

ظاهراً این نسل ول کن معامله نیست!!!!!
?
گیریم این بابا تعیین شد حالا کیست که در این خصوص با ایران مذاکره کند.
به نظرم مذاکرات را تحویل تیم احمدی نژاد بدهند بهتر است چون به جای مذاکرات بی فایده با 5 بعلاوه یک، مذاکره با ترکیه، برزیل و آفریقای جنوبی را در دستور کار قرار خواهند داد تا چشم اون شش کشور از حسادت بترکه
مرده های سیاسی را زنده نکنیم. به کسانی دل ببندیم که به مردم دل بسته و وابسته هستند.
برای ما که فرقی نمیکند..خوش بحال اقا زاده شان
آقای شمخانی اصلا آدم شایسته ای نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
سرمایه دارها مخالف برداشتن تحریمها هستند چون منافعشان در تحریم است
کل فرایند توسعه یک کشور ۲۰ سال طول میکشه اینا ۱۵ سال دارند مذاکره میکنند
حرفی برای گفتن نمیمونه
تجربه سالها مذاکرات نشان می دهد که این تغییرات مانند تعویضهای دقایق آخر فوتبال و فقط برای خرید وقت است. غیر از دوران آقای ظریف، هیچ گروهی مذاکره نمی کرد و تنها اتلاف وقت می کردند. ولی محصول همه اینها فقر و آسیب بیشتر به اقتصاد و مردم عادی است و به نظر می رسد هم در راستای خواسته غرب و هم در راستای خواسته کاسبان تحریم داخلی می باشد.
بازم خدا پدر روحانی و ظریف رو بیامرزه اومدند این مذاکراتو به یک نتیجه ای رساندند هرچند ترامپ قمارباز زد زیر همه چی
این اقای شمخانی همونی نیست که عروسی بچه هاشو توی اسپیناس پلاس گرفته بود؟!!!
روح روح الله خمینی شاد!!! و مرگ بر شیطان بزرگ آمریکای جنایتکار!
اگر بخواهد مثل ظریف گند بزنند چه بهتر که توافق آبکی مثل برجام بسته نشود
پاسخ ها
زینب
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
والا به خدا
بهترین تصمیم در این سالهاست نتیجه دیگر مهم نیست از بس که ویرانه به بار امده، جلیلی و تیمش باید کلا به حاشیه رانده شوند!
وقتی خاندان شمخانی ها از قبل تحریم صاحب مال و منال و شرکت کشتیرانی و گرفتن حق دور زدن تحریم و عروسی آنچنانی شدن چرا باید اجازه بدهند تحریمها رفع و کار و کاسبی اینها تعطیل بشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
به کدام درد بگرییم به کدامین داغ بنالیم . ملت خسته ایران
با شمخانی کاری ندارم ولی بهتر بود می گذاشتند چهلم رئیس جمهور رد می شد سپس تیم هایی که آنها سر کار آورده بودن جابجا می کردن اصلا شاید آنها رفتند تا تیم های اینچنینی دوباره کارها را دست بگیرند نمی دانم
لین وسط به جلیلی چه ربطی داشت؟ این چه تینر بی‌ربطی بود؟
جلیلی سابقه اجرایی نداره ..ممکنه ادم خوبی باشه ..ولی انسان توانمندی برای اداره امور مملکت با این هم مشکلات اقتصادی نیست
اگه نمی خواهند از آدمهایی مثل ظریف ویا عراقچی استفاده کنند،حداقل افرادی مانند علی لاریجانی را برای مذاکرات بفرستند که سیاستمدار باشند.
پاسخ ها
زینب
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
،واای،اسم ظریف رو دیگه نیارین حالم بد شد
توهین های تمام ناشدنی به شعور مردم تا کی؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
کل مسئولین اجرایی باید تعویض بشوتد و از افراد جوان و تحصیلکرده واقعی استفاده بشود
فقط پسرفتِ .
ظریف ثابت کرده اینکاره است. هر انتخاب دیگری یعنی اتلاف وقت.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
??
این بابا خودش یکی از موانع اجرای برجام در دولت روحانی بود. برجام به نتیجه برسه کار و کاسبی اقازاده هاش اجر میشه
خدا آقای دولت آبادی ،مدیر عامل سابق بانک ملت رو بیامرزه و عوامل حذف ایشون رو مجازات سخت کنه ایشالا
بازم صد رحمت به شمخانی
تو این مذاکرات فقط عمر ما بود که به تهش رسید
مذاکره سلام علیک و احوالپرسی نیست فکر کنم خانم وندی شرمن بود که با نشان دادن مکعب روبیک این پیام را داد که مثل حل یک معمای سخت و پیچیده است از نظر توان حل مساله شمخانی این توان را دارد چون قبلا هم سابقه دارد اما از نظر انگیزه مطمئن نیستم ...
چه مزاکره ای تیم روحانی ک مذاکره کردند وهمه می دانستند که امریکا عهدشکنه ومذاکره فایده ای نداره همینطورهم شد برجام پاره کردند وزدن زی عهدشون الان هم کسیک اشبه شهیدجمهور هس ودلسوز مردم جلیلی وزاکانی می باشد مردم تواین ۸سال روحانی بود جز تورم وگرانی چیزی ندیدند وخزانه منفی صف ومقروض تحویل دولت رئیسی دادن ک خود کارشناسان گفته بودن ک دولت بعد نمی تونه کمر راست کنه اینها یادمون هست
فکر نکنم که چنین اشتباه خطرناکی بکنند،تمام نخها پنبه میشه.اول بدبختی جدید.مگر چه گلی به سر مردم گرفتند که حالا بخواهند تکرار کنند
بهترین گذینه خود جناب شمخانی ..هستن تجربهای خیلی خوب دارن دردودل مردوم می دونه .
آیا یکبار از این فرد سوال شد اینهمه ثروت و دارایی او و فرزندانش از کجا آمده ؟؟ خون شهدا و جانبازی جانبازان میهن نتیجه اش چه شد ؟؟
هیچ کدوم لیاقت ریئس جمهوری رو ندارن بهتره آقای مخبر ریئس جمهور بشن انسان پاکیه
برلیرای من سوال است چرا ایران با گذشت ۴۵ سال ،مسقیما با آمریکا وارد مذاکره نمیشه ؟! واسطه ها کار را خراب می‌کنند ،تامی منتظر باشیم تحریم حذف بشه عمر ما رفت .....
بالفرض نتیحه مثبت شد آیا دلار پائین میاد ، آیا قیمت ها کاهش پیدا میکنه ،آیا انحصار خودرو ازبین میره، آیا تجارت آزاد میشه وهزاران آیا....‌...
ایکاش شهامت داشتن کسی از اینها کاندیدا نشن کارنامه درخشان ندارن فقط برای خانواده همسر پدر خوب بودن ولی برای کشور مسیول کار بلد نبودن نیستن مسیولی باید باشه از تهدید زور نترسه انچه‌صلاح‌کشور‌مردم هست دستور بده وقدرت اجرایی داشته باشه
بورس وعده اول دولت بود اما در این دولت ضررهای ما چندین برابر شد و ارزش پولمون به یک دهم رسید و نابود شدیم کاش وعده های پوچ ندیم
این آقایون که با کدخدا در حال مذاکره هستند چرا به آقای روحانی که گفته بود باید با کدخدا مذاکره کرد، مخالف بوده و استهزا می کردند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۸
چون روحانی روحانی بود این شمخانیه
مهم ظریف و روحانی و احمدی نژاد و... نیست
مهم این است که آمریکا تصمیم میگیره با کارت برجام چپ بازی کنه یا راست
قطعا به شخص شمخانی موافق نیستم
علتش هم معلومه چون همه میدانند
داغ رئیسی سرد نمیشه
یک وزارتخانه جدید به نام وزارت مذاکره باید تاسیس شود.
شمخانی بره بچه هاشو جمع کنه.وای بر ما...
کاش حداقل سیر میشدید
چرا این مسولین که آدم نگاه می‌کنه روز به روز جوانتر میشن ولی مردم عادی روز به روز در جوانی هم زود پیر میشن چه زنی دارن اینا ایران مال ایناست نه ما بدبخت بیچارها
ایا این سایت وابسته به چپ یا راسته!؟ بگذریم اقایانی که راه حمل و نقل دریایی دستشونه و میلیاردها دلار میره توو جیبشون. بدونن اه این همه کارگر و خانواده هاشون شمارو میگیره! از جیب هزاران کارگر هر روز یک کشتی جدید میخرید. و...
تا بورس منفی شد دلارو بردن بالا حالا هم با این اخبارها میخوان زیادی بالا نره ۶۰ تومن بیشتر نشه تا تحریما هست وضع هرسال بدتر میشه تا اینکه مردم بزندگیی درسطح ۶۰ سال قبل عادت کنن
خداوکیلی لاریجانی وشمخانی اینها دیگه اگر قرار بود به این مملکت که اقتصاد مردم را دارد بیچاره می کند کاری بکنند می کردنند بگذارید جهارتا آدم جوان تحصیل کرده فهمیده بیاید اولا نخواهند بر مالهایش بیافزاید گره گشای این اقتصاد پوکیده باسد
برچسب منتخب
# انتخابات # محمدباقر قالیباف # مصطفی پورمحمدی # سعید جلیلی # علیرضا زاکانی # امیرحسین قاضی زاده هاشمی # مسعود پزشکیان # انتخابات ریاست جمهوری